4-heppainen Mercury syöpynyt puhki 8 vuodessa

eivoi

Mun pikkupurkkarin moottori alkoi yhtäkkiä vuotaa öljyä niin että sitä meni samaa tahtia bensan kanssa. Huollossa sanottiin, että on syöpynyt puhki.

Voiko mitenkään olla normaalia, että kone on loppu noin vähän käytön jälkeen? Tunteina ajettu maksimissaan muutama sata tuntia yhteensä, ja mielestäni olen kohdellut sitä hyvin. Talveksikin se on huuhdeltu makealla vedellä.

39

1466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outojuttu

      Voi olla normaalia mutta en ainakaan ole kuullut noin tapahtumvan edes murheenkryyni Omceille. Nuo pikkuMercuryt on itse asiassa Tohatsun valmistamia: en ole kuullut niin käyvän Tohatsullekaan, yleensä sekä Tohtasut että "oikeat" Mercuryt ihan luotettavia koneita.

      Jos olet itse huoltanut niin oletko varma että impellerit on aina olleet vimpan päälle kunnossa ja ennen kaikkea: olethan laittanut joka vuosi uudet sinkit? Ilman sinkkejä kone ei kestä tuota kahdeksaakaan vuotta.

      • mercury_kolisee

      • eivoi

        En ole sinkkejä vaihtanut kun vanhat on olemassa ja kunnossa. Itse on tosiaan huollettu ja makealla vedellä huuhdeltu vuosittain.

        Moottori on ylhäällä vedestä silloin kun ei ajeta. Ja tosiaan ei ole mitenkään ylettömästi edes ajettu. Aivan maksimissaan muutamia kymmeniä tunteja kesässä. Merkkivesi tulee aina terhakkaasti läpi, joten ei jäähdytyksessä pitäisi mitään vikaa olla.

        Jos tällainen olisi normaalia, niin tässähän tulee koneelle hintaa jotain vitosen per ajotunti, paljon enemmän kuin bensa maksaa.


      • venhomies

        Epäilen kyllä vahvasti että taas keksittyä 4t haukkumista havaittavissa.Sinkkianodit on kyllä syytä irroittaa vuosittain ja puhdistaa ns kontaktipinta ja jos syöpyneet niin vaihtaa uusiin,oli kone vaikka minkä tahtinen tai merkkinen.Noita älyttömyyksiään postaavia trolleja palsta täynnä,ei kohta ns järkeviä kirjoittajia montaakaan joten uskokoon ken haluaa.


      • eivoi
        venhomies kirjoitti:

        Epäilen kyllä vahvasti että taas keksittyä 4t haukkumista havaittavissa.Sinkkianodit on kyllä syytä irroittaa vuosittain ja puhdistaa ns kontaktipinta ja jos syöpyneet niin vaihtaa uusiin,oli kone vaikka minkä tahtinen tai merkkinen.Noita älyttömyyksiään postaavia trolleja palsta täynnä,ei kohta ns järkeviä kirjoittajia montaakaan joten uskokoon ken haluaa.

        Mitä käytännön merkitystä noilla sinkeillä edes on, jos moottori on suurimman osan ajan poissa vedestä, jolloin sinkit ei edes ole yhteydessä veteen? Jos toi on muutaman sadan ajotunnin aikana syöpynyt puhki, niin kai on pakko jostain materiaalivirheestä olla kyse?


      • venhomies

        Sinkkianodi on ns uhrianodi joka on huonointa metallia koneessa ja sen pitäisi syöpyä eikä itse koneen metallien,edellyttää että kontaktipinnat on puhtaat eli sinkki on kosketuksessa esim runkoon.Eri metalli seoksissa on erilaisia sähkövarauksia ja ne aiheuttaa syöpymää ym kulumaa ja jos ei ole noita sinkki/uhrianodeja niin syöpyminen varmaa,esim teräsveneissä käytetään useita isoja anodeja että runko pysyy ehjänä hyvänä.On ihan perus metalli tietoa ei mitään avaruusraketti tiedettä.Ihmettelen edelleen jos anodit muka kunnossa ja itse kone syöpynyt,pitäis olla just toisin päin eli anodit syöpynyt ja kone ei eli joku mättää ja pahasti,anodin paikassa ei saa olla maaliakaan välissä vaan pelkät metallit on vastakkain.


      • Joakim1
        venhomies kirjoitti:

        Sinkkianodi on ns uhrianodi joka on huonointa metallia koneessa ja sen pitäisi syöpyä eikä itse koneen metallien,edellyttää että kontaktipinnat on puhtaat eli sinkki on kosketuksessa esim runkoon.Eri metalli seoksissa on erilaisia sähkövarauksia ja ne aiheuttaa syöpymää ym kulumaa ja jos ei ole noita sinkki/uhrianodeja niin syöpyminen varmaa,esim teräsveneissä käytetään useita isoja anodeja että runko pysyy ehjänä hyvänä.On ihan perus metalli tietoa ei mitään avaruusraketti tiedettä.Ihmettelen edelleen jos anodit muka kunnossa ja itse kone syöpynyt,pitäis olla just toisin päin eli anodit syöpynyt ja kone ei eli joku mättää ja pahasti,anodin paikassa ei saa olla maaliakaan välissä vaan pelkät metallit on vastakkain.

        Eikös sen sinkin tehtävä ole lähinnä suojella alumiinistä tehtyä perää ja vesikanavaa? Nyt kuintekin kyse lienee moottoriöljyn vuotamisesta eikä peräöljyn? Vai miten sitä peräöljyn kulumista voisi huomata kesken kesän? Onko lohko edes alumiinia?


      • eivoi
        venhomies kirjoitti:

        Sinkkianodi on ns uhrianodi joka on huonointa metallia koneessa ja sen pitäisi syöpyä eikä itse koneen metallien,edellyttää että kontaktipinnat on puhtaat eli sinkki on kosketuksessa esim runkoon.Eri metalli seoksissa on erilaisia sähkövarauksia ja ne aiheuttaa syöpymää ym kulumaa ja jos ei ole noita sinkki/uhrianodeja niin syöpyminen varmaa,esim teräsveneissä käytetään useita isoja anodeja että runko pysyy ehjänä hyvänä.On ihan perus metalli tietoa ei mitään avaruusraketti tiedettä.Ihmettelen edelleen jos anodit muka kunnossa ja itse kone syöpynyt,pitäis olla just toisin päin eli anodit syöpynyt ja kone ei eli joku mättää ja pahasti,anodin paikassa ei saa olla maaliakaan välissä vaan pelkät metallit on vastakkain.

        Ymmärrän toki sinkkianodin toimintaperiaatteen, mutta se vaatii toimiakseen sen, että itse sinkki on kosketuksissa tähän syövyttävään veteen. Ja tämähän ei toteudu, kun kone on nostettu ylös vedestä. Joten ei kai moottorin kestävyys voi pelkästään sinkkiin perustua.

        Anodi on hieman "rupuinen" pinnasta muttei mitenkään olemattomaksi kulunut.

        Ja tässä tapauksessa siis nimenomaan moottoriöljy tulee ulos koneesta, ei vaihteistoöljy, jonka tarkistin ja on ok. Voin laittaa tänne kuvia moottorista, kunhan pääsen huoltoliikkeeseen käymään.


      • eivoi

        Tältä se reikä näyttää. Ilmeisesti toi onkin pakoputken puolelta läpi öljypohjaan, eikä jäähdytysveden puolelle.

        http://aijaa.com/fTXwDW
        http://aijaa.com/TfUvIK

        Miksi öljy tuli silti ulos jäähdytysveden aukoista eikä pakoputkesta? Ja miten se voi syöpyä tuolla tavalla vain yhdestä kohdasta, kun ei tämä muualta näytä lähellekään puhkisyöpyneeltä?

        Liikkeen mies sanoi, että tämä on ensimmäinen tällainen, mikä on tullut vastaan. Mutta kuitenkin väitti myös, että on normaalia tällainen syöpyminen, vaikka ei paljon oliskaan käytetty. Että aika vaikuttaa enemmän kuin käyttö. Mun mielestä on kyllä outoa, jos moottori lahoaa itsekseen 200 euron edestä vuodessa.


      • Joakim1

        Eikös juuri tuon reiän kohdalla ole tuo putkenmutka, joka lienee jäähdytysvesiputki. Olisiko siinä joku vuoto, joka roiskii merivettä kuumassa pakoputkessa kohti syöpynyttä kohtaa? Tai aiheuttaa kosteutta keräävän kylmän kohdan vaikka ei vuotaisikaan (siis suunnitteluvirhe)? Tai sitten kyse on materiaali- tai valuviasta. Normaalia tuo ei tietenkään ole, mutta mahtaako maahantuoja tulla vastaan, kun kone on jo kuitenkin aika vanha.

        Maahantuoja: http://www.finnboat.fi/fi/jasen.html?Id=315


      • eivoi
        Joakim1 kirjoitti:

        Eikös juuri tuon reiän kohdalla ole tuo putkenmutka, joka lienee jäähdytysvesiputki. Olisiko siinä joku vuoto, joka roiskii merivettä kuumassa pakoputkessa kohti syöpynyttä kohtaa? Tai aiheuttaa kosteutta keräävän kylmän kohdan vaikka ei vuotaisikaan (siis suunnitteluvirhe)? Tai sitten kyse on materiaali- tai valuviasta. Normaalia tuo ei tietenkään ole, mutta mahtaako maahantuoja tulla vastaan, kun kone on jo kuitenkin aika vanha.

        Maahantuoja: http://www.finnboat.fi/fi/jasen.html?Id=315

        Ei se putki pistänyt millään tavalla silmään livenä, näistä kuvista ei paljon pysty siitä sanomaan. En kyllä usko että siinä mitään vuotoa olisi. Silti kyllä tuollainen yhdestä paikasta kuluminen vaikuttaa vaativan jonkun selityksen. Jos vanhuuttaan syöpyisi, niin olisi varmaan laajemmin rupuinen.


      • Joakim1

        Eikö se putki ole kuitenkin juuri tuolla kohdalla vai tulkitsinko kuvia väärin? Kai tuon korjata voi hitsaamalla, jollain sopivalla täyteaineella tai koko osan vaihtamalla? Vai onko osa puoli moottoria?


      • eivoi

        Kyllä se putki näyttäisi tossa kohdalla joo olevan. Mutta ei siinä näkynyt mitään vikaa.

        Huollossa ei uskottu hitsaamisen onnistuvan, kuulemma "huokoista materiaalia". Lähemmäs 500 tulisi hintaa ton osan vaihtamisesta, mutta silti yrittävät tyrkyttää uutta tilalle, koska moottori olisi muuten jo vanha. Luulen silti, että ton osan vaihtamisella edetään, koska pakko kai tossa olla joku erillinen vika tossa kohtaa. Ei kai tän ikäisen moottorin voi olettaa muilta osin olevan loppu.


      • Joakim1

        Onkohan tyyppivika? http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?429202-Oil-leak-Mercury-6hp-4-stroke-2005-corroded-oil-pan!
        http://www.ybw.com/forums/showthread.php?298101-Tohatsu-gear-oil-leak

        Osan saa halvimmillaan n. 200 €: http://mercuryperformance.com/803531t01-pan-oil-p-214720.html
        Tässä huoltamokäsikirja: http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/4-5-6.html#/142

        Huomaa sivulta 187, että vesiletkussa on joku tiiviste. Oletko varma, että se on tiivis. Voi tosiaan olla myös vain vesiletkun aiheuttamasta kylmyydestä johtuva, jolloin kyse olisi puhtaasta suunnitteluvirheestä.

        Toisessa linkissä joku on korjannut vian paikkausaineella. Voi olla uutta parempi, koska kestää korroosioita vastaan. Tietysti voi muuten pettää.


      • Huonojaovat
        mercury_kolisee kirjoitti:

        Vanhat 2-tahti Omc:t ja ehkä Merucurytkin ovat olleet luotettavia, mutta uudet on molemmilla merkeillä murheenkryynejä..

        https://www.youtube.com/watch?v=0C5nbqaCaBA

        Tuo videon kone on selvästi hajalla. Laakerit ehkä hajonneet. Eikä ole vanha kone.


      • ÄLÄPÄSKUULE
        mercury_kolisee kirjoitti:

        Vanhat 2-tahti Omc:t ja ehkä Merucurytkin ovat olleet luotettavia, mutta uudet on molemmilla merkeillä murheenkryynejä..

        https://www.youtube.com/watch?v=0C5nbqaCaBA

        SIELLÄ jamahan myyjä koeta homehtuvia ruppakuppasiasi kehua !

        Ainakaan Evareista ei kampiakselit katkeile, eikä kuppa syövytä -kuin tekee jamahat !


    • hummat

      Puhut paltureita !

    • Outojuttutämä

      Kuulostaa tosi oudolta, en ole kuullut että noin voisi käydä. Merculle varsinkaan.

      • Tosiasiahan

        On se, että kaikki mahdolliset asiat on tapahtunu sillekkin merkille, kun sotkeutuivat aasialaisiin pajoihin, ja jo ennen sitäkin


    • quupp1

      Kannattaisi ottaa suoraan maahantuojaan yhteyttä, ja keskutella heidän kanssa asiasta. Kerro sitten mikä oli heidän kantansa asiaan. :)

      • eivoi

        Kuka noita tuo maahan ja miten niihin saa yhteyden?


    • Kuntoon

      Moottorin kyljessä oleva polttoainepumppu vuotaa kampikammioon ja moottori puskee ylimääräisen öljyn ulos. Polttoainepumppu vaihtoon.

    • susinen

      Isommissa mercuissa on ollut ongelmana että pakoputken, se iso valukappale,ja moottorin välinen liitos palaa puhki, tiiviste iloisesti siinä välissä mutta metalliseos puhki.En tiedä uusimmista mutta sellainen 6-7 vuotta vanhoissa tätä tapahtui.Tuttavapiirissä ainakin kolme, ovat 40 ja 60 heppasia.

    • Kuvaatulemaan

      Nyt olis jo kiva nähdä vähän kuvaakin. Jos et osaa postata, niin googlella etsit maailmalta, jos vaikka jollakulla olis käynyt vaikka jossain päin maailmaa samoin. Pystyis paremmin hahmottamaan mitä.on tapahtunut.

    • Selvähomma

      Tuossahan on selvä kemiallinen reaktio joka johtuu suunnitteluvirheestä.
      Vesiputki on liian lähellä öljypohjaa. Kylmä vesiputki säteilee öljyn lämmittämää
      alumiinipohjaa vasten kylmää kosteaa ilmaa. Lämpötilaero muodostaa koheesion
      joka taas muodostaa eroosion joka syövyttää pistesyöpymän.
      Etecissä tuota ongelmaa ei synny koska ei ole öljypohjaa.

    • huoltomies-61

      4 tahtistisista itse ostan mieluummin vanhankin vain järvikäytössä olleen kuin muutaman vuoden merikäytössä olleen koneen. Vaikka talvihuollot teetetään niin makeavesihuuhtelua ei tehdä kunnolla jotta kone kävisi lämpimäksi asti tai jätetään jopa kokonaan tekemätt....paitsi laskulla se kuitenkin veloitetaan. Noita puhkisyöpyneitä tuoreehkoja merikoneita on tullut sen verran vastaan että ne kiertäisin kaukaa ja etsisin järvikoneen.

      • eivoi

        Tässä tapauksessa syöpymä on pakoputken puolella, ei jäähdytysveden puolella.


      • Joakim1

        Eikös tuossa kohtaaa kuitenkin ole myös jäähdytysvesi jo pakoputkessa? Ainakin noita tiivistepintoja katsomalla näyttää siltä. Vai mitä reittiä vesi tulee takaisin?


      • eivoi

        Huolto-oppaan mukaan kylmä vesi menee tosta toisesta reunasta ylös ja toisesta ulos, niin että se ehkä roiskuu tohon putken tienoille. Eli juuri tossa kohtaa jäähdytysvesi tulisi pakoputkeen. Kiitos avusta tämän tilanteen kanssa. Toi öljypohjaosa menee nyt vaihtoon, niin ton koneen pitäisi olla sen jälkeen aika pitkälti kuin uusi.


    • inssi_X

      Luulisi tulevan kuntoon kemiallisella metallilla. Ainakin vähäksi aikaa.

    • CaptainAD41

      Kovajuotto tai hitsaus. Älyttömän kuuloinen väite, etteikö korjaus onnistuisi, varmaan väärällä pajalla. Eihän nykyään mitään viitsittäisi korjata, kun uuden myymisestä saa paremman katteen ja kädetkin likaantuu.

    • Pölhis

      Oletettavasti suunnilleen sama tapahtunut 50 hv Mercurylle, eli paska mikä paska. Selvästikin tyyppivika, mutta valmistaja ei ota harteilleen. Kai 7-8 vuoden käyttöikä niiden mielestä riittää. Pakopuolelta syöpyvät puhki. Huhujen mukaan kannattaa investoida Yamahaan, mutta mene ja tiedä.

      • Jdkdjd

        Yamaha kauppias trollaa.


      • w1power

        trollaa ja trollaa. romukaupassa katsellut osia ja mercueissa ollut ruostuvia pystyakseleita. paska mikä paska.

        jammusta kokemusta. -84 6hp oli talossa parikyt vuotta. epäilen, että jostain meni vesimantteli puhki ja joku kampiaksen laakereista meni jumiin. tai öljy oli väärää, tai etanolipensa myötävaikutti.

        jammun jälkeen tomos. hyvä peli, mut ei vaihteita.

        nyt wanha sin/val elämänwanha 3.5 suzuki. kaasarivikaa. pensa maistuu ku 20 heppaselle.
        muuten ok.

        jossain vaiheessa oli muutaman vuoden pari jonssia. voi sitä rykimistä/sammahtelua. aina sai pelätä saako jarruteltua vai sammuuko ja toinen näistä uusi.



        perämoottorit on kertakäyttökrääsää. hyvä jos kymmenen vuotta pysyy nipussa. nykyään, kun on nelarit ja painoa on "riittävästi" niin varmasti kiusaus on tinkiä ainevahvuuksista.


        kertakäyttökrääsää!

        nielkää se!


      • mullaVAINomsseja
        w1power kirjoitti:

        trollaa ja trollaa. romukaupassa katsellut osia ja mercueissa ollut ruostuvia pystyakseleita. paska mikä paska.

        jammusta kokemusta. -84 6hp oli talossa parikyt vuotta. epäilen, että jostain meni vesimantteli puhki ja joku kampiaksen laakereista meni jumiin. tai öljy oli väärää, tai etanolipensa myötävaikutti.

        jammun jälkeen tomos. hyvä peli, mut ei vaihteita.

        nyt wanha sin/val elämänwanha 3.5 suzuki. kaasarivikaa. pensa maistuu ku 20 heppaselle.
        muuten ok.

        jossain vaiheessa oli muutaman vuoden pari jonssia. voi sitä rykimistä/sammahtelua. aina sai pelätä saako jarruteltua vai sammuuko ja toinen näistä uusi.



        perämoottorit on kertakäyttökrääsää. hyvä jos kymmenen vuotta pysyy nipussa. nykyään, kun on nelarit ja painoa on "riittävästi" niin varmasti kiusaus on tinkiä ainevahvuuksista.


        kertakäyttökrääsää!

        nielkää se!

        Eikä yhdessäkään tuommosia vikoja, mitä muista saa tälläki sivulla lukea.


    • w1power

      siinä niitä oli muutama kasalla. huoltofirman jäljiltä. avasin yhden kun tarvitsin potkuriakselin -poorin mittausta varten. perässä ei muuta vikaa. tulpparuurien kierteet ehjät, potkuriakseli suora. vesi ilmeisesti päässyt sisään pystyakselin akselitiiivisteestä syöpyneen pinnan takia.

      miksi nuo olisi muuten hylätty. paikkakunnalla jossa perät on kulutustavaraa. 13 urainen eli jotain 20-50hp. yleinen malli jolle varmasti kysyntää.

    • Jdhsls

      Miksi kaikki sitten puhuu että Yamahalla on noita juuri mainittuja pakoputken syöpymisiä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe