MIssä ja mitä ovat VT:n "kymmenen käskyä"

Rapanhapakko

MIssä ja mitä ovat VT:n "kymmenen käskyä"

Siinäpä kysymys fundiksillekin.
Ne, mitä me sanomme pilkotussa ja keinotekoisesti rajatussa ja lyhennetyssä muodossa "kymmeneksi käskyksi"....Ovat ne, joita kukaan ei nähnyt, koska Mooses kuulemma rikkoi laintaúlut. Tarun mukaan siis ja sitten tapatti paljon ihmisiä. Omaa kansaansa, vaikka kivessä kuulemma luki "älä tapa" Ei ne sen Siinaitapauksenkaan käskyt siihen loppuneet. Yhdestoista käsky oli, että älä tee alttarillesi kiviportaita, ettei Häpysi paljastuisi niitä noustessasi.

Toisin kuin hihhulit väittävät, ei länsimainen lainsäädäntö perustu niihinkään käskyihin. Ei Suomen laissa ole yksijumalaisuutta, kuvakieltoa, täällä saa laillisesti inhota vanhempiaan ja jopa kadehtia naapurien varallisuutta. Lupa orjiin on siinä viimeisessä käskyssä kuin sivuasiana, ei nykylaissa.

Sitten Jumala kuulemma antoi Moosekselle uudet laintaulut, jossa olivat ne, joita Vanhassa Testamenitissa sanotaan "kymmeneksi käskyksi", ja joita kannettiin Liitonarkissa.
Vielä friikimpää kamaa ne.

Missä ja mitä ne olivat?
Ihan "raamatullinen" kysymys suoraan Raamatusta.
Saa kopypastata nettiraamatusta.

50

515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antijumalisti

Ja jumala ei noudata edes itse omia käskyjään!

• natsukalle

Jumala onkin Jumala!

• Tyypillinen tapaus. Sanoo muille ohjeet ja käskyt, mutta toimii itse toisin.

Ja ei noitakaan lakeja oltu ajateltu laajemmalle: vain israelilaisille, vaikka voimme mekin yrittää olla vaikka varastamasta.

Toisaalta sitten Jumalan ohjeet tässäkin vaihtelee: sotaretkeltä saat varastaa vaikka kauniin naisen.

• nussitko.vielä.naista
        torre12 kirjoitti:

Tyypillinen tapaus. Sanoo muille ohjeet ja käskyt, mutta toimii itse toisin.

Ja ei noitakaan lakeja oltu ajateltu laajemmalle: vain israelilaisille, vaikka voimme mekin yrittää olla vaikka varastamasta.

Toisaalta sitten Jumalan ohjeet tässäkin vaihtelee: sotaretkeltä saat varastaa vaikka kauniin naisen.

Mahdoton on attenatsukan ymmärtää Jumalaa.

• nussitko.vielä.naista kirjoitti:

Mahdoton on attenatsukan ymmärtää Jumalaa.

Heh. Ymmärränhän minä aivan hyvin. Jumala toimii tosin kuin antaa muiden toimia. Hän saa toimia muka omia käskyjään vastaan, koska on Jumala? Älä hulluttele!

Sin kun joku vesittää omat lakinsa rikkomalla niitä itse, niin kyllä lainkuuliaisuus kokee kolauksen. Tai sitten voimme todeta toimivamme paremmin kuin Jumala.

• olet.kuvottava.pelle
        torre12 kirjoitti:

Heh. Ymmärränhän minä aivan hyvin. Jumala toimii tosin kuin antaa muiden toimia. Hän saa toimia muka omia käskyjään vastaan, koska on Jumala? Älä hulluttele!

Sin kun joku vesittää omat lakinsa rikkomalla niitä itse, niin kyllä lainkuuliaisuus kokee kolauksen. Tai sitten voimme todeta toimivamme paremmin kuin Jumala.

Menes nyt runkulle!!!

• naurunpaikka
        torre12 kirjoitti:

https://www.facebook.com/jouko.erkkila.3
        Olet huvittava papparainen :D

• hah-hah-haaaaa
        torre12 kirjoitti:

No en olekaan lakejaan rikkova Jumala. Siinä vasta huvittava papparainen!

Olet vain pelkkä ihmisen kuvatus ja naurettava sellainen!

• hah-hah-haaaaa kirjoitti:

Olet vain pelkkä ihmisen kuvatus ja naurettava sellainen!

Eräs antoi täällä lausunnon, että voisi ostaa minulta käytetyn auton. Niin voisi, en koskaan ajattele myyntivoittoa.

Ja täällä on eniten tervehditty kun olen kulkenut ilman paitaa. Ei sekään ihan huonosti. Netissäkin sama Facebook kuva on pärjännyt tosi hyvin.

Sinulla on se ongelma, että kun et pysty puolustamaan Jumalaa tai muita asioita, niin käyt kiinni henkilööni. Olet sen verran heikkolahjainen.

• olet.ääliö
        torre12 kirjoitti:

Eräs antoi täällä lausunnon, että voisi ostaa minulta käytetyn auton. Niin voisi, en koskaan ajattele myyntivoittoa.

Ja täällä on eniten tervehditty kun olen kulkenut ilman paitaa. Ei sekään ihan huonosti. Netissäkin sama Facebook kuva on pärjännyt tosi hyvin.

Sinulla on se ongelma, että kun et pysty puolustamaan Jumalaa tai muita asioita, niin käyt kiinni henkilööni. Olet sen verran heikkolahjainen.

Olet niin tyhmä, että nyt tatvitsee mennä ulos nauramaan!!!

• voi.sinuakin
        torre12 kirjoitti:

Miten ihminen pystyisi puolustaan Jumalaa?
        Eihän muurahainenkaan pysty eleganttia puolustamaan.

• natsukalle
        torre12 kirjoitti:

Sinulla on todellinen ongelma jos luulet pystyväsi Jumalaa uhkaamaan.

• voi.sinuakin
        voi.sinuakin kirjoitti:

Miten ihminen pystyisi puolustaan Jumalaa?
        Eihän muurahainenkaan pysty eleganttia puolustamaan.

Korjaus, eihän muurahainenkaan pysty elefanttiampuolustamaan.

• natsukalle kirjoitti:

Sinulla on todellinen ongelma jos luulet pystyväsi Jumalaa uhkaamaan.

Jaa, kun esitetään asioita Raamatun pohjalta, niin kyllä ihmisen luulisi voivan sieltä puolustaa ja syyttääkin. Vaikka Jumalaa: hänkin tekee ja puhuu siellä vaikka mitä.

Mutta jos on vähälahjainen, niin käy vain kiinni henkilöön.

Ja en ole Jumalaa "uhannut", ainoastaan kertonut hänen kaksinaamaisuudestaan.

• natsukalle
        torre12 kirjoitti:

Jaa, kun esitetään asioita Raamatun pohjalta, niin kyllä ihmisen luulisi voivan sieltä puolustaa ja syyttääkin. Vaikka Jumalaa: hänkin tekee ja puhuu siellä vaikka mitä.

Mutta jos on vähälahjainen, niin käy vain kiinni henkilöön.

Ja en ole Jumalaa "uhannut", ainoastaan kertonut hänen kaksinaamaisuudestaan.

Ei kenenkään tarvitse puolustaa sellaista mitä toinen ei ymmärrä. Jeesuskin käski lähteä sellaista kaupungeista ja pudistaa vielä sen tomutkin jaloista.
        Ja koomista on se, että sinä puhut vähälahjaisuudesta.....

• torre11
        natsukalle kirjoitti:

Ei kenenkään tarvitse puolustaa sellaista mitä toinen ei ymmärrä. Jeesuskin käski lähteä sellaista kaupungeista ja pudistaa vielä sen tomutkin jaloista.
        Ja koomista on se, että sinä puhut vähälahjaisuudesta.....

Puhun Raamatusta.

Ja panit vähän omiasi tuohon. Jeesushan laittoi 72 ihmistä matkaan ja heidän piti parantaa kaupungeissa sairaat ja julistaa Jumalan valtakuntaa.

Jos heitä ei otettu vastan niin silloin piti karistaa tomutkin. Miten se liittyy "ymmärtämiseen"? Ei kaikki ota kaikkia kotiinsa tänäkään päivänä.

• natsukalle
        torre11 kirjoitti:

Puhun Raamatusta.

Ja panit vähän omiasi tuohon. Jeesushan laittoi 72 ihmistä matkaan ja heidän piti parantaa kaupungeissa sairaat ja julistaa Jumalan valtakuntaa.

Jos heitä ei otettu vastan niin silloin piti karistaa tomutkin. Miten se liittyy "ymmärtämiseen"? Ei kaikki ota kaikkia kotiinsa tänäkään päivänä.

Ja minä puhun sinun ymmärtämättömydestäsi.
        Olet jankuttaja joka on jankuttanut samoja asioita täällä jo 15 vuotta. Mikä oikein on ongelmasi ja motiivisi ?

• natsukalle kirjoitti:

Ja minä puhun sinun ymmärtämättömydestäsi.
        Olet jankuttaja joka on jankuttanut samoja asioita täällä jo 15 vuotta. Mikä oikein on ongelmasi ja motiivisi ?

Eli kuinka? Jos en mitään ymmärrä kuten kvanttifysiikasta, niin en ole sellaisissa keskusteluissa ollutkaan.

Mutta kristinusko, kristityt ja Raamattu, sekä sukupuoliset suuntaukset ; ne ovat tulleet tutuksi monen vuosikymmen ajalta. Niitä ymmärrän ja osaan mitä parhaiten .

Myös lätkää seurasin aiemmin ja olin siten siinäkin keskustelussa mukana. Tiesin asioista ja pelaajista.

• voi.sinua.ressukkaa
        torre12 kirjoitti:

Eli kuinka? Jos en mitään ymmärrä kuten kvanttifysiikasta, niin en ole sellaisissa keskusteluissa ollutkaan.

Mutta kristinusko, kristityt ja Raamattu, sekä sukupuoliset suuntaukset ; ne ovat tulleet tutuksi monen vuosikymmen ajalta. Niitä ymmärrän ja osaan mitä parhaiten .

Myös lätkää seurasin aiemmin ja olin siten siinäkin keskustelussa mukana. Tiesin asioista ja pelaajista.

"Mutta kristinusko, kristityt ja Raamattu, sekä sukupuoliset suuntaukset ; ne ovat tulleet tutuksi monen vuosikymmen ajalta. Niitä ymmärrän ja osaan mitä parhaiten ."
        Oletkin sitten vieläkin tyhmempi kuin olin kuvitellut. Otan osaa!

• voi.sinua.ressukkaa kirjoitti:

"Mutta kristinusko, kristityt ja Raamattu, sekä sukupuoliset suuntaukset ; ne ovat tulleet tutuksi monen vuosikymmen ajalta. Niitä ymmärrän ja osaan mitä parhaiten ."
        Oletkin sitten vieläkin tyhmempi kuin olin kuvitellut. Otan osaa!

Osaatkohan ratkaista ne ristikoit ja kryptot kuin minä? Osaisitko selvittää syylliset ja valehtelijat kuin minä?

Sopisitko poliisiin tutkijaksi? Minä kyllä sopisin!

• "vaikka kivessä kuulemma luki "älä tapa" "

Kivissä ei lukenut 'Älä tapa', vaan 'ÄLÄ MURHAA'.

Tässä lyhyitä videoita joissa käsitellään kymmentä käskyä ja käydään jokainen yksittäisesti läpi:

Ovatko kymmenen käskyä yhä voimassa? - Victor Gill
      https://www.youtube.com/watch?v=CG_I_Mf5H3k

Dennis Prager:

Kymmenen käskyä: johdanto
      https://www.youtube.com/watch?v=0UXkSiws9CY

1. Minä Olen Herra sinun Jumalasi
      https://www.youtube.com/watch?v=0UXkSiws9CY

2. Ei muita jumalia
      https://www.youtube.com/watch?v=2aKPQksU6MI

3. Älä kanna väärin Herran, Jumalasi nimeä
      https://www.youtube.com/watch?v=0aNzdwktmXg

4. Muista lepopäivä
      https://www.youtube.com/watch?v=CjwYlrYqdVw

5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi
      https://www.youtube.com/watch?v=9kkXRfFXjFU

6. Älä murhaa
      https://www.youtube.com/watch?v=9tLNxlGhTIc

7. Älä tee aviorikosta
      https://www.youtube.com/watch?v=QMO8kbafDdE

8. Älä varasta
      https://www.youtube.com/watch?v=23G6mkHzbXw

9. Älä anna väärää todistusta
      https://www.youtube.com/watch?v=IvK08RV2BQM

10. Älä himoitse
      https://www.youtube.com/watch?v=STGNThqmpw8

• Rapanhapakko

Hyvinkin joo "älä murhaa". Omankin kansan teloituksista ja muiden kansojen massatappamisesta oli lait erikseen. Miksei muuten Mooses silloin vuorelta tullessaan tappanut omaa veljeään Aaronia, sen kultaisen vasikan tekijää... vaikka muiden piti tappaa veljensä? Nepotismia!

Muutenhan nuo olivat yhden kuvitteellisen heimojumalan uhoamista. Muita silloin todellisina pidettyjä jumalaia ei saanut palvoa, kuvia ei tehdä, viikonlopputyöt unohdn alusta, ei ole Suomen laissa sitäkään. Ihan yhteistä kaikille aina ne älä murhaa, älä varasta, älä sano väärää valaa... ei tarvittu Israelin heimojumalaa siiihen. Orjuutta ei muistanut kieltää mokoma feikkijumala :-) Eli silloinen papisto, ihan ihmisiä kaikki.

Mutta sinäkään et ilmeisesti tiedä, missä ja mitä ovat Vanhassa testamentissa sanotut "kymmenen käskyä". Kopypastaa niiden paikka ja taulujen sisältö tähän. Minä voisin kunhan ällistelen hihhulien tietämättömyyttä. Kummaa kamaa ne tosin joo, eivät ilkeä sanoa? :-)

• Kuka on tuo Dennis Prager? Miten hän on suomentanut noin? Eli perusteet niille.

• Niin, olisi mukavaa tietää, mitä perusteita käytät?

• Rapanhapakko kirjoitti:

Hyvinkin joo "älä murhaa". Omankin kansan teloituksista ja muiden kansojen massatappamisesta oli lait erikseen. Miksei muuten Mooses silloin vuorelta tullessaan tappanut omaa veljeään Aaronia, sen kultaisen vasikan tekijää... vaikka muiden piti tappaa veljensä? Nepotismia!

Muutenhan nuo olivat yhden kuvitteellisen heimojumalan uhoamista. Muita silloin todellisina pidettyjä jumalaia ei saanut palvoa, kuvia ei tehdä, viikonlopputyöt unohdn alusta, ei ole Suomen laissa sitäkään. Ihan yhteistä kaikille aina ne älä murhaa, älä varasta, älä sano väärää valaa... ei tarvittu Israelin heimojumalaa siiihen. Orjuutta ei muistanut kieltää mokoma feikkijumala :-) Eli silloinen papisto, ihan ihmisiä kaikki.

Mutta sinäkään et ilmeisesti tiedä, missä ja mitä ovat Vanhassa testamentissa sanotut "kymmenen käskyä". Kopypastaa niiden paikka ja taulujen sisältö tähän. Minä voisin kunhan ällistelen hihhulien tietämättömyyttä. Kummaa kamaa ne tosin joo, eivät ilkeä sanoa? :-)

"Mutta sinäkään et ilmeisesti tiedä, missä ja mitä ovat Vanhassa testamentissa sanotut "kymmenen käskyä". Kopypastaa niiden paikka ja taulujen sisältö tähän."

- Kahdesta paikasta löytyvät käskyt Raamatussa, 2. Moos. 20:1–17 ja 5. Moos. 5:6–21.

• mummomuori kirjoitti:

Niin, olisi mukavaa tietää, mitä perusteita käytät?

"Miten hän on suomentanut noin? Eli perusteet niille."

Mitä tarkoitat? Siis mitä perusteita? Nuo videoiden otsikot/nimet ovat tuossa vain lyhyemmässä muodossa. Ja videoillahan Prager antaa perustelut ja käy käskyjen sisältöä läpi. Ja tarkoitatko tuota kolmatta käskyä, sehän on ainoa joka eroaa enemmän perinteisestä käännöksestä?

"Kuka on tuo Dennis Prager?"

- Amerikanjuutalainen, konservatiivi radiojuontaja ja PragerU:n johtaja (PragerUnivercity tuottaa näitä lyhyitä videoita kaikenlaisista eri aiheista, kuten politiikasta, uskonnosta, filosofiasta, historiasta jne: https://www.prageru.com/courses tai https://www.youtube.com/user/PragerUniversity )

"PragerU is an online video resource promoting knowledge and clarity on life's biggest and most interesting topics. We gather some of the world's best thinkers and distill their best ideas into free, 5-minute videos on things ranging from history and economics to science and happiness. Enjoy."

• George_L kirjoitti:

"Miten hän on suomentanut noin? Eli perusteet niille."

Mitä tarkoitat? Siis mitä perusteita? Nuo videoiden otsikot/nimet ovat tuossa vain lyhyemmässä muodossa. Ja videoillahan Prager antaa perustelut ja käy käskyjen sisältöä läpi. Ja tarkoitatko tuota kolmatta käskyä, sehän on ainoa joka eroaa enemmän perinteisestä käännöksestä?

"Kuka on tuo Dennis Prager?"

- Amerikanjuutalainen, konservatiivi radiojuontaja ja PragerU:n johtaja (PragerUnivercity tuottaa näitä lyhyitä videoita kaikenlaisista eri aiheista, kuten politiikasta, uskonnosta, filosofiasta, historiasta jne: https://www.prageru.com/courses tai https://www.youtube.com/user/PragerUniversity )

"PragerU is an online video resource promoting knowledge and clarity on life's biggest and most interesting topics. We gather some of the world's best thinkers and distill their best ideas into free, 5-minute videos on things ranging from history and economics to science and happiness. Enjoy."

On hyvin outo nimi. Miten se, että amerikanjuutalainen, konservatiivi radiojuontaja ja PragerU:n johtaja selittää videoissa tätä asiaa, tekee siitä luotettavan tulkinan? Tai hyvä lähteen?

En juuri näitä videolinkkejä katso, koska niihin menee aikaa liikaa ja eikä sen kautta hahmotu asiat tiiviisti. Vasta sitten niitä katson, jos jotain pitää tarkentaa.

• mummomuori kirjoitti:

On hyvin outo nimi. Miten se, että amerikanjuutalainen, konservatiivi radiojuontaja ja PragerU:n johtaja selittää videoissa tätä asiaa, tekee siitä luotettavan tulkinan? Tai hyvä lähteen?

En juuri näitä videolinkkejä katso, koska niihin menee aikaa liikaa ja eikä sen kautta hahmotu asiat tiiviisti. Vasta sitten niitä katson, jos jotain pitää tarkentaa.

Nuo ovat viiden minuutin videoita, lyhyitä "tietoiskuja" siis. Joten eipä niissä aikaa mene, paitsi jos katsoo kaikki kerralla. Ja näiden kautta asiat hahmottuvat tiiviisti!

"Miten se, että amerikanjuutalainen, konservatiivi radiojuontaja ja PragerU:n johtaja selittää videoissa tätä asiaa, tekee siitä luotettavan tulkinan? Tai hyvä lähteen?"

- Juutalaisena ja asioihin perehtyneenä hän tuntee käskyt todella hyvin. Eipä noissa nyt niin hirveästi mitään tulkintaa ole, vaan erittäin selkeää asioiden peruskäsittelyä. Dennis Prager on muuten erittäin hyvä puhuja ja taitava argumentoija.

• George_L kirjoitti:

Nuo ovat viiden minuutin videoita, lyhyitä "tietoiskuja" siis. Joten eipä niissä aikaa mene, paitsi jos katsoo kaikki kerralla. Ja näiden kautta asiat hahmottuvat tiiviisti!

"Miten se, että amerikanjuutalainen, konservatiivi radiojuontaja ja PragerU:n johtaja selittää videoissa tätä asiaa, tekee siitä luotettavan tulkinan? Tai hyvä lähteen?"

- Juutalaisena ja asioihin perehtyneenä hän tuntee käskyt todella hyvin. Eipä noissa nyt niin hirveästi mitään tulkintaa ole, vaan erittäin selkeää asioiden peruskäsittelyä. Dennis Prager on muuten erittäin hyvä puhuja ja taitava argumentoija.

OK, voi olla hyväkin lähde. Juutalaiset varmaan tuntevat parhaiten kaikki Mooseksen käskyt.

• Setä.neuvoo
      • Rapanhapakko

Väärä vastaus. Mooses kuulemma rikkoi ne ekat laintaulut. Sai Jumalalta uudet, joissa muka oli samat käskyt vaikka ei ollutkaan. Ainoa paikka missä VT:ssä mainitaan "kymmenen käskyä" .Juuri ne, joita kannettiin kivitauluissa mukana.

Missä paikkaa ja mitä ne olivat?

• Setä.neuvoo
        Rapanhapakko kirjoitti:

Väärä vastaus. Mooses kuulemma rikkoi ne ekat laintaulut. Sai Jumalalta uudet, joissa muka oli samat käskyt vaikka ei ollutkaan. Ainoa paikka missä VT:ssä mainitaan "kymmenen käskyä" .Juuri ne, joita kannettiin kivitauluissa mukana.

Missä paikkaa ja mitä ne olivat?

Luulin, että oli lain sisällöstä kyse, eikä saivartelusta, että millä välineellä kuka kirjoitti mihin, ja moneenko kertaan uusittiin. Keskustelun avauksessa kysyttiin, missä kohtaa Raamatussa on kymmenen käskyä, jos oikein ymmärsin. Joten, kelpaako kysyjälle mikään vastaus?

Suomalaisesta kirkkoraamatusta kun löytyy ristiviitteitä, on helppo hakea eteenpäin Ex 20 -kohdasta, missä samat kymmenen käskyä mainitaan seuraavan kerran. Jos ne löytyisivät sata kertaa, niin olisiko kysyjälle sillä jotain merkitystä?

Ovatko tästä kohdasta löytyvät 10. käskyä tarpeeksi uudet ja myöhemmin annetut, että kysyjää miellyttää? Ja mitä eroa löydät niistä verrattuna tuohon Ex 20 -kohtaan?

http://biblehub.com/pr38/deuteronomy/5.htm

• Rapanhapakko

Viittaat kohtaan, jossa VT;n kertomuksen mukaan Mooses kertaa suullisesti ne alunperin saamansa. 5. Moos laki on muuten vasta Josian ajan tekaistua "Jumalan lakia". Josian tuhotessa kilpailevia uskontoja.

Kysymys on, missä ja mitä ovat Vanhassa testamentissa, sen tekstissä ja vain sillä kohtaa sillä nimellä mainitut "kymmenen käskyä". Ne jotka Mooses sai kuulemma Jumalalta korvaavina rikottuaan ne ensimmäiset ennen kuin kukaan muu niitä näki. Nämäkin kivitauluissa ja niitä kanniskeltiin mukana.

Et ymmärrä kysymystä tai jos ymmärrät, et tiedä vastausta?

• Setä.neuvoo
        Rapanhapakko kirjoitti:

Viittaat kohtaan, jossa VT;n kertomuksen mukaan Mooses kertaa suullisesti ne alunperin saamansa. 5. Moos laki on muuten vasta Josian ajan tekaistua "Jumalan lakia". Josian tuhotessa kilpailevia uskontoja.

Kysymys on, missä ja mitä ovat Vanhassa testamentissa, sen tekstissä ja vain sillä kohtaa sillä nimellä mainitut "kymmenen käskyä". Ne jotka Mooses sai kuulemma Jumalalta korvaavina rikottuaan ne ensimmäiset ennen kuin kukaan muu niitä näki. Nämäkin kivitauluissa ja niitä kanniskeltiin mukana.

Et ymmärrä kysymystä tai jos ymmärrät, et tiedä vastausta?

Et kai sinä kuvittele, että alan sinulle jotain kivitauluja laahata?

• fda

Samarialaiset, joka kääntyy "totuuden säilyttäjäksi" on eri versio kymmenestä käskystä. Ilmeisesti kun Jerusalemista puuhattiin keskuspaikkaa, oli Gezirim-vuoren pyhyys ja keskeisyys haitallista näille pyrkimyksille. Samarialaiset sanovat että heitä on vainottu ja hävitetty kun he ovat pyrkineet säilyttämään "totuutta" eli vanhempaa VT:tä.

https://www.youtube.com/watch?v=wu6qhJ2HvyY

Tekevät vieläkin näitä VT:n mukaisia teurastusrituaaleja... heidän uskonsa ei ole temppeliä vaatinut.

• Rapanhapakko

Vastausta ette siis tienneet, joten täytyy kai sitten minun sanoa.

VT:ssä ja kai koko Raamatussa "kymmeneksi käskyksi" nimetyt löytyvät Toinen Mooseksen kirja 34. luku. Ne mitä yleensä tavataan sanoa "kymmeneksi käskyksi" ovat Mooseksen lain alku ilman mainintaa että katkeaisivat ekaan kymmeneen (joka kymmenjako siitä Mooseksen lain alusta on sekin myöhempi ja keinotekoinen).

Mooses siis kuulemma heti rikkoi ne ensimmäiset laintaulut. Muut eivät niitä edes nähneet. Sitten Jumala tarun mukaan antoi Moosekselle uudet laintaulut. Tiedän, että näitä tavataan kutsua "liitonsanoiksi" tms. Kuitenkin nämä ovat ne Raamatussa oikeasti sanotut "kymmenen käskyä", ne joita ilmeisesti Liitonarkissa kannettiin. Vaikka niitä ei ole missään käännöksessä selkeästi jaettu kymmeneen osaan.

Eivät tosiaan ole samaa mitä me sanomme "kymmeneksi käskyksi". Eikä "samat sanat" kuten tarinan Jumala väittää. Vaan kamaa, jota jostain kummasta syystä ei koulukirjoihin paineta eivätkä papit saarnoissaan mainitse. Silti raamattufundamentalistin varsinkin luulisi ihan itse katsovan ja tunnustavan, että nämä ovat VT:n ja Raamatun "kymmenen käskyä".

http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.34.html#o72

1 Herra sanoi Moosekselle: "Tee kaksi entisten kaltaista kivitaulua, niin minä kirjoitan niihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit. 2 Tee ne valmiiksi aamuun mennessä, nouse aamulla Siinainvuorelle ja jää vuoren huipulle odottamaan minua. 3 Kukaan muu älköön tulko mukanasi, kukaan ei saa olla edes näkyvillä missään koko vuorella. Myöskään lampaat, vuohet tai nautakarja eivät saa kulkea vuoren lähistöllä."

4 Mooses teki kaksi entisten kaltaista kivitaulua. Varhain seuraavana aamuna hän nousi Siinainvuorelle, niin kuin Herra oli käskenyt, ja vei kivitaulut mukanaan. 5 Herra laskeutui alas verhoutuneena pilveen, tuli Mooseksen luo ja lausui nimen Jahve. 6 Sitten Herra kulki hänen editseen ja sanoi hänen kuultensa: "Herra, Herra on laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri. 7 Hän on armollinen tuhansille ja antaa anteeksi pahat teot, rikkomukset ja synnit, mutta ei jätä syyllistä rankaisematta. Lapset ja lasten lapset aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka hän panee vastaamaan isiensä pahoista teoista." 8 Mooses polvistui kiireesti, heittäytyi kasvoilleen maahan 9 ja sanoi: "Jos siis edelleenkin tahdot osoittaa minulle armoasi, Herra, niin kulje meidän mukanamme. Vaikka tämä kansa on uppiniskainen, anna anteeksi meidän pahat tekomme ja syntimme ja ota meidät omiksesi."

10 Herra sanoi:
      "Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa.

"Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. 11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.

18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.

21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.

22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.

.....JATKUU heti alla merkkirajoituksen takia.

• Rapanhapakko

JATKUU heti yltä.

25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.

"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä.

• Näin ole sen ymmärtänyt että lakeja oli monia, ei vain ne kymmenen käskyä. Mikä mielenkiintoista, tässä puhutaan sanoista – käskysanoista.

2Moos. 34:28
        Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

2Moos. 34:32
        Sitten kaikki israelilaiset lähestyivät häntä, ja hän käski heidän noudattaa kaikkea, mitä Herra oli puhunut hänelle Siinain vuorella.

En ole kovin perehtynyt VT:n, mutta tulihan tämäkin nyt selväksi.

• Rapanhapakko

Tietenkin minulta eräänlainen kompakysymys ja OK myös vittuilua, tietävätkö uskovaiset, mitkä oikeasti ovat Raamatun "kymmenen käskyä". No eivät siis tiedä, mutta aiai arvaan mitä konstailua varsinkin fundamentalistien päässä nyt vilisee, jos tämän lukevat. Sellainen on uskovaisuudessa vain hyve.

Fundamentalistithan ne vastoin väitteitään kaikkein huonoiten Raamatun tekstejä kunnioittavat. Jos edes tuntevat niitä. Jos tekstejä kunnioittaa, se paradoksaalisesti johtaa siihen, ettei ota niitä vakavasti eikä pidä niitä historiallisesti oikeinakaan. Esim. Exodusta, jolloin nuo käskyt muka annettiin, ei luultavasti oikeasti tapahtunut.

Jos ulkoraamatullisesti sanottaisiin "kymmeneksi käskyksi" niitä koulukirjoissa ja rippikouluissa opetettuja (jotka siis EIVÄT ole Raamatussa sanotut kymmenen käskyä), niin se olisi eri keskustelu perustuvatko lakimme muka niihinkään, onko niissä käskyissä mitään tolkkua tai jahvenpalvonnan lisäksi erilaista verrattuna muiden kulttuurien ihmistapoihin jo silloin ja ennen ja sekin noudattiko edes Jeesus niitä.

Ja hei, Jeesusko on siis samalla kolmiyhteinen Jumala ja Jeesus antoi nuo varsinaiset ylläluettelemani oikeat kymmenen käskyä?

Mutta ylle laittamani ovat siis ne varsinaiset "kymmenen käskyä". Eikä heillä tarinan mukaan ollut kai muitakaan kivitauluja joita Liitonarkissa kantaa.

Myönnän, etten minäkään tiennyt asiasta ennen kuin pari vuotta sitten näin tämän youtuben. Raamatullisesti perustellun siis! Vain englantia ymmärtäville se. Munkin aikaan jo kansakoulussa kieltä opetettiin :-)

Lähtökohtana on kai USA:n perustuslain kirkko-irti-valtiosta hyvä periaate, ja jotkut ovat alkaneet ihmettelemään, miksi USA:n oikeustaloissa on joko sisällä tai edessä yhden uskonnon tekstiä, nuo oikeasti ei edes "Kymmenen Käskyä". vaikkakin Raamatusta toki.

Ja että videon alussa ja lopussa täydellisen tietämättömyyden röyhkeydellä mölisevä punaniskajuntti ei edes tiedä, mitä ovat Raamatussa sanotut "kymmenen käskyä".

https://www.youtube.com/watch?v=pkCJ8rb8Grw

• Rapanhapakko kirjoitti:

Tietenkin minulta eräänlainen kompakysymys ja OK myös vittuilua, tietävätkö uskovaiset, mitkä oikeasti ovat Raamatun "kymmenen käskyä". No eivät siis tiedä, mutta aiai arvaan mitä konstailua varsinkin fundamentalistien päässä nyt vilisee, jos tämän lukevat. Sellainen on uskovaisuudessa vain hyve.

Fundamentalistithan ne vastoin väitteitään kaikkein huonoiten Raamatun tekstejä kunnioittavat. Jos edes tuntevat niitä. Jos tekstejä kunnioittaa, se paradoksaalisesti johtaa siihen, ettei ota niitä vakavasti eikä pidä niitä historiallisesti oikeinakaan. Esim. Exodusta, jolloin nuo käskyt muka annettiin, ei luultavasti oikeasti tapahtunut.

Jos ulkoraamatullisesti sanottaisiin "kymmeneksi käskyksi" niitä koulukirjoissa ja rippikouluissa opetettuja (jotka siis EIVÄT ole Raamatussa sanotut kymmenen käskyä), niin se olisi eri keskustelu perustuvatko lakimme muka niihinkään, onko niissä käskyissä mitään tolkkua tai jahvenpalvonnan lisäksi erilaista verrattuna muiden kulttuurien ihmistapoihin jo silloin ja ennen ja sekin noudattiko edes Jeesus niitä.

Ja hei, Jeesusko on siis samalla kolmiyhteinen Jumala ja Jeesus antoi nuo varsinaiset ylläluettelemani oikeat kymmenen käskyä?

Mutta ylle laittamani ovat siis ne varsinaiset "kymmenen käskyä". Eikä heillä tarinan mukaan ollut kai muitakaan kivitauluja joita Liitonarkissa kantaa.

Myönnän, etten minäkään tiennyt asiasta ennen kuin pari vuotta sitten näin tämän youtuben. Raamatullisesti perustellun siis! Vain englantia ymmärtäville se. Munkin aikaan jo kansakoulussa kieltä opetettiin :-)

Lähtökohtana on kai USA:n perustuslain kirkko-irti-valtiosta hyvä periaate, ja jotkut ovat alkaneet ihmettelemään, miksi USA:n oikeustaloissa on joko sisällä tai edessä yhden uskonnon tekstiä, nuo oikeasti ei edes "Kymmenen Käskyä". vaikkakin Raamatusta toki.

Ja että videon alussa ja lopussa täydellisen tietämättömyyden röyhkeydellä mölisevä punaniskajuntti ei edes tiedä, mitä ovat Raamatussa sanotut "kymmenen käskyä".

https://www.youtube.com/watch?v=pkCJ8rb8Grw

Olen jonkun verran perehtynyt näihin käskyihin tämän tekstin kautta: ”Tooran 613 käskyä”
        http://www.laverdaduniversal.org/613mitzvot.html

Taitaa olla että kautta aikojen on mietitty sitä, mikä käskyistä koskee ”uutta liittoa” ja mikä pelkästään juutalaisia. Käskyjä on modernisoitu siten, että huomioidaan muuttunut maailma. Silti täyttä yksimielisyyttä ei näistä ole.

”…se olisi eri keskustelu perustuvatko lakimme muka niihinkään, onko niissä käskyissä mitään tolkkua…”

Suomen perustuslaissa on huomioitu kyllä kristilliset arvot osittain, mutta vain osittain.

Lait muuttuvat ajan mukana, kuten pitääkin, ja uskonnollinen osuus on jäänyt vähemmälle sitä mukaa kun valtiot ovat vahvistuneet.

Yhdysvaltojen tilanne on siitä eriskummallinen että vaikka sen perustuslaissa on määritelty sekulaarinen arvotus, silti eri kristinuskon suunnat ovat huomattavan vahvasti politiikassa ja yhteiskunnassa vallassa.

• Setä.neuvoo

Ei 2. Moos 34 missään kohdassa väitä, että siinä luvussa esitettäisiin kymmenen käskyn teksti. Jota löytyy 2. Moos 20 -luvusta ja muualta. Keskustelun avauksessa kysyttiin, mistä löytyvät ne kymmenen käskyä.

• Rapanhapakko

Setä.neuvoo:

Mitä sä konstailet?
      Keskustelun avauksessa oli:
      >>>>Sitten Jumala kuulemma antoi Moosekselle uudet laintaulut, jossa olivat ne, joita Vanhassa Testamentissa sanotaan "kymmeneksi käskyksi", ja joita kannettiin Liitonarkissa.
      Vielä friikimpää kamaa ne.

Missä ja mitä ne olivat?
      Ihan "raamatullinen" kysymys suoraan Raamatusta.<<<

2.Moos 34 nimenomaan sanoo että ne ovat "kymmenen käskyä". Etkö osaa lukea?Ja lisäksi ne olivat ainoat jäljelle jääneet kivitaulut. Mooses kun heti rikkoi ne 2.Moos. 20 kivitaulut. Joita ei VT.ssä eikä muualla Raamatussa edes sanota "kymmeneksi käskyksi". Eivätkä ne siellä meidän keinotekoisesti pätkäisten hokemiimme käskyihin siinä ekassa Siinaitapahtumassa suinkaan lopu. Niissä korvikkeeksi saaduissa varsinaisissa "kymmenessä käskyssä" olikin ihan eri sisältö.

Kun sanot "kymmenen käskyn teksti", niin oikeastaan tarkoitat omaa ja uskontosi nimeä niiden aikaisempien alkupäälle , et Raamatun nimeämiä kymmentä käskyä.

Tietenkään en tarkoita, että pitäisi olla "Raamatullinen". Mutta uskovainenkin voisi loputtoman silmien sulkemisensa ja konstailunsa sijasta miettiä, josko tuollaiset ovat miltään Jumalalta. Vaiko barbaaristen paimentolaisten horinoita muka jumalansa arvovallalla. Mooseksen laki sitten perustuu paljon vanhempaan Hammurabin lakiin ja sen ajan vasallisopimusten tyyliin.

MUMMOMUORI:
      >>>>> http://www.laverdaduniversal.org/613mitzvot.html <<<<<<

Häh? Sinäkö "perehdyt" näihin mm, jonkun huuhaahihhulin nettisivun kautta? Tyyppi siinä omavaltaisesti viisastelee mitä Tooran säännöistä pitäisi jossain määrin noudattaa. Ihanko oikeasti moisen miettiminen on sinulle sitä sinun "hengellistä kasvuasi"? Jumalavita sentäs :-) Olisiko ihan mahdotonta sivuuttaa kokonaan moiset viiden pennin näennäisongelmat ja tajuta, että koko juutalaiskritillinen uskonto on alusta loppuun huuhaata?

No joo, minäkin knoppiviisastelin tässä ketjussa, mutta pyrkimys siis osoittaa ihan joutavaksi sellainen "raamatullisuus" ja perättömiksi uskovaisten luulot mikä on "raamatullista".

Mutta USA on joo erikoinen paikka uskonnolliselta ilmastoltaan. Alunperinhän sinne tuli siirtolaisina niin monenlaista väkeä, osa uskonnollisia vainoja pakenevia.... että ei-ihan ateistiset mutta lähinnä deistiset perustuslain laatijat päättivät kerralla erottaa kirkon valtiosta ja kunnolla. Niin tehtiin ja sitähän valvotaan. Mm. uskonnon opetus kreationismi mukaanlukien on tuoreillakin tuomioistuinpäätöksillä torjuttu julkisissa kouluissa.

Siihen liittyy tuo yllelaittamani video, tuossa ns "kymmenen käskyn" sijoittamisesta moniin USA:n oikeustaloihin tai niiden edustalle. Varmaan ne on ihan viattomasti ja hyvässä uskossa sinne laitettu. Mutta lain mukaan eivät oikeasti sinne kuuluisi. Tai jos, niin sitten samalla periaatteella myös vaikka Koraanin tekstiä tai hindujumalien patsaita sinne :-) Sellainen vastaveto on jossain, että on pykätty toinenkin kivi, jossa on VT:n määräämät rangaistukset niiden käskyjen rikkomisesta, suoraan Raamatusta. Rangaistus on kuolema. Pyrkimyksenä osoittaa, että eihän USA:n oikeuslaitos Raamatun mukaan toimi.

Silti kun Suomessa tämä maltillistunut "valtionkirkko" toimii minunkin mielestäni hyvänä vastapainona fundamentalismille ja karismaattisuudelle ja väylänä suuren kansaan uskonnollisille tunteille ja rituaalintarpeelle...... niin kun USA:sta puolivirallinen "kansankirkko" puuttuu...... USA.ssa se on suurta bisnestä ja vielä verovapaasti. Kilpailevia toinen toistaan hihhulimpia megakirkkoja ja uskovaisten TV-kanavia. Luvataan taivaspaikkoja ja kadotusta muille. Ja rahaa pyydetään.

Myöskin USA.ssa paradoksaalisesti tehdään maailman parasta tiedettä... ja silti melkein puolet kansasta onkin nuoren Maan kreationisteja ja usein ihan kiinnostumattomia jopa kiertääkö Maa Aurinkoa vai päinvastoin :-)

USA:ssa tehdään myös maailman lähes parasta elokuvatuotantoa ja TV-sarjoja. Joissa on olemattoman vähän mainintoja mistään kristinuskon maailmankuvan asioista. Usein viihteessäkin päinvastoin. Evoluutio ja miljardit vuodet ja muiden kulttuurien muinaistarut vilahtelevat viihde-elokuvissakin.

Niin mille yleisölle siellä tiede ja viihde.... vai eikö kansa sitten olekaan niin uskovaista kuin väittää?

• Setä.neuvoo

Oletko nyt löytänyt mieleisesi version kymmenestä käskystä? Joko sinulle selvisi mitä ne olivat? Sekö oli keskustelun tarkoituksena? Vai suoltaa sekopäisyyttä?

• ”Tyyppi siinä omavaltaisesti viisastelee mitä Tooran säännöistä pitäisi jossain määrin noudattaa.”

Ainahan nämä sivustot ovat mielipiteiden värittämiä, ja siksi niitä onkin luettava sillä silmällä. Sivusto on siksi hyvä että siihen on koottu kaikki lait. Olisi kyllä vallan mainiota, jos joku muukin tekisi vähän asiallisemman listan. Ja ehkäpä niitä tulkintojakin, koska nyt jotkut noukkivat niitä milloin mistäkin.

”Olisiko ihan mahdotonta sivuuttaa kokonaan moiset viiden pennin näennäisongelmat ja tajuta, että koko juutalaiskritillinen uskonto on alusta loppuun huuhaata?”

No, en ajattele sitä huuhaana. Se on sinun näkemyksesi.

”USA.ssa se on suurta bisnestä ja vielä verovapaasti.”
        ”USA.ssa paradoksaalisesti tehdään maailman parasta tiedettä”
        ”…silti melkein puolet kansasta onkin nuoren Maan kreationisteja…”

Uskonnon vapaus on USA:ssa saanut oman kulttuurilliset piirteensä. Mielestäni tuo on hyvin näennäistä uskonnon vapautta. Se on myös hyvin eriarvoinen maailman, johtuen sen poliittisesta rakenteesta.
        Laitan osia artikkelista, jossa tuo omaperäinen kulttuurin ero eurooppalaisiin tulee hyvin esiin. Tätä voi käyttää sen oman pohdinnan tueksi.

”Yhdysvallat sijoittui 40 prosentin hyväksynnällä toiseksi viimeiseksi vertailussa, jonka Science-lehti julkaisi kohun saattelemana viime syksynä. Tähän tietämystä mittaavaan kysymykseen vastattiin 34 maassa. Vain Turkissa vielä suurempi osa kansasta torjui evoluution.”

Vaikka Yhdysvalloissa on tieteen lukutaito hyvä: ”…tieteenlukutaitoisia on 28 prosenttia amerikkalaisista mutta vain 14 prosenttia Euroopan unionin kansalaisista.” Niin ”Evoluution kiistämiseen on Yhdysvalloissa aivan muu selitys.”

”…kysymys evoluutiosta on politisoitunut juuriaan myöten.”

”Vastauksella tunnustetaan poliittista ja maailmankatsomuksellista väriä.” Suomessa puoluepolitiikka on perustaltaan aivan erilaista. Meillä jako kulkee lähinnä siinä mikä on suhde talousteorioihin – ei niinkään uskonnolliset asenteet.

Kreationismi on vierasta eurooppalaisille kristityille.

”Kirkolla on silti vakaa asema, ja kirkkokunnista suurimmat, niin katolinen kuin protestanttiset, hyväksyvät evoluution tieteellisenä selityksenä…”
        ”Euroopassa evoluutio ei ole maailmankatsomuksellinen kynnyskysymys edes useimmille uskonnollisille ihmisille.”

”Amerikkalaiset puntaroivat, miten kelvollista tiedettä ID on, mutta eurooppalaiset alkavat suoraan pohtia, millaista uskontoa se on.”
        http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/evoluutio_kauhistuttaa_amerikkaa_miksei_eurooppaa_

Eli meillä on parempi taitoa ”lukea” ja tunnistaa niin kristinuskoon kuin eri uskontoihin liittyvät elementit. Se taas johtuu siitä, että esim., suomessa opetetaan uskontoa.

”…myös maailman lähes parasta elokuvatuotantoa ja TV-sarjoja. Joissa on olemattoman vähän mainintoja mistään kristinuskon maailmankuvan asioista. Usein viihteessäkin päinvastoin.”

Hmm. En itse pidä tuosta amerikkalaisen ”viihteen” tuputuksesta, sillä kyllä se vain on sisältänyt niin paljon aatelista materiaalia, että on vaikuttanut suomalaisiin arvoihinkin. Vaikka viime vuosina on jo muutoksia tullutkin, edelleen niihin on sisäänkirjoitettuna aika tavalla heidän arvojaan.

• Rapanhapakko

mummomuori:

En tarkoita, että amerikkalaiset elokuvat ja sarjat olisivat keskimäärin parempia saati että niissä olisi juurikaan ns. taiteellisia arvoja. On niitäkin, mutta nykyään liikaa pelkkää erikoistehostetta ja vanhojen menestysten uudelleenlämmitystä. Asenteellisuutta näkyi eniten Reaganin aikaan. Top Gun Ja Rambot ym. Sitä meinaan kuten taisinkin ihmetellä, että jos merkittävä osa USA:n ihmisistä on Nuoren Maan kreationisteja, fundamentalisteja ja vielä valitöntä Jeesuksen paluuta odottavia.... niin miten kummassa amerikkalaisissa elokuvissa ja sarjoissa ei näy se teema ollenkaan? Päinvastoin evoluutiosta ja miljoonista vuosista on vaikka Jurassic Parkissa ja suosituissa tieteissarjoissa. Kristinuskon teemoja ei juuri näy, sen sijaan sovellettua muiden uskontojen ja tarujen mytologiaa mm. Tolkien-leffoissa ja suosituissa fantasiasarjoissa kuten Game of Thrones saati sitten Xena ja vampyyrisarjat. :-).

Jos yleisö muka oikeasti on niin kristillistä, fundamentalistista, evankelikaalista ja kreationistista, kuten tilastoilla näyttää... miksi he sellaista katsovat ja miten heille kannattaa rahallisesti huoletta tuottaa sellaista?

Hyvä minusta niin.
        Mutta ovatko amerikkalaiset jotenkin kaksoisajattelijoita? Eli sunnuntaisin kirkossa yhtä ja arkisin muuta? Vai ovatko he niin pinnallisia, etteivät sellaista ajattele tai edes välitä? No hyvä sekin uskonnon vaikutusvallan vähentäjänä. :-)

Paremmin ketjun teemaan tuosta sivujuonteestani eli n. "kymmenestä käskystä" USA:n oikeustalojen edustalla ja sisällä. Niin paitsi että sehän on perustuslain vastaista laittaa sinne minkään uskonnon symboleja.... niin eihän USA:n laki niitäkään ns "kymmentä käskyä" seuraa. Uskonnonvapaus ja siis muiden jumalien palvominen on ollut alusta asti salittua. Saa hokea Jumalan tai Jeesuksen tai vaikka Jehovan nimeä kaikki päivät ja tehdä kuvia niistä. Viikonloppuisin saa ja köyhien lienee pakkokin tehdä työtä. Vanhempiaan ei lain mukaan tarvitse kunnioittaa. Ja koko kapitalistisen systeeminsä perusta on terveesti muiden omaisuuden kadehtiminen ja himoitseminen, kunhan et varasta. Mikä yllä ei minulla tarkoita että ihannoisin USA:ta saati jotain kommunismia.

Meidän "kymmeneksi käskyksi" luulemissamme on uudessa käännöksessä lopultakin sanat "orjaa ja orjatarta". Ja Mooseksen laissahan on paljon orjalainsäädäntöä, se oli silloin heille itsestäänselvää. Tämän vuoksi USA;n sisällissodan aikaan Etelävaltiot väittivät, että orjien pito on "raamatullista". Ja olivat siinä ihan oikeassa!!! Kysymys kuuluukin että ENTÄS SITTEN mitä Raamatussa on tai mikään tulkinta siitä oikea uskon sisältö niinkuin se nide oikeasti olisi joku auktoriteetti. Jota sinäkin jotenkin kummasti vaikutat olettavan.

Uskonnonopetuksesta että 1962 syntyneenä kyllä se koulussa meillä oli kristinuskoa kuin itsestäänselvyytenä. Vasta lukiossa oli kirja muistakin uskonnoista.

Tuskin sinäkään sentään otat linkkisi Yeshuakulttilaisen asiaa vakavasti (Täyskahjo näkyy olevan myös evoluution ja "profetioiden" suhteen.) Mutta kun sinusta siinä on hyvin "kaikki lait" tai Raamatun määräykset... niin etkö näe niitä suoraan Raamatustasikin ilman jonkun hörhön nettisivua? Tosin kai harva pappikaan on oikeasti lukenut esim. 5. Moos. lakeja. Ne luettuaan saattaa tulla mieleen, etteivät nämä miltään Jumalalta ole. Ja vielä vaikeampi sovitella "lempeää" Jeesusta niihin edes papinviran puolesta. Jos modernin realistisesti toteavat, että VT on enimmäkseen ihmisten perinnettä, tuleekin kysymys MITÄ sitten tarkoittavat "Jumalan ensimmäisellä persoonalla" ja Jeesuksen isällä.

Saatan tulkita sinua väärin, mutta saan vaikutelman, että sinusta on ihan todellinen kysymys, "mitkä lait ovat vielä voimassa". Todella tyhmä kysymys, sori. Nimittäin yhtä hyvin voisit sitten muistakin uskonnoista ja niiden pyhistä kirjoista alkaa naama vakavana miettimään esim:
        -Ovatko vedakirjoila perustelevat harekrisnat oikeassa siinä että Krisna on ylin Jumala?
        -Kumpi on Koraanin ja hadid-kirjallisuuden mukaan sitä oikeaa Allahin islamia, sunnalaisuus vai shiialaisuus?
        -Voivatko muukin kuin munkit päästä jälleensyntymien kierrosta (Hiayana) vai myös maallikot (Mahayana)?
        -Tai vaikka Lentävän Spagettihirviön parodiauskonnossa on vastaavan "järkeviä" teologisia kysymyksiä. :-)

Etkö tosiaan tuota tajua edes että ymmärtäisit asiani vai tahallasiko lukkiudut oman uskontosi nippeleihin niinkuin ne olisivat kulttuurihistoriallisen kiinnostavuuden ohella kuin vakavia kysymyksiä? Mitä sinulla on tapahtunut, jos kuulemma olit ennen "ateisti"?? (Minä taas en varsinaisesti, heh)

Ja kyllä, kun sanon juutalaiskristillistä uskontoa ja sen maailmankuvaa huuhaaksi, kyllä sinä tiedät perusteet. Kuten että se ei ole luonnontieteellisesti, historiallisesti eikä edes raamatuntutkimuksellisesti totta.

Onko sinulla muka jotain vastaperusteita? Muuta kuin että sinulla on uskonnossasi ja sen kautta "hengellisesti kasvaessa" ehkä niin mukavaa että oikein mummon villasukat pyörii jalassa? :-) Ah niin suloista? No ei ole.

• Rapanhapakko

Jatkoa ja toistoa heti yläpuolen viestiini. Lue toki sekin.
        Kuten uskovaiset tapaavat sanoa: Oletko esimerkiksi sinä mummomuori ajatellut, miten vietät Iäisyytesi? Siis oikeasti miettinyt niitä oikeita ongelmia.

Tulipa kerran taas ihan ajatustypo yläpuolen viestiin. Siis vain munkeillako on mahdollisuus Nirvanaan ja jälleensyntymisten loppumiseen vai myös maallikoilla? Hinayana vai Mahayana? Oletko mummo koskaan tullut ajatelleeksi, millaisia jälleensyntymiä sinulla on ollut tai tulee olemaan? No tuskinpa.

Etkä pohdi onko Krisna ylin jumala Vedakirjojen mukaan, tai onko shiialaisuus vai sunnalaisuus Jumalan tahto ja Koraanin vahvistama.

No et varmaan eikä tarvitsekaan.
        Mutta miten luulet oman uskontosi ja sen yhden suunnan ongelmia tuon todellisemmiksi?

Viittasin yllä myös "Lentävän Spagettihirviön" parodiauskontoon.
        Lienetkö kuullutkaan, tämä tässä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lentävä_spagettihirviö

Tuolla suositulla uskonnolla on ihan oma keskustelufoorumi, jossa sen uskonnon puitteissa mukamas vakavasti pohditaan Pyhän Kirjansa opetuksia.

Esimerkiksi:
        Lentävän Spagettihirviön Taivaassa on oluttulivuori ja stripparitehdas.
        Helvetti on samanlainen, mutta olut on väljähtynyttä ja strippareilla on sukupuolitauti. Oikeasti.

Teologisen keskustelun aihe sitten, että entäs jos ei pidä oluesta ja jos ei pidä strippareista ja ovatko ne stripparit ihmisiä vai jotain robotteja.

Vastauksia mm. että jos et pidä oluesta ja strippareista, et ole oikeasti uskossa etkä pääse Taivaaseen. Tai liberaalimpi kanta, että tuollainen onkin vain vertauskuvaa siitä, miten hyvin Lentävä Spagettihirviö häneen uskovista huolehtii, eli voit valita muutakin kuin olutta ja strippareita.

Sinun mummomuori mukaan eri suuntauksissa on erilaisia MIELIPITEITÄ.
        Mikä on sinun mielipiteesi tuohon ylläsanomaani teologiseen ongelmaan?

Saatat nyt huomauttaa, että ihan keksitty leikkiuskontohan tuo on. Väliäkö mielipiteistä sen höpökultin sisäisissä ongelmissa.

Niin onkin, mutta kai tajuat, että niin on historialtaan ja teksteiltään läpikotaisin tutkittu juutalaiskristillinen uskontokin. Yhtä lailla huuhaata, kunhan on vanhempi ja kerrostuneempi ja erilaisia tulkintoja eli "mielipiteitä" vielä enemmän.

Tai jos sinulle kaikki todellisuudessa on lähinnä "mielipiteitä"... sitten voin sinulle sanoa että jos sinusta Lentävän Spagettihirviön uskonto on huuhaata kuten minulle kristinusko..... voin kuitata että kantasi on VAIN SINUN MIELIPITEESI. Niinhän?

• Rapanhapakko

• älyäläjätä

Huomaan että yritetään vääntää asiaa jokaisen omaan mielipiteeseen
      soveltuvaksi.
      Ehkä ei pitäisi olla niin epävarma omasta mielipiteestään että yritetään
      vääntää toistenkin mielipiteitä omaan mielipiteen mukaan.
      Olisiko mahdollista että jokainen tulee uskollaan autuaaksi eikä
      yritetä vääntää toisin uskovaisen mielipidettä sopeutumaan hänen
      uskomuuksiinsa?
      Rauhaa kaikille erilaisille uskovaisille.

• Niin koska jo kaikissa suuntauksissa on eroja siitä, miten näitä pitäisi tulkita, kiistelyä riittää hamaan tulevaisuuteen.

Mielipiteiden vaihto on ihan hyvä asia, niistä parhaassa tapauksessa voi oppia uutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11185
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1076
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      105
      1001
    Aihe