Dogmatikoksella on sanottavaa:

Bibeln

Kuulkaamme mitä kirkon eläkkeellä olevalla papilla (oman väittämänsä mukaan) alias nimim. Dogmatikoksella" on sanottavaa, -tämä ansaitsee ihan oman ketjunsa. Minusta tämä hänen kirjoituksensa kertoo aika paljon hänestä ihmisenä, pappina ja kirjoittajana:

Jostain syystä hän kantaa katkeruutta uskovaisia kohtaan, erityisesti sellaisia jotka uskovat Raamattuun kuten kirkon oppikin kertoo, eli uskovat paitsi taivaan, niin myös helvetinkin olemassaoloon. Tällaiset ihmiset hän niputtaa kylmästi yhteen fundamentalisteiksi, mutta mitäpä minun tarvitsee tähän sanoa, kuulkaamme kuinka "mestari" itse sanoittaa asiansa:


"dogmatikos
7.8.2016 15:46:

LAINAUS ALKAA

"Se on totta että fundamentalismi vetää puoleensa monia persoonallisuushäiriöisiä, kuten narsisteja. He tavoittelevat lähinnä valtaa ja ovat jonkinlaisia ”johtajia” tai karismaattisen oloisia persoonia, jotka vetävät puoleensa oman ryhmänsä. Jos lisäksi on sosiopatiaa olemassa, eivät he menesty missään yhteisössä vaan perustavat sitten lähinnä yhden ihmisen ”seurakuntia”.

"Ajatukseni useimpien fundamentalistien psykopatiasta perustuu heidän hämmentävään, suorastaan sokeeraavaan kylmyyteensä, jolla he puhuvat helvetistä. Vaikka aivan läheinenkin heitettäisiin helvettiin, se on heille vain Jumalan tahto, mutta ei hetkauta heitä tunnetasolla. Kun he uskovat itse pelastuvansa, julistavat sanaa ja rukoilevat helvettiin menevien puolesta, se riittää. Todellinen empatia puuttuu.

Fundisten helvetti on HELVETTI oikein suurilla kirjaimilla. Silti he eivät kadota järkeään, vaikka läheinenkin sinne menisi. Juuri samoin ovat rakentuneet myös muut psykopaatit. He eivät voi tuntea toisen tunteilla, eivätkä tajuta miten toinen kärsii, koska heiltä puuttuvat synnynnäisesti ne hermorakenteet, joita normaali-ihmisellä on.
Fundisten sekaan on joutunut vähemmistö ihmisiä, joitten henkinen rakenne vaatii tähän liennytystä."

On muitakin lievennysyrityksiä, joita normaalitilassa olevat fundikset salaa harjoittavat pysyäkseen järjissään, mutta pesunkestävä fundis ei liennytyksiä tarvitse, sillä häneltä puuttuvat empatiaan tarvittavat aivorakenteet. Normaalirakenteinen fundis ei voi kertoa salaisista ajatuksistaan psykopaattifundisten enemmistölle, koska joutuisi pois piiristä, johon katsoo välttämättömäksi kuulua.

Psykopaatti tarvitsee sosiaalista kanssakäymista kuin normaalikin. Ei hän tule sen paremmin toimeen yksinään kuin muutkaan, mutta hän itse on kaiken keskipiste. Hän ei koskaan voi ymmärtää, mitä on todellinen rakkaus. Hän on kyllä kuullut sanan, mutta hänellä on sille erilainen merkitys kuin normaalilla.

Palstafundiksista käytännöllisesti katsoen kaikki ovat psykopaatteja, parkkiintuneista muista fundiksistakin useimmat.

... kaikista mielenhäiriöistä, mielisairauksista ja luonnevioista on voitava sanoa, että niitä on, ja että ilmiöt korreloivat keskenään, jos korreloivat.

Tässä ei voi noudattaa "poliittisesti korrektia" puhetapaa, sillä se tekisi kauheaa vääryyttä normaali-ihmisille. ...Psykopatia on synnynnäinen hoitoresistentti vaiva, joka johtaa usein fundamentalismiin.

Psykopatiaan kuuluu olennaisena osana, että sairaudentunto puuttuu tyystin."

LAINAUS PÄÄTTYY


>>>Näin kirjoittaa siis eläkkeellä oleva kirkon pappi (oman väittämänsä mukaan), nimimerkillä Dogmatikos

31

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täyttä.asiaa.joka.sana

      Hyvin kirjoitettu!

    • anna.paskan.olla

      Anna paskan olla haisee vaan kun sitä pöyhii!!!

    • Bibeln

      Varsin körttiläisittäin, etten sanoisi!

    • eräs.uskova

      Tämä dogmatikos on trolli, eikä mikään pappi, epäilen, että kyseessä on multinikki evl, joka käytää monia "pappi"- nimiä, kuten ville_pappi, seurakuntapappi, körttipappi, erja_pappi, luterilainen_, pirkko_kuulolla, kristitty_mies, vivamossa, taivastiellä j n e...
      Tyyppi on ateistihomo, joka vihaa erityisesti viidettä herätysliikettä.
      Kirjoitustyyli on noille kaikille nikeille sama, yhtälailla herjaava.

      • Bibeln

        Tämä voi tosiaan olla totta. Rupesin nyt itsekin ajattelemaan kun hän otti puheeksi tuon Gehennan... on yksi todellinen multinikki, homoseksuaali joka on yrittänyt vaikka kuinka monella eri palstalla saada uskovilta hyväksyntää homoudelleen mutta on jatkuvan asiattomuuksiin menevän ja yhden aaisan jankkaamisen takia saanut lemput jo useimmilta sellaisilta palstoilta joihin pitää kirjautua.

        Tunnettu lukuisilla muillakin nimillä. Hän tapasi rekisteröityä aina lemppujen jälkeen uudella nikillä ja usein puhui tuosta Gehenna -aiheesta. Oli muka mielessään keksinyt ettei ikuista helvettiä ole olemassa koska Gehenna (Ge-Hinnom, Hinnomin laakso) oli paikka jossa sekä poltettiin roskia että myös epäjumalien palvojat polttivat lapsiaan uhrimenoissaan.

        Tämä tyyppi tuntee kyllä kohtuullisen hyvin Raamattua (= onlukenut ja keskustellut asioista paljon ja perusteellisesti uskovien kanssa) mutta epäuskoisten tapaan ei ymmärrä siitä mitään vaan hakee sieltä korvasyyhyynsä tukea. Myös helluntailaistausta tuntuu keksityltä jutulta. Tämän kirjoittajan tunnistaa siitä että hän yltyy välillä aivan raivoihinsa ja kirjoittaa todella harkitsemattomasti vihanpuuskissaan.

        Katkeruus viidesläistä liikettä kohtaan sopii myös oikein hyvin kuvaan.

        Voit todellakin olla oikeassa eräs.uskova!


      • älä.ammu.pianonsoittajaa
        Bibeln kirjoitti:

        Tämä voi tosiaan olla totta. Rupesin nyt itsekin ajattelemaan kun hän otti puheeksi tuon Gehennan... on yksi todellinen multinikki, homoseksuaali joka on yrittänyt vaikka kuinka monella eri palstalla saada uskovilta hyväksyntää homoudelleen mutta on jatkuvan asiattomuuksiin menevän ja yhden aaisan jankkaamisen takia saanut lemput jo useimmilta sellaisilta palstoilta joihin pitää kirjautua.

        Tunnettu lukuisilla muillakin nimillä. Hän tapasi rekisteröityä aina lemppujen jälkeen uudella nikillä ja usein puhui tuosta Gehenna -aiheesta. Oli muka mielessään keksinyt ettei ikuista helvettiä ole olemassa koska Gehenna (Ge-Hinnom, Hinnomin laakso) oli paikka jossa sekä poltettiin roskia että myös epäjumalien palvojat polttivat lapsiaan uhrimenoissaan.

        Tämä tyyppi tuntee kyllä kohtuullisen hyvin Raamattua (= onlukenut ja keskustellut asioista paljon ja perusteellisesti uskovien kanssa) mutta epäuskoisten tapaan ei ymmärrä siitä mitään vaan hakee sieltä korvasyyhyynsä tukea. Myös helluntailaistausta tuntuu keksityltä jutulta. Tämän kirjoittajan tunnistaa siitä että hän yltyy välillä aivan raivoihinsa ja kirjoittaa todella harkitsemattomasti vihanpuuskissaan.

        Katkeruus viidesläistä liikettä kohtaan sopii myös oikein hyvin kuvaan.

        Voit todellakin olla oikeassa eräs.uskova!

        Niin, olikos se niin, että asiat riitelevät, ei uskovat keskenään. Keskustelussa liikutaan kyseenalaisten henkilökohtaisten motiivien parissa, kun mennään käsiksi toisen persoonaan. Voi vai kysyä, mitkä motiivit silloin ohjaavat kirjoittajaa. Ovatko ne Jumalasta vai Saatanasta?


      • huhhuhhuhhuhhuh
        älä.ammu.pianonsoittajaa kirjoitti:

        Niin, olikos se niin, että asiat riitelevät, ei uskovat keskenään. Keskustelussa liikutaan kyseenalaisten henkilökohtaisten motiivien parissa, kun mennään käsiksi toisen persoonaan. Voi vai kysyä, mitkä motiivit silloin ohjaavat kirjoittajaa. Ovatko ne Jumalasta vai Saatanasta?

        Niinpä, tai jospa tuo D:n kirjoitus on hänen käsityksensä siitä mikä on "lämmintä kristillistä rakkautta ja suvaitsevuutta eri lailla ajattelevia kohtaan" ... ;-)


    • pidetään.näkyvillä

      Hyvä kirjoitus. Se ansaitsee oivaltavuudessaan runsaasti huomiota ja laajaa näkyvyyttä. Hienoa, että nostit tekstin esiin. Hyvä kuvaus fundamentalismin luonteesta ja siihen liittyvästä persoonallisuuden häiriöista ja ongelmista.

      • Bibeln

        Joo, olen samaa mieltä! Pidetään tätä esillä, koska se kertoo hienosti millainen ajatusmaailma kaikilla kristinuskon vihollisilla todellisuudessa on!


    • Herran.tertut

      Ihan asiatekstiähän tuo oli. Olisiko kyseessä "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"-keissi, jos näkee tuossa jotain kritisoitavaa?

    • sivustaseurailija

      Dogmatikos ei ole sama henkilö kuin se, joka parjaa Lehtistä (useilla eri nikeillä).

      • päältäkatsoja

        Kyllä se vaan taitaa olla.


      • sivustaseurailija

        Dogmatikos ei ole koskaan parjannut Lehtistä. Sen sijaan se multinikki pääsee aina jossain vaiheessa siihen ja se on yleensä viestin lopullinen ja pääsanoma. Kirjoitustyylitkin ovat erilaiset. Sen myönnän, että tämä psykopaateiksi haukkuminen oli nyt jo aika rajua dogmatikokselta. Onko täällä kenties joku suututtanut? Itsellänikin meni aikoinaan hermot alussa, kun täällähän käy joitakin hankalia yksilöitä vapaista suunnista, mutta en minä heitäkään nyt sentään psykopaateiksi sanoisi.


      • evl
        sivustaseurailija kirjoitti:

        Dogmatikos ei ole koskaan parjannut Lehtistä. Sen sijaan se multinikki pääsee aina jossain vaiheessa siihen ja se on yleensä viestin lopullinen ja pääsanoma. Kirjoitustyylitkin ovat erilaiset. Sen myönnän, että tämä psykopaateiksi haukkuminen oli nyt jo aika rajua dogmatikokselta. Onko täällä kenties joku suututtanut? Itsellänikin meni aikoinaan hermot alussa, kun täällähän käy joitakin hankalia yksilöitä vapaista suunnista, mutta en minä heitäkään nyt sentään psykopaateiksi sanoisi.

        Kyllä uskovien joukossa on paljon psykopaatteja. Se on todettavissa. Kyseiset tyypit hakeutuvat yleensä seurakunnan saarnaajiksi ja he saavat helposti kannattajia suggestioherkkien ja auktoriteettiuskoisten joukoista.
        Mitä edesmenneeseen Kalevi Lehtiseen tulee hän lienee ollut aikamoinen narsisti. Kuuntelin kerran hänen puhettaan radiosta. Lyhyen puheensa aikana hän käytti sanaa "minä" uskomattomat kuusikymmentä kertaa. Mistä muusta se kertoo?


      • sivustaseurailija

        No siinä multinikki, missä mainitaan. Heidät erottaa toisistaan siitäkin, että Dogmatikos uskoo Jeesuksen veren voimaan, on siis sen verran erikoinen liberaalikristitty. Tämä evl-multinikki taas on melkein spongilaisia.


      • dogmatikos
        sivustaseurailija kirjoitti:

        Dogmatikos ei ole koskaan parjannut Lehtistä. Sen sijaan se multinikki pääsee aina jossain vaiheessa siihen ja se on yleensä viestin lopullinen ja pääsanoma. Kirjoitustyylitkin ovat erilaiset. Sen myönnän, että tämä psykopaateiksi haukkuminen oli nyt jo aika rajua dogmatikokselta. Onko täällä kenties joku suututtanut? Itsellänikin meni aikoinaan hermot alussa, kun täällähän käy joitakin hankalia yksilöitä vapaista suunnista, mutta en minä heitäkään nyt sentään psykopaateiksi sanoisi.

        Rovasti Kalevi Lehtinen oli evankelikaalisesta asenteestaan huolimatta lämmin ihminen, jota on syytä kunnioittaa enemmän kuin monia tarkasti luterilaisia.

        Hän esiintyi 60-luvulla Kansan Raamattuseuran nuorisoilloissa ja joka toinen vuosi yliopiston aktioissa. 90-luvulla hän piipahti saarnaamassa seurakunnassammekin. Sama iloa ja elämää hersyvä Kalevi.

        Jos minun pitäisi valita kolme esikuvallista kristittyä, vaimoni oli yksi, Kalevi Lehtinen olisi yksi ja yksi olisi kunniatohtori, teologian lisensiaatti, käytännöllisten harjoitusten lehtori Yrjö Knuutila.

        Käsitykseni, että fundamentalismi ja psykopatia korreloivat positiivisesti, ei ole vähimmässäkään määrin haukkumista, vaan ilmiön selittämistä. Samalla tavalla ei ole vähimmässäkään määrin haukkumista kertoa, minkä kanssa skitsofrenia korreloi tai mistä se johtuu. Eräät asiat vain ovat vaikutussuhteessa toisiinsa, halusimme tai emme. Saamme vinoutuneen kuvan, jos korrektiussyistä ei ole lupa sanoa jotakin. Jos sitä esimerkiksi pidetään haukkumisena.

        Olen moneen kertaan korostanut, että sairauksien ja persoonallisuushäiriöiden, joihin psykopatiakin luetaan, ilmaantuminen ei ole vähimmässäkään määrin sairaitten itsensä syytä. Ja sairaat ovat myös Kristuksen erityisen huolenpidon kohteena. Taivaassa ei ole sairautta, ei kipua eikä tuskaa.


      • kiiskivastarannalta
        dogmatikos kirjoitti:

        Rovasti Kalevi Lehtinen oli evankelikaalisesta asenteestaan huolimatta lämmin ihminen, jota on syytä kunnioittaa enemmän kuin monia tarkasti luterilaisia.

        Hän esiintyi 60-luvulla Kansan Raamattuseuran nuorisoilloissa ja joka toinen vuosi yliopiston aktioissa. 90-luvulla hän piipahti saarnaamassa seurakunnassammekin. Sama iloa ja elämää hersyvä Kalevi.

        Jos minun pitäisi valita kolme esikuvallista kristittyä, vaimoni oli yksi, Kalevi Lehtinen olisi yksi ja yksi olisi kunniatohtori, teologian lisensiaatti, käytännöllisten harjoitusten lehtori Yrjö Knuutila.

        Käsitykseni, että fundamentalismi ja psykopatia korreloivat positiivisesti, ei ole vähimmässäkään määrin haukkumista, vaan ilmiön selittämistä. Samalla tavalla ei ole vähimmässäkään määrin haukkumista kertoa, minkä kanssa skitsofrenia korreloi tai mistä se johtuu. Eräät asiat vain ovat vaikutussuhteessa toisiinsa, halusimme tai emme. Saamme vinoutuneen kuvan, jos korrektiussyistä ei ole lupa sanoa jotakin. Jos sitä esimerkiksi pidetään haukkumisena.

        Olen moneen kertaan korostanut, että sairauksien ja persoonallisuushäiriöiden, joihin psykopatiakin luetaan, ilmaantuminen ei ole vähimmässäkään määrin sairaitten itsensä syytä. Ja sairaat ovat myös Kristuksen erityisen huolenpidon kohteena. Taivaassa ei ole sairautta, ei kipua eikä tuskaa.

        Surullisena luen tuota selitystäsi psykopaateista ja skitsofreenikoista. En ollenkaan epäile, etteikö sinulla olisi kirjaviisautta, mutta jos rinnastat ne uskovat jotka pitävät Raamattua Jumalan Sanana ja siten totena, psykopaatteihin tai skitsofreenikoihin, tuntuu se aika julmalta. Mietin, minkä verran olet ollut tekemisissä todellisten psykopaattien tai skitsofreenikoiden kanssa ja tiedätkö, kuinka vaikeista mielenterveyden häiriöistä on kyse?


        Löytyykö sinun Raamatustasi Matteuksen evankeliumi? Luehan 5. luku, varsinkin jakeet 21-22.

        Toivottavasti olen ymmärtänyt rinnastuksesi väärin :(


    • kiiskivastarannalta

      Mahtoiko aloitus kuitenkaan olla alkuperäisen Dogmatikosin kirjoitus? Olisiko ollut haamukirjoittaja asialla? Toivottavasti. En usko, että oikea Dogmatikos loisi noin mielikuvituksellisia teorioita.

    • dogmatikos

      Aloittajan lainaama ensimmäinen kappale ei ole minun kirjoittamani, vaan aloittajan modifioima ja mummomuorin tänään 7.8.2016 klo 6:28 kirjoittama ketjussa "Olla hengessään köyhä".

      Loppuosa on minun kirjoittamaani mainitulla palstalla tänään klo 15:46.

      Alkujaan mummomuori piti liian vahvana käsitystäni, että fundikset ovat enimmältään psykopaateja ja kritisoi sitä, mutta esitti eräitä omia näkökohtiaan. Jäljelle jääneet aloittaja, nikki Bibeln, on selittänyt minun kirjoittamikseni. En ole kirjoittanut, mutta yhdyn lainatulta osin mummomuorin näkemykseen.

      Toisaalla nikki Bibeln väittää minun kirjoittaneen: >>...kun olet halveksivasti puhunut "käden nostamisesta tapana tulla uskoon" -sanoit eräässä keskustelussa: "meidän piireissä ei tulla uskoon kättä nostamalla!">>

      Kun kerroin, etten ole kirjoittanut, hän väitti:

      >>Sinä sanoit sen nimimerkillä "Kuuskytlukulainen". Et kai ole niin yksinkertainen ettet luule kirjoitustyyliäsi tunnistettavan, varsinkin kun joka käänteessä toistelet samoja fraasejakin.

      Kun sanoin, etten ole kirjoittanut sitä, enkä mitään sen tapaistakaan, en tällä enkä muullakaan nikillä, hän sanoi:

      >>Sen verran voin korjata, että kirjoitit sen nimellä körtti, etkä kuuskytlukulainen. Kävin tarkistamassa.>>

      Kun sanoin, etten ole körtti enkä ole kirjoittanut nikillä körtti, hän kertoi tähän tapaan:

      >>Olet kirjoitellut tänne monella nimimerkillä ja tunnistan asenteesi ja kirjoitustyylisi. Olet myös epäonnistuneesti yrittänyt peitellä körttiläistä taustaasi koska pelkäät että ko. liike ei saa hyvää mainetta ehdottoman jyrkkien ja asenteellisten kirjoitustesi tähden.

      Tämä on aivan ilmeistä.>>

      Tähän en enää vastannut. Olen seurakunnassa ollessani joutunut usein keskustelemaan harhaisten kanssa, ja kokemukseni on ihan oppikirjojen mukainen: henkilöä joka uskoo salaliittoteoriansa tai muun harhansa todeksi, ei ole puhumalla saatavissa toisiin ajatuksiin.

      Ei tosin neuroleptisillä lääkkeilläkään, joita käytetään harhojen hoidossa, mutta henkilön on helpompi kestää harhojaan. Ne muuttuvat samantekeviksi, mielen valtaa välinpitämättömyys.

      Mutta sitä kuitenkin jäin miettimään: mitä hyötyä on muodostella kahden kirjoittajan kirjoituksista yksi ja esittää muodostelma toisen kirjoittamana.

      • terveisiä-molemmille

        Paremminkin on kyse siitä, että näillä palstoilla ihmisistä tulee epäluuloisia. Bibelnin ei olisi pitänyt uskoa sitä nimimerkkiä, joka luuli sinua erääksi multinikiksi, joka et tosiaan ole. Olen huomannut tämän aikaisemminkin, ilmeisesti ihmiset eivät joko erota kirjoitustyylin perusteella tai jostain muusta syystä henkilöitä toisistaan. Itselläni taas tällainen lahjakkuus on (en voi kehua itseäni, kaikki lahjathan ovat Jumalalta), mutta Bibeln on ollut sen verran aikaa täällä ja lukenut sen verran vähän aikaa, ettei vielä erota henkilöitä toisistaan.

        Teidän kahden keskustelut ovat joka tapauksessa palstan mielenkiintoisimmat. Molemmat näyttäisivät ensinnäkin olevan luterilaisia ja tietävän jotain asioista. Sääli, jos alkaa tällainen alatyylinen meininki, ja minusta Bibeln on kyllä ihan täysijärkinen eikä suinkaan harhainen.

        Keskustelkaa siis sovussa.


      • terveisiä-molemmille

        Olen itsekin luterilainen (nainen - te olette ilmeisesti molemmat miehiä) ja sopivasti keskellä, en siis ole täysin samaa mieltä kummankaan kanssa, vaikka olenkin melko perusklassikkokristitty, mikä se sitten lieneekään...


      • dogmatikos
        terveisiä-molemmille kirjoitti:

        Olen itsekin luterilainen (nainen - te olette ilmeisesti molemmat miehiä) ja sopivasti keskellä, en siis ole täysin samaa mieltä kummankaan kanssa, vaikka olenkin melko perusklassikkokristitty, mikä se sitten lieneekään...

        Kirjoitit: >>Bibeln on kyllä ihan täysijärkinen eikä suinkaan harhainen.>>

        Niin minäkin haluaisin uskoa, mutta miten sitten pitäisi suhtautua siihen, että hän pitää totena mielikuvituksellisia juttuja ja on aivan varma siitä, että olen joku muu, kuin olen, ja hänellä on teoriakin, miksi pyrin salaamaan "todellisen" taustani? Eikö juuri tällaista sanota harhaisuudeksi? Juuri näin ajattelevia olen työssänikin tavannut.

        Kiitos ystävällisestä kommentistasi. Hyvää loppukesää sinulle! :)


      • terveisiä-molemmille

        Kiitos samoin. Arvelisin, että hän luulee sinua körtiksi lähinnä siitä syystä, että olet paljonkin aikoinaan työssäsi saanut vaikutteita körttiläisyydestä kenties. Ei kukaan oikeastaan voi olla saamatta vaikutteita, edes seurakuntalainen, niin jollain tapaa körttiläistyyppinen kirkkomme on. Ja kun suomalainen kansanluonne on kenties ikävöivä. Itse asiassa on ihan mielenkiintoista, että hän on avannut körttiläisyyttä toisesta suunnasta.

        Itsekin olin aikoinaan hyvin pettynyt, kun luin tuon P. Ruotsalaisen kirjeet -kirjan.

        Muuten suosittelen kaikille, jotka eivät erota kirjoitustyylin perusteella, että lukisivat romaaneita. Olen 7-vuotiaasta asti lukenut paljon niitä ja voi olla, että tuo kirjoitustyylien erottaminen tulee siitä.


      • dogmatikos
        terveisiä-molemmille kirjoitti:

        Kiitos samoin. Arvelisin, että hän luulee sinua körtiksi lähinnä siitä syystä, että olet paljonkin aikoinaan työssäsi saanut vaikutteita körttiläisyydestä kenties. Ei kukaan oikeastaan voi olla saamatta vaikutteita, edes seurakuntalainen, niin jollain tapaa körttiläistyyppinen kirkkomme on. Ja kun suomalainen kansanluonne on kenties ikävöivä. Itse asiassa on ihan mielenkiintoista, että hän on avannut körttiläisyyttä toisesta suunnasta.

        Itsekin olin aikoinaan hyvin pettynyt, kun luin tuon P. Ruotsalaisen kirjeet -kirjan.

        Muuten suosittelen kaikille, jotka eivät erota kirjoitustyylin perusteella, että lukisivat romaaneita. Olen 7-vuotiaasta asti lukenut paljon niitä ja voi olla, että tuo kirjoitustyylien erottaminen tulee siitä.

        Tuskinpa olen saanut vaikutteita körttiläisyydestä.

        Enemmän olen saanut biologiasta ja kokemuksesta, ettei aroin omintunnoin ole mahdollista pitkään olla piirissä, jossa aina tuntee, ettei riitä. Jos riittäisin vaadittuun mittaan, olisin varmaan edelleen helluntailainen, mutta jouduin vaikeaan kriisiin, jossa ei körttiläisyydellä ollut osaa ei arpaa. Saarnaajat olivat armollisia, samoin monet seurakuntalaiset, mutta liian monet veljet ja sisaret sitoivat enemman taakkoja, kuin olivat niitä kantamassa.

        Olin helluntaiherätyksessa viitisen vuotta ihan vain rivijäsenenä. En enää kestänyt, koska sisaret ja veljet esittivät oppia, että ajatusmaailmankin voi siivota. Yritin ja yritin, mutta se vain ei onnistunut. Lopulta tuntui, että aivojen toinen osa vain taisteli toista osaa vastaan, mutta se ei tuonut mitään tulosta, puhumattakaan, että se olisi ollut lähimmäisten avuksi.

        Jäin viiden vuoden jälkeen pois kokouksista keväällä ja mietin kesän, mitä minun pitäisi tehdä. En ollut ikinä kuullut, että helluntaiherätyksessä kuiville päässyt alkoholisti, olisi pysynyt kuivilla vielä sieltä paettuaankin. Pelkäsin, että sortuisin taas juomaan ja kauheudet alkaisivat uudestaan.

        Elokuussa tuntui kuin saisin vieraan ajatuksen, minun pitäisi ruveta julistamaan sellaista oppia, joka katsoo Kristukseen eikä itseensä. Mietin, mitä se voisi merkitä. Aikani mietittyäni tajusin, että sehän tarkoittaa teologian opintoja ja valmistumista kirkon papiksi.

        Pelkäsin vielä monta vuotta. Lähes joka yö näin painajaisunta, että olin ottanut huomaamattani lasillisen, ja iso hihna oli päässyt päälle. Kun vuodet kuluivat ja pysyin kuivilla, alkoi pikku hiljaa helpottaa, mutta vieläkin näen joskus näitä painajaisia sortumisesta.

        Ilostuin niin, että aivoni olivat rankasta juomisesta huolimatta säästyneet opiskelukelpoisina, että suoritin teologian maisterin tutkinnon jälkeen heti filosofiankin maisterin. Sain papinviran ja äitini lapsuuden leikkitoveri, piispa Samuel Lehtonen, vihki minut. Mieltä lämmitti, kun hän sanoi, että on iloinen saadessaan vihkiä minut papiksi.

        Ymmärtänet, että omat kokemukseni vastaavat hyvin kirkon oppia. Kristuksen ristin juureen ei ole mitään tuotavaa, ei kerrassaan mitään. :)


      • sellaistahan.se.on

        Monien alkoholistien ja exalkoholistien kannattaa antaa itse itselleenkin anteeksi juopottelun syntisyys. Siis, tietysti monet pyytävät syntinsä asiallisesti säännöllisesti anteeksi Jumalalta, ripittäytyvät jne. Anteeksiantamattomuus myös itselle jostain sopimattomasta saattaa kovettaa sydäntä. Jos usein näkee painajaisia ja menneen elämän asiat painaa mielessä niin kannattaa miettiä mitä tahoa tai ketä ihmistä kohtaan saattaa sydämessään kantaa anteeksiantamattomuutta, kaunaa, vihaa. Joskus se saattaa olla joku rikollinenkin joka on tehnyt jotain vääryyttä tai joku lähiomaisista.
        Joskus ne voivat olla vuosiakin vanhoja tapahtumia. Mutta, tosin jos on antanut anteeksi jollekin henkilölle niin ihmisen psyyke käsittelee usein anteeksiantamisen jälkeen seuraavana yönä anteeksiannettavaa asiaa pois psyykeestä niin että ihminen näkee painajaisia. Myös silloinkin kun ihmisen psyyke alkaa käsittelemään traumoja, siihen kuuluu myös öisin painajaistenkin näkeminen kun psyyke käsittelee traumoja yönaikana. Silloin kun elämässä on vain sopiva aika ja hyvä hetki psyykkeen käsitellä kaikenlaista. Ihmiset yleensä silloin näkevät tavanomaista enemmän painajaisia.


    • raamatunopiskelija

      Uskon että kaikki nämä raamatun kohdat ovat täysin totta ja helvettiin tuomitut joutuvat sinne omasta turmiollisesta syyllisyydestään johtuen sekä uskon että helvettiin tuomitut ihmiset jotka Jumala on sinne tuominnut ansaitsevat rangaistuksen koska ovat pahaan syyllisiä. Jumala armahtaa ja rakastaa syntisiä. Joka uskoo pelastuu. Uskon myös esim. että "Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitseellisestä Mariasta", uskon että Jeesus syntyi todelliseksi lihaksi ihmisten keskuuteen ja sovitti KAIKKIEN ihmisten synnit ristillä"...

      "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."

      Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Matt 5:29-30
      "Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Matt. 7:13
      Minä sanon teille, että niin idästä kuin lännestä tulee monia, jotka taivasten valtakunnassa käyvät aterialle yhdessä Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa. 12. Mutta ne, joiden oli määrä periä valtakunta, heitetään ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita." Matt.8:11-12)
      28. Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. (Matt.10:28)
      Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. 42. Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita. 43. Mutta Jumalan omat loistavat silloin Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon! .. 49. Samoin käy maailman lopussa: enkelit tulevat, erottavat pahat vanhurskaista 50. ja heittävät heidät tuliseen pätsiin. Siellä itketään ja kiristellään hampaita." (Matt.13:41-43,49-50)
      Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. (Matt.25:41)
      Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. … 47. Ja jos silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvettiin, 48. missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu'. (Mark.9:43,47-48)
      Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Mark.16:16)
      Kuulkaa, ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen että syöstä hänet helvettiin. Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä. (Luuk.12:5)
      Lasarus ja rikas mies Luuk.16:19-31 Jae 24; Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'
      Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. (Joh.3:16)
      Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. (1 Kor.1:18)
      Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen. (2 Kor.2:15)
      Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen. (2 Kor. 4:3)
      Olenhan usein sanonut teille ja nyt sanon aivan itkien, että monet elävät Kristuksen ristin vihollisina. 19. Heidän loppunsa on kadotus. (Fil.3:18-19)
      Hänen (vääryyden ihminen) vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät. (2 Tess.2:10)
      Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma. Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta. (Jaak. 3:6)
      Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät. (Jaak.4:12)
      Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti. … 14. Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. 15. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen. (Ilm.20:10, 14-15)
      Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema." (Ilm.21:8)

    • Dogmatikos puhuu asiaa.

      • dogmatikos

        Kiitos!


      • dogmatikos kirjoitti:

        Kiitos!

        Ole hyvä vain.


    • Bibeln

      Ei minulla mitään missiota ole Dogmatikos sinua vastaan ihmisenä. Eikä uskovanakaan, mutta miksi olen tarkertunut moniin kirjoituksiisi, johtuu sinun tympeästä tavastasi niputtaa jotenkin pahantahtoisesti "fundamentalisteiksi" tai muutoin joksikin negatiiviseksi sellaiset ihmiset jotka tahtovat uskoa vilpittömästi koko Pyhän Raamatun olevan Jumalan sanaa. Sitten alati toistelet kuinka mielestäsi "se ja se asia ei ole luterilaista, vaan fundamentalismia". Osoitat myös syvää henkilökohtaista halveksuntaa näitä inhoamiasi ihmisiä kohtaan yleistämällä heidät mielisairaiksi mikä on suorastaan kuvottavaa ja uskomatontakin jos todella olet oikeasti pappi.

      Osa kirjoituksistasi kuitenkin on sellaisia joista olen ihan samaa mieltä, jopa iloitsen siitä että joku pukee sanoiksi samoja asioita joita itsekin ajattelen. Ne kirjoituksesi ovat piristävä ruiske tämän palstan alituiselle roskapuheen ja uskovien haukkumisen kylvämiselle. Opillinen eroavaisuus meidän välillämme näyttää mielestäni olevan siinä että sinä olet selvästi liberaalimpi, hyväksynyt kirkon nekin uudistukset joita yleensä vakavasti otettavat papit ja uskovaiset vastustavat. Toisaalta sinulla on kiinnekohtia elävään kristillisyyteen omakohtaisen uskon kokemuksen kautta.

      Minusta mitään uskonnollista suuntausta, oli se sitten körttiläisyys, evankelisuus, evankelikaalisuus, viidesläisyys, Luther-säätiö, Helluntaiherätys tms. ei pidä niputtaa epäoikeudenmukaisesti joksikin epämääräiseksi mössöksi "fundamentalismiksi" , vaan kutakin ilmiötä tulee katsella omana ilmentymänään, niinpä, jos on tarvetta kritisoida, tulee esim. helluntailaisten vääriä oppeja nimetä, osoittaa ja perustella. Sama koskee myös kirkossa ilmeneviä harhoja, niitä tulee kyetä arvostelemaan perustellen niputtamatta, halveksimatta tai leimaamatta mielenvikaisiksi.

      Vaikka tunnen mitä suurempaa vastenmielisyyttä esim. piispojemme harjoittamaa kirkon sisältäpäin mädättämistä kohtaan, en koe mitään tarvetta väittää heitä mielenvikaisiksi, likaisiksi tai muulla tavoin mustamaalata pahantahtoisesti heidän HENKILÖÄÄN.

      Voi olla että meidän välillämme, johtuen opin eroista ei voi olla rauhaa, (ehkä ei pidäkään olla?) mutta toivoisin todella että tällaisista mustamaalaamisista päästäisiin. Asioista pitäisi pystyä keskustelemaan asioina.

      • Raamattu-uskova

        Miksi Bibeln sitten kirjoitit väärää todistusta lähimmäisestäsi. Sekö sitä fundamentalismia kuitenkin on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      351
      633
    Aihe