Kaikki on aina muiden syytä. Esimerkkinä 1990-luvun lama ja kaatuneet yritykset. Itse ei oteta vastuuta mistään eikä myönnetä omia virheitä.
Suomalainen tapa.
45
330
Vastaukset
- TärkeäKysymys
Niinhän sinäkin toimit. Syytät kaikesta toisia. Koko ajan.
Miksi jauhat asiasta jossa itse olet palstan pahimpia Lisäksi taas kerran asiasta, josta sinulla ei selvästikään ole ymmärrystä, tietoa eikä kokemusta. Tapoihisi sekin tietystikin kuuluu, mutta tämän tragedian käsittely olisi sinun syytä jättää väliin. On jopa huonompi pvovo kuin Nato-kirjoittelusi tällä palstalla.
- KieltäisiAjattelunkin
Koivisto ja Halonen halusivat haudata vääryydet 60 ja 70 vuoden salauspäätöksillä 1990 ja 2002. Veretön kansanmurha n. 15000 oman käden kautta, kun elämän edellytykset oli tarkoituksella tuhottu. Yrittäjiä, nuoria lapsiperheitä, sukulaisia,takaajia perheineen.
- Kielletty puheenaihe? Todisteita tuhottu, dokumentit salaiset niin kauan, kunnes maitohorsma on vallannut hautakummut.
Vääryydet ovat koskettaneet suoraan miljoonaa suomalaista, ja menetetty yrittäjäpotentiaali ja työpaikat päälle. KieltäisiAjattelunkin kirjoitti:
Koivisto ja Halonen halusivat haudata vääryydet 60 ja 70 vuoden salauspäätöksillä 1990 ja 2002. Veretön kansanmurha n. 15000 oman käden kautta, kun elämän edellytykset oli tarkoituksella tuhottu. Yrittäjiä, nuoria lapsiperheitä, sukulaisia,takaajia perheineen.
- Kielletty puheenaihe? Todisteita tuhottu, dokumentit salaiset niin kauan, kunnes maitohorsma on vallannut hautakummut.
Vääryydet ovat koskettaneet suoraan miljoonaa suomalaista, ja menetetty yrittäjäpotentiaali ja työpaikat päälle.Valitettavasti en oikein ymmärrä kommenttiasi tähän. Mutta selittäisitkö hiukan, mitä sillä tässä yhteydessä tarkoitat?
En ole kiistänytkään näiden tapahtumien traagisuutta. Mutta ei se muuta vastuukysymyksiä miksikään. Sekoitat nyt syyt ja seuraukset tarkoitushakuisesti.
OikeistoSosDem kirjoitti:
En ole kiistänytkään näiden tapahtumien traagisuutta. Mutta ei se muuta vastuukysymyksiä miksikään. Sekoitat nyt syyt ja seuraukset tarkoitushakuisesti.
No voi sun . . . . anna olla, sulla ei nyt ole asia, ei homma yhtään hallussa.
- 1Suo9mlaineN
OikeistoSosDem kirjoitti:
En ole kiistänytkään näiden tapahtumien traagisuutta. Mutta ei se muuta vastuukysymyksiä miksikään. Sekoitat nyt syyt ja seuraukset tarkoitushakuisesti.
Suurin yksittäinen syyllinen on Mauno Koivisto.
OikeistoDinari kirjoitti:
No voi sun . . . . anna olla, sulla ei nyt ole asia, ei homma yhtään hallussa.
Annan olla. Pakkasi hajosi.
1Suo9mlaineN kirjoitti:
Suurin yksittäinen syyllinen on Mauno Koivisto.
Koivisto ei tehnyt operatiivisia päätöksiä Suomen Pankissa. Se on sitten eri asia kuinka paljon hän vaikutti niihin taustalla.
OikeistoSosDem kirjoitti:
Annan olla. Pakkasi hajosi.
Niin sulla näköjään taas kerran tosiaan kävi.
OikeistoDinari kirjoitti:
Niin sulla näköjään taas kerran tosiaan kävi.
En menettänyt malttiani missään vaiheessa. Toisin kuin sinä. Otetaan uusiksi joskus.
OikeistoSosDem kirjoitti:
En menettänyt malttiani missään vaiheessa. Toisin kuin sinä. Otetaan uusiksi joskus.
Menettänyt malttiani, minäkö ? No ei sentään sinun kanssasi. Typeryyksiä pitää vaan oikoa, ja jos yhdeltä ja samalta tyypiltä tulee pääasiassa typeryyksiä, niitä on välillä oikaistava painokkaammin, hermoja ei kannata typerysten kanssa menettää - turhaa touhua sellainen.
- Jjuyreddcvb
Ihan totta, oikei hämmästyttää miten päivänselviä asioita voi kääntää vähemmistöjen syyksi. Kyllä suomalainen on kiero.
En muista, että 1990-luvun alun lamassa kaatuneiden suomalaisyritysten johtajat olisivat syyttäneet muita. Laitapa muutama esimerkki, jos muistat toisin.
- TärkeäKysymysmys
OikeistoSosDem kirjoitti:
Takerrut taas tapojesi mukaisesti detaljeihin.
Kerro edes yksi esimerkki. Ei tarvitse mennä detaljeihin.
OikeistoSosDem kirjoitti:
Takerrut taas tapojesi mukaisesti detaljeihin.
Ei tarvitse mennä niissä edes kovin syvälle kaataakseen epämääräiset provot ja huitaisut.
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Ei tarvitse mennä niissä edes kovin syvälle kaataakseen epämääräiset provot ja huitaisut.
Et selvästikään ymmärrä eroa yksityiskohtien ja laajojen kokonaisuuksien välillä.
- SyyttiköSundqvist
Toveri Alho valtiovarainministerinä päästi Toveri-Pankinjohtaja Ulf Sundqvistin pälkähästä, siis yli 10 miljoonan korvausvastuista veronmaksajille. - Mahtoiko onnekas Sundqvist syytellä ketään, kun Alho pyyhki oikeuden päätöksellä per... eensä?
Arja Alho joutui eroamaan Lipposen-Halosen hallituksen 2. valtiovarainministerin pallilta 1998, kun miljoonien "lahjoitus" livahti julkisuuteen. Seurasi pitkä vuosien mittaisten oikeudenkäyntien ja valitusten sarja, kunnes aivan viime tipassa asia ehti vanhentua. Veronmaksajia kiitettiin uudelleen. Oikeudenkäyntikulutkin jäivät veronmaksajien tappioksi. - Wahlroos.selvisi
On nyt kuin kuningas pankin rahoillaan.
Sellainen jäi mieleen, Suvi-Anne Siimes vastuuministerinä myi yrittäjien omaisuuden 5%:lla ulkomaille. Kun oli kiire päästä niistä eroon. Siitä löytyy faktaa.
En puolustele kaikkia yrittäjiä, kun huumassa luulivat olevansa suuriakin johtajia, oli miljoona vehkeet velaksi alla, kesämökkiä, kallista venettä, autoa, asuntoa jne. Sitten tuli lama ja töille ei ollut firmoissa kysyntää. Wahlroos.selvisi kirjoitti:
On nyt kuin kuningas pankin rahoillaan.
Sellainen jäi mieleen, Suvi-Anne Siimes vastuuministerinä myi yrittäjien omaisuuden 5%:lla ulkomaille. Kun oli kiire päästä niistä eroon. Siitä löytyy faktaa.
En puolustele kaikkia yrittäjiä, kun huumassa luulivat olevansa suuriakin johtajia, oli miljoona vehkeet velaksi alla, kesämökkiä, kallista venettä, autoa, asuntoa jne. Sitten tuli lama ja töille ei ollut firmoissa kysyntää.Wahlroos nousi kuninkaaksi laman ansiosta, ei ennen lamaa. Samoin Siimeksen ministeriura ajoittui laman jälkeiseen aikaan.
- Lähes
Melkein satiiria:
"Suomen suvaitsevaisuutta korostamaan perustettu Suomen Suvaisevaisen Sukupuolettomuuden ja kansainvälisyyden keskuskomitea (SSs-kkk) on saanut ensimmäisen mietintönsä valmiiksi ja ehdottaa useita suvaitsevaisuutta lisääviä ja kotoutumista helpottavia muutoksia suomen kieleen. Rasistisiksi luonnehdittuja wanhakantaisia ja isänmaallissävytteisiä sanoja, paikkakunnan nimiä sekä lintujen, nisäkkäiden ja perussuomalaisten nimiä on muutettava, jotta Suomi näyttäisi maailmalle suuntaa monikulttuurisuuteen.
SSs-kkk johtaja Simo-Sanna Suvuton hehkuu onnea kertoessaan, että puuduttava työn on saatu alkuun. Henkilö Simo-Sanna kertoo, että tämä ensimmäinen mietintö on vasta alkua ja kevyt raapaisu koko urakkaan, jota jatketaan ympäri Suomea taukoamatta, kunnes koko Suomi ja suomen kieli on puhdistettu isänmaallisia tunteita nostavista sanoista, nimikkeistä ja nimistä..."
https://vapaakulkija.wordpress.com/2016/02/06/suvaitsevainen-suomi-2020/
"Sukunimistä poistettavien ehdoton ykkönen on SUOMInen ja sen johdannaiset. Myös paikkakunta sidonnaiset nimet on tarkoitus muuttaa sopimaan uuteen SOTE-hässäkkään. Lisäksi paikkakuntakohtaiset nimet korostaa eriarvoisuutta, kuten esim. Hämäläinen, joka viittaa hitauteen ja Savolainen, joka taas mielletään kieroksi.
Eläinkuntakaan ei ole jäänyt huomiotta SSs-kkk mietinnössä. Esimerkiksi EU-piiri 358:n (os. Suomi) linnustossa oli suuri määrä työtä kertoo SSs-kkk johtaja Henkilö Simo-Sanna.
„Linnuissa oli todella työtä. Esimerkiksi Valko- ja Musta- alkuisia lintuja on määrättömästi. Lisäksi oli muutettava, joitain manosaan vihjaavia nimiä, kuten Turkinkyyhky, joka järkytti jo raatia, koska sitä olisi voitu käyttää arveluttavissa yhteyksissä vallitsevan tilanteen takia...“Ei voi kuin ihmetellä, millainen mölli ei tajua tuota juttua, joka muuten sijaitsee aivan sen "aloita uusi keskustelu"-nappulan alla !!
Siis tällainen, joka kertoo ensin palstan nimen; Suomen Keskusta
Alle on oikein selvennös laitettu, jonka tarkoituksena on hiukan matala-otsaisemmallekin kertoa, millaista ja mistä pitäisi palstalla keskustelu olla;
Keskustele Suomen Keskustasta ja puolueen harjoittamasta politiikasta.
Sitten oikein vielä kerrtotaan, mihin sellainen yleisempi ja laajempi poliittnen keskustelu kuuluu, jos ei puolueen palstalle sovi;
Puoluerajat ylittävää poliittista debattia löydät Iltakoulusta.
Ei pitäisi olla liian vaikeaa, näinkin terävälle ja fiksulle, niille parille täällä mielestään älykästä kritiikkiä esittävälle kirjoittajalle.
Miten tämä kommenttisi siis liittyy palstalle, asiaan ja nimenomaan tähän ketjuun ?OikeistoDinari kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä, millainen mölli ei tajua tuota juttua, joka muuten sijaitsee aivan sen "aloita uusi keskustelu"-nappulan alla !!
Siis tällainen, joka kertoo ensin palstan nimen; Suomen Keskusta
Alle on oikein selvennös laitettu, jonka tarkoituksena on hiukan matala-otsaisemmallekin kertoa, millaista ja mistä pitäisi palstalla keskustelu olla;
Keskustele Suomen Keskustasta ja puolueen harjoittamasta politiikasta.
Sitten oikein vielä kerrtotaan, mihin sellainen yleisempi ja laajempi poliittnen keskustelu kuuluu, jos ei puolueen palstalle sovi;
Puoluerajat ylittävää poliittista debattia löydät Iltakoulusta.
Ei pitäisi olla liian vaikeaa, näinkin terävälle ja fiksulle, niille parille täällä mielestään älykästä kritiikkiä esittävälle kirjoittajalle.
Miten tämä kommenttisi siis liittyy palstalle, asiaan ja nimenomaan tähän ketjuun ?Itke ylläpidolle.
OikeistoSosDem kirjoitti:
Itke ylläpidolle.
Sitäkö että eri nikeillä oksennat palstalle asioista jotka eivät niille kuulu ?
OikeistoDinari kirjoitti:
Sitäkö että eri nikeillä oksennat palstalle asioista jotka eivät niille kuulu ?
Käytän itse yhtä nikkiä. Sinä luultavasti käytät useampia. Eikä siinä mitään.
- TyhmentääköDemarius
Pahus, Norja ja Ruotsikin kokivat tuolloin laman, samoin britit jne. Ne tuskin olivat suomalaisten syytä, suomalaiset toki hoitivat lamansa muita pohjoismaita huonommin ja tyhmemmin.
Haluatko hieman tarkentaa noita ajatuksiasi Norjan, Ruotsin ja Brittienkin lamasta tuolloin, se olisi mukava lukea, millaista siellä oli.
- TaloudenKiertokulku
Ruotsi ja muut maat säästivät kansalaiset. Suomessa Koivistolaisen rahapolitiikan seuraukset maksatettiin ensin velallisilla ja takaajilla, sitten uudelleen veronmaksajilla kymmenien, ehkä sadan miljardin pankkituella.
Vaihe 1. oli varallisuuden uusjako pakkomyyntien kautta. Sillä ei pankkeja pelastettu. Tarvittiin vaihe 2, pankkituki veronmaksajien rahoista. Vaihe 3 oli Lipposen-Halosen hallituksen julmettu leikkauslista lapsiperheiltä, työttömiltä, koululaisilta, vanhuksilta, eläkeläisiltä. - ilmeisesti
OikeistoDinari kirjoitti:
Haluatko hieman tarkentaa noita ajatuksiasi Norjan, Ruotsin ja Brittienkin lamasta tuolloin, se olisi mukava lukea, millaista siellä oli.
Koitas Goglella, pitäisi löytymän pitkälti juttua jopa tältä palstalta kysymästäsi aiheesta.
ilmeisesti kirjoitti:
Koitas Goglella, pitäisi löytymän pitkälti juttua jopa tältä palstalta kysymästäsi aiheesta.
Kerro sinä nyt kuitenkin alkua, sillälailla lyhyesti.
- OikeassaOlet
"Kaikki on aina muiden syytä. Esimerkkinä 1990-luvun lama ja kaatuneet yritykset. Itse ei oteta vastuuta mistään eikä myönnetä omia virheitä."
Olet enemmän kuin oikeassa.
Koivisto-Liikanen-Kullberg-Holkeri--- ketjua voisi tuostakin jatkaa.
Noista yksikään ei ole ottanut vastuta eikä myöntänyt virheitään, jotka olivat todella massiivisia ja johtivat katastrofaalisiin seurauksiin niin kansantalouden kuin yksittäisten ihmisten näkökulmasta.
Rahoitusmarkkinoiden vapauttamisessa ei sinällään ollut mitään väärää. Tavassa millä se tehtiin sen sijaan meni kaikki pieleen. Siitä vastuussa on ennekaikkea talouspolitiikan kummisetä Koivisto, mutta myös keskuspankin johto, valtionvarainministeriö jne. Suomen kannalta tuhoisinta oli se, että keskeisillä paikoilla oli demareita, joilla ei koskaan eikä missään ole ollut alkeellisintakaan tietoa markkinoiden toiminnasta.
Rajoitukset ulkomaisen velan otolle poistettiin, samoin pankkien luottokorkojen säännöstely ja luotonantoa koskevat keskuspankin ohjeet. Pankit saattoivat lisätä luotonantoa paljon nopeammin kuin pelkän talletuskasvun varassa olisi ollut mahdollista, vakavaraisuussäännöksiä ei ollut eikä vähäisiäkään pankkitoiminnan säännöksiä valvottu, pankkien annettiin rönsyillä kaikenmaailman busineksiin varsinaisen toimintansa ulkopuolelle. Erityisen tuhoisaa oli kiinteistökeinottelu, johon siihenkin pankit osallistuivat suoraan, ei pelkästään rahoittajina. SKOP tästä hyvä esimerkki.
Rahamarkkinat myös vapatettiin aivan väärällä markkakurssilla, josta sitten jääräpäisesti, nimenomaan Koivoston kätilöimänä, pidettiin kiinni aina romahdukseen saakka. Tai itse asiassa kurssia manipuloitiin Holkerin hallituksen toimesta - tosin väärään suuntaan, revalvoimalla.
Noiden laman syyllisten olisi todellakin aika myöntää virheensä eikä siirtää syyllisyyttä yrittäjille saati yksittäisille kansalaisille.- ilmeisesti
No ihan vähän autan:
"Suomikin oli hukkua liian vahvaan valuuttaan
Euroa edeltänyt kokeilu oli
koitua Suomen kohtaloksi
Laman alkaessa Suomi oli mukana euroa edeltäneessä EU-maiden yhteisessä valuuttakokeilussa. Kullakin kokeeseen osallistuneella maalla oli omat kansalliset valuuttansa, mutta ne oli sidottu toisiinsa laskennallisen valuuttayksikön ecun (european currency unit) avulla."
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/05/27/suomikin-oli-hukkua-liian-vahvaan-valuuttaan/201230135/12
" Valuutan ulkoisen arvon heikentämien eli niin sanottu devalvoiminen tai valuutan laskeminen niin sanotusti kellumaan ovat kautta taloushistorian olleet keskeisiä keinoja katkaista vaihtotaseen ja ulkoisen rahoituksen kriisistä alkanut talouden syöksykierre.
Sitä vastoin liian vahvan valuutan politiikasta keinotekoisine kurssikytköksineen kiinni pitäminen vaihtotaseen ja talouden jamasta piittaamatta on ollut jokseenkin varma keino painaa talous entistä jyrkempään syöksyyn....
Edes Suomen päättäjien pitäisi omasta lähihistorian kokemuksesta oivaltaa, että tämän lajin "virallinen totuus" on kansanomaisesti sanottuna puuta heinää...Aivan niin kuin "vahvan markan" politiikka oli hukuttaa Suomen 1990-luvun alussa. "
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/05/27/suomikin-oli-hukkua-liian-vahvaan-valuuttaan/201230135/12
Tästä aiheesta on Suomen akatemian kolmivuotinen lamatutkimus olemassa ja sen voi lukea jopa netissä.
http://www.uta.fi/jkk/pol/yhteystiedot/ruostetsaari/ruostetsaari_oheismateriaali.pdf
http://www.aamuposti.fi/blogit/johannes-koroma/248289-lamavuoden-toisinto
http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/13978-kirja-wahlroosin-lamapuhe-pommi-koivistolle
http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/images/stories/kak/KAK41993/KAK41993Kontulainen.pdf
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/05/27/suomikin-oli-hukkua-liian-vahvaan-valuuttaan/201230135/12#back
http://www.kaapeli.fi/seppanen/jutut/itkupla.htm
http://www.stat.fi/tup/suomi90/toukokuu.html
http://www.maailmanmuutos.fi/smm/2/2_2_1a.htm
http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2013/03/01/ptt-oma-kiintea-valuutta-olisi-suomelle-hankala/20133312/12
Markku Kuisma: Kriisistä rakenneuudistuksiin Kaleva. 13.11.2009
http://www.hs.fi/paivanlehti/mielipide/Kriisi on osa historiallista jatkumoa/a1342152897258 - bvcbbvc
Mitään ei opittu vaan liityttiin euroon ja nyt on vastaavat ongelmat edessä, tai oikeastaan vielä paljon pahemmat.
- dodda
noita velkoje ai reaalitaloudella enään makseta:
"EU-mailla velkaa on niin paljon, että sitä ei pystytä maksamaan reaalitalouden tuloilla maan muuttumatta banaanivaltioksi, kehitysmaaksi.
Asiaa kuvaa hyvin talouspyramiidi jossa näkyy pyramiidin alakärjessä se reaalitalous, maailman nimellinen bkt, muu on ns. fiat rahaa, johdannaisia jne.
http://tiedostot.taloussanomat.fi/files/panorama_Rahoitusjarjestelma.jpg
Mitä johdannaiset ovat, niistä kertoo Kiinalainen 200 miljardin dollarin investointirahaston johtaja Gao Xiqing.
"Gao nauroi Euroopassakin kovassa kurssissa olleille johdannaisille ja kertoi, mitä ne ovat.
"Gaon käsitys johdannaisista on murskaava: ne ovat "hevonpaskaa", joiden tarkoituksena on ihmisten huijaaminen."
http://www.taloussanomat.fi/talouskriisi/2011/09/15/talouskriisi-nain-kiina-auttoi-amerikan-itsepetosta/201113057/294
Nykyisessä talousjärjestelmässä velat kuitataan uusilla lainoilla, näin tekevät lähes kaikki maat, ovat samalla pankkien orjuudessa. Noita velkoja ei ole koskaan edes ajateltu maksettavaksi, niitä käytetään vain hyödyksi esim. EU:n toimesta ajettaessa unionia liittovaltioksi. " - rdhc
Ne men asioiden edessä hiljaisiksi nää kepulit.
- wreqwerwe
Niin yleeensä.
- matkitaan
wreqwerwe kirjoitti:
Niin yleeensä.
Pitäis tehdä niin kuin Irlanti:
"Irlannin keskuspankki (Central Bank of Ireland) on viime syksystä lähtien lainannut maan kriisipankeille nopeasti kasvaneen määrän itse "painamiaan" euroja. Joulukuun lopussa irlantilaispankeilla oli käytössään 51 miljardin arvosta Irlannin "omatekoisia" euroja."
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/01/20/hata-keinot-keksii-irlanti-painaa-jo-omia-euroja/2011854/12
"Irlanti painanut omin päin 51 miljardia euroa ja media vaikenee"
http://rahanvalhe.puheenvuoro.uusisuomi.fi/58602-irlanti-painanut-omin-pain-51-miljardia-euroa-ja-media-vaikenee matkitaan kirjoitti:
Pitäis tehdä niin kuin Irlanti:
"Irlannin keskuspankki (Central Bank of Ireland) on viime syksystä lähtien lainannut maan kriisipankeille nopeasti kasvaneen määrän itse "painamiaan" euroja. Joulukuun lopussa irlantilaispankeilla oli käytössään 51 miljardin arvosta Irlannin "omatekoisia" euroja."
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/01/20/hata-keinot-keksii-irlanti-painaa-jo-omia-euroja/2011854/12
"Irlanti painanut omin päin 51 miljardia euroa ja media vaikenee"
http://rahanvalhe.puheenvuoro.uusisuomi.fi/58602-irlanti-painanut-omin-pain-51-miljardia-euroa-ja-media-vaikeneeTätä "setelirahoitusta" on käsittääkseni tehty ennenkin vähin äänin.
- YksiLakiYksille
OikeistoSosDem kirjoitti:
Tätä "setelirahoitusta" on käsittääkseni tehty ennenkin vähin äänin.
Ei EU;n euro aikana pitäisi olla mahdollista, eikä taatustikaan sallitua.
YksiLakiYksille kirjoitti:
Ei EU;n euro aikana pitäisi olla mahdollista, eikä taatustikaan sallitua.
Ei varmasti ole sallittua. Tuskin ovat keneltäkään lupaa kysyneet.
- 76ei7
OikeistoSosDem kirjoitti:
Tätä "setelirahoitusta" on käsittääkseni tehty ennenkin vähin äänin.
Tehtiin ennen euroa, siksi Suomi olikin lähes velaton valtio, osaa sosiaaliturvasta yms pyöritettiin myös tuolla rahalla.
Irlanti vain painoi ja jäi siitä kiinni, EU suorastaan mykistyi ja pysyi hiljaisena ja levitti huhu-uutista, että lupahan irkuilla oli... - 897574
rdhc kirjoitti:
Ne men asioiden edessä hiljaisiksi nää kepulit.
Täytyy nostaa palstalle edes auttavasti älyllistä keskustelua, vaikka palstan maine onkin jo romahtanut, itse asiassa jo kymmenkunta vuotta sitten. Sama toki koskee koko suomi24:ää, mutta tämä kepuien plasta oli lähes viimeisiä jonka suomalainen tyhmyys tuhosi.
- eweqw
897574 kirjoitti:
Täytyy nostaa palstalle edes auttavasti älyllistä keskustelua, vaikka palstan maine onkin jo romahtanut, itse asiassa jo kymmenkunta vuotta sitten. Sama toki koskee koko suomi24:ää, mutta tämä kepuien plasta oli lähes viimeisiä jonka suomalainen tyhmyys tuhosi.
Tehdääs niin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381
