Sähköautolla ajaminen edullista tai lähes ilmaista

SähköautoilevaMotoristi

Sähköautolla ajaminen on hyvin edullista, tai vielä edullisempaa tai jopa lähes ilmaista.
Jos sähköautolla ajaa esimerkiksi 40000 - 50000 km vuodessa, voi helposti säästää yli 200 euroa kuukaudessa liikenne-energiakuluissa. Lisäksi säästyy dieselautoon verrattuna käyttövoimaveroa sekä hyvin suurella todennäköisyydellä huoltokuluja.

Sähköauton hankintahinta on kalliimpi, tai sitten ei, riippuu ostajan aikeista:
Iltalehti kirjoitti toukokuussa 2015, että uuden auton keskihinta ennen silloin tulossa ollutta veron kevennystä oli 32000 euroa. Uuden Leafin saa 34990 euron lähtöhinnalle, joten useille sähköauton hankinta ei ole edes lisäkulu.

Toki sähköauton hinnan alenema on vieläkin arvoitus Suomessa. Vielä toistaiseksi ne pitävät jopa tuskastuttavan hyvin hintansa (haluaisin ostaa käytetyn Leafin kakkosautoksi), mutta vasta tulevat vuodet näyttävät miten niiden hintakehitys tulee toteutumaan.

Jos joku vertaa Leafia noin 20000 euron hintaiseen autoon, on kannattavuuslaskenta itsestään selvästi hyvin epäedullista Leafille.

24 kWh Leafillakin maksulisista latauspisteistä ladaten matkailu on edullista:
Laskeskelin oheiseen blogitarinaan yhden Nissan Leaf -sähköautolla tehdyn Keski-Suomen matkan kuluja. Tällä 24 kWh akkuisella Leafilla maksullisia latauspisteitä hyödyntäen matka tuli hieman/jonkin verran dieselautoani halvemmaksi.

Jo 30 kWh Leaf muuttaisi tilanteen selkeästi sähköauton hyväksi tälläkin matkalla, koska sitä ei tarvitse ladata reitillä kuin kerran pikalaturista noin 85% tasolle asti ja ko. auton akku latautuu pienempää akkua merkittävästi nopeammin DC-laturista.

Huomautan vielä, että 24 kWh Leafia ei ole tarkoitettukaan pitkän matkan matkailuun, vaan kaupunkiajoon sekä taajamien väliseen ajoon. Se on parhaimmillaan noin 50 km päivittäistä työmatkaa tekevälle. Itse vain haluan harrastuksen nimissä tehdä nämä Keski-Suomen matkat sähköautolla aina kun se on mahdollista. Nyt se oli.

https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/08/sahkoautolla-ajaminen-on-halpaa-paitsi.html

121

1395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akkujenkehitys

Ongelma on edelleenkin toimintamatka ja lataamisen hitaus. Kun lataamisajassa päästään viiteen minuuttiin ja latauksella saa kylmässä ja tuulessa 600 kilometriä toimintamatkaa, niin silloin ollaan luvuissa, joilla pystytään haastamaan polttomoottoriauto. Sitä aikaisemmin sähköauto kelpaa vain kaupunkiautoksi.

• Ja tuo mielipide sinulle ja muille niin ajatteleville suotakoon.
        Minulle riittäisi 45 kWh akku 95% kaikista vuoden ajoista ilman yhtään välilatausta.

60 kWh riitäisi paria yksittäistä matkaa lukuunottamatta ilman yhtään välilatausta.

Yli 90 kWh en ole koskaan kuluttanut vuorokaudessa, joten se riittäisi minulla 100% kaikkiin vuoden ajoihin.

Minulle siis jo käytetty 60 kWh Tesla Model S olisi aivan aidosti täysiverinen matkailuauto, jonka käyttömukavuus olis ylivertainen. Kaikissa tilanteissa.

Niin aika monelle muullekin. Ei tosin ainakaan siis sinulle ja se on ok.

• Liftaamaanko

Miten sitten järjestät ne muutamat matkat, joihin autosi ei kykene?

• Taloudessamme on pakko olla työsyistä joka tapauksessa kaksi autoa. Nyt siis toinen on dieseli. Sekin muuttuu sähköautoksi, JOS joskus saa 45-60 kWh uutena tai käytettynä noin 40000 - 45000 euron hintaan.

• Seedellinen
        SähköautoilevaMotoristi kirjoitti:

Ja tuo mielipide sinulle ja muille niin ajatteleville suotakoon.
        Minulle riittäisi 45 kWh akku 95% kaikista vuoden ajoista ilman yhtään välilatausta.

60 kWh riitäisi paria yksittäistä matkaa lukuunottamatta ilman yhtään välilatausta.

Yli 90 kWh en ole koskaan kuluttanut vuorokaudessa, joten se riittäisi minulla 100% kaikkiin vuoden ajoihin.

Minulle siis jo käytetty 60 kWh Tesla Model S olisi aivan aidosti täysiverinen matkailuauto, jonka käyttömukavuus olis ylivertainen. Kaikissa tilanteissa.

Niin aika monelle muullekin. Ei tosin ainakaan siis sinulle ja se on ok.

"Minulle riittäisi 45 kWh akku 95% kaikista vuoden ajoista ilman yhtään välilatausta."

Minulle riittää pienempikin akku, koska suosin hybrideitä. Miksi ostaisin auton, jossa täytyy kuljettaa mukana koko ajan paljon turhaa painoa, vaikka tarjolla on vaihtoehtoja, joilla pienellä akulla pääsee 70-90 % ajoista ja loput voi ajaa polttomoottorilla?

Mistä syntyy vimma päästä eteenpäin pelkillä akuilla, vaikka tekniikka ei vielä sitä kunnolla mahdollista auton vuosikäyttöä ajatellen?

• Minäkin uskon ajoneuvojen liikenne-energioiden monipuolistumiseen.

Erilaiset sähköhybridit tulevat yleistymään.

Kakkos-auton virkaa toimittavan dieselin voisin korvata myös esim GTE Golfilla, jos siinä olisi esim 18 kWh akku ja nopeampi lataus tarjolla.

Toki vielä mieluummin ottaisin Zero-moottoripyörän tyyliin moduulein laajennettavat lisäakut peräkonttiin pidemmälle lähtiessäni. Tuotakaan ei vain kukaan vielä autoon tarjoa.

Itse en tosin näe akkujen painoa ongelmana. Hyvin nämä tuntuvat jaksavan taakkansa kiihdyttää ja alhainen painopiste tekee ajoon tukevuutta. Ratakäyttö olisi toki eri asia, mutta sinne menen vain prätkälläni.

• Seedellinen

"Itse en tosin näe akkujen painoa ongelmana."

Minä ajattelen asiaa myös pallon suojelun näkökulmasta. Akkujen valmistus ja kierrättäminen ei ole ongelmatonta. Siksikin vastustan suuriakkuisia autoja. Bioliemet, kaasu, aurinkoenergialla valmistettu vety ja niin edespäin yhdistettynä pieniin akkuihin ovat minusta paljon kestävämpiä ratkaisuja kuin sähkö.

En näe ideaa, miksi pitäisi siirtyä haitallisesta polttoaineesta toiseen haitalliseen ratkaisuun eli suurten akkujen sähköautoihin.

Akkujen ikäkään ei välttämättä osoittaudu kovin pitkäksi. Tälläkään hetkellä valmistajat eivät ota kaikkea irti akuista, koska tietävät, että akkujen kapasiteetin todellinen käyttö tappaisi ne nopeasti.

Mitä tapahtuu, kun Suomen liikenteessä on miljoona 15 vuotta vanhaa sähköautoa? Onko se edes mahdollista vai onko 15 vuotta vanha sähköauto ongelmajätettä?

Jotenkin sähköauto vain edustaa minulle valtavaa ongelmajätekasaa. Biopolttoaineella kulkeva pitkäikäinen auto on kestävämpi ratkaisu kuin lyhytikäinen sähköauto, joilla tuskin voi ajaa akkuja vaihtamatta edes 20 vuotta.

Auto on kuitenkin ostos, joka luonnon suojelemiseksi pitäisi käyttää alusta loppuun eikä vaihtaa kuin viimeisessä hädässä.

• 65tkmsähköllä
        Liftaamaanko kirjoitti:

Miten sitten järjestät ne muutamat matkat, joihin autosi ei kykene?

Vuokra-auto😜

• Seedellinen kirjoitti:

"Itse en tosin näe akkujen painoa ongelmana."

Minä ajattelen asiaa myös pallon suojelun näkökulmasta. Akkujen valmistus ja kierrättäminen ei ole ongelmatonta. Siksikin vastustan suuriakkuisia autoja. Bioliemet, kaasu, aurinkoenergialla valmistettu vety ja niin edespäin yhdistettynä pieniin akkuihin ovat minusta paljon kestävämpiä ratkaisuja kuin sähkö.

En näe ideaa, miksi pitäisi siirtyä haitallisesta polttoaineesta toiseen haitalliseen ratkaisuun eli suurten akkujen sähköautoihin.

Akkujen ikäkään ei välttämättä osoittaudu kovin pitkäksi. Tälläkään hetkellä valmistajat eivät ota kaikkea irti akuista, koska tietävät, että akkujen kapasiteetin todellinen käyttö tappaisi ne nopeasti.

Mitä tapahtuu, kun Suomen liikenteessä on miljoona 15 vuotta vanhaa sähköautoa? Onko se edes mahdollista vai onko 15 vuotta vanha sähköauto ongelmajätettä?

Jotenkin sähköauto vain edustaa minulle valtavaa ongelmajätekasaa. Biopolttoaineella kulkeva pitkäikäinen auto on kestävämpi ratkaisu kuin lyhytikäinen sähköauto, joilla tuskin voi ajaa akkuja vaihtamatta edes 20 vuotta.

Auto on kuitenkin ostos, joka luonnon suojelemiseksi pitäisi käyttää alusta loppuun eikä vaihtaa kuin viimeisessä hädässä.

Seedelinen:
        on perusteltua pyrkiä kantamaan kokonaisvastuu ympäristöjäljestään autoilussakin.

Tästä on toistaiseksi hieman ristiriitaistakin tietoa tarjolla.
        Olen koonnut blogiini myös alasivulleen eri lähteistä tietoa sähköautoiluun liittyen.
        https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/p/sahkoisen-liikenteen-tietopankki.html

Sieltä löytyy linkki mm. Union of concerned scientists raporttiin, josta ilmenee, että sähköauton elinkaarivaikutus on ympäristörasitukseltaan pienempi kuin polttomoottoriauton.
        http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions#.V62dp1e3vot

Samalta sivulta löytyy myös linkki Tekniikka&Talous -lehden artikkeliin, jossa Suomalaiset olivat onnistuneet kierrättämään 99,5% tarkkuudella sähköauton akun metallit.
        http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/kestava_kehitys/uusi-saavutus-suomessa-lupaa-hyvaa-sahkoautoille-akkujatteiden-metallit-talteen-yli-99-5-puhtaudella-6555724

Nyt vielä ei ole kenelläkään riittävän kattavaa tietoa siitä, miten Li-ion akut tulevat sähköautoissa heikkenemään. Tähän asti ne ovat osoittautuneet yllättävän kestäviksi.

Olisipa mielenkiintoinen kertomasi tilanne, että meillä olisi miljoona 15-vuotta vanhaa sähköautoa liikenteessä :-) Se tarkoittaisi aika kovaa hyppäystä ensin sähköautojen rekisteröintimäärissä meilläkin. Toivottavasti joskus niin käy, vaikka tällä hetkellä rekisteröinnit ovatkin lähes nollissa (pl Tesla).

Itse uskon (siis tulevaisuuden ennakointi ei voi olla vielä faktaa kummallakaan), että 15-vuotta vanhoista sähköautoista aika monessa on jo vaihdettu akku noin 80% SOH-tilanteen kohdalla vähän aikaisemmin. Edellinen akku on päätynyt kiinteistöjen ym varavoimalähteiksi jatkokäyttöön, jossa se voi palvella vielä monin kertaisen ajan pikkuhiljaa SOH:taan pudottaenkin. Esimerkiksi itse toivon voivani joskus ostaa aurinkopaneelien jatkoksi kaksi käytettyä Leafin 24 kWh akkua esim. 70% SOH:llä, jolloin saisin noin 30 kWh akkuvaraston kotiini. Tästä akkuvarastosta taasen haluaisin ottaa ulos nopeaa latausta sähköutooni tai se voi toimia kotini kulutuspiikkien tasaajana tai varavirtana mahdollisen sähkökatkon varalle. Pidän itse hyvin todennäköisenä skenaariona tuollaista liiketoimintamallia käytettyjen akkujen ympärille.

Toisaalta tuohon tilanteeseen on vielä niin monta vuotta aikaa, ettei kukaan voi ennakoida kovin tarkoin.

• Seedellinen

Oleellista minusta ympäristövaikutuksia pohtiessa on myöntää, että eri ratkaisujen kuormituksesta on vaikea luoda varmaa kuvaa. Siksi myöskään sähköautoja ei pitäisi markkinoida pelkästään ympäristöystävällisenä ratkaisuna.

Eniten minua sähköautomarkkinoinnissa häiritsee se, että se edustaa niin vahvasti kulutuskulttuuria, sitä pahaa, joka parhaillaan palloa tuhoaa. Se yrittää myydä harhaa, jossa kuluttamalla voi suojella, vaikka tosiasiassa tärkeää olisi ajaa alas koko kulutuskulttuuri ja tehdä ihmisistä niin köyhiä, ettei heillä olisi varaa mihinkään autoihin, ei myöskään sähköautoihin.

Minusta on irvokasta esimerkiksi Tesla-foorumeita lukiessa, kuinka vauraat, paljon kuluttavat ihmiset, esittävät itsensä pyhimyksinä vain siksi, että ajavat sähköautoilla. Jos tahtoo suojella palloa, sähköautoilu on siihen huono keino. Muutoksen pitäisi lähteä koko maailmankuvasta ja keskiluokkaisesta elämästä luopumisesta.

Sähköautoilun perustelu luonnonsuojeluun vetoamalla on silkkaa identiteettipolitiikkaa, jossa ihminen yrittää oikeuttaa pahat tekonsa kosmeettisia valintoja tekemällä.

Talous alas, ihmismäärä alas, eliniät lyhyiksi ja elämä yksinkertaiseksi. Se on luonnonsuojelua. Kasvava talous on kaiken pahan perusta ja sähköautoilu on yksi malliesimerkki tästä kasvavan talouden hypestä. Jos hypettää sähköautoilua, hypettää samalla maapallon tuhoamista.

• Teuvoxb

Miksi autolla pitäisi yhdellä latauksella päästä 600 km ja latauksen kestää enintään 5 min? Kuinka usein tuollaisia 600 km kertarykäisyjä on? (itse en mielelläni aja yli 200 km ilman taukoa, ja ihan maksimi on 300 km...).

Kun ajelee sähköllä, ei sellaisista vastenmielisyyksistä kuin bensapumpulla käynnistä tarvitse murehtia. Käytännössä autoa latautuu samalla kun se muutenkin pysäköitynä.

• Seedellinen kirjoitti:

Oleellista minusta ympäristövaikutuksia pohtiessa on myöntää, että eri ratkaisujen kuormituksesta on vaikea luoda varmaa kuvaa. Siksi myöskään sähköautoja ei pitäisi markkinoida pelkästään ympäristöystävällisenä ratkaisuna.

Eniten minua sähköautomarkkinoinnissa häiritsee se, että se edustaa niin vahvasti kulutuskulttuuria, sitä pahaa, joka parhaillaan palloa tuhoaa. Se yrittää myydä harhaa, jossa kuluttamalla voi suojella, vaikka tosiasiassa tärkeää olisi ajaa alas koko kulutuskulttuuri ja tehdä ihmisistä niin köyhiä, ettei heillä olisi varaa mihinkään autoihin, ei myöskään sähköautoihin.

Minusta on irvokasta esimerkiksi Tesla-foorumeita lukiessa, kuinka vauraat, paljon kuluttavat ihmiset, esittävät itsensä pyhimyksinä vain siksi, että ajavat sähköautoilla. Jos tahtoo suojella palloa, sähköautoilu on siihen huono keino. Muutoksen pitäisi lähteä koko maailmankuvasta ja keskiluokkaisesta elämästä luopumisesta.

Sähköautoilun perustelu luonnonsuojeluun vetoamalla on silkkaa identiteettipolitiikkaa, jossa ihminen yrittää oikeuttaa pahat tekonsa kosmeettisia valintoja tekemällä.

Talous alas, ihmismäärä alas, eliniät lyhyiksi ja elämä yksinkertaiseksi. Se on luonnonsuojelua. Kasvava talous on kaiken pahan perusta ja sähköautoilu on yksi malliesimerkki tästä kasvavan talouden hypestä. Jos hypettää sähköautoilua, hypettää samalla maapallon tuhoamista.

"Talous alas, ihmismäärä alas, eliniät lyhyiksi ja elämä yksinkertaiseksi. Se on luonnonsuojelua. Kasvava talous on kaiken pahan perusta ja sähköautoilu on yksi malliesimerkki tästä kasvavan talouden hypestä."

No siinäpä sinulla riittää työsarkaa. Onnea ja menestystä ideologiallesi. :-)
        Itse haluan myös nauttia ainutkertaisesta matkastani täällä. Toki pienemmät haitat jäljessä ovat parempi kuin pahat ja isot jalanjäljet.

Totta on sekin, että ympäristöystävällisintä on olla ostamatta autoa.
        Jos tai siis kun aika monen meistä on pakko ostaa, niin sähköauto näyttää koko elinkaaritarkastelulla hyvältä ratkaisulta.

Kuten molemmat totesimme, asiasta on haastavaa saada kokonaiskuvaa, koska asiasta on ristiriitaista tietoa jaossa, joten jokaisen kannattaa itse tutustua aiheeseen lähdekritiikkiä vahvasti käyttäen sekä muodostaa sen perusteella omat näkemyksensä.

• Sähkölläajava
        Seedellinen kirjoitti:

"Minulle riittäisi 45 kWh akku 95% kaikista vuoden ajoista ilman yhtään välilatausta."

Minulle riittää pienempikin akku, koska suosin hybrideitä. Miksi ostaisin auton, jossa täytyy kuljettaa mukana koko ajan paljon turhaa painoa, vaikka tarjolla on vaihtoehtoja, joilla pienellä akulla pääsee 70-90 % ajoista ja loput voi ajaa polttomoottorilla?

Mistä syntyy vimma päästä eteenpäin pelkillä akuilla, vaikka tekniikka ei vielä sitä kunnolla mahdollista auton vuosikäyttöä ajatellen?

Hybridi on välivaihe. Kaksinkertainen tekniikka ja on järjen köyhyyttä laittaa autoon kaksi moottoria joista toinen toimii 15% hyötysuhteella. Jos halutaan loputon range niin paljon, paljon järkevämpää on laittaa se polttomoottori generaattoriksi jolloin hyötysuhde nousee 30%:iin. Tuolloin keskimääräisen auton polttoaineen kulutus laskee 90% kun sähköllä voi ajaa 95% päivittäisistä matkoista. Vaatii tietysti keskikokoluokan autoon n. 35-45 kWh akun. Kun on kerran ajanut sähköautolla ei paluuta bensaan ole. Tehottomia, käryttäviä ja täriseviä laitteita joiden kanssa pitää seisoskella ulkona kylmässä joka viikko. Uusi tekniikka on aina tullut maailmaan kalliina. Esim. ensimmäiset kännykät maksoivat 4-5 kk keskipalkan. Ei niitä silloin ollut jokaisella vastaantulijalla. Mitä tulee latauksen hitauteen niin ajelin kk sitten Hki-Roi-välin, 10h40 min. Latausaikaa tuossa 1h 30 min. Tuolla matkalla pidän mielelläni nuo tauot.
        Toisaalta, tästä on kyllä turha keskustella öljypoltinmiesten kanssa. Sähköauto lyö luun kurkkuun jokaiselle bensa-autolle, erityisesti talvella. Tiedän asiasta jotain kun toisena autona on Q7 jota pidetään melko hyvänä talviautona. Sähkikseen verrattuna se on kostea jääkaappi jossa on traktorin ajo-ominaisuudet pakkasella. Ja täytyy muistaa että nämä nykyiset sähköautot ovat vasta kehityksen alussa kun taas polttikset ovat kehityskaarensa lopussa.

• Seedellinen kirjoitti:

Vielä yksi tarkennus Seedellinen:
        kirjoitit:
        "Siksi myöskään sähköautoja ei pitäisi markkinoida pelkästään ympäristöystävällisenä ratkaisuna" ja jatkoit vielä:
        "Eniten minua sähköautomarkkinoinnissa häiritsee se, että se edustaa niin vahvasti kulutuskulttuuria, sitä pahaa, joka parhaillaan palloa tuhoaa. Se yrittää myydä harhaa, jossa kuluttamalla voi suojella..."

Missä tarkalleen ottaen olet nähnyt sähköautojen markkinointia, jossa sähköautoa markkinoidaan pelkästään ympäristöystävälisenä ratkaisuna? Tai ylipäätään missä olet nähnyt Teslan mainoksen? Olisiko linkittää vaikka Leafin mainos, jossa kärkenä on ympäristöystävällisyys?

Olisi oikeasti mielenkiintoista nähdä sellaiset mainokset.

Vai onko markkinointi myyntimiesten puheita?
        Minulla on kyllä aivan toisenlaiset kokemukset. Sähköauton sai ostaa ylipäätään lähes väkisin. Teslankin pisteet oli tutkittu juuri ennemmin informaatiota jakaviksi, kuin "väkisin myyviksi". Käsittääkseni Teslan kärki ei myynnissä kuitenkaan ole ympäristöystävällisyys. Se tulee siinä mukana.

• kaha53

Minäkin uskon ajoneuvojen liikenne-energioiden monipuolistumiseen.

Erilaiset sähköhybridit tulevat yleistymään.

Kakkos-auton virkaa toimittavan dieselin voisin korvata myös esim GTE Golfilla, jos siinä olisi esim 18 kWh akku ja nopeampi lataus tarjolla.

Toki vielä mieluummin ottaisin Zero-moottoripyörän tyyliin moduulein laajennettavat lisäakut peräkonttiin pidemmälle lähtiessäni. Tuotakaan ei vain kukaan vielä autoon tarjoa.

Itse en tosin näe akkujen painoa ongelmana. Hyvin nämä tuntuvat jaksavan taakkansa kiihdyttää ja alhainen painopiste tekee ajoon tukevuutta. Ratakäyttö olisi toki eri asia, mutta sinne menen vain prätkälläni.

Kirjoitit "Itse en tosin näe akkujen painoa ongelmana."
        Bligissassi sanoi "Edelleen olen hieman hämilläni siitä, miten nopeasti saan Leafissa renkaat kulumaan. Ilmeisesti vahva moottorin vääntö ja kokoisekseen suuri paino kuluttavat ylipaineissa olevia renkaita totuttua merkittävästi nopeammin."

Ei tuo nyt ongelma ole, mutta kustannuksia lisää merkittävästi ja päästöjä.
        Kirjoitit myös blogissasi, että Leafiin joutuu ostamaan nopean luokan = kalliinmat renkaat. Kustannuskysynys sekin.

• Ensiksi Kaha53 vieläkin kerran: Jos lainaat tai vetoat blogiini, niin liitä aina ko. tekstiin johtava suora linkki. Tämä on jo Suomi24 säännöissä mainittu. Silloin jokainen lukija niin halutessaan voi muodostaa oman kuvansa asiasta ilman sinun valikoivaa poimintaasi.

Sitten tähän viestiisi.
        Kyllä, olen yllättynyt, miten nopeasti Leafissani renkaat kuluivat.
        Tähän on varmasti suurimmat syyt voimakas vääntö ja siitä toistuva nauttiminen.
        Myös kumeissa mainitun maksimi rengaspaineen jatkuva käyttäminen on kuluttanut renkaita nopeammin. Oma osansa on varmasti myös painolla. Se tosin on hiukan sittenkin, että mihin sitä painoa vertaa. Ei Leaf nyt sittenkään niin kovin painava auto ole. Vissiin noin 1500 kg. Esim. Nissan Qashqai diesel-automaatti taitaa olla aikalailla samoissa lukemissa?

https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/07/nissan-leafiin-uudet-kesarenkaat-alle.html

Tuolla blogitekstini lopussa tosiaan hiukan laskeskelin näitä rengaskuluja sekä tuon A-energialuokan kalliimman kumin valinnan vaikutusta. Kuten sinne kirjoitin, niin tuokin 67 euroa korkeampi hankintahinta A-energialuokan renkaista säästää noin 80 euroa siinä 30 tkm matkalla, jonka vanhoilla kumeilla ajoin.

Kerrotaan vielä sen verran, että ostin kiireessä kumit Vianorilta. Ensimmäiset Nokialaiset kumit olivat B-energialuokkaa. Onneksi Vianorilla on tyytyväisyystakuu ja he vaihtoivat kumit kuluitta A-energialuokan vastaaviin.

Koska Vianor on Nokian renkaiden rengasmyymäläketju, on ymmärrettävää, ettei heidän valikoimistaan löydy kilpailevien merkkien edullisempia A-energialuokan renkaita. Niitä kuitenkin löytyy muilta rengaskauppialta.

Eli tosiasia on, ettei Leafiin ole mikään pakko ostaa yhtään muita autoja kalliimpia renkaita.

Mainittakoon vielä, että oma ajotapani tosiaan kuluttaa voimalla ehkä renkaita aika paljon. Prätkään on mennyt perinteisesti 2xtakarengas/kesä ja diese-Bemarissakin talvirenkaat/talvi ja kesärenkaat/1,5 kesää.

• kaha53

Ensiksi Kaha53 vieläkin kerran: Jos lainaat tai vetoat blogiini, niin liitä aina ko. tekstiin johtava suora linkki. Tämä on jo Suomi24 säännöissä mainittu. Silloin jokainen lukija niin halutessaan voi muodostaa oman kuvansa asiasta ilman sinun valikoivaa poimintaasi.

Sitten tähän viestiisi.
        Kyllä, olen yllättynyt, miten nopeasti Leafissani renkaat kuluivat.
        Tähän on varmasti suurimmat syyt voimakas vääntö ja siitä toistuva nauttiminen.
        Myös kumeissa mainitun maksimi rengaspaineen jatkuva käyttäminen on kuluttanut renkaita nopeammin. Oma osansa on varmasti myös painolla. Se tosin on hiukan sittenkin, että mihin sitä painoa vertaa. Ei Leaf nyt sittenkään niin kovin painava auto ole. Vissiin noin 1500 kg. Esim. Nissan Qashqai diesel-automaatti taitaa olla aikalailla samoissa lukemissa?

https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/07/nissan-leafiin-uudet-kesarenkaat-alle.html

Tuolla blogitekstini lopussa tosiaan hiukan laskeskelin näitä rengaskuluja sekä tuon A-energialuokan kalliimman kumin valinnan vaikutusta. Kuten sinne kirjoitin, niin tuokin 67 euroa korkeampi hankintahinta A-energialuokan renkaista säästää noin 80 euroa siinä 30 tkm matkalla, jonka vanhoilla kumeilla ajoin.

Kerrotaan vielä sen verran, että ostin kiireessä kumit Vianorilta. Ensimmäiset Nokialaiset kumit olivat B-energialuokkaa. Onneksi Vianorilla on tyytyväisyystakuu ja he vaihtoivat kumit kuluitta A-energialuokan vastaaviin.

Koska Vianor on Nokian renkaiden rengasmyymäläketju, on ymmärrettävää, ettei heidän valikoimistaan löydy kilpailevien merkkien edullisempia A-energialuokan renkaita. Niitä kuitenkin löytyy muilta rengaskauppialta.

Eli tosiasia on, ettei Leafiin ole mikään pakko ostaa yhtään muita autoja kalliimpia renkaita.

Mainittakoon vielä, että oma ajotapani tosiaan kuluttaa voimalla ehkä renkaita aika paljon. Prätkään on mennyt perinteisesti 2xtakarengas/kesä ja diese-Bemarissakin talvirenkaat/talvi ja kesärenkaat/1,5 kesää.

Kirjoitat aloituksessa "Jos joku vertaa Leafia noin 20000 euron hintaiseen autoon, on kannattavuuslaskenta itsestään selvästi hyvin epäedullista Leafille."

Blogissasi (sähköautoileva motoristi) kulutusvertailussa vertaat kuitenkin halvinta Leafia ja kalleinta BMW. BMWn kulutus on ilmoitettu 3,9l/100 km ja sinä käytät 5l.
        Aika epäedullista polttomoottoriautolle.
        Vaadit samaisessa blogissasi (sähköautoileva motoristi), että latausasemia pitäisi olla 50-75 km välein pääteillä (n. 150 asemaa), jotta sähköautoilu yleistyisi. Kuka ne maksaisi ja kuka maksaisi ylläpidon? Latausasemia on enemmän nyt kuin viime vuonna, mutta kuitenkin sähköautojen myynti on romahtanut. Mites toi tosiasia tukee väitettäsi?
        Tukeva usko, niin tosiasiatkin voi kumota...

• kaha53 kirjoitti:

Kirjoitat aloituksessa "Jos joku vertaa Leafia noin 20000 euron hintaiseen autoon, on kannattavuuslaskenta itsestään selvästi hyvin epäedullista Leafille."

Blogissasi (sähköautoileva motoristi) kulutusvertailussa vertaat kuitenkin halvinta Leafia ja kalleinta BMW. BMWn kulutus on ilmoitettu 3,9l/100 km ja sinä käytät 5l.
        Aika epäedullista polttomoottoriautolle.
        Vaadit samaisessa blogissasi (sähköautoileva motoristi), että latausasemia pitäisi olla 50-75 km välein pääteillä (n. 150 asemaa), jotta sähköautoilu yleistyisi. Kuka ne maksaisi ja kuka maksaisi ylläpidon? Latausasemia on enemmän nyt kuin viime vuonna, mutta kuitenkin sähköautojen myynti on romahtanut. Mites toi tosiasia tukee väitettäsi?
        Tukeva usko, niin tosiasiatkin voi kumota...

Kaha53: "Tukeva usko, niin tosiasiatkin voi kumota..."
        Tästä on turha yrittää tehdä alatyylistä kädenvääntöä Kaha53.
        En ole väittänyt sähköautoja ainoaksi oikeaksi valinnaksi. Olen todennut useaan otteeseen, että sähköauto sopii meistä joillekin, ei kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin. Onneksi on olemassa myös muita vaihtoehtoja nyt ja tulevaisuudessa.
        Kuvailen blogissani sähköautoilua, myös sen heikkouksia.

Kaha53: "Blogissasi (sähköautoileva motoristi) kulutusvertailussa vertaat kuitenkin halvinta Leafia ja kalleinta BMW. BMWn kulutus on ilmoitettu 3,9l/100 km ja sinä käytät 5l.
        Aika epäedullista polttomoottoriautolle."

Aika harvassa ovat ne polttomoottoriautot, jotka kulkevat luvatulla polttoainekulutuksella ympäri vuoden käytännön ajossa. Ainakaan minun ajotyylilläni eivät ole kulkeneet. Samalla tavalla yli on arvioitu myös Leafin kulutus taulukoissa. En usko, että tuossa saa merkittävää muutosta laskelmiini.

Esitä toki omat ja omaan kokemukseesi perustuvat vertailuluvut sähköauton sekä polttomoottoriauton kulutusluvut rinnalle. Hyvin mielelläni vertailen kokemuksiamme.

Kaha53: "Vaadit samaisessa blogissasi (sähköautoileva motoristi), että latausasemia pitäisi olla 50-75 km välein pääteillä (n. 150 asemaa), jotta sähköautoilu yleistyisi. Kuka ne maksaisi ja kuka maksaisi ylläpidon? Latausasemia on enemmän nyt kuin viime vuonna, mutta kuitenkin sähköautojen myynti on romahtanut."

Olen avoimesti kirjoittanut tosiaan blogissanikin uusien sähköautojen ensirekisteröintien romahtamisesta. Siihen on olemassa useita mahdollisia vaikuttavia tekijöitä. Tuskin meistä kumpikaan niistä oikeita voi sanoa. Mutta mukana on mm. tarjooman suppeus sekä pikalatausverkoston olemattomuus Suomen päätieverkostossa. Yksi mahdollinen syy voi olla myös se, että sähköautoa suunnitelleet ovat päättäneet odottaa Model3:sta, Opel Ampera-e:tä sekä muita tulossa olevia edullisemmalla hinnalla lupailtuja jopa 60 kWh akkuisia sähköautoja. Aika näyttää mitä tulossa on ja millä hinnalla ja miten autoilijat ne sitten ottavat vastaan. Siis olennainen tosiseikka on se, että eri syistä harva autoilija kokee nyt sähköauton tarjooman antavan oikeaa arvoa sen ostamisen vaatimaan rahaan nähden. En yritä sitä miksikään muuksi perustella. Minulle ja monelle muulle paljon ajavalle sähköautoilijalle se on kuitenkin osoittautunut myös edulliseksi valinnaksi kokonaisuutena. Varmasti silti löytyy vielä halvempia vaihtoehtoja.

Latauspisteitä on kyllä tänä vuonna lisääntynyt erinomaisesti. Niistä tosin suurin osa on ollut asioinnin aikaiseen lataamiseen sopvia Type2-rasiallisia latauspisteitä. On täysin eri asia päätieverkostoon tarvittava pikalatauspisteiden verkosto.

Pääteiden varsille olen tosiaan useaan otteeseen peräänkuuluttanut asiallista pikalatausverkoston kattavuutta. Pikalatausasema on huomattavasti suurempi investointi, kuin muutamien tonnien hintainen Type2-latauspiste. Onkin aivan oikea kysymys: kuka sitten maksaa pikalatausasemien verkoston.

Tällä hetkellä liikkenharjoittajien investointihalukkuus tuntuu loppuvan ymmärrettävästi noihin Type2-latauspisteisiin. Pikalatausverkoston suunnitelmallinen laajentaminen on nyt keskeisin seikka, jos Suomessa halutaan vähentää liikenteen päästöjä sähköautojen määrän lisääntymisenkin kautta. Tähän tarvitaan valtion investointitukea. Tuen määrä on kuitenkin hyvin pieni verrattuna esimerkiksi biopolttonesteisiin annettuun tukeen nähden. Toivottavasti saadaan jo myönnetyt rahat verkoston kehittämiseen pian käyttöön ja verkostoa kattavammaksi.

• kaha53

"Pikalatausverkoston suunnitelmallinen laajentaminen on nyt keskeisin seikka, jos Suomessa halutaan vähentää liikenteen päästöjä sähköautojen määrän lisääntymisenkin kautta. "
        Olen erimieltä. En usko, että moni ostaisi sähköauton, vaikka pikalatureita olis kilsan välein, koska monellakaan ei ole haluja viettää aikaa odotellen auton latautumista.

Yksityisautoilu ei yleistynyt räjähddysmäisesti siksi, että bensa-asemia oli tiheässä, tai että se olisi ollut halvenpaa kuin julkinen, vaan siksi, että yksityisautolla pääsi vaivattomasti ja nopeasti Asta Bhen.
        Latausasemassa on monta ongelmakohtaa. Kangasalla oleva huoltoasema elää pitkästi sillä, että kangasalalaiset tankkaavat siellä ja samalla mahdollisesti juovat kupin kahvia, tekevät ruokaostokset jne. Jos siellä olisi pikalaturi, niin et kangasalalaisena oletettavasti olisi kertaakaan ladannut (=poikennut) siellä. Eli sen latausaseman täytyisi elää pelkästään ohi menevillä lataajilla. Huoltamo pystyy hyödyntämään ruuhkahuiput, ottamaan helposti 100 asiakasta/h. Pikalatausasema ei tähän pysty.
        Yksityisautoilua verotetaan rankasti ja sitä pyritään vähentämään (ruuhkat, saaste). Kuinka järkevää on tukea marginaalista, sähköistä yksityisautoilua, sillä 40 sähköautoa ruuhkauttaa ja saastuttaa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin 40 hengen bussi.

• kaha53 kirjoitti:

"Pikalatausverkoston suunnitelmallinen laajentaminen on nyt keskeisin seikka, jos Suomessa halutaan vähentää liikenteen päästöjä sähköautojen määrän lisääntymisenkin kautta. "
        Olen erimieltä. En usko, että moni ostaisi sähköauton, vaikka pikalatureita olis kilsan välein, koska monellakaan ei ole haluja viettää aikaa odotellen auton latautumista.

Yksityisautoilu ei yleistynyt räjähddysmäisesti siksi, että bensa-asemia oli tiheässä, tai että se olisi ollut halvenpaa kuin julkinen, vaan siksi, että yksityisautolla pääsi vaivattomasti ja nopeasti Asta Bhen.
        Latausasemassa on monta ongelmakohtaa. Kangasalla oleva huoltoasema elää pitkästi sillä, että kangasalalaiset tankkaavat siellä ja samalla mahdollisesti juovat kupin kahvia, tekevät ruokaostokset jne. Jos siellä olisi pikalaturi, niin et kangasalalaisena oletettavasti olisi kertaakaan ladannut (=poikennut) siellä. Eli sen latausaseman täytyisi elää pelkästään ohi menevillä lataajilla. Huoltamo pystyy hyödyntämään ruuhkahuiput, ottamaan helposti 100 asiakasta/h. Pikalatausasema ei tähän pysty.
        Yksityisautoilua verotetaan rankasti ja sitä pyritään vähentämään (ruuhkat, saaste). Kuinka järkevää on tukea marginaalista, sähköistä yksityisautoilua, sillä 40 sähköautoa ruuhkauttaa ja saastuttaa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin 40 hengen bussi.

Kaha53: "Yksityisautoilua verotetaan rankasti ja sitä pyritään vähentämään (ruuhkat, saaste). Kuinka järkevää on tukea marginaalista, sähköistä yksityisautoilua, sillä 40 sähköautoa ruuhkauttaa ja saastuttaa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin 40 hengen bussi."

Olen samoilla linjoilla. Kaikkein ympäristöystävällisintä olisi olla ostamatta ja ajamatta autoa. Kulkea kävellen, pyörällä tms. Myös esim. VR:n sähköjunat ovat hyvin ymäristöystävällinen tapa liikkua. Joillekin meistä kuitenkin yksityisautot ovat välttämättömiä. Sähköauto on silloin aina vähintään paikallisesti päästötön vaihtoehto

Kaha53: "Latausasemassa on monta ongelmakohtaa. Kangasalla oleva huoltoasema elää pitkästi sillä, että kangasalalaiset tankkaavat siellä ja samalla mahdollisesti juovat kupin kahvia, tekevät ruokaostokset jne. Jos siellä olisi pikalaturi, niin et kangasalalaisena oletettavasti olisi kertaakaan ladannut (=poikennut) siellä. Eli sen latausaseman täytyisi elää pelkästään ohi menevillä lataajilla. Huoltamo pystyy hyödyntämään ruuhkahuiput, ottamaan helposti 100 asiakasta/h. Pikalatausasema ei tähän pysty. "

On hyvin todennäköistä, että nykyisen mallinen huoltoasemaliiketoiminta tulee olemaan pakottavan muutoksen edessä jos mielii säilyä ylipäätään hengissä. Nykyisen ja vielä huomattavasti kasvavankin sähköautojen kannan pystyy kohtuullisella pikalatausverkoston kehittämisellä kattamaan järkevästi. En todellakaan yritä kiistää pikalatauspisteen haasteita, joista yksi keskeisiä on kannattavan liiketoiminnan rakentaminen sen tarjoamisesta. Kassavirta pysyy matalana vielä 120 kW latureillakin, vaikka sähköautojen määrä kasvaisi nopeastikin. Itse pidän Teslan raktaisua TSC-verkostoon esimerkillisen nerokkaana ratkaisuna. Siinä lataukset on maksettu uuden auton hinnassa. Totta on sekin, etä kun sähköautossa on 60 kWh tai jopa uuden tulossa olevan Teslan 100 kWh akku, niin ne ladataan enimmäkseen kohteissa. Silloin viimeistään Veijo Esson baarin pitäjät joutuvat pohtimaan ansaintologiikkansa uudelleen.

Kaha53: "Yksityisautoilu ei yleistynyt räjähddysmäisesti siksi, että bensa-asemia oli tiheässä, tai että se olisi ollut halvenpaa kuin julkinen, vaan siksi, että yksityisautolla pääsi vaivattomasti ja nopeasti Asta Bhen."

https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/07/tesla-roadster-sahkoisen.html
        Sähköauton historia tarinassani sivuan hieman myös tätä aihetta. Varmasti sata vuotta sitten ykstyisautoilua edisti se, että autolla pääsi nopeasti ja vaivattomasti paikasta A paikkaan B.

Kuitenkin on myös kirjoitettu, että polttomoottorit nousivat tuolloin valtaan mm. öljy-yhtiöiden ja Fordin T-mallin ansiosta. T-mallin Ford tarjosi merkittävästi edullisempaan hintaan sarjatuotantotehtaasta autoja. Ne tosiaan olivat polttomoottorisia. Samaan aikaan öljy-yhtiöt laajensivat todella voimakkaasti Yhdysvalloissa polttoaineen jakeluverkostoaan ja se tosiaan mahdollisti teiden kehittymisen ohella uudenlaisen liikkuvuuden ihmisille.

Tuo vertaus on siltä osin sähköautojen nykytilanteeseen verrannollinen, että jos silloin ei olisi lisätty polttoaineenjakelupisteitä nopeasti, ei polttomoottoriautoilla paljon olisi voinut ajaa. Toki koko avaamasi aasinsilta ontuu hieman, koska aikaa välissä on kulunut sata vuotta.

En myöskään mielestäni yrittänyt väittää sähköautojen pikalatausverkoston laajentamisen aiheuttavan räjähdysmäisesti vaikka verkosto saataisiinkin päätieverkon edes kattavaksi. Mutta sen kirjoitin, että nyt esimerkiksi Keski-Suomessa ja itä-Suomessa on mahdollisesti sähköauton hankintaa suunnittelevia autoilijoita, jotka eivät sitä voi ostaa, koska ei ole pikalatausverkostoa näiden seutujen pääteillä.

• vanhagubber

Tuo on totta, akku ei ota vastaan latausta kovalla pakkasella, eikä anna myöskään virtaa kuin 30%.

• vanhagubber kirjoitti:

Tuo on totta, akku ei ota vastaan latausta kovalla pakkasella, eikä anna myöskään virtaa kuin 30%.

vanhagubber: "akku ei ota vastaan latausta kovalla pakkasella, eikä anna myöskään virtaa kuin 30%"

Tuota en ole huomannut käytännössä, vaikka väittämään toistuvasti törmään. Itsekin noin kuvittelin ennen ensimmäistä sähköautotalvea.

Tuolta löytyy pakkasajon kokemuksiani.
        https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/01/nissan-leaf-pakkastesti-12-asteesta.html

Osan Leafin hyvästä toiminnasta kovillakin pakkasilla saattaa selittää automaattisesti toimiva akunlämmitys. Se alkaa lämmittää muistaakseni noin -20C ja lämmittää ymmärtääkseni lähelle -10C.

Aina lähtiessä kovillakin pakkasilla on ollut akussa täysi lataus (noin 21,9kWh). LeafSpy näyttää tämän. Aika-ajoin on myös ollut keskustelua ja olen pyrkinyt tarkistamaan LeafSpyn näyttämän ja tuntuu osaavan laskea oikein.

Olen lukenut muiden käyttäjien kokemuksia, että pikalataus hidastuu pakkasella. Itse en ole päässyt edes yrittämällä tuota todistamaan, koska akku on ehtinyt jo ajosta lämmetä niin paljon. Tuo on kuitenkin varmuudella totta, nimittäin ennen akun lämpiämistä auton regen on alhaisella tasolla ja vasta lämpimämpään, ehkä noin -10C akkuun saa Leafin täydet 30kW regeneroitua.

Leafini ei koskaan kovimmillaan pakkasilla ole rajoittanut tehoa edes heti liikkeelle lähtiessä. Toki sen noin 80 kW nyt ei päätä huimaakaan :-)

Ja vielä ainakin omassa kokemuksessa on useita kymmenes kertoja, että Leafin akun saa ajettua kovimmillakin pakkasilla käytännössä tyhjäksi. Alle 600 W on ollut usein jäljellä laturilla tullessa ja se on jo sitten oikeasti tosi tyhjä. (Ei muuten kannata sitten jättää niin tyhjänä seisomaan ilman latausta, etenkään pakkaseen)

• Patteri-Paavo

Kaha53: "Tukeva usko, niin tosiasiatkin voi kumota..."
        Tästä on turha yrittää tehdä alatyylistä kädenvääntöä Kaha53.
        En ole väittänyt sähköautoja ainoaksi oikeaksi valinnaksi. Olen todennut useaan otteeseen, että sähköauto sopii meistä joillekin, ei kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin. Onneksi on olemassa myös muita vaihtoehtoja nyt ja tulevaisuudessa.
        Kuvailen blogissani sähköautoilua, myös sen heikkouksia.

Kaha53: "Blogissasi (sähköautoileva motoristi) kulutusvertailussa vertaat kuitenkin halvinta Leafia ja kalleinta BMW. BMWn kulutus on ilmoitettu 3,9l/100 km ja sinä käytät 5l.
        Aika epäedullista polttomoottoriautolle."

Aika harvassa ovat ne polttomoottoriautot, jotka kulkevat luvatulla polttoainekulutuksella ympäri vuoden käytännön ajossa. Ainakaan minun ajotyylilläni eivät ole kulkeneet. Samalla tavalla yli on arvioitu myös Leafin kulutus taulukoissa. En usko, että tuossa saa merkittävää muutosta laskelmiini.

Esitä toki omat ja omaan kokemukseesi perustuvat vertailuluvut sähköauton sekä polttomoottoriauton kulutusluvut rinnalle. Hyvin mielelläni vertailen kokemuksiamme.

Kaha53: "Vaadit samaisessa blogissasi (sähköautoileva motoristi), että latausasemia pitäisi olla 50-75 km välein pääteillä (n. 150 asemaa), jotta sähköautoilu yleistyisi. Kuka ne maksaisi ja kuka maksaisi ylläpidon? Latausasemia on enemmän nyt kuin viime vuonna, mutta kuitenkin sähköautojen myynti on romahtanut."

Olen avoimesti kirjoittanut tosiaan blogissanikin uusien sähköautojen ensirekisteröintien romahtamisesta. Siihen on olemassa useita mahdollisia vaikuttavia tekijöitä. Tuskin meistä kumpikaan niistä oikeita voi sanoa. Mutta mukana on mm. tarjooman suppeus sekä pikalatausverkoston olemattomuus Suomen päätieverkostossa. Yksi mahdollinen syy voi olla myös se, että sähköautoa suunnitelleet ovat päättäneet odottaa Model3:sta, Opel Ampera-e:tä sekä muita tulossa olevia edullisemmalla hinnalla lupailtuja jopa 60 kWh akkuisia sähköautoja. Aika näyttää mitä tulossa on ja millä hinnalla ja miten autoilijat ne sitten ottavat vastaan. Siis olennainen tosiseikka on se, että eri syistä harva autoilija kokee nyt sähköauton tarjooman antavan oikeaa arvoa sen ostamisen vaatimaan rahaan nähden. En yritä sitä miksikään muuksi perustella. Minulle ja monelle muulle paljon ajavalle sähköautoilijalle se on kuitenkin osoittautunut myös edulliseksi valinnaksi kokonaisuutena. Varmasti silti löytyy vielä halvempia vaihtoehtoja.

Latauspisteitä on kyllä tänä vuonna lisääntynyt erinomaisesti. Niistä tosin suurin osa on ollut asioinnin aikaiseen lataamiseen sopvia Type2-rasiallisia latauspisteitä. On täysin eri asia päätieverkostoon tarvittava pikalatauspisteiden verkosto.

Pääteiden varsille olen tosiaan useaan otteeseen peräänkuuluttanut asiallista pikalatausverkoston kattavuutta. Pikalatausasema on huomattavasti suurempi investointi, kuin muutamien tonnien hintainen Type2-latauspiste. Onkin aivan oikea kysymys: kuka sitten maksaa pikalatausasemien verkoston.

Tällä hetkellä liikkenharjoittajien investointihalukkuus tuntuu loppuvan ymmärrettävästi noihin Type2-latauspisteisiin. Pikalatausverkoston suunnitelmallinen laajentaminen on nyt keskeisin seikka, jos Suomessa halutaan vähentää liikenteen päästöjä sähköautojen määrän lisääntymisenkin kautta. Tähän tarvitaan valtion investointitukea. Tuen määrä on kuitenkin hyvin pieni verrattuna esimerkiksi biopolttonesteisiin annettuun tukeen nähden. Toivottavasti saadaan jo myönnetyt rahat verkoston kehittämiseen pian käyttöön ja verkostoa kattavammaksi.

Sähköautoilijathan voisivat perustaa oman energiaosuuskunnan rakentamaan ja ylläpitämään pikalatausverkostoa, vai mitä?

Siitä vaan perustamaan uusi SEO - Sähköautoilijoiden EnergiaOsuuskunta. Sitten saa pikalatureita vaikka joka risteykseen.

• jihuuKunViertää

Odotamma parempia versioita ja latauspisteitä joissa lataus onnistuu parissa minuutissa.
      Pitää varmaankin saada tuo Olkiluoto valmiiksi ja toinen kýlkeen ettei sähkön hinta pomppaa taivaisiin.

• Sekin on ok, että jäät tuota odottelemaan.

Minä en tarvitse niin nopeaa latausta.
        Sähköauton paras käyttö on sitä, että sen akku on lähtiessä täynnä ja ladataan perillä uudestaan.

Jo 30 kWh Leafin pikalataus on niin nopea, että 300 km reitillä ehtii latauksen aikana käydä vessassa ja ostaa kahvin mukaan. Syömään ei ehdi pöytään jäädä.

• Pitää_ostaa_ensin

Joo. Minäkin olen harkinnut Teslan hankkimista, mutta kun sillä pitäisi ajaa sata vuotta ennen kuin säästää hintaeron viitosbemariin...

• Juu jos vertaa esim 60000 euron autoa ja 120000 euron autoa hankintakulu vs säästöt liikenne-energiassa, niin ei saa kannattavaa yhtälöä kovin helpolla.

Silloin jokainen valitsee omilla arvoillaan. Ja viitos-bemu on kyllä erittäin hyvä auto!

• stera

Tai voi ostaa käytetyn hybridin. 3kk ajettu Amperalla. Investointi alle 20k€. 3500km ja tankillinen (35l) bensaa. Mukaan mahtuu mökkireissua ja kyläilyä yli 100km päässä. Omilla alle 15tkm. ajoilla ei kannata dieselveroa maksaa ja bensaa vastaava dino kuluttaisi 7-8l/100km.

• Ampera on kyllä erinomainen vaihtoehto.

• TheLapinreissu

Tänään just katoin että viimeisen 7200km aikana olen kuluttanut ajotietokoneen mukaan 30,6 litraa bensaa. Amperalla.

• TheLapinreissu kirjoitti:

Tänään just katoin että viimeisen 7200km aikana olen kuluttanut ajotietokoneen mukaan 30,6 litraa bensaa. Amperalla.

Jos en tarttis välttämättä viisipaikkaista autoa, niin kävisin tällä viikonloppuna Amperan ostamassa diesel-automme tilalle.

• TheLapinreissu

Jos en tarttis välttämättä viisipaikkaista autoa, niin kävisin tällä viikonloppuna Amperan ostamassa diesel-automme tilalle.

Tosiaan jos kakkosautossa tarvitsee aina sen viisi paikkaa niin eihän tämä sitten käy. Harmi kun kysyntä oli mitä oli, 2.gen Volt nimittäin olisi oikein sopiva auto tähän maahan.

• Bimmeristi

Ampera on syönyt kohta 2000 litraa bensiiniä. Tuolla on tosin ajettu se 100000km.

Bensaan on siis kulunut noin 3000€ ja sähköön 1300€. Huoltoineen (650€), aujoneuvoveroineen, vakuutuksineen, pesuineen ja uusine renkaineen on käyttökustannukset olleet noin 6500€.

BMW:n tilalla tuo näyttää säästävän n. 10000€/100kkm ja kaupasta ulos ajaessa jäi toinen 10000€ säästöön.

• TheLapinreissu

Uuden phevin ostoon jos pitäisi ryhtyä niin mielenkiintoisin kaksikko olisi Ioniq ja Outlander.

• Wongi

Itse vuokraan autoa sähköauton tilalle jos tulee tarvetta pitkälle matkalle tai vaihdan kaverin kanssa päittäin. Säästän kumminkin tuhansia euroja vuodessa polttoaineissa, parkkimaksuissa, veroissa ja huolloissa. Auton vuokra lyhyille reissuille suht edullista ja kaverit mielellään vaihtaa päittäin dino autonsa sähköautoon muutamaksi päiväksi, kun eivät kumminkaan uskalla lähteä sähköautoiluun kun naapurikaan ei lähde. Tykkään myös ajaa kauppakeskuksien parkkihalleihin ruuhka-aikaan oven viereen latauspaikalle, enkä joudu etsiskelemään aina parkkipaikkoja.

• 65tkmsähköllä

Paljonko polttomoottorilla säästää?

• pyy_pipossa

20 000 € heti kättelyssä

Ja kun harvalla on moisia summia takataskussa, säästöä tulee myös pienemmistä korkokuluista.

• autoilija.maksaa.aina

Jos sähköautot alkavat merkittävässä määrin syrjäyttämään polttomoottoriautoja, niin verottaja iskee heti. Auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroista tulee niin paljon rahaa budjettiin, että valtiolla ei ole varaa menettää niitä tuloja sähköautojen takia. Sen takia sähköautojen verot tulevat nousemaan samaa tahtia sähköautojen yleistymisen kanssa. Bensan ja dieselin energiaverot ja alv:t tulevat siirtymään sähköautoilun kustannuksiin tavalla tai toisella, jolloin sähköauton tuomaksi säästöksi jää se mitä polttoaine maksaa ennen veroja.

• autoilija.maksaa.aina:
        täsmälleen näin. Tästä johtuu sekin, että sähköautolla ajaminen on vielä hyvin edullista, mutta en tosiaan kuvitteleisikaan ostavani velaksi 100000 euron Teslaa jollain 15-vuoden pankkilainalla sillä kuvitelmalla, että säästän koko sen ajan pääoman lisäkulun liikenne-energian kuluista.

Tuolla blogitarinassani laskeskelin joulukuussa 2015 näiden verojen vaikutusta ja todellakin: polttoaine on niin iso osa valtion verotuloista, että ilman niitä meillä ei ole varaa jäädä.

Itse olen melko varma, että ajomäärään perustuva verotus on jo pitkälle kehitelty. Itesasiassa TEM-tuki edellytti sähkautoon paikannuslaitteen asentamista. Jos yhtään haluaa foliohattua käyttää, niin voisi kuvitella, että tuolla testattiin tulevaa verotusohjelmistoa.

Itselle kuitenkin olennaisin etu sähköautossa ei olekaan sen ajamisen edulisuus. Se on seikka, joka paremminkin mahdollisti Leafin hankkimisen. Olennaisinta on se, että sähköautolla ajaminen nyt vain on niin paljon mukavampaa. Etenkin talvella. Omassa vielä se pieni akku rajoittaa tietenkin, mutta seuraava sähköauto on jo vähintään 30 kWh, mutta toivottavasti tarjolla on jo silloin 40000 - 45000 euron hintaluokassa 45 - 60 kWh akkuja.

• kjghhjgjhf

Luonto kiittää kun pari miljardia ihmistä ostaa sähköauton ja ajelee edestakas kauppakeskukseen hiili-ja ydinvoimalla ladatulla akulla, joka kestää jotain. Ai niin, Suomihan on niin aurinkoinen maa että täällä on paljon luomu-aurinkoenergiaa. Ja tuulta, Suomi on maailman tuulisin maa, ja tuulivoimahan on täysin ilmaista.

• Olisipa tuokin kiinnostava skenaario, että pari miljardia sähköautoa olisi myyty. Aika näyttää, kuinka oikeaan ja pian tuossa ennustuksessasi osut.

Kiina kyllä on ilmeisesti nopeimmin liikennettään sähköistävä maa tällä hetkellä, joten sähköautojen määrä saattaa nousta aika nopeastikin.
        http://www.greencarreports.com/news/1103585_china-accelerates-tougher-vehicle-emission-standards-starting-sooner

Kiinassa valtio lähes pakottamalla ohjaa autovalintoja sähköautoihin ilmansaasteongelmien takia.

Esimerkiksi Kiinan autoistuminen ei ole sähköautojen syytä vaan sillä he pyrkivät kulutuksen ohjailulla hillitsemään ilmasto-ongelmiaan. Sähkön tuotantotapa ratkaisee tietenkin kokonaispäästöjen tason.

Sähköauton energiatehokkuus kuitenkin tekee sähköautosta jopa kivihiilellä tuotetulla sähköllä puhtaamman, kuin bensa-auto on. Lisäksi sähköauto on aina paikallisesti päästötön ja tämän merkitys korostuu miljoonakaupungeissa.
        YLE mm kirjoitti tästä aiheesta: http://yle.fi/uutiset/onko_sahkoauto_paastoton/8034654

Meillä Suomessa ja Pohjoismaissa sähkö on huomattavan puhdasta.
        http://www.sahkoinenliikenne.fi/uutiset/sahkoauto-pohjoismaissa-erityisen-vihrea

Myös Teknologiateollisuus on kirjoittanut aika kattavan paketin Suomalaisille sähköautoista kiinnostuville. Kannustan ehdottomasti tutustumaan.
        http://teknologiateollisuus.fi/sites/default/files/file_attachments/tt_sahkoinenliikenne_tarina_kalvosetti_final_20150911.pdf

Sieltä selviää mm se, että sähköauton kokonaispäästöt ovat jopa pienemmät kuin bensiiniautoon pelkästään bensiinin tuotannon päästöt.

• eioleilmaista

"""Sähköautolla ajaminen on hyvin edullista, tai vielä edullisempaa tai jopa lähes ilmaista.""""

Ei kai joku kuvittele että valtio antaa ajella sähköllä ilman että hyvitetään valtion bensasta/löpöstä saamat verotulot? Kun sähköautot oikeasti yleistyvät, niille on pakko määrätä autosähkövero, ehkä 1000-3000€/vuosi, ehkä ajomääristä riippuen. Tai sitten tuo summa kerätään muilla veronkorotuksilla. Mutta bensaveron valtio joutuu ottamaan joka tapauksessa.

• eioleilmaista:
        olet oikeassa. Sähköautolla ajaminen on vielä edullista mm nykyisten veroratkaisujen johdosta.

Ei pidä tosiaankaan kuvitella, että valtiolla olisi varaa menettää polttoaineesta ja sen alaista keräämänsä verotulot.

Olen näiden vaikutuksia laskenut noin vuosi sitten kirjoittamaani blogitekstiin.
        https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2015/12/sahkoautoilijakin-maksaa-ajostaan.html

Uskon, että Suomalaisen liikenteen verotus tullaan jokatapauksessa uudistamaan ja on hyvin todennäköistä, että se tulee olemaan ajosuoriteperustainen. Tai sitten se voi olla eioleilmaista-nimimerkin kuvaaman kaltainen verotus, joka tosin poikkeaisi jälleen monien muiden maiden esimerkeistä, mutta niinhän Suomessa on usein ollutkin omat verotustapansa

Mm tästä syystä en kuvittelekaan ainakaan itse ostavani jollain 10-vuoden laina-ajalla yli 100 000 euron Teslaa laskien sitä koko ajalle polttoainesäästöjen varaan.

Kuitenkin tällä hetkellä sähköautolla ajaminen on hyvin edullista.

• hkgkgjjhk

Blogistasi: "Sähköauton ilmastonmuutosvaikutus koko elinkaarensa aikana on vain 50% polttomoottoriauton ilmastonmuutoshaitoista."

Ennusteen mukaan 20 seuraavan vuoden kuluessa maailman autojen lukumäärä noin kaksinkertaistuu nykyisestä. Jos 50 % lisäyksestä on sähköautoja, autoilun ilmastonmuutoshaitat lisääntyvät 50 %.

Realistisempaa lienee, että vain 20 % lisäyksestä on sähköautoja. Siinä tapauksessa autoilun ilmastonmuutoshaitat lisääntyvät 80 %.

Hyvästi ilmasto.

• sähköautoilleydinvoimaa

Väittesi koskee vain tätä hetkeä. Kunhan sähköautoja on edes joku kymmen prosentti autokannasta, alkaa valtiovallan toimesta tulla veroa ja käyttömaksua, latauspisteen omistajat laittavat tuotteelleen realistisen hinnan ym.
      Ei kukaan muu maksa sinun sähköautolla ajamista kuin sinä itse.
      Ilmaista juustoa on vain hiirenloukussa.

• ValtioOttaaOmansaAina

Juuri näin, jos säästät jollaintavalla autoilusta, niin kyllä VALTIO keksii jonkun veron, jolla ottaa omansa "sossukustannuksiin", eli sähköautoilu on ohimenevä halpa liikkumismuoto.

• bensa.mies

Kannattaako vielä sittenkään kun auton hankinta hinta on 1/3 - 2/3 osa enemmän vastaavan bensa mallin hinnasta mikä rahasssa tarkoittaa hintahaitarin
      alkupäässä 10 000 - 15 000 euroa. Ajot pitää olla sellaisissa paikoissa että pääsee aina lataamaan sitä autoa, yleensä siis koti on joka kerta se toinen pää.

• PHEV

Jos haluat hybridin hankkia, ÄLÄ osta Suomesta. Esimerkiksi uuden Mitsubishi Outlander PHEVin saat n. 7000.00 € halvemmalla Ruotsista, verot maksettuna. Samat takuut ja varusteet.

• Patteri-Paavo

Investointina Leafia pitäisi verrata lähinnä vastaavan kokoisiin eikä vastaavan hintaisiin polttomoottoriautoihin. Leaf vastaa Nissanin omista malleista lähinnä Notea tai Pulsaria. Pulsarin hinnat ovat mallista riippuen 21-25 tuhatta.

Leafin noin 35 000 euron hinnalla taas saa sellasia autoja kuten Volvo V40, Honda CR-V, Ford Mondeao, Skoda Suberb, VW Tiguan jne. Eihän Leafia näihin voi mitenkään verrata, joten kannattavuuslaskelma on melkoisen mieletön.

Ja lisäksi, kuten kirjoitit, Leaf on parhaimmillaan taajamissa tai taajamien välisessä ajossa. Kun tämän merkittävän käytettävyysrajoitteen ottaa huomioon, koko kannattavuusvertailulta menee mielekkyys.

Yhtä perustellusti voisi verrata Leafia vaikka bussilippuun.

Sähköautolla ajamisessa nykytekniikalla on kyse siitä että haluaa nimenomaan sähköautolla ajaa. Markkinointi on saanut aikaan sen että joku kokee tekevänsä sillä ympäristötekoja ja saa siitä tyydytystä, joka kompensoi ajoneuvon puutteita.

Mutta todellisia ympäristötekoja ei tehdä autoja ostamalla eikä ajamalla.

• iampera

Mielestäni hintavertailu sähköauton ja polttomoottoriauton kesken on jokseenkin kyseenalaista.
        Sähköautolla ajaneet ovat huomanneet miten vaivattomampaa sillä on ajaa polttomoottoriseen verrattuna varsinkin kaupunkiolosuhteissa, moottori reagoi heti jatkuvan suuren vääntömomenttinsa vuoksi, samoin vaihteiston tuoma hitaus puuttuu, eli voimaa on tarjolla heti tarvittaessa eikä vasta muutaman sekunnin päästä. Noihin ominaisuuksiin ei millään polttomoottorilla päästä.
        Sama kuin vertaisi esim. BMW X1 ja Dacia Dusteria. Miksi useammat haluavat BMW.n? Koska se BMW on kiinnostavampi auto ja jonka ajo-ominaisuudet ja moottoritehot ovat paremmat. Samoin on sähköauton kanssa, monikaan ei palaa polttomoottoriseen jos on sähköauton omistanut.

Nykyisin vielä sähköautotarjonta vaan on vähäistä, järkihinnoissa on ainoastaan susiruma Leaf liian lyhyellä kantamalla.. Siis odotamme Tesla 3 ja Opel Ampera E.tä.

• Patteri-Paavo
        iampera kirjoitti:

Mielestäni hintavertailu sähköauton ja polttomoottoriauton kesken on jokseenkin kyseenalaista.
        Sähköautolla ajaneet ovat huomanneet miten vaivattomampaa sillä on ajaa polttomoottoriseen verrattuna varsinkin kaupunkiolosuhteissa, moottori reagoi heti jatkuvan suuren vääntömomenttinsa vuoksi, samoin vaihteiston tuoma hitaus puuttuu, eli voimaa on tarjolla heti tarvittaessa eikä vasta muutaman sekunnin päästä. Noihin ominaisuuksiin ei millään polttomoottorilla päästä.
        Sama kuin vertaisi esim. BMW X1 ja Dacia Dusteria. Miksi useammat haluavat BMW.n? Koska se BMW on kiinnostavampi auto ja jonka ajo-ominaisuudet ja moottoritehot ovat paremmat. Samoin on sähköauton kanssa, monikaan ei palaa polttomoottoriseen jos on sähköauton omistanut.

Nykyisin vielä sähköautotarjonta vaan on vähäistä, järkihinnoissa on ainoastaan susiruma Leaf liian lyhyellä kantamalla.. Siis odotamme Tesla 3 ja Opel Ampera E.tä.

Olisi mielenkiintoista nähdä joku asiallinen vertailu, jossa vierekkäin laitettaisi vaikka Nissan Leaf ja samanhintaisia polttomoottoriautoja. Verrattaisi tilat, ajo-ominaisuudet, varustelu, suorituskyky, käyttökustannukset jne. Siitä voisi sitten kukin tehdä omia johtopäätöksiään.

Vähäistä on sähköautotarjonta. Leafiakaan ei kokonsa ja ajosuoritekykynsä puolesta oikein järkihintaiseksi sanoa. Teslaa ja Amperaa sopii odotella, mutta mitään kansanautoja niistäkään ei tule. Sähköautojen yleistyminen tapahtuu vasta kun niiden hinnat alkavat olla alempia kuin vastaavien polttomoottoriautojen.

• iampera
        Patteri-Paavo kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä joku asiallinen vertailu, jossa vierekkäin laitettaisi vaikka Nissan Leaf ja samanhintaisia polttomoottoriautoja. Verrattaisi tilat, ajo-ominaisuudet, varustelu, suorituskyky, käyttökustannukset jne. Siitä voisi sitten kukin tehdä omia johtopäätöksiään.

Vähäistä on sähköautotarjonta. Leafiakaan ei kokonsa ja ajosuoritekykynsä puolesta oikein järkihintaiseksi sanoa. Teslaa ja Amperaa sopii odotella, mutta mitään kansanautoja niistäkään ei tule. Sähköautojen yleistyminen tapahtuu vasta kun niiden hinnat alkavat olla alempia kuin vastaavien polttomoottoriautojen.

Kyllä, asiallinen puolueeton vertailu olisi paikallaan. Kerron tässä vain oman ja muiden (jututtamieni/nettikeskustelujen) sähköautoilijoiden mielipiteistä ja kokemuksista, yksikään ei ole sanonut haikailevan polttomoottoriauton perään.
        Kansanautoja ei noista uusistakaan sähköautoista ei tule, se on totta, mutta myynti uskoakseni on huomattavasti parempaa kuin nykyisellä tarjonnalla.
        Sitä en ymmärrä miksi sähköautojen pitäisi maksaa vähemmän kuin polttomoottoriauto, tavalliselle autoilijalle sähköauto on huomattavasti kätevämpi.
        Latauksen hitaus ei ole minun 2-vuoden kokemuksen mukaan ollut lainkaan ongelma, tuota täällä liioitellaan aivan liikaa....Toki kaikille sähköauto ei käy latausmahdollisuuden puutteen takia.

• Teslarules
        Patteri-Paavo kirjoitti:

"Verrattaisi tilat, ajo-ominaisuudet, varustelu, suorituskyky, käyttökustannukset jne. Siitä voisi sitten kukin tehdä omia johtopäätöksiään."

Ainoan oikean sähköauton, Teslan arvoinen polttomoottoriauto ei pärjää Teslalle missään noissa ominaisuudessa. Tuon tietää jokainen joka on vähänkin Teslaan tutustunut ilman vertailujakin.

• huuhaa500
        Patteri-Paavo kirjoitti:

Sähköautojen yleistyminen vaatii kyllä valikoiman laajentumista ja hintojen laskemista. Itse usko että ne alkavat reilusti yleistymään ennen kuin niiden hinnat alittavat "vastaavan" polttomoottoriauton hinnan. Pelkästään sen takia että ajokustannukset ovat niin paljon huokeammat.

• kaha53
        iampera kirjoitti:

Höpö höpö. Dacia Dustereita on ostettu enemmän kuin BMW X1. Kun usko on tarpeeksi luja, tosiasioilla ei ole väliä.

• kaha53
        iampera kirjoitti:

Kyllä, asiallinen puolueeton vertailu olisi paikallaan. Kerron tässä vain oman ja muiden (jututtamieni/nettikeskustelujen) sähköautoilijoiden mielipiteistä ja kokemuksista, yksikään ei ole sanonut haikailevan polttomoottoriauton perään.
        Kansanautoja ei noista uusistakaan sähköautoista ei tule, se on totta, mutta myynti uskoakseni on huomattavasti parempaa kuin nykyisellä tarjonnalla.
        Sitä en ymmärrä miksi sähköautojen pitäisi maksaa vähemmän kuin polttomoottoriauto, tavalliselle autoilijalle sähköauto on huomattavasti kätevämpi.
        Latauksen hitaus ei ole minun 2-vuoden kokemuksen mukaan ollut lainkaan ongelma, tuota täällä liioitellaan aivan liikaa....Toki kaikille sähköauto ei käy latausmahdollisuuden puutteen takia.

Sähköautoileva motoristi kirjoitti https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/02/nissan-leaf-sahkoautolla-kangasalta.html
        matkastaan mökille vajaa 300 km, aikaa meni melkein 11 h. Hauskaa oli matkalla, mutta kun teet tämän 50 kerran, niin se ei ehkä ole enää niin hauskaa.
        Tämä on yksi suuri syy siihen, että sähköautot ei yleisty.

• iampera
        kaha53 kirjoitti:

Höpö höpö. Dacia Dustereita on ostettu enemmän kuin BMW X1. Kun usko on tarpeeksi luja, tosiasioilla ei ole väliä.

Juu, varmaankin. Luepa tarkasti mitä kirjoitin, tarkoitinkin siis haluttavuutta. Duster ostetaan kun rahat ei riitä BMW.n. Toki joku saattaa arvostaa dusteria enempi.

• kaha53

• iampera
        kaha53 kirjoitti:

Sähköautoileva motoristi kirjoitti https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/02/nissan-leaf-sahkoautolla-kangasalta.html
        matkastaan mökille vajaa 300 km, aikaa meni melkein 11 h. Hauskaa oli matkalla, mutta kun teet tämän 50 kerran, niin se ei ehkä ole enää niin hauskaa.
        Tämä on yksi suuri syy siihen, että sähköautot ei yleisty.

Mielipiteesi on tullut luettua täältä moneen kertaan, kannattaa nyt kuitenkin muistaa että leaf on suunniteltu kaupunkiautoksi.

• Huuhaa500
        kaha53 kirjoitti:

Kun sama matka tehtiin myöhemmin
        https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/06/2016-juhannuksen-viettoon-viitasaarelle.html
        ja oli tarvittava määrä pikalatauspisteitä matka-aika kutistui 5 tuntiin. Polttomoottoriautolla matkaan menee n. 3 h.
        Sähköauto on niin vaivaton...

Aijaa. Minun seuraava autoni on kyllä Leafin tapainen täyssähkö ja nimenomaan sen vaivattomuuden takia.

suosittelen lukemaan ne sähköautoilevan motoristin blogikirjoitukset oikeasti läpi. Ne ovat oikein hyviä ja hän hyvinkin korostuneesti alleviivaa että nykyiset sähköautot eivät ole järkevä ratkaisu kaikille.

• Leafkuski
        iampera kirjoitti:

Mielipiteesi on tullut luettua täältä moneen kertaan, kannattaa nyt kuitenkin muistaa että leaf on suunniteltu kaupunkiautoksi.

Leaf on juuri kaupunkiautona lyömätön peli.

• kaha53

Jos asut kerros- tai rivitalossa eikä ole mahdollisuutta ladata sitä Leafia kotona, niin samanlaista akun lataantumisen odottelua se on kaupungeissakin.
        Kaupungeissa kannattaa käyttää pätkäajoon julkista mieluimmin kuin ostaa 40 000 € Leaf.

• Leafkuski
        kaha53 kirjoitti:

Jos asut kerros- tai rivitalossa eikä ole mahdollisuutta ladata sitä Leafia kotona, niin samanlaista akun lataantumisen odottelua se on kaupungeissakin.
        Kaupungeissa kannattaa käyttää pätkäajoon julkista mieluimmin kuin ostaa 40 000 € Leaf.

Huomaan maalaisuutesi :-), esim. Helsingin seudulla on neljä kaupunkia kiinni toisissaan, julkisilla liikkuminen on täällä erittäin hidasta joten autoja tarvitaan. Leaf onkin tänne paras mahdollinen ratkaisu juurikin sen helpon ja ripeän ajettavuuden takia, myös fiksu kaupunkilainen ajattelee auton paikallista päästöttömyyttä. Aivan, latauspaikka pitää olla.

• ElectricPhantom
        Patteri-Paavo kirjoitti:

Juurikin tuohon lausuntoosi "tarjonta on aika vähäistä" sanoisin että huomattu on. Kahdeksan vuotta on nyt suhattu meillä vanhemmilla ranskalaisilla sähköautoilla ja jossain kohdin niiden elinkaari varmaan loppuu. Toki esim PSA:n autoissa on galvanoidut korit mutteivät nekään ikuisesti kestä.
        Vaihtiksia ei juurikaan ole jos haluat tilavan auton ja myös kuormatilaa isommille tavaroille. Nissanin NV200E voisi olla ehkä jotenkin sopiva mutten haluaisi kuitenkaan varsinaista pakettiautoa. Lisäksi tuollaisten käytettyjen hinnat ovat vielä turhan korkeat. Leafiin, iMieviin tai Teslaan ei mahdu isompia tavaroita, ovat siis minulle käyttökelvottomia.

• kaha53
        Leafkuski kirjoitti:

Huomaan maalaisuutesi :-), esim. Helsingin seudulla on neljä kaupunkia kiinni toisissaan, julkisilla liikkuminen on täällä erittäin hidasta joten autoja tarvitaan. Leaf onkin tänne paras mahdollinen ratkaisu juurikin sen helpon ja ripeän ajettavuuden takia, myös fiksu kaupunkilainen ajattelee auton paikallista päästöttömyyttä. Aivan, latauspaikka pitää olla.

Puhuinkin monikossa "kaupungeissa", joten saivartelusi oli ihan turhaa. Ruuhkat ei vähene sillä, että ihmiset hankkivat kakkosautoksi sähköautoja pätkäajoon, eivätkä käytä julkisia. Miksi odottelet mieluimmin auton latautumista kuin seuraavaa julkista?

• Leafkuski
        kaha53 kirjoitti:

Puhuinkin monikossa "kaupungeissa", joten saivartelusi oli ihan turhaa. Ruuhkat ei vähene sillä, että ihmiset hankkivat kakkosautoksi sähköautoja pätkäajoon, eivätkä käytä julkisia. Miksi odottelet mieluimmin auton latautumista kuin seuraavaa julkista?

Siehän sälli olet. Olen reilussa kahdessa vuodessa ajanut tuolla Leaf.lla 46tkm pelkästään 60km.n säteellä Helsingin keskustasta. Jos sinä oletat tuon onnistuvan julkisilla niin olet ihan kuutamolla kaupunkielämästä. Tuona aikana en ole joutunut kertaakaan odottelemaan auton latausta koska minä nukun yöni kotona jolloin autoni latautuu seuraavaa päivää varten. Minulla ei ole toista autoa enkä sitä tarvitse.

• kaha53

Kommentoin, että kaupungeissa, kun asuu kerros- tai rivitalossa, niin joutuu odottelemaan auton latautumista, koska ei ole mahdollista ladata sitä sähköautoa kotona, Sinä älykkönä kommentoit, että ei tarvitse, kun lataa sitä autoa kotona, eli asut omakotitalossa. Suurissa kaupungeissa 90-95% asunnoista on kerros- tai rivitalossa.

• Huuhaa500

Kaikissa pääkaupunkiseudulla asumisasiat rivitaloissa on ollut kullekin asukkaalle vähintään yksi lämpötolppapaikka. Nykyisestä yhtiöstä olen jo valmiiksi tiedustellut sähköauton lataamista eikä sille nähdä estettä.

Kun lähdetään kantakaupungista ulos niin ainakin meilläpäin on myös kerrostaloissa isot parkkialueet asukkaille lämmitystolppineen.

Mutta siitä on täällä varmasti kaikki samaa mieltä että jollei kotona voi öisin ladata niin sähköauto ei ole vaihtoehto. Kantakaupungissa varmasti ongelma, mutta ei ole isossa kuvassa niin merkittävä asia kuin annat ymmärtää.

• Huuhaa500
        Huuhaa500 kirjoitti:

Kaikissa pääkaupunkiseudulla asumisasiat rivitaloissa on ollut kullekin asukkaalle vähintään yksi lämpötolppapaikka. Nykyisestä yhtiöstä olen jo valmiiksi tiedustellut sähköauton lataamista eikä sille nähdä estettä.

Kun lähdetään kantakaupungista ulos niin ainakin meilläpäin on myös kerrostaloissa isot parkkialueet asukkaille lämmitystolppineen.

Mutta siitä on täällä varmasti kaikki samaa mieltä että jollei kotona voi öisin ladata niin sähköauto ei ole vaihtoehto. Kantakaupungissa varmasti ongelma, mutta ei ole isossa kuvassa niin merkittävä asia kuin annat ymmärtää.

Asumisasiat = asumissani

• Leafkuski
        kaha53 kirjoitti:

Kommentoin, että kaupungeissa, kun asuu kerros- tai rivitalossa, niin joutuu odottelemaan auton latautumista, koska ei ole mahdollista ladata sitä sähköautoa kotona, Sinä älykkönä kommentoit, että ei tarvitse, kun lataa sitä autoa kotona, eli asut omakotitalossa. Suurissa kaupungeissa 90-95% asunnoista on kerros- tai rivitalossa.

Ihme jänkkääjä. Tietysti pitää olla latauspaikka niin kuin tuolla edellä sanoin...
        Asun kaupungissa kerrostalossa, latauspaikka järjestyi helposti neuvottelemalla taloyhtiön kokouksessa ja asentamalla parkkipaikkani tolppaan kwh-mittarin ajastimen paikalle ja maksamalla kuluttamani sähkön, ei ole vaikeaa!

Helsingin ydinkeskustasta on suhteellisen hyvät julkiset yhteydet, siellä asujilla onkin vähemmistöllä auto jo parkkipaikkojen puutteen vuoksi, kaupunkilaisista valtaosa kuitenkin asuu laitakaupungilla.
        Täytyy näemmä vääntää rautalangasta! Tuskin meni vieläkään perille mutta antaa olla.

• sähköllä
        Leafkuski kirjoitti:

Ihme jänkkääjä. Tietysti pitää olla latauspaikka niin kuin tuolla edellä sanoin...
        Asun kaupungissa kerrostalossa, latauspaikka järjestyi helposti neuvottelemalla taloyhtiön kokouksessa ja asentamalla parkkipaikkani tolppaan kwh-mittarin ajastimen paikalle ja maksamalla kuluttamani sähkön, ei ole vaikeaa!

Helsingin ydinkeskustasta on suhteellisen hyvät julkiset yhteydet, siellä asujilla onkin vähemmistöllä auto jo parkkipaikkojen puutteen vuoksi, kaupunkilaisista valtaosa kuitenkin asuu laitakaupungilla.
        Täytyy näemmä vääntää rautalangasta! Tuskin meni vieläkään perille mutta antaa olla.

:-D

• ElectricPhantom
        Leafkuski kirjoitti:

Siehän sälli olet. Olen reilussa kahdessa vuodessa ajanut tuolla Leaf.lla 46tkm pelkästään 60km.n säteellä Helsingin keskustasta. Jos sinä oletat tuon onnistuvan julkisilla niin olet ihan kuutamolla kaupunkielämästä. Tuona aikana en ole joutunut kertaakaan odottelemaan auton latausta koska minä nukun yöni kotona jolloin autoni latautuu seuraavaa päivää varten. Minulla ei ole toista autoa enkä sitä tarvitse.

Puhut asiaa. Meillä toisella autolla tulee noin 15000km ja toisella yli 20000km vuodessa. Ei ole kertaakaan tarvinnut odotella latautumista kun ne voi ladata yöllä ja tarvitseehan normaali-ihmisen joskus nukkua. Julkisia latauspisteitä en ole tarvinnut 8 vuoteen mikä on tullut ajeltua sähkiksellä.
        Autoilla pääsee 50 ja 150km:n säteellä stadista latailematta välillä. Kesät, talvet. Pärräauto on tänä vuonna ollut kolme kertaa liikenteessä muutaman päivän, muun ajan seisonnassa.

• kaha53

Teillä kaksi autoa; sähköauto ja pärräauto. Pärräauto on ollut liikenteessä kolme kertaa, kuitenkin sillä ajettu väh. 15 000 km = 5000 km/kerta.
        Uskottava on tarinasi...
        Kun argumentit loppuu, niin aletaan kertomaan, että mulla on ja minä olen, mutta valehtelussa täytyy muistaa loogisuus, ettei tule ristiriitaisuutta kerrontaan.

• kaha53
        Huuhaa500 kirjoitti:

Suurissa kaupungeissa suurin osa asunnoista on (n. 90%) on kerrostaloissa. Vanhemmissa kerrostaloissa ei ole autopaikkaakaan kaikille, saati lämmitystolppapaikka. On isoja kerrostalolähiöitä (rakennettu 70-80 luvulla), joissa ei ole lämpötolppapaikkaa kuin korkeintaan 10 % asunnoista. Maaltamuuton suurina vuosina 70-80 luvulla piti saada asuntoja halvalla ja auto ei ollut niin yleinen kuin nyt, niin olisi ollut aika typerää rakentaa kaikille lämpötolppapaikka tai edes autopaikka. Maa on kallista suurissa kaupungeissa. Keskustan kerrostalot on yleensä rakennettu hevosaikaan, joten niissä ei ole edes autopaikkaa. Tämän huomaat siitä, että kadunvarret on täynnä parkattuja autoja. Pohjois-Suomessa lämpötolppapaikkoja onkin sitten enemmän.

• Patteri-Paavo
        Huuhaa500 kirjoitti:

Aika rajallaiseksi jää tuo sähköautojen otollinen käyttöalue. "Kaupunkiautona lyömätön" toitottaa yksi, mutta sinäkin toteat, että "kantakaupungissa varmasti ongelma. Mitä jää jäljelle? Lähiöiden rivitaloasukkaat? Niistäkin ne, joilla ei ole tarvetta välillä pitempiin mökkimatkoihin tai isojen esineiden kuljettamisen.

Siinä onkin syy, miksi sähköautojen määrä on se mikä on. Vaikka jotkut yksilöt saisivatkin pieniä orgasmeja aina istuessaan sähköauton penkille, suurimmalle osalle se ei vain yksinkertaisesti ole nykyisellään järkevä käyttöajoneuvo. Onko se sitten joskus tulevaisuudessa, vuosien tai vuosikymmenien päästä, sen aika näyttää. Nyt niillä tulevaisuuden lupauksilla ei kuitenkaan vielä voi ajaa.

• ElectricPhantom
        kaha53 kirjoitti:

Teillä kaksi autoa; sähköauto ja pärräauto. Pärräauto on ollut liikenteessä kolme kertaa, kuitenkin sillä ajettu väh. 15 000 km = 5000 km/kerta.
        Uskottava on tarinasi...
        Kun argumentit loppuu, niin aletaan kertomaan, että mulla on ja minä olen, mutta valehtelussa täytyy muistaa loogisuus, ettei tule ristiriitaisuutta kerrontaan.

Funtsasin pari kertaa vastaisinko ja koska ilmaisin hieman epäselvästi niin olkoon. Lausuntoni "meillä kaksi autoa" tarkoitin sähkiksiä. Kolmantena pärräauto. Sille ei tule kustannuksia paljoakaan vuodessa koska liikenteessä kovin vähän. Kilometrejä sille tuli alle tuhat viime vuoden aikana ja tänä vuonna varmaankin saman verran. Kokonaiskilometrit pysyvät pienenä ja jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin.
        Meillä on tarvetta useammalle autolle eli myös käytännönläheinen ratkaisu. Kilometritkin kertovat sen.
        Viitaten lapselliseen lausuntoosi valehtelusta niin kalkuleeraappa paljonko noiden kolmen auton kustannukset ovat kun "dieselveroa" menee kahdesta sähkiksestä yhteensä 280e/v ja kaikissa autoissa on 70% bonukset vakuutuksissa. Ja pelkät liikennevakuutukset. Sähkikset ovat "maksaneet itsensä" noin viisinkertaisesti verrattuna pienikulutuksisella pärräautolla ajettuihin kilometreihin. Näin ei olisi mikäli sähkikset olisi hankittu uutena. Jossain palstalla laskin uuden sähkiksen kustannuksia, ei kovin kannattavaa. Niinpä olen iloinen että ihmiset ostavat uusia sähkiksiä jolloin minullekin jää vanhoja tulevaisuudessa. Raha tuntuu olevan rajallinen luonnonvara.

• kaha53
        ElectricPhantom kirjoitti:

Funtsasin pari kertaa vastaisinko ja koska ilmaisin hieman epäselvästi niin olkoon. Lausuntoni "meillä kaksi autoa" tarkoitin sähkiksiä. Kolmantena pärräauto. Sille ei tule kustannuksia paljoakaan vuodessa koska liikenteessä kovin vähän. Kilometrejä sille tuli alle tuhat viime vuoden aikana ja tänä vuonna varmaankin saman verran. Kokonaiskilometrit pysyvät pienenä ja jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin.
        Meillä on tarvetta useammalle autolle eli myös käytännönläheinen ratkaisu. Kilometritkin kertovat sen.
        Viitaten lapselliseen lausuntoosi valehtelusta niin kalkuleeraappa paljonko noiden kolmen auton kustannukset ovat kun "dieselveroa" menee kahdesta sähkiksestä yhteensä 280e/v ja kaikissa autoissa on 70% bonukset vakuutuksissa. Ja pelkät liikennevakuutukset. Sähkikset ovat "maksaneet itsensä" noin viisinkertaisesti verrattuna pienikulutuksisella pärräautolla ajettuihin kilometreihin. Näin ei olisi mikäli sähkikset olisi hankittu uutena. Jossain palstalla laskin uuden sähkiksen kustannuksia, ei kovin kannattavaa. Niinpä olen iloinen että ihmiset ostavat uusia sähkiksiä jolloin minullekin jää vanhoja tulevaisuudessa. Raha tuntuu olevan rajallinen luonnonvara.

Kun narahdit, niin teillä onkin 3 autoa ja kaikissa 70% bonukset, eli teillä on ollut kolme liikennevakuutusta 13 vuotta. Aika kallista on liikkumisenne ollut, kun laskee kaikkiaan 13 vuoden ajalta. Teillä täytyy olla aika suuret pääsulakkeet, kun lataatte kahta sähköautoa. Oletkos laskenut paljonko sulakemaksuissa, siirtomaksuissa, yms. häviätte. Onhan teillä kuitenkin täytynyt olla kolme polttomoottoriautoa alkuvaiheessa, vai oliko käytettyjä sähköautoja myynnissä 13 v. sitten?
        Taisit joutua ojasta allikkoon?

• kaha53
        Leafkuski kirjoitti:

Jos ajat konetietä (120 km/h) kesäkelillä, et pääse sähköautoilevamotoristin mukaan https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/06/nissan-leaf-kulutus-moottoritiella-120.html
        kun 95 km, ia talvella et sitäkään. 120 km päiväreissut on höpöhöpöä.

• kaha53
        Patteri-Paavo kirjoitti:

Aika rajallaiseksi jää tuo sähköautojen otollinen käyttöalue. "Kaupunkiautona lyömätön" toitottaa yksi, mutta sinäkin toteat, että "kantakaupungissa varmasti ongelma. Mitä jää jäljelle? Lähiöiden rivitaloasukkaat? Niistäkin ne, joilla ei ole tarvetta välillä pitempiin mökkimatkoihin tai isojen esineiden kuljettamisen.

Siinä onkin syy, miksi sähköautojen määrä on se mikä on. Vaikka jotkut yksilöt saisivatkin pieniä orgasmeja aina istuessaan sähköauton penkille, suurimmalle osalle se ei vain yksinkertaisesti ole nykyisellään järkevä käyttöajoneuvo. Onko se sitten joskus tulevaisuudessa, vuosien tai vuosikymmenien päästä, sen aika näyttää. Nyt niillä tulevaisuuden lupauksilla ei kuitenkaan vielä voi ajaa.

Elokuussa rekisteröitiin 9 196 uutta henkilöautoa, mikä on 9,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa.
        http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ajankohtaista/tiedotteet/elokuussa_ensirekisteroitiin_9_196_uutta_henkiloautoa.1660.news

Elokuussa rekisteröitiin 11 sähköautoa, mikä on 4 vähemmän kuin viime vuonna. Uusia malleja on tullut lisää, latauspisteitä on tullut lisää, mutta sähköauto ei vaan myy...

• Leafkuski
        kaha53 kirjoitti:

Jos ajat konetietä (120 km/h) kesäkelillä, et pääse sähköautoilevamotoristin mukaan https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/06/nissan-leaf-kulutus-moottoritiella-120.html
        kun 95 km, ia talvella et sitäkään. 120 km päiväreissut on höpöhöpöä.

Mitähän helvettiä nyt sekoilet! Oletko oikeesti ihan järjissäsi? Missäköhän olen sanonut ajavani jatkuvasti 120km.n päivämatkoja? Jos on tuollainen luetun ymmärrys pitäisi ymmärtää olla kirjoittelematta sekoiluja. Olet todellinen itsensänolaamisen mestari.

• kaha53
        Leafkuski kirjoitti:

Mitähän helvettiä nyt sekoilet! Oletko oikeesti ihan järjissäsi? Missäköhän olen sanonut ajavani jatkuvasti 120km.n päivämatkoja? Jos on tuollainen luetun ymmärrys pitäisi ymmärtää olla kirjoittelematta sekoiluja. Olet todellinen itsensänolaamisen mestari.

Sanoit 60 km säteellä, 60 60=120. Jos taasen olet useasti ajanut paljon lyhyenpiä matkoja, niin ilmoittamasi 46 000km ei täyty.
        Kun tosiasiat on loppu, niin täytyy pistää omiaan, mutta siinä täytyy sitten olla looginen, koska muuten kärähtää. Sun höpöhöpöjuttus nousi nyt oikeaan arvoonsa.

• Leafkuski
        kaha53 kirjoitti:

Sanoit 60 km säteellä, 60 60=120. Jos taasen olet useasti ajanut paljon lyhyenpiä matkoja, niin ilmoittamasi 46 000km ei täyty.
        Kun tosiasiat on loppu, niin täytyy pistää omiaan, mutta siinä täytyy sitten olla looginen, koska muuten kärähtää. Sun höpöhöpöjuttus nousi nyt oikeaan arvoonsa.

Kirjoitin, "Olen reilussa kahdessa vuodessa ajanut tuolla Leaf.lla 46tkm"
        Minulla on tuo auto ollut kaksi vuotta ja kolme kuukautta, jos nyt lasketaan 2-vuoden mukaan (tiedoksi, vuodessa on 365 päivää)niin 46000km/730 päivää = 63 km päivässä.
        Voin sanoa että Leafilla tuon ajaa reilusti vaikka siinä kuuluisassa 30-asteen pakkasessa.
        Oletko oikeesti noin pimee???

• ElectricPhantom
        kaha53 kirjoitti:

Kun narahdit, niin teillä onkin 3 autoa ja kaikissa 70% bonukset, eli teillä on ollut kolme liikennevakuutusta 13 vuotta. Aika kallista on liikkumisenne ollut, kun laskee kaikkiaan 13 vuoden ajalta. Teillä täytyy olla aika suuret pääsulakkeet, kun lataatte kahta sähköautoa. Oletkos laskenut paljonko sulakemaksuissa, siirtomaksuissa, yms. häviätte. Onhan teillä kuitenkin täytynyt olla kolme polttomoottoriautoa alkuvaiheessa, vai oliko käytettyjä sähköautoja myynnissä 13 v. sitten?
        Taisit joutua ojasta allikkoon?

Kannattaa ottaa asioista selvää. Myös laskeminen on taito mitä voi parantaa.
        Sähkiksiä voi ladata ihan mistä töpselistä vaan ja melkein millä virralla verkosta haluaa; lähtien 6A ylöspäin.
        Välillä 1994-2004 PSA on tehnyt yli 15000 sähköautoa ja Renault ainakin yli 8000kpl. Rellun virallisia tietoja on vaikea saada. Lisäksi on tehty huomattava määrä eri merkkejä joiden valmistusmäärä on ollut vaatimattomat noin 250kpl kutakin. Myös Toyota RAV4EV:tä on tehty aika paljon joskus 1999-2003. Ei siis mitään uutta tai vallankumouksellista. Tai on jos ei ota asioista selvää. Mutu jutut ovat oikeastaan aika huvittavia.
        Itselleni on aivan sama millaisella pelillä kukin ajelee. Hyvin huvittavaa on kun kuulee kaikkia todella hauskoja juttuja siitä mihin sähkikset eivät kykene. Ei se haittaa. Ajan pärräpeleillä vain joskus kun välttämätöntä.

• kaha53
        Leafkuski kirjoitti:

Kirjoitin, "Olen reilussa kahdessa vuodessa ajanut tuolla Leaf.lla 46tkm"
        Minulla on tuo auto ollut kaksi vuotta ja kolme kuukautta, jos nyt lasketaan 2-vuoden mukaan (tiedoksi, vuodessa on 365 päivää)niin 46000km/730 päivää = 63 km päivässä.
        Voin sanoa että Leafilla tuon ajaa reilusti vaikka siinä kuuluisassa 30-asteen pakkasessa.
        Oletko oikeesti noin pimee???

Kyllä tiedän, että vuodessa on 365 päivää. Minä laskin työpäivien mukaan. Aika harva ihminen on niin ihastunut omaan autoonsa, että jaksaa ajaa sillä 2 vuotta 63 km jokaikinen päivä viikonloput, Joulut ja muut juhlapyhät ja lomat mukaan lukien.
        Saako kysyä, että miksi joudut ajamaan jokaikinen päivä tuon 60km?

• kaha53

Kannattaa ottaa asioista selvää. Myös laskeminen on taito mitä voi parantaa.
        Sähkiksiä voi ladata ihan mistä töpselistä vaan ja melkein millä virralla verkosta haluaa; lähtien 6A ylöspäin.
        Välillä 1994-2004 PSA on tehnyt yli 15000 sähköautoa ja Renault ainakin yli 8000kpl. Rellun virallisia tietoja on vaikea saada. Lisäksi on tehty huomattava määrä eri merkkejä joiden valmistusmäärä on ollut vaatimattomat noin 250kpl kutakin. Myös Toyota RAV4EV:tä on tehty aika paljon joskus 1999-2003. Ei siis mitään uutta tai vallankumouksellista. Tai on jos ei ota asioista selvää. Mutu jutut ovat oikeastaan aika huvittavia.
        Itselleni on aivan sama millaisella pelillä kukin ajelee. Hyvin huvittavaa on kun kuulee kaikkia todella hauskoja juttuja siitä mihin sähkikset eivät kykene. Ei se haittaa. Ajan pärräpeleillä vain joskus kun välttämätöntä.

6A latauksella kestää vuorokauden ladata, että pääsee 150 km. Jotta kahden sähköauton lataamisaika olisi kohtuullinen, vaatii se omakotitalossa 63 A pääsulakkeet. Aika iso hintaero verrattuna normaaliin 25 A sulakekokoon liittymis- ja siirtomaksuissa, eikä se kaikilla omakotialueilla ole edes mahdollista järjellisellä hinnalla. Se, että sähköautoa on valmistettu 15000 kpl, ei vielä takaa, että niistä olisi tuotu yhtä ainutta Suomeen.
        Sähköautojaa oli Suomessa rekisterissä 2000 luvun alussa; n. 100 suurin osa oli Elcatteja (valmistettu n 250 kpl Postin käyttöön). Elcatilla ei kuitenkaan päässyt kuin 100 km hyvissä olosuhteissa. 2008 rekisteröitiin alle 10 sähköautoa.
        Nyt varmastikin kerrot, että ethän sinä niitä käytettyjä sähkiksiä 13 vuotta sitten todellakaan Suomesta ostanut...

• Leafkuski
        kaha53 kirjoitti:

Kyllä tiedän, että vuodessa on 365 päivää. Minä laskin työpäivien mukaan. Aika harva ihminen on niin ihastunut omaan autoonsa, että jaksaa ajaa sillä 2 vuotta 63 km jokaikinen päivä viikonloput, Joulut ja muut juhlapyhät ja lomat mukaan lukien.
        Saako kysyä, että miksi joudut ajamaan jokaikinen päivä tuon 60km?

Tyhmyytesi aina vaan korostuu!

Kirjoitin, "Minulla on tuo auto ollut kaksi vuotta ja kolme kuukautta"
        Olisinko vaikka tuon 3 kuukautta kahdesta vuodesta ja kolmesta kuukaudesta ollut ajamatta? En pidä päiväkirjaa ajamisistani, varsinkaan sinulle.

Lopeta jo itsesi nolaaminen, tunnen jo myötähäpeää puolestasi.

• ElectricPhantom
        kaha53 kirjoitti:

6A latauksella kestää vuorokauden ladata, että pääsee 150 km. Jotta kahden sähköauton lataamisaika olisi kohtuullinen, vaatii se omakotitalossa 63 A pääsulakkeet. Aika iso hintaero verrattuna normaaliin 25 A sulakekokoon liittymis- ja siirtomaksuissa, eikä se kaikilla omakotialueilla ole edes mahdollista järjellisellä hinnalla. Se, että sähköautoa on valmistettu 15000 kpl, ei vielä takaa, että niistä olisi tuotu yhtä ainutta Suomeen.
        Sähköautojaa oli Suomessa rekisterissä 2000 luvun alussa; n. 100 suurin osa oli Elcatteja (valmistettu n 250 kpl Postin käyttöön). Elcatilla ei kuitenkaan päässyt kuin 100 km hyvissä olosuhteissa. 2008 rekisteröitiin alle 10 sähköautoa.
        Nyt varmastikin kerrot, että ethän sinä niitä käytettyjä sähkiksiä 13 vuotta sitten todellakaan Suomesta ostanut...

Pakko vastata kun jutussasi oli hiven asiaakin...
        En keksi mistä tuon 13v sait. Ja 15000 sähkistä. Jos laskee yhteen vain Rellun ja PSA:n sähkikset niin siitä tulee 23000kpl. Ja kuten sanoit ei niitä kahdeksan (8) vuotta sitten saanut Suomesta. Eka sähkikseni haettiin Ruotsista.
        Elcatilla, vaikka myöhemmällä 13 akun pelillä, on aika hikistä saavuttaa 100km:n ajomatkaa latailematta. Mutta se on toinen juttu. Elcat oli ihan käypänen muunnossähköauto esim Postin käyttöön ja suunnittelijoilla oli jalat tukevasti maassa. Akkuvalintana lyijyakku oli halpa mutta tietty kalliimmilla vaihtiksilla olisi saanut paremman tuloksen. 500kg:n akkukuorma Elcatissa on vähän...
        Yleensä on sähköä lataukseen käytettävissä vähintään 10A:n sulakkeen takaa huonoimmassakin paikassa tai vaikka moottorinlämmitys tolpasta. Jos auto seisoo yön yli 10 tuntia niin sähköä on saatu 23kWh. Itse pääsen sillä helposti 150km kesät talvet koska sähköä ei käytetä lämmitykseen. Ostan mielelläni 20-30 litraa bensaa vuodessa tuohon hommaan. Torpassa on toki 3x63A pääsulakkeet mutta muusta syystä. Tein jossain vaiheessa pikalaturinkin muttei sitä ole käytännössä koskaan tarvittu. Eikä julkisia latauspaikkoja. Yli kahdeksaan vuoteen.
        Vaikka pärräautojen kanssa on puuhattu murkkuiästä saakka kilpailukäytössäkin ei ole paluuta niihin. Sähkis on vaan niin käsittämättömän kliffa ja helppo. Eikä ole nyrkit savessa huoltojen jälkeen. Eikä tule kalliiksi.

• jokumuuuu

Tuota keskustelua ei kannattane sen pidempään jatkaa. Jostain syystä kaha53:n tapa on tykittää erilaisia syytöksiä ja työntää sanoja keskustelukumppanin suuhun, ja toisen osapuolen osaksi jää vastailla että enhän minä niin kirjoittanut.

Motiivia moiseen käytökseen en tiedä mutta ei tuolla tavalla ainakaan mitään rakentavaa keskustelua synny.

Jostain syystä koko nykyinen keskustelukulttuuri on vahvasti luisumassa siihen että olet joko puolesta tai vastaan, ystävä tai vihollinen. Mitään argumentteja on turha esittää kun puoli on jo valittu.

• kaha53

Pakko vastata kun jutussasi oli hiven asiaakin...
        En keksi mistä tuon 13v sait. Ja 15000 sähkistä. Jos laskee yhteen vain Rellun ja PSA:n sähkikset niin siitä tulee 23000kpl. Ja kuten sanoit ei niitä kahdeksan (8) vuotta sitten saanut Suomesta. Eka sähkikseni haettiin Ruotsista.
        Elcatilla, vaikka myöhemmällä 13 akun pelillä, on aika hikistä saavuttaa 100km:n ajomatkaa latailematta. Mutta se on toinen juttu. Elcat oli ihan käypänen muunnossähköauto esim Postin käyttöön ja suunnittelijoilla oli jalat tukevasti maassa. Akkuvalintana lyijyakku oli halpa mutta tietty kalliimmilla vaihtiksilla olisi saanut paremman tuloksen. 500kg:n akkukuorma Elcatissa on vähän...
        Yleensä on sähköä lataukseen käytettävissä vähintään 10A:n sulakkeen takaa huonoimmassakin paikassa tai vaikka moottorinlämmitys tolpasta. Jos auto seisoo yön yli 10 tuntia niin sähköä on saatu 23kWh. Itse pääsen sillä helposti 150km kesät talvet koska sähköä ei käytetä lämmitykseen. Ostan mielelläni 20-30 litraa bensaa vuodessa tuohon hommaan. Torpassa on toki 3x63A pääsulakkeet mutta muusta syystä. Tein jossain vaiheessa pikalaturinkin muttei sitä ole käytännössä koskaan tarvittu. Eikä julkisia latauspaikkoja. Yli kahdeksaan vuoteen.
        Vaikka pärräautojen kanssa on puuhattu murkkuiästä saakka kilpailukäytössäkin ei ole paluuta niihin. Sähkis on vaan niin käsittämättömän kliffa ja helppo. Eikä ole nyrkit savessa huoltojen jälkeen. Eikä tule kalliiksi.

Kirjoitit "En keksi mistä tuon 13v sait".
        Kirjoitit aikaisemmin," ja kaikissa autoissa on 70% bonukset vakuutuksissa. Ja pelkät liikennevakuutukset."
        Jos olisit ajokortti-iässä, niin tietäisit, että täytyy ajaa 13 vuotta kolaritta, jotta voi saada 70% bonukset.
        Tiesin sun tuonkin vedon, että autot hankittiinkin ulkomailta.

Kirjoitit "Jos auto seisoo yön yli 10 tuntia niin sähköä on saatu 23kWh."
        Jos olisit aikuinen, tietäisit sähkömääräykset ja sen, että normaali schukosta ei saa ottaa jatkuvasti 10 A, koska se lämpenee. Sen takia tolpissakin on 2 tunnin rajoitus. Jos lataat sähköautoja normaali shukosta, niin vakuutus ei ehkä korvaa, jos sattuu jotain.
        Ilmalämpöpumppuakaan et saa asentaa muuta kuin kiinteästi, vaikka se ei vaadi kuin 10 A sulakkeen.
        10 tuntia 10A teholla lataa 23 kW 100 % hyötysuhteella, aika harvassa laturissa on 100% hyötysuhde. Akun lataus hidastuu kovasti lopussa, siksi sähköautoja ei juuri ladatakaan kuin 80%.
        Yllättävän vähän tiedät sähköautoista ja sähköstä, vaikka olet niiden kanssa pelannut jo 13 vuotta. Ja puheisi mukaan olet jopa sähköalan ammattilainen.

• kaha53
        jokumuuuu kirjoitti:

Tuota keskustelua ei kannattane sen pidempään jatkaa. Jostain syystä kaha53:n tapa on tykittää erilaisia syytöksiä ja työntää sanoja keskustelukumppanin suuhun, ja toisen osapuolen osaksi jää vastailla että enhän minä niin kirjoittanut.

Motiivia moiseen käytökseen en tiedä mutta ei tuolla tavalla ainakaan mitään rakentavaa keskustelua synny.

Jostain syystä koko nykyinen keskustelukulttuuri on vahvasti luisumassa siihen että olet joko puolesta tai vastaan, ystävä tai vihollinen. Mitään argumentteja on turha esittää kun puoli on jo valittu.

Kirjoitit "työntää sanoja keskustelukumppanin suuhun, ja toisen osapuolen osaksi jää vastailla että enhän minä niin kirjoittanut."
        Missä keskustelussa olen työntänyt sanoja jonkun suuhun. Kaikki toisten sanomat olen kyllä copy/pastannut.
        Sinun ainoa kommentti koko asiaan "Sähköautolla ajaminen edullista tai lähes ilmaista",
        on haukkua minun tehneen jotain, mitä en ole tehnyt.
        Sekö on mielestäsi rakentavaa keskustelua

• kaha53
        jokumuuuu kirjoitti:

Sitähän se keskustelu on, että on erilaisia mielipiteitä. Ei siitä synny mitään keskustelua, että kaikki ovat asiasta täysin samaa mieltä.
        Itse olen huolestunut nykynuorisosta joihin jenkkikulttuuri on lyönyt leimansa; asiat ovat mustavalkoisia, olet meidän puolella tai meitä vastaan, ihan kuin USAN pressat sanovat puheissaan.
        Asiat ovat todellisuudessa harmaan eri sävyisiä. Sähköauto ei ole täysi susi, siinä on paljon hyviä puolia, mutta siinä on sellaisia puolia, että ihmiset valitsevat vielä mieluimmin polttomoottoriauton. Elokuussa myytiin 9,5% enemmän henkilöautoja kuin viime vuonna. Sähköautoja myytiin kuitenkin 30% vähemmän kuin viime vuonna.

• kaha53
        Leafkuski kirjoitti:

Tyhmyytesi aina vaan korostuu!

Kirjoitin, "Minulla on tuo auto ollut kaksi vuotta ja kolme kuukautta"
        Olisinko vaikka tuon 3 kuukautta kahdesta vuodesta ja kolmesta kuukaudesta ollut ajamatta? En pidä päiväkirjaa ajamisistani, varsinkaan sinulle.

Lopeta jo itsesi nolaaminen, tunnen jo myötähäpeää puolestasi.

Itsehän sinä kirjoitit näsäviisaana murrkuikäisenä;
        "jos nyt lasketaan 2-vuoden mukaan (tiedoksi, vuodessa on 365 päivää)niin 46000km/730 päivää = 63 km päivässä."

Kirjoitit "Olisinko vaikka tuon 3 kuukautta kahdesta vuodesta ja kolmesta kuukaudesta ollut ajamatta? En pidä päiväkirjaa ajamisistani, varsinkaan sinulle."

Et nyt huomaa, että tuo ei muuta mitään, koska koko ajan on laskettu 2 vuoden eikä kahden vuoden ja kolmen kk mukaan.

Osoitin tarinasi keksityksi, joten palataanko tämän keskustelun aiheeseen?

• Leafkuski
        kaha53 kirjoitti:

Itsehän sinä kirjoitit näsäviisaana murrkuikäisenä;
        "jos nyt lasketaan 2-vuoden mukaan (tiedoksi, vuodessa on 365 päivää)niin 46000km/730 päivää = 63 km päivässä."

Kirjoitit "Olisinko vaikka tuon 3 kuukautta kahdesta vuodesta ja kolmesta kuukaudesta ollut ajamatta? En pidä päiväkirjaa ajamisistani, varsinkaan sinulle."

Et nyt huomaa, että tuo ei muuta mitään, koska koko ajan on laskettu 2 vuoden eikä kahden vuoden ja kolmen kk mukaan.

Osoitin tarinasi keksityksi, joten palataanko tämän keskustelun aiheeseen?

Hakeudu hoitoon!

• sähköllä
        jokumuuuu kirjoitti:

Kyllä! Tuolle kaha63.lle ei kannata vastata mitään, poimii lauseita jättäen oleellisen ja asiayhteyden kertomatta ym. Tämän palstan häirikkö.

• kaha53

Kirjoitit
        " :-D"
        ja
        "Kyllä! Tuolle kaha63.lle ei kannata vastata mitään, poimii lauseita jättäen oleellisen ja asiayhteyden kertomatta ym. Tämän palstan häirikkö."

Tuossa ovat kaikki kommenttista "Sähköautolla ajaminen edullista tai lähes ilmaista" osastolla, en jättänyt tavuakaan pois, vaan copy/pastasin kaikki kommenttisi näiden lähes 100 kommentin joukosta.

Jos minä olen mielestäsi palstan häirikkö, niin miten nuo kommenttisi liittyvät puheena olevaan asiaan? Ja millaista keskustelua syntyy tuollaisella kommentoinnilla?

• ElectricPhantom
        kaha53 kirjoitti:

Kirjoitit "En keksi mistä tuon 13v sait".
        Kirjoitit aikaisemmin," ja kaikissa autoissa on 70% bonukset vakuutuksissa. Ja pelkät liikennevakuutukset."
        Jos olisit ajokortti-iässä, niin tietäisit, että täytyy ajaa 13 vuotta kolaritta, jotta voi saada 70% bonukset.
        Tiesin sun tuonkin vedon, että autot hankittiinkin ulkomailta.

Kirjoitit "Jos auto seisoo yön yli 10 tuntia niin sähköä on saatu 23kWh."
        Jos olisit aikuinen, tietäisit sähkömääräykset ja sen, että normaali schukosta ei saa ottaa jatkuvasti 10 A, koska se lämpenee. Sen takia tolpissakin on 2 tunnin rajoitus. Jos lataat sähköautoja normaali shukosta, niin vakuutus ei ehkä korvaa, jos sattuu jotain.
        Ilmalämpöpumppuakaan et saa asentaa muuta kuin kiinteästi, vaikka se ei vaadi kuin 10 A sulakkeen.
        10 tuntia 10A teholla lataa 23 kW 100 % hyötysuhteella, aika harvassa laturissa on 100% hyötysuhde. Akun lataus hidastuu kovasti lopussa, siksi sähköautoja ei juuri ladatakaan kuin 80%.
        Yllättävän vähän tiedät sähköautoista ja sähköstä, vaikka olet niiden kanssa pelannut jo 13 vuotta. Ja puheisi mukaan olet jopa sähköalan ammattilainen.

Sori, purskahdin naureksimaan juttujasi ja eikun kahvit taas paidalla. Voisi olla syytä kysyä joltain sähköstä tietävältä noista asioista. Etenkin ilmalämpöpumppujuttu oli hauska.
        En tähän juttuun käytä enempää aikaa, toivottavasti joku sai jotain kiksejä (lue=ideoita) näistä. Hyvää syksynjatkoa, kaha53.

• kaha53
        Leafkuski kirjoitti:

Hakeudu hoitoon!

Onpas aikuismaista käytöstä. Miksi suutut minulle? Itsehän puhuit itsesi suohon väittäen, että olet 2 vuotta ajanut joka päivä 63 km, osoitit sen oikein jakolaskulla pilkaten minua, kun en tiedä, että vuodessa on 365 päivää.

Kirjoitit

Muu tietämyksesi:
        Kirjoitit
        "Huomaan maalaisuutesi :-), esim. Helsingin seudulla on neljä kaupunkia kiinni toisissaan, julkisilla liikkuminen on täällä erittäin hidasta joten autoja tarvitaan. "

Jos otat googlemapsin ja katso vaikka Hki-Vantaa, niin julkisella 18 min ja omalla 33 min. H:ki- Espoo omalla 23 min, julkisella 10 min. H:ki -Kerava omalla 42 min, julkisella 28 min.
        Kylläpä on julkisella hidasta.....

• ElectricPhantom
        jokumuuuu kirjoitti:

Asiaa, jokumuuuu. Huolimatta provosta ajattelin että jotakuta kiinnostaa reaalielämä.
        Olen täysin samaa mieltä että nykyään arvostelu ja kantaaottava jyrkkä käytös on lisääntynyt. Tuntuu olevan myös vallalla "kyseenalaistaa". Parin tutun kanssa käytiin keskustelua aiheesta ja totesimme että kyseenalaistaminen on ok jos aiheesta tietää tarpeeksi. Mutta jos perustiedotkin puuttuvat on kyseenalaista kyseenalaistaa. Olemme kaikki jonkinasteisia tutkijoita ja niinpä kaikkiin ihme juttuihin törmää päivittäin.
        Sähköauto on jostain syystä oivallinen kyseenalaistamisen kohde. Ei auta vaikka se on yksinkertainen, sitä on tehty 1800-luvulta lähtien ja jopa akkutieto on vapaasti saatavilla (vrt. kilo ja kilometri, jopa alle kilo). Sähköautossa ei ole mitään ihmeellistä eikä erikoista; 1994-2004 autoissa käytetyt akut ovat 1800-luvulla Jungnerin kehittämiä, sähkömoottoreita on tehty yli 100 vuotta, moottorinohjaimia ainakin 50 vuotta. Litiumakkujen perusperiaate on sekin 1800-luvulta ja niitä on tehty yleiseen käyttöön viitisentoista vuotta.
        Elämä on niin ihmeellinen...

• kaha53

Sori, purskahdin naureksimaan juttujasi ja eikun kahvit taas paidalla. Voisi olla syytä kysyä joltain sähköstä tietävältä noista asioista. Etenkin ilmalämpöpumppujuttu oli hauska.
        En tähän juttuun käytä enempää aikaa, toivottavasti joku sai jotain kiksejä (lue=ideoita) näistä. Hyvää syksynjatkoa, kaha53.

http://www.sahkoinenliikenne.fi/oppaat/kotilatauspisteella-lataat-sahkoauton-helposti-ja-turvallisesti
        "Koska suurin osa sähköauton latauksesta tapahtuu kotona, on sen helppouteen ja turvallisuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Vaikka automallien mukana tulee yleensä latausjohto, jolla sähköautoa voi ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, on johdon käyttö tarkoitettu vain tilapäiseen lataukseen ja silloinkin vain tarkastetuista pistorasioista."
        Ohikulkiessasi katselepa ilmalämpöpumppuja( ulkoyksikköjä) et näe pistorasiaa ja jos joku päästää sinut sisälle, niin huomaat, että ei ole sisäyksikönkään vieressä pistorasiaa,

• Leafkuski
        jokumuuuu kirjoitti:

Olen tässä illanmittaan lueskellut enemmänkin tätä hybridi- ja sähköautot palstaa niin voi sanoa että tuo on joko taitava provoilija tai sitten... Erittäin hyvin hän osaa ymmärtää väärin tai muuttaa lauseiden merkityksen.
        Kannatta jättää omaan arvoonsa..

• kaha53

Asiaa, jokumuuuu. Huolimatta provosta ajattelin että jotakuta kiinnostaa reaalielämä.
        Olen täysin samaa mieltä että nykyään arvostelu ja kantaaottava jyrkkä käytös on lisääntynyt. Tuntuu olevan myös vallalla "kyseenalaistaa". Parin tutun kanssa käytiin keskustelua aiheesta ja totesimme että kyseenalaistaminen on ok jos aiheesta tietää tarpeeksi. Mutta jos perustiedotkin puuttuvat on kyseenalaista kyseenalaistaa. Olemme kaikki jonkinasteisia tutkijoita ja niinpä kaikkiin ihme juttuihin törmää päivittäin.
        Sähköauto on jostain syystä oivallinen kyseenalaistamisen kohde. Ei auta vaikka se on yksinkertainen, sitä on tehty 1800-luvulta lähtien ja jopa akkutieto on vapaasti saatavilla (vrt. kilo ja kilometri, jopa alle kilo). Sähköautossa ei ole mitään ihmeellistä eikä erikoista; 1994-2004 autoissa käytetyt akut ovat 1800-luvulla Jungnerin kehittämiä, sähkömoottoreita on tehty yli 100 vuotta, moottorinohjaimia ainakin 50 vuotta. Litiumakkujen perusperiaate on sekin 1800-luvulta ja niitä on tehty yleiseen käyttöön viitisentoista vuotta.

Kun copy/pastaan jonkun kommentin ja osoitan sen valheeksi/oudoksi, niin minä olen häirikkö ja en osaa keskustella.
        Autojesi määrästä, niitä oli kaksi ja sitten kolme. 70% bonukset oli sulla vakuutuksista, muttet tiennyt montako vuotta 70% bonus tarvitsee kolaritonta ajoa. Laturit lataa 100% hyötysuhteella. Hankit käytetyn sähköauton Ruotsista 2008, en löytänyt tietoja sähköautoista Ruotsista kuin vasta 2010, jolloin Ruotsissa oli sähköautoja vuoden 2010 lopussa 188kpl. Aika hyvin jos olet löytänyt jo 2008 käytettyjä Ruotsista.
        Ajat käytetyllä sähkiksellä, jolla 150 km toimintasäde, eihän tuohon kykene uusista autoistakaan kuin Teslat ja isoakkuinen bemari. Jne. jne
        Juttusi ovat erittäin outoja, sori vaan...

• jokumuuuu

Minäkin olen vähintään keskisuurella ihmetyksellä lueskellut kaikenlaisia sähköllä tapahtuvaa liikkumista lyttääviä kommentteja niin täällä kuin muissakin paikoissa. Eiväthän nämä täydellisiä vehkeitä ole ja moneen käyttöön polttomoottoriauto on edelleen sopivampi, mutta ei se silti tarkoita ettei sähköauto voisi olla tietynlaiseen ajoon oikein hyväkin. Ja mikä parasta, ei niitä ole kenenkään pakko hankkia. Keittiöpsykologiani ei riitä ymmärtämään miksi ne tuntuvat kumminkin olevan monelle jonkinlainen uhka.

Omaan autoiluhistoriaani kuuluu jonkin verran muitakin vahvasti mielipiteitä jakavia laitteita, mutta silti firman kahvipöydässä mainittu Amperan koeajo kyllä räjäytti pankin. Mahdoton öyhötys ilman tietoa siitä minkälainen auto oikeastaan on kyseessä tai mitä sillä voi tehdä.

Kehtaisinko tässä nyt myöntää että jollain kummalla tavalla oikeastaan vähän nautin kyseisestä tilanteesta...

• ElectricPhantom
        kaha53 kirjoitti:

Kun copy/pastaan jonkun kommentin ja osoitan sen valheeksi/oudoksi, niin minä olen häirikkö ja en osaa keskustella.
        Autojesi määrästä, niitä oli kaksi ja sitten kolme. 70% bonukset oli sulla vakuutuksista, muttet tiennyt montako vuotta 70% bonus tarvitsee kolaritonta ajoa. Laturit lataa 100% hyötysuhteella. Hankit käytetyn sähköauton Ruotsista 2008, en löytänyt tietoja sähköautoista Ruotsista kuin vasta 2010, jolloin Ruotsissa oli sähköautoja vuoden 2010 lopussa 188kpl. Aika hyvin jos olet löytänyt jo 2008 käytettyjä Ruotsista.
        Ajat käytetyllä sähkiksellä, jolla 150 km toimintasäde, eihän tuohon kykene uusista autoistakaan kuin Teslat ja isoakkuinen bemari. Jne. jne
        Juttusi ovat erittäin outoja, sori vaan...

Koska on mahdollista että muutkin ovat kiinnostuneet asiasta niin lukaiseppa uudelleen ketjua ja kas, huomaat että kirjoitin aiemmin että "Autoilla pääsee 50 ja 150km:n säteellä stadista latailematta välillä". Siis ajomatka on 100 ja noin 300km. Toinen peli on lähes alkuperäinen, ainoastaan hieman lisätty akkukapasiteettia ja toisessa riittävä kWh määrä litiumakkuja, LiFePo4.
        Lue myös kohta "Yleensä on sähköä lataukseen käytettävissä vähintään 10A:n sulakkeen takaa huonoimmassakin paikassa tai vaikka moottorinlämmitys tolpasta. Jos auto seisoo yön yli 10 tuntia niin sähköä on saatu 23kWh. Itse pääsen sillä helposti 150km kesät talvet...". Joko aukeaa?
        Samoin kannattaa lukea kohta "kilo akkuja ja kilometri ajoa". Se meinaa että kun pistää vaikka 400kg esim em. litiumakkuja niin ajomatka kasvaa noin 400 kilometriin. Mikäli auton säädöt (mm. ohjauskulmat jne) ovat kunnossa niin ihan helppoa.
        Ruotsissa oli 1993 noin 200 sähkistä ja yli 600 vuonna 2000. Sittemmin määrät ovat lisääntyneet melkoisesti. Pakko sanoa että vaikka Norjasta aina puhutaan sähköautoilun edelläkävijänä niin tällä hetkellä autokannasta on vain noin 3 prosenttia sähkiksiä.
        Ja vaikka ruotsalaiset ovat joissakin asioissa pilkuviilaajia niin sikäläinen KFB teki ansiokkaan tutkimuksen sähköautojen käytöstä, jokaisesta latauksesta, ajosta, huolloista ja korjausten toimenpiteistä ja julkaisivat tuloksista vuonna 2000 kirjan nimeltään "Miljoona kilometriä sähköautolla". Kirjanen varmaan löytyisi jostakin. Itsellänikin on se. Oli pakko perehtyä faktoihin ennen ekan sähkiksen hommaamista. Toisaalta, oli ruotsalaisia tuttuja joilla sähköautokorjaamo. Lopettivat kun Tukholmankaan yli 600 sähkistä eivät tuoneet leipää pöytään. Oli sen verran vähän vikoja. Siirtyivät sitten korjaamaan pärräautoja.
        Juttuni ovat outoja jos ei ota asioista selvää tai tunne asiaa.
        Jos sattuu olemaan aikaa niin tuota sivustoa on hauska selata: http://evalbum.com/ . Sieltä löytyy vaikka minkälaista...

• ElectricPhantom
        jokumuuuu kirjoitti:

Minäkin olen vähintään keskisuurella ihmetyksellä lueskellut kaikenlaisia sähköllä tapahtuvaa liikkumista lyttääviä kommentteja niin täällä kuin muissakin paikoissa. Eiväthän nämä täydellisiä vehkeitä ole ja moneen käyttöön polttomoottoriauto on edelleen sopivampi, mutta ei se silti tarkoita ettei sähköauto voisi olla tietynlaiseen ajoon oikein hyväkin. Ja mikä parasta, ei niitä ole kenenkään pakko hankkia. Keittiöpsykologiani ei riitä ymmärtämään miksi ne tuntuvat kumminkin olevan monelle jonkinlainen uhka.

Omaan autoiluhistoriaani kuuluu jonkin verran muitakin vahvasti mielipiteitä jakavia laitteita, mutta silti firman kahvipöydässä mainittu Amperan koeajo kyllä räjäytti pankin. Mahdoton öyhötys ilman tietoa siitä minkälainen auto oikeastaan on kyseessä tai mitä sillä voi tehdä.

Kehtaisinko tässä nyt myöntää että jollain kummalla tavalla oikeastaan vähän nautin kyseisestä tilanteesta...

Mainitsemasi "salainen mielihyvä" tms oli ihan kliffaa ensin. Kun menit vaikka tupakkia hakemaan huoltoasemalta ja auto ei pitänyt juuri lainkaan ääntä kävelyvauhdissa niin porukka alkoi kyselemään sähkiksistä. Ja tietty aina samat kyssärit: Kuinka pitkälle kulkee lataamatta, miten pelaa talvella, onko kallis jne. Kyssärit ovat aivan ymmärrettäviä, ei siinä mitään. Mutta kaikkeen kyllästyy ja nykyään jätän auton huoltoaseman nurkan taakse. Ei ole aina aikaa jutustella.

Itse pitäydyn varsinaisissa sähkiksissä. Ns. hybrideissä polttomoottori tahtoo aina pärähtää käymään etenkin talvella. Ampera/Voltissa otetaan 16kWh:n akustosta vain 8kWh ulos. Ja polttomoottori käy talvella melkein koko ajan. Ei kiva.
        Onhan tietty mm. Renault Kangoo Elect'Road joka on sähköauto 12kWh akustolla mutta siinä myös 500cm3 polttomoottori ja kaksi 3kW laturia. Moottorin saa pörräämään kojetaulussa olevasta napista haluttaessa eli jos tarvitsee lisää ajomatkaa. Moottorigeneraattorin avulla ajomatka tuplaantuu. En kuitenkaan oikein pidä Kangoosta autona.

• Patteri-Paavo

Koska on mahdollista että muutkin ovat kiinnostuneet asiasta niin lukaiseppa uudelleen ketjua ja kas, huomaat että kirjoitin aiemmin että "Autoilla pääsee 50 ja 150km:n säteellä stadista latailematta välillä". Siis ajomatka on 100 ja noin 300km. Toinen peli on lähes alkuperäinen, ainoastaan hieman lisätty akkukapasiteettia ja toisessa riittävä kWh määrä litiumakkuja, LiFePo4.
        Lue myös kohta "Yleensä on sähköä lataukseen käytettävissä vähintään 10A:n sulakkeen takaa huonoimmassakin paikassa tai vaikka moottorinlämmitys tolpasta. Jos auto seisoo yön yli 10 tuntia niin sähköä on saatu 23kWh. Itse pääsen sillä helposti 150km kesät talvet...". Joko aukeaa?
        Samoin kannattaa lukea kohta "kilo akkuja ja kilometri ajoa". Se meinaa että kun pistää vaikka 400kg esim em. litiumakkuja niin ajomatka kasvaa noin 400 kilometriin. Mikäli auton säädöt (mm. ohjauskulmat jne) ovat kunnossa niin ihan helppoa.
        Ruotsissa oli 1993 noin 200 sähkistä ja yli 600 vuonna 2000. Sittemmin määrät ovat lisääntyneet melkoisesti. Pakko sanoa että vaikka Norjasta aina puhutaan sähköautoilun edelläkävijänä niin tällä hetkellä autokannasta on vain noin 3 prosenttia sähkiksiä.
        Ja vaikka ruotsalaiset ovat joissakin asioissa pilkuviilaajia niin sikäläinen KFB teki ansiokkaan tutkimuksen sähköautojen käytöstä, jokaisesta latauksesta, ajosta, huolloista ja korjausten toimenpiteistä ja julkaisivat tuloksista vuonna 2000 kirjan nimeltään "Miljoona kilometriä sähköautolla". Kirjanen varmaan löytyisi jostakin. Itsellänikin on se. Oli pakko perehtyä faktoihin ennen ekan sähkiksen hommaamista. Toisaalta, oli ruotsalaisia tuttuja joilla sähköautokorjaamo. Lopettivat kun Tukholmankaan yli 600 sähkistä eivät tuoneet leipää pöytään. Oli sen verran vähän vikoja. Siirtyivät sitten korjaamaan pärräautoja.
        Juttuni ovat outoja jos ei ota asioista selvää tai tunne asiaa.
        Jos sattuu olemaan aikaa niin tuota sivustoa on hauska selata: http://evalbum.com/ . Sieltä löytyy vaikka minkälaista...

"Se meinaa että kun pistää vaikka 400kg esim em. litiumakkuja niin ajomatka kasvaa noin 400 kilometriin. Mikäli auton säädöt (mm. ohjauskulmat jne) ovat kunnossa niin ihan helppoa"

Mahtaakohan auto olla ihan laillisessa ja katsastuksen läpäisevässä kunnossa, kun siihen on lastattu 400 kg akkuja?

• ElectricPhantom
        Patteri-Paavo kirjoitti:

"Se meinaa että kun pistää vaikka 400kg esim em. litiumakkuja niin ajomatka kasvaa noin 400 kilometriin. Mikäli auton säädöt (mm. ohjauskulmat jne) ovat kunnossa niin ihan helppoa"

Mahtaakohan auto olla ihan laillisessa ja katsastuksen läpäisevässä kunnossa, kun siihen on lastattu 400 kg akkuja?

Hei, Patteri-Paavo. Tuohan menee kantavuuden kustannuksella eli paljonko henkilöpaikkoja tai tavaranpainoa saa olla. Tietty rajat tulevat vastaan jossain kohdin. Jossain vanhemmassa sähkiksessä on noin 1400kg omapaino, 1970kg kokonaispaino ja kantavuus 540kg. Alkuperäinen akusto painaa 365kg. Vaihtamalla litiumeihin saa yli kaksi kertaa kWh:ta akustoon samalla painolla. Lisäksi on käytössä vielä 540kg jos panee akustoa lisää. Tosin täytyy sanoa että lisäpaino pienentää kiihtyvyyttä ja lisää hieman kulutusta, riippuen ajotavasta jne. 900kg litiumakkuja saa 1000km:n ajomatkan. Uudempiin sähkiksiin on vaikeampi rakentaa isompaa akustoa mm. tilanpuutteen takia.
        Sitten kun siirrytään rahapuoleen niin en sano tuon olevan halpaa. Jokapojan ostettavilla litiumakuilla 300km:n ajomatkaan keskikokoisella autolla palaa fyrkkaa noin 13000e halvimmillaan. Toisaalta, jos peli kulkee tuon matkan niin se on aika käyttökelpoinen autona ja jos auto on hommattu käytettynä niin fyrkkaa on palanut ehkä jotain 16000e. Ei nyt niin hirveän kallistakaan. Järkevyys riippuu ajetuista kilometreistä eli alle 10000km/v ei kannata. "Säästöinä" kestäisi ehkä noin 7-8v kannattavuusrajan ylittämiseen eli että auto on tavallaan maksanut itsensä. 20000km/v muuttaa kaiken. Alle 10000km/v on joku pienempi bensakärry (lue=halvempi) enemmän harkittava vaihtis.
        Uusien sähkisten kalleudessa ei mielestäni ole mitään ns. salaliittoteorioita. Mikäli haluat katetta autosta niin se on tehtävä autoa myydessä koska huolloista ja korjauksista ei fyrkkaa tahdo tulla myöhemmin. Päinvastoin kun polttomoottoriautoissa. Niinpä sitten valmistajat tinkivät mm. akkukapasiteetista jotta katetta jäisi.
        Toisenlaisia arvoja on sitten ajamisen hauskuus ja helppous ja etenkin talvella. Ja joku taas laskee vihreyden varaan. Itselläni yksi argumentti on tekniikan erilaisuus yli 40v polttomoottoriautojen kanssa puuhastelun jälkeen. "Tekniikan erilaisuus" ei tarkoita vaikeampaa näpertelyä, sähkikset ovat hyvin yksinkertaisia. Rakentelu on vaan vähän erilaisempaa.

• kaha53

Rekisteriotteessa on ajoneuvon omamassa, sehän muuttuu jos akkuja lisätään. Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa, aiheuttaa sen, että henkilömäärä muuttuu jne jne. Akkujen kiinnitys muuttu jne. Puhut jostakin kantavuudesta, ei sellaista ole rekisteriotteessa. Taidat todellisuudessa olla niin nuori, ettei sulla ole autoa, kun et tiedä mitä tietoja autosta on rekisteriotteessa.

Sun juttusi ovat kyllä aika kummallisia????

• Patteri-Paavo

Hei, Patteri-Paavo. Tuohan menee kantavuuden kustannuksella eli paljonko henkilöpaikkoja tai tavaranpainoa saa olla. Tietty rajat tulevat vastaan jossain kohdin. Jossain vanhemmassa sähkiksessä on noin 1400kg omapaino, 1970kg kokonaispaino ja kantavuus 540kg. Alkuperäinen akusto painaa 365kg. Vaihtamalla litiumeihin saa yli kaksi kertaa kWh:ta akustoon samalla painolla. Lisäksi on käytössä vielä 540kg jos panee akustoa lisää. Tosin täytyy sanoa että lisäpaino pienentää kiihtyvyyttä ja lisää hieman kulutusta, riippuen ajotavasta jne. 900kg litiumakkuja saa 1000km:n ajomatkan. Uudempiin sähkiksiin on vaikeampi rakentaa isompaa akustoa mm. tilanpuutteen takia.
        Sitten kun siirrytään rahapuoleen niin en sano tuon olevan halpaa. Jokapojan ostettavilla litiumakuilla 300km:n ajomatkaan keskikokoisella autolla palaa fyrkkaa noin 13000e halvimmillaan. Toisaalta, jos peli kulkee tuon matkan niin se on aika käyttökelpoinen autona ja jos auto on hommattu käytettynä niin fyrkkaa on palanut ehkä jotain 16000e. Ei nyt niin hirveän kallistakaan. Järkevyys riippuu ajetuista kilometreistä eli alle 10000km/v ei kannata. "Säästöinä" kestäisi ehkä noin 7-8v kannattavuusrajan ylittämiseen eli että auto on tavallaan maksanut itsensä. 20000km/v muuttaa kaiken. Alle 10000km/v on joku pienempi bensakärry (lue=halvempi) enemmän harkittava vaihtis.
        Uusien sähkisten kalleudessa ei mielestäni ole mitään ns. salaliittoteorioita. Mikäli haluat katetta autosta niin se on tehtävä autoa myydessä koska huolloista ja korjauksista ei fyrkkaa tahdo tulla myöhemmin. Päinvastoin kun polttomoottoriautoissa. Niinpä sitten valmistajat tinkivät mm. akkukapasiteetista jotta katetta jäisi.
        Toisenlaisia arvoja on sitten ajamisen hauskuus ja helppous ja etenkin talvella. Ja joku taas laskee vihreyden varaan. Itselläni yksi argumentti on tekniikan erilaisuus yli 40v polttomoottoriautojen kanssa puuhastelun jälkeen. "Tekniikan erilaisuus" ei tarkoita vaikeampaa näpertelyä, sähkikset ovat hyvin yksinkertaisia. Rakentelu on vaan vähän erilaisempaa.

Aivan, ajomatkan pidentäminen sähköautoille on teknisesti varsin yksinkertaista. Sen kun lisätään akkujen määrää. Tosin useimmat haluaisivat kuljettaa autollaan jotain muutakin kuin kalliita akkuja edestakaisin. Ja mitä isompi akku, sitä pitempi latausaika.

Akuilla 1 km/ 1 kg, polttonesteellä noin 20 km / 1 kg.
        Akkujen lataus tunteja, nesteen tankkaus minuutteja
        Sähköauton hankintahinta vähintään 1,5-2 kertainen

Vaikka sähköauton käyttökustannukset ovatkin huomattavasti alemmat, ei se vielä riitä kallistamaan vaakaa sähköautojen puolelle, kuten myyntimäärätkin selvästi osoittavat. Hauskaa sähköautolla ajaminen voi toki olla, mutta keskivertokansalainen ei ole valmis siitä hauskuudesta maksamaan kymmeniä tuhansia ja toisaalta haluaa ajella usein muuallakin kuin kahden tarkasti suunnitellun pisteen välillä.

Kakkosautona se monille kävisi, kuten on tilanne Norjassakin. Mutta silloin hinnankin pitäisi olla kakkosauton tasolla.

Sähköautojen akkukapasiteetista tingitään juuri hinnan ja painon takia. Tesla on sitten ottanut toisen lähestymistavan, ja pyrkinyt tekemään ison akkumäärän ympärille luksusauton, jonka kuuluukin sitten maksaa paljon ja joka on haluttava erikoisuutensa ja statuksensa takia. Teslan painosta ja hinnastakin suuri osa tulee akustosta. Mutta mikään suurten volyyminen kansanautohan se ole. Eikä tule olemaan edes se Model 3 kun ja jos se joskus toteutuu.

Vasta sitten kun sähköautojen hankintahinnat alkavat olla alempia kuin vastaavien polttomoottoriautojen, niiden osuus alkaa merkittävästi kasvaa.
        Kuten totesit, Norjassakin, jota hehkutetaan sähköautojen ykkösmaana, on sähköautoja vasta pari-kolme prosenttia kaikista henkilöautoista. Sekin merkittävien valtion myöntämien etujen ansiosta.

• jokumuuuu

Mainitsemasi "salainen mielihyvä" tms oli ihan kliffaa ensin. Kun menit vaikka tupakkia hakemaan huoltoasemalta ja auto ei pitänyt juuri lainkaan ääntä kävelyvauhdissa niin porukka alkoi kyselemään sähkiksistä. Ja tietty aina samat kyssärit: Kuinka pitkälle kulkee lataamatta, miten pelaa talvella, onko kallis jne. Kyssärit ovat aivan ymmärrettäviä, ei siinä mitään. Mutta kaikkeen kyllästyy ja nykyään jätän auton huoltoaseman nurkan taakse. Ei ole aina aikaa jutustella.

Itse pitäydyn varsinaisissa sähkiksissä. Ns. hybrideissä polttomoottori tahtoo aina pärähtää käymään etenkin talvella. Ampera/Voltissa otetaan 16kWh:n akustosta vain 8kWh ulos. Ja polttomoottori käy talvella melkein koko ajan. Ei kiva.
        Onhan tietty mm. Renault Kangoo Elect'Road joka on sähköauto 12kWh akustolla mutta siinä myös 500cm3 polttomoottori ja kaksi 3kW laturia. Moottorin saa pörräämään kojetaulussa olevasta napista haluttaessa eli jos tarvitsee lisää ajomatkaa. Moottorigeneraattorin avulla ajomatka tuplaantuu. En kuitenkaan oikein pidä Kangoosta autona.

Oma Amperani näyttää käyttävän akuston kapasiteetista hieman yli 10 kWh, tai niin kojelaudan statistiikkanäyttö ainakin päivän päätteeksi näyttää. Ilmeisesti kilowattitunteja olisi voinut hyödyntää vähän enemmänkin uhraamatta akkujen elinikää kohtuuttomasti mutta tää on nyt tämmönen.

Jos voisin vapaasti valita niin saattaisin vaihtaa polttomoottorin esmes 20 kWh:n lisäkapasiteettiin akustossa. Taloudessa kun on myös kolme pelkästään tärpätillä liikkuvaa autoa niin ne omassa käytössä harvinaiset kaikkein pisimmät matkat voisi hyvin hoitaa muillakin kulkineilla. Tuo Ämpärin polttomoottori ei ole omassa lajissaankaan maailman silkkisin voimanlähde, ja vaikka se onkin konttorista suht hyvin eristetty niin sinänsä kohtuuton vertaaminen sähkömoottorin käyttöominaisuuksiin ei sitä paljon mairittele.

Toistaiseksi polttomoottorin pärähtely ei ole ollut suuren suuri ongelma. Maanantain ajot ajoin pelkällä sähköllä, samoin tämän päivän, eilen piti noin viiden kilometrin ajan tärvätä dinojen jätöksiä. Talvella tämä tulee varmasti muuttumaan ja aika näyttää kuinka radikaalisti. Polttoainelaskun kannalta tuokaan tuskin maata merelle vie mutta kun on jo päässyt tottumaan taikamattokyytiin...

En muuten varsinaisesti ollut etsimässä sähköautoa tai hybridiä vaan jollain tapaa mielenkiintoista ja persoonallista autoa tietystä ikä- ja hintaluokasta. Yksi koeajo ja homma oli taputeltu.

Minkälaista se oma kalustosi mahtaa olla? Ranskalaiset sähköautot ovat täällä päin jääneet suht tuntemattomiksi, ehkä Renault Zoea lukuunottamatta. Korimallit ovat ilmeisesti tila-automaisia jos akkukapasiteettia on mahdollisuus tarpeen mukaan lisätä?

• Fordisti

Ei todellakaan ole halvempi kuin diesel.Ostin Ford fiesta vanin 2011 hinta 20000
      diesel vero 52 euroa vuosi,pitkäaikainen kulutus 4,2 litraa satasella.Vuoden alusta
      löpön hinta ollut 1,06-1,14. Välirahalla 80000 euroa ostaa aika paljon löpöä ja huoltoja.

• tyhmyystiivistyy

Ford-kuskien lukemisen ymmärtäminen ja suhteellisuuden taju on tunnetusti huono, tässä edellä hyvä esimerkki.

• bollocks10000

Koskaan ei puhuta siitä ettei kerrostalossa pysty välttämättä lataaamaan autoa ollenkaan.

• adsf

Niin asiallista ja laadukasta keskustelua, että nosta tämän muidenkin iloksi.

• neppisautoilla.ilmaista

Anteeksi vain mutta jos bensa-autolla polttoainekulut ovat vain noin reilu neljännes kokonaiskuluista, niin miten sähköautolla ajaminen voi olla lähes ilmaista?

• asdfasdfd

"miten sähköautolla ajaminen voi olla lähes ilmaista"
        En lukenut koko ketjua, mutta sähköautolla ajaminen voisi olla "lähes ilmaista" esim. siten, että laittaisi muut maksamaan sähkönsä (oletan että nyt puhutaan pelkästään "polttoainekuluista" ei muista kuluista).

Jos esim. kauppa, jossa käy muutaman kerran viikossa, tarjoaa ilmaisen latauksen, jolla saa ladattua autoonsa energiaa viikon ajoja varten, niin onhan se energia silloin "melkein ilmaista", eikös olekin?

• Anonyymi
        asdfasdfd kirjoitti:

"miten sähköautolla ajaminen voi olla lähes ilmaista"
        En lukenut koko ketjua, mutta sähköautolla ajaminen voisi olla "lähes ilmaista" esim. siten, että laittaisi muut maksamaan sähkönsä (oletan että nyt puhutaan pelkästään "polttoainekuluista" ei muista kuluista).

Jos esim. kauppa, jossa käy muutaman kerran viikossa, tarjoaa ilmaisen latauksen, jolla saa ladattua autoonsa energiaa viikon ajoja varten, niin onhan se energia silloin "melkein ilmaista", eikös olekin?

Minä olen neljän vuoden aikana säästänyt 6000 euroa ajamalla sähköautolla vertaamalla 6 l/100 km kuluttavaan polttikseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen neljän vuoden aikana säästänyt 6000 euroa ajamalla sähköautolla vertaamalla 6 l/100 km kuluttavaan polttikseen.

Ja olet menettänyt 10 000 suuremman arvonaleneman kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja olet menettänyt 10 000 suuremman arvonaleneman kautta.

Tuolla "logiikalla" uusi polttis ei menetä arvoaan??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuolla "logiikalla" uusi polttis ei menetä arvoaan??

Auton hinta puoliintuu 3-4 vuodessa. 40 k€ auton kanssa tappio 20 k€, 60 k€ sähköauton kanssa 30 k€.

No, jos katsellaan autoja liki 100 k€ hintaluokassa, niin sitten sähköauto ei ole yhtään kalliimpi. Tuppaa kalliimmissa polttomoottorivehkeissä olemaan sen verran roimat verot.

Mutta tavisten 30 k€ luokassa tarjonta aika olematonta - etenkin, jos raakataan pois ihan pienimmät, vain kaupunkikäyttöön tarkoitetut. Menee tällä hetkellä tuonne 40 k€ pintaan ja se auto saattaa silti olla aika riisutun oloinen (sisustuksen materiaalit yms.) eli se voi joiltain osin olla pikemminkin 20 k€ kampetta vastaava.

Jokunen vuosi sitten 40 tonnilla sai Leafin isommalla akulla. Tai 2 tiloiltaan yms. samantasoista pikkuautoa. Tai yhden pikkuauton bensat 200 tkm matkalle.

On melkoista itsensä pissittämistä tuijottaa vain "polttoainekulua". Se kuin on uudehkolla bensavehkeelläkin luokkaa 15 % kokonaiskuluista. Ainakin minulla ollut. Arvonalenema on suurin rahareikä. Tietysti senkin kanssa voi pissittää itseään, kun (autolehtien tapaan) vertaa vain listahintaa ja myyntihintaa eli jättää pois lisävarusteet, toimituskulut, talvirenkaat yms.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81