Opintoraha pois

eisitäennen

Kun taas ollaan leikkaamassa, niin opintoraha on ihan turha meno. En tunne yhtään nuorta, joka kayttäisi sen opiskeluun. Rahalla ostetaan viinaa/huumeita, pidetään hirveämenoisia bileitä.
Siirretään sekin raha vanhuksille, suurin osa meistä ei ainakaan käytä sitä rellestämiseen. Nuorilla tuntuu rahaa riittävän vaikka mihin. Nyt Sipilä, kiinnitäpä huomiosi tuohon joutavaan rellestämiseen!

40

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi eläkeläisille/vanhuksille?
      Eihän meillä ole tulevaisuutta.

H.

• hemmabäst

Opintoraha tulee ehdottomasti korvamerkitä vain kotimaassa rilluteltavaksi. Vanhukset maanbongailuharrastuksineen ovat varoittava esimerkki tästä kansantalouttamme rappeuttavasta vaarasta.

• moneyt

Ehdottomasti nuorille, saavat sidukat ja viinit ostettua. Ei tarvitse kiljunteon kanssa läträtä kuten me aikoinaan. Vanhat ukot ja mummot maabongareiksi, anna mun nauraa.

• hemmabest@

Et kaiketi ymmärtänyt aloitustani. Maabongaus on nimenomaan nuorten aikuisten harrastus. Jotkut meistä vanhuksista matkustaa turvallisilla All Inclusive matkoilla, oppaan johdolla. Nuoret taas seikkailevat paikasta toiseen kunkin maan paikallisliikenteen mukana tai vuokraavat auton kiertäessään eri kohteita.

• hemmabäst
        korpikirjailija kirjoitti:

hemmabest@

Et kaiketi ymmärtänyt aloitustani. Maabongaus on nimenomaan nuorten aikuisten harrastus. Jotkut meistä vanhuksista matkustaa turvallisilla All Inclusive matkoilla, oppaan johdolla. Nuoret taas seikkailevat paikasta toiseen kunkin maan paikallisliikenteen mukana tai vuokraavat auton kiertäessään eri kohteita.

Kyllä me eletään nyt aivan omissa kuplissamme. Minä otin kantaa kansantalouden kantilta eli että kenelle kannattaisi antaa rahaa tässä tilanteessa, nääs kun alkuperäisen kirjoittajan mielestä olisi taas leikattava.

• sano

Aloitus satiaispuolueen tomppelilta perskule jos nuorisoon ei satsa ei koha sokeri sula vanhusten suussa.

• Vanhukset/eläkeläiset hummaavat rahalla, jonka ovat elämänsä aikana kasaan raahanneet.
      Naiset siis enimmäkseen miehen rahoilla.
      Antakaamme siis miehille tukemme.
      Eläkeläis-miehen/vanhuksen elatus-maksu :)
      -
      Nuorten on saatava tuntuma kansain-välisyytreen.
      Oppia kieliä kmunnolla.
      Kun me 60 olemme kuolleet, on Suomi taas Kanta-Suomalaisista tyhjä, köyhä ja siksi jää.
      Edessään taas tuntematon tulevaisuus.

H.

• ...kunnolla taatana...
        -välisyyteen peekele...

H.

• Mitähän tämäkin vanhus alkaisi opiskella,
      että se opintoraha tulisi oikeaan käyttöön.

Muuten opiskeluraha voitaisiin muuttaa kevyesti lukukausimaksuksi,
      miksi kaiken opiskelun pitää olla ilmaista.
      Tällöin ehkä petrattaisiin opiskeluolosuhteita,
      saataisiin muutama opettaja hommiin ja
      voitaisiin järjestää muutama hyvä ekskursio opiskelijoille.

• Onhan niillä nytkin ekskursioita, jokainen osallistuja maksaa oman osuutensa.

Esim. tavallisen lukiolaisen koulu ei ole ilmainen. Kirjat kolmelle vuodelle n. 500 €, jossa voi päästä puoleen hintaan jos löytää käytettyjä tai myy itse eteenpäin. Aina sekään ei ole mahdollista, jos opettaja päättää vaihtaa kirjaa. Tytär maksoi juuri kahden tentin maksu ja perusmaksu 70,-. Matkat maksaa 50,-/kk.

Poika käy IB lukiota, kalliimmat tentit, 100 €/kpl ja lisäksi tulee loppuun joku muu isompi vielä... en nyt jaksa muistaa.

Kun ite kävin lukiota, tentit ei maksanut mitään, kirjat sai lainata koulusta.

• hmp.f kirjoitti:

Onhan niillä nytkin ekskursioita, jokainen osallistuja maksaa oman osuutensa.

Esim. tavallisen lukiolaisen koulu ei ole ilmainen. Kirjat kolmelle vuodelle n. 500 €, jossa voi päästä puoleen hintaan jos löytää käytettyjä tai myy itse eteenpäin. Aina sekään ei ole mahdollista, jos opettaja päättää vaihtaa kirjaa. Tytär maksoi juuri kahden tentin maksu ja perusmaksu 70,-. Matkat maksaa 50,-/kk.

Poika käy IB lukiota, kalliimmat tentit, 100 €/kpl ja lisäksi tulee loppuun joku muu isompi vielä... en nyt jaksa muistaa.

No, ei sillä opintorahalla montaa tenttiä makseta jos satasen maksaa kappale.

Muuten, taisikin olla aika tyhmä ehdotus, vai mitä, näin kirjoittaa äiti jonka lapset ovat opiskelleet ja hoitaneet kaikki maksut tekemällä töitä saman aikaisesti. Opintoraha oli silloinkin ja varmasti ei mennyt viinaan ja huumeisin niin kuin aloittaja epäilee.

Opiskelu on opiskelijan työtä ja jokaisen elämään kuuluu muutakin kun työ, kyllä se suodaan opiskelijoillekin. Ikimuistoista aikaa elämässä.

• rosaliiin kirjoitti:

No, ei sillä opintorahalla montaa tenttiä makseta jos satasen maksaa kappale.

Muuten, taisikin olla aika tyhmä ehdotus, vai mitä, näin kirjoittaa äiti jonka lapset ovat opiskelleet ja hoitaneet kaikki maksut tekemällä töitä saman aikaisesti. Opintoraha oli silloinkin ja varmasti ei mennyt viinaan ja huumeisin niin kuin aloittaja epäilee.

Opiskelu on opiskelijan työtä ja jokaisen elämään kuuluu muutakin kun työ, kyllä se suodaan opiskelijoillekin. Ikimuistoista aikaa elämässä.

Joo, olen samaa mieltä, aloittaja ei ehkä ole kuin syrjäsilmällä vaan katsellut opiskelijoita. Vetänyt hätäisiä johtopäätöksiä.

Kyllä opiskelija tekee pitkiä päiviä, ensin koulussa ja kotona vielä jatkaa harjoituksia iltaisin. Siihen viikonlopputyöt, niin ei sitä vapaa-aikaa ja bailu-aikaa kauheasti jää.

• kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

Onhan niillä nytkin ekskursioita, jokainen osallistuja maksaa oman osuutensa.

Seuraavassa linkissä on napakka mielipide lukion oppikirjabisneksestä.

http://yle.fi/uutiset/kelvottomat_lukiokirjat__kusetusta_vanhempien_kukkarolla/7419031

Mitä tavallisiin lukioihin tulee, niin tietääkseni niissä tentit (kokeet) ovat ilmaisia.

• kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

Joo, olen samaa mieltä, aloittaja ei ehkä ole kuin syrjäsilmällä vaan katsellut opiskelijoita. Vetänyt hätäisiä johtopäätöksiä.

Kyllä opiskelija tekee pitkiä päiviä, ensin koulussa ja kotona vielä jatkaa harjoituksia iltaisin. Siihen viikonlopputyöt, niin ei sitä vapaa-aikaa ja bailu-aikaa kauheasti jää.

Aloittajan kirjoituksesta sainkin kuningasajatuksen.

Kunhan seuraava hakuaika yliopistoon tai korkeakouluun tulee, niin haen opiskelupaikkaa ja lähden opintielle.
        Tavoitteeni on valmistua alkoholistibilettäjäksi.

Rahoituskin tuntuu olevan kunnossa, joten eipä ole huolta huomisesta.

Jätän taakseni eläkkeellä kituuttelun ja pistän ranttaliksi. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta.

Kyllä nyt ottaa otsaluuhun, kun tajusin, että pojan ketaleeni onkin älyttänyt minua vuosia. Mokoma on satuillut, että on mukamas käytävä töissä opiskelun ohella, kun opintoraha ei riitä elämiseen. Ryypännyt ja rellestänyt hän vain on. Tietysti voihan se työstä käydä sellainenkin elämä.
        Vaan kyllä minä hänet "otan luokalle" tänään iltapäivällä ja silloin ei kunniankukko laula.

• kylmätotuus kirjoitti:

Kunhan seuraava hakuaika yliopistoon tai korkeakouluun tulee, niin haen opiskelupaikkaa ja lähden opintielle.

Jätän taakseni eläkkeellä kituuttelun ja pistän ranttaliksi. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta.

Kyllä nyt ottaa otsaluuhun, kun tajusin, että pojan ketaleeni onkin älyttänyt minua vuosia. Mokoma on satuillut, että on mukamas käytävä töissä opiskelun ohella, kun opintoraha ei riitä elämiseen. Ryypännyt ja rellestänyt hän vain on. Tietysti voihan se työstä käydä sellainenkin elämä.
        Vaan kyllä minä hänet "otan luokalle" tänään iltapäivällä ja silloin ei kunniankukko laula.

Mutta oletkos ihan varma että sut hyväksytään sinne alkoholistibilettäjälinjalle, voit olla liian kiltti, olen kuullut. että siellä on kovat reppaukset ja karsinnat.
        Voisin myös kokeilla kepillä jäätä ja hakea sinne, olisin erittäin passelia ainesta ko opintoihin. Sitten vain laittelen lapsille rahankerjuuviestejä jos opintoraha ei riitä, nyt pitää ostaa cosini ja hypotenuusatkin on ihan loppu (tulipas vanha vitsi mieleeni). Pikaisesti Please.

• kylmätotuus kirjoitti:

Seuraavassa linkissä on napakka mielipide lukion oppikirjabisneksestä.

http://yle.fi/uutiset/kelvottomat_lukiokirjat__kusetusta_vanhempien_kukkarolla/7419031

Mitä tavallisiin lukioihin tulee, niin tietääkseni niissä tentit (kokeet) ovat ilmaisia.

Jollainhan ne kustantajatkin on elettävä :/ Aika paljon alakanttiin olen näköjään arvioinut kirjamenot.

Mulla on juuri lasku edessäni, 28,-/tentti, perusmaksu 14,-. Siis lopputenteistä. Tytär kirjoittaa ekat kaksi ainetta nyt syksyllä. Ehkä se riippuu kunnasta?

• hemmabäst
        hmp.f kirjoitti:

Jollainhan ne kustantajatkin on elettävä :/ Aika paljon alakanttiin olen näköjään arvioinut kirjamenot.

Mulla on juuri lasku edessäni, 28,-/tentti, perusmaksu 14,-. Siis lopputenteistä. Tytär kirjoittaa ekat kaksi ainetta nyt syksyllä. Ehkä se riippuu kunnasta?

Edellinen hallitus suunnitteli oppivelvollisuusiän nostamista vuodella. Tällöin edes ensimmäinen jatko-opintovuosi olisi ollut peruskoulun tapaan maksuton. Sen jälkeenhän alkaa oikeus opintorahaan.

Kustannuksia tulee myös ammatillisella puolella. Oppikirjoja käytetään ehkäpä vähemmän, mutta monet joutuvat kustantamaan mm. työvaatteita ja työkaluja. Matkat ja asuminen ovat tietysti aivan oma lukunsa syrjäseuduilla.

Nykyhallitus ei ole tietääkseni ottanut tätä aihetta esiin (ja onhan opiskelijoilla lisäksi omat etujärjestönsä), mutta ilolla huomasin, että eivät aivan täysin tyrmääkään asiantuntijoiden ajatuksia maksuttoman "opintien" pituuden merkityksestä ylipäätään.

http://yle.fi/uutiset/opetusministeri_samoilla_linjoilla_oajn_kanssa_varhaiskasvatus_voisi_olla_osittain_maksutonta/9093604?ref=leiki-uu

• hemmabäst kirjoitti:

Edellinen hallitus suunnitteli oppivelvollisuusiän nostamista vuodella. Tällöin edes ensimmäinen jatko-opintovuosi olisi ollut peruskoulun tapaan maksuton. Sen jälkeenhän alkaa oikeus opintorahaan.

Kustannuksia tulee myös ammatillisella puolella. Oppikirjoja käytetään ehkäpä vähemmän, mutta monet joutuvat kustantamaan mm. työvaatteita ja työkaluja. Matkat ja asuminen ovat tietysti aivan oma lukunsa syrjäseuduilla.

Nykyhallitus ei ole tietääkseni ottanut tätä aihetta esiin (ja onhan opiskelijoilla lisäksi omat etujärjestönsä), mutta ilolla huomasin, että eivät aivan täysin tyrmääkään asiantuntijoiden ajatuksia maksuttoman "opintien" pituuden merkityksestä ylipäätään.

http://yle.fi/uutiset/opetusministeri_samoilla_linjoilla_oajn_kanssa_varhaiskasvatus_voisi_olla_osittain_maksutonta/9093604?ref=leiki-uu

Oppivelvollisuuden pidentämistä vuodella kannatan myös. Harva 16-vuotias saa töitä, joten jos vaara on suuri jäädä kotiin tekemättä mitään ja syrjäytyä. Ihminen tarvitsee tekemistä, olen yhden vuoden ollut työttämänä itsekin, ja se syö ja laiskistuttaa, ei ole tervettä. Sellainen nuori joka jättäytyy koulutuksesta pois, osaa tuskin pitää huolta siitä että on tekemistä. Ja vanhemmille voi olla mahdotonta "potkia" vauhtia häneen.

Tuosta varhaiskasvatuksesta, siinä pitäisi olla joku ansiosidonnaisuus. Niin kuin lapsilisässsäkin.

• kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

Käviköhän tässä keskustelussamme vanhanaikaisesti?

Kerroit, että tyttäresi kirjoittaa 2 ainetta nyt syksyllä ja niiden maksut.

Tarkoitatko ylioppilaskirjoituksia?
        Jos tarkoitat, niin silloin hinnat pitävät paikkansa.
        Ylioppilaskirjoituksethan ovat maksulliset.

Minä tarkoitin lukion tenttejä (kokeita) ja nehän ovat maksuttomia.

Lukion oppimäärä on vähintään 75 kurssia. Jos niiden tenttiminen maksaisi, niin mun tenavaltani olisi lukio jäänyt käymättä.

• kylmätotuus
        rosaliiin kirjoitti:

Mutta oletkos ihan varma että sut hyväksytään sinne alkoholistibilettäjälinjalle, voit olla liian kiltti, olen kuullut. että siellä on kovat reppaukset ja karsinnat.
        Voisin myös kokeilla kepillä jäätä ja hakea sinne, olisin erittäin passelia ainesta ko opintoihin. Sitten vain laittelen lapsille rahankerjuuviestejä jos opintoraha ei riitä, nyt pitää ostaa cosini ja hypotenuusatkin on ihan loppu (tulipas vanha vitsi mieleeni). Pikaisesti Please.

Luovuin koko opiskeluajatuksesta, kun juttelin pojan kanssa siitä oletetusta suuresta rahavirrasta opiskelijoille, josta aloittaja kirjoitti.

Opintorahaa saisin n. 340€ /kk ja asumislisää n. 200€/kk. Asumiskulut saavat olla enintään 252€ /kk, ylimenevän osan joutuisin pulittamaan omasta pussistani. Mistä löydän esim. Helsingistä luukun, jossa vuokra sähkö vesi ovat 252€ /kk? En mistään! Ja vaikka onnistuisinkin jonkin rotankolon löytämään, niin käteen jäisi ruhtinaalliset 290€/kk.
        Ei sillä kovinkaan kummoisesti biletettäisi.

En minä niillä tuloilla pystyisi opiskelemaan alkoholistibilettäjäksi. Tietysti tilanne muuttuisi, jos Alko rahoittaisi opiskeluni, siihen tarvittavan materiaalin (laadukkaat juomat,ei siniä, eiku Giniä), asumiseni ja kaikki muutkin kulut, joita tarvitsisin elääkseni.
        Eipä taida kannattaa laittaa stibendihakemusta. Ei ne suostu kumminkaan, joten jatkan kituuttamista eläkeläisenä täällä kotikonnuilla.

On se kuitenkin parempi, että nuppi pysyy selvänä, enkä joudu hunningolle.

• kylmätotuus
        kylmätotuus kirjoitti:

Tottahan poikani puhui. Ei opintotuki riitä elämiseen, vaan töitä on tehtävä opiskelun ohella. Opintolainaa voisi tietysti nostaa, mutta siihen hän on hyvin haluton. Pakko sitä on ollut kuitenkin joskus nostaa.

Opintorahaa hän saa 303,19€ ja asumislisää 200€/kk. Siis tulot n.500€/kk.
        Asuntona yksiö ja asumiskulut 420€/kk.
        Hyppysiin jää 80€/kk ja sillä ei kyllä juhlita.

Aloittaja taitaa tuntea vain varakkaiden perheiden nuoria, tai sitten hän ulkona aiheesta kuin lumiukko.

• ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

Tottahan poikani puhui. Ei opintotuki riitä elämiseen, vaan töitä on tehtävä opiskelun ohella. Opintolainaa voisi tietysti nostaa, mutta siihen hän on hyvin haluton. Pakko sitä on ollut kuitenkin joskus nostaa.

Aloittaja taitaa tuntea vain varakkaiden perheiden nuoria, tai sitten hän ulkona aiheesta kuin lumiukko.

Miten se on. Maksaako Suomi opintorahaa niillekin, jotka menevät ulkomaille opiskelemaan?
        Olen katsellut yhtä suomenkielistä fb sivua, missä suomalaiset etsivät ja tarjoavat asuntoja Tukholmasta. Siellä näkyy olevan aika paljon tänne Suomesta tulevia opiskelijoita, jotka etsivät majoitusta. Ei näy olevan rahasta puutetta, kun monella on vuokrakattona sellaiset 6000 kr, joillakin enemmänkin. Aika paljon mielestäni kimppakämpän huoneesta, mutta hätä ei lue lakia.

• kylmätotuus kirjoitti:

Käviköhän tässä keskustelussamme vanhanaikaisesti?

Kerroit, että tyttäresi kirjoittaa 2 ainetta nyt syksyllä ja niiden maksut.

Tarkoitatko ylioppilaskirjoituksia?
        Jos tarkoitat, niin silloin hinnat pitävät paikkansa.
        Ylioppilaskirjoituksethan ovat maksulliset.

Minä tarkoitin lukion tenttejä (kokeita) ja nehän ovat maksuttomia.

Lukion oppimäärä on vähintään 75 kurssia. Jos niiden tenttiminen maksaisi, niin mun tenavaltani olisi lukio jäänyt käymättä.

No just niitä, olen hurri joten enpä osannut kääntää oikein. Aika usein joudun käännöksiä hakemaan netistä ennen kuin tänne lataan, vaikka olinkin umpisuomalaisen Tomperelaisen kanssa yli 20 vuotta.

• kylmätotuus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Miten se on. Maksaako Suomi opintorahaa niillekin, jotka menevät ulkomaille opiskelemaan?
        Olen katsellut yhtä suomenkielistä fb sivua, missä suomalaiset etsivät ja tarjoavat asuntoja Tukholmasta. Siellä näkyy olevan aika paljon tänne Suomesta tulevia opiskelijoita, jotka etsivät majoitusta. Ei näy olevan rahasta puutetta, kun monella on vuokrakattona sellaiset 6000 kr, joillakin enemmänkin. Aika paljon mielestäni kimppakämpän huoneesta, mutta hätä ei lue lakia.

Kyllä Suomi maksaa opintotukea ulkomailla opiskelevillekin.

Tässä linkissä tuhti tietopaketti opiskelijoiden saamista tuista ja opintolainasta.

http://www.kela.fi/opintotuki

• kylmätotuus
        kylmätotuus kirjoitti:

Korjaus viimeiseen virkkeeseen.
        ..., tai sitten hän on ulkona aiheesta kuin lumiukko.

• hytinäx1
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ne vuokrat siellä pääkaupungissa ovat aivan käsittämättömiä. Pienestä yksiöstäkin alivuokralaisena joudut maksamaan 11000-15000 kr /kk keskikaupungilla.
        Niin ja sitten ne ällöt ukot, jotka haluavat vuokralaiseksi nuoria opiskelijatyttöjä, vaativat kaiken maailman seksuaalisia palveluksia eikä huoneen ovissa saisi edes olla ripaa ja lukkoa. Tällaistakin kuulin eräältä opiskelijatytöltä joka oli kesätöissä entisessä työpaikassani.

• OpiskeluOnTärkeää

Miksi ihmeessä vanhuksille pitäisi antaa lisää rahaa? He ovat ansainneet omat eläkkeensä - tai ainakin useimmat ovat - ja moni saa suurempaa eläkettä kuin palkansaajat palkkaa nykyisin.

Sitäpaitsi mehän kuulumme maksavaan ikäluokkaan ja joukossamme on paljon ihmisiä, jotka eivät ennenkään ole saaneet mitään tukia tai avustuksia. - Äitiyspäivärahaakin sain jopa 56 päivärahan lasta kohti ja moni huikean 72 päivärahan vain vähän myöhemmin.

• "OpiskeluOnTärkeää"

Minä kirjoitin tuon jo.
        Koska arvasin aloittajan juuri tuota kommenttia kaipaavan.
        Jotta pääsisi irvimään ikä-ihmisille.

H.

• ilmaistakaikki

Piti maksaa lukukausimaksut, itse ostaa kirjat (siis vanhemien piti ostaa) Ruoka piti itse maksaa ilmaista taisi olla vain kansakoulussa, Ei saatu mitään tukea kuljetuksiin, ei edes bussi kulkenut. Käveltäva oli. Nykyajan nuoret pääsee ihan liian helpolla. Nyt Suomi maksaa veronmaksajien rahalla kaikki (myös juomingit) . Lisäksi maksaa näiden mamujen opiskelun. Jos heillä on kymmeniätuhansia euroja maksaa salakuljettajille päästäkseen Suomeen, maksakoot itse myös kaikki kustannukset mitä Suomessa heille tulee.

• olettaisin

Entinen aika oli siinä mielessä huonoa aikaa, sinäkin sivistyit omillasi ehkä korkeaan virkaan kristillisiä arvoja kunnioittamaan.

• eipäs11

Rahat vokin eliittiloisille

• tyhmä-alotus

ALOTUKSEEN !

OHOH, oletko aivan kaheli, nuoret tarvii pien opintorahansa opiskeluun, sillä opiskelukin maksaa, esm matkat asuminen, ruoka,
      kukaan nuori ei voi elää aivan ilmaseksi, on pakollisia menoja
      kuten yleensäkki lapsillaki on, elämä ei ole kenellekkää ilmaista,

• "tyhmä-alotus"

Tyhmä kommentti.

Kaikki tuo koskee vanhojakin.
        Mietihän asia uudelleen.

H.

• hytinäx1

Oletkohan sinä katsonut kelan sivustoilta opintorahan suuruutta jota myönnetään opiskelijalle?

• hullu-alotus

Opintoraha ON PIENI
        AIVAN LIIAN PIENI,,,,
        jotain 250 euroa kk kuka hullu sen haluaa pois ,,,

ei kukaan normaalilla aivoilla varustettu,

päinvastoin OPINTORAHA pitää nostaa 1000 euroa kk,
        sitten opiskelijatki tulisi jotenkuten toimeen,

• ö-Öö

Nooh

Lapsilisät voisi lakkauttaa ja siirtää nekin rahat loispummieläkeläisille >:/

=DW=

• sietää.kysyä

Minun opiskeluaikana ei ollu mitään tukia siinä mielessä tuet on paikallaan vähävaraisille myös vanhuksille. Kuinka moni näkisi nälkää ilman hyvää sosiaaliturvaamme.

• Puolipiste4

Nooo, eivät kaikki opiskele kotoa käsin täällä pääkaupunkiseudulla eikä päinvastoin. Kyllä ne tuet ovat menneet lapseni osalta muiden kaupunkien vuokranantajille vuokranmaksuun. Hyvät paperit on tullut molemmissa jatko-opiskelupaikoissa. Samoin lapseni on tutustunut muualla asuviin suomalaisiin, saatikka vaihto-opiskellessaan ulkomailla muumaalaisiin. Eipäs todellakaan ole enää niin Hesa tai pääkaupunkikeskeinen. Onneksi nykynuoret ovat avarakatseisempia, avoimempiakin me pierut.

• Apinat eivät tarvitse rahaa. Mikä on suomalainen talous ilman toveria!

Matkaillessa Suomessa ravintolat olivat täynnä nuoria ja rahaa riitti.

Apina Suomi ei näe totuutta-----Suomi on eläke ja veroparatiisi!!!!!

• nuorille-rahaa-lisää

Opinto raha pitää nostaa, nuoret tarvii rahaa,
      nuoret on se ryhmä joka myös kuluttaa suomen nousuun,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      33
      1279
    2. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1085
    3. Tuleeko tästä

Enää mitään. Voiko mitään enää korjata?
      Ikävä
      104
      936
    4. 41000 kavallettu rahaa

uutisoi Kaleva ja iltasanomat vuosina 2020-2022 välisenä aikana hävinnyt toi summa tuomittu nainen 1971 syntynyt.
      Pyhäjärvi
      35
      858
    5. Kerro minulle

Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö
      Ikävä
      56
      719
    6. Tietäisitpä vain mitä se

yksikin on susta puhunut :) j
      Ikävä
      42
      716
    7. Mitä muutoksia tekisit

kaivatullesi? Miten on? Muista olla REHELLINEN 📸
      Ikävä
      48
      683
    8. Fantasioista

Suurimmalla osalla meistä on jonkinlaisia eroottisia fantasioita. Miten sinä suhtaudut fantasioihin? Ruokitko niitä vai
      Sinkut
      94
      662
    9. Se riisuu suosimasi paatoksen, paljastaa egosi tyhjäksi

Idän fisosofian vihaaja kirjoitti: "Muuten tämä idän-uskontojen mekaniikka hävitää ja hautaa tästä kaiken hyvän paatoks
      Hindulaisuus
      302
      656
    10. Olet sinä ihana

Muttei sua taida kiinnostaa muu kuin sun työ:(
      Ikävä
      29
      635
    Aihe