Jumalien kokous

Usein kuulee puhuttavan uskovien suulla, että kristinuskon jumala on ainoa jumala ja muita ei ole. Piste.

No onhan niitä jumalia joka junaan ja raamattukin on pullollaan mainintoja muista jumalista ja tässäpä yksi esimerkki:

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.82.html#o240

Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa
ja julistaa jumalille tuomionsa:
2 "Kuinka kauan te poljette oikeutta
ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)
3 Puolustakaa orpoja ja onnettomia,
huolehtikaa köyhistä ja kurjista.
4 Pelastakaa heikot ja vähäväkiset,
vapauttakaa heidät sortajien käsistä.
5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään,
te harhailette pimeässä,
ja maan perustukset järkkyvät.
6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia,
kaikki tyynni Korkeimman poikia,
7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!"
8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat.

Raamatussa on kuvaus jumalten kokouksessa, joka yllättäen oli hyvin keskeisessä asemassa babylonialaisissa ja kanaanilaisissa myyteissä ja kansansaduissa.

Niissä kansansaduissa ja myyteissä jumalat kokoontuivat välillä kokouksiin päättämään asioista, että mitäpä noiden alamaisten kanssa tehtäisiin seuraavaksi ja nämä samat myytit sitten löysivät tiensä myös heprealaisten kansansatuihin.

Keitähän nämä muut jumalat tuolla kokouksessa olivat ja mitä ihmettä ne siellä yleensä tekivät, jos jumalia on vain yksi ja on aina ollut?

Tuo pätkä on tosin siinä mielessä outo, koska Jahve oli ollut kuitenkin brutaalein jumala kaikista, sadistisin ja väkivaltaisin ja nyt hän sitten langetti kuolemantuomion muille jumalille ja nuhteli heitä sorrosta ja väärintekijöiden hyysäämisestä, vaikka hänen omat kätensä olivat israelilaisten heimojumalana kyynärpäitä myöten veressä ja hän jos kuka, oli yhden porukan etua ajava vaatimaton heimojumala.

No kokouksessa olivat varmaan Asera, Baal, Marduk, Anat, tietenkin Jahve ja ehkäpä El Saddai, El Eljon ja ehkäpä El Betel, Jam-Nahar ja jotain muuta porukkaa, kuten Tiamat, Ea, Apsu ja Mummu, joka tunnettiin kaaoksen kohtuna.

On siinä kahvia ja pullaa kulunut, kun jumalat ovat kokoustaneet ja sihteerillä on ollut puhtaaksikirjoitettavaa.

Kuka tuo Jumala oli tuossa kokouksessa, on myös hieman epäselvä, eikä raamattu oikein anna siihen kunnollista vastausta.

Sillä jahvistisen kirjoittajan mukaan ihmiset ovat kunnioittaneet Jahvea Aadamin pojanpojasta lähtien, kun taas pappiskirjan kirjoittajan mukaan Jahve tunnettiin vasta sen jälkeen, kun hän ilmestyi Moosekselle palavasta pensaasta.

Pappiskirjan kirjoittajien mukaan kyse oli kiistanalaisesta asiasta, koska pensaasta kurkisteleva jumala kertoo Mookselle että Aabraham kutsui häntä nimellä El Saddai, eikä tuntenut ollenkaan nimeä Jahve. No tämä pieni epäjohdonmukaisuus ei näyttänyt noita muinaisten satujen laatijoita paljoa häiritsevän, mutta mitäpä tämä kertoo teille, arvoisat lukijat?

Koska kuitenkin raamatusta voisi päätellä, että Aabrahamin jumala oli eri kuin Mooseksen jumala, mutta Aabrahamilla ja Iisakilla tietenkin oli sama jumala, tosin ei välttämättä sama kuin Jaakobin väkevä jumala, joten keitä oli tuossa jumalien kokouksessa ja kuka oli tuo pääjehu, Jumala.

29

944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3-sammakkoa

      Jeesus lainaa Johanneksen evankeliumissa Psalmia 82 tällä tavalla:

      Johanneksen evankeliumi:
      10:31 Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
      10:32 Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
      10:33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi."
      10:34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
      10:35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin -
      10:36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

      Keitä olivat ne, joille Jumalan sana tuli?

      Vanhassa testamentissa Jumalan sana tuli Jumalan valitsemille profeetoille ja tuomareille (Tuomarien kirja), jotka olivat myös profeettoja. Nämä "jumalat" ovat siten yleisen tulkinnan mukaan Israelin tuomareita ja profeettoja eli ihmisiä, eivät epäjumalia tai enkeleitä. Senhän todistaa jo asiayhteys, jossa sanotaan näiden "jumalten" olevan tuomitsemassa kansaa ja kuolevan niin kuin ihmiset (Psa 82).

      Vanhassa testamentissa on silti mainittu myös toisenlaisia "jumalten kokouksia" tai taivaallista väkeä (Jumalan taivaallinen hovi), joissa "Jumalan pojat", "henget" tai "pyhät" kokoontuvat yhteen Jumalan edessä taivaissa. (1Kun 22:19-21; Psa 89:6-8; Neh 9:6) Näissä tapauksissa Jumalan pojilla tarkoitetaan enkeleitä. Juutalaisessa kirjallisuudessa on hyvin tunnettua se Raamatun tulkinta, jonka mukaan nämä "jumalat" ovat nimenomaan enkeleitä eivätkä pakanakansojen palvomia epäjumalia. Myös saatanan sanotaan olleen välillä heidän joukossaan heidän käydessään Jumalan eteen. (Job 1:6; 2:1)

    • Exap

      "Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin- niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?"

      Kohta jota Jeesus lainasi oli Ps. 82:6.

      • <<< Kohta jota Jeesus lainasi oli Ps. 82:6. >>>

        Sanoiko Jeesus itse näin?

        Minusta Jeesuksella meni puurot ja vellit sekaisin koska hän väitti, että laissa lukee että te olette jumalia.

        Missä laissa näin lukee?

        Ja missä Jeesus kertoi lainanneensa psalmia 82, vai onko tämä jonkun tulkinta, vaikka katolisen kirkon tradition?


      • Usko.Toivonen

        Bushmanni lukee Raamattua niin kuin haluaa, omaan oppiinsa nojautuen.

        Tähän Psalmin 82. tekstiin oppiansa perustavana.

        1. Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari
        jumalien keskellä:
        2. "Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomain puolta?" Sela.
        3. "Auttakaa oikeuteensa vaivainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus.
        4. Vapauttakaa vaivainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomain käsistä.
        5. Ei ole heillä älyä, ei ymmärrystä, he vaeltavat pimeydessä: kaikki maan perustukset horjuvat.
        6. Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
        7. kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa."
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki pakanakansat.
        ( Ps. 82 KR 33/38 )

        Kuitenkin psalmin loppujakeet paljastavat "jumalat" ihmisiksi, pimeydessä vaeltaviksi, ilman ymmärrystä oleviksi, kuolevaisia.
        Ja jae 8. paljastaa, että on yksi Jumala, jonka tuomio kohdistuu maahan, eli maassa asuviin ihmisiin, kuten nämäkin Psalmin mainitsemat jumalat, jotka tuomitsevat väärin ( tuomion perusteena on laki ).
        Ja myös tuossa on lupaus, tulevasta, pakanakansojen perimisestä.

        Nuo väärät tuomarithan pitävät jumalattomien puolta, eli sekin jo todistaa, että ei ole kysymys jumalsta, vaan siihen aikaan tuomareistakin käytettyä

        Psalmissa ko. asiaan liittyvä sana on "'elohiym el-o-heem' "

        Ja sen merkitys Raamatussa voi tarkoittaa:

        1) (plural):

        1a) rulers, judges
        1b) divine ones
        1c) angels
        1d) gods

        Eli ensisijaisesti nuo "jumalat" ovat hallitusmiehiä, tuomareita.


    • Jospa nyt keskustellaan vain tuosta psalmista, eikä siitä, että miten sitä on ollut tapana tulkita.

      Keitä olivat nuo paikalla olleet jumalat?

      He eivät voineet olla ihmisiä, jotka elivät Jeesuksen aikaan, se pitäisi olla selväjärkiselle aika selvää.

      • Haluan siis keskustelua siitä mitä lukee, enkä siitä, että mitä siinä haluttaisiin olevan tekstinä.

        Jos kyseessä olisi ollut kokous jossa olisi ollut ihmisiä ja yksi jumala, siinä olisi lukenut niin.

        Mutta kun luki että jumalia olivat kaikki osallistujat, niin ketä ne muut jumalat olivat, jos Jahve oli yksi osallistujat.

        Minä veikkaan Mummua, Baalia, Aseraa jne ja te muut veikkaatte mitä?


      • Exap

        "He eivät voineet olla ihmisiä, jotka elivät Jeesuksen aikaan, se pitäisi olla selväjärkiselle aika selvää."

        Ei Jeesus näin väittänytkään, se pitäisi olla selväjärkiselle aika selvää.

        Ja kyse oli ihmisistä joille Jumalan sana oli tullut, sekin pitäisi olla selväjärkiselle aika selvää.


      • bushgöörl

        Se Psalmi oli kirjoitettu väärille tuomareille, niin kuin Raamatun paperiversiossa luku on otsikoitukin. He kansan tuomareina olivat Jumalan asemassa pienellä alkukirjaimella. Tämä on helppo ymmärtää - jos haluaa - Raamatun kokonaisvaltaiseen ilmoitukseen nähden, ettei ole kuin yksi elävä Jumala isolla alkukirjaimella. Sanoohan Raamattu sen monessa kohtaa, mm Korinttolaiskirjeessä:
        4. Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
        5. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
        6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
        Myöskin Herra antoi Moosekselle jumalan tittelin, kun hän sanoi 2 Mooses 4:
        15. Ja puhu sinä hänelle (Aaronille) ja pane sanat hänen suuhunsa. Ja minä olen sinun suusi apuna ja hänen suunsa apuna ja opetan teille, mitä teidän on tehtävä.
        16. Ja hän on puhuva sinun puolestasi kansalle; niin hän on oleva sinulla suuna, ja sinä olet oleva hänellä jumalana.
        Tuo 1992 käännös on huono. Nämä ovat -33/38 käännöksestä.


      • Exap kirjoitti:

        "He eivät voineet olla ihmisiä, jotka elivät Jeesuksen aikaan, se pitäisi olla selväjärkiselle aika selvää."

        Ei Jeesus näin väittänytkään, se pitäisi olla selväjärkiselle aika selvää.

        Ja kyse oli ihmisistä joille Jumalan sana oli tullut, sekin pitäisi olla selväjärkiselle aika selvää.

        <<Ja kyse oli ihmisistä>>>

        Voitko osoittaa minulle sen kohdan, jossa puhutaan ihmisistä siinä kokouksessa?

        Minä luen kylläkin, että siinä puhutaan vain jumalista.


      • bushgöörl
        bushmanni kirjoitti:

        <<Ja kyse oli ihmisistä>>>

        Voitko osoittaa minulle sen kohdan, jossa puhutaan ihmisistä siinä kokouksessa?

        Minä luen kylläkin, että siinä puhutaan vain jumalista.

        Ei sokeille mitään voi näyttää. Niille kyllä voi kertoa, muttei näyttää.


      • bushgöörl kirjoitti:

        Ei sokeille mitään voi näyttää. Niille kyllä voi kertoa, muttei näyttää.

        Et siis kykene osoittamaan, että missä kohdin tuossa psalmissa puhutaan ihmisistä, etkä voikaan, koska siinä puhutaan vain jumalista ja jumalien kokouksesta.

        Minua ei myöskään kiinnosta että mitä Jeesus muisteli väärin siinä lukevan, vaan ainoastaan mitä siinä lukee.

        No nyt sitten voimme miettiä, että keitä ne muut jumalat olivat?


      • bushgöörl
        bushmanni kirjoitti:

        Et siis kykene osoittamaan, että missä kohdin tuossa psalmissa puhutaan ihmisistä, etkä voikaan, koska siinä puhutaan vain jumalista ja jumalien kokouksesta.

        Minua ei myöskään kiinnosta että mitä Jeesus muisteli väärin siinä lukevan, vaan ainoastaan mitä siinä lukee.

        No nyt sitten voimme miettiä, että keitä ne muut jumalat olivat?

        No en todellakaan pysty osoittamaan. Ja vaikka pystyisinkin, olisi se täysin turhaa. Jos asiat halutaan ymmärtää väärin, ne yleensä myös ymmärretään väärin. Sinäkin tunnettuna Jumalanpilkkaajana näillä palstoilla olet kiero kuin liero ongenkoukussa. Luulet olevasi fiksukin, vaikka sinä se olet, joka koukussa ryvet odottamassa loppuasi.

        Olen puhunut.


      • ette.mitään.tiedä
        bushgöörl kirjoitti:

        No en todellakaan pysty osoittamaan. Ja vaikka pystyisinkin, olisi se täysin turhaa. Jos asiat halutaan ymmärtää väärin, ne yleensä myös ymmärretään väärin. Sinäkin tunnettuna Jumalanpilkkaajana näillä palstoilla olet kiero kuin liero ongenkoukussa. Luulet olevasi fiksukin, vaikka sinä se olet, joka koukussa ryvet odottamassa loppuasi.

        Olen puhunut.

        "No en todellakaan pysty osoittamaan."
        Et pysty osoittamaan, koska olet vain lahkosi orja ja sen sokaisema pölvästi.
        Turhaan siis auot päätäsi, kun sinulla ei ole mitään asiaan liittyvää, joka perustuisi tosiasioihin ja siihen, mitä tekstissä selvästi lukee.


      • Exap
        ette.mitään.tiedä kirjoitti:

        "No en todellakaan pysty osoittamaan."
        Et pysty osoittamaan, koska olet vain lahkosi orja ja sen sokaisema pölvästi.
        Turhaan siis auot päätäsi, kun sinulla ei ole mitään asiaan liittyvää, joka perustuisi tosiasioihin ja siihen, mitä tekstissä selvästi lukee.

        " sinulla ei ole mitään asiaan liittyvää, joka perustuisi tosiasioihin ja siihen, mitä tekstissä selvästi lukee."

        Niin... siis mitä siinä selvästi lukee ? sanaa elohim voidaan käyttää myös maallisista tuomareista, esim, 2 Moos 21:6
        "Niin hänen isäntänsä viekään hänen TUOMARIEN tykö, ja seisauttakaan hänet oveen, taikka pihtipieleen, ja lävistäkään isäntä hänen korvansa naskalilla, ja olkaan ijäti hänen orjansa."

        Tai 2 Moos 22:8 "Ja jos ei varas löydetä, niin pitää huoneen isäntä tuotaman TUOMARIEN eteen vannotettaa, jos ei hän ole käsiänsä satuttanut lähimmäisensä kaluun."

        Joten todista nyt sitten että tuo sana pitäisi kääntää tässä kohdassa jumalaksi eikä tuomariksi, eli muiden tuomitsijaksi. Itse asiassa, koko psalmi saa selkeän ja suoran merkityksen kun ymmärretään oikein tuo elohim-sanan käyttö:

        "Jumala astuu esiin tuomarien kokouksessa
        ja julistaa tuomareille tuomionsa:
        2 "Kuinka kauan te poljette oikeutta
        ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)
        3 Puolustakaa orpoja ja onnettomia,
        huolehtikaa köyhistä ja kurjista.
        4 Pelastakaa heikot ja vähäväkiset,
        vapauttakaa heidät sortajien käsistä.
        5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään,
        te harhailette pimeässä,
        ja maan perustukset järkkyvät.
        6 Kuulkaa! Vaikka olette tuomareita,
        kaikki tyynni Korkeimman poikia,
        7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!"
        8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat."

        Eli tässä yksinkertaisesti Jumala ohjeistaa niitä joilla on valta ja ovat alkaneet käyttää valtaansa väärin.


      • Exap kirjoitti:

        " sinulla ei ole mitään asiaan liittyvää, joka perustuisi tosiasioihin ja siihen, mitä tekstissä selvästi lukee."

        Niin... siis mitä siinä selvästi lukee ? sanaa elohim voidaan käyttää myös maallisista tuomareista, esim, 2 Moos 21:6
        "Niin hänen isäntänsä viekään hänen TUOMARIEN tykö, ja seisauttakaan hänet oveen, taikka pihtipieleen, ja lävistäkään isäntä hänen korvansa naskalilla, ja olkaan ijäti hänen orjansa."

        Tai 2 Moos 22:8 "Ja jos ei varas löydetä, niin pitää huoneen isäntä tuotaman TUOMARIEN eteen vannotettaa, jos ei hän ole käsiänsä satuttanut lähimmäisensä kaluun."

        Joten todista nyt sitten että tuo sana pitäisi kääntää tässä kohdassa jumalaksi eikä tuomariksi, eli muiden tuomitsijaksi. Itse asiassa, koko psalmi saa selkeän ja suoran merkityksen kun ymmärretään oikein tuo elohim-sanan käyttö:

        "Jumala astuu esiin tuomarien kokouksessa
        ja julistaa tuomareille tuomionsa:
        2 "Kuinka kauan te poljette oikeutta
        ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)
        3 Puolustakaa orpoja ja onnettomia,
        huolehtikaa köyhistä ja kurjista.
        4 Pelastakaa heikot ja vähäväkiset,
        vapauttakaa heidät sortajien käsistä.
        5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään,
        te harhailette pimeässä,
        ja maan perustukset järkkyvät.
        6 Kuulkaa! Vaikka olette tuomareita,
        kaikki tyynni Korkeimman poikia,
        7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!"
        8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat."

        Eli tässä yksinkertaisesti Jumala ohjeistaa niitä joilla on valta ja ovat alkaneet käyttää valtaansa väärin.

        >>> Niin... siis mitä siinä selvästi lukee ? sanaa elohim voidaan käyttää myös maallisista tuomareista, esim, 2 Moos 21:6 >>>

        Olisko sinulla osoittaa minulle jokin raamatun versio, jossa juuri tuossa psalmissa sanottaisiin, että jumala ja maalliset tuomarit?

        King James:

        I have said, Ye are gods; and all of you are children of the most High.

        World english bible:

        I said, "You are gods, All of you are sons of the Most High.

        Jne.

        Yksikään ei käännä kohtaa maallisiksi tuomareiksi tai miksikään muuksi kuin jumaliksi, joten meillä ei ole edes yhtä syytä lukea siinä jotain muuta kuin mitä siinä lukee.

        Vai siihenkö sinun ontto uskosi perustuu, että sinä keksit raamattuun lauseita, joita siellä ei lue, koska haluat uskoa jotain muuta kuin mitä siellä lukee?

        Jatketaan.

        Keitä ne muut jumalat olivat ja pakko kai teillä on jokin idea olla, sillä heprealaiset palvoivat useita jumalia, joten ne varmaan sitten olivat niitä, vai onko muita ehdotuksia?

        >> Eli tässä yksinkertaisesti Jumala ohjeistaa niitä joilla on valta ja ovat alkaneet käyttää valtaansa väärin. >>>

        Juu, niitä muita jumalia, jotka olivat siis keitä?

        Jos siellä olisi ollut maallisia tuomareita, niin se olisi varmaan mainittu sanomalla että yksi jumala ja loput olivat maallisia tuomareita, mutta kun siellä ei lue niin.


      • bushgöörl kirjoitti:

        No en todellakaan pysty osoittamaan. Ja vaikka pystyisinkin, olisi se täysin turhaa. Jos asiat halutaan ymmärtää väärin, ne yleensä myös ymmärretään väärin. Sinäkin tunnettuna Jumalanpilkkaajana näillä palstoilla olet kiero kuin liero ongenkoukussa. Luulet olevasi fiksukin, vaikka sinä se olet, joka koukussa ryvet odottamassa loppuasi.

        Olen puhunut.

        >>> No en todellakaan pysty osoittamaan. >>>

        Hyvä, tästä olemme samaa mieltä.

        >>>>Ja vaikka pystyisinkin, olisi se täysin turhaa.>>>

        koska sinä et pysty, asialla on turha spekuloida.


        >>>> Jos asiat halutaan ymmärtää väärin, ne yleensä myös ymmärretään väärin.>>>

        Hetkinen. Etkös se ole sinä, joka haluaa nähdä tuossa lukevan jotain muuta kuin mitä siinä lukee, enkä suinkaan minä?

        Minä näen, että siinä puhutaan jumalista, mutta sinä et sitä halua nähdä, vaan koetat venkoilla, että siinä lukee jotain muuta, joten etkö sinä itse ole nyt ymmärtämässä paikkaa väärin, enkä suinkaan minä?

        >>> Sinäkin tunnettuna Jumalanpilkkaajana näillä palstoilla olet kiero kuin liero ongenkoukussa. Luulet olevasi fiksukin, vaikka sinä se olet, joka koukussa ryvet odottamassa loppuasi. >>>

        Ja sitten tätä perussettiä, kun ei osata omia satuja nähdä sellaisina kuin ne ovat. Voi voi. Nyt pelottaa, ihan kamalasti, mielikuvituskaverisi tuleva kosto.


      • bushgöörl kirjoitti:

        No en todellakaan pysty osoittamaan. Ja vaikka pystyisinkin, olisi se täysin turhaa. Jos asiat halutaan ymmärtää väärin, ne yleensä myös ymmärretään väärin. Sinäkin tunnettuna Jumalanpilkkaajana näillä palstoilla olet kiero kuin liero ongenkoukussa. Luulet olevasi fiksukin, vaikka sinä se olet, joka koukussa ryvet odottamassa loppuasi.

        Olen puhunut.

        bushgöörl alkaa heti haukkumaan lieroksi kuin ei osaa, ja pysty vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen, muka ei kysyjä ymmärrä? olisiko niin että et tiedä itsekään. Raamatuntutkijat, kin ovat sitä mieltä ettei siitä ota kukaan selvää, mutta kyllä Sinä tiedät, kuka muuten kirjoitti Mooseksen kirjat? Ei ainakaan Mooses, siitäkin ovat raamatuntutkijat samaa mieltä.


      • Exap kirjoitti:

        " sinulla ei ole mitään asiaan liittyvää, joka perustuisi tosiasioihin ja siihen, mitä tekstissä selvästi lukee."

        Niin... siis mitä siinä selvästi lukee ? sanaa elohim voidaan käyttää myös maallisista tuomareista, esim, 2 Moos 21:6
        "Niin hänen isäntänsä viekään hänen TUOMARIEN tykö, ja seisauttakaan hänet oveen, taikka pihtipieleen, ja lävistäkään isäntä hänen korvansa naskalilla, ja olkaan ijäti hänen orjansa."

        Tai 2 Moos 22:8 "Ja jos ei varas löydetä, niin pitää huoneen isäntä tuotaman TUOMARIEN eteen vannotettaa, jos ei hän ole käsiänsä satuttanut lähimmäisensä kaluun."

        Joten todista nyt sitten että tuo sana pitäisi kääntää tässä kohdassa jumalaksi eikä tuomariksi, eli muiden tuomitsijaksi. Itse asiassa, koko psalmi saa selkeän ja suoran merkityksen kun ymmärretään oikein tuo elohim-sanan käyttö:

        "Jumala astuu esiin tuomarien kokouksessa
        ja julistaa tuomareille tuomionsa:
        2 "Kuinka kauan te poljette oikeutta
        ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)
        3 Puolustakaa orpoja ja onnettomia,
        huolehtikaa köyhistä ja kurjista.
        4 Pelastakaa heikot ja vähäväkiset,
        vapauttakaa heidät sortajien käsistä.
        5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään,
        te harhailette pimeässä,
        ja maan perustukset järkkyvät.
        6 Kuulkaa! Vaikka olette tuomareita,
        kaikki tyynni Korkeimman poikia,
        7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!"
        8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat."

        Eli tässä yksinkertaisesti Jumala ohjeistaa niitä joilla on valta ja ovat alkaneet käyttää valtaansa väärin.

        Exap... aika hyvin onnistut kääntämään alkuperäisen textin että se sopii sinun tarkoituksiin, todellakin älyllistä itsensä pettämistä.


    • pyhpyhjapyh

      Tuo on tuota tyypillistä Raamatun vääristelyäsi, jota saatanallisesti harjoitat.

      • pyhpyhjapyh... Puhuu raamatun vääristelystä, eli puhut itsestäsi, jota saatanalliset harjoittavat. Raamattuhan Ei ilmestynyt valmiina kirjana, eikä kirjoittajat tiennyt että siitä tulee pyhä kirja, kirjana se kanonisoitiin vasta satoja vuosia myöhemmin, ja siitä tehtiin" pyhä jumalan sana", kannattais lukea vähän raamattu historiaa, jos kantti kestää??


    • hymyilyttäähän.se

      Polkupyörämies taas avaa puhetorvensa moottoripyöräosastolla ja kehuu kaikkitietävyyttänsä.
      Huvittavaa bushmanilaisuutta.
      Pysyisi vaan suutari lestissään, olisi hänelle itselleen parempi.

    • ViimeinenVipunen

      Pysytään asiassa, jossa keskustelun aloittaja tahtoo meidän pysyvän eli psalmin kirjaimellisessa sisällössä, ei sen tulkinnassa. Psalmi voidaan hyvin kääntää, että siinä puhutaan tuomareista ja profeetoista ja asia mahdollisesti onkin niin. Mutta siinä voi myös lukea, että jumalat ovat niitä kirjaimellisia jumalia.

      Sen verran selvennettäköön, että puhuessani jumalista puhun pienellä alkukirjaimella. Vain Hän, joka on nämäkin jumalat luonut, on todellinen Herra, Luoja ja Jumala.
      Ihmiset usein sanoessaan vain Jumalan olevan ainoa jumala unohtavat, että on niitä epäjumalia. Miksi ei olisi? Paavalikin varoittaa turvautumasta alkuvoimiin, ja psalmissa 95 jakeessa kolme sanotaan, että:
      "Herra on suuri Jumala ja kaikkien jumalien ylin valtias." Epäjumala tai Jumala, kumpikin tarkoittaa korkeinta ihmisen palvomaa voimaa ja valtaa.

      Psalmi 82 voidaan yleisesti laajentaa koskemaan koko maailmaa, vaikka sen kirjoittamisen aikana se tarkoitti vain filistealaisten, midinialaisten, assyrialaisten, babylonialaisten, egyptiläisten jne. jumalia. Jumalat ovat Saatanan kanssa langenneita enkeleitä, ja heitä muinaiset kulttuurit palvoivat. Saatana on tämän maailman, tämän planeetan, hallitsija ja siksi jumalat siis oikeasti toimivat.
      Jokaisella kansalla oli omat jumalansa, eli tietty jumala voi tarkoittaa myös tiettyä valtakuntaa tai valtakunnan enkeliruhtinasta. Näin voi ymmärtää Danielin kirjan kohdan, jossa enkeli Gabriel kertoo persian enkeliruhtinaan pidätelleen häntä.
      Mutta kun kulttuurit katosivat, nämä jumalat unohtuivat. Vai tunnetteko te yhdenkin sellaisen ihmisen, joka palvoisi Rata ja Osirista? Entä Daagonia, Molokia, Astartea, Baalia, Zeusta tai Intiä? Näistä jumalista tiedetään paljon, mutta osa tiedoista on kadonnut historian hämärään. Samalla tavalla nykymaailma tietää Hitleristä, mutta kukaan ei palvo häntä eikä hänestä tiedetä kaikkea. Eli epäjumala kuolee, kun häntä ei palvota, mutta se voi saada uuden hahmon joskus myöhemmin tulevassa ajassa.
      Tärkeä tietää on vain se, että Jumala hallitsee ja ohjaa jopa epäjumalien toimintaa. Saatana on Jumalan kahlekoira, ja hän oli mahtavin enkeli ennen lankeemustaan, ja hän käy Jumalan järjestämissä kokouksissa. Miksi epäjumalien kohdallakin voisi olla näin.

      • >>> Pysytään asiassa, jossa keskustelun aloittaja tahtoo meidän pysyvän eli psalmin kirjaimellisessa sisällössä, ei sen tulkinnassa. >>>

        Kiitos. Ensimmäinen, joka ymmärtää lukemansa! Se on hienoa se, vaikka olin jo menettänyt toivon tyystin.

        >>> Vain Hän, joka on nämäkin jumalat luonut, on todellinen Herra, Luoja ja Jumala. >>>

        No tästähän tietenkin avautuu kysymys, että miten ihmeessä jokin jumala, tai Jumala loi jotain sellaista, jonka tiesi myöhemmin alkavan hankalaksi tapaukseksi, vaikka langenneeksi jumalaksi tai enkeliksi?

        Jos luemme vain mitä tuolla lukee, niin siinähän siis jokin jumalien pääjehu nuhtelee muita jumalia, jotka hän on itse luonut, siitä, että he eivät toimi rehdisti ja jutusta päätelleen tämä on ollut asian tila jo pidemmän aikaa ja jostain syystä tämä pääjehu on antanut niin olla, mutta nyt hänelle tuli sitten vasta mitta täyteen.

        >>> Jokaisella kansalla oli omat jumalansa >>>

        Juuri näin, mutta ne olivat niille ihmisille aivan yhtä todellisia kuin sinun jumalasi on sinulle, eivätkä he pitäneet niitä epäjumalina, omia jumaliaan, mutta jos he olisivat tienneet sinun jumalastasi, niin sitä ne olisivat pitäneet epäjumalana, tietenkin, kuten sinä pidät nyt heidän jumaliaan.

        >>> Mutta kun kulttuurit katosivat, nämä jumalat unohtuivat. >>>

        Kyllä. Jokainen jumala kuolee kannattajiensa mukana. Myös sinun jumalasi kuolee, kun sen viimeinenkin kannattaja kuolee, eikä hänestä enää tarinoita kerrota ja viedä eteenpäin.

        >>> Eli epäjumala kuolee, kun häntä ei palvota >>>

        Jumala ei ole koskaan epäjumala kannattajiensa suunnasta katsottuna, vaan ainoastaan kilpailevan jumalan suunnalta katsottuna.

        Sinunkin jumalasi on epäjumala jonkin toisen uskonnon suunnasta katsottuna.

        Oikeammin lauseesi kuuluisi, että jumala kuolee, kun häntä ei enää palvota, tai Jumala kuolee, kun häntä ei enää palvota.

        >>> Tärkeä tietää on vain se, että Jumala hallitsee ja ohjaa jopa epäjumalien toimintaa. >>>

        Tässä ohjaavat jumalat eivät onnistu yleensä kovin hyvin, mikäli on uskominen yhdenkään uskonnon tarinoita, vaan luojajumalat ovat äärettömän surkeita kaitsemaan luomiaan muita jumalia. Oikein emäsurkeita, sanoisin.

        >>> Saatana on Jumalan kahlekoira, ja hän oli mahtavin enkeli ennen lankeemustaan, ja hän käy Jumalan järjestämissä kokouksissa. >>>

        Mikähän tämän lankeemuksen on aiheuttanut, mutta siihen en ole koskaan saanut vastausta, enkä ole keksinyt vastausta.

        Oliko huonot kotiolot?

        Taivaassa jotain, joka aiheutti eripuraa ja eriarvoisuutta?


    • Tässä.on.totuus

      Jumalat ovat yhtä vajavaisia kuin heitä palvovat ihmisetkin. Tämä siitä syystä, että jumalat ovat ihmisen luomia taruolentoja.

      • Todistamalla raamatun paikkaansa pitävyyttä citeeramalla raamattua, osoittaa syvää logiikan puutetta, samalla logiikalla voisi todistaa mitä tahansa kirjoitettua todeksi. Autuaat ovat tietämättömät.


    • Korkein Jumala on Krishna niminen, joka ilmeisesti on alunperin Serafim enkeli. Hänen poikansa lienevät inkarnaatioita kuten : Rama, Kalki, Buddha jne.

      Tuo Jumalten kokous on ilmeisesti symbolinen termi sillä nuo inkarnaatiot vaikuttavat eri ajoissa käsin. Kukin eri vuosituhannella kaiketi.

      Juttu menee näin: Tulee Imaami Mahdi jota seuraa Profeetta Isa (Jeesus). Isa on ehkä sama kuin Vyasadeva, joka 2100 jKr ilmeisesti kokoaa Veedat ja menee naimisiin ja synnyttä lapsia ja tästä syntyy UUsi Aadami dyanstia ja jumaldynastia vailla vertaa. Isan lapsista syntyy Krishnat ja muut inkarnaatio??? Näin Jeesus on esikoinen ja kaiken alku sekä hänessä kootaan yhteen kaikki mitä on taivaassa ja maan päällä.

      Kaikki on vielä edessäpäin. Jeesuksen siittämät lapset kykenevät kala taivaan avulla tai muuten aikamatkailuun ja menevät eri aikoihin jumaliksi eli inkarnaatioiksi. Mutta tämä tapahtuu vasta tulevaisuudessa.

      Jeesus toivoo lastensa elävän ikuisesti, mutta he kuolevat sillä Profeetta Daniel sanoo : Keskellä viikkoa Voideltu syöstään vallasta EIKÄ HÄNELLE JÄÄ KETÄÄN.

    • Ihmeidenihme

      Oikea Jumala on yksi, ilman toista. Samoin yksi usko, yksi lauma yksi kansa ja kaikki Jeesuksen ympärillä. Kaikki on hyvää, kun Jumala luon uuden luomuksen vanha on kadonnut ja ansiot on merkityksettömiä. Uusi on tullut tilalle, valtava ihme.

    • Antres

      Korkein Jumala on Krishna niminen, joka ilmeisesti on alunperin Serafim Enkeli mutta tämä Krishna on Se Langennut Enkeli eli yksi näistä Jumalan pojista joka Lankesi syntiin ja seurasi Luciferia Eli Krishna on Jumalan poika ja Enkeli ja Jumalolento.

      Raamatussa on kuvaus Jumalten kokouksesta, joka yllättäen oli hyvin keskeisessä asemassa babylonialaisissa ja kanaanilaisissa myyteissä ja kansansaduissa ja Legendoissa.

      Niissä kansansaduissa ja myyteissä Jumalat kokoontuivat välillä kokouksiin päättämään asioista, että mitäpä noiden alamaisten kanssa tehtäisiin seuraavaksi ja nämä samat myytit sitten löysivät tiensä myös heprealaisten kansansatuihin.

      Keitähän nämä muut Jumalat tuolla kokouksessa olivat tai keitä nämä Jumalat ovat niin nämä Jumalat ovat isä Jumalan korkeimman poikia eli nämä ovat Jumalan poikia eli Enkeleitä ja Nämä Jumalat on Enkeleitä eli Jumalan poikia ja Raamatun Jumalien Kokous kertoo sen selvästi psalmi 82 ja Jobin kirjassa ja monessa Raamatun kohassa kerrotaan tästä Raamatun Jumalien Kokouksesta jossa Isä Jumala Jahve on näitten Jumalien keskellä ja Jumala Jahve on näitten Jumalien Tuomari ja johtaja ja Nämä Jumalat on Enkeleitä eli näitä Jumalan poikia

      Vanhassa testamentissa on silti mainittu myös toisenlaisia Jumalten kokouksia tai taivaallista väkeä (Jumalan taivaallinen hovi), joissa Jumalan pojat tai pyhät kokoontuvat yhteen Jumalan edessä taivaissa. (1Kun 22:19-21; Psa 89:6-8; Neh 9:6) Näissä tapauksissa Jumalan pojilla tai Jumalilla tarkoitetaan Enkeleitä. Juutalaisessa kirjallisuudessa on hyvin tunnettua se Raamatun tulkinta, jonka mukaan nämä Jumalat ovat nimenomaan Enkeleitä eivätkä pakanakansojen palvomia epäjumalia. Myös saatanan sanotaan olleen välillä heidän joukossaan heidän käydessään Jumalan eteen. (Job 1:6; 2:1)

      Ja Isä Jumala Jahve on Meidän Taivaallinen isämme ja isä Jumala Jahve on meidän ihmisten ja Enkeleitten isä ja Tuomari ja Johtaja ja isä Jumala on myös meidän Kuninkaamme.

      ISÄ JUMALA JAHVE ON JUMALIEN TUOMARI !

      Raamatun Jumalien Kokouksesta kerrotaa Jobin Kirjassa ja Psalmi 82 ja monessa Raamatun kohassa kerrotaa Raamatun Jumalien Kokouksesta ja nämä Jumalat on Isä Jumalan poikia ja Nämä Jumalat on Enkeleitä eli Jumalan poikia / isä Jumalan korkeimpia poikia Ja Nämä Raamatun Jumalien kokouksessa olevat Jumalat on Enkeleitä Eli Isä Jumalan poikia ja Nämä Jumalat on Enkeleitä !

      Ja Raamattu ei voi Raueta tyhjiin ja Ette voi ettäkö saa kieltää Jumaluutta sillä niiku Raamatussa lukee nää niin Ette te hyvät ihmiset voi sanoo sillä niiku Raamatussa selvästi lukee ja Raamattu on totuus ja Raamattu on Jumalan sanaa ja kylmänä isä Jumala sanoo omiaan eli Enkeleitä eli Jumalan poikia Jumaliksi ja tyynni Korkeimman Pojiksi eikä Raamattu voi Raueta Tyhjiin ja Raamattu kertoo ja opettaa myös Jumalien Kokouksesta ja Raamatussaki usein Enkeleitä eli Jumalan poikiaki sanotaan Jumaliksi ja Raamatun Jumalien Kokous psalmi 82 ja Jobin kirjassa ja monessa muussaki Raamatun kohassa kerrotaa myös vanhassa Testamentissa myös eli Raamattu ei voi raueta tyhjiin sillä kaikki mitä Raamatussa on ja lukee on Jumalan sanaa ja Raamattu on totuus.

    • Kirjakääröt

      Ps.82:6 Biblia (1776) Minä tosin sanoi: te olette jumalat, ja kaikki Korkeimman lapset. Ps.86:8 Biblia, Herra! ei ole yksikään jumalista sinun kaltaises, ja ei ole kenkään, joka niin tehdä taitaa kuin sinä. 2Moos.15:11

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pohjanmaan käräjäoikeus on tuominnut Evita Enni Bettiina Kolmosen 3 vuoden ja 2 kuukauden mittaiseen

      23-vuotias Kolmonen suunnitteli aseellista iskua Isonkyrön yläkouluun. Hän muutti mielensä viime hetkellä. Koulusurmaa K
      Maailman menoa
      147
      3060
    2. Suojatiellä ei tarvitse kiittää!!

      Suomen liikennesääntöihin kuuluu että jalankulkija suojatiellä on ykkönen ja auto ym.ajoneuvo kakkonen.Ärsyttävää kun ny
      Maailman menoa
      159
      2327
    3. Rasistinen ääripersu iski Oululssa taas

      Jo toinen veitsihyökkäys Oulun Valkeassa: viitteitä, että teko olisi kopio edellisestä viikosta, sanoo poliisi. Kauppak
      Maailman menoa
      479
      2153
    4. Nainen, tilanne on sellainen

      kovin erikoinen, ja sellainen, etten sitä tänne voi kirjoittaa. Mutta voin sanoa olevani kiperässä tilanteessa, tilantee
      Ikävä
      127
      2064
    5. En usko että nainen meidän suhteesta

      Olisi tullut mitään. Kumpikin olisi ollut koko ajan mustasukkainen, kateellinen ja katkera jostain. Volatile combination
      Ikävä
      63
      1069
    6. Paula Koivuniemi täyttää tänään 77 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi on yksi Suomen iskelmätaivaan legendaarisimmista tähdistä. Laulajatar on ollut suomalaisten kestosuosik
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1059
    7. Tollanen supernainen oot...

      Kunnon pakkaus, ja sitten asut jonkun idiootin kanssa jossain korvessa. Oliko sulla siinä joku ajatuskin kun siihen ru
      Ikävä
      88
      1005
    8. Miten pitkään olet kirjoittanut

      omalle kaivatulle ?
      Ikävä
      79
      961
    9. Vielä näistä Oulun puukotuksista.

      Nyt on kovasti julkisuudessa esillä nämä kaksi Oulussa tapahtunutta rasistisin motiivein tehtyä puukotusta, jotka minist
      Maailman menoa
      181
      926
    10. Rita Niemi-Manninen kuittailee Aki-rakkaalleen Selviytyjät-osallistumisesta: "Akihan ei..."

      Pärjääköhän Rita paremmin viidakossa kuin Aki-rakas pohjolassa…?!? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/rita-niemi
      Suomalaiset julkkikset
      12
      875
    Aihe