Miksi nuori etääntyy uskosta tultuaan uskoon?

Jätteenkäsittelijä

Hesarissa oli mielenkiintoinen kirjoitus, jossa nuori nainen kirjoitti kokemuksistaan uskosta. Hän oli käsittääkseni tullut uskoon rippileirillä ja ollut isosena tämän jälkeen. Hän oli toiminut aktiivisena isosena ja ollut tosissaan uskonsa kanssa. Pian hän oli kuitenkin etääntynyt seurakunnasta ja uskosta, ilmeisesti hyvinkin etäälle. Kirjoituksesta jäi käsitys, että hän ei enää tiedä mihin uskoo.

Itselläni on tuttavapiirissä eräälle nuorelle käynyt hyvin samalla tavalla. Hän tosin ilmaisi jossain vaiheessa katkaisseensa välinsä yläkertaan kokonaan.

Itse olen kasvanut uskoon pienestä pitäen vähitellen. En tiedä kuinka hyvä uskovainen olen. Minun välit seurakuntaan ovat myös hyvin etäiset. En ole ikinä kokenut mitään voimakasta uskoon tulemista. Minulla ei ole ollut koskaan ketään läheistä, jonka kanssa olisin voinut varsinaisesti kasvaa uskossa ja pitää yhteyttä seurakuntaan. Osittain tästä syystä uskomiseni on usein hyvin haparoivaa.

Tästä kaikesta päähän tuli kysymys, jonka ajattelin heittää täällä ilmoille. Miten seurakunnat voisivat tehokkaammin tunnistaa ja auttaa meitä/näitä etääntyneitä ihmisiä, joilla uskonsiemen on kuitenkin hyvinkin vahvana?

Huomaan välillä odottavani kuin ihmettä, että tapaisin jonkun joka vetäisi minua seurakuntaan ja auttaisi kasvamaan uskossa. Välillä selaan kirkollisia tapahtumia, mutta niistä ei tahdo löytyä mielekkäitä. Joissakin tilaisuuksissa olen käynyt, mutta siellä olleet liian erilaiset ihmiset ovat saaneet aikaan ennemminkin hylkimisreaktion.

Tiedän vastuun olevan viime kädessä itsellä ja siitähän uskossa on kysymys. Ei voi vain odottaa sohvalla, että Jumala elää elämäämme ja kasvattaa meitä.

Tietysti voisin olla aktiivinen ja yrittää ehdottaa itselle sopivaa tapahtumaa ja tilaisuutta. Olen kokenut seurakuntien olevan kuitenkin täynnä innokkaita ihmisiä järjestämään melkein mitä vaan.

Tulipa pitkä vuodatus. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja kommentoida.

28

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä.neuvoo

      Minulla on se käsitys, että kukaan ei tule oikeaan uskoon kirkoissa eikä lahkoissa, vaan ovat kuin juutalaiskansaan verrattavia, peitteen alla, vrt. Room 11. Harhailemassa opintuulissa.

    • Tiäremiäs

      Koska kun uskoon tutustuu tarkemmin, huomaa miten järjenvastainen se on.

    • tulekokeilemaan

      Hei
      Sinulla oli aika kaunis ja pohtiva viesti.
      Itse olen entinen luterilainen ja ymmärrän hyvin, miksi etääntyy kirkosta ja...

      Itse Yläkerran armosta löysin tieni Katoliseen Kirkkoon ja kaikki muuttui.
      Sitä on vaikea uskoa, kuinka valtava se ero on, ennen kuin itse kokee sen.

      Tule tutustumaan.
      Meillä on joka päivä messu ja syksyllä alkaa taas infokurssi.
      Infokurssi on ilmainen, ei sido mihinkään ja siellä käydään hyvin läpi se mihin me Uskomme ja mihin me olemme sitoutuneet.

      Kokeile, olen varma ettet tule pettymään :)

    • No se tietysti riippuu siitäkin onko oikeasti edes uskoon tullut ja syntynyt uudesti, vai tehnyt vain "uskonratkaisun" ja lausunut syntisen rukouksen...

      Mutta tietysti uskosta voi etääntyä monesta syystä, varsinkin siitä että monien kristittyjen välillä ei ole keskinäistä rakkautta, vaan pelkkää toisten tuomitsemista harhaoppisena helvettiin. Moni uskova suorastaan vihaa toista jos jostakin asiasta tulee erimielisyyttä. Jos ihminen pitää itseään ehdottoman oikeassa olevana ja tuomitsee muita, niin se on erittäin karkottava piirre.

      • >Mutta tietysti uskosta voi etääntyä monesta syystä, varsinkin siitä että monien kristittyjen välillä ei ole keskinäistä rakkautta, vaan pelkkää toisten tuomitsemista harhaoppisena helvettiin. Moni uskova suorastaan vihaa toista jos jostakin asiasta tulee erimielisyyttä. Jos ihminen pitää itseään ehdottoman oikeassa olevana ja tuomitsee muita, niin se on erittäin karkottava piirre.

        Hei, täähän oli ihan järkevää tekstiä. Ykä yllätti.


      • Evangeligo

        Olet niin oikeassa kuin ihminen voi seurakunta elämästä olla. Yleisellä tasolla, esm se, että Jumala on paha, ei hyväksytä vaikka raamattu todistaa sen läpi raamatun, että Jumala on paha. Hän esm tapatti israelin kansalla, miekan terällä Ai:n kaupungista kaiken elollisen imeväiset ja äidit miehet ja eläimet kaiken missä vain oli elämän henki. Kuitenkin Jumala oli äskettäin antanut Israelille käskyn: ÄLÄ TAPA!! taitaa olla viides käsky. Kysy siis itseltäsi onko tämä Jumala hyvä vai paha? Onko oikein tapattaa pieniä lapsiakin miekan terällä. Teitä uskovia pitäs kaikkia lyyä miekan terällä jotka puhutte, että Jumala on hyvä!!


    • Eritasoiset

      Nuorena ymmärsin, että "uskoon tuleminen" on voimallinen kokemus, jonka jälkeen elämä on kirkkaampaa ja on helpompi elää oikein ja rehellisesti.
      Sellaista valaistumista en kohdannut, vaikka odotin ihan oikeasti, että jonain päivänä minutkin ikään kuin hyväksytään uskoon. Vähitellen jäin omiin oloihini nimikristityksi. Kelpaakohan sellainen? Uskoni on laimeaa ja monta kertaa ajattelen, ettei kuoleman jälkeen voi olla mitään. Vain uni, joka ei pääty.

      • Evangeligo

        Kirjoitit ihan oikein kuolema on uni joka ei pääty. Kaikki muu niin kuoleman jälkeinen taivas kuin helvettikin on mielikuvituksen tuotetta ja meille joillekkin uskoville puheet helvetistä on sinun pelotteluasi ja valta muiten seurakuntalaisten yli!!


    • JoitainKokemuksia

      Aika monenlaisia seurakuntia on. Ja seurakunnan nimi ei aina kerro, kuinka hyvin siellä saa tukea toisista uskovaisista.

      Itselläni on ollut sellainen hyvä siunaus matkassa, että olen vuosien varrella saanut tukea ja innostusta muilta uskovilta. Aika pian Tampereelle muuton jälkeen (edellisellä vuosituhannella...) tutustuin seurakunnan opiskelijapiirin kautta ihmisiin, joiden kanssa aloitettiin vapaamuotoinen rukousryhmä tai vastaava (kutsuttiin sitä soluksi). Ja vuosien aikana on ollut suuressa seurakunnassa monia sellaisia pienempiä kaveriporukoita, joiden avulla ollaan tsempattu toisiamme eteenpäin.

      Joskus vuosia sitten sain yhdestä hengellisestä tapahtumasta paljon jumalallisia eväitä ja intoa. Sieltä kotiin ajaessani pohdin, miten voisin säilyttää sen hyvän, mitä Jumala oli siinä tapahtumassa antanut. Jumala toi selvästi mieleeni kaksi kaveria, joiden kanssa alkaisin nähdä säännöllisesti kahdestaan. Siis siten, että näen kumpaakin heistä erikseen, tsempataan toisiamme ja ollaan avoimia kaikista haasteista.

      Sitten oma kokemukseni on myös, että hyvät rukouskokoontumiset ja aito Jumalan ylistäminen (hyvien saarnojen lisäksi) ovat sellaisia asioita, joista olen itse saanut virtaa Jumala-suhteeseeni.

      Nämä oli omia kokemuksiani.

    • PiispaHenrik

      Mene rohkeasti mukaan seurakuntasi jumalanpalveluksiin ja uskovien yhteyteen. Yksin pähkäilemällä on vaarana muuttua kuivaksi oksaksi, joka lopulta kuihtuu ja katkeaa pois. Elämä virtaa ehtoollisyhteydestä Kristuksen ja muiden kristittyjen kanssa. Mielestäni tämä elävä yhteys on paljon, paljon tärkeämpi asia kuin jokin hyvä meininki tai itselle sopiva, kiva tapahtuma seurakunnassa.

    • opetuslapseta-itsesi

      Jumalan Poika, pyhä puhdas. Viaton, itse Jumala Kristuksessa Jeesuksessa. Kuningasten kuningas meni Jordanille Johanneksen kastettavaksi. Johannes esteli, mutta Jeesus sanoi:
      Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus Jeesuksenko vanhurskauttamisesta oli kyse?
      Ei suinkaan vaan meidän. Seuraavana päivänä kun Johannes Kastaja näki Jeesuksen sanoi hän:
      "Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin. " Väitän, että Jeesus kasteessa sitoutui Jumalan Isän Kanssa sovittamaan maailman itsensä kanssa.
      Kasteessa Jeesus otti päällensä kaikkien niiden synnit jotka uskovat ja ottavat kasteen, Apt 2:38 "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      Kasteessa me puolestamme pääsemme osalliseksi Jeesuksen tekemään sovintoon Jumalan Isän kanssa. Mt.16:16 voisi sanoa näinkin: joka uskoo Jeesukseen hän myös menee kasteelle.
      Luther sanoi jotain hyvin tärkeää., myös kaste asiaa koskevaa. Sanoessaan Katariinalleen: Mikään sopimus minkä toinen ihminen tekee sinun puolestasi Jumalalle ei ole voimassa.
      Tähän liittoon ei pääse kuin omakohtaisen uudestisyntymisen kautta. Kaste erottaa meidät maailmasta. Luvattuun maahan pääsi ainoastaan ne, jotka toimivat annettujen ohjeiden mukaan.
      Kasteelle meno oli itselleni itsestään selvyys ja mieluinen asia. Se on etuoikeus ja mieluista niille jotka uskovat Jeesukseen.

      Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.

    • Kiitos aloituksestasi. Olen itse paininut pitkään samanlaisten uskonyhteyden kysymysten kanssa ja havainnut, että meitä sinun kaltaisiasi paikkansa etsijöitä on pilvin pimein. Moni sydämeltään vilpitön ja herkkä ihminen säikkyy kristillisyyden monesti niin kovia ja vaativia kasvoja. Ei kukaan itsensä pieneksi ja keskeneräiseksi tunteva etsijä halua tulla "telaketjukristillisyyden" polkemaksi tai nielaisemaksi. Ihmiset pukevat kristinuskon niin usein muotoon, joka polkee heräävät hennot hengellisyyden taimet. Itseriittoiset organisaatiot, oppijärjestelmät ja uskovaisuuden ulkoiset mittarit saavat aikaan sen, että moni uskosta kiinnostunut jättäytyy "kaappikristityksi", koska ei halua noihin pakkopaitoihin eikä osalliseksi niiden ympärillä pyörivistä kiistoista.

      Olisin valtavan iloinen, jos voisin osoittaa etsijöille jonkun varman paikan, josta jokainen löytäisi itselleen sopivan vastaanoton ja uskonyhteyden. Valitettavasti en itsekään siinä tilanteessa, jossa sinä nyt olet, löytänyt mitään valmista seurakuntayhteyttä. Olen kuitenkin elävä esimerkki siitä, että Jumala johdattaa meitä, jos kuljemme rukoilleen. Takavuosina olin nimittäin eräänä päivänä tilanteessa, jossa tajusin, että vahvistuakseni sen pelastuksen osallisuudessa, johon Jumala minut oli mitä ilmeisimmin Jeesuksessa kutsunut, minun oli välttämättä löydettävä uskonyhteyttä. Koska koin järjestäytyneet kristillisyyden muodot ahdistaviksi, en voinut muuta kuin huutaa Jumalaa avuksi. Sain unessa hyvin selvän vastauksen: Pidä yhteyttä niiden kanssa, joiden kanssa löydät yhteyttä.

      Tämä vastaus on kuljettanut minua vuosikaudet ilman, että minun olisi tarvinnut ruveta samaistumaan johonkin kuppikuntaan (tai parjaamaan niitä, jotka samaistuvat). Pohjimmiltaan se merkitsee minulle, että seurakunta ei ole jokin ulkoinen rakennelma vaan se on elävää yhteyttä ihmisten kesken. Se ei siis edellytä mitään muuta kuin että ihmiset tunnustavat olevansa aidosti kiinnostuneita ja valmiita etsimään sitä, mitä Jumala on meille itse kullekin Kristuksessa varannut. Parhaiten tämä toteutuu mielestäni silloin, kun kukaan ei yritä kovasti esittää uskovaista eikä ripustaudu johonkin organisaatioon/ opilliseen kuppikuntaan.

      Tällainen toimintatapa on saanut aikaan sen, että minulla on aina ollut riittävästi ihmissuhteita, joissa hengellisten asioiden työstäminen ja uskossa vahvistuminen sujuu, mutta kaikkiin itseriittoisiin oppisuuntiin, organisaatioihin ja kuppikuntiin nähden olen jäänyt ulkopuoliseksi.

      'Menkäämme siis hänen (Kristuksen) luokseen leirin ulkopuolelle hänen pilkkaansa kantaen. Eihän meillä täällä ole pysyvää kaupunkia, vaan tulevaa me etsimme.' Hepr 13:13-14

    • capiche

      Se ei riitä, että tulee uskoon. Pitäisi myös kasvaa uskossa ja Jumalan tuntemisessa. Jos uskoontulo perustuu tunnekokemukseen, niin usko katoaa kun tunteet vaihtelevat. Ainakin ihminen itse mieltää sen niin.

    • 12___13

      "Miten seurakunnat voisivat tehokkaammin tunnistaa ja auttaa meitä/näitä etääntyneitä ihmisiä, joilla uskonsiemen on kuitenkin hyvinkin vahvana?"

      Ei mitenkään, elleivät luovu ihmisopeistaan ja palaa Raamatun opetukseen.

    • Ai-On

      "Tiedän vastuun olevan viime kädessä itsellä ja siitähän uskossa on kysymys."

      Mielestäni vastuu ei ole ihmisellä vaan Jumalalla. Tässä itsekin odotan varmaan kuudetta vuotta tietyntyyppistä vastausta tai kutsua Jumalalta seurakuntaan, mutta mitään ei kuulu. Siispä minulla lisääntyy varmuus siihen ettei persoonallista Jumalaa ole olemassakaan. Ja kaikki seurakunnat ovat edelleenkin täynnä minulle mielenkiinnottomia ihmisiä, jotka saavat minut vain hylkimään lisää näitä luotaantyöntäviä paikkoja.

      • Lainaus: "Mielestäni vastuu ei ole ihmisellä vaan Jumalalla."

        Tosi on, että uskon vaikuttaa Jumala. Jeesus sanoikin:
        "Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä." Joh 6:44

        Jumala kuitenkin toimii niiden kautta, jotka tuntevat hänet. Eihän Raamattukaan olisi meidän käytettävissämme, jos eivät ihmiset olisi sitä kirjoittaneet, painaneet, levittäneet. Mutta myös se on totta, etteivät kaikki, jotka sanovat "Herra Herra" ole Jumalan asialla. On olemassa monella tavoin luotaantyöntävää kristillisyyttä. Se johtuu siitä, että Jumalan antama uskon sijasta ihmiset nojaavat omaan kaavamaiseen uskotteluunsa.

        Tarkkaan ottaen Jumala ei kutsu ketään kirkkoon tai muihin seurakuntaorganisaatioihin. Hän kutsuu myös sinua Ai-On suoraan itsensä yhteyteen Jeesuksen kautta. Minä, jolla ei ole mitään asemaa missään organisaatiossa, voin olla sen verran välittäjinä tässä asiassa, että esitän sinulle sen saman kutsun, jonka Jeesus on minulle itselleni aikanaan esittänyt:

        "Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt." Matt 11:28-30


      • capiche
        EJKR kirjoitti:

        Lainaus: "Mielestäni vastuu ei ole ihmisellä vaan Jumalalla."

        Tosi on, että uskon vaikuttaa Jumala. Jeesus sanoikin:
        "Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä." Joh 6:44

        Jumala kuitenkin toimii niiden kautta, jotka tuntevat hänet. Eihän Raamattukaan olisi meidän käytettävissämme, jos eivät ihmiset olisi sitä kirjoittaneet, painaneet, levittäneet. Mutta myös se on totta, etteivät kaikki, jotka sanovat "Herra Herra" ole Jumalan asialla. On olemassa monella tavoin luotaantyöntävää kristillisyyttä. Se johtuu siitä, että Jumalan antama uskon sijasta ihmiset nojaavat omaan kaavamaiseen uskotteluunsa.

        Tarkkaan ottaen Jumala ei kutsu ketään kirkkoon tai muihin seurakuntaorganisaatioihin. Hän kutsuu myös sinua Ai-On suoraan itsensä yhteyteen Jeesuksen kautta. Minä, jolla ei ole mitään asemaa missään organisaatiossa, voin olla sen verran välittäjinä tässä asiassa, että esitän sinulle sen saman kutsun, jonka Jeesus on minulle itselleni aikanaan esittänyt:

        "Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt." Matt 11:28-30

        Ihmisellä on myös oma vastuunsa. Uskossa oleva ihminen voi päättää kääntyä pois Jumalasta tai kääntyä Jumalan puoleen. Jostain syystä Jumala ei luonut meistä tahdottomia objekteja, vaan ajattelevia subjekteja.


      • capiche kirjoitti:

        Ihmisellä on myös oma vastuunsa. Uskossa oleva ihminen voi päättää kääntyä pois Jumalasta tai kääntyä Jumalan puoleen. Jostain syystä Jumala ei luonut meistä tahdottomia objekteja, vaan ajattelevia subjekteja.

        Asiassa on monta puolta ja sitä voi tarkastella monesta kulmasta. Kun Erkki Lemiseltä kysyttiin aikanaan, että mikä on ihmisen oma osuus pelastuksessa, hän vastasi: Vastaanhangoitteleminen


      • capiche
        EJKR kirjoitti:

        Asiassa on monta puolta ja sitä voi tarkastella monesta kulmasta. Kun Erkki Lemiseltä kysyttiin aikanaan, että mikä on ihmisen oma osuus pelastuksessa, hän vastasi: Vastaanhangoitteleminen

        Epäilemättä myös vastaanhangoitteleminen. Se on luonnollista, sillä omavoimaisuudesta on tuskallista luopua. Mutta ihmisen on luovuttava omavoimaisuudesta, jos hän haluaa ottaa vastaan armon. Jumala voi toki taivutella ihmistä siihen suuntaan, mutta päätös on kuitenkin ihmisen.


      • capiche

        Kirkkoon käveleminen on kyllä ihmisen omalla vastuulla. Ei Jumala tule ketään kotoa hakemaan. Se on sitten eri juttu, että Jumala saattaa johtaa johonkin tiettyyn seurakuntaan, joka vastaa uskovan senhetkisiä kasvutarpeita.

        Itsellänikin on kokemusta Jumalan johdatuksesta seurakunnan suhteen. Mutta silloinkin piti vähän katsella ympärilleen, ennenkuin sisimmässä tuntui, että tämä on sinun paikkasi. Mielenkiintoisinta on, että en olisi itse koskaan valinnut ko. seurakuntaa. Mutta myöhemmin ymmärsin miksi minun piti mennä juuri sinne.


    • pullokossuu

      Suosittelen vähän ottaa pikku kännit perjantaina kyllä se siitä sitte taas.

      • Ai-On

        Hyvä muistutus! Ja karaokea laulamaan! Opiskeluaikojen jälkeen tosiaankin muotoutui motto mieleviini : Kirkko vai kapakka? Miksei näitä kahta asiaa voisi siis yhdistää?


    • Evangeligo

      Kiitos aloittajalle hyvästä kirjoituksesta. Pitkä aikaisena aktiivi seurakuntalaisena tiedän esm yhden syyn miksi jotkin ihmiset jotka tulevat seurakuntaan ja elävään uskoon, pian luopuvat uskosta ja seurakunnasta.
      Nythän on näin, että varsinkin vähemmistö seurakunnissa puhutaan veli ja sisko rakkaudesta ihan ylitsevuotavasti, mutta käytäntö on ihan toista, ei seurakunnissa rakasteta kuin näön vuoksi uutta seurakuntalaista, ehkä muutaman kuukauden ajan ja tämäkin syystä, että näin kuuluu tehdä uutta seurakuntalaista kohtaan. Tämän jälkeen sinua ei rakasteta yhtään enempää kuin muuallakaan Suomalaisissa kerhoissa ja ydistyksissä. Eli sinä olet kuin tyhjää ilmaa, sinua tuskin tervehditään, kuten tyyliin kuuluu suomessa muuallakin. Älä siis oleta, että sinua rakastetaan seurakunnissa yhtään enempää kuin muuallakaan.
      Nyt kun siis uusi ihminen tulee seurakuntaan niin hän luulee, että hän on löytänyt yhteisön jossa hän on rakastettu. Noin kolmen kuukauden kuluttua hänelle paljastuu raaka totuus ihmiset on yhtä rakkaudettomia kuin muuallakin Suomessa. Puheet rakkaudesta on ollutkin sana helinää. Ei lähetys työtäkään rakkaudesta tehdä vaan siksi, että se kuuluu uskovien tyyliin.
      Olen jonkin verran matkustellut ja yleensäkin alkuperäisenä Suomalaisena minulla on käsitys, että tuskin ainakaan Euroopasta löytyy rakkaudettomampia ihmisiä kuin me olemme. Meille on useimmat tuttavamme ihan saman tekeviä onko heitä tai ei. Ehkä perheitten keskuudessa on jotain rakkautta muistuttavaa suhtautumista toisiin perheen jäseniin. Mutta jo ero tilastot osoittavat, että olemme ihmisiä jotka välittävät vain itsestään ja rahasta.
      Jos seurakunnasta joku vajakki yrittää löytää rakkautta niin varoitan sinua etukäteen, ei sinua seurakunnassa välitetä muuten kuin, että ns uskova kokee velvollisuudekseen osoittaa sinulle rakkaudelta näyttäviä tekoja ja varsinkin silloin kun on muita seurakuntalaisia paikalla.
      Yksi ikääntynyt evankelista sanoi minulle osuvasti seurakunnasta: "Seurakunta elämä on toisen niskaan tuijjottamista". Niin sitähän se on kokouksessa istut ja tuijotat edessäsi istuvan niskaan ja sitten kotiin!!

      • Evangeligo

        Tuohon jatkoksi omaan tekstiini, siitä kuinka vähän seurakunnassakin loppujen lopuksi kenestäkään välitetään, en välitä minä, eikä minusta välitä muut. Olin pitkäaikainen aktiivi seurakuntalainen kouvolan kansan lähetyksessä osallistuin kaikkeen julki seurakunta toimintaan. Vaimoni sairastuttua ja minun jäätyäni omais hoitajaksi, kukaan ei soittanut ja kysellyt miten voimme ja miksi, emme ole olleet seurakunnassa? En kyllä minäkään olis soitellu jos joku olis ollu poissa, niistäkin jotka oli aktiiveja. Niin, että mitä me oikein olemme? Raamatussa tarkoitettua rakkautta meissä ei ole yhtään enempää kuin julki Jumalattomissakaan.
        Kun aivan tänään soitin velimiehelleni, millaisessa kunnossa olen ja en jaksa yhtä mittaa kävellä kuin noin viisikymmentä metriä, ja lisäsin kuitenkin, että ei kannata kuitenkaan huolestua! Noo velj mies tähän: "Luulet sie että sinusta huolestutaan"? En välittänyt velimiehen vastauksesta, sillä se kuvaa juuri meidän Suomalaisten asennetta toisiimme, ei me huolestuta toisistamme en minä toisista, eikä toiset minusta, eikä kestään muistakaan kassa ihmisistä tai seurakuntalaisesta, olkoonpa tämä missä kunnossa tahansa. Uskovien yhteisöissä asian tekee inhottavaksi se kun siitä välittämisestä puhutaan joka seurakunnan julki tilaisuudessa, mutta se ei näy kuitenkaan mitenkään seurakunnassa. Jos olet ollut yksin ja yksinäinen enne seurakuntaan tuloasi, niin varmasti myös seurakunnassa olet yksin ja yksinäin, ei sinusta välitetä yhtään enempää seurakunnassakaan. Sinulle huudellaan Siunausta!! Jeesus rakastaa sinua!! Mutta yleensä se rakkaus ei ulotu tämän pitemmälle. Tämä on totuus seurakunnassa sekä seurakuntien ulkopuolella!!


      • Pelastettu

        Tiedättekö te jotka äimistelette seurakuntia teitä Jumala kutsuu. Ette ole tulleet paadutetuiksi noihin seurakuntiin, joita yhtäkään ei ole Jumala saanut koota.
        Näin on Jerusalem, "Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet."

        Jumalan yhteyteen ei tulla johdetuksi yhdenkään seurakunnan kautta.

        Jeesus sanoo:" Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        Profeetoissa on kirjoitettuna: `Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi`. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni."

        Paavalin kautta ei siis kukaan tule kohtaamaan Jeesusta.

        Jumala lähetti Poikansa, että jokainen joka uskoo ja tottelee Häntä pelastuisi.


    • aaerv

      Unohtakaa nyt lahkot, kirkot ja seurakunnat, ne on ihmisten seuroja. Raamattu käteen ja kädet ristiin, älkää yrittäkö siirtää vastuuta "seurakunnalle". Jumala on yhden rukouksen päässä.

    • Niin olet yksin, sa ihminen, yksin keskellä kaiken,
      yksin syntynyt oot, yksin sa lähtevä oot,
      yksin erhees kätket ja yksin kyyneles itket.
      Ainoa uskollinen on oma varjosi vain.

    • Kauanuskossa

      Uskosta kiinostuneet liittykää uskovien faceryhmiin. Vapaiden suuntien kristityt, Todistuksia Jumalan ihmeistä, Kuninkaallinen papisto, Rukouksen ja kuulemisen ryhmä, Jeesuksen rakkaat ystvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2914
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      105
      1567
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1441
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      88
      1205
    5. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      378
      1156
    6. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1040
    7. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1031
    8. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1008
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      79
      992
    10. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      32
      980
    Aihe