Tieliikennelaista löytyy monta kohtaa joissa velvoitetaan eri tilanteissa antamaan esteetön kulku. Mitä tuo esteetön kulku oikein tarkoittaa ja miten se oikeaoppisesti annetaan?
Kyllä mielestäni ajoneuvolla pitää olla esim. varovainen suojaamattomia ihmisiä kohtaan, ettei ainakaan kovin läheltä heitä mennä. Ehkä ajoneuvojen ei pidä olla suojatiellä yhtä aikaa jalankulkijoiden kanssa laisinkaan, vaan antaa jalankulkijoiden tehdä oma suoritus rauhassa.
Mitä tarkoittaa esteetön kulku?
55
989
Vastaukset
Se tarkoittaa, ettei kululle ole estettä. Suojatielle kyllä voi ihan hyvin mennä jalankulkijoiden kanssa samaan aikaan. Jättää vaan sen verran väliä, ettei ole estettä, huomioi kulkusuunnan ja nopeuden, jne. Tietysti tilannenopeus ja yleinen turvallisuus on huomioitava.
- suojaa-ihmistä
Riippuu suojatien pituudesta. Lyhyellä suojatiellä ei todellakaan pidä mennä yhtä aikaa sekaan. Pidemmällä toki onnistuu. Kyllä ihmisten ympärillä on "suojakehä" jonka läheisyyteen eivät ajoneuvot kuulu (vaikka laissa ei tällaista mainitakkaan).
suojaa-ihmistä kirjoitti:
Riippuu suojatien pituudesta. Lyhyellä suojatiellä ei todellakaan pidä mennä yhtä aikaa sekaan. Pidemmällä toki onnistuu. Kyllä ihmisten ympärillä on "suojakehä" jonka läheisyyteen eivät ajoneuvot kuulu (vaikka laissa ei tällaista mainitakkaan).
Useimmiten suojatiet ovat vähintään kymmenen metriä pitkiä. Kyllä silloin voi jo hyvin ajaa takaa ohi, kun jalankulkija on jo vastaantulevien kaistalla...
TheRat kirjoitti:
Useimmiten suojatiet ovat vähintään kymmenen metriä pitkiä. Kyllä silloin voi jo hyvin ajaa takaa ohi, kun jalankulkija on jo vastaantulevien kaistalla...
Vähintään - piti olla luokkaa... :)
- näinsevainon
Mikäli jalankulkija joutuu hiljentämään tai jollain tapaa väistämään, olet epäonnistunut antamaan esteettömän kulun.
- Jeps.jep
näinsevainon kirjoitti:
Mikäli jalankulkija joutuu hiljentämään tai jollain tapaa väistämään, olet epäonnistunut antamaan esteettömän kulun.
Juuri noin. Jalankulkijan tulee voida ylittää suuojatie ikäänkuin autoja ei olisi lähimaillakaan. Poikkeuksena tilanne, jossa autoilijalla ei ole mahdollisuutta enää antaa tilaa eli jalankulkija ei saa hypätä yllättäen auton eteen.
näinsevainon kirjoitti:
Mikäli jalankulkija joutuu hiljentämään tai jollain tapaa väistämään, olet epäonnistunut antamaan esteettömän kulun.
Juuri näin. Ei vaan uppoa kaikille.
- veio3
10-14 kirjoitti:
Tällä kertaa TheRat on oikeassa laintulkinnassaan. Pisteet siitä.
Mistähän löytyisi muita lainkohtia missä TheRat on lain hengen ja kirjaimen mukainen.?
- pakumies671
näinsevainon kirjoitti:
Mikäli jalankulkija joutuu hiljentämään tai jollain tapaa väistämään, olet epäonnistunut antamaan esteettömän kulun.
Samaa mieltä. Lisäisin kuitenkin, että jos jalankulkija ei allesi ehdi kuin juoksemalla, jatka matkaa. Turhat pysähdykset voi jättää väliin. Eli jos jalankulkija jatkaa kävelyään tekemättä mitään yllättävää ja sinä pystyt ajamaan tasaista vauhtia, älä temppuile. Mitään monien metrien turva-aluetta ei jalankulkijakaan tarvitse. Auto ja jalankulkija mahtuu samalle suojatielle samaan aikaan. Samoin jos ei ole ruuhka-aika ja näet suojatien eteen pysähtyneenjalankulkijan, älä pysähdy jos näyttää siltä että jalankulkija ei kuitenkaan uskalla astua suojatielle ennenkuin olet ollut jo jonkunaikaa pysähdyksissä. Jos on ruuhkaa, asia on eri, koska silloin ei tule sitä hetkeä välttämättä pitkään aikaan että kyseinen henkilö uskaltaisi osoittaa aikeensa ylittää tie.
On loppujenlopuksi helppo nähdä ihmisestä onko hän niitä jotka ylittää tien tilaisuudentullen vai sellainen joka anteeksipyytävän näköisenä antaa sinun seisoa siinä suojatien edessä tyhjänpanttina tovin, ennenkuin lähtee liikkeelle. - EiPysädyspakkoa
pakumies671 kirjoitti:
Samaa mieltä. Lisäisin kuitenkin, että jos jalankulkija ei allesi ehdi kuin juoksemalla, jatka matkaa. Turhat pysähdykset voi jättää väliin. Eli jos jalankulkija jatkaa kävelyään tekemättä mitään yllättävää ja sinä pystyt ajamaan tasaista vauhtia, älä temppuile. Mitään monien metrien turva-aluetta ei jalankulkijakaan tarvitse. Auto ja jalankulkija mahtuu samalle suojatielle samaan aikaan. Samoin jos ei ole ruuhka-aika ja näet suojatien eteen pysähtyneenjalankulkijan, älä pysähdy jos näyttää siltä että jalankulkija ei kuitenkaan uskalla astua suojatielle ennenkuin olet ollut jo jonkunaikaa pysähdyksissä. Jos on ruuhkaa, asia on eri, koska silloin ei tule sitä hetkeä välttämättä pitkään aikaan että kyseinen henkilö uskaltaisi osoittaa aikeensa ylittää tie.
On loppujenlopuksi helppo nähdä ihmisestä onko hän niitä jotka ylittää tien tilaisuudentullen vai sellainen joka anteeksipyytävän näköisenä antaa sinun seisoa siinä suojatien edessä tyhjänpanttina tovin, ennenkuin lähtee liikkeelle.Minun ei usein tarvitse pysähtyä antaakseni jalankulkijalle esteettömän käynnin. Riittävä hidastus ja merkki kädellä "mene vaan" riittää. Jos jalankulkija menee ripeästi, ei oma matkani edes hidastu - seuraavassa kadunkulmassa on edellä menevä ajettu taas sopivalle turvavälille kiinni.
- turva-alue.tarvitaan
pakumies671 kirjoitti:
Samaa mieltä. Lisäisin kuitenkin, että jos jalankulkija ei allesi ehdi kuin juoksemalla, jatka matkaa. Turhat pysähdykset voi jättää väliin. Eli jos jalankulkija jatkaa kävelyään tekemättä mitään yllättävää ja sinä pystyt ajamaan tasaista vauhtia, älä temppuile. Mitään monien metrien turva-aluetta ei jalankulkijakaan tarvitse. Auto ja jalankulkija mahtuu samalle suojatielle samaan aikaan. Samoin jos ei ole ruuhka-aika ja näet suojatien eteen pysähtyneenjalankulkijan, älä pysähdy jos näyttää siltä että jalankulkija ei kuitenkaan uskalla astua suojatielle ennenkuin olet ollut jo jonkunaikaa pysähdyksissä. Jos on ruuhkaa, asia on eri, koska silloin ei tule sitä hetkeä välttämättä pitkään aikaan että kyseinen henkilö uskaltaisi osoittaa aikeensa ylittää tie.
On loppujenlopuksi helppo nähdä ihmisestä onko hän niitä jotka ylittää tien tilaisuudentullen vai sellainen joka anteeksipyytävän näköisenä antaa sinun seisoa siinä suojatien edessä tyhjänpanttina tovin, ennenkuin lähtee liikkeelle.Pitää kyllä huomioida kaatumisvaara. Jos pitkä henkilö liukastuu ja kaatuu ylittäessään suojatietä, niin kyllä se muutaman metrin "turvaraja" on syytä olla jalankulkijoihin ettei aja kaatuneen päälle.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Useimmiten suojatiet ovat vähintään kymmenen metriä pitkiä. Kyllä silloin voi jo hyvin ajaa takaa ohi, kun jalankulkija on jo vastaantulevien kaistalla...
Aina tilannekohtaista. Nykyinen laki velvoittaa nyt myös antamaan mm. jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Jalankulkijoiden ympärillä on tavallaan suojapuskuri, jonka ulkopuolella pitää pysytellä. Mitään metrimäärää ei ole määritelty, mutta sellaiset 1,5 - 2 m on käytännössä hyvä pitää väliä. Tuo välimatka on toki myös tilanteista riippuva asia.
- Anonyymi
Jeps.jep kirjoitti:
Juuri noin. Jalankulkijan tulee voida ylittää suuojatie ikäänkuin autoja ei olisi lähimaillakaan. Poikkeuksena tilanne, jossa autoilijalla ei ole mahdollisuutta enää antaa tilaa eli jalankulkija ei saa hypätä yllättäen auton eteen.
"Poikkeuksena tilanne, jossa autoilijalla ei ole mahdollisuutta enää antaa tilaa eli jalankulkija ei saa hypätä yllättäen auton eteen."
Tosin ei tämäkään mikään poikkeus vaatimukseen ole, vaan mikäli autoilijalla ei ole mahdollisuutta enää antaa tilaa, on autoilija mokannut jo aikaisemmin. Ei kärkikolmiotakaan tulkita niin, että sen takaa tulevan tulee väistää muita, paitsi jos tuli ajettua niin kovaa ettei enää ehdi. - Anonyymi
pakumies671 kirjoitti:
Samaa mieltä. Lisäisin kuitenkin, että jos jalankulkija ei allesi ehdi kuin juoksemalla, jatka matkaa. Turhat pysähdykset voi jättää väliin. Eli jos jalankulkija jatkaa kävelyään tekemättä mitään yllättävää ja sinä pystyt ajamaan tasaista vauhtia, älä temppuile. Mitään monien metrien turva-aluetta ei jalankulkijakaan tarvitse. Auto ja jalankulkija mahtuu samalle suojatielle samaan aikaan. Samoin jos ei ole ruuhka-aika ja näet suojatien eteen pysähtyneenjalankulkijan, älä pysähdy jos näyttää siltä että jalankulkija ei kuitenkaan uskalla astua suojatielle ennenkuin olet ollut jo jonkunaikaa pysähdyksissä. Jos on ruuhkaa, asia on eri, koska silloin ei tule sitä hetkeä välttämättä pitkään aikaan että kyseinen henkilö uskaltaisi osoittaa aikeensa ylittää tie.
On loppujenlopuksi helppo nähdä ihmisestä onko hän niitä jotka ylittää tien tilaisuudentullen vai sellainen joka anteeksipyytävän näköisenä antaa sinun seisoa siinä suojatien edessä tyhjänpanttina tovin, ennenkuin lähtee liikkeelle."Lisäisin kuitenkin, että jos jalankulkija ei allesi ehdi kuin juoksemalla, jatka matkaa. "
Varmaan tarkoitit sitä, että jalankulkija ehtisi alle tekemällä yllättävän kiihdytyksen. Muille kuitenkin huomiona, että tosiaan juokseminen on yksi jalankulun muoto (muita mm hiihtäminen, potkukelkkailu, rullaluistelu) ja ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus antaa esteetön kulku suojatiellä kaikille jalankulkijoille, ei vain kävelijöille. Vaikka lastensa turvallisuudesta huolissaan olevat vanhemmat opettavat, että suojatielle ei saa juosta, niin tieliikennelaki ei ota kantaa siihen, millaisella askelluksella suojatielle mennään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lisäisin kuitenkin, että jos jalankulkija ei allesi ehdi kuin juoksemalla, jatka matkaa. "
Varmaan tarkoitit sitä, että jalankulkija ehtisi alle tekemällä yllättävän kiihdytyksen. Muille kuitenkin huomiona, että tosiaan juokseminen on yksi jalankulun muoto (muita mm hiihtäminen, potkukelkkailu, rullaluistelu) ja ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus antaa esteetön kulku suojatiellä kaikille jalankulkijoille, ei vain kävelijöille. Vaikka lastensa turvallisuudesta huolissaan olevat vanhemmat opettavat, että suojatielle ei saa juosta, niin tieliikennelaki ei ota kantaa siihen, millaisella askelluksella suojatielle mennään.Juu ja ainakin tällä hetkellä osa sähköisistä välineistä lasketaan myös jalankulkijoiksi (jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet).
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ja ainakin tällä hetkellä osa sähköisistä välineistä lasketaan myös jalankulkijoiksi (jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet).
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetJep. Tuo on kyllä vähän hankala asia. Mistäs ihmeestä suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettaja tietää vaikkapa näkemänsä sähköpotkulaudan moottoritehon tai rakenteellisen maksiminopeuden? Varmempaa siis suhtautua jokaiseen sähköpotkulautaan jalankulkijana.
- Viestin-merkitys
Kyllä yhteistyö sujuisi paljon paremmin, jos autoilijat hiljentäisivät lähestyessään suojatietä ja sillä tapaa viestittäisivät että aikovat noudattaa velvollisuuttaan. Silloin jalankulkijakin tietäisi jo hyvissä ajoin, että autoilija aikoo antaa hänelle esteettömän kulun yli ja sujuvuus paranisi.
Paljon paremmin sujuisi, jos jalankulkijat *eivät* hiljentäisi lähestyessään suojatietä. Katsekontakti lähestyviin autoihin ja kävely kohti suojatietä. Toimii kaikkein parhaiten. Kyllä sitä sitten voi pysähtyä, jos huomaa ettei auto pysähdykään jostain syystä (harvoin jättää pysähtymättä, mutta on niitäkin).
- ei-keskisormea
TheRat kirjoitti:
Paljon paremmin sujuisi, jos jalankulkijat *eivät* hiljentäisi lähestyessään suojatietä. Katsekontakti lähestyviin autoihin ja kävely kohti suojatietä. Toimii kaikkein parhaiten. Kyllä sitä sitten voi pysähtyä, jos huomaa ettei auto pysähdykään jostain syystä (harvoin jättää pysähtymättä, mutta on niitäkin).
Minä näytän jalankulkijan roolissa ollessani kädellä pysätysmerkkiä astellessani suojatielle. Toimii, eikä ole mitenkään provosoiva tapa.
- rauhallisuutta
Tässä on riskinsä, jos totutellaan molemmin puoliseen vauhtiin. Jalankulkija saattaa kaatua, ja autoilija luulee hänen ehtivän alta pois. Jalankulkijasta on aika ikävä tunne, kun autot kantapäitä hipoen suhahtavat takaa ohitse.
- autoilija...myös
TheRat kirjoitti:
Paljon paremmin sujuisi, jos jalankulkijat *eivät* hiljentäisi lähestyessään suojatietä. Katsekontakti lähestyviin autoihin ja kävely kohti suojatietä. Toimii kaikkein parhaiten. Kyllä sitä sitten voi pysähtyä, jos huomaa ettei auto pysähdykään jostain syystä (harvoin jättää pysähtymättä, mutta on niitäkin).
Pakko on hiljentää jos autoilija ei hiljennä merkiksi että on huomioinut jalankulkijan. Alle ei halua jäädä.
- pitkä-turvaväli
rauhallisuutta kirjoitti:
Tässä on riskinsä, jos totutellaan molemmin puoliseen vauhtiin. Jalankulkija saattaa kaatua, ja autoilija luulee hänen ehtivän alta pois. Jalankulkijasta on aika ikävä tunne, kun autot kantapäitä hipoen suhahtavat takaa ohitse.
Juuri näin. Liian läheltä ei tosiaankaan pidä ajaa. Monta metriä väliä sanoisin. Näin ei vakuta vaikka 205 cm pitkä mies kaatuisi.
rauhallisuutta kirjoitti:
Tässä on riskinsä, jos totutellaan molemmin puoliseen vauhtiin. Jalankulkija saattaa kaatua, ja autoilija luulee hänen ehtivän alta pois. Jalankulkijasta on aika ikävä tunne, kun autot kantapäitä hipoen suhahtavat takaa ohitse.
Etäisyys ja vauhti ovat merkityksellisiä. Jos jalkakäytävällä on ihmisiä, ei siitä vetäistä 60 km/h nopeudella yli...
- veio3
TheRat kirjoitti:
Paljon paremmin sujuisi, jos jalankulkijat *eivät* hiljentäisi lähestyessään suojatietä. Katsekontakti lähestyviin autoihin ja kävely kohti suojatietä. Toimii kaikkein parhaiten. Kyllä sitä sitten voi pysähtyä, jos huomaa ettei auto pysähdykään jostain syystä (harvoin jättää pysähtymättä, mutta on niitäkin).
"Kyllä sitä sitten voi pysähtyä, jos huomaa ettei auto pysähdykään jostain syystä (harvoin jättää pysähtymättä, mutta on niitäkin). "
Vai niin. ? Katso: Yle - Hae - Suojatie niin näet.
- pelisilmäpuutuu
Hyvä artikkeli aiheesta.
http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/612962/Anna jalankulkijalle esteeton kulku - Purnari
Kyllä jalankulkijat ja pyöräilijät ovat esteettömän kulun kuninkaita, ainakin Tampereella. Surutta painellaan punaisia päin ja ajellaan jalkakäytävillä ja yksisuuntaisia vastakarvaan. Yksityisautoille viritellään esteitä oikein päätyökseen; suljettu hämeenkatu, yöaikaan punaisena ketjuna helottavat liikennevalot, 30 km/h rajoitukset, hidastetöyssyt, shikaanit. Kai pysäköintipaikkojakin taas kohta vähennetään.
- hanki_velo
Luulisi viestin sitten menevän perille että fillarilla pääsee iisimmin ;-)
- mistänäitätulee
Tämä ei ole suoranaisesti suojatiehen liittyvä juttu mutta voisi hyvin olla.
"Lastenhoitaja oli kävelemässä Helsingin Käpylän leikkipuistoon suuren lapsijoukon kanssa, kun mieskuski ajoi häntä päin."
"Kolmenkymmenen lapsen joukko oli kävelemässä lastenhoitajan kanssa kohti Käpylän leikkipuistoa. Naista kohti ajoi auto, joka ei hiljentänyt vauhtiaan vaikka lähestyi lapsijoukkoa.
Kuski ajoi lopulta päin naista ja osui häntä vasempaan pohkeeseen. Mies jatkoi tämän jälkeen matkaansa ajaen vielä naisen jalkaterän yli."
Lisää aiheesta > http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016081822164255_uu.shtml- Ruoskaa_keppiä
Kortti pois. Lopullisesti.
- veio3
Ruoskaa_keppiä kirjoitti:
Kortti pois. Lopullisesti.
Kortti pois kyllä mutta lisäksi ruoskaa ja keppiä.
- Esteetön_kö
Tuo "esteetön kulku" on kaikkein vaativin tilan antamisen muoto, joka Tieliikennelaista löytyy. Sitä käytetään siellä muutamassa yhteydessä, joissa kaikissa ajoneuvon kuljettajalla on erilaisia velvollisuuksia. Suojatie on yksi (erityis)tapaus, muut liittyvät hälytysajoneuvojen ja raideliikenteen liikkumiseen. Kunpa jokainen kuljettaja osaisi nämä yhtä hyvin kuin te palstan asiantuntijat...
- taas.tätä
Mites ne punaisia päin kävelijät ja pyöräilijät, suojateiden ulkopuolella autojonojen välissä puikkelehtivat jne.
- niin.mitä.niistä
Ne eivät vaikuta esteettömän kulun määritelmään ja edellytykseen yhtään mitenkään. Sinun pitää ajaessasi antaa esteetön kulku suojatiellä kävelevälle ihmiselle, vaikka joku muu jossain muualla joskus on kävellyt päin punaista.
- sitä.vaan
niin.mitä.niistä kirjoitti:
Ne eivät vaikuta esteettömän kulun määritelmään ja edellytykseen yhtään mitenkään. Sinun pitää ajaessasi antaa esteetön kulku suojatiellä kävelevälle ihmiselle, vaikka joku muu jossain muualla joskus on kävellyt päin punaista.
Eivät anna autoille esteetöntä kulkua vaan autoilija joutuu jarruttamaan ja väistämään punaisia päin käveleviä. Kannattaa myös muistaa mitä Tieliikennelaissa sanotaan muuta. "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät".
- niin.mitä.niistä
sitä.vaan kirjoitti:
Eivät anna autoille esteetöntä kulkua vaan autoilija joutuu jarruttamaan ja väistämään punaisia päin käveleviä. Kannattaa myös muistaa mitä Tieliikennelaissa sanotaan muuta. "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät".
Tuo on totta. Siitä huolimatta ne eivät vaikuta aiemmin mainittuun mitenkään.
- ei.poista.velvoitetta
sitä.vaan kirjoitti:
Eivät anna autoille esteetöntä kulkua vaan autoilija joutuu jarruttamaan ja väistämään punaisia päin käveleviä. Kannattaa myös muistaa mitä Tieliikennelaissa sanotaan muuta. "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät".
Tuo "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät" ei mitenkään kumoa suojatiesääntöä, eli esteettömän kulun antamisen velvoitetta.
Pelkkä suojatien olemassa olo riittää perusteeksi siihen että voit odottaa jonkun ylittävän sen. Suojatiet ovat nimenomaan juuri se kohta missä voi olettaa jalankulkijoiden ylittävän tien. Ei voi tulla yllätyksenä kenellekään sellainen että joku kävelee suojatielle. Sellaiseenhan pitää varautua.
- rahtarinpoika
Kun sain ekan ajokorttini1 969 Autokoulussakin sanottiin "Suojatie on jalankulkijan ainoa laillinenpaikka jäädä autonalle"
- oikotiellä
Saako keltaisen viivan kohdalla kävellä tien yli?
- ensiotoisio
Ylätys on se että autoilija "Pysähtyy suojatien eteen päästämään jalankulkijan yli kohdassa jossa ei ole ylittävää jalankulkijaa eikä suojatietäkään,ne ovat molemmat risteävällä kadulla yli 10m päässä
- todellakin-esteetöntä
Paljon esteetöntä kulkua....
- Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle.
- Esteetön kulku junalle.
- Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.
- Ajoneuvon kuljettajan on ylittäessään jalkakäytävää annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
- Esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.
- Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
- Pihakadulla ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
- Kävelykadulla ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
- Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuitenkin kävelynopeudella kuljettaa myös jalkakäytävällä noudattaen jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.- Anonyymi
Syytä on huomioida, että nykyinen (uusi) tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Esteetön kulku mainitaan toki siinäkin useassa pykälässä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
- Audisti42v
Lopettakaa se pilkunviilaaminen. Pyöräiliä ja jalamkulkia on aina väistettävä autoa. Me autoiliat tuomme rahaa valtion kassaan, muut on loisia ja elättejä. Jos pyöräiliöillä ja käveliöillä olis kiire töihin, ne menis autolla. Soskuun ehtii lihasvoimallaki. Auto aina enste.
Hipit töihin.- 50v.ja.risat
Sitten kun kasvat isoksi (lue aikuiseksi) ja lippis ja bemari jäävät, niin ymmärrät todennäköisesti elämän realiteetit eri tavalla. Jos näin ei tapahdu, niin sitten voi vain sanoa että voi, voi.
- SkaaniaKurko
Mene kääkkä bingoon, ja laita tukisukkahousut pippeliisi. Vaikka on kääkkä, niin ei se tarkoita kaikkitietävää. Vitun impomuna.
- taitaa-kiristää
SkaaniaKurko kirjoitti:
Mene kääkkä bingoon, ja laita tukisukkahousut pippeliisi. Vaikka on kääkkä, niin ei se tarkoita kaikkitietävää. Vitun impomuna.
Ärsyttääkö kun joku tuntee lait ja säännöt paremmin vai kiristäänkö lippis?
- Ruiseri
Esteetön kulku tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jalankulkija (tai muu laissa mainittu) voi kulkea ikäänkuin sinua, autoilijaa ei olisikaan. Eli ei tarvitse olla esteetöntä kulkua tarjoavaa huomaavinaankaan. Silloin hänen kulkuaan ei ole estetty millään tavalla.
- minä-ostan-tämän
Aika hyvä näkövinkkeli aiheeseen. Tämä tarkoittaa silloin sitä että jos jalankulkija joutuu tilanteessa pelkäämään, on myös epäonnistuttu antamaan esteetön kulku jalankulkijalle.
- Ruiseri
Tai hidastamaan askellustaan.
- jep--jep
Pelkäämään, hidastamaan askellustaan tai muulla tavoin väistämään tai varomaan autoja, niin sitten ei ole esteetön kulku.
- Audisti42v
Jalankulkia pelkää paskallakäymistäkin. Pyöräiliät on impohomoi. Tommoset johonkin vitun Kuhmoon tjsp. Suomen vähäinenkin taloudellinen nousuhdanne tehdään kolmoskehän sisäpuolella, ja sen tekee pääosin duuniinsa autoilevat henkilöt. Ei polkupyöräpaviaanit.
- enää.ei.ihmetytä
Ei tarvitse ihmetellä mikä suomen liikenteessä mättää kun lukee viestisi.
- Audisti42v
Aja sinä homoapina jopollasi fattaan kerjäämään ruokalappuja. Töihin et kelpaa ees sivarihomiin. Ootko koskaan ollu tuottavassa työssä?
- Anonyymi
Esteetön kulku tarkoittaa siis sitä, että se osapuoli, jolle esteetön kulku pitää antaa, voi kulkea ikään kuin sinua ei tilanteessa olisikaan. Kun hänen kulkua ei mitenkään estetä tai häiritä, niin annetaan hänelle esteetön kulku.
- Anonyymi
Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822