Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että vielä 1950-luvulla ainakin yhdessä lieksalaisessa kauppalan kansakoulussa pyrittiin ”parantamaan” vasenkätisyyttä.
Vasenkätisyyttä ei ehkä pidetty vammana, mutta pahana poikkeavuutena kuitenkin. Vasenkätisyyteen puututtiin hyvin hanakasti ja ymmärsin sen kuuluneen opettajien silloisiin tehtäviin. Muistan kaksi parantamiseen erikoistunutta opettajaa. He opettivat ensimmäisiä ja toisia luokkia. Parantamisessa onnistuttiinkin ja parantuneista tuli ”kaksikätisiä”.
Opittiin kirjoittamaan oikealla kädellä, mihin pyrittiin, mutta tarkkuutta vaativat tehtävät suoritettiin parantumisen jälkeen edelleen vasemmalla kädellä.
Opettajat eivät pyrkineet ”parantamaan” puhevikoja, kuten ärrä- tai ässävikoja, änkytyksestä puhumattakaan. Niitä lienee pidetty normaalina. Erään vasenkätisyyttä parantavan opettajan oma lapsi oli änkyttäjä ja pysyikin änkyttäjänä.
Nyt vasenkätisyys pidetään normaalina, mutta puhevikoihin puututaan jo ennen kouluikää.
Eräs toinen ikäviä muistoja ja painajaisia aiheuttanut koulutapahtuma oli luokan edessä suoritettu laulukoe. Pahempaa rangaistusta pienelle lapselle on vaikea keksiä! Sen varmaan moni vielä muistaa.
Wanha lieksalainen ja vasenkätisyyden parantaminen
20
181
Vastaukset
- ei.kommari
Vasuriusko sinut vei kommunistpuolueeseen ja valtuustoon.
- pöljälle-tiedoksi
Taidat olla todella tyhmä! Luuletko pöljä, että kätisyydellä ja politiikalla on jotakin yhteistä?
- kaksikätinen
70 luvulla viellä oli vasenkätisyys viekin koululla opettajien kauhistus. Körtti opettajalle Koukkarin Jaskalle ainakin varmaan perisynti.
- toinen.maikka
Se ohjaa geenien kauttatykkäämään kaikesta mikä on vasemmalla ja tunnen miehen kommunisti se on
- ei-enää-vasemmalla
Olet saattanut tuntea tuon opettajan, mutta opettaja on jo kuollut.
50-luvulla vasenkätisyyden parantamista ei vastusteltu, vaan sitä pidettiin opetusohjelmaan kuuluvana normaalina toimena. Poikkeavat yksilöt pyrittiin parantamaan. Vasenkätiset kokivat häpeää, kun opettaja luokan kuullen ohjasi poikkeavia oppilaita kädestä pitäen kirjoittamaan ja syömään eli lusikoimaan oikealla kädellä.
Olihan parantamisessa puolensakin, koska vasurilla kirjoittaminen tuotti melkoisen sotkuista jälkeä käteen ja hihaan ainakin musteella kirjoitettaessa.Kaikella on tietysti omat puolensa.
Siinä sinä todennäköinen "häirikkö toinen.maikka", sivusit jopa asiaa, että vasenkätisyys on nykytiedon mukaan geneettinen ominaisuus.
Puoluekannan suhteen sillä ei ole hitusenkaan verran tekemistä. Ja mitään muuta et tunne kuin oman itsesi, senkin heikosti.
Karttakepillä tuli sormille jos vasemmalla kädellä kirjoitti. Minä ihmettelin syytä jo yhdeksänvuotiaana. Viereisen pulpetin oppilas sai tuta, minä kun olen oikeakätinen. Kyllä minäkin sain karttakepistä,mutta ihan eri syistä;)
Tuohon laulukokeeseen luokan edessä varmaan aika usea on joutunut vielä 60 -70 luvullakin. Minäkin.
Aiheutti varmaan esiintymisjännityksen asteen monessa suhteessa. Myöhemmällä iällä esim. puheen pitämisen kynnys on olut korkealla turhan jännityksen takia. Moni meistä elonsa varrella joutuu kuitenkin em. mainittuihin tilanteisiin syystä tai toisesta. Silloin nämä niin sanotut "kansankynttilät" eivät suuressa pedagogian viisaudessaan kaikkea seuraamusta ilmeisesti ymmärtäneet, annettakoon heille anteeksi, koska se oli ajan tyyli. Pidän Wanhan ajatuksia hyvinkin oikeamielisinä ja ajatuksellisesti nykyopettajille varteen otettavina.
Toisaalta, nykykoulussa on väärällä tavalla viety opettajilta karisma.Meillä oli ihme kyllä, jo silloin kauan sitten opettajat jotka eivät kiinnittäneet mitään huomiota millä kädellä kirjoitti.
Vain sen verran, kun silloin oli ne mustekynät, niin neuvoivat miten vihko pitää olla ettei teksti mene sekaisin, eikä hiha likaannu.
Eivät yrittäneet korjata.
Sanoivat vain, että toiset kirjoittaa vasemmalla toiset oikealla.Opettajasi lienevät olleet valistuneempia tai sitten heiltä on puuttunut rohkeus ryhtyä parannustyöhön. Vielä 1800-luvulla vasenkätisyys yhdistettiin vammaisiin ja mielisairaisiin.
En tiedä, kuinka Lieksan eri kouluissa suhtauduttiin vasenkätisiin, mutta minun kansakoulussa ainakin kaksi naisopettajaa harrastivat parannusta vielä 50-luvulla. Nimiä en mainitse, mutta ehkä joku sen ajan oppilas tunnistaa opettajat N.K. ja M.A. Miesopettajia kouluissa ei juuri näkynyt lukuun ottamatta poikien voimistelun ja käsitöiden opettajia.
Parannustyö lienee päättynyt 50-luvulla ja 60-luvulla lapset saivat jo kirjoittaa myös vasemmalla kädellään.
Jos tulkitsin oikein niin Kamuttaja olisi vasenkätinen. Vanha_lieksalainen myös. Niin minäkin. Mitähän vauhtia häirikkökirjoittaja tästä saa? Täällä Korfulla on muuten kuuma.
Olen oikeakätinen, oikeajalkainen ja oikeasilmäinen.
Silmäisyyden voit todeta seuraavasti.
Osoita molemmat silmät ollessa auki etusormella jotakin pientä kohdetta toisella puolella huonetta.
Pidä etusormi paikoillaan ja katso kohdetta vuorotellen eri silmillä. Se silmistä on vahvempi, jolla katsottaessa sormi pysyy kohteen kohdalla. Heikomman silmän kohdalla sormi hyppää sivuun.
Seurasin kansakoulun alaluokilla kätisyyden parantamista. Eräs hyvä ystäväni oli koulussa vasenkätinen, mutta parantamisen seurauksen hänestä tuli molempikätinen. Hän kirjoittaa oikealla kädellä ja käsiala on erinomainen. Tarkkuutta vaativat tehtävät hän suorittaa vasemmalla kädellä. Ihmiset pitävät häntä oikeakätisenä, mutta harva pärjää hänelle vasemman käden tikanheitossa.
Rattoisia lomapäiviä Joonianmeren rantamaisemissa!
- muistuimieneen
Olen valmistunut OKL:sta 1984. Tuolloin jo piti koulutuksessa opetella vasenkätisen opettaminen. Se ei aina ollutkaan ihan läpihuutojuttu. Neulominen ja ohjeen muuttaminen vasurille sopivaksi otti aikansa. Kalvotussien käyttäminen oli monille vasuriopeille kauhistus, ja he välttivät tunnilla täydennettävien kalvojen käyttöä.
Noihin aikoihin vielä pidettiin "oikeaa" kynäotetta kuitenkin kunniassaan. Ei siihen pakotettu, mutta ohjattiin otetta ja sitä auttavia apuvälineitä pujoteltiin kynän ympärille. Nyt lienee turkasen yhdentekevää millä otteella kynästä pitää, jos saa suht`luettavia kirjaimia raapusteltua. Tärkeämpää taitaa jo olla näppäimistön tuntemus.
Karismaa ei mielestäni voi keneltäkään viedä. Luulen kuitenkin ymmärtäväni mihin lauseella viitataan.Olet oikeassa karisman suhteen. En todellakaan ajatellut loppuun asti tuota edellistä loppulausahdustani. Karismahan on henkilön "säteilevä", tietynlainen vahvuuden ominaisuus, jota ei todellakaan viedä. Sitä ei taida oppiakaan? Sitä on tai sitten ei.
Tarkoitin lähinnä vaikutusvaltaa ja kurinpidon työkaluja, joita on nykyopettajan tarkasti harkittava.
Tuosta piirtoheitin kalvojutusta tuli mieleeni, että ovatkohan esim. arabian- ja japaninkiesiset sitten suuntautuneet enemmän geneettisesti vasenkätisyyteen päin?
No oli miten oli, nykyisin ei enää kovin paljon näitten tietokonelaitteiden (videotykit ja PowerPointit ym.) vuoksi tarvitse kirjoittaa sottaavilla tusseilla. Se lienee jonkun asteinen helpotus tuossa suhteessa vasenkätisillekin.- tarkkailii
Sen olen huomannut, että arabian- ja persiankieliset pitävät usein paperia niin, että he kirjoittavat ikäänkuin alhaalta ylös käyttäessään latinalaisia kirjaimia ja meikäläistä kirjoitussuuntaa. Lieneen siten helpompi muuttaa suuntaa.
- pieni.otos
Minun tuttavapiirissä on semmonen ilmiö, että vasenkätiset ovat kaikki hyviä piirtäjiä. Sattumaa tottakai, mutta jännä sattuma.
- vasurinongelmia
Jospa ne ennen halusivat kääntää lasten kätisyyden päästääkseen heidät näistä ongelmista.
http://vivas.fi/16-pahinta-asiaa-vasenkatisille-ihmisille-iloitkaa-oikeakatiset/ Ei olo ja elo vasenkätisenä voi olla kovin harmillista.
Usein ajattelen korpeakin. Maa oli Lieksassa joskus pelkkää asuttamatonta erämaata. Lieksakin syntyi, edesmenneitten ihmisten Lieksalle antaman elämän tahdon ja halun vuoksi.
Elämää nähdeiden ja kokeneiden kertomukset täällä ovat mielestäni mielenkiintoisia. Itse olen nykyikää arvioiden jonkun verran teini-iän yli. Henkisesti. Kehoni, ihoni on jo monessa myrskyssä, tuulessa ja elämäntapatottumusten takia ahavoitunut.
Viittaan heti, jos kyse on kysymyksestä, johon ajattelen kykyjeni vasteella osaavani vastata.
Toisaalla pyysin anteeksi ajattelemattomuuttani. Olkoon se viimeinen kerta, että anteeksi minun pitää pyytää. Eli. Kirjoittelun on oltava sitä sorttia, että kaiken se kestää, olipa vasenkätinen tai ei, ryhdisti ryhdikästä.
PS. Tämän virren valitsin joskus laulukokeeseen kansakoulussa. Kyllä jännitti aivan…
Vasen tai oikea ei silloin tullut mieleenikään
https://www.youtube.com/watch?v=xJl5Fa5CJZs
Nykyisin Samulin laulamaa katsoessani, tulee eräreissut mieleeni.Minun aikaan ei kansakoulussa kiinnitetty puhevikoihin mitään huomiota, eikä yritetty mitenkään korjata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175540
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2242795- 412495
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus02211Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella432161Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332126Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731727Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme131510- 381390
- 1651310