tulee mielestänne muuttaa pois isin ja äidin, tai isin tai äidin luota?
Tiedättekö tapauksia että vanhempi on estänyt aikuista lastaan muuttamasta pois kotoa oman läheisriippuvuutensa takia?
Omat lapseni ovat muuttaneet pois kotoa n. 19-vuotiaina.
Missä iässä VIIMEISTÄÄN aikuisen lapsen
23
275
Vastaukset
- poismuuto-ON-suuri-asia
Kotoa poismuutto on joskus kimurantti asia,
paremminki aina suuri pikkusen liian jännittävä asia,
siinä vaiheessa se onnistuu parhaiten kun nuori itse haluaa lähteä,
haluaa itse alkaa vasata omasta elämästään,
silloin vanhempien tulee vai antaa tukea nuorelle,
alussa jopa taloudellista tukea
tai ainaki avustaa muutossa,
sama ongella on varmasti tuhansilla perheillä nytki suomessa,
asunnon löytäminn, toimeentulo, siinä on pähkäilyä enemmän kuin tarpeeksi
nuorelle kuinka muutto onnistuu,
poismuuttoon tarvitaan suurta rohkeutta, itsevarmuutta,
siistä se alkaa oman elämän rakentaminen,
raha asiat on ensimmäisenä pantava kondikseen,
opintoraha, asumistuki, ruoka raha, sun muuta sossun tuet nuorelle opiskeljialle, että alkuun pääsee,
kaikissa laskujen maksuissa p i t ä ä olla täsmällinen,
että luotto säilyy ja saa säännöllisesti rahaa elämiseen,
jossaki vaiheessa elämää muutto tapahtuu jokatapauksessa,- siitä-se-alkaa-
Työpaikan etsiminenki olisi tärkeä,
helpottaisi muuttoa jos löytää töitä,
opiskelu kyllä voi olla kokopäiväistä työtä,
kaikenlainen harjoittelu työelämään olisi hyvä pohja itsenäistymiselle,
työ voisi olla aivan mitä vain mitä tahansa
ei pelkästään opintosuuntaan tähtäävää,
myös muuta voisi tehdä opintojen ohella,
kaikki työ muutaman tunnin päivässä kehittää ihmistä henkisesti itsenäistymisvaiheessa,
aivan siivous työstä kaupan kassalle , ym varstotöitä sun muuta mitä tahansa,
itsenäistymis vaihe on vaikee vaihe elämässä, mutta siitä se elämä alkaa,
" ihminen itse on onnensa seppä "
"kuka se kissan hännän nostaa jos ei kissa itse "
kannattaa olla rehellinen, ahkera,
kaikilla tavoin tunnollinen kansalainen,
elämä kyllä lopulta kantaa, - TuellaVaiItse
Elävätkö vanhemmatkin sossun ja muiden yhteiskunnan tarjoamien tukien varassa?
Mitä välii enää, hei?
Ihan kuin kysyisit, miten ja mikä vaippa on vauvalle parasta.
Mikä Talkki?
-
Ja joo, sinun lapsesi tuskin kiinnostavat täällä ketään.
H.- tärkeä-alotus-
Mitä se hunkszi taas höpöttää, höh,
monella 60 on oikeesti huoli nuorten itsenäistymisestä ,
monilla kuusikymppisillä on vielä itsenäistymisvaiheessa olevia nuoria,
kyllä meistä " vanhuksistakin " moni on suomen nuorista huolissaan
ja niitten selviytymisestä itsenäiseen elämään,
alotus on vihdoinkin harvinaisen älykäs, asiallinen, tärkeä keskustelun aihe piiiiiitkiin aikoihin,
itsenäistyminen ei ole helppo prosessi monellekkaa nuorelle,
varsinkaan poikalapsille,
niitsä tulee helposti " peräkamarin poikia " jos ei osata tukea heidän itsenäistymisvaihetta oikein,
hunkszin on turha vähätellä vanhempien huolia,
kypsä terve aikuinen kyllä osaa asennoitua vakavasti nuorten itsenäistymis vaiheeseen, ja sen tuomiin mahdollisiin vaikeuksiin, - Milloin-on-milloin
Milloin viimeistään aikuisen lapsen on ostettava ralli-auto tai mennä Jyväs-kylän Suur-ajoihin ja seutulaan katsomaan lento-koneita.
- KykenemätönRakastamaan
Sanoo hunks, jota ei kiinnosta edes omansa, jos sellaisia on jossain.
Kaksi hyvää pistettä itsenäistyä,
toinen piste, kun lähtee opiskelemaan ja mielellään mahdollisimman kauas kotoa, tai jos samassa kaupungissa opiskelee missä vanhemmat asuu, opiskelija-asuntoon vaan.
Toinen piste kun löytää oman ihmisensä ja pariutuu.
Näin se napanuora katkeaa luonnostaan, tuskin on iästä suoranaisesti kiinni.
Olen kyllä nähnyt monia peräkammaripoikia, ja luulen, että se esto tapahtunut useinkin äidin paapomisella ja jatkuvalla passaamisella. Tekemällä nuoren elämä mahdollisimman hyväksi ja helpoksi, jopa tekemällä päätöksiä nuoren puolesta vaikeuttaa itsenäistymistä. Voi käydäjopa niin, ettei napanuora katkea koskaan. Aika surullista monesti, kummatkaan eivät ehkä ole onnellisia.- kyllämaailmaopettaa
hyvä aihe tämä lasten kotoa muuttaminen.suurimpia asioita perheessä. kyllä ne lapset mielellään pitäisi kotona,mutta opiskelut vievät heidät pois kotoa jo 17-vuotiaina.niinhän on aina ollut,vaikka äiti ja isä miettivät, mitenkä he pärjäävät maailmalla.kyllä minua ainakin itketti,kun molemmat lapseni lähtivät kotoa , toinen 17v. ja toinen 23v. hyvin ovat pärjänneet,vaikka olen aina sanonut,että tulkaa takaisin jos huonosti menee. eivät ole tulleet ja aikaa kulunut 25vuotta.
kyllämaailmaopettaa kirjoitti:
hyvä aihe tämä lasten kotoa muuttaminen.suurimpia asioita perheessä. kyllä ne lapset mielellään pitäisi kotona,mutta opiskelut vievät heidät pois kotoa jo 17-vuotiaina.niinhän on aina ollut,vaikka äiti ja isä miettivät, mitenkä he pärjäävät maailmalla.kyllä minua ainakin itketti,kun molemmat lapseni lähtivät kotoa , toinen 17v. ja toinen 23v. hyvin ovat pärjänneet,vaikka olen aina sanonut,että tulkaa takaisin jos huonosti menee. eivät ole tulleet ja aikaa kulunut 25vuotta.
Kyllä minuakin itketti kun nuoret miehet armeijaan lähtivät. Barettinsa asentoa peilin edessä mallasivat ja nuori tyttö vieressä tarkasti miten homma menee.
Ajattelin, että siinä ne nyt menee, eikä aika entinen koskaan palaa.
Eikä palannut, mutta uusi omalla tavallan hyvä, paljon parempi aika tuli.- odotanmielenkiinnolla
mikä sinua hunksz oikein vaivaa,kun mikään aihe sinua kiinnosta. jos puhutaan palvelukodeista, ei sekään ole hyvä, kun siihen liittyy kuolema. pelkäätkö kuolemasta puhumistakin. pyysit siirtymään 80v. palstalle. kaikissa ikäluokissa on kuolemaa, vauvasta vaariin. sinun kannattaa puhutella itseäsi ja tehdä tää asia selväksi itsellesi. noilla puujalkavitselläisi peittelet tosiasioita elämässäsi. elämänkatsomuksesi on vääristynyt, kun et voi ns. katsoa totuutta silmiin. nuorten kotoa muutonkin ohitat vaan olankohautuksella, en ymmärrä. teeppä sinä kerrankin omasta mielestäsi järkevä aloitus, odotan mielenkiinnolla .
- elävänä.kuollut.on
odotanmielenkiinnolla kirjoitti:
mikä sinua hunksz oikein vaivaa,kun mikään aihe sinua kiinnosta. jos puhutaan palvelukodeista, ei sekään ole hyvä, kun siihen liittyy kuolema. pelkäätkö kuolemasta puhumistakin. pyysit siirtymään 80v. palstalle. kaikissa ikäluokissa on kuolemaa, vauvasta vaariin. sinun kannattaa puhutella itseäsi ja tehdä tää asia selväksi itsellesi. noilla puujalkavitselläisi peittelet tosiasioita elämässäsi. elämänkatsomuksesi on vääristynyt, kun et voi ns. katsoa totuutta silmiin. nuorten kotoa muutonkin ohitat vaan olankohautuksella, en ymmärrä. teeppä sinä kerrankin omasta mielestäsi järkevä aloitus, odotan mielenkiinnolla .
Hunksu haluu vaan lirkutella ja pre patiin soittoja ;))))))
- Psykoterapeutitar
Minä en lähtenyt koskaan, kun vanhempani tarvitsi huoltajaa!
- Ihan-ulos-vaan
Heti!
Kun!
Lapsilisät loppuu!- ihankauheeta
järkyttävä kommentti,että ulos vaan ! omistat kivisydämen, kun suhtaudut omiin lapsiisi noin kylmäkiskoisesti.
Riippunee tapauksesta, yksilöllistä. Mutta kuten joku tuolla sanoikin et parasta ois jos muuttaminen lähtisi lapsen omista tarpeista.
- RiippuuKuRoikkuu
Kuka sen päättää? Mekö päätämme toisten puolesta?
Jotkut lähtevät varsin nuorina opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, jotkut muuttavat yhteen tyttö- tai poikaystävänsä kanssa.
Nykyisin jotkut nuoret muutavat yhteisöihin, jotka ostavat tai vuokraavat todella suuriakin asuntoja, jopa kartanoita ja muuttavat sinne omaan huoneeseensa asumaan. On usein kohtuullisen edullinen vaihtoehto.
18-vuotiaan muuttoa vanhemmat eivät voi estää vaikka haluaisivat.
En minä ainakaan yrittäisi päättää, miten ihmisten tulee toimia. Jollain perheellä on valtavasti asumistilaa ja joku saattaa asua todella pienessä asunnossa, jossa ei oikeastaan ole edes tilaa nuorelle. Jos on paljon ylimääräistä tilaa, omaa rauhaa ja useita huoneita tai vaikkapa erillinen rakennuskin, ei mielestäni muutolla ole mitään kiirettä. - flegmaatti
Siinä vaiheessa kun pystyvät itse kustantamaan asumisensa ilman tukia tai muuttavat toiselle paikkakunnalle opiskelemaan tavallisilla opiskelijoiden ehdoilla.
Tyttö hesaan 18 vuotisena. Poika samaan suuntaan intin jälkeen 20 vuotisena.
Eräänä reunaehtona on pystyä elämään tavallista elämää häiritsemättä naapureita!!!!!!!!!!!!!! - hjuio
Minusta tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta.
Itse muutin vasta kun olin vakaassa työpaikassa ja ostimme silloisen kihlattuni, nykyisen mieheni kanssa omistusasunnon. Työasiat olivat molemmilla kunnossa.
Se voi tapahtua niin, että jatko-opiskelu on toisella paikkakunnalla, joko peruskoulun tai lukion jälkeen. Sille samalle tielle monet jäävät ammatin saatuaan, oikeastaan sellainen luontainen tapa ja pehmeä lasku omaan elämään. Sitten toinen että opiskelu jatkuu kotipaikkakunnalla, kyllä normaali nuori yrittää hakeutua omaan asuntoon.
Sitä vastoin on paljon nuoria, joiden on hyvin vaikeaa muuttaa taloudellisten syiden vuoksi, koulutusta ei juuri ole tai töitä ei löydy koulutuksesta huolimatta, tilanne on paha nuorelle ihmiselle. Jos saisi kotonaan olla ja jotakin tehdä elämisensä eteen, ehkä sillä voitaisiin estää nuoren syrjäytyminen, joten jokaiselle löytyy oikea aika, ilman että heitä ajetaan kotoa lähtemään.
Ihanaa on nuorelle, jos se lapsuuskodin ovi on senkin jälkeen avoinna koska vain, sillä maailma ei ole helppoa paikka, tulee niin takapakkeja elämässä, yllätysero tai jaotin muuta. Olisi sentään paikka minne mennä, vaikka elämä murjoo.- flegmaatti
Pois ajettu vai pois ajautunut?
Poikamme lukiokaveri vuokrasi kotipaikkakunnaltaan yksiön intin ajaksi.
Olivatkohan asevelvollisen viikonloput niin meluisia, etteivät hänen vanhempansa sietäneet häiriköintiä?
En tiedä mutta asumistuen heppu sai.
Semmoista ikää olemassakaan, ainakaan mitään yleispätevää. Lapsen tarpeet ja elämäntilanne ratkaisee. Oli ikä mikä hyvään, tärkeintä, että kotoa annetaan riittävät "eväät" yksin pärjäämiseen. Eräskin poika lähti 18-vuotiaana ilman niitä eväitä, tili tuhlattiin alta aikayksikön ja sitten pyydettiin kotoa ruokarahaa, pyykit kannettiin kotiin pestäväksi, sapuskan laitosta ei mitään hajua, pizzaa vain naamariin.
Väärinhän se on lasta kohtaan, jos omilleen lähtö yritetään estää kunhan vain edellytykset yksin pärjäämiseen on olemassa. Toisaalta väärin myös, jos lapsia "potkitaan" pihalle ennen kuin ovat itse valmiita lähtemään.
Oma poika lähti 21-vuotiaana opiskelun takia, itse lähdin vasta kaksvitosena ja vaimo taisi lähteä jo 16-vuotiaana.- flegmaatti
Lapsen tarve oli lähteä siitä saatanan huushollista heti kun pystyin.
Vapaaehtoisen intin jälkeen ilman hajuakaan tulevasta.
Omaisuus oli kevyt kantaa eikä juurikaan ollut syytä sen vartioimiseksi.
Seuraava yhteyden otto muutaman vuoden jälkeen.
Vanhempi veljeni otti aikaisemman lähdön. Oli 18v ikäinen kun eräänä kesäisenä lauantain iltapäivänä tyrmäsi isäni lasikuistille ja häipyi.
Epäonnekseen joutui inttiin kotipaikkakunnalle joten äitini kävi moikkaamassa siellä veljeäni.
Meitä ei tarvinnut potkia pois. Älysimme itse lähteä.
Kummallakaan ei lähtiessään ollut tietoa seuraavasta päivästä.
Kävin sentään kummankin vanhempani hautajaisissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708