Room.7.selitettynä

Eräs kristinuskon pahimpia ristiriitaisuuksia pelkistyy Roomalaiskirjeessä.
Tässä arvio siitä jae jakeelta.

Numeroidut jakeet copy-pastettu suoraa Uskonkirjat- nettiraamatusta, uudempi käännös.
Numeroimattomat kappaleet ovat minun kommenttejani.

7 Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse." [2. Moos. 20:17; Room. 3:20]


Siis ilman lakia ei ollut synnin tuntoa!
Se ei pidä paikkaansa missään mielessä.
Paavalin pohdinta vain johtuu siitä että hänen oma kokemuksensa ei ulottunut aikaan jolloin ei ollut lakia. Sitä vain oli hänelle paasattu niin kauan kuin muisti ylsi.
Paavali oli syntynyt tämän maailman SELLAISUUDEN keskelle. Niin kuin me kaikki.

8 Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. [Joh. 15:22; Room. 4:15]

Siis että "minulla" tai ihmisillä yleesä ei himoja ennen lakia?
Tämä nyt on yksinkertaisesti käsittämätön, jollei sitten valheellinen, toteamus

9 Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun lain käsky tuli, synti heräsi eloon
10 ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]

Jos ei kuoleminen tarkoita sananmukaisesti kierrätykseen siirtymistä, niin tämä nyt on tyypillistä vastaheränneen hihhulointia voimakkailla kielikuvilla. Konkreettisesta kuolemasta ei P:lla voinut olla kokemusta, jollei hän sitten ollut sielunvaelluksen kannattajia.
Entäketäs P. syyttääkään tässä surkeasta epäonnistumisesta; lopputulos olikin päinvastainen kuin tarkoitus?

11 Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut. [1. Moos. 3:13]

Yksinkertaisesti käsittämätön, kesken jäänyt ajatus :(

12 Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä. [Ps. 19:8,9; 1. Tim. 1:8]

Kipuilua sen johdosta että synnintunnon todellinen olemus on jäänyt pimentoon. Mihin?

13 Onko nyt hyvä tuottanut minulle kuoleman? Ei toki, vaan synti. Jotta synti paljastuisi synniksi, se tuotti minulle hyvän avulla kuoleman. Näin käsky teki synnin vielä monin verroin pahemmaksi.

Se että vasta laki (siis Toora) olisi tuonut synnin tunnon on vain puoliksi totta, sillä yhteisöissä on aina vallinnut "laki", joka on yhteisön moraali. Se ammentaa voimansa yhdestä perusvietistämme, sosiaalisesta vietistä.

14 Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. [Ps. 51:7; Room. 3:9]

Laki ymmärrettynä Tooraksi ei ole hengellinen, vaan nimenomaan sielullinen, ja kirjoitettuna lisäksi fyysinen. Lähempänä hengellistä on se toinen, geeneihimme kirjoitettu laki.

15 En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. [Gal. 5:17]

No nyt katosi ote todellisuuteen tyystin...

16 Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä.

Kun myönnänlain hyväksi, ilmaisen hyväksyväni kollektiivisen synintunnon minua kohtaan aiheuttaman painostuksen...

17 Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.

..mutta en pysty ratkaisemaan sitä ristiriitaa että osa sisintäni on eri mieltä.
Mikä osa? Se osa, joka tietää että toisinkaan en olisi todellisuudessa voinut menetellä.
Se on todellinen ristiriita, jonka perustana on se, että me kaikki tänne syntyneet tunnemme itsemme liian pieniksi, ja tämä tuntemus perustuu todelliseen asiantilaan!

18 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. [1. Moos. 6:5]

Kun sitä ei dualistina näe omana itseen kuuluvana ominaisuutena, se on näköjään nähtävä tällä tavalla. Tahtoisin mutten pysty. Aivan kuten lapsi tahtoisi täyttää vaatteet jotka äiti on ostanut kasvun varalla varustettuina. Mutta ei pysty :(

19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.

Augustinus sentään keksi kymmeneen laskemisen menetelmän lievittääkseen tätä tuskaa ! :)

20 Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.

Tässä nyt huipentuu se dualismi; synti, joka aiempana oli hengen toimesta ilmaantunut minuun, onkin nyt sitä vairsinaista minua ja määrää käyttäytymiseni.

21 Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.

Trialistille ei tuota ongelmia; silmäys ympärille osoittaa että ei niin "hyvää" voi tehdäkään että se olisi absoluuttisen hyvää. Ei toki myöskään pahaa. Se laki ei vallitse sisimmässäni, vaan se on tämän maailman sellaisuutta!

22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, [Ps. 119:35]
23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. [Jaak. 4:1; 1. Piet. 2:11]

Eikö olisi parempi tunnustaa että se hengen sanoma mitä tässä ajetaan takaa on sittenkin osa omaa sisintäni, siis oman henkeni t

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alfa123om22

      En kyllä aivan allekirjoita, että tämä kohta raamatussa olisi PAHIN ristiriita. Luulisin, että pahempiakin on. Jokainen voi kylliksi oppia saatuaan tulla opettajansa veroiseksi. Aivan hyvin voimme siis esittää oman näkökantamme, kokemuksemme tai muistomme siitä miten laki, käsky ja himo toisiinsa suhtautuvat.

      Itselläni on vain muisto lapsuudesta. Eteisessä oli vesiämpäri, jossa oli kylmää vettä, mutta josta ei saanut juoda kuinka paljon tahansa, vaan äiti oli käskenyt olla juomatta kuin vain harvoin. Pihalla oli kaivo, josta sai pumpattua kylmää ja raikasta vettä. Kaivon ympäristö oli mielipaikkani ja HIMOITISIN saada kylmää vettä siitä.

      Epäilemättä äidin antama kielto juoda vettä oli mukana nostattamassa himoa saada kylmää vettä niin paljon kuin halusi. Mutta ei tällainen muisto ole kuin MAITOA verrattuna esim. Jungin psykologisiin analyyseihin.

      Käsky, kielto ja laki epäilemättä lisää himoa. Mutta onko se lain käsky vai oman äidin käsky. Lain käskyillä en ole havainnut olevan taipumusta lisätä himoani esim. varastamista kohtaan. Vaan päinvastoin se ehkäisee tuota himoa. Mutta kun esim. äiti syyttää lastaan varkaaksi niin lapseen saattaa leimautua varkaan rooli.

      Mielestäni laki ei lisää himoa, vaan ympäristön käyttäytyminen, sanat, opit, kiellot, käskyt ja esikuva.

      • Olemme kaikki syntyneet tapahtumien keskelle. Ne olivat jo alkaneet ennenkuin tulimme!
        Siis meidän (=sinä ja minä) kannalta ole mitään eroa "lailla" ja "äidin käskyllä". Kumpikin on meille laki ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19481
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      96
      3825
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2296
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      1993
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      301
      1702
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1402
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1385
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1197
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      245
      1103
    Aihe