Mazda 6 -09 Automaatti vaihteistoöljyn vaihto

Make711

Moro, missä vaiheessa Mazda 6 bensa automaattiin vaihteistoöljy vaihdetaan? Käyttöohjekirjasta ei löydy. Auto vm. 2009 ja nyt ajettu 154 000km.

4

3065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mazda2013

      Minulla 2013 mallia ja huollossa kyselin niin ei ole ohjelmassa toden. ei tuollakaan ole eikä tarvitse.

      • make711

        ok, kiitos


    • rhsrhsrhsr

      Itse kyllä ehdottomasti vaihdattaisin viimeistään 150tkm kohdalla jos autoa on tarkoitus pitää vielä useamman vuoden. Voihan stä kysyä merkkihuollosta onko mitään syytä miksi se ei kuulu huoltoohjelmaan vai onko pelkkä kustannussäästö. Ja vaihto merkkihuollossa niin tulee kunnolla tehtyä oikeilla öljyillä.

      Huoltoohjelma kuitenkin on kompromissi kustannusten ja keston suhteen. 250tkm on aika tyypillinen suunniteltu kestoikä ja jos sen jälkeen alkaa automaatti temppuilemaan, ei valmistajaa asia paljon kiinnosta. Automaatit kuitenkin ovat yleensä paljon tarkempia öljy kunnosta kuin manuaalit joten aika ihmeellistä ettei kuulu mazdn huolto-ohjelmaan. Olen niin monesti kuullut kertomuksia kalliista automaatti-remonteista että itse kyllä vaihtaisin öljyt.

    • huolto_kannattaa

      Villiä menoa. Outoa ettei ole ede sohjeistettu, osaavatko ne sitten Mazdalla edes vaihtaa oikeita öljyjä ja suodatinta laatikkoon.

      Sitten kerrotaan riskin kasvavan jos huoltoja ei edes ole tehty ja sitten sne tekee vaikkap anoin 150-200 tkm ajettuun, joka riskeeraa laittaa laatikon liat liikkeelle ja tukkia ahtaita ja labyrinttisiä öljykanavia.

      Juuri tuosta syystä johtuen ei uskalla käytettyä ja paljon ajettua automaattia edes ostaa tai se pitäisi saada automaattilaatikon hintaa halvemmalla siltä varalta, että se laukeaa.

      Jokaisen automaattilaatikon omavat tulisi edes perehtyä laatikon räjähdyskuviin havaitakseen miten moninmutkaisesta ja herkästäkin tekniikasta on kyse. Kaikki se mekaniikka travitsee hyväkuntoisen voiteluaineen.

      *

      09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"

      "Double clutch or not"

      "Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight. Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"

      - http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/

      *

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      *

      "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

      *

      Itse vaihdattaisin marmorihuollossa maximi joka 60tkm tai kaksi vuotta.

      Nissanilla on sen CVT-tomaattin ohjeistuksena joko joka 30 tkm tai kerran vuodessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7909
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4502
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2198
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1775
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1679
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe