Mazda 6 -09 Automaatti vaihteistoöljyn vaihto

Make711

Moro, missä vaiheessa Mazda 6 bensa automaattiin vaihteistoöljy vaihdetaan? Käyttöohjekirjasta ei löydy. Auto vm. 2009 ja nyt ajettu 154 000km.

4

4057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mazda2013

Minulla 2013 mallia ja huollossa kyselin niin ei ole ohjelmassa toden. ei tuollakaan ole eikä tarvitse.

• make711

ok, kiitos

• rhsrhsrhsr

Itse kyllä ehdottomasti vaihdattaisin viimeistään 150tkm kohdalla jos autoa on tarkoitus pitää vielä useamman vuoden. Voihan stä kysyä merkkihuollosta onko mitään syytä miksi se ei kuulu huoltoohjelmaan vai onko pelkkä kustannussäästö. Ja vaihto merkkihuollossa niin tulee kunnolla tehtyä oikeilla öljyillä.

Huoltoohjelma kuitenkin on kompromissi kustannusten ja keston suhteen. 250tkm on aika tyypillinen suunniteltu kestoikä ja jos sen jälkeen alkaa automaatti temppuilemaan, ei valmistajaa asia paljon kiinnosta. Automaatit kuitenkin ovat yleensä paljon tarkempia öljy kunnosta kuin manuaalit joten aika ihmeellistä ettei kuulu mazdn huolto-ohjelmaan. Olen niin monesti kuullut kertomuksia kalliista automaatti-remonteista että itse kyllä vaihtaisin öljyt.

• huolto_kannattaa

Villiä menoa. Outoa ettei ole ede sohjeistettu, osaavatko ne sitten Mazdalla edes vaihtaa oikeita öljyjä ja suodatinta laatikkoon.

Sitten kerrotaan riskin kasvavan jos huoltoja ei edes ole tehty ja sitten sne tekee vaikkap anoin 150-200 tkm ajettuun, joka riskeeraa laittaa laatikon liat liikkeelle ja tukkia ahtaita ja labyrinttisiä öljykanavia.

Juuri tuosta syystä johtuen ei uskalla käytettyä ja paljon ajettua automaattia edes ostaa tai se pitäisi saada automaattilaatikon hintaa halvemmalla siltä varalta, että se laukeaa.

Jokaisen automaattilaatikon omavat tulisi edes perehtyä laatikon räjähdyskuviin havaitakseen miten moninmutkaisesta ja herkästäkin tekniikasta on kyse. Kaikki se mekaniikka travitsee hyväkuntoisen voiteluaineen.

*

09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"

"Double clutch or not"

"Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight. Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"

- http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/

*

"5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

- https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

*

"Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

- http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

*

Itse vaihdattaisin marmorihuollossa maximi joka 60tkm tai kaksi vuotta.

Nissanilla on sen CVT-tomaattin ohjeistuksena joko joka 30 tkm tai kerran vuodessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      83
      998
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      922
    5. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      769
    Aihe