Mitäpä mieltä arvon raati on tuosta kylmälaminoinnista veneen rungon valmistuksessa? Kiinnostaisi tehdä vene itse (noin 8m purkkari) ja tuo tekniikka voisi olla kiintoisa itsevalmistajalle, joka tekee vain yhden kappaleen. Lisäksi puinen kylki olisi varsin nätti nykyajan muoviveneiden lomassa. Kellään kokemusta, miten työläs/kallis/hankala tekniikka tuo on?
Tässä siis viitteeksi yksi sivusto, millaista tekniikkaa tarkoitan.
http://www.roxane-romilly.co.uk/Romilly-SPV/cold-molded-romilly
Kylmälaminointi tee-se-itse rakennuksessa
35
503
Vastaukset
- Olle.P
Kylmälaminointi on työläs. Muotin tekemiseen menee aikaa ja sitten kun laminoit runkoa niin joudut sovittamaan jokaisen viilun edelliseen kiinni. Lisää puuhaa on liiman sekoittaminen ja ja viilujen puristaminen kiinni. Kuvissa näyttää helpolta ja siistiltä mutta ei se sitä ole. Sanoisin että on työläs ja hankala.
Pelkkä rungon tekeminen ei ole kallista. Pientä ongelmaa voi tulla kun yrität saada jostain kelvollista puuta! Rahaa menee sitten varusteisiin paljon enemmän.
Ja suuri ongelma on myös typajan löytäminen, sen pitää olla lähellä kotia.
Jos heitän jonkun arvauksen niin tuollaisen Romilyn tekee noin 1500 tunnissa ja rahaa kuluu ehkä 25000€. - seppomartti
Ristiin laminoitu puuviilu epoksi voi tuossa kokoluokassa olla kevein ja vahvin itserakentajan runko. Jos ei ole tarkoitus purjehtia jäissä.
West Epoxy System - haulla voisi löytyä lisää. - riiiiririr
On työläs, niinkuin jo kerrottiin. Nopeammin saa tehtyä strip-planking metodilla. Strip-plankingin päälle voi halutessaan/tarvittaessa vetää vielä viilupinnan kylmälaminoimalla, ainakin isommissa veneissä.
- wefweffg
Tee ensin jolla sille veneelle ikään kuin harjoituksena. Sitten näet kannattaako skaalata.
- Olle.P
Ristiinlaminoinnilla ja kylmälaminoinnilla tarkoitetaan samaa asiaa. Mutta tuo epoksi-rimarakenne on myös ihan hyvä vaihtoehto. Ei sekään helppo ole mutta rimat on helpompi liimata toisiinsa hyvin kiinni verrattuna viilujen liimaamiseen. Rimarunko vahvistettuna muutamalla viilukerroksella olisi vielä parempi vaihtoehto.
Joka tapauksessa jos asiaa miettii niin rimoihin pitää saada hyvää puuta koska oksakohta katkaisee riman. Onko siis järkeä ostaa hyvää puuta, ajaa se rimoiksi (paljon puuta menee hukkaan puruksi) ja sitten liimata ne rimat kalliilla liimalla takaisin yhteen? Eikö olisi edullisempaa tehdä vene puusta perinteisin menetelmin?
Nuo epoksit ja kuidut ovat ikäviä aineita käsitellä, vaikka epoksi ei haisekaan niin pitää käyttää suojanaamaria ja -käsineitä ja kaikki paikat sotkeentuu. Mutta jos välttämättä haluaa rakentaa veneen itse niin pitäähän sitä saada kokeilla.- riiiiririr
>>rimoihin pitää saada hyvää puuta koska oksakohta katkaisee riman.
Oksakohdanhan voi sahata pois ja jatkaa rimaa siitä kohtaa viistesaumalla. Rimojenhan ei tarvitse olla päästä päähän "samaa rimaa", kun kuitenkin liimataan toisiinsa. Ylimääräistä työtä tuosta jatkamisesta toki on. - retkipurjehtija
Rimarakenteen ongelma on kosteus. Jos pinnan laminaatti rikkoontuu, niin rimat imevät vettä ja mätänevät. Tätä ongelmaa ei pitäisi olla kylmälaminoidussa rakenteessa.
Epoksi on ihan turvallista käsitellä, kun välttää ihokosketusta. Epoksin hiontapöly on vaarallista, mutta siitä selviää vesihiomalla tai imurilla. Eli ihan turvallinen materiaali oikein käsiteltynä.
- eiku.rakentamaan
En ole rakentanut venettä ristiinlaminoimalla, mutta toisenlaisia kappaleita olen. Minkäänlaisen veneen itsrakentaminen on työlästä, mutta jos sellaiseen puuhaan ryhtyisin, tekisin sen ilman muuta ristiinlaminoimalla. Ja käyttäisin alipainetta, en nitojan niittejä. Suurimpia haasteita taitaa todella olla hyvän materiaalin löytäminen.
Rakennusmenetelmän valinta itsellä perustuisi sekä noihin itse tehtyihin kappaleisiin ja kahden ristiinlaminoidun veneen omistamisesta tulleisiin ja yhä jatkuviin kokemuksiin.- riiiiririr
>>hyvän materiaalin löytäminen.
Kyllähän viilua ja vaneria saa. Haaste on löytää hyvää umpipuuta, mutta sitä ei ristiinlaminoinnissa juurikaan tarvita. (verrattuna lautaveneeseen).
Kerropa lisää millaisia kokemuksia sinulla on ristilaminoidun veneen omistajana, kiinnostaa kuulla :) - retkipurjehtija
Kiitos rohkaisevasta viestistä. :) Itse olen käyttänyt alipainetta lasi- ja hiilikuituosien laminoinnissa ja on ihan ehdoton lopputuloksen kannalta. Vene-kaliiberissa haasteena on tietty säkityksen koko.
- seppomartti
retkipurjehtija kirjoitti:
Kiitos rohkaisevasta viestistä. :) Itse olen käyttänyt alipainetta lasi- ja hiilikuituosien laminoinnissa ja on ihan ehdoton lopputuloksen kannalta. Vene-kaliiberissa haasteena on tietty säkityksen koko.
Paljonko tarvitaan alipainetta laminoitaessa esim. hiilikuitua? Mikä olisi hyvä pumppu?
- retkipurjehtija
Mä olen käyttänyt noin 0,6 barin painetta, mutta uskoakseni paljon pienempikin paine riittäisi. Paineen määrä vaikuttaa lähinnä epoksin määrään kuitujen seassa, mutta on jo pienelläkin paineella varsin hyvä verrattuna avoimeen laminointiin. Suurin etu tulee siitä, että laminaatista tulee tiivis ja tasapaksu, ja toki tietysti hieman kevyempi kuin ilman alipainetta.
Pumpusta en osaa sanoa tyyppiä, kun ei ollut oma. Olennaista siinä on, että jaksaa ylläpitää alipainetta tuon 8h, jonka kovettuminen tarvitsee. - retkipurjehtija
Siis pienempi alipaine. :) 0,6 barin paine vastaa 4000kg puristusta neliömetrille.
- seppomartti
Tunnistamaton pumppuni on 1 bar eli riittänee. Enemmästä paineesta tuskin on haittaa vaikka olisi paljonkin. Jos aloittaja tekee 8m veneen niin vakuumin avula laminointi ilmeisesti on tehtävä pieninä osina ja hyvin hitaalla epoksilla.
- retkipurjehtija
En tunne noita alipainepumppujen merkintöjä, mutta siis 1 bar on normaali ilmanpaine. Ja tuo 0,6bar takoittaa 60% normaalista ilmanpaineesta. Asteikko ei ole lineaarinen, eli mitä pienemmäksi mennään, sen enemmän tehoa tarvitaan.
- retkipurjehtija
Tuossa tuollainen oikea setti hartsitöihin. Pumpun lisäksi saatetaan tarvita astiaa, mihin ylimääräinen hartsi kerääntyy. Pumppuun joutuessaan se tuhoaa sen. Lisäksi tulee letkut, suuttimet, säkkimuovi, repäisykangas, imeytyshuopa ja tiivistenauhaa.
Näköjään pienessäkin pumpussa riittää alipaineen tuottokykyä. Teho on enemmänkin ilmamäärän suhteen. Eli jos iso säkki, tarvitaan iso pumppu, jotta tyhjenee joskus. :)
http://www.materialshop.fi/epages/Materialshop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014052201/Products/10271 - Joakim1
retkipurjehtija kirjoitti:
En tunne noita alipainepumppujen merkintöjä, mutta siis 1 bar on normaali ilmanpaine. Ja tuo 0,6bar takoittaa 60% normaalista ilmanpaineesta. Asteikko ei ole lineaarinen, eli mitä pienemmäksi mennään, sen enemmän tehoa tarvitaan.
Yleensä pumpuissa puhutaan suhteellisesta paineesta ei absoluuttisesta. Tyhjiötä lähestytteässä tietysti absoluuttinen paine on järkevämpi. Pienillä vuodoilla pitäisi päästä helposti alle 0,1 bar absoluuttiseen paineeseen eikä se laminoinnin kannalta enää vaikuta mitään onko absoluuttinen paine 0,1 vai 0,01 bar.
- retkipurjehtija
Mittarit toissalta mittaavat aina absoluuttista painetta.
http://www.materialshop.fi/epages/Materialshop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014052201/Products/10259
Omalla lyhyellä kokemuksella sanoisin, että alle 0,5 barin paineeseen ei ole laminoinnissa tarvetta, ainakaan pienissä kappaleissa. Se paine riittää, millä laminaatti saadaan kasaan ja harstia mahdollisimman paljon imeytettyä pois, mikäli pyritään kevyeen rakenteeseen. - seppomartti
retkipurjehtija kirjoitti:
En tunne noita alipainepumppujen merkintöjä, mutta siis 1 bar on normaali ilmanpaine. Ja tuo 0,6bar takoittaa 60% normaalista ilmanpaineesta. Asteikko ei ole lineaarinen, eli mitä pienemmäksi mennään, sen enemmän tehoa tarvitaan.
Kyllä ilmanpaineasteikko on lineaarinen. Pumppujen tehoksi mainittu 0.99 bar, minkä ilmoitin yhdeksi, vastaa siis käytännössä 10.5m vesipatsaan tai 76 cm elohopeapatsaan painoa eikä lisää ilmaa imemällä voi kasvaa
- niitä.kokemuksia
riiiiririr kirjoitti:
>>hyvän materiaalin löytäminen.
Kyllähän viilua ja vaneria saa. Haaste on löytää hyvää umpipuuta, mutta sitä ei ristiinlaminoinnissa juurikaan tarvita. (verrattuna lautaveneeseen).
Kerropa lisää millaisia kokemuksia sinulla on ristilaminoidun veneen omistajana, kiinnostaa kuulla :)Ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa, tuskin muuten olisin toista samalla tekniikalla tehtyä ostanut. Veneen jo yli 30 ikävuoden aikana runko on kertaalleen pienen telakointivahingon jälkeen maalattu uudestaan ja vesilinjan alta kerran poistettu maalit ja primeroitu. Muutoin vain vahaa kylkiin keväisin ja joskus myrkkyä pohjaan.
Sisällä on aito puuveneen tunnelma. Kondenssi on lähes tuntematon käsite. Rakenne on, kuten seppomarttikin totesi, keveintä ja jäykintä mitä itserakentaja käytännössä saa aikaan. Parempi tulos sen suhteen vaatii hiilikuitua.
Tämän veneen rakentaja kävi ostamassa läjän mahonkitukkeja ja sahautti viilut niistä. Tavallisin ristiinlaminointiin käytetty viilupaksuus on 4 mm. Viilua kyllä saa, mutta varastosta tiedän löytyvän vain 1-2 mm viiluja. Ja todellakin hyvälaatuista rakenteisiin kelpaavaa mahonkilankkua saa todella hakea. - Joakim1
retkipurjehtija kirjoitti:
Mittarit toissalta mittaavat aina absoluuttista painetta.
http://www.materialshop.fi/epages/Materialshop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014052201/Products/10259
Omalla lyhyellä kokemuksella sanoisin, että alle 0,5 barin paineeseen ei ole laminoinnissa tarvetta, ainakaan pienissä kappaleissa. Se paine riittää, millä laminaatti saadaan kasaan ja harstia mahdollisimman paljon imeytettyä pois, mikäli pyritään kevyeen rakenteeseen.Painemittarit ovat lähes aina suhteellisia eli niissä on kaksi yhdettä, joiden välistä paine-eroa mitataan, tai sitten niissä on yksi yhde ja mittaria ympäröivä paine pääsee jostain mittariin.
Absoluuttisiakin mittareita on, mutta niissä pitää yleensä olla tyhjiö sisällä. Tyhjiön rakentaminen mekaaniseen mittariin on aika haastavaa. Elektroniseen se onnistuu helpommin, varsinkin MEMS-pohjaiseen.
Linkkisi mittari on päivänselvästi paine-eromittari, tosin ko. yksilö mittaa vain negatiivisia paineita. Absoluuttinen paine ei voi olla negatiivinen. Jos tuo mittari näyttää -0,95 bar, absoluuttinen paine voi olla ilmanpaineesta riippuen 0-0,2 bar. - Joakim1
niitä.kokemuksia kirjoitti:
Ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa, tuskin muuten olisin toista samalla tekniikalla tehtyä ostanut. Veneen jo yli 30 ikävuoden aikana runko on kertaalleen pienen telakointivahingon jälkeen maalattu uudestaan ja vesilinjan alta kerran poistettu maalit ja primeroitu. Muutoin vain vahaa kylkiin keväisin ja joskus myrkkyä pohjaan.
Sisällä on aito puuveneen tunnelma. Kondenssi on lähes tuntematon käsite. Rakenne on, kuten seppomarttikin totesi, keveintä ja jäykintä mitä itserakentaja käytännössä saa aikaan. Parempi tulos sen suhteen vaatii hiilikuitua.
Tämän veneen rakentaja kävi ostamassa läjän mahonkitukkeja ja sahautti viilut niistä. Tavallisin ristiinlaminointiin käytetty viilupaksuus on 4 mm. Viilua kyllä saa, mutta varastosta tiedän löytyvän vain 1-2 mm viiluja. Ja todellakin hyvälaatuista rakenteisiin kelpaavaa mahonkilankkua saa todella hakea.Ilman muottia voi tehdä myös lasikuitukerrosrakenteisen veneen, josta saa kyllä yhtä kevyen ja jäykän kuin ristiinlaminoidusta. Noita tiedän useamman Suomessa itse rakennetun. 2000-luvulla ainakin muutama eri Mannerbergin piirtämä vene.
- 3plus3
Ristiinlaminointi on hiukan työläämpi, mutta parempi kuin rimarakenne. Rimat vääntyilevät jo muutaman vuoden kuluessa sen verran, että epätasaisuus paistaa läpi.
- retkipurjehtija
Onko kellään kokemusta veneen ristiinlaminoinnista alipaineella? tehdäänko ensimmäinen viilukerros ensin niittaamalla ja seuraava vasta alipaineella? Tällöin ensimmäisen viilukerroksen alle pitäisi kai laittaa jokin muovikalvo estämään vuotoa altapäin?
- täältä.saaresta
Omassa on sisin kerros pontattua 6 mm rimaa pitkittäin. Normaalisti ristiinlaminoitu runko kaipaa stringereitä, mutta se rimakerros tuottaa riittävän jäykisteen. Samalla tietysti rimakerros on se tiivis kerros. Tekee jiginkin yksinkertaisemmaksi, voisin suositella samaa lähestymistapaa.
Koska säkityksestä tulee kuitenkin aika isokokoinen, siinä on aina vuotoja. Siksi pumpussa pitää olla hieman tehoreserviä ilmamäärän suhteen. Keväällä taas tein alipainelaminointia, mutta nyt vanereita kerrostaen. Vaikka kappaleen koko oli maltillinen oli siinä sittenkin pieniä vuotoja, joita ei voinut paikallistaa.
Ai niin, saaren rannassa siinä ristiinlaminoidussa istuskellen tätä kirjoittelen. - retkipurjehtija
täältä.saaresta kirjoitti:
Omassa on sisin kerros pontattua 6 mm rimaa pitkittäin. Normaalisti ristiinlaminoitu runko kaipaa stringereitä, mutta se rimakerros tuottaa riittävän jäykisteen. Samalla tietysti rimakerros on se tiivis kerros. Tekee jiginkin yksinkertaisemmaksi, voisin suositella samaa lähestymistapaa.
Koska säkityksestä tulee kuitenkin aika isokokoinen, siinä on aina vuotoja. Siksi pumpussa pitää olla hieman tehoreserviä ilmamäärän suhteen. Keväällä taas tein alipainelaminointia, mutta nyt vanereita kerrostaen. Vaikka kappaleen koko oli maltillinen oli siinä sittenkin pieniä vuotoja, joita ei voinut paikallistaa.
Ai niin, saaren rannassa siinä ristiinlaminoidussa istuskellen tätä kirjoittelen.Eli rakenne on sisältä päin: 6mm rima - epoksi - viilu - epoksi -viilu - epoksi - viilu - (joku lakka)?
Paljoko mahtaa olla kokonaispaksuus? ...tai käytettyjen viilujen paksuus?
Entä oletko oletko kyllästänyt tuon sisälle jääneen rimotuksen jotenkin? - seppomartti
retkipurjehtija kirjoitti:
Eli rakenne on sisältä päin: 6mm rima - epoksi - viilu - epoksi -viilu - epoksi - viilu - (joku lakka)?
Paljoko mahtaa olla kokonaispaksuus? ...tai käytettyjen viilujen paksuus?
Entä oletko oletko kyllästänyt tuon sisälle jääneen rimotuksen jotenkin?Toinen rakenne sisältä lukien: lasikuitu läpinäkyvänä, vaakaseetri, 2X diagonaali mahonki, lasikuitu, vaakamahonki, lakka. Väleissä epoksia. 12.3m veneen rungon paksuus 25mm ja paino 1000kg.
- retkipurjehtija
Vierastan ajatusta koteloida puuta kahden lasikuitulaminaatin väliin. Pienikin reikä laminaatissa tekee sen, että puu imee vettä ja alkaa mädäntyä. Siksi tuo kylmälaminointi kiinnostaisi, että lopputulos on käytännössä muotoontehty vaneri, ei enää puu.
- juuri.noin
retkipurjehtija kirjoitti:
Eli rakenne on sisältä päin: 6mm rima - epoksi - viilu - epoksi -viilu - epoksi - viilu - (joku lakka)?
Paljoko mahtaa olla kokonaispaksuus? ...tai käytettyjen viilujen paksuus?
Entä oletko oletko kyllästänyt tuon sisälle jääneen rimotuksen jotenkin?Juuri noin se rakenne menee, 6 4 4 4 mm mahonnkia. Välihionnat vievät sen verran, että kokonaispaksuus on hiukan yli 16 mm. Sisäpinta on lakattuyläosassa, pilssin puolella siinä on epoksikerros vähän leveämmälti kuin mihin kölipalkit päättyvät.
- retkipurjehtija
juuri.noin kirjoitti:
Juuri noin se rakenne menee, 6 4 4 4 mm mahonnkia. Välihionnat vievät sen verran, että kokonaispaksuus on hiukan yli 16 mm. Sisäpinta on lakattuyläosassa, pilssin puolella siinä on epoksikerros vähän leveämmälti kuin mihin kölipalkit päättyvät.
Ok, kiitos tiedosta. Pitänee tutustua hieman tarkemmin tuohon menetelmään. Vaikuttaa kiintoisalta itserakentajalle. Teitkö tuohon ensimmäiseen rimakerrokseen tällaisia rimoja?
http://www.clcboats.com/images/photos/shoptips/How_to_Calculate_Strip_Needs_-_2_Thumb.jpg - retkipurjehtija
Entä osaatko yhtään arvioida epoksin kulutusta, esim. kg/m2 valmista runkopintaa?
- barikärpänen
Voisiko joku fiksumpi selittää, miten alipainepumppu edes teoriassa voisi tehdä yli 1 bar alipaineen maan päällä?
- retkipurjehtija
Ei mitenkään, jos lähtöpaineena on vallitseva ilmanpaine. Alipaine on oikeastaan väärä nimitys (tai suhteellinen ilmaisu), koska normaali ilmanpaine on 1 baria, ei nolla.
Viemällä ilmasäiliön 10m syvyyteen veden alle, sinne voi imeä 2 barin alipaineen. :)
- Toisellatavalla
Tässä hieman toinen vastaava tekniikka:
https://youtu.be/pWLinAGemXQ- qaaaqaw
Oikein hyvä video, kiitos. Hyviä käytännön neuvoja.
Mitenkään väheksymättä: Tuo on jo aiemmin keskustelussa mainittu strip plankingin ja diagonaalilaminoinnin yhdistelmä.
Vähän extraa on hiilikuitunauhojen laittaminen väliin (6:18). Näistä tosin tekijä mainitsee, ettei tiedä ovatko oikeasti tarpeen, mutta kuulostaa hyvältä kun voi mainita myöhemmin rungossa olevan hiilikuitua. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232642- 652586
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062310- 341599
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371462- 281260
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181