Ensin pitäisi tyhjentää vanhat jäähdytysnesteet ulos. Sitä varten moottorissa on kaksi tyhjennysnippaa, joista toisesta on oheinen kuva. Letku kiinni nippaan ja ruuvi auki. Mutta eikö silloin koko ruuvi lähde irti alustastaan, ja jäähdytysneste lorahtaa ruuvin tyvestä pilssiiin?
Kuinka usein muuten jäähdysneste kannattaa käytännössä vaihtaa, ohjekirjan mukaista kahden vuoden välein rytmiä tuskin kannattaa noudattaa?
https://1drv.ms/i/s!AtbMVFDBHgIohQX5e4UtJDPAcKNK
Volvo Penta D1 jäähdytysnesteen vaihto
6
2183
Vastaukset
- retkipurjehtija
Ei oikein aukea tuo systeemi, kun kuva niin epäselvä. Yleensä riittää, kun nippaa hieman löysää, niin alkaa neste virrata. Yksi vaihtoehto on laskea se pilssii/astiaan ja imaista pumpulla pois.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Oljyimuri-kasipaineilmakayttoinen-2000028386/
Tuo vaihtoväli on aika liukuva käsite. Jos neste on kirkasta ja pakkaskestävyys riittävä, ei yleensä ole tarvetta vaihtaa. Mutta noin 10v välein kannattaisi viimeistään vaihtaa, ihan varmuuden vuoksi. - ottiatuota
Hei,
en ole ihan varma, miten ajattelit asian hoitaa, mutta minä ainakin laskin nesteet pilssiin ja pumppasin sieltä pois. Ehkä tuohon voisi jonkun letkun virittää tai astian alle, mutta ei se ole vaikeaa pumpata pilssistäkään.
Valmistajan kahden vuoden ohje on aika tiukka, mutta eihän sitä voi mennä maallikkona kumoamaankaan. Jos ylipäänsä vaihdat nesteet, niin edustat tavallista huolellisempaa kansanosaa. - seppomartti
Volvoissa on yleenä kaksi muovista tyhjennysnippaa. Merivedelle ja etylenglykolille omansa. Aloittaja epäilee niiden putoavan pois, ei putoa ennen kuin nesteet tyhjenee. Suhteellisen heikot ja omituinen lenkkiavaimiin soveltumston koko. Syytä varoa, jos ei ole vuosiin avannut.
Etylenglykolin puoliintumisaika vapaassa ilmassa on lyhyt, luokkaa 2 vrk. Hajoamistulokset ovat happoja, mikä edistää korrosiota. Umpinaisessa tilassa lisäaineistettu pakkasneste on pitkäikäisempää mutta ei ole järkevää täysin lyödä laimin kullekin nestevärille ilmoitettua vaihtoväliä. Todennäköisesri on hyödyllistä käyttää aimennukseen ionitonta vettä kun monen vuoden pakkasnestettä käytetään. Volvon lämmönvaihtaja pakosarja on alumiinivalua. Joidenkin pakkasnesteiden soveltuvuutta alumiiniin epäillää huonommaksi. Nestettä vaihtaessa kannattaa lisäksi huuhdella jäähdytysjärjestelmä.- Anonyymi
Volvo Penta jäähdytysjärjestelmän vesi on ruosteen väristä?Kone käy vapaalla epätasaisesti! Mikä neuvoksi?Tai suoraanko Sarvastoon Volvo Pentan hoitoon?
-33 vuotta kipparointia- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volvo Penta jäähdytysjärjestelmän vesi on ruosteen väristä?Kone käy vapaalla epätasaisesti! Mikä neuvoksi?Tai suoraanko Sarvastoon Volvo Pentan hoitoon?
-33 vuotta kipparointia-Ainakin tiedät, että lisäaineista loppunut korroosiosuojan osalta,.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volvo Penta jäähdytysjärjestelmän vesi on ruosteen väristä?Kone käy vapaalla epätasaisesti! Mikä neuvoksi?Tai suoraanko Sarvastoon Volvo Pentan hoitoon?
-33 vuotta kipparointia-Kyllä, Karvaston kaatopaikalle vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu51679Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)281568- 131169
- 71124
Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."
ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w201102- 61012
- 6974
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais4971- 7965
- 6960