Avomerilaivurin tutkinto

retkipurjehtija

Kannattaako suorittaa? Saako sillä yhtään ihailua laiturissa, että on kolme tähteä lakissa tai avomerilaivurin viiri mastossa? :D

Vakavammin: Onko tuo vaikea tutkinto? Silmäilin oppikirjaa kirjastossa ja aika matemaattiselta vaikuttaa. Kauanko kannattaa varata aikaa itseopskeluna?

16

3040

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkintosta

Ei sillä ihailua saa. Voi siitä jotain hyötyäkin olla, itse en ole sitä tarvinnut, enkä aikoinaan tarvinnut opetusta purjehtimiseenkaan. On rannikkolaivurintutkinnon suorittaneita jotka eivät ole edes koskaan itse veneilleet ennen eikä jälkeen tutkintonsa.

• puolisokeaavomerilaivuri

Sisäjärvellä plotterin tehtyä sumussa tiltin ei taivaankappaleitakaan ole korkeuden mittaamista varten näkyvillä. Ei mitään apua, ei kannata.

• retkipurjehtija

Aattelinkin tuonne ulkojärvelle lähteväni joku päivä. ;)

• kirjatietoa

Tutkinnon suorittamisesta on jo melkoisesti aikaa, mutta epäilen, ettei se paljoa ole muuttunut. Aiheen matemaattinen käsittely jäi kovin ohueksi, melkein vain ekliptikan kaltaisten termien maininnaksi. Taulukkokirjojen käyttöä opeteltiin sen sijaan ahkerasti. Tavallisella funktiolaskimella pääsi käytännössä pienen miettimisen jälkeen paljon nopeammin tulokseen. Tabletilla tai edes ohjelmoitavalla laskimella homma hoituisi hetkessä. Sekstanttia ei kurssilla käteensä saanut.

• retkipurjehtija

Ok, eli hieman sama systeemin kuin muissakin laivuritutkinnoissa: laskenta on yksinkertaista ja trogonometrian sijaan käytetään taulukoita?

Sekstanttia olen joskus kokeillut. Kiva laite, mutta ainakin saaristossa ongelma on usein horisontin näkeminen. Eipä tuota paikanmääritystä tosin saaristossa tarvita :) mutta noin harjoittelumielelssä.

• nettiveneilijä

Käytännössä se on pelkkää tähtitieteellisen paikanmäärityksen opiskelua. Hyöty itämerellä veneilevälle on nolla, mutta yleissivistyksen ja aivojumpan kannalta se on yhtä hyödyllinen kuin minkä tahansa uuden asian opiskelu. Ei oppi ojaan kaada, eli siitä vaan. Linkissä on Helsingin Navigaatioseuran johdanto kursille. Siitä kerrotaan taustoista ja vaatimuksista jotain.
      https://hns.fi/wp-content/uploads/2016/04/avomerijohdanto.pdf

Harrastukseen liittyvää enemmän tai vähemmän hyödyllistä opiskeltavaa on myös euroopan sisävesisäännöt, eli CEVNI, tutkan käyttö, dieselin huolto, VHF-hätäliikenne (ja sen peruminen!), VHF- ja HF-todistukset, joukko uusia solmuja, köysien pleissaus, väistämissäännöt kisoissa, onnettomuuksien tutkintakeskusten selostusten lukeminen jne.

• retkipurjehtija

Juu, en minä hyötynäkökulmasta tuota oikeastaan ajatellut (ellei tuota laituriparlamentin ihailua lasketa :) ) vaan enemmänkin harrastuksena. Viime vuonna suoritin LRC-tutkinnon, vaikka tuskin koskaan edes astun veneeseen, jossa on HF/MF-puhelin. Kv. huviveenkuljettajan lupakirjakin on jo hankittu, Cevni-I-llä tietty. :)

• nettiveneilijä

• retkipurjehtija
        nettiveneilijä kirjoitti:

Tutkinto on tietysti hyvä tekosyy ostaa kallita harrastusvälineitä :) Suosittelen sekstantiksi esimerkiksi

FPM Freiberger Präzisionsmechanik
        http://www.fpm.de/lang_en/index.php?c=1&s=nautic

Cassens & Plath
        http://www.cassens-plath.de/katalog/index.html

tai Tamaya
        http://www.tamaya-technics.com/e_site/ms833_e.html

Menit sitten paljastamaan todellisuuden. :)

Tuollaisella Freibergerin näköisellä olen joskus leikkinyt, mutta siinä luki Zeiss. Lienee saman pajan tuote. Venäläisiä pitäisi saada aika edullisesti, kun vaan tietäisi mistä kysyä.

• puolisokeaavomerilaivuri

• retkipurjehtija
        puolisokeaavomerilaivuri kirjoitti:

Ich könnte Ihnen gern einen Freiberger Trommelsextanten anbieten, unbenutzt, mit Holzkoffer und zwei schönet Schlüssel, guck mal genauer:
        http://www.fpm.de/index.php?c=1&s=news1

Ei taivu tuo kieli... :)

• 30-30-tentissä

Tentti on mekaanista laskentaa, jossa saa pitää kaiken materiaalin esillä. Itse kävin sen yleissivistyksen vuoksi veneilyn harrastajana, en usko että siitä on koskaan mitään hyötyä.

• retkipurjehtija

Oliko teillä käytössä laskentalomakkeet noihin paikanmäärityksiin? Mahtaako olla jossain netissä?

• En ole minäkään huomannut mitään ihailua. Tosin en kehtaa käyttää kipparilakka kuin korkeintaan juhannuksena... ettei snobiksi leimattaisi. Kysyt onko vaikea tutkinto. Ja, en ole opiskeluaikana edes koskaan panostanut mihinkään yhtä paljon.Kävin kurssin työväenopistolla ja se kesti kaksi lukukautta, joka maanantai muistaakseni 1,5 tuntia.Tenttiin oli muistaakseni varattu 10 tuntia. Fuskasin vähän, minulla oli ohjelmoitava funktiolaskin joten en tentissä käyttänyt taulukoita ollenkaan. Minulle selvisi vasta viimeisellä viikolla mistä on kyse, että niin vaikea.Mutta käy se kurssi, se avartaa.
      Minäkään en ole tarvinnut niitä tietoja mihinkään, muovisekstantti hankittiin silloin akanaan, yli 25 vuotta sitten.Sipoossa olen kokeillut, siinä kaikki.

• Saaritollo1

Celestial navigation rules!
      Mitä enempi opiskelet sen enempi ymmärrät maailmasta.

• retkipurjehtija

Sain lainattua Avomerinavigointi-kirjan, tosin vuodelta 2005, mutta eivät kai opit ole juuri vanhentuneet. Alustavasti ei vaikuta ylettömän vaikealta, mutta tietty kahden koordinaatiston ja lukuisten uusine käsitteiden sisäistäminen vie aikaa. Plussat ja miinukset menevät entistä pahemin sekaisin, kun on kahden ulottuvuuden sijaan kolme. :)

Nautical almanac:kin löyti näppärästi netistä. :)

https://www.thenauticalalmanac.com/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7499
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4512
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      57
      3522
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      511
      3298
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2174
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1823
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1820
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe