Yksityisiltä yrityksiltä puuttuu investointihalukkuus. Valtiolla puolestaan on intoa patistaa työttömät töihin. Enää puuttuvat ne työpaikat. Kun kerran yksityinen sektori ei niitä kykene järjestämään, niin valtion on puututtava peliin.
Näin on tehty ennenkin ja siitä on hyviä kokemuksia, esim. Outokumpu ja Neste ovat valtion perustamia.
http://yle.fi/uutiset/professori_kova_talous_-haastattelussa_ilman_valtionyhtioita_suomessa_olisi_pelkkaa_eramaata_ja_sellutehdas/9119825
"– Suomi ois pelkkää erämaata, ehkä sellutehdas ja kaksi sahaa, jos olisi eletty pelkästään sen mukaan, että markkinat hoitavat."
Uusilla valtionyhtiöillä talous ja työllisyys ylös
5
<50
Vastaukset
- EU.heh
Lisätään vielä listaan Kemira ja Typpi oy. Nykyään vain EU kieltää, kuten valtio-omisteiset pankitkin. Ovat sosialismia
- autotehdaskin
Kekkosen keksimällä Saappi-tehtaallakin menee nykyään aika mukavasti. Saapit on tosin muuttuneet Mersuiksi.
Tuskin olisi Mersu itse tehdasta Suomeen saakka perustanut. Kyllä siihen tarvittiin Suomen valtiota. Ja tietysti Saapilta tuotteet, koska autonsuunnittelu ei ole ollut koskaan suomalaisten vahvinta aluetta.
Vaan tekihän ne suomalaiset Saappiin V8-moottorin yhdistämällä kaksi Triumpin nelipyttystä yhteen. Saappihan ei itse osannut tehdä oikein moottoreita. Nelitahtisia bensamoottoreita lainailivat ainakin Foordilta ja Triumpilta. - EU.heh
Vuorikemia vielä lisäksi. Siitä on poikinut Harjavallan teollisuus. Turhaan yksityisten panosta hehkutetaan.
- poikkeus.sääntö
EU.heh kirjoitti:
Vuorikemia vielä lisäksi. Siitä on poikinut Harjavallan teollisuus. Turhaan yksityisten panosta hehkutetaan.
Finavia ei ole ollut oikein hyvä, etenkään tämän nykyisen Bernerin aikana. Muutama miljoona on palanut kansalaisten rahaa.
- tuho.edessä
Kaikki panostukset yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi valuvat hukkaan eli sijoittajien taskuun veroparatiiseihin. Paljon parempi tulos yhteiskunnan kannalta saataisiin jos valtio jakaisi rahaa suoraan kansalaisille yritysten sijasta.
Kaikki muukin kyllä menee nykyään ihan väärin ja olenkin tullut siihen lopputulokseen että kaikki yhteiskunnat järjestelmästä riippumatta ovat ennemmin tai myöhemmin tuhoon tuomittuja tällaisen vääryyteen taipuvaisten henkilöiden lieroiltua itsensä päättäviin asemiin...
Esim. ansiosidonnaisen keston leikkaaminen ei tule lisäämään työllisyysastetta vaan toimeentulomenoja, asunnottomuutta, rikollisuutta ja vankien määrää. Pahoin pelkään että henkiäkin tullaan menettämään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211871
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1441788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671392Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511336
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065