Keskustelua pyhimyksistä

hämmentynyttt

"Katolinen kirkko kanonisoi eli julistaa pyhimyksiksi ihmisiä, jotka ovat osoittaneet sankarillista hyveellisyyttä elämässään ja vain, kun tämä on todistettu yleisellä maineella ja todennetuilla perusteluilla. Kirkon näkemyksen mukaan pyhimykset ovat Jumalan palvelijoita ja ystäviä, joiden elämä on tehnyt heidät hänen erityisen rakkautensa arvoisiksi. Kirkko katsoo, että pyhimyksiä tulee arvostaa ja kunnioittaa (lat. douleia) ja heiltä voidaan pyytää esirukouksia." -Wikipedia

Mikä on pyhimysten asema nykyisessä katolisessa kirkossa? Onko olemassa jotain erityisiä Raamatun lauseita pyhimyksiin liittyen? Mä olen itse luterilainen ja mua hämmetää suuresti katolisten ja ortodoksien tapa rukoilla näitä edesmenneitä pyhiä ihmisiä. Tämä tuntuu olevan ristiriidassa Jeesuken opettaman Isä meidän -rukouksen kanssa ja toisekseen se vaikuttaa melko tarpeettomalta ja epävarmalta, sillä kaikkivaltias Jumalahan kuulee jokaisen rukouksen muutenkin, kun taas ihmisten kyvyistä Taivaassa ei sanota mitään tähän viittaavaa. Tällaisia kohtia kylläkin löysin Raamatusta:

"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus" 1. Timoteus 2:5

"Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen." Johannes 14:14

-----------------

Asiallista keskustelua aiheesta, puolesta ja vastaan. Muistakaa väittelynne tiimoilta toimia kunnioittavasti muita kohtaan, Kristuksen kaltaisuuteen pyrkien ;)

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rukouksen.voima

      "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus" 1. Timoteus 2:5

      Tämä tarkoittaa sitä, että vain Jeesus on sovittanut ristinkuolemallaan meidän syntimme. Pyhimyksillä ei tietenkään ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

      Sen sijaan Uskontunnustuksessa sanotaan, että uskomme "pyhäin yhteyden". Koska Jeesukseen uskova "elää, vaikka olisi kuollut"

      Joh.11:25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

      Pyhät jatkavat rukoilemista puolestamme taivaassa. Voimme uskoa Jumalan myös kuulevan erityisesti heidän rukouksensa:

      Jaak. 5:16 ...vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

    • AntikristusPaavi

      Katolinen kirkko on poistanut toisen 2. käskyn. Johtopäätöksen siitä, miksi näin on, voit tehdä itse...

      2. Moos.20
      4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
      5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
      6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

      2. Kor. 4:4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.

      Kol. 1:15 ja HÄN on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

      Matt.23:9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, Hän, joka on taivaissa.

    • teehyvää

      Rukoilkaa Pyhien puolesta lakkaamatta . Kristuksessa kaikki ovat yhtä. Nyt on vaan niin että muita uskontoja on sekaantunut sotkemaan . Mutta nostamalla katse Kristukseen voittaa . Ihmiseksi tullut. Pyhimys on hyviä tekoja tehnyt . Siis kaikkihan tietää että pitää ahkeroida hyvää . Muistaa köyhiä . Kristuksen omia . Hyvän tekemiseen tarvitaan voimaa . Sen tähden se katsotaan Jeesuksen teoksi ettei kukaan pysty hyvään muuten. Apostolit rukoili sairaatkin terveiksi . Eivätkä omassa voimassaan . Siis olkaa lempeitä . Ystävällisiä . Esimerkiksi voi myös ottaa orpokotien perustamisen köyhien ruokkimisen sairaiden parantamisen mikä on näkyvää hyvän tekemistä . Koulun perustamista lukutaidottomille .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3856
    2. 209
      3068
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe