Suomi autoritaarinen poliisivaltio?

Liikenteen rikesakkotuotto on viimeisimpien tietojen mukaan jäänyt tavoitellusta. Autoilijat ovat muuttaneet ajotapaansa. Tervejärkinen olettaisi, että asiat ovat hyvin, mutta eivätpä olekaan. Nyt poliisi miettii pääpolla punaisena rikesakkokynnyksen alentamista 1- 2 kilometrillä nykyisestä kahdeksasta kilometristä. Se pullistaisi valtion pohjatonta rahasäkkiä 8 -16 miljoonalla eurolla vuodessa.
Yksi oudoimmista asioista tässä on kaiken kukkuraksi se, että poliisi päättää asiasta. Ainakin Ylen nettiuutisen mukaan 1). Onko vastuu valtakunnan rahapulan paikkaamisesta siirretty poliisille? Vai toimiiko poliisi niin kutsutusti omine nokkineen?

Mistään liikenneturvallisuudesta ei enää voi olla kysymys, kun tiukennusten pohjana on ilmiselvästi rahanahneus. Ilmeisesti poliisi mielessään laskee, että valtion verotuloja lisäämällä se saa itsekin enemmän resursseja oman elämänsä mukavuuttamiseksi entisestään. Kun valtaosa poliiseista tekee täysin tarpeetonta työtä, niin nopeusrajoitusten tiukentaminen luo lisätarvetta myöskin kyttäämiselle ja näin ollen lisätarvetta tarpeettomille poliisinviroille.

Lisäsäännöksillä ja säännösten tiukennuksilla ei liikenteen turvallisuutta paranneta, vaan asia on täysin päinvastoin. Turvallisuus liikenteessä lisääntyy, kun liikkuminen tehdään selkeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi. Toisin sanoen poistetaan tarpeettomat säännöt ja rajoitukset ja annetaan tilaa terveen järjen käytölle. Esimerkiksi kaupungissa ajaminen alkaa olla nykyään mahdottomuus, kun katujen varret ovat täynnä toinen toistaan sekavampia liikennemerkkejä ja katumaalauksia, joista ei ota selvää kryptologikaan. Huomio kaupungissa ajamisessa menee helposti täysin epäoleellisiin asioihin, kuten sen arpomiseen mikä mahtaa olla ajettavan kadun nopeusrajoitus, kun mitään yleistä rajoitusta ei enää ole, vaan lähes jokaiselle metrille on säädetty oma nopeutensa.

Suojateiden vaarallisuuskin aiheutuu yksinkertaisesti siitä syystä, että tiet ovat järjettömissä paikoissa ja ohjausvalot toimivat miten sattuu jos ylipäätään toimivat. On myös järjenköyhää ohjata jalankulkua tien yli, jos tien alikin on mahdollista kulkea. Moni suojatieonnettomuuskin aiheutuu yksinkertaisesti siitä syystä, että kuljettajan huomio on säädösviidakon ja varottavien asioiden vuoksi suuntautunut pois oleellisista asioista. Kun tähän keitokseen vielä lisätään poliisi tai sen virkaa toimittava peltitötterö, niin ongelmat vain kumuloituvat.

Niin kutsuttujen peltipoliisien sijoituspaikat puolestaan kertovat, ettei kysymyksessä ole suinkaan pyrkimys liikenneturvallisuuden lisäämiseen, vaan tarkoitus on yksinkertaisesti kerätä rahaa autoilijoilta normaalista ajamisesta. Ei täysijärkinen ihminen vahdi koko aikaa nopeusmittaria, vaan vauhti vaihtelee liikenteen ja olosuhteiden mukaisesti. Nyt jos nopeusrajoituksia edelleen tiukennetaan, niin autoilijasta tehdään yksinkertaisesti robotti. Tämä taas sotii tervettä ihmiskäsitystäkin vastaan. Siksi olisi aiheellista asettaa jonkinlaiset pääsyvaatimukset poliisin tehtäviin aikoville sen suhteen millainen heidän ihmiskuvansa on. Virkamiehiltä, päättäjiltä ylipäätään pitäisi edellyttää terve ihmiskäsitys. Virkamies, jolla on sairas käsitys ihmisestä, sairastuttaa pian koko yhteiskunnan. Mieleltään häiriintyneitä on jo riittävästi, joten jo työllisyysasteen näkökulmastakin hallitus voisi karsia sairaimmat hankkeensa pois ohjelmastaan tai laittaa poliisit ruotuun, jos mädän alkuperä poliisiksi osoittautuu.

1)
http://yle.fi/uutiset/liikenteen_rikesakkotuotto_jaa_kauas_hallituksen_ynnaamasta__autoilijat_muuttivat_ajamistaan/9127759

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

        Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
        Seinäjoki
        161
        9319
      2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

        Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
        Suomalaiset julkkikset
        49
        2879
      3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

        Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
        Maailman menoa
        35
        2671
      4. Et olisi piilossa enää

        Vaan tulisit esiin.
        Ikävä
        57
        2551
      5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

        Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
        Maailman menoa
        197
        1955
      6. Miten meinasit

        Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
        Ikävä
        98
        1872
      7. Sinä saat minut kuohuksiin

        Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
        Tunteet
        24
        1826
      8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

        Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
        Ikävä
        50
        1361
      9. Tunnekylmä olet

        En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
        Ikävä
        109
        1227
      10. Miten hetki

        Kahden olisi paras
        Ikävä
        28
        1211
      Aihe