pentutehtailua! vai sittenkin kiusantekoa

neponeponen

Minulla on kääpiörotuinen uros
Jota olen tarjonnut astutukseen terveille nartuille.
Riippumatta nartun rodusta sillä minusta koiran arvoa ei voi mitata papereilla. Vaan kaikki on yhtä arvokkaita. Ei ehkä rahallisesti mutta se on toinen juttu.

No minua alkoi eräs henkilö haukkumaan ja kiusaamaan joten vaihdoimme astutus ilmoituksen torissa miehen nimelle\sähköpostille (ilmoitukseen mies kirjoitti että vaimoon kohdistuneen kiusanteon vuoksi on yhteyshenkilö vaihdettu).

Ni maija mehiläinen laittoi viestiä

: Mitä kiusantekoa se on jos kritisoi teidän pentutehtailua kun annatte urosta astutukseen ja teette sekarotuisia pentuja. Hävetkää ja menkää töihin .

*niin pentutehtailua on se että teettää samalla nartulla liian usein, ja liian monet pentueet. Välittämättä emon ja pentujen hyvinvoinnista.

Ja tää syyttää pentutehtailijaksi kun annan koiran joskus astua jonkun nartun. 😞

Siis ne pennut on sillä nartun omistajalla.

En voi käsittää mikä tämmöstä ihmistä vaivaa?

17

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4-kanin-omistaja

      Onko mieleesi tullut että vaikka et itse ole pentutehtailija, niin kyseisellä toiminnalla edistät pentutehtailua? Monet sekarotuisten kasvattajat, eivät kaikki, mutta valitettavasti suurin osa, tekee pentuja vain ja ainoastaan rahan takia (enkä sano ettei näin olisi rekisteröityjenkin koirien keskuudessa...), mutta rekisteröimättömyys tarkoittaa myös sitä ettei mikään taho valvo kasvatusolosuhteita. Ymmärrätkö myös itse, että tarjotessasi omaa koiraasi astutukseen olet myös vastuussa niistä syntymättömistä ja syntyneistä pennuista?

      Uskoakseni tarjotessasi koiraasi astutukseen sinullakin on ollut tarkoituksenasi ansaita pientä taskurahaa, tuskin ihan ilmaiseksi tarjoat? Oletko 100% varma ettei omalla koirallasi ole mitään geneettisiä ongelmia, monet koirat ovat itse terveitä, mutta esim. saattavat kantaa jotain tiettyä sairautta ym.

      Oletko ottanut tulevien emojen omistajista ja pito-oloista selvää? ja vaikka olisitkin, miten voit varmistua siitä ettei kyseessä ole pentutehtailija? Monet pentutehtailijat saattavat esiintyä toisena henkilönä ja esim. astutus tilanteessa esitellä jonkun vaikka kaverin kodin, jota väittävät omakseen, jotta tehdas pysyisi piilossa ja käynnissä.

      Onko sinulle tosiaan ok, että annat koirasi astua jonkun tuntemattoman koiran, joka synnyttää tähän maailmaan SINUN koirasi jälkeläisiä... Onko ok, jos näitä koirasi lapsia pahoinpidellään, pennutetaan liian aikaisin, pahimmillaan kidutetaan tai tapetaan. Onko ok että ihmiset ylipäätään toimivat näin? Onko ok että joku tuntematon koira elää jossain pimeässä kellarissa vailla ruokaa ja juomaa, pennutetaan väkisin, vierotetaan pennuista ja pennutetaan uudestaan, kunnes se ei enää pysty tuottamaan uusia pentuja ja se hylätään tai tapetaan. Haluatko tosiaan omalla toiminnallasi tukea tälläistä toimintaa?

      Koirakasvattajia on ihan tarpeeksi ympäri maailmaa. Maailmalla on aivan liikaa pahoinpideltyjä, kaltoinkohdeltuja ja hylättyjä koiria (seka ja puhdasrotuisia..). Kuten itsekin sanoit: jokainen koira on arvokas, koiran arvo ei ole rahasta kiinni. Sen takia Aivan jokaisen on omalta osaltaan pyrittävä edistämään ei vain koirien vaan kaikkien eläinten hyvinvointia ja näin ollen olemaan tukematta minkään lajin pentutehtailua millään tavalla! Koiria tai muita eläimiä ei ikinä missään maailmassa ole luotu ihmiselle rahantekovälineiksi. Piste.

      • Hyvätyttö

        Tarkoitat siis, että lopetetaan koirien kasvatus ja pennuttaminen? Sen paremmin puhdasroruisten kuin sekarotuistenkaan koirien omistajat eivät voi koskaan olla 100% varmoja siitä, että koira ei kanna mitään periytyvää vikaa tai sairautta. Tuskin täydellisiä koiria on olemassakaan. Risteyttämällä päästään usein eroon periytyvistä vioista. Siitäkin olen varma, että puhdasrotuisiakin koiria pahoinpidellään ja laiminlyödään, jopa enemmän kuin sekarotuisia, kun petytään odotuksissa, eikä kalliista koirasta kehkeydykään valioyksilö. Sekarotuinen hankitaan rakkaudesta koiriin, ei statussymboliksi.


    • EiTehtailulle

      Ihan aiheesta sinulle on ärähdetty, vaikka tyyli ei varmasti erityisen mukavaa olekaan ollut. Siitä huolimatta kannattaa katsoa myös sinne peiliinkin päin.

      Jos nartulle ei ole mitään "laatuvaatimuksia", niin olet nimenomaan miehinesi sitä sakkia, jonka voi niputtaa pentutehtailijoihin. Vastuuta ei ole vain ja ainoastaan nartun omistajalla, sitä on myös uroksen omistajalla.

      Niitä mainittuja laatuvaatimuksia PITÄÄ olla rodusta/roduttomuudesta riippumatta niin nartuille kuin uroksillekin, ja tulevilla pennuilla pitää olla jokin pointti. Mikä hyvänsä lisäännyttäminen ja aina samalla uroksella on vain koiramäärän lisäämistä maailmaan, jossa koiria on jo muutenkin paljon enemmän kuin niille on hyviä kotiehdokkaita. Älä siis jaksa ihmetellä vain saamaasi palautetta, vaan keskity miettimään sitä, miten paljon palautteessa itse asiassa on perää.

      • Hyvätyttö

        Minusta teidän kommenttinne vaikuttavat sitä, että itse pelkäätte kilpailijoita Puhdasrotuisten koirien geeni- ym. virheitä ei saada korjattua muuta kuin risteyttämällä. Jos haluaisin terveen koiranpennun, hankkisin sekarotuisen..


      • Hölmötyttöolet
        Hyvätyttö kirjoitti:

        Minusta teidän kommenttinne vaikuttavat sitä, että itse pelkäätte kilpailijoita Puhdasrotuisten koirien geeni- ym. virheitä ei saada korjattua muuta kuin risteyttämällä. Jos haluaisin terveen koiranpennun, hankkisin sekarotuisen..

        Sinä taasen kuulostat siltä, että uskot edelleen miljoonaan kertaan kumottuihin vanhankansan satuihin sekarotuisten koirien terveydestä. Tästä on nykyään ihan faktatietoa tarjolla, joten valistapa itseäsi vähän, niin et vaikuta luuloinesi niin pölyiseltä muumiolta.

        Hyvälaatuiset rotukoirat myyvät kyllä, vaikka miten paljon tehtailisit sekarotuisia piskejä. Niinpä niistä ei ole rotukoirille "kilpailijoita", vaikka kuinka olisit liian pihalla näinkin yksinkertaista asiaa ymmärtämään.


      • Hyvätyttö

        Etkö ole kuullut ylijalostuksen aiheuttamista ongelmista?


      • Hyvävitsi
        Hyvätyttö kirjoitti:

        Etkö ole kuullut ylijalostuksen aiheuttamista ongelmista?

        Etkö ole kuullut sekarotuisten perinnöllisistä vioista? Vinkkinä pyydän miettimään tätä: Miten geeni x tietää, onko se rotukoiran vai seropin perimässä? Että rotukoiranko perimässä se jotenkin tajuaisi aiheuttaa ongelmia, mutta kun se sekarotuiseen joutuu, niin se jotenkin ymmärtäisi kytkeä itsensä pois päältä? Mieti, mieti, mieti!


      • Hyvätyttö

        Hyvävitsi, sinulle tiedoksi, että geenivirhe rodun perimässä voidaan eliminoida AINOASTAAN risteyttämällä eri rotuun. Ei tämä oli luulo vaan tieto. En ole todellakaan aloittelija. Jo ammattini vuoksi olen joutunut perehtymään näihin asioihin. Erittäin ikävä juttu on, että palstoilla näkee esim. tarjottavan ranskanbulldogeja ja bostoninterrierejä ja englanninbulldogeja jalostukseen. Paljon pahempaa se on kuin sekarotuisen tarjoaminen. En myöskään pidä eettisesti hyväksyttävänä teettää kingcharlesinspanieleja tai mopseja yhtään lisää. Lopetan tämän kirjoittelun tähän, koska minusta tämän keskustelun taso on ala-arvoinen.


      • Voivoisinua
        Hyvätyttö kirjoitti:

        Hyvävitsi, sinulle tiedoksi, että geenivirhe rodun perimässä voidaan eliminoida AINOASTAAN risteyttämällä eri rotuun. Ei tämä oli luulo vaan tieto. En ole todellakaan aloittelija. Jo ammattini vuoksi olen joutunut perehtymään näihin asioihin. Erittäin ikävä juttu on, että palstoilla näkee esim. tarjottavan ranskanbulldogeja ja bostoninterrierejä ja englanninbulldogeja jalostukseen. Paljon pahempaa se on kuin sekarotuisen tarjoaminen. En myöskään pidä eettisesti hyväksyttävänä teettää kingcharlesinspanieleja tai mopseja yhtään lisää. Lopetan tämän kirjoittelun tähän, koska minusta tämän keskustelun taso on ala-arvoinen.

        Vaihda vain puheenaihetta, kun et kysymykseen osannutkaan vastata niin, ettei se veisi väitteiltäsi mattoa alta. ;) Näkee, ettet tiedä genetiikasta mitään, vaikka kuvitteletkin tietäväsi. Nolasit itsesi totaalisesti.


    • kjujkhjjh

      Minä taasen ihmettelen mikä aloittajan kaltasia ihmisiä vaivaa. Mikä into sitä urosta on oikein tarjota ympäriinsä? Helpon rahan ahneus?

      • Hyvätyttö

        Minä taas ihmettelen, mikä into teillä on vastustaa sitä, että joku ihminen antaa rakkaan koiransa toteuttaa luonnollisia viettejään


    • pentustentehtailua

      Mitä testejä sille urokselle on tehty vai perustuuko teidän väite sen terveydestä vaan silmällä havainnointiin? Ja vaaditteko narttujen omistajilta teetetyt testit vai riittääkö siinäkin omistajan näköhavainnoinnit omasta koirasta? Meillä on sekarotuinen kääpiökoira, jonka polvilumpiot poksahteli paikoiltaan ennen kallista leikkausta, joten ei se ole kaukaa haettu väite että tehtailette, jos juttua ei ole hoidettu loppuun asti kunnialla. Minä en enää ikinä hanki tarkastamattomista vanhemmista pentua. Siinä on "kasvattajan" vastuuttomuus huipussaan minkä ikävä kyllä opin kantapään kautta.

      • Hyvätyttö

        Tiedätkö, että nämä polvilumpio-, lonkka-, ym. ongelmat johtuvat liiallisesta jalostuksesta? Esim. bostoninterrieri, ranskanbulldoggi ja englanninbulldoggi kantavat geenivirhettä, joka voidaan eliminoida ainoastaan risteyttämällä niitä muitten rotujen kanssa. Sekarotuiset koirat ovat kiistatta terveempiä kuin ylijalostetut rotukoirat. Ja kun ihminen ostaa itselleen sekarotuisen pennun, hän ottaa sen riskin, että siinäkin voi ilmetä joku vika. Mutta jos hankkii tuhansien eurojen hintaisen puhdasrotuisen pennun, voi vaatia enemmän tehtyjä tutkimuksia, vaikka nekään eivät läheskään aina takaa terveyttä.


    • pelkkäägenetiikkaa

      Sekarotuiset ovat terveempiä kuin nämä ns. puhdasrotuiset. Sen luulisi jo olevan selvää luokan jääräpäisillekin. Kyllähän rotukoirien omistajat rahastavat, monihan ihan elää sillä. Mitä eroa?

      • GenetiikkaaNimenomaan

        Tasan yhdestä asiasta olet oikeassa - se on pelkkää genetiikkaa. Meinasitko, että se genetiikka jotenkin muuttuu siinä välissä kun rotukoirista sekarotuisia teetätellään? Ei se muutu, tiedoksi vain. Olen tähnyt töissä niin rotukoiria kuin sekarotuisiakin, joilla on nimenomaan perinnöllisyydestä johtuvaa lonkka- ja polvivikaa, silmäsairauksia, syöpää jne. Jako on pitkällä aikavälillä aika lailla 50-50, joten on täyttä harhaluuloa, että sekarotuiset olisivat rotukoiria terveempiä.


      • Hyvätyttö

        Lue viimeaikaisia genetiikkatutkimuksia. Geenivirhe voidaan nimenomaan eliminoida AINOASTAAN risteyttämällä eri rotuja.


    • Hyvätyttö

      Jätä ilkeät kommentit omaan arvoonsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe