Kia Niro Bensa Hybridi 4,7L/100 (730km)

Ri3sel

Niro 1.6 GDI Hybrid DCT EX

Iltalehden jutusta poimittua:

- "730 kilometrin ajojemme keskikulutus jäi bensamittarista mitattuna lopulta 4,7 litraan sataa kilometriä kohden. (Ajotietokone näytti 4,5 litraa per 100 km).

Lukuun sisältyy noin 150 kilometriä täyttä moottoritievauhtia sekä ilmastoinnin käyttöä. Ilman moottoritieajoja kulutus olisi ollut noin 4,2 litraa.

Käytännössä Niro kuluttaa noin kaksi litraa vähemmän kuin tyypillinen vastaavan kokoinen manuaalivaihteinen bensiiniauto."

- "Tämä on vähäkulutuksisin koeajamani bensiiniauto. Toyota Auris HSD farmari vei marraskuussa muutaman desin enemmän".

---

Hätyyttelee kovasti dieselin kulutuslukemia, mutta joutuu pulittamaan yli 30Keur uutena.

77

27925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glx

      Kyllä se vaan on vielä Diesel edullisin, jos ajaa yli 10000 km vuodessa.

      • C5Hdi163aut

        Olisihan se, ilman käyttövoimaveroa. Täytyy lisätä muutama tuhat kilometriä matkaa.


      • C5Hdi163aut
        C5Hdi163aut kirjoitti:

        Olisihan se, ilman käyttövoimaveroa. Täytyy lisätä muutama tuhat kilometriä matkaa.

        Tuli juuri lasku. Käyttövoimavero 461€. Sillä saa 6 tankillista naftaa, yhteensä 360 litraa. Minä ajelisin tuolla puoli vuotta, eli taitaa olla auton vaihto edessä. Päästöt nousevat, kun vaihtaa vastaavaan, mutta kukkaro kiittää.


    • kianiro

      Keskiviikkon aikomus mennä koeajamaan Deltaan, tänään kävin siellä kun oli esittely, hallisssa kaksi autoa, yllättävän tilava sisältä, olen suht kookas ja asetin penkin mukavasti edesssä ajotuntumalle, ja menin takapenkille, hyvin oli tilaa sielläkin.
      Peräkontti ehkä hiukan matala, mutta riittävä, ei mikään iso rohmumaasturi, ihan mukavan kokoinen. Erikoinen käsijarru, samanlainen kuin vanhoissa jenkkiautoissa, vasemmall polkusin josta painetaa kässäri päälle, aika simppeliä vaihtelua.
      7 v takuu ja kuulemma ajossa mukavan tavallinen, helppo pyöritellä, hiljanenkin, keskivikkona otetaaan kunnon ajot moottoritiellä.

    • tyyylillä

      Eikö se ole ladattava?

      • gfgdt

        Ei ole, ladattava tulee kuulema myöhemmin.


    • rrrtrtrtr

      Ei ole, ei tarvi haeskella pistorasioita. On muuten erittäin sievän näköinen livenä, oli näytillä Deltassa. Toyota Auris hybridit kuluttaa kuulema enempi kuin tuo.

    • portageeehh

      Mitä tollasilla hypriideillä tekee, osta 1.7 diesel sportage. Kulutus n 5 litraa ja vääntö hiukan eri, kun nuissa hypriidi leluissa.

      • jokaiselle.jotakin

        Hybridi on idealisteille, jotka kuvittelevat että litran polttoainesäästöllä ja kalliilla tekniikalla voi pelastaa maailman.


      • E220_CDI

        Hybridi on kaupungissa ajavalle sopiva vaihtoehto. Valtatie on dieselin ominta aluetta, mutta hybridin kulutus ei nouse takkuilevassa liikenteessä läheskään yhtä paljon.


      • Hybridivääntö

      • diiselillä_mennään

        2l diiselin BMW e91 vääntö on 380Nm :) kulutus n 4,5L/100km


      • sesiitä
        diiselillä_mennään kirjoitti:

        2l diiselin BMW e91 vääntö on 380Nm :) kulutus n 4,5L/100km

        Täällä puhuttiin polttoaineen kulutuksesta,ei öljyn..itse moisen bemun olen joskus omistanut,pikkupoikien auto


    • kianiro

      Kävin tänään ajamassa niinkuin oli puhe, tukeva auto, vaikka oli puuskatuuli ja ajoin moottoritiellä ei paljo heilutellut, suomenkielinen navi oli, laadukkaan oloinen sisältä, suht hiljanen maantiellä, kuvittelin vieläkin hiljasemmaksi, mutta ehkä rengasvalinta olis muuttanut tilannetta, mutta ei paha ollenkaan, kiva pyöritellä kylillä kun menee sähköllä, silloin todella hiljanen, huippu stereot sopis tällaseen autoon.

      Tukeva ja napakka, kyllä Kia osaa auton tehdä (eikä mulla ole Kiaa)
      Myyjä sanoi olleensa Niro koulutuksessa hesassa ja sanoi testiajoissa päässeen 3.5 litran kulutukseen? Tekniikka oli viimesen päälle kun myyjä sitä esitteli.
      Ajoasennon sai todella hyväksi. Jarruttaessa ottaa energiaa ja sen huomaa kyllä muttei se häiritse, tuolla on kiva käydä kauppareissuja kun menee pelkällä sähköllä, kun ei pole kaasua.

    • Hybriid

      Saako siihen vetokoukkua? Ja jos niin paljonko saa vetää?

      Hyvin ajettu koeajolenkki (730 km) näin se pitäisi muillakin hybrideillä tehdä.
      Koska silloin tulee riittävästi mittauskertymää ja tulos on luotettavampi.

      Myyjän ajamaan 3,5l/ 100km voi suhtautua varauksella jos ei kerro ajetun matkan pituutta.(3-5km?)

      Auris hybridillä olen ajanut lukemia 2.2-2,8l/ 100km mutta matka on silloin noin 3-5km
      eli tiedon annolla voi kikkailla melko törkeästi jos niin haluaa, jättää ajetun matkan kertomatta.

      Tankista mitattu keskikulutus 4-4,8l/100km kesä-talvi/ 19000km matkalta.
      Kesäisissä oloissa 3,5/ 100 matka oli 50 km

      Mutta asian ytimenä siis se: että hybridi tekniikka on aivan toimiva juttu ja kiva verrata kun (lopultakin) on tulossa varteenotettava kilpailja.

      • Server

        Kuulemma 2017 saa vetokoukun vetää saa jotakin 4-500kg jarruitta ja oliko n.1200-1300 jarruin kun myyjältä kyselin


      • Ghost9967

        Mulla on Niro ja 8000 km kokemuksella voin sanoa että tankilla 45L ajaa kaupunki maantie ajossa 1000- 1200km pensan kulutus laskuriin jopa tulee lisää km. Kylmällä kuluttaa vähän enemmän, jos lähtee kylmällä autolla liikenteeseen käyttää aluksi moottoria lämmön. Mutta jos laitat tolppaan niin kulutus ei kasva lämmittimen ansiosta. Eli lohko lämmitin kannattaa ottaa johon kuuluu sisätilan lämmitin.


    • kianiro

      Eipä tullu kysyttyä naismyyjältä koelenkin pituutta.
      Auris oli ollut kuulemma siellä niillä vertailussa, kuuluuko se tehdä noin? eli olikohan siellä Toyotan porukka samalla?

      • Hybriid

        No kyllä se (koeajolenkin pituus ja kulutuslukema olisi hyvä mainita samassa lauseessa)
        Iltalehden koeajossa on tuo matka mainittu, josta pisteet testaajille. Ja ajettu niin että tulee riittävästi lataus ja purku jaksoja jolloin systeemi toimii kuin on tarkoitettukin.
        Alle tehtaan ilmoittamia lukuja voi hubridillä todella joskus ajella, mutta seuraava reissu "kuittaa" yleensä tuon edellisen ajon pihistyksen, (moottori joutuu lataamaan akkua enempi) Tämä siis lyhyillä matkoilla, pidemmällä taipaleella tasoittuu niin ettei sitä huomaa. Auriksen ajotietokone näyttää oikean keskikulutus lukeman, jos ajettu esim 3 tankillista nollaamatta mittaria välillä.
        Muutoinhan se näyttäisi vaiikka pelkästään juuri ajetun reissun. (lähtölämpimällä koneella antaa aina pienet lukemat, mutta ei se voi aina olla lämmin)

        Kuta kuinkin on tultu siihen pisteeseen, että olosuhdemuutokset näkyvät kulutuslukemissa aiempaa selvemmin, (lämpötila, vastatuuli, yms)
        No aiemmissa autoissa ei noin tarkkoja mittareita ollutkaan jotka osoittaisivat:
        keskikulutuksen, ajoreissu kohtaisen ja hetkellisen kulutuksen. Tankkaus vihko on vanhakonsti johon voi varmasti luottaa, ja voi täydentää ilman digitaalista yheyttä;)


      • ggfgfgfdfg765

        Ei se Toyota vaan osaa, vaikka on tehnyt hybridejä jo monta vuotta, niin ei pärjää näille uusimmille hybrideille. Onko Tojon kehitys pysähtynyt sinne kymmenen vuoden taakse.


      • Toyota-trollipojun
        ggfgfgfdfg765 kirjoitti:

        Ei se Toyota vaan osaa, vaikka on tehnyt hybridejä jo monta vuotta, niin ei pärjää näille uusimmille hybrideille. Onko Tojon kehitys pysähtynyt sinne kymmenen vuoden taakse.

        panos keskusteluun jatkaa vankkumattomasti entisellä linjalla. Maksettu trollipoju ei ole päästään terve alkuunkaan. Vw-ja Skoda-maahantuojat saisivat hävetä tällaista örvelöä joka vain vahingoittaa oksennuksillaan konsernimerkkien mainetta.


      • fsfsdft
        Toyota-trollipojun kirjoitti:

        panos keskusteluun jatkaa vankkumattomasti entisellä linjalla. Maksettu trollipoju ei ole päästään terve alkuunkaan. Vw-ja Skoda-maahantuojat saisivat hävetä tällaista örvelöä joka vain vahingoittaa oksennuksillaan konsernimerkkien mainetta.

        Siis nythän on kyse Kian hybridistä, ei VW:n, johon en sekaannu.


      • Haihattelua
        ggfgfgfdfg765 kirjoitti:

        Ei se Toyota vaan osaa, vaikka on tehnyt hybridejä jo monta vuotta, niin ei pärjää näille uusimmille hybrideille. Onko Tojon kehitys pysähtynyt sinne kymmenen vuoden taakse.

        Onhan toi parempi kuin Toyota. Sinänsä hybridiin vähäiset säästöt eivät mielestäni riitä.kattamaan hybridin korkeampaa ostohintaa ja käyttökuluja. Se ei ole ekologosestibsen pare.min kuin taloudellisesti perusteltu. Ne jäävät lyhyeksi välivaiheeksi kun siirrytään täyssöhköautoihin.


        Tällä hetkellä diesel on halvin mutta tulee poistumaan nopeammin kuin hybridit. Bensakone pikkuturbolla antaa tällä hetkellä parhaat edut.


      • ImppaatkoKaasua
        Haihattelua kirjoitti:

        Onhan toi parempi kuin Toyota. Sinänsä hybridiin vähäiset säästöt eivät mielestäni riitä.kattamaan hybridin korkeampaa ostohintaa ja käyttökuluja. Se ei ole ekologosestibsen pare.min kuin taloudellisesti perusteltu. Ne jäävät lyhyeksi välivaiheeksi kun siirrytään täyssöhköautoihin.


        Tällä hetkellä diesel on halvin mutta tulee poistumaan nopeammin kuin hybridit. Bensakone pikkuturbolla antaa tällä hetkellä parhaat edut.

        Kännissäkö tuon kirjoitit? Hitto mitä sotkua.


      • Hybriid kirjoitti:

        No kyllä se (koeajolenkin pituus ja kulutuslukema olisi hyvä mainita samassa lauseessa)
        Iltalehden koeajossa on tuo matka mainittu, josta pisteet testaajille. Ja ajettu niin että tulee riittävästi lataus ja purku jaksoja jolloin systeemi toimii kuin on tarkoitettukin.
        Alle tehtaan ilmoittamia lukuja voi hubridillä todella joskus ajella, mutta seuraava reissu "kuittaa" yleensä tuon edellisen ajon pihistyksen, (moottori joutuu lataamaan akkua enempi) Tämä siis lyhyillä matkoilla, pidemmällä taipaleella tasoittuu niin ettei sitä huomaa. Auriksen ajotietokone näyttää oikean keskikulutus lukeman, jos ajettu esim 3 tankillista nollaamatta mittaria välillä.
        Muutoinhan se näyttäisi vaiikka pelkästään juuri ajetun reissun. (lähtölämpimällä koneella antaa aina pienet lukemat, mutta ei se voi aina olla lämmin)

        Kuta kuinkin on tultu siihen pisteeseen, että olosuhdemuutokset näkyvät kulutuslukemissa aiempaa selvemmin, (lämpötila, vastatuuli, yms)
        No aiemmissa autoissa ei noin tarkkoja mittareita ollutkaan jotka osoittaisivat:
        keskikulutuksen, ajoreissu kohtaisen ja hetkellisen kulutuksen. Tankkaus vihko on vanhakonsti johon voi varmasti luottaa, ja voi täydentää ilman digitaalista yheyttä;)

        6500 km koeajo tehty . Tankkiin laitettu bensiiniä 6,5 litraa /100 km . Helteellä kulkee vähän vähemmällä muta pakkasella reilummin. Mittarin lukemat omaan arvoonsa. Autolla pitää ajaa pitkiä matkoja yhteen kyytiin jos meinaa päästä tehdas lukeminen lähelle.


    • kianiro

      Ei Auris-hybrid ole huono, ainakin niitä on mennyt hyvin ja niitä näkyy paljon liikenteessä. Ei ostajat typeriä ole kun ovat Toyotaan päätyneet. Minusta Niroa ja Aurista ei voi oikeen verrata, Nirolla on esim. enempi peltiä tuulta vastaan maasturimaisen rakenteen takia. Mutta taas tilojen puolesta Niro on todella onnistunut. Ja takuu on Niron puolella.
      Odottaessa autolehden mahdollisia hybridi vertailuja ei tästä oikeen osaa muuta sanoa, Hyvä Niro oli ajaa, sellainen arkisen leppoisa.

      • gefggdgdgdg

        Mutta silti Niro kuluttaa vähemmän kuin Auris vaikka on enempi peltiä tuulta vastaan. Kia vaan osaa tehdä vähemmän kuluttavan hybridin kuin toyota.


      • Hybriid
        gefggdgdgdg kirjoitti:

        Mutta silti Niro kuluttaa vähemmän kuin Auris vaikka on enempi peltiä tuulta vastaan. Kia vaan osaa tehdä vähemmän kuluttavan hybridin kuin toyota.

        Nompaljonkos sitä on kialla ajettu? Tai hybridillä yleensä, tai autolla ylipäätään?


      • IKIJUMBOTOJO
        gefggdgdgdg kirjoitti:

        Mutta silti Niro kuluttaa vähemmän kuin Auris vaikka on enempi peltiä tuulta vastaan. Kia vaan osaa tehdä vähemmän kuluttavan hybridin kuin toyota.

        On selvää että missä.vaan samanlaisia autoja verrataan niin Toyota löytyy jumbosijalta.


    • Eec

      Mielestäni tuo hybridi on kyllä ihan ok. Edellinen auto volvo 1.6 diesel 12 MV.
      Tuota kulutusta Dieselin ja hybridin välillä mielestäni turha tehdä. Molemmilla autoilla
      omat hyvät puolensa. Meille tuo Niro hankittiin ajokilometrien suuren vähenemisen
      johdosta. Päädyttiin Niroon iso harppaus kahdeksan volvon jälkeen. Uskon, että pärjäämme hyvin Nirolla tän päivän ajot mainiosti. Ostopäätökseen vaikutti meillä
      ehkä eniten hinta, sillä toyota meni reilusti kallimmaksi hankkia. Tietysti myös Kian
      hyvä takuukin vaikutti päätökseen. Auto saadaan vasta helmikuun lopulla.
      Vinkkinä kaikille käykää ajamassa niin toyota kuin Kia hybridit. Laittakaa tänne mielipiteenne autojen ajettavuudesta. Me tykättiin Niron vaihdelaatikon toiminnasta
      vrt toyota., ehkä tilat Kiiassa hieman väljemmät myös. Nää on tietysti makuasioita.

      • HybridiHarkinnassa

        Mikä tuntui Toyotan vaihteistossa epämiellyttävältä?


      • lisääkorkeutta

        Niro on muuten hyvännäköinen mutta vähän liian matala katumaasturiksi. Joku 6 cm lisää korkeutta ja maavaraakin tekisi hyvää olemukselle. Paljonko Nirossa on maavara? Sopivin väri tuohon on metallinvalkoinen.


      • Eec
        HybridiHarkinnassa kirjoitti:

        Mikä tuntui Toyotan vaihteistossa epämiellyttävältä?

        Toyota ei mielestäni vaihdelaatikoltaan vaikuttanut yhtä mukavalta ajettavalta kuin
        Niro. Myös Niron sisätilat olivat huomattavasti väljemmät. Maavara Nirossa vain 16 cm joka kyllä meidän tarpeisiin riittävä. Mukava istua kyytiin, istuin kuitenkin huomattavasti korkeammalla kuin s 60 volvossa. Lopullinen hinta toyotaa ja Niroa
        verratessa oli vain n. 3 tuhatta euroa, siis toyota kallimpi. Toyotan pitkä kokemus tietysti Niroon verrattuna on huikea. Varmasti osaavat tuon valmistaa. Niro taas Kian uusinta uutta, mitä heillä on. Aika näyttää miten automme pärjää pitkässä juoksussa. Käykää ajamassa hybridejä, ne on mukavia ajella ja ehkä myös tulevaisuuttakin. Niin ja yksi - vielä mielestäni toyotassa kun ajat sillä esim. moottoritie nopeutta auto suhisee sisälle aivan kuin ikkuna olisi raollaan. Ei löydetty
        syytä edes myyjän kanssa. Juu me tilasimme tuon valkoisen Niron!

        ps. Muutos Volvosta on todella suuri kun vaihtuu Niroon, mutta niin on hankintahintakin. !


      • Eec

        Niin ja noiden autojen kulutustahan ei mielestäni kannata vertailla litra sinne tänne.
        Kuitenkin nuo hybridit kuluttaa varsinkin kauppareissuilla vähemmän kuin tavallinen
        bensa auto.


      • tarkemmatperustelut
        Eec kirjoitti:

        Toyota ei mielestäni vaihdelaatikoltaan vaikuttanut yhtä mukavalta ajettavalta kuin
        Niro. Myös Niron sisätilat olivat huomattavasti väljemmät. Maavara Nirossa vain 16 cm joka kyllä meidän tarpeisiin riittävä. Mukava istua kyytiin, istuin kuitenkin huomattavasti korkeammalla kuin s 60 volvossa. Lopullinen hinta toyotaa ja Niroa
        verratessa oli vain n. 3 tuhatta euroa, siis toyota kallimpi. Toyotan pitkä kokemus tietysti Niroon verrattuna on huikea. Varmasti osaavat tuon valmistaa. Niro taas Kian uusinta uutta, mitä heillä on. Aika näyttää miten automme pärjää pitkässä juoksussa. Käykää ajamassa hybridejä, ne on mukavia ajella ja ehkä myös tulevaisuuttakin. Niin ja yksi - vielä mielestäni toyotassa kun ajat sillä esim. moottoritie nopeutta auto suhisee sisälle aivan kuin ikkuna olisi raollaan. Ei löydetty
        syytä edes myyjän kanssa. Juu me tilasimme tuon valkoisen Niron!

        ps. Muutos Volvosta on todella suuri kun vaihtuu Niroon, mutta niin on hankintahintakin. !

        Oliko Toyotassa takkuileva vaihteensiirto?


    • Attepuruorava

      Ostin Kia Niron EX -version ja sain ajoon helmikuussa. Ajettu n. 9000km. Auto toimii hyvin ja tuntuu kaikinpuolin laadukkaasti tehdyltä. Tekniikka toimii hämmästyttävän hyvin ja kontrollit ovat varmoja. Tämä koskee esim tutkatoimintoja. Auto säätää nopeutta hyvin vain harvoja poikkeuksia kuten mäkiä ja samaan aikaan useilla kaistoilla ajavien autojen suhteen. Ajoin kahden tankin tilastot huhti-toukokuussa, jossa oli vielä joitain kylmiä päiviä (kylmissä oloissa bensakone käynnistyy ja käy automaagisesti). Pääsin kahden tankin ajolla 4,64l/100km keskikulutukseen. Olen toki hyvin varovainen ajaja ja pyrin optimoimaan ajoa mahdollisuuksien mukaan.

      • KiaNiro

        Hyvin samanlaisia ovat omat kokemukseni Nirosta. Nyt mittarissa 11000 km. Tyhjään tankkiin mahtuu vain 36-38 litraa, vaikka olisi edellisestä tankkauksesta tullut ajettua yli 700 km. Hypridin mukana kylkiäisenä tuleva automaattivaihdekin toimii pehmeästi.


      • armotonrealisti

        Itselläni nyt kokemusta uudesta Hybridi Nirosta 750 km:n ajon verran ja keskikulutus pysynyt näytön mukaan 4,4 litran tietämissä.

        Avoimia kysymyksiä noussut eteen: Latautuuko korkeajänniteakku täyteen ollenkaan? (ajoin yli 500 km liki yhtämittaisesti) ja lataustilan mittari näytti sittenkin vain yhden pykälän yli puolivälin, eli puoliksiladattuna näyttäisi pysyvän aina vaan.

        Että miten sen latauspuolen laita ja onko noita korkeajänniteakkuja mahdollista ladata millään ulkopuolisella latauslaitteella edes kerran täyteen, vai mikä tilanne?

        Ohjekirja eli manuaali mainitsee vain,että kyseisen akun latauksiin ei pitäisi käyttää tarvikelatureita, mutta en ole löytänyt muita selityksiä aiheesta, kirja on kyllä pirun paksu "raamattu", eikä oikein selkeä opus kaikilta osin.

        Onko täällä kellään todellista talvikokemusta, kuinka käyttöpuolen, eli polttomoottoripuolen 45 ampeeritunnin akku riittää pakkasissa ja verroinkin jos polttoainekäyttöistä lisälämppäriä ajattelisi asentaa?

        Lokilämmitin kyllä on, mutta sähköverkon ulottumattomissa olisi Eberi,tai Webasto hyvä aina. Puutteena koen, ettei näin kalliissa autossa ole moottorin lämpömittaria, mistä voisi seurata vallankin moottorin mahdollista alilämpöisyyttä talvipakkasilla, jos auto pyörii sähköllä esim. taajamissa kuten nyt.

        Muuten aika laatuisan oloinen "sähkölaitos", jos osoittautuu toiminnan ja kestonsa puolesta ongelmattomaksi?


      • Nirotinterotin

        Juuu.. Ajappa sportilla motarilla.. Lataa akun ihan täyteen..itsellä oli kokeena vaikka mitä eikä mennyt täyteen mutta sportilla menee.. Täytyy ajaa vaan alle 100km/h


    • Kianousee

      Kyllä sieltä mittariston valikoista löytyy lämpömittarikin. Kannattaa tutustua autoon kunnolla, ennenkuin alkaa kommentoimaan.

      • armotonrealisti

        Olet oikeassa, oli tosiaan napin takana valikossa sekin ja kompassikin vielä ;) Mutta ohjekirja on pirun paksu ja minusta huono ja sekava, kaikki pitää "löytää" autosta melkein kokeilemalla.

        No nytpä on tullut jo tutuksi kauttaaltaan ja pian talvikokemuskin realisoituu;)


    • KiaNiro

      Meillä kokemusta Nirosta 7000 km verran ja olemme olleet tosi tyytyväisiä. Korkeajänniteakut latautuvat kyllä täyteen, kun autolla ajaa kylmällä säällä pientä ajoa. Toki se kulutushan on sitten vähän eri lukemissa, kuin luvataan :)
      Jos en ole ihan väärässä, niin sähkömoottori lataa auton käyttöakkua kokoajan ja toimii näin ollen laturina. Perinteistä laturia en ole konepellin alta löytänyt.
      Kulutusmittaria ei ole nollattu kertaakaan ja tällä hetkellä se näyttää 5,9 l/100km.
      Autolla ajetaan pääsääntöisesti 6 kilometrin työmatkaa päivittäin. Matka-ajossa kulutus on ollut n. 5 litraa ja heti kaupunkiliikenteeseen tultaessa lähtenyt siitä reiluun laskuun.
      Taajama-ajossa kulutus on ollut pääsääntöisesti 4 l kahta puolen, mutta silloin ajo on ollut pelkästään taajama-ajoa lämpimällä moottorilla.
      Onpa autolla päästy jopa 3,7 l keskikulukseen taajamassa (ajoa oli 70 km).
      Niroa voi hyvällä omallatunnolla suositella!

      • armotonrealisti

        Itellä on vasta 1600 km mittariin tullut, kulutus on pysynyt 4,5 litran molemmin puolin, mutta edellyttää "ekoajoa" 97 % , sekin tieto kun löytyy monivivahteisesta näytöstä painelemalla ;)

        Pidempää matkaa tosin vain ajelen silloin kun liikenteessä olen, taajamissa kuleksii paljonkin sähköllä, mutta aika huikosia pääväylilläkin.


      • vekkulivehe

        Saako kiiaan viimasuojan jotta ei motti ehdi jäähtymään?


      • armotonrealisti
        vekkulivehe kirjoitti:

        Saako kiiaan viimasuojan jotta ei motti ehdi jäähtymään?

        Epäilen, jotta ainakaan merkkiliike ei tuohon kannusta? Mulla oli aikoinaan faceliftattu Skoda Octavia 1.6 TDI 2009 ja sanoivat takuun loppuvan, jos liian avoimeksi muotoillun keulan eteen jotain laittaa.

        Olen pitänyt jäähdytysnesteen lämpömittaria esillä nyt tarkoituksella, ainakin näin leudoilla säillä lämpenee ja pysyy kohtuullisesti lämpöisenä moottoripuoli, vaikka sähköajoa välillä.

        Pakkasella saattaa olla hilkulla, mutta riippuu varmaan siitä käyttääkö / kykeneekö järjestelmä missä määrin toimimaan sähköllä?

        Näin vähällä tuntumalla sanoen näyttäisi kyllä haistavan kelin viilenemisen, vaikka autoa lämmittääkin , niin kylmästä tallista ei tule sähköllä ulos, vaan päräyttää polttomoottorin tulille.


      • Ikrak
        vekkulivehe kirjoitti:

        Saako kiiaan viimasuojan jotta ei motti ehdi jäähtymään?

        Nirossa on sähköinen viimasuoja eli kylmällä läpät menevät kiinni. Näin erillistä viimasuojaa ei tarvita.


      • armotonrealisti
        Ikrak kirjoitti:

        Nirossa on sähköinen viimasuoja eli kylmällä läpät menevät kiinni. Näin erillistä viimasuojaa ei tarvita.

        Seuratkaapa silti lämpenemistä, aika helposti moottori jäähtyy kun auto kuleksii sähköllä, saa nähdä kuinka pakkasilla, jos niitä nyt tuleekaan?

        Ajotavalla saa tietenkin katkot lyhyemmiksi osittain, mutta myöskin kulutuksen sitten nousuun.


      • BlugIn

        Kia Niro Blug In ollut nyt käytössä pari kuukautta. Olen ollut kyllä tosi tyytyväinen autoon ja ei ole ollut mitään ongelmia tai vikoja. Aktiivinen kaistavahtikin toimii ihan hyvin. Kulutus ajotietokoneen perusteella ollut tähän saakka 3.3 l, puolet suunnilleen matka-ajoa hybrid- moodissa. Taajamassa menee 40-50 km matkan pääosin sähköllä, mutta käyttää moottoria pirtin lämmittämiseen joka nostaa kulutusta kylmällä. Lyhyellä pätkällä jos laittaa lämmityksen pois päältä auto menee kyllä täysin sähköllä kun on lämmittänyt lähtiessään auton ensin sisälämppärillä, mutta ilman lämppäriä ei viitsi muutamaa kilometriä pitempiä matkoja kuitenkaan ajella.


    • Itselläni puolitoista kk-vanha Kia Niro vm 2018 (ei plug-in). Pitkälti työmatka-ajoa, noin 20 kilometriä päivässä. Taajama -> 2 km motaria -> kaupunki. Niron oman kulutus näyttää 6 L / 100km. Mä en käsitä miten liikenteentukkona pitää pystyä ajamaan että kulutuksen saa johonkin 4-5 litran tuntumaan mistä jengi foorumeilla kertoo. Tuossa tuli ajettua normi talvikelillä (noin 0´C) 600 km viikonlopun aikana. Paljon 80 km aluetta ja tasaista ajoa. Tuona viikonloppuna keskikulutus putosi johonkin 5,3 L / 100km. Autolla nyt yhteensä 3000 km ajettu. Käytetty ensihuollossa, ei heidän mukaan mitään vikaa.

      Olisin mielelläni kysellyt näin nyt kun kylmintä talvea edelleen etelässä odotellaan, että minkälaisiin keskikulutuksiin muut Niro-kollegat pääsevät normipäivänään?

      Prosentit taulussa on 63% economy, 33% normal, 4% aggressive.

      • jiipee22

        Moi,
        Ihan samoja kokemuksia. 18" vanteet ilmeisesti jotenkin vaikuttavat??
        Täällä kulutus 6,5-6,8l/100km välillä. Ei siis mitenkään hyvin. Peruspihillä bensavehkeellä pääsee samoihin. Ajo täälläkin kaupunkiajoa, 10-20km reissuja aamuin ja illoin.

        Ja prosentit hyvin samat kuin siellä eli n. 65/32/2 -jakaumalla (eco/normal/aggr).
        En kyllä pääse kuin työntämällä lukuihin joissa Eco-ajoa on yli 80% :)


    • KIANISTI

      Terve,

      Meillä on kokemusta Kia Nirosta 22tkm takaa. Hankittu tammikuussa 2017. Autossa on myös peräkoukku. Peräkoukku hybridissä on ollut positiivinen yllätys. Itse vedän kesäisin venettä (5.4m HT-vene) trailerin päällä sekä myöskin välillä peräkärryä.

      Ainoat miinukset joita olen havainnut:
      - Moottorin teho on vaatimaton yli 100km/h nopeuksissa, mutta kun kyseessä on 1.6GDI 30KW sähkömoottori ei voi parempaa odottaa.
      - Vakionopeudensäädin toimii oudosti yli 100km/h nopeuksisa. Esimerkiksi kun sen asettaa 100km/h nopeuteen niin auto lähtee yhtäkkiä kiihdyttämään ja lopullinen asetettu nopeus on 105km/h. Sama toistuu korkeimmilla nopeuksilla. Käytin auton liikkeessä ja päivittivät ECU:n. Sillä ei ollut vaikutusta vakkarin toimintaan.

      Mitään ongelmia, rikkoontumisia yms, ei ole ollut 20tkm aikana.

      Kesällä kulutus on ollut 4.1-4.4 ja talvella 4.5-5.1. Matka-ajoa ja kaupunkiajoa.

      Hyvä ja luotettava auto

    • KiaHybridi

      Juuri koeajettu. Hieman meluisa vaikka kitkarenkaat. Moottoritiellä kiikkeryyttä. Voisi olla ripeämpi kiihtymään. Aika hyvä ohjaustuntuma aasialaiseksi autoksi. Hyvä näkyvyys ja loistava ketteryys.

    • Koea

      Oma kokemus Kiasta vähän yli 2000 km jälkeen .Huonoja puolija etupenkki vois antaa enemmän sivuttaistukea ja vänkärin selekänoja vois taipua enemmän niin sais enemmän tilaa vaikka suksille.Hansikaslokero ja ovien taskut pienet samoin tavaratila vähän lyhyt.,ilman vaihto vois ehkäolla parempi varsinkin ku hikisenä menee autoon,vai pitäiskö oppia käyttämään.Rengasmelua jonkin verran pärjää kyllä Kulutus ollu vähän yli 6/l matka 10-15 km sivu kylymäällä kelillä.Pitkällä matkalla 4.7-4.8l.Mitähän nykyiset samankokoiset bensa-autot kuluttaa.Qashkain (diesel) kulutus muutaman viimeisen tuhannen kilometrin jäläkeen oli 5.8l,molemmat auton näytön antamia.Oma 16":lla,18":illa näyttäis olevan 0,6 l enemmän ja päästöt 100g.Laskeekohan kulutus paljon ns.sisäänajon jälkeen.Nyt kaikki ajot 5,5l.Mutta ihan tuntuu kokonaisuutena hyvältä paketilta,sai vielävetokoukunkin laittaa Ja kiihtyvyyttäkin tuntuis löytyvän ohituksiin ja liikennevaloista lähtöön sporttipuolella. Näin jäljestäpäin toi ladattava mall tuntuis mielenkiintoiselta,mutta££££££££££.

      • Niromy2018

        Tää kunnon pakkanen on ainakin mun nirolle myrkkyä, kulutus ollut pahimmillaan 6,9 litraa sataselle. Toki nyt alenee joka päivä kun kevät kolkuttelee.
        Ilmanvaihto on erikoinen, aamulla tallista lähtiessä alkaa vetää huuruun kaikki sivuikkunat ja jos haluaa lasit kirkkaaks pitää jalkojen lämmitys unohtaa.
        Muuten tekniikka kyllä pelaa hienosti.
        Toivottavasti kesäkulutus menee alle viiden tai muuten koreanhyrpiiti lähtee vaihtoautoriviin..


      • EkaJaVikaNiro
        Niromy2018 kirjoitti:

        Tää kunnon pakkanen on ainakin mun nirolle myrkkyä, kulutus ollut pahimmillaan 6,9 litraa sataselle. Toki nyt alenee joka päivä kun kevät kolkuttelee.
        Ilmanvaihto on erikoinen, aamulla tallista lähtiessä alkaa vetää huuruun kaikki sivuikkunat ja jos haluaa lasit kirkkaaks pitää jalkojen lämmitys unohtaa.
        Muuten tekniikka kyllä pelaa hienosti.
        Toivottavasti kesäkulutus menee alle viiden tai muuten koreanhyrpiiti lähtee vaihtoautoriviin..

        Täällä sama. Kuluttanut niin paljon tänä talvena, että mennyt usko koko Niroon. Aikaisemmalla Auris Hybridi farkulla pääsi helposti 6L talvella, mutta Nirolla saa tehdä töitä tosissaan jos meinaa 6L päästä. Tiedän tuttavan, jolla samanlainen Niro ja kulutus 1L pienempi samana ajankohtana ja olen alkanut epäillä, kun omani on ollut esittelyautona, niin voipi olla, että tätä yksilöä on hieman poljettu menemään ns. sisäänajoaikana ja siinä syynä korkeaan kulutukseen. Muuta syytä en keksi, jos ei sitten vain ole maanantainkappale.


    • Pakanisti

      Jos ajaa 10 000-20 000 km vuodessa,
      kannattaako edes miettiä parin litran kulutuseroja?
      Varsinkaan maksaa autosta useampi tonni enemmän?

    • Neroilija

      Meidän Niron kulutus on nolla litraa. Johtuu siitä, että autoon ei pääse sisään. 😣Ovenkahvat jää käteen, nyt jo kaksi hajonnut ja viikkoja odotettu uusia. Sellainen on meidän Nero! Muuten ihan jees.

      • Niro2017

        Meillä teki saman. Molemmat kahvat hanttimiehen puoloelta irtosi. Takuuseen toki meni.


    • Blugin

      Kia Nirosta nyt kokemusta puoli vuotta ja noin 10 000 km talviajelua. Keskikulutus ollut 3.3 l/100 km joka on noin puolet pienempi mitä edellinen Diesel Volvo kulutti omassa käytössä samoilla ajoilla. Jonkin verran tulee ajeltua pitempää matkaa jolloin kulutus 4-5 l/100 km. Talvella moottori käy sisätilojen lämmittämisen vuoksi pikkumatkoillakin tyhjäkäynnillä joten kesäaikaan keskikulutus vielä pienennee. Vikoja eikä isoja valittamisen aiheita ei ole tullut esille. Lähiajot menee nyt ilmojen lämmittyä täysin sähköllä. Ei kyllä ole enää halua vaihtaa diesel autoa takaisin. Diesel veron ja kulutuksen pienenemisen johdosta kallis akku tulee kuitattua rahallisesti muutamassa vuodessa.

      https://www.consumerreports.org/car-reliability/10-most-reliable-cars/

      • Ikrak

        Itse pääsin työmatkat talvellakin pelkällä sähköllä, kun lähti kahden piuhan taktiikalla, eli sisätilan lämppäri lämmitti ennen lähtöä auton. Niron moottori pysyy suljettuna, kun ajelee puhallus pienellä ja lämpö low asetuksella pikkupakkasella. Yli -13 asteen pakkasissa puhallin pitää laittaa kokonaan pois, jos haluaa sähköllä ajella. Isompi sähkövastus lämppäriin, niin olisi täydellinen auto.


      • Anonyymi
        Ikrak kirjoitti:

        Itse pääsin työmatkat talvellakin pelkällä sähköllä, kun lähti kahden piuhan taktiikalla, eli sisätilan lämppäri lämmitti ennen lähtöä auton. Niron moottori pysyy suljettuna, kun ajelee puhallus pienellä ja lämpö low asetuksella pikkupakkasella. Yli -13 asteen pakkasissa puhallin pitää laittaa kokonaan pois, jos haluaa sähköllä ajella. Isompi sähkövastus lämppäriin, niin olisi täydellinen auto.

        Mitä järkea tuossa on? Ajella autolla talvella ilman lämmitystä.
        Vain tosi tyhmä säästää joka asiassa.


    • Niromy2018

      No nyt järkevämmät lukemat, 4,6L/100.
      Selvästi kesäauto.

    • Nirophev

      Täällä tänään ajettu Niro phev n. 300km akut tyhjinä hybridi koodilla. Kulutus 4.5l/100km 4 kpl täys kaasulla ohituksia. Ilman niitä olis varmaan saanut kulutuksen 4.2-4.3.
      Itsellä ollut hybridi Auris kans farkkuna. Kulutukset on hieman pienempiä.
      Auriksen kulutus valehteli 0.3- 0.5l alle mitä söi oikeasti. Niro phev tänään tankattuna. Mittari sanoi 3.8 ja tankkauksen tai laskettuna oikea tulos oli 3.4 :) niron kulutus laskenta eroaa aika paljon auriksen laskutavasta. Auriksella kun nollasi kulutus mittarin niin pystyi hifisteleen pieniä lukuja. Niro elää ihan omaa elämää. Välillä käyttää paljon moottoria välillä ei. Saattaa olla lyhyen ajon jäljiltä 7l kulutus. Mutta seuraavalla reissulla 4l. (Hev moodissa)Alussa ihmettelin ja kirosin miten tyhmästi oli moottorin ohjaus suunniteltu. Mutta nyt se alkaa käymään järkeen. Ja toinen minkä olen huomannut, jos kiihdyttää paljon niin Niro alkaa jatkossa lämmittämään moottoria valmiiksi. Vaikka ajat EV moodilla. Sievästi kun ajelee pitempään niin ei moottori enään käynnistykkään. EV tilassa siis.

    • eetusa

      Paljonko olette ajaneet pelkällä sähköllä ja millaista nopeutta sähköllä pääsee?

      • Onnekasko

        45km pääsee jos kiihdyttää kunnolla joka lähdössä. Reilu 50 jos ajelee sievästi. Ja 120km/h huipparit sähköllä.


      • Jkdsw

        Tuo autoon laitettu hinta kannattaa huomioida aija koska ihan sama mitä kuluttaa jos laitat käyttöautoon kiinni 30tkeu ja maksat joka kuukausi useiden satojen lyhennystä vuosia.

        Auton arvo putoaa vuodessa varmaan 5000eur eikä varmaan riitä.

        Edullisen auton ostajat lyö auton hinnan käteen ja mitään arvon sulamista ei tule kuten uusissa tai muutaman vuoden ikäisissä.

        Älkää valehdelko itsellenne että teette kannatavan hankinnan ostaestanne uuden auton.


      • Anonyymi
        Jkdsw kirjoitti:

        Tuo autoon laitettu hinta kannattaa huomioida aija koska ihan sama mitä kuluttaa jos laitat käyttöautoon kiinni 30tkeu ja maksat joka kuukausi useiden satojen lyhennystä vuosia.

        Auton arvo putoaa vuodessa varmaan 5000eur eikä varmaan riitä.

        Edullisen auton ostajat lyö auton hinnan käteen ja mitään arvon sulamista ei tule kuten uusissa tai muutaman vuoden ikäisissä.

        Älkää valehdelko itsellenne että teette kannatavan hankinnan ostaestanne uuden auton.

        Ai väität iis ettei käytettynä ostetun auton arvo laske?
        Jokaisella ammattimyyjällä on kuule nykyisin yhteiset taulukkohinnat autojen arvon alenemiseen.
        Pieni joustovara käytetyn arvoon tulee ajetuista kilometreistä, kunnosta, auton väristä ja odotettavissa olevasta myyntiajasta.

        Paremman "hyvityksen" saat myös ostaessasi pykälää kalliimman auton. Tällöin välirahan suuruudesta myyjä laskee käteisalennuksen ja lisää sen vaihdokin hintaan jotta tyhmempi luulee saavansa paremman hyvityksen vanhasta koslastaan.


    • Anonyymi

      Oliko Kia Nirossa jo 2016 suomenkielinen navigaattori ? Vai tuliko se myöhemmin

    • Anonyymi

      Meillä on Niro Hybrid 2020 mallia. On ihan simsakka peli. Hintavahan se oli kun varustelluin malli. On sekin vetokoukku.

    • Anonyymi

      Täällä palstalla keskustellaan vain Niron polttoaineen kulutuksesta. Kuitenkin omistajille tulee ikäviä yllätyksiä, kun akustojen uusiminen tulee ajankohtaiseksi jopa noin 7 vuoden välein.

      • Anonyymi

        Kian Akulla on 7 vuoden takuu, se ei tarkoita että akku ei kestäisi pidempään. Akustoa ei myöskään tarvitse uusia kokonaan vaan ainoastaan yksittäiset vialliset kennot.


      • Anonyymi

        Tuollahan on noita teslojakin tien poskessa akut sökönä:) takuuhan korvaa mikäli 7v vai olilo 8v sisään akku kapasiteetti laskee tietyn alle. Olikohan n70% täydestä. Semmoinen villi veikkaus että se sähköpuoli ei ole se joka ekana hajoaa.


    • Anonyymi

      Kokemuksia, mulla ekaa mallia eli 2016. Miinuksena on että koukkua ei saa, mutta muuten ollut oikein tyytyväinen. Just menee 100000 täyteen ja sen takakontin pikkuakun joutui uusimaan, pari kertaa laski varaus niin alas ettei käynnistynyt.
      Kulutus ok, mun ajossa siinä viiden litran pinnassa. Yllätyksekseni autossa on edelleen ekat jarrupalat ja apulaitehihna. Hyvin toi lataava jarrutus säästää paloja.
      Edellisissä B Mersussa ja Toyota Versossa huoltokulut huomattavasti korkeammat, varsinkin Versossa. Vuoden ajan vielä ja vaihto uuteen hybridiin, mutta ei japanilaiseen.

      • Anonyymi

        Mun Lincoln -71 7,5Litre vie bensaa edelleen sen 14,5L satasella rajoituksien mukaan ajettuna. Mutta eipä vastaavasti ole uuden auton pääomakulujakaan. Siksi omistankin jo pari asuntoa, jota ilman Lincolnia se ei olisi ollut edes mahdollista. Vuoteen tulee kuitenkin vain n.14000 km. Bensaa palaa toki, mutta ehdottoman tyylikkäästi!!


      • Anonyymi

        Onko oikeasti apulaitehihna?
        Hybrid kun ei tarvitse erillistä laturia ja vesipumppu kun on sähköinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oikeasti apulaitehihna?
        Hybrid kun ei tarvitse erillistä laturia ja vesipumppu kun on sähköinen.

        Ilmastointi ainakin tarvii eli kyllä siellä hihna on. Just oon 120 000 huoltoa tilaamassa ja kuvittelin että se on se iso huolto, mutta paskat. Merkkipajalla 414€. 150000 tulee vasta laattikkoöljyt ja idriumkärki tulpat. Mulla vaihtuu satavarmasti keväällä toi tuoreenpaan alle 50000 ajettuun samanlaiseen, en ois ekaa ostaessani uskonut näin sanovani.
        Rengasmelu on ainoa sellainen mikä ärsyttää moottoritiellä, mutta sekään ei ole lähellekkään qascain tasoa..


    • Anonyymi

      3.5 vuotta takana Niron bluggarilla. Tosi tyytyväinen olen ollut. Vaikka tulee aika paljon matka-ajoa usein kärry perässä niin keskikulutus pysynyt vähän kolmen litran alla. Ainut vika mitä on matkan varrella takuuseen korjattu on 12 V pikku akku. Peräkontti saisi olla vähän isompi, ja rengasmelu voisi olla hitusen pienempi. Sisätilat ja ajettavuus on riittävän hyvällä tasolla ja ei häviä edellisestä V70 vanhasta malliin ajoominaisuuksille. V70 akseliväli kyllä oli aika laillaan vielä sama, taitaa Nirossa olla vain 5 mm lyhyempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe