Voidaanko Lieksan kaupungissa henkilö nimittää sairaanhoitajaksi ilman tutkintoa jonkin lautakunnan siunauksella?
Tutkintonimike: sairaanhoitaja (AMK)
Kesto: 3,5 vuotta
Laajuus: 210 opintopistettä
Oikeasti sairaanhoitaja on tutkintonimike (yllä) ja se vaatii koulutuksen.
Samoin voiko Lieksan kaupungissa esimies tai vastaava antaa teknikolle insinöörin tutkintonimikkeen ilman insinöörikoulutusta? Tällainen epäily on ilmennyt.
Se on oikeiden sairaanhoitajien ja insinöörien aliarvioimista eli kyseessä on tällöin valesairaanhoitaja ja valeinsinööri (vertaa valelääkäri ilman koulutusta).
Väärinkäytökset ovat tietenkin selvitettävissä ja jos näin on tapahtunut, on tilanne oikaistava.
Varmaan joku kaupungin työntekijä tietää näistä.
Tutkintonimikkeitä ilman koulutusta
20
3280
Vastaukset
- työsäädäntö
Sekoitatkohan nyt täpinöissäsi kaksi eri asiaa? Tutkintonimikkeen voi antaa vain oppilaitos tai tutkintolautakunta. Mikään työnantaja ei siis voi antaa TUTKINTONIMIKETTÄ. Johan tuon sanoo maalaisjärki. Työnantaja voi kyllä antaa VIRKANIMIKKEEN ja se voi olla vaikka insinöörin virkanimike ihan koulutuksesta riippumatta. Ammattitaito ja kokemus ratkaisee pätevyyden virkanimityksissä.
- jopa-on-paksua
Lehtitietojen mukaan lautakunta on nimittänyt tiettyjä henkilöitä sairaanhoitajiksi. Heillä siis on oppilaitksesta saatu sairaanhoitajan tutkintonimike.
Lieksassa siis tavallinen kouluja käymätön duunari voi saada insinöörin virkanimikkeen. Tai vaikkapa lääkärin virkanimikkeen.
Insinöörin virkanimikettä voidaan siis käyttää haettaessa uusiin vikoihin. Näin he pääsevät samalle lähtöviivalle oikeiden tutkinnon suorittaneiden insinöörien kanssa. - qwertyysa
Tuottaako luetun ymmärtäminen vaikeuksia, oletko sekaisin vai sekoitatko tahallasi asioita ja käsitteitä? Ehkä ei kannata miettiä liikaa.
- ihmettelevä-inssi
Työsäädännön vastauksesta voidaan lukea, että Lieksan kaupungilla on kouluja käymättömiä "insinöörejä". Onko myös kouluja käymättömiä korkeakouluinsinöörejä?
Insinööri ei todellakaan ole mikään ammatti, vaan tutkintonimike.- Työsäädäntö
Työsäädännön vastauksesta ei voida lukea juuri mitään Lieksan kaupunkiin liittyvää. Insinööri on sekä ammatti että myös tutkinto.
- sesamaon
Lieksassa kaikki menee läpi. Lääkärinä voi olla insinööri ja päinvastoin. Täällä ei ole mitään väliä.
- eioleeiole
Ei voi.
- kaivonkatsojainsinööri
Ennen muinoin pilattiin samalla tavalla myös teknikon tutkinto kun luotiin kouluja käymättömille erilaisia virkanimikkeitä, joissa esiintyi sana teknikko. Tuli kukkaisteknikoita ja vastaavia. Nyt insinöörinimitys on pilattu samaan tapaan. Lieksan kaupungilla lienee myös kukkaisinsinöörejä ulkotyöinsinöörejä.
- yughj
Lisäksi melko kattava määrä koneinsinöörejä.
- rakennusinsinööri
Onhan se mieltä ylentävää, kun kouluja käymätön "insinööri" pääsee oikeiden insinöörien seuraan. Miksi teknikosta pitää virkanimikkeellä tehdä insinööri? Miksi teknikko -nimike ei kelpaa? Lienee vain arvostus- ja palkkauskysymys. Kuulostaahan insinööri paremmalta kuin teknikko.
- muistetaan.vaaleissa
Demarien jäsenkirja pätevöittää...:))
- kaikki-onnistuu
Olihan Lieksan kaupungilla kymmenisen vuotta sitten ulkotöiden "kymppinä" rakennusmestarikin. Tiedän, ettei kyseinen henkilö ollut käynyt rakennusmestariksi valmistavaa opinahjoa. Lieksan Lehtikin tituleerasi hänet rakennusmestariksi. Lieksan kaupungilta tämä onnistuu. Oikaisua ei näkynyt lehdessä.
- ollaan-huoleti
Virkanimikkeitä käytetään vain kuntien sisällä. Niillä ei ole mitään tekemistä kuntien ulkopuolella, joten mitään kateutta ei ole asian suhteen oikeilla insinööreillä. Insinööri on tutkintonimike ja pysyy sellaisena. Kunnat itse ovat keksineet virkanimikkeet palkkaportaiden takia eikä niitä ole määritelty missään lakiteksteissä. Siellä on määritelty oikeat tutkintonimikkeet tasoineen.
- paksuajöötiä
Eli kaupunkit voipi antaa inssitutkinnon tai lääkärin nimikkeen kenelle vaan onpa paksua! Ei kannata enää opiskella kun kaupunkit antaa tutkinnot!
- Kaupunginpuutarhuri
Kyllä määrättyyn virkaan voidaan nimittää alemman tutkinnon suorittanut, esim. kunnaninsinöörinä voi toimia teknikko tai rakennusmestari, mutta hän ei voi laittaa papereihinsa titteliä insinööri. Myös alempaa virkanimikettä voi joutua käyttämään ylemmän tutkinnon suorittanut.
- ent.epätietoinen
Tämä selvitti asiaa hyvin. Kiitoksia vastauksesta.
- Olen.ylempi
Nyt lasket luikuria ei ylemmän tutkinnon suorittanut koskaan eikä missään joudu käyttämään alemman nimikettä.
- ylenalempi
Olen.ylempi kirjoitti:
Nyt lasket luikuria ei ylemmän tutkinnon suorittanut koskaan eikä missään joudu käyttämään alemman nimikettä.
Epäilemättä sinä olet ylempi. Mutta esimerkiksi virkaan; kunnanrakennusmestari voidaan valita myös rakennusinsinööri ja paljon on valittukin.
- Kaupunginpuutarhuri
On olemassa määrättyjä virkanimikkeitä joissa ei näy tekijän oppiarvo. Esimerkiksi kaupunginpuutarhuri on virka jonka voi täyttää joko puutarhuri tai ylempi hortonomi. Hänellä voi olla vieläkin vaikuttavampi tutkinto, mutta virkanimike pysyy kaupunginpuutarhurina.
Samoin jotkut pienet seurakunnat palkkaavat seurakuntapuutarhurin, joka ei välttämättä ole suorittanut puutarhurin tutkintoa, vaan voi olla vain alalla kauan ollut.
- soutuveneen.kapteeni
Entäpäs nämätten "projektipäälliköt" näitä riittää. olisikkohan uimamaisterin tasoa opinnoissaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358