Venerekisterin vitsikkyyksiä

Luhguhg

Olen myymässä rekisteröityä venettäni ulkomaille. Veneeni pitäisi poistaa lopullisesti venerekisteristä.

Laissa on lopullisesta poistosta seuraava säädös:

"10 §

Lopullinen poisto

Rekisteröidyn vesikulkuneuvon tai moottorin omistaja on velvollinen 30 päivässä vesikulkuneuvon tai sen moottorin tuhoutumisesta, romuttamisesta tai purkamisesta ilmoittamaan kirjallisesti Liikenteen turvallisuusvirastolle vesikulkuneuvon tai sen moottorin poistamisesta pysyvästi vesiliikennekäytöstä Suomessa, jollei tässä laissa toisin säädetä.

Vesikulkuneuvon tai sen moottorin lopullinen poisto merkitään rekisteriin vain, jos Liikenteen turvallisuusvirastolle esitetään luotettava selvitys siitä, että vesikulkuneuvo tai sen moottori on tuhoutunut, romutettu tai purettu."

Valitettavasti laki ei salli rekisteristä poistoa, jos myyn veneeni virolaiselle Viroon. Minua siis verotetaan veneestäni tappiin asti eli ei kannata myydä ulkomaille!

Toinen hupaisa koskee rekisteröintivelvollisuutta, jonka säädetään koskevan mm. veneitä, joiden rungon pituus on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 5,5 m.

Hupaisaa tässä on, että valmistaja ei ilmoita rungon pituutta, meillä purjeveneissä valmistaja on ilmoittanut kokonaispituuden LOA ja vesilinjan pituuden LWL ja joskus brittien käyttämän LOD eli pituus kanella. ISO 8666 normissa säädetään miten rungon pituuteen ( LH) päädytään eli mitä siihen kuuluu mitata ja mitä ei. Enpä muista, että olisin nähnyt tätä LH mittaa missään meidän venekerhon veneiden papereissa. Jos vero tulee pituuden mukaan, niin muistakaa, että kokonaispituuteen lasketaan kaikki ulokkeet perässä ja keulassa. Maistraatin aikana kysyttiin vain veneen pituus sen enempää määrittelemättä, onko se rungon pituus vai mikä pituus. Nyt sitten, kun sinne on vastattu mikä sattuu pituus johtuen maistraatin epätarkasta kysymyksestä, niin sitten sen pohjalle aletaan kenties verottamaan.

24

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekisterivitsi

      En minäkään muista minkä moottoritehon olen sinne silloin aikoinaan ilmoittanut, voi olla että ilmoitin vahingossa liikaa koska moottorin nimi ja malli ei sitä ilmaissut. Veneen pituuskin voi olla siellä väärin, eikä minulla siitä ihan sentilleen varmaa tietoa olekaan.

    • eimikäänongelma

      Myin keväällä veneeni ulkomaille, poisto rekisteristä onnistui ongelmitta ...

    • EhkäNäin

      Eikö kauppakirja toimi tositteena siitä, että vene on myyty ulkomaille ja näin on poistunut suomen vesiltä?

      • Asiallisesti kyllä, mutta kuten aloittajakin oli huomannut, niin lakitekstiä kirjaimellisesti lukien se ei ole peruste veneen poistolle rekisteristä. Laki ei tunne sitä vaihtoehtoa, että vene poistetaan rekisteristä, koska sitä ei enää käytetä Suomen vesialueilla.


      • Minä myin veneeni, ja ostaja toimitti trafiin kauppakirjan ja lomakkeet. Hän sai itsensä veneen omistajaksi ja luulimme, että asia oli kunnossa. Myöhemmin vasta huomasin katsoessani trafin www-sivuilla tietojani, että minäkin olin yhä veneen omistaja trafin mukaan. Eli kannattaa olla tarkkana.


      • lain
        10-14 kirjoitti:

        Asiallisesti kyllä, mutta kuten aloittajakin oli huomannut, niin lakitekstiä kirjaimellisesti lukien se ei ole peruste veneen poistolle rekisteristä. Laki ei tunne sitä vaihtoehtoa, että vene poistetaan rekisteristä, koska sitä ei enää käytetä Suomen vesialueilla.

        Kertoo missä mennään kun lain laatijalle ei ole tullut edes mieleen että veneitä myydään ulkomaille


      • M52_

        Ihan normaalia lainvalmistelun laatua nykyään... Ei venerekisteri ole ainoa nopeasti kokoon karsittu ja ryssitty lakiteksti.


      • juupajuupapa

        Juurikin näin, ensin tehdään laki ja sitten ihmetellään miten sitä voi soveltaa, tai ohjeistetaan, että ei tarvitse "käytännössä" noudattaa. Tiukan paikan tullen on kuitenkin kansalainen lain edessä vastuussa.


    • KAKARAVAARI

      Trafin rekisteri on täydellisen epätarkka ja jälkeen jäänyt
      Ei tämä voi toimia verotuksen perustana

    • wwgr

      Venerekisteriä voisi kutsua fiaskoksi, miten ihmeessä niinkin yksinkertaisesta asiasta saadaan niin hankala. Yritin tehdä moottorin vaihtoa rekisteritietoihin netissä. Turasin puolenpäivää eikä onnistunut kun aina tuli kysymyksiä johon ei kerrassaan pysty vastaamaan. Esim. ensimmäinen käyttöönottopäivä, pirustako minä tiedän montakymmentä vuotta vanhan veneen käyttöönotoista. Uuden moottorin merkkiä ei lomake huolinut ilmoitti vain, että pakollinen tieto puuttuu.. höh..
      No yritän nyt paperilomakkeella joka sekään ei ole kovin yksiselitteinen.

      • No, hieman pelisilmää kehiin. Laitat minkä tahansa päivämäärän tietämältäsi/olettamaltasi käyttöönottovuodelta, kukaan ei takuulla kysele perään.

        Eli missä ongelma?


      • Käyttöönottopäiväksi voi rauhassa merkitä vaikka tammikuun ensimmäisen siltä vuodelta, jonka on tietävinään suunnilleen oikeaksi. Tuolla on merkitystä lähinnä ALV:n kannalta, 1987 muistaakseni on rajavuosi.

        Mikä siinä moottorin merkissä mahtoi mättää? Kirjoitusasu?


      • Anrodosmoottori

        Venerekisterin suurin ongelma on juuri tuossa, se on pullollaan tietoa jonka joku on ollut joskus tietävinään oikeaksi tai on "varmaa" perimätietoa. Jos rekisteri ei tunne moottorimerkiä "Anrodos" voi siihen kohtaan laittaa vaikka että "Volvo-Penta". Jos ei tiedä moottorin tehoa, voi ilmoittaa jotakin sopivaa. Rekisteri on täynnä epätietoa.


      • sitäseon
        Anrodosmoottori kirjoitti:

        Venerekisterin suurin ongelma on juuri tuossa, se on pullollaan tietoa jonka joku on ollut joskus tietävinään oikeaksi tai on "varmaa" perimätietoa. Jos rekisteri ei tunne moottorimerkiä "Anrodos" voi siihen kohtaan laittaa vaikka että "Volvo-Penta". Jos ei tiedä moottorin tehoa, voi ilmoittaa jotakin sopivaa. Rekisteri on täynnä epätietoa.

        Kyllä mä ainakin luulen, että mä omistan tän veneen...


      • mitenseolimuistelennniin

        Mää taas luulen että mun veneen omistaakin mun naapuri mutta että mulla on vain elinikäinen käyttö ja hallintaoikeus siihen. Pitääkin heti pikimiten ilmoittaa rekisteriin että veneen omistusoikeus on vssiinkin siirtynyt.


    • seppomartti

      Ongelma on siinä, että lainsäädäntötyö on heikkolaatuista ja suomalaiset yritävät noudattaa pilkulleen lain kirjainta.

      • Laintulkintateoriaa

        Pitäisin aloittajan ongelmaa todellisena vain, jos viranomainen olisi kieltäytynyt poistamaan ulkomaille myytyä venettä rekisterissä. Näin ei tietenkään ole tapahtunut, ja viranomaiselle ei ole konsti eikä mikään kursia laissa olevaa "aukkoa" kiinni, varsinkaan kun tuollaisen aukon paikkaamisesta ei ole minkäänlaista haittaa kenellekään.

        Se, että veneen myynti ulkomaille ei ole juolahtanut lainlaatijan mieleen, ei ole tietenkään tälle kunniaksi, mutta ei mistään ylikäymättömästä ongelmasta ole kyse.

        Useimmiten menee kiville, kun maallikko alkaa vetää johtopäätöksiä siitä, mihin yksittäisen sännöksen sanamuoto johtaisi.


    • Yodlaladiuu

      " kokonaispituuteen lasketaan kaikki ulokkeet perässä ja keulassa. " Yksi peruste lisää, miksi Colin Archer on järjetön hankinta.

    • AukotonRekisteri

      Menee ehkä pilkun viilaamiseksi, mutta laissa sanotaan, että mm. omistajan muutoksista pitää ilmoittaa. Kun omistus muuttuu ulkomaille, seurauksena on automaattisesti verotus päätty (tuleva).

      Kun venerekisteriä lukee tarkkaan, niin missään ei rajata rekisteriä Suomen alueelle. Rekisterissä voi olla ihan yhtä hyvin Kiinassa tai vaikka kuussa olevia veneitä. Niitä vain ei ole pakko rekisteröidä Suomeen.

      Kun vene myydään pois Suomesta, venettä ei tietenkään voi poistaa Suomen venerekisteristä, vain omistajatiedot vaihtuvat. Kerran rekisteriin merkitty vene on siellä maailman tappiin asti, jos ei pystytä aukottomasti todistamaan, että vene on varmuudella tuhoutunut. Se, että vene uppoaa Mariaanien hautaan, ei tarkoita etteikö joku voi sen 1000 v päästä nostaa ja kunnostaa.

      • Järjenkin.sanelemaa

        Kun vene myydään ulkomaille, ja veneen omistaja on ulkomaalainen sekä veneen pääasiallinen käyttö tapahtuu ulkomailla, tulee vene poistaa Suomen venerekisteristä.


      • Järjenkin.sanelemaa kirjoitti:

        Kun vene myydään ulkomaille, ja veneen omistaja on ulkomaalainen sekä veneen pääasiallinen käyttö tapahtuu ulkomailla, tulee vene poistaa Suomen venerekisteristä.

        Perustelepa, miksi pitäisi poistaa? Laki ei sitä edellytä. Se määrittää, milloin veneen pitää olla tähän rekisteriin merkitty ja lisäksi se määrää, että "Vesikulkuneuvorekisteriin voidaan merkitä myös sellainen vesikulkuneuvo, jonka rekisteröintiin ei ole tämän lain perusteella velvollisuutta."

        Toisin sanoen missä tahansa käytettävä ja kenen tahansa omistama vene voidaan pitää Suomen vesikulkuneuvorekisterissä.


      • LakiOnKuinKirjoitetaan
        Järjenkin.sanelemaa kirjoitti:

        Kun vene myydään ulkomaille, ja veneen omistaja on ulkomaalainen sekä veneen pääasiallinen käyttö tapahtuu ulkomailla, tulee vene poistaa Suomen venerekisteristä.

        Missä niin sanotaan?

        Laissa sanotaan milloin vene pitää rekisteröidä Suomeen. Ainoastaan alusrekisteri ja kalastusalusrekisteri ovat esteenä rekisteröinnille. Lisäksi mainitaan hyvin ympäripyöreästi, että veneen voi rekisteröidä vaikkei ole pakko.

        Jokainen meistä haluaisi, että lakia voisi tulkita oman mieltymyksen ja mikse järjenkin mukaan. Se ei ole kuitenkaan mahdollista. Ylinopeus on kielletty myös silloin, kun on hyvä keli, uusi auto tai kiire :D


      • Laintulkintateoriaa

        Oliko jollakulla Trafin päätös, jolla se oli kieltäytynyt poistamasta rekisteristä ulkomaille myytyä venettä?

        Joku aiempana kertoi, että poistaminen oli ilmoituksella onnistunut. Tämä viittaa siihen, että tulkintaa on tehty nimenomaan järki edellä. On tuo 10-14:n esittämä tulkinta mahdollinen, mutta miksi ihmeessä tuollaisia haamuveneitä haluttaisiin rekisterissä pitää?

        Tietenkin lakeja tulkitaan monilla tavoilla, eikä vain jollain maagisella kyvyllä "niin kuin kirjoitetaan". Sanonta sanoo, että "laki on niinkuin se luetaan", ja koko oikeustiede perustuu siihen, että tulkintatapoja on monia. Aukkojen täyttäminen tulkinnalla ei ole mitenkään harvinaista, onpa myös lain sanamuodon vastainen tulkintakin toisinaan mahdollista.


    • souwwwhat

      Myin veneeni Viroon pari vuotta sitten. Trafi vaati kauppakirjan alkuperäisenä. Suosittelen, että teette sen kolmena kappaleena, yksi Trafia varten.

      Sain veneen pois nimiltäni. Jäi huvittamaan vain se, kun Trafin lanketissa oli kohta mm. koneen tehoa varten. Jätin tyhjäksi. Herrat byrokraatit palauttivat lanketin täydennettäväksi, ennen kuin asia eteni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      67
      1425
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      70
      1418
    3. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      38
      1416
    4. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      268
      1315
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1085
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      124
      832
    7. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      809
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      788
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      761
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      727
    Aihe