Paras työeläkeyhtiö?

JormaS1

Minkä työeläkeyhtiön (Etera, Ilmarinen, Elo, Veritas jne.) vakuuttamana kertyy paras eläke per vuosi? Työnantajani on vuosien varrella vaihtunut joitakin kertoja ja työeläkeyhtiö samalla. Tarkistin työeläkeotteestani, että liki samoilla vuosituloilla eri työeläkeyhtiöiden tuottama eläkekarttuma vaihtelee selvästi. Voiko näitä yhtiöitä vertailla / kilpailuttaa? Ja voiko työntekijä valita työeläkeyhtiön sen perusteella, joka maksaa parhaan kertymän per vuosi? Olen työikäinen ja asia kiinnostaa sikäli jotta maksamalleen työeläkemaksulle saisi maksimivastineen tulevaa eläkettä silmälläpitäen.

11

6911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8plus10

      Eläkekertymä on kaikilla sama.
      Työnantaja voi kilpailuttaa eläkevakuutusyhtiöt, ei palkansaaja. Yrittäjä voi myös kilpailuttaa. Kilpailutuksen kohde tai kriteeri ei kuitenkaan voi olla vakuutettujen eläkekertymä.

    • Työnantajalla on velvollisuus järjestää työntekijöidensä eläketurva ottamalla heille työeläkevakuutus. Työeläkevakuutusmaksut ovat lakisääteisiä ja samansuuruisia eläkeyhtiöstä riippumatta. Työeläkemaksut lasketaan työntekijöiden palkkasumman perusteella.

      Työntekijälle työeläke lasketaan kunkin vuoden työansion ja työntekijän iän mukaisen karttumisprosentin perusteella.

      Nykylainsäädännön mukaan eläkettä karttuu iän mukaan seuraavasti:
      - 18-52-vuotiaille 1,5 % vuodessa
      - 53-62-vuotiaille 1,9 % vuodessa
      - 63-67-vuotiaille 4,5 % vuodessa

      1.1.2017 voimaan tulleen eläkeuudistuksen myötä eläkkeen karttuminen muuttuu.
      Lisätietoa eläkeuudistuksesta saat osoitteesta www.elakeuudistus.fi

    • huono.elo

      Yrittäjän ei ainakaan kannata valita Eloa. Se riistää kyllä selkänahasta kaikki maksut ulosoton uhalla, mutta työkyvyttömyyden tullen pesee kätensä kaikista sopimuksista. Elo on huono kumppani!

      Kun kerran eläkevakuutusyhtiön perustaminen on kaikille vapaa oikeus, mielestäni mikroyrittäjien pitäisi harkita ihan omaa uutta yhtiötä, joka todella ajaisi maksajapuolen etuja. En pitäisi sellaista kirjanpitotoimistoakaan etujeni hoitajana, joka iskisi puukkoa selkään takanapäin ja toimisi yritystäni vastaan.
      Maksajan tulee olla rahojensa herra ja itse etuoikeutettuna ensisijaisena saajana, ei työeläkeyhtiö. Lain puitteissa, tietysti.

      • 12plus16

        Aikaisemmin ainakin oli isommilla työnantajilla mahdollisuus perustaa eläkesäätiöitä yhdessä muiden yrittäjien kanssa myös eläkekassoja hoitamaan lakisääteisiä työeläkkeitä. Onhan niitä käsittääkseni vieläkin ainakin apteekkareilla, joissa eläkevakuutusmaksutkin ovat käytännössä pienempiä kassan hyvän taloudellisen tilanteen vuoksi. Sitäpä en tiedä, onko tämä mahdollisuus vielä olemassa käytännössä.

        Tosin nämäkin joutuvat noudattamaan samaa työeläkelainsäädäntöä kuin eläkevakuutusyhtiötkin, joten yrittäjä ei niissäkään voi olla 'rahojensa herra' mitä sillä sitten tarkoitatkaan.


    • Yksityisen alan työnantaja voi järjestää työntekijöidensä TyEL:n mukaisen eläketurvan työeläkevakuutusyhtiössä, eläkekassassa tai eläkesäätiössä. Se, missä näistä vaihtoehdoista työnantaja järjestää työntekijöidensä eläketurvan, ei kuitenkaan vaikuta työnantajan vakuuttamisvelvollisuuteen eikä työntekijöiden eläketurvan tasoon.

    • inkvisiittorilinström

      V***n tyhmä eläkkeesihän riipuu kokonaan tulotasostasi

    • Veritaksestatotuus

      Terve. Itse en suosittele nihilisti ruotsalais omisteista Veritasta kenelläkkään.

      Todettiin vamma, jonka vuoksi joudun vaihtamaan alaa, uudelleen kouluttamaan itseni.
      Ikäni on 33v(mies) ja olisin kovasti halunnut alkaa AKKn koulutusta itselleni suorittamaan.eivät puoltaneet, sen sijaan suosittelivat minulle koulutusta jonka ammatissa tienaan puolet vähemmän kuin sairauttani edeltävässä työssäni.Koulutuksen taso on ammattikoulu.

      Entinen opiskelukaverini joka kvi aikoinaan samat koulut, oltiin samalla luokalla, on myös ongelmia terveyden kanssa ja joutuu itsensä uudelleen kouluttamaan, eläkeyhtiönä hänellä on Ilmarinen.
      Olivat siellä oikein suositelleet AKK koulutusta koska on vielä niin nuori(hän on 34v).

      Toiseksi kun minulla tulee 300saikkupäivää täyteen, eivät puoltaneet kuntoutustukea, vedoten että työnantajallani on velvollisuus tarjota kevyempää työtä. no työantajalla ei ole kevyempää työtä tarjolla. Eli nyt olen menossa konkurssiin juuri sopivasti ennen joulua, lapsetkin ilahtuvat. Kiitos tästä kuuluu Veritakselle. Älkää ikinä ottako kyseistä yhtiötä vaikka olisi miten halpa. ja tuskin edes on kun katsoo omistaja portaan siellä. löytyy wikipediasta.

    • Näinonon

      Höhlä, maksavat ihan saman eläkkeen niistä tuloista jotka työnantaja sinne ilmoittaa

    • TämäOnTotuus

      Jos edes yksi työeläkeyhtiö maksaisi 1€ parempaa eläkettä huomenna niin ruuhkat olisivat samaa luokkaa kuin ilmaisten ämpärien jako paikalla...

      • MitenkähänLie

        Työeläkeyhtiön valitsee työnantaja, ei tuleva eläkkeensaaja eli työntekijä. Työnantajalle tärkeämpiä kilpailutekijöitä työeläkeyhtiössä saattaakin olla ihan muut kuin työntekijöittensä tuleva eläke. Esim kustannukset, rahoitus, palvelut, yms. Näillähän mm työeläkeyhtiöt kilpailevat eikä eläkkeiden suuruudella, joka on lakimääräinen ja laskentakaava on laissa määritelty.


    • haikux

      Ja työeläkehän maksetaan käsittääkseni siitä eläkeyhtiöstä, johon viimeisin työnantajasi kuului. Mä ainakin oli monta kymmentä vuotaa kuntien eläkevakuutuksen piirissä työelämässä, mutta viimeiset vuodet yksityisellä töisää ja nykyinen työeläke tulee siis Ilmariselta, eikä Kevalta. Siinä on toki huomiopitu koko työura.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe