Junamatkustajille valoa näkyvissä? VR esittää kymmeniä lähijunavuoroja pääradalle ja Lahden suuntaan
VR esittää tuntuvia lisäyksiä pääradan ja Lahden suunnan liikenteeseen. Uudet vuorot hoidettaisiin lähijunakalustolla, jos se vain valtiolle sopii. Tuhansien junamatkustajien liikkumiseen vaikuttavaa päätöstä odotetaan kuun loppuun mennessä.
•
Valoa on näkyvissä kantahämäläiseen junatuskaan – yhteinen sävel hämäläisten ja valtionyhtiön välille on löytymässä, jos velvoiteliikenteen vuorolisäys vain kelpaa valtiolle. Kuva: Ville Välimäki / Yle
Tutustu Yle Uutisten kehitysversioon. Kokeile ja anna palautetta!
Siirry palveluun
Voisiko lähijunaliikenteen lisääminen lievittää hämäläisten tuskaa junavuorojen vähenemisestä? Näin ainakin VR ehdottaa vastauksessaan liikenne- ja viestintäministeriön lausuntopyyntöön osto- ja velvoiteliikenteestä.
– Pystyisimme lisäämään vuoroja velvoiteliikenteeseen. Se perustuu siihen, että vyöhykeliikenteen käytössä on kalustoa, jota voitaisin lähteä ajamaan Hämeen suuntaan, kertoo VR:n matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen.
VR ehdottaa keskustelun pohjaksi lausunnossaan lisävuoroja ja palvelutason parantamista. Riihimäki–Hämeenlinna–Tampere-taajamaliikennettä täydennettäisiin varhaisen aamun ja myöhäisen illan vuoroilla molempiin suuntiin kaikkiaan 24 junavuoroa viikossa. Riihimäki–Lahti-välillä palattaisiin puolestaan tunnin vuoroväliin, mikä tarkoittaisi viikottain 80 junavuoron lisäystä. Hämäläisten asiakaspalaute ja uuttera neuvottelutyö kantavat siis hedelmää ainakin VR:ssä.
– Keskusteluja on käyty tiiviisti ja on hienoa, että Hämeestä on aidosti lähdetty perehtymään tähän asiaan. Uskon, että meillä on aika yhtäläinen ymmärrys, mitkä haasteet ovat ja mitä voitaisiin parantaa, sanoo Romanainen.
Myös Helsinki–Lahti-välin Z-junille ja Helsinki–Riihimäki-välin R-junille VR esittää lisävuoroja aamuun, iltaan ja viikonlopulle, yhteensä 25 junavuoroa viikossa. Lausunnon liikennelisäykset ovat samansuuntaisia verrattuna julkisuudessa aiemmin olleisiin tietoihin. VR perui viime hetkillä tiedotustilaisuuden aiheesta elokuussa.
Lausunnossa esitetään lisävuoroja myös Tampere–Vilppula–Keuruu-välille, Joensuu–Varkaus-reitille ja Savonlinna–Parikkala-välille.
VR toivoo lisää pitkäjänteisyyttä liikennesuunnitteluun
Esitetyt lisäykset olisivat voimassa vuoden 2019 loppuun, käytännössä aikataulukauden vaihdokseen saakka. VR arvioi, että näillä lisäyksillä velvoiteliikenteen tappio olisi 20 miljoonaa vuodessa vuosina 2017-2019.
Kyse on siis yhtiön lausunnosta, ei päätöksestä. Velvoiteliikenteessä valtio siis velvoittaa VR:ää liikennöimään yksilöityjä, tappiollisia junavuoroja enintään 20 miljoonan eurolla vuodessa. VR kertoo lausunnossaan matkustajamäärien kasvaneen ja toimintansa tehostuneen niin, että yhtiöllä on pelivaraa lisätä junavuoroja kasvattamatta tappioita yli tuon rajan.
VR on kuitenkin halukas ottamaan vastuun tappioista, jos junamatkojen myynti ei sujukaan odotetusti ja velvoiteliikenteen tappioraja ylittyy.
– Meidän esitys on painottunut Hämeenlinna–Riihimäki–Lahti-alueille, mutta maakunnissa on toki muitakin intressejä. Olemme hakeneet vuoroja, joista olisi asiakkaalle hyötyä ja arvoa, sanoo Maisa Romanainen.
VR ehdottaa, että osto- ja velvoiteliikenteestä tehtäisiin nyt monivuotinen ratkaisu, vähintään vuoden 2019 loppuun saakka. Tämä toisi vakautta ja pitkäjänteisyyttä paitsi VR:lle, myös radanvarren asukkaille ja alueiden liikennettä järjestäville viranomaisille.
Ratkaisuja syyskuun loppuun mennessä
VR:n ja ministeriön sopimuksen mukaan ministeriön pitää määritellä seuraavan vuoden liikennöintivelvoite syyskuun loppuun mennessä. Nyt onkin siis pallo valtiolla, mitkä junavuorot se valitsee velvoiteliikenteeseen.
– Keskustelutilaisuus oli viime viikolla, lausuntokierros päättyi eilen, eli nyt on kartoitettu käyttäjien tarpeita. Voimassaoleva velvoiteliikenne päättyy 10. joulukuuta, joten asia täytyy saada ratkaistua kohtuullisessa ajassa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Olli-Pekka Rantala.
Ratkaisuja odottaa moni: pelkästään Hämeenlinnasta tai Hämeenlinnaan pendelöi päivittäin yli 7 000 asukasta, suurin osa raideliikenteessä. Tammi-heinäkuussa Hämeenlinnan rautatieaseman matkustajamäärä oli lähes 485 000.
EI UUSIA JUNAVUOROJA KARJAALLE ?
1
103
Vastaukset
- turhaanarinaa
Linja-autot kulkee hyvin etelään ja pohjoiseen ja halvalla. Ei myöhästele jokaisen pikku tuulen takia. Jumankekka kun naurattaa näitten muutamien junalla matkustavien narina tällä HäSan mielipidepalstoilla. Mielestäni VR teki oikein kun otti nämä tärkeämmät asemat(esim Kempele) mukaan tähän pysähdykseen. Eipä tähän junien pysähtymiseen ole paljoa ottanut kantaa tämä Hämeenlinnalainen kansanedustaja Filatoff, toista teki Sipilä Kempeleen hyväksi. Mutta te tollot muistatte kumminkin valita tämän, olkoon sanomatta vuodesta toiseen sinne Arkadianmäelle. Tämä muutama eläkeläismummo ja vaari voisi hyvinkin matkustaa sinne hesaan tai manseen linja-autolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984