EI UUSIA JUNAVUOROJA KARJAALLE ?

KETÄSORSITAAN

Junamatkustajille valoa näkyvissä? VR esittää kymmeniä lähijunavuoroja pääradalle ja Lahden suuntaan
VR esittää tuntuvia lisäyksiä pääradan ja Lahden suunnan liikenteeseen. Uudet vuorot hoidettaisiin lähijunakalustolla, jos se vain valtiolle sopii. Tuhansien junamatkustajien liikkumiseen vaikuttavaa päätöstä odotetaan kuun loppuun mennessä.

Valoa on näkyvissä kantahämäläiseen junatuskaan – yhteinen sävel hämäläisten ja valtionyhtiön välille on löytymässä, jos velvoiteliikenteen vuorolisäys vain kelpaa valtiolle. Kuva: Ville Välimäki / Yle
Tutustu Yle Uutisten kehitysversioon. Kokeile ja anna palautetta!
Siirry palveluun
Voisiko lähijunaliikenteen lisääminen lievittää hämäläisten tuskaa junavuorojen vähenemisestä? Näin ainakin VR ehdottaa vastauksessaan liikenne- ja viestintäministeriön lausuntopyyntöön osto- ja velvoiteliikenteestä.
– Pystyisimme lisäämään vuoroja velvoiteliikenteeseen. Se perustuu siihen, että vyöhykeliikenteen käytössä on kalustoa, jota voitaisin lähteä ajamaan Hämeen suuntaan, kertoo VR:n matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen.
VR ehdottaa keskustelun pohjaksi lausunnossaan lisävuoroja ja palvelutason parantamista. Riihimäki–Hämeenlinna–Tampere-taajamaliikennettä täydennettäisiin varhaisen aamun ja myöhäisen illan vuoroilla molempiin suuntiin kaikkiaan 24 junavuoroa viikossa. Riihimäki–Lahti-välillä palattaisiin puolestaan tunnin vuoroväliin, mikä tarkoittaisi viikottain 80 junavuoron lisäystä. Hämäläisten asiakaspalaute ja uuttera neuvottelutyö kantavat siis hedelmää ainakin VR:ssä.
– Keskusteluja on käyty tiiviisti ja on hienoa, että Hämeestä on aidosti lähdetty perehtymään tähän asiaan. Uskon, että meillä on aika yhtäläinen ymmärrys, mitkä haasteet ovat ja mitä voitaisiin parantaa, sanoo Romanainen.
Myös Helsinki–Lahti-välin Z-junille ja Helsinki–Riihimäki-välin R-junille VR esittää lisävuoroja aamuun, iltaan ja viikonlopulle, yhteensä 25 junavuoroa viikossa. Lausunnon liikennelisäykset ovat samansuuntaisia verrattuna julkisuudessa aiemmin olleisiin tietoihin. VR perui viime hetkillä tiedotustilaisuuden aiheesta elokuussa.
Lausunnossa esitetään lisävuoroja myös Tampere–Vilppula–Keuruu-välille, Joensuu–Varkaus-reitille ja Savonlinna–Parikkala-välille.
VR toivoo lisää pitkäjänteisyyttä liikennesuunnitteluun
Esitetyt lisäykset olisivat voimassa vuoden 2019 loppuun, käytännössä aikataulukauden vaihdokseen saakka. VR arvioi, että näillä lisäyksillä velvoiteliikenteen tappio olisi 20 miljoonaa vuodessa vuosina 2017-2019.
Kyse on siis yhtiön lausunnosta, ei päätöksestä. Velvoiteliikenteessä valtio siis velvoittaa VR:ää liikennöimään yksilöityjä, tappiollisia junavuoroja enintään 20 miljoonan eurolla vuodessa. VR kertoo lausunnossaan matkustajamäärien kasvaneen ja toimintansa tehostuneen niin, että yhtiöllä on pelivaraa lisätä junavuoroja kasvattamatta tappioita yli tuon rajan.
VR on kuitenkin halukas ottamaan vastuun tappioista, jos junamatkojen myynti ei sujukaan odotetusti ja velvoiteliikenteen tappioraja ylittyy.
– Meidän esitys on painottunut Hämeenlinna–Riihimäki–Lahti-alueille, mutta maakunnissa on toki muitakin intressejä. Olemme hakeneet vuoroja, joista olisi asiakkaalle hyötyä ja arvoa, sanoo Maisa Romanainen.
VR ehdottaa, että osto- ja velvoiteliikenteestä tehtäisiin nyt monivuotinen ratkaisu, vähintään vuoden 2019 loppuun saakka. Tämä toisi vakautta ja pitkäjänteisyyttä paitsi VR:lle, myös radanvarren asukkaille ja alueiden liikennettä järjestäville viranomaisille.
Ratkaisuja syyskuun loppuun mennessä
VR:n ja ministeriön sopimuksen mukaan ministeriön pitää määritellä seuraavan vuoden liikennöintivelvoite syyskuun loppuun mennessä. Nyt onkin siis pallo valtiolla, mitkä junavuorot se valitsee velvoiteliikenteeseen.
– Keskustelutilaisuus oli viime viikolla, lausuntokierros päättyi eilen, eli nyt on kartoitettu käyttäjien tarpeita. Voimassaoleva velvoiteliikenne päättyy 10. joulukuuta, joten asia täytyy saada ratkaistua kohtuullisessa ajassa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Olli-Pekka Rantala.
Ratkaisuja odottaa moni: pelkästään Hämeenlinnasta tai Hämeenlinnaan pendelöi päivittäin yli 7 000 asukasta, suurin osa raideliikenteessä. Tammi-heinäkuussa Hämeenlinnan rautatieaseman matkustajamäärä oli lähes 485 000.

1

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhaanarinaa

      Linja-autot kulkee hyvin etelään ja pohjoiseen ja halvalla. Ei myöhästele jokaisen pikku tuulen takia. Jumankekka kun naurattaa näitten muutamien junalla matkustavien narina tällä HäSan mielipidepalstoilla. Mielestäni VR teki oikein kun otti nämä tärkeämmät asemat(esim Kempele) mukaan tähän pysähdykseen. Eipä tähän junien pysähtymiseen ole paljoa ottanut kantaa tämä Hämeenlinnalainen kansanedustaja Filatoff, toista teki Sipilä Kempeleen hyväksi. Mutta te tollot muistatte kumminkin valita tämän, olkoon sanomatta vuodesta toiseen sinne Arkadianmäelle. Tämä muutama eläkeläismummo ja vaari voisi hyvinkin matkustaa sinne hesaan tai manseen linja-autolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      28
      3376
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      97
      3166
    3. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      3004
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      70
      2928
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      53
      2881
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2648
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2460
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      57
      2331
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2185
    10. Vielä ei ainakaan

      Kukaan muu tunnu miltään sun jälkeen. Olit niin ainutlaatuista
      Ikävä
      32
      1953
    Aihe