Konservatismi on poliittinen suuntaus...

KotiUskontoIsänmaa

ei kristinuskoa.

Jeesus oli nimittäin radikaali kumouksellinen eikä mikään kiihkonationalistinen fariseus.

50

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JumalaOnRakkaus

Kovat arvot kertovat narsismista.

• Jeesus taitaisi tänäpäivänä olla sitä tälläkin palstalla pajon parjattua "vihervasemmistoa", eikös vain?

• JeesusJapolitiikka

Jaa, Jeesus varmaan polisi Kokoomuksen riveissä huutamassa EU-liittovaltion puolesta ja populoi kuin Timo Soini konsanaan. Saattaisi sillä toki vihreidenkin arvoja.

• JeesusJapolitiikka kirjoitti:

Jaa, Jeesus varmaan polisi Kokoomuksen riveissä huutamassa EU-liittovaltion puolesta ja populoi kuin Timo Soini konsanaan. Saattaisi sillä toki vihreidenkin arvoja.

Miksikäs ei Jeesus puhuisi asian puolesta jolla pyritään säilyttämään rauha vuosisatojen sotaisan kauden jälken Euroopassa?

• JeesusJapolitiikka
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Miksikäs ei Jeesus puhuisi asian puolesta jolla pyritään säilyttämään rauha vuosisatojen sotaisan kauden jälken Euroopassa?

Vaikka Jeesus kehottaisi tottelemaan EU:ta kuuliaisesti, ettei kävisi huonosti, toisaalta Jeesus myös käskisi Demarien tapaan maksamaan verot kiltisti ja napisematta, keisarille se mikä on keisarin ja Jumalalle se mikä on Jumalan. Jeesusta pahempi porvri oli kuitenkin itse Paavali. Siinä oli varsinainen kapitalisti vaikka kapitalisteja olisi molemmat, Jeesus sekä Paavali.

• Hyvin todennäköisesti olisi.

• JoNytOn

Siinä vaiheessa kun konservatiivisuus johtuu pelkästä iän tuomasta taantumuksellisuudesta vois alkaa harkita yläikärajaa äänestämiselle.

"Clinton oli selvästi Trumpia suositumpi naisten, nuorten, koulutettujen ja etnisten vähemmistöjen keskuudessa. Trump taas nautti miesten, valkoihoisten, iäkkäiden ja kouluttamattomien suosiota."

http://yle.fi/uutiset/cnn_trump_johdossa/9147894

• Tuolla tarkoitetaan ehkä toisenlaista konservatiivisuutta, mikä liittyy ikään?

• ylösnousemuskuolleista

Jeesus sanoo. Tehkää parannus ja kääntykää että teidän syntinne pyyhittäisiin pois. Jos ette usko minuun te kuolette synteihinne . Jeesus on totuus. Sovitus ristillä .

• jkoods

Mikä Jeesus? Raamatun, Patrick Tiaisen, Bill Johnsonin vai Patmoksen?

• MitäJeesusSanoi

Oikeastaan Jeesus sanoo "Tehkää parannus ja tulkaa kotiin että teidän velkanne pyyhittäisiin pois." Aramean kielen "shuvu" on lampaiden kutsuhuuto, Jeesusu ei käske lammaslaumaa muuttamaan mie,tää, kääntymään tai tekemään mitään parannusta. Lisäksi "synti" on keinotekoinen sana, se ei esiinny lainkaan alkuperäisissä teksteissä vaan siellä mm puhutaan velasta joka ihmisellä on suhteessa Jumalaan. Emme siis ole syntisiä vaan veloissa Jumalalle, samoin meidän on palattava kotiin sensijaan että alkaisimme parantamaan itseämme.

• pahanekoseis

Jeesus sanoo mitä rakkaus on. RAKKAUS EI TEE LÄHEISILLEEN MITÄÄN PAHAA . RAKKAUS ON LAIN TÄYTTYMYS .

• jkoods

Mikä Jeesus? Raamatun, Patrick Tiaisen, Bill Johnsonin vai Patmoksen? Sekö joka teki ihmeet Jumalana vai ihmisenä vai molempina?

• Näin minäkin olen käsittänyt tosin ilman mitään sen uskonnollisempia merkityksiä. En tiedä esim. mitä J.N tarkoitti parannuksen teolla lähimmäisen rakastamisen suhteen.

• sage8 kirjoitti:

Näin minäkin olen käsittänyt tosin ilman mitään sen uskonnollisempia merkityksiä. En tiedä esim. mitä J.N tarkoitti parannuksen teolla lähimmäisen rakastamisen suhteen.

Mitä se sinun rakkautesi olikaan?

• Daavidintähti kirjoitti:

Mitä sinun rakkautesi on? Jeesuksen opetuksen mukaista?

Mukava kun muuten palastit vaihteeksi taas omalla rekisteröidyllä nimimerkilläsi.

:-)

• YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Mitä sinun rakkautesi on? Jeesuksen opetuksen mukaista?

Joh 15
        11 "Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. 12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. 13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta. 14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä. 15 En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut. 16 Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte. 17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.

Joh 15
        11 "Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. 12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. 13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta. 14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä. 15 En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut. 16 Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte. 17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.

Et kuitenkaan valinnut sitä Jeesuksen mukaan suurinta opetusta rakkaudesta. :-)

No, hyvin tuokin, vielä kun noudattaisit.

Sinun rakastamisesi (kuten Jeesus opettaa: "rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä") ei muuten oikein tule ilmi kirjoituksissasi tänne. Miksiköhän näin?

• Tosi__On
        Daavidintähti kirjoitti:

Joh 15

Rakastakaa toisianne ja valloittakaa maailma, niin saatte elää maan päällä niin kuin taivaassa jo tässä ajassa!

http://www.healingrooms.fi/?sid=217

"Kirjan ”Maan päällä niin kuin taivaassa” takakannessa on Jumalan väkevästi käyttämän Heidi Bakerin sanat: ”Jokaisen, joka haluaa vaeltaa päivittäin Pyhän Hengen yliluonnollisessa todellisuudessa, pitäisi lukea tämä kirja.” Suosituksella on painoa, sillä Heidi Bakerin oma elämä monine yliluonnollisine ihmeineen on väkevä todistus Pyhän Hengen merkityksestä ja voimasta. Heidi Bakerin kirjaan ”Kaikki on mahdollista, kun rakastaa teoilla” voit tutustua tämän linkin kautta. "

http://www.reijotelaranta.fi/hyvia_kristillisia_kirjoja/aikajarjestyksessa/bill_johnson_maan_paalla_niin_kuin_taivaassa/

Et kuitenkaan valinnut sitä Jeesuksen mukaan suurinta opetusta rakkaudesta. :-)

No, hyvin tuokin, vielä kun noudattaisit.

Sinun rakastamisesi (kuten Jeesus opettaa: "rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä") ei muuten oikein tule ilmi kirjoituksissasi tänne. Miksiköhän näin?

Jeesus sanoi "Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta".
        Mikä on vielä suurempaa kuin antaa henkensä toisen puolesta?

Jeesus sanoi "Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta".
        Mikä on vielä suurempaa kuin antaa henkensä toisen puolesta?

En puhunut suurimmasta rakkaudesta vaan suurimmasta opetuksesta, (lue oikein). No, tietysti voi olla monta mieltä siitä onko Jeesuksen suurin opetus sama kun suurin laki, mutta vaikea on suoraan keksiä miksi näin ei olisi.

Koska alat muuten noudattamaan tuota itse valitsemaasi Jeesuksen opetusta kirjoituksissasi tällä palstalla?

En puhunut suurimmasta rakkaudesta vaan suurimmasta opetuksesta, (lue oikein). No, tietysti voi olla monta mieltä siitä onko Jeesuksen suurin opetus sama kun suurin laki, mutta vaikea on suoraan keksiä miksi näin ei olisi.

Koska alat muuten noudattamaan tuota itse valitsemaasi Jeesuksen opetusta kirjoituksissasi tällä palstalla?

Niin, kerropa mikä se Jeesuksen suurin opetus oli.

Lue Raamattusi niin se löytyy, UT esim.

Tämähän on tyypillinen vastaus joka täällä annetaan kun jotain kysytään, eikös vain?

Kerro nyt vain se mainitsemasi Jeesuksen suurin opetus.

Kerro nyt vain se mainitsemasi Jeesuksen suurin opetus.

Vastaan kuten täällä on tapana:

Miksi muuten kysyt? Jos olet lukenut raamatun tiedät varsin hyvin mikä on Jeesuksen opetuksen mukaan suurin laki, se jossa puhutaan rakkaudesta.

Vastaan kuten täällä on tapana:

Miksi muuten kysyt? Jos olet lukenut raamatun tiedät varsin hyvin mikä on Jeesuksen opetuksen mukaan suurin laki, se jossa puhutaan rakkaudesta.

Kyllä täällä uskovat laittavat ihan tarkkaan Raamatun kohdat joita tarkoittavat.
        Otapa siis se mustakantinen tavallinen Raamattusi esille ja kerro mitä Jeesuksen opetusta tarkoitit. Kai sentään tiedät?

Kyllä täällä uskovat laittavat ihan tarkkaan Raamatun kohdat joita tarkoittavat.
        Otapa siis se mustakantinen tavallinen Raamattusi esille ja kerro mitä Jeesuksen opetusta tarkoitit. Kai sentään tiedät?

Tietysti tiedän.

Mutta vastaan samoin kun minulle aina vastataa: lue UT:

Tai tehdäänkö niin että vastaan heti kun käyt vastaamassa niihin sinulla avoimena oleviin kysymyksiin joissa et koskaan pystynyt perustelemaan millään Raamatunkohdalla väitteitäsi siitä mitä Raamatussa sanotaan:

Sopiiko?

Tietysti tiedän.

Mutta vastaan samoin kun minulle aina vastataa: lue UT:

Tai tehdäänkö niin että vastaan heti kun käyt vastaamassa niihin sinulla avoimena oleviin kysymyksiin joissa et koskaan pystynyt perustelemaan millään Raamatunkohdalla väitteitäsi siitä mitä Raamatussa sanotaan:

Sopiiko?

Et siis pysty taaskaan vastaamaan. Olet sinä reppana :=)

Et siis pysty taaskaan vastaamaan. Olet sinä reppana :=)

Vastaan heti kun vastaat kysymyksiin mitkä minä olen kysynyt ensin.

Muuten, tuo jankkauksesi on hirveän tuttua, samanlaista jankkausta pattitilanteessa käyttää täällä yksi multinicci jota jotkut kutsuvat nimellä "räyhis".

Yhteensattuma? Vai ei?

Vastaan heti kun vastaat kysymyksiin mitkä minä olen kysynyt ensin.

Muuten, tuo jankkauksesi on hirveän tuttua, samanlaista jankkausta pattitilanteessa käyttää täällä yksi multinicci jota jotkut kutsuvat nimellä "räyhis".

Yhteensattuma? Vai ei?

Tavallaan aika hyvin hiottu tyyli - vastata kysymykseen kysymyksellä!

• OlkaaHuoletta

Tiedän kuka Daavidintähti on. Uuskarismaattinen aivopesijä, joka on asettanut itsensä Jumalan asemaan. :) Älkää ottako tosissanne.

• Koetko minut ja evankeliumin noin vaaralliseksi, että oikein valehdella tarvitsee :=)

• OlkaaHuoletta

Älä yritä. Se, että vaivauduit vastaamaan todistaa oikeassa olemiseni.

• OlkaaHuoletta kirjoitti:

Älä yritä. Se, että vaivauduit vastaamaan todistaa oikeassa olemiseni.

Ja jos en olisi vastannut sekin olisi todistanut oikeassa olemisesi, eikös niin :=) ?

• OlkaaHuoletta
        Daavidintähti kirjoitti:

Koetko minut ja evankeliumin noin vaaralliseksi, että oikein valehdella tarvitsee :=)

Levität väärää evankeliumia. Kannattais käyttää aika johonkin muuhun kuin tyhjänpäiväisyyksiin. Valehtelet itse minkä jaksat. Ehkä se onkin ainut asia, jonka todella luulet osaavasi vähän samaan tapaan kuin L. Ron Hubbard.

• OlkaaHuoletta
        Daavidintähti kirjoitti:

Ja jos en olisi vastannut sekin olisi todistanut oikeassa olemisesi, eikös niin :=) ?

Ei. Arvasit väärin.

Levität väärää evankeliumia. Kannattais käyttää aika johonkin muuhun kuin tyhjänpäiväisyyksiin. Valehtelet itse minkä jaksat. Ehkä se onkin ainut asia, jonka todella luulet osaavasi vähän samaan tapaan kuin L. Ron Hubbard.

Kuulisin mielelläni perustelusi mikä minun evankelimissani on väärää.

• OlkaaHuoletta

Ajanhukkaa sun kanssa! :) Tervemenoa!

Lue Enemmän kuin voittaja. Sieltä se selviää.

Ajanhukkaa sun kanssa! :) Tervemenoa!

Lue Enemmän kuin voittaja. Sieltä se selviää.

Niin, koet ehkä ajanhukaksi sen, että sinun pitää perustella väitteitäsi etkä voi vain levitellä valheitasi :=)

• OlkaaHuoletta
        Daavidintähti kirjoitti:

Niin, koet ehkä ajanhukaksi sen, että sinun pitää perustella väitteitäsi etkä voi vain levitellä valheitasi :=)

Huono provo, JB.

• Eikähän mieluummin keskitytä siihen mitä kukin kirjoittaa?

• UusiIhminen

Elää ja kuolla aatteen puolesta:

"Olennaisinta uusissa neuvostoihmisissä ja kansallissosialistisissa ihmisissä oli, että he olivat valmiita uhraamaan itsensä valtion puolesta. Uusi ihminen ymmärsi, ettei johtajan käskyjen viitoittamalle suunnalle ollut vaihtoehtoa. Se, joka ei ollut lojaali johtajaa kohtaan, tapettiin tai toimitettiin vankilerille. Eräässä mielessä vankileiri, ja nimenomaan siellä syntynyt musulmaanin hahmo, konkretisoi uuden ihmisen abstraktin idean: vankileirin uusi ihminen, musulmaani, oli ihminen vailla persoonallisuutta ja vailla tahtoa. Vankileirin ulkopuolella uusi ihminen taas oli persoonaton ihminen, joka tahtoi työskennellä ja taistella kommunistisen yhteiskunnan tai tuhatvuotisen valtakunnan puolesta. Uuden ihmisen tahto ei kuitenkaan ollut hänen omaansa, vaan se oli ylhäältä päin ohjattua."

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/12943

• Menee ehkä hiukan aiheen vierestä mutta jonkinlainen kytkös voisi löytyä.

Jos tarkastellaan näitä ihmisten ratkaisuja sen ”paremman” yhteiskunnan aikaan saamiseksi, niin toit kyllä varsin rankkaa tavaraa esille.

Mielestäni jokaisen teorian ongelmana on ollut aina sama.

”…minkälaisia olivat Stalinin Neuvostoliiton ja Hitlerin Saksan ihanneihmiset, niin sanotut uudet ihmiset.”

Ihmisten tulee muuttua. Jokainen teoria on sitten laatinut oman näkemyksen, miten ja millaiseksi meidän pitää muuttua, jotta yhteiskunta toimisi parhaalla mahdollisella tavalla.

”Stalinin valtakausi merkitsi paluuta perinteisempiin arvoihin…”
        ”Kansallissosialistisessa ihmisessä korostuivat maskuliiniset ja militaristiset piirteet…”

Stalinin ratkaisu oli yritys palata keskiaikaisiin kollektiivisiin yhteisöihin, joissa yksilö ei ole tärkeä. Yhteisö oli se mikä määritteli mielipiteet (sekä myös uskonnon) ja yksilö oli aina se, joka uhrautui yhteisön puolesta.

Hitler taas loi samaan tyyliin kollektiivi-yhteisön, mutta toisella periaatteella. Oikeastaan juuri aatteen kautta, jonka haluttiin yhdistävän ihmisiä.

”…uusi ihminen taas oli persoonaton ihminen, joka tahtoi työskennellä ja taistella kommunistisen yhteiskunnan tai tuhatvuotisen valtakunnan puolesta.”

Sitten keinona käytetiin erilaisia sanktiota, hyvinkin raakoja menetelmiä käyttäen. Toinen keino oli palkitseminen.

”Uuden ihmisen tahto ei kuitenkaan ollut hänen omaansa, vaan se oli ylhäältä päin ohjattua.”

Tämä aivan sama ajattelu on hyvin vanhaa perua. Keskiaikaista maailmaa on vaikeaa ymmärtää juuri sen vuoksi, että silloin ei ollut yksilöjä vaan aina se yhteisö eli kollektiivi. Tässä esiin astuu nyt kristinusko. Tuolloin opetettiin juuri siten, että Jumala oli se joka ohjaa ja määrää. Oikeus julistamiseen ja opetukseen oli vain määrätyillä auktoriteeteilla, jotka kertoivat miten tavallisten ihmisten pitää ajatella tai uskoa.

Tuo idea laitettiin vain uuteen kuosiin. Ja yhä se elää esim. Ahvion kirjoituksissa viitataan aivan samaan ajatukseen, jossa ihmisten on muututtava enemmän samankaltaisesti ajatteleviksi, ennen kuin ihanne yhteiskunta on mahdollinen.
        ”Kestävästi toimiakseen vapaa markkinatalous ja fiskaalinen konservatismi edellyttävät harjoittajiltaan vahvaa arvokonservatismia ja kestävää, ihmisolemuksen päämäärien mukaan orientoituvaa moraalia.”
        http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/400/juha_ahvio_sunnuntaina_-_jatkoa_mitt_romney_-keskustelulle

Tämän vuoksi äärikonservatiivit vastustavat demokratiaa, koska siinä yksilö voi toimia yksilöllisesti eikä kollektiivisesti ylhäältä ohjattuna.

• mummo.sörssää.taas
        mummomuori kirjoitti:

Menee ehkä hiukan aiheen vierestä mutta jonkinlainen kytkös voisi löytyä.

Jos tarkastellaan näitä ihmisten ratkaisuja sen ”paremman” yhteiskunnan aikaan saamiseksi, niin toit kyllä varsin rankkaa tavaraa esille.

Mielestäni jokaisen teorian ongelmana on ollut aina sama.

”…minkälaisia olivat Stalinin Neuvostoliiton ja Hitlerin Saksan ihanneihmiset, niin sanotut uudet ihmiset.”

Ihmisten tulee muuttua. Jokainen teoria on sitten laatinut oman näkemyksen, miten ja millaiseksi meidän pitää muuttua, jotta yhteiskunta toimisi parhaalla mahdollisella tavalla.

”Stalinin valtakausi merkitsi paluuta perinteisempiin arvoihin…”
        ”Kansallissosialistisessa ihmisessä korostuivat maskuliiniset ja militaristiset piirteet…”

Stalinin ratkaisu oli yritys palata keskiaikaisiin kollektiivisiin yhteisöihin, joissa yksilö ei ole tärkeä. Yhteisö oli se mikä määritteli mielipiteet (sekä myös uskonnon) ja yksilö oli aina se, joka uhrautui yhteisön puolesta.

Hitler taas loi samaan tyyliin kollektiivi-yhteisön, mutta toisella periaatteella. Oikeastaan juuri aatteen kautta, jonka haluttiin yhdistävän ihmisiä.

”…uusi ihminen taas oli persoonaton ihminen, joka tahtoi työskennellä ja taistella kommunistisen yhteiskunnan tai tuhatvuotisen valtakunnan puolesta.”

Sitten keinona käytetiin erilaisia sanktiota, hyvinkin raakoja menetelmiä käyttäen. Toinen keino oli palkitseminen.

”Uuden ihmisen tahto ei kuitenkaan ollut hänen omaansa, vaan se oli ylhäältä päin ohjattua.”

Tämä aivan sama ajattelu on hyvin vanhaa perua. Keskiaikaista maailmaa on vaikeaa ymmärtää juuri sen vuoksi, että silloin ei ollut yksilöjä vaan aina se yhteisö eli kollektiivi. Tässä esiin astuu nyt kristinusko. Tuolloin opetettiin juuri siten, että Jumala oli se joka ohjaa ja määrää. Oikeus julistamiseen ja opetukseen oli vain määrätyillä auktoriteeteilla, jotka kertoivat miten tavallisten ihmisten pitää ajatella tai uskoa.

Tuo idea laitettiin vain uuteen kuosiin. Ja yhä se elää esim. Ahvion kirjoituksissa viitataan aivan samaan ajatukseen, jossa ihmisten on muututtava enemmän samankaltaisesti ajatteleviksi, ennen kuin ihanne yhteiskunta on mahdollinen.
        ”Kestävästi toimiakseen vapaa markkinatalous ja fiskaalinen konservatismi edellyttävät harjoittajiltaan vahvaa arvokonservatismia ja kestävää, ihmisolemuksen päämäärien mukaan orientoituvaa moraalia.”
        http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/400/juha_ahvio_sunnuntaina_-_jatkoa_mitt_romney_-keskustelulle

Tämän vuoksi äärikonservatiivit vastustavat demokratiaa, koska siinä yksilö voi toimia yksilöllisesti eikä kollektiivisesti ylhäältä ohjattuna.

Onko juutalaiset Jumalan valittu kansa, omaisuuskansa ja silmäterä ikuisesti?

• mummo.sörssää.taas kirjoitti:

Onko juutalaiset Jumalan valittu kansa, omaisuuskansa ja silmäterä ikuisesti?

Miten tämä liittyy yllä olevaan aiheeseen?

• Tavallaan on ja ei.

Konservatiivisuus noin yleensä tarkoittaa vain sitä kun yritetään vältellä muutoksia ja halutaan pitäytyä vanhoissa normeissa.
      Konservatiivinen kristillisyys tarkoittaa siis vanhoissa perinteissä pysymistä – kuten mm. katolinen tai ortodoksikirkko tekevät.

Konservatismi on todellakin poliittinen aate, joka syntyi valistusajalla. Siinä puolustetaan perinteitä ja vastustetaan kumouksellisuutta ja radikalismia. Uudistukset hyväksytään mutta hyvin maltillisesti.
      Konservatiiveja ja liberaaleja yhdistää yksityisomistuksen korostaminen ja vapaan markkinatalouden kannattaminen. Aluksi he eivät olleet kapitalismin kannalla (sehän oli aika uusi teoria tuolloin) mutta myöhemmin alkoivat sitä kannattaa.

• UskovaNoora

Aloittaja kirjoitti: "Konservatiivisuus on poliittinen suuntaus, ei kristinuskoa"

Olen samaa mieltä. Tällaisissa asiayhteyksissä käytän itsestäni luonnehdintaa "raamatullinen kristitty".

Poliittisia konservatiiveja ja poliittisia liberaaleja kautta aikojen yhdistää yritykset ujuttaa kristinuskoon ja kristilliseen arvoperustaan mitä erilaisimpia epäraamatullisia, Jumalan tahdon vastaisia asioita:

USAn orjuuslaitos, rotuerottelu ja rasismi, ei-biologinen sukupuolikäsitys, sukupuolineutraali avioliittokäsitys, synkretismi jne.

Tämä jäsennys 'raamatullinen - epäraamatullinen', jonka mukaan itse hahmotan kokonaisuutta, valaisee mielenkiintoisella tavalla maailman ja kristinuskon suhteen historiaa: mm. ku klux klanilaiset ja sukupuolineutraliteetin kannattajat paljastuvat tältä osin samaan kööriin kuuluviksi, olkoonkin, että he sijaitsevat maailmassa polittisesti eri laidoilla.

Sana 'konservatiivinen' voi sopia kohdallani vain adjektiiviksi, kuvaamaan _suhtautumistani_ johonkin tiettyyn, erilliseen kysymykseen – ei kuvaamaan ryhmää, johon kuulun eikä kuvaamaan asennoitumistani yleisellä tasolla.

• Ja todellisuudessa me olemme joissakin asioissa konservatiiveja ja joissakin uudistushaluisia eli liberaaleja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4332
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      44
      2721
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2481
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      108
      2258
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1947
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1945
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      211
      1642
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1617
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1598
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      79