Uskon keskeisiä asioita

Jos uskot että taivaallinen juutalainen zombi saa sinut elämään ikuisesti, kunhan vain syöt hänen vertauskuvallisen lihansa ja telepaattisesti kerrot hyväksyväsi hänet herraksesi. Tällöin hän poistaa pahan voiman sielustasi -mikä se sitten lieneekään-, joka langetettiin päällesi kun maaginen kylkiluusta revitty nainen söi puhuvan käärmeen suostuttelemana hedelmän taikapuusta.

-Onko tämä on se mihin kristityt uskovat?

No poistetaan tuo Eeva hölynpöly, puhuvat käärmeet.. se nyt on vain satua..
mutta:

Minulla on mielikuvituskaveri, joka taikuudella manipuloi maailmaa puolestani ja hän taikuudella teki naisen raskaaksi kaksituhatta vuotta sitten. Ja se nainen synnytti pojan, joka kävi läpi ikivanhan verirituaalin, jolloin yltäni poistui ikivanha kirous ja varmisti minulle ikuisen elämän taianomaisessa paikassa - Vaikka en ole nähnyt sen tapahtuvan koskaan, kenellekään.

Jos tästä tehtäisiin elokuva tai TV ohjelma niin se ei taitaisi mennä läpi dokumenttina?

Mutta meillä kaikilla on oikeus uskoa mihin haluamme. Tai olla uskomatta.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alfa123om22

      Epäilemättä kaikki pelastuvat ja kunnia kuuluu jostakin syystä Nasaretilaisille siitä. Se ei tarkoita, että pitää olla rähmällään hänen edessään kaikkien. Ne, jotka tekevät Jumalan tahdon ovat hänen veljiään, sisariaan ja äitejään.

      Voi kuulua hänen perheväkeensä ja olla kuin veli. Veli Jeesus kyllä yhteen aikaan korotettiin valtavan korkealle, mutta silloin kukaan ei tiennyt Jumalan tahtoa kun ei ollut raamatuitakaan. Tänä päivänä on paljon ilmestyksiä, joten tiedämme Jumalan tahdon paremmin kuin ennen. Se alentaa entisestä korkeudesta Jeesusta ja tekee meistä hänen veljiään.

      Jeesus veli oikuttelee usein eikä ole niitä kaikkein parhaita veljiä. Hän on itse asiassa suvun musta lammas. Joten ehkä sinua ei kiinnosta olla hänen veljensä. Kuitenkin sinulla saattaa olla ennakkokäsityksiä uskosta kun pari seurakuntaa on dominoinut kauan opeillaan alaa. Joillekin Jeesus on Jumalan poika ainoastaan, mutta mulle hän on veli ainoastaan.

    • TämäOnKeskeisintä

      Kristinuskon keskeisin asia on aiboastaan rakkauden kaksoiskäsky, sitä ei ole helppo pitää ja Jeesus vielä laajensi sitä käskellä rakastamaan omia vihamiehiään mikä tekee siitä entistä vaikeamman. Se on käskystä tärkein ja se sisältää kultaisen säännön jota farisealainen rabbi Hillel painotti jo ennen Jeesusta. Jeesus siis vain liittyi osaksi juutalaista jatkumoa. Jeesus ei lllut suinkaan mikään mielikuvitus olento vaan historiallinen henkilö joka sai ikävän lopun, tästä on moni sekulaari historiantutkija yhtä mieltä.

      Evankeliumi Matteuksen mukaan:

      34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon.
      35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:
      36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
      37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.
      38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
      39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
      40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."

      Evankeliumi Markuksen mukaan:

      28 Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?"
      29 Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra.
      30 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.'
      31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole."
      32 Lainopettaja sanoi hänelle: "Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän.
      33 Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit."
      34 Jeesus näki, että hän vastasi viisaasti, ja sanoi hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta." Kukaan ei enää rohjennut kysyä Jeesukselta mitään.

      Evankeliumi Luukkaan mukaan:

      25 Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?"
      26 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"
      27 Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
      28 Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää."
      29 Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
      30 Jeesus vastasi hänelle näin: "Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin.
      31 Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi.
      32 Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.
      33 "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli.
      34 Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta.
      35 Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.'
      36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
      37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

      Rabbi Hillel HaZake:

      "What is hateful to you, do not do to your fellow: this is the whole Torah; the rest is the explanation; go and learn."
      (Mitä et halu tehtävän sinulle, älä tee sitä toiselle: Tämä on koko toora; kaikki muu on selitystä; mene ja opi.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      351
      633
    Aihe