Kaulasuonten dissekaatio - kohtalotovereita?

Dissekaatiokaulavalti

Kolmisen viikkoa sitten aamulla puheeni meni puuroksia, silmissä välkkyi ja toinen suupieli roikkui hieman. Soitin ambulanssin ja suoraan pään viipalekuvauksiin. Siinä ei näkynyt mitään ja pidettiin vaikeana migreenikohtauksena.

Seuraavana päivänä toinen silmäni luomi roikkui ja mustuainen oli koko ajan pieni. Lääkäri sanoi, että mulla on Hornerin syndrooma, ja kaulavaltimot pitää tutkia. Ultrassa kaikki näytti olevan kunnossa. Seuraavana päivänä tehtiin pään magneetti kuva ja kaulavaltimoiden varjoainekuvaus. Niissä paljastui 3 pienen pientä aivoinfarktijälkeä sekä kaulavaltimon dissekaatio eli kaulavaltimon seinämä on jostain syystä heikko, sinne on mennyt verta sisälle ja se oli pullistunut sisäänpäin tukkien suonen 70%. Ko. kohdasta oli ilmeisesti lähtenyt niitä pieniä hippuja aivoihin.

Nyt kotona toipilaana olen ja kaipaisin vertaistukea. Onko jollakulla ollut vastaavaa? Hornerin syndroomaa ja kaulavaltimon dissekaatiota? Kauanko kesti toipua, onko uusinut, kauanko söit Marevania jne.

23

13824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 49v

      Mulla oli maaliskuussa 2016 molempien kaulasuonten dissekaatio josta seurauksena aivoinfarkti aivoverenvuoto. kuukauden kestäneen päänsäryn jälkeen menin lääkäriin josta sain kiireellisenä lähetteen neuropolille,(päivää ennen lääkärissä käyntiä tuli näköoireita ja käden tunnottomuutta),neurolta suoraan teholle ja mangeetti, varjo viipalekuvauksiin. toinen kaulavaltimo täysin tukkeutunut,toinen revennyt kahdesta kohtaa. aivoverenvuodon takia liuotus aloitettiin napapiikillä kahdesti päivässä,siitä parin viikon päästä siirryin Marevaniin. nykytila pientä ajoittaista päänsärkyä lukuunottamatta normaali. verenohennus hoito jatkuu ainakin seuraavaan kaulasuonten kuvannukseen asti keväälle 2017.

      • Anonyymi

        49v. Kohta 5- vuotta infarktista vuodosta, verenohenteella,kolestroli verenpainelääkityksellä terveillä elämäntavoilla mennään suht normaalia elämää.edellisessä kuvauksessa(2019) suonissa ei muutosta huonompaan eikä parempaan. päänsäryt hävinneet lähestulkoon kokonaan,elikkä veri virtaa. tuuri kävi.


    • Piiperot

      Itsellä on aikaa vähän vajaa viikko kaulasuonen repeytymästä .
      Mites sulla on parantunut nuo oireet ?esim tuo luomen roikkuminen ,onko palautunut ennalleen ?

    • ferferff

      kuvalisitteko nota näköhäiriöitä? Itselläni on ollut nyt, ensin keskelle näköä tuli sokea läiskä, mutta meni ohi, nyt ollut pilkkuja kokoajan nkökentässä. EN tiedä voiko nämä ola tia kohtausta vai muuhun liittyvää?

    • Ekku76

      Itseläni löydös tehtiin kuukausi sitten mareva käytös vieläkin tulee huimausta lähinnä kävelles ja väsystä herkästi mutta eikö se siitä jaksamisia kaikille kohtalon tovereille ja hyvää syksyä tv esa r 51v

    • jv75

      Minulla oli nikamavaltimon dissekaatio n. 2 viikkoa sitten. Sen seurauksena infarkti pikkuaivoissa. Oireet tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Mitään ulkoista tälliä en ole saanut kaulaan. Ensin alkoi huimaamaan, sitten tuli kylmä hiki ja oksennus. Kaikki näkyi filminä eli sama kuva pyöri kuin filmi ja oli vaikea kävellä. Autossa matkalla kotiin kaikki näkyi ylösalaisin ja tuntui että pyörryn (en toki itse ajanut). Kävelin autosta kotiin ja jäin sisällä matolle makaamaan. Siinä vielä oksensin muutaman kerran. Olo tuli sitten ihan OK. Välillä vaikka makasin mahallani niin tuntui kuin olisin maannut selälläni. Olo parani ja vietin myös yön matolla. Minulle tuotiin peitto ja nukuin siinä. Aamulla oli vaikea nousta vessaan. Ryömin muutaman metrin ja heti kun nousin pyttyä vasten niin tuli taas oksennus. Sitten katsoimme parhaaksi mennä sairaalaan. Oli vähän epäselvää mistä huimaus ja oksentelu johtuu. Jouduin aluksi eristyshuoneeseen. Verikoe ei näyttänyt kuivumisen merkkejä. Sitten alettiin tutkimaan kaikkea muuta ja sain myös veren hyytymistä estävän lääkityksen. Sydäntä tarkkailtiin ja verikokeita otettiin useita ja ultraäänellä tutkittiin että ei ole tukoksia jaloissa. Minut vietiin myös CT kuvaukseen. Sen tulos oli vähän epäselvä ja jäin yöksi sairaalaan tarkkailuun. Seuraavana päivänä minulle tehtiin magneettikuvaus josta näkyi että minulla on ollut aivoinfarkti pikkuaivoissa. Sydämelle tehtiin ultraäänikuvaukset edestä päin ja ruokatorven kautta. Sydämestä ei löytynyt vikaa. Seuraavana päivänä minulla tehtiin uusi CT kuvaus varjoaineen kanssa. Siinä löytyi dissekoituma nikamavaltimossa. Jäin vielä yöksi tarkkailuun ja seuraavana päivänä kotiin. Lääkitys on: vatsansuojalääke, verenpainelääke, 2 eri hyytymistä estävää lääkettä ja kolesterolilääke. Lääkitys on uusien hyytymien estämiseksi. Verenpainelääke aiheuttaa huimausta hieman. 1kk tuli sairaslomaa.

      • Anonyymi

        Hei, olen reilu kolmekymppinen nainen. Noin viikko sitten hakeuduin ensiapuun migreenityyppisen näköoireilun, hetkellisen puhevaikeuden ja pään jomottelun vuoksi, migreeniä minulla ei ole siis ennestään. Sittemmin otetuissa kuvissa paljastui molempien nikamavaltimoiden dissekaatio ja migreenityyppinen kohtaus tulkittiin TIA:ksi. Marevan on alkanut. Tämä on ollut hyvin järkyttävä tapaus, eikä vertaistukea juuri löydy.
        Kuinka te olette jakselleet ja ovatko dissekaatiot korjaantuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, olen reilu kolmekymppinen nainen. Noin viikko sitten hakeuduin ensiapuun migreenityyppisen näköoireilun, hetkellisen puhevaikeuden ja pään jomottelun vuoksi, migreeniä minulla ei ole siis ennestään. Sittemmin otetuissa kuvissa paljastui molempien nikamavaltimoiden dissekaatio ja migreenityyppinen kohtaus tulkittiin TIA:ksi. Marevan on alkanut. Tämä on ollut hyvin järkyttävä tapaus, eikä vertaistukea juuri löydy.
        Kuinka te olette jakselleet ja ovatko dissekaatiot korjaantuneet?

        Minulla oli tammikuussa 2017 nikamavaltimon dissekaatio, joka diagnosoitiin aneurysmaksi. Kuvattu kolmeen kertaan jälkeenpäin ei muutoksia nikamavaltimossa enää. Jälkioireina ajoittain näkökentässä mustia valuvia pisteitä, nielun osittainen halvaantuminen dissekaation puolelta, samalla puolella luomi roikkuu välillä. Jaksaminen ajoittain heikkoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, olen reilu kolmekymppinen nainen. Noin viikko sitten hakeuduin ensiapuun migreenityyppisen näköoireilun, hetkellisen puhevaikeuden ja pään jomottelun vuoksi, migreeniä minulla ei ole siis ennestään. Sittemmin otetuissa kuvissa paljastui molempien nikamavaltimoiden dissekaatio ja migreenityyppinen kohtaus tulkittiin TIA:ksi. Marevan on alkanut. Tämä on ollut hyvin järkyttävä tapaus, eikä vertaistukea juuri löydy.
        Kuinka te olette jakselleet ja ovatko dissekaatiot korjaantuneet?

        Vastaan tähän, vaikka aikaa onkin jo kirjoituksesta kulunut. Itsellä diagnosoitiin kaulavaltimon dissekaatio 2015. Olin silloin 27-vuotias. Jouduin menemään aikanaan yksityiselle, että saatiin kuvattua pää. Muuten olisi joutunut istumaan jonossa kunnallisella 3kk. Olis varmaan infarkti tullut jo siinä vaiheessa. No, mutta. Hyvin tässä voidaan ja on hyvin harvinaista, että tämä uusiutuisi. Vuoden verran söin marevania, jonka jälkeen kuvattiin uudestaan ja kaikki oli kaulassa korjaantunut. Nyt sitten lopun elämää primaspania. Pelkäsin miten raskaus vaikuttaa kaikkeen, mutta nyt kolmen lapsen äitinä voin sanoa, että ei mitenkään ainakaan minulla :). Tuossa pari vuotta sitten olin uudelleen kuvauksissa, koska mustuainen alkoi yhdestä kohdasta valua (siitä jossa hornerin syndrooma), jolloin en nähnyt kunnolla. Tätä oli todella useasti. Sitten taas ei lainkaan ja nyt aina välillä tapahtuu niin. Silloin myös näkö sumenee siitä silmästä Kuvauksissa ei löydetty mitään. Pää kuvattiin, kävin hyvällä silmälääkärillä ja nuo kaikki lähetettiin vielä Turkuunkin joillekin spesialistilääkäreille. Kukaan ei osannut vastata miksi tätä tapahtuu. Yhä edelleen sitä tapahtuu aina välillä. Mietin itse olisiko jotkut hermot siellä "korjanneet" itsenä, että sitten välillä tapahtuu tuollaista. Itse en aikanaan juurikaan pelästynyt tätä, silloin olin vielä ehkä "kuolematon nuori". Nykyään lastentulon jälkeen on vähän alkanut tajuamaan kuinka vakava asia oli ja tätä uutta silmähommaakin vähän jännittää ettei sitten olis vaan merkki jostain pahemmasta kuitenkin...


    • Anonyymi

      Itsellä myös nikamavaltimon dissekoituma keväällä 2019, juuri tehdyt kuvat paljasti että suoni ei ole parantunut ja on lähes kokonaan tukossa. Käytössä on xarelto, ohennukseen. Ja kolesterolilääke. Parantuukohan ikinä vai jääkö tukkoon? Oon lukenu että silleekin pärjää vaikka jäisikin. Tuleeko siitä jotain oireita kun se on tukossa?
      Mulla ensioireena oli järkyttävä huimaus ja puheen puuroutuminen. Sen jälkeen oksensin aikalailla. Siitä on jäänyt väsymys ja välillä huippaa jos treenaa liikaa. Niin ja hemoglobiini ja ferritiini varastot aika matalalla.
      Tsemppiä kaikille toipilaille!

      • Anonyymi

        Olin kaulavaltimon avauksessa pari viikkoa sitten. Operaatio kesti puolitoista tuntia. Puudutuksessa. Valtimo oli yli 70 prosenttisesti tukossa.
        Oireena vasemman käden totaalinen puutuminen perunoita kuoriessa. Oireita oli ennen pari kertaa päivän välein .
        Soitin 112 ja ohjasivat lähtemään sairaalaan. Olin alkuun päivystyksessä. Lisättiin ohentavaa lääkettä ja vajaan kahden viikon päästä oli leikkaus.
        Kaikki on hyvin. Vain väsymystä on enemmän. Hiukan kaulalla aristaa ja tihkuvuotoa on ajoittain.
        Ihmeesti jäljittivät syyn. Olen tyytyväinen hoitoon.


    • Anonyymi

      Hiukan yli viikko sitten aamulla ylös noustessa huimasi ja kävely oli jotenkin vaikeaa. Kävelyyn piti oikeastaan keskittyä samaten kuin puhumiseenkin , että sai lauseet ja sanat muodostettua kunnolla. Kuitenkin sinnittelin maanantaihin asti kuvitellen, että tavallista pahempi migreeni on tulollaan tai on ollut yöllä. Itsellä aurallisia migreeneitä yleensä ilman päänsärkyjä ja harvoin muilla mausteilla. Tiistaina sairaalaan ja kuvattiin päätä ja kaulan varjoaine kuvaus. Oli nikamavaltimon repeämä. Sairaalaan lähtö meni noin kauas juuri siksi, että oireet oli helppoa liittää migreenin syyksi.
      Verenpaine lääkitystä kovemmaksi ja lisäksi aspiriinia.

      Nyt kun vähän yli viikko kulunut niin kävely muuten ok mutta hiukan huimauksen kaltaista lisäkuviota päässä. Mistään ei kolota ja paikoillaan ollessa ei huomaa eroa "normaaliin".

      Kukaan ei oikein kertonut miten on toipunut. Kauanko siihen menee? Jos yleensä toipuu. Itselle on ainakin jäänyt vielä päälle yllättävä väsymys. Puhti jotenkin pois.

      Mielenkiintoista oli ettei lähipiirin ihmiset huomanneet mitään vaikka itse tiesi ettei kaikki ole kohdallaan.

      • Anonyymi

        juu.. väsymystä oli ,mulla meni n.vajaa vuosi ennenkuin tuntui suht normaalilta.


      • Anonyymi

        Reilu vuosi nikamavaltimon dissekaatiosta ja fyysisesti voin ihan hyvin. Normaalia elämää eletään pienillä rajoitteilla, ei vuoristorataa, isojen painojen nostamista tai kontaktilajien harrastamista. Henkinen puoli vaatii enemmän aikaa parantuakseen, sillä vakava sairastuminen on aina järkyttävä kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reilu vuosi nikamavaltimon dissekaatiosta ja fyysisesti voin ihan hyvin. Normaalia elämää eletään pienillä rajoitteilla, ei vuoristorataa, isojen painojen nostamista tai kontaktilajien harrastamista. Henkinen puoli vaatii enemmän aikaa parantuakseen, sillä vakava sairastuminen on aina järkyttävä kokemus.

        Kauan sait sairaslomaa miulla todettiin nikamavaltimon dissekaatio 22.2.2021 varjo aine kuvalla ja seuraavana päivänä pään magneetti/kaulan varjoaineella höystettynä. (Ei ollut kerennyt tulla vielä infarktia ) Valvonnassa olin ke saakka siitä oisin päässy halutessani vielä eri osastolle tulin mielummin kotiin. Lääkkeenä en saanut sairaalassa kun Panadol ja mahaan ohennus piikkejä. Kotona nyt ASA ratiopharm aamuisin. Oireina siis oli päivystykseen mennessä monta viikkoa kestänyt niska/kaula kipu maanantaina sen lisäksi tuli näkö häiriöt. Töitä olisi ollut juuri ma22.2- -pe 26.2 sairasloma lapun antoi tälle viikolle (teen siis keikka töitä laitohuoltajana) . Sanottiin et pari viikkoa rauhallisesti. Mietin milloin uskaltaa ilmoittaa että olisi käytettävissä töissä ? Niska /hartia seutu kipua vielä päivän mittaan. Ja antaiskohan TK lääkäriltä illaksi lihaksen rentouttavia . . 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauan sait sairaslomaa miulla todettiin nikamavaltimon dissekaatio 22.2.2021 varjo aine kuvalla ja seuraavana päivänä pään magneetti/kaulan varjoaineella höystettynä. (Ei ollut kerennyt tulla vielä infarktia ) Valvonnassa olin ke saakka siitä oisin päässy halutessani vielä eri osastolle tulin mielummin kotiin. Lääkkeenä en saanut sairaalassa kun Panadol ja mahaan ohennus piikkejä. Kotona nyt ASA ratiopharm aamuisin. Oireina siis oli päivystykseen mennessä monta viikkoa kestänyt niska/kaula kipu maanantaina sen lisäksi tuli näkö häiriöt. Töitä olisi ollut juuri ma22.2- -pe 26.2 sairasloma lapun antoi tälle viikolle (teen siis keikka töitä laitohuoltajana) . Sanottiin et pari viikkoa rauhallisesti. Mietin milloin uskaltaa ilmoittaa että olisi käytettävissä töissä ? Niska /hartia seutu kipua vielä päivän mittaan. Ja antaiskohan TK lääkäriltä illaksi lihaksen rentouttavia . . 🤔

        Sairasloman pituus vaihtelee. Itse olin nikamavaltimodissekaation jälkeen noin 2kk poissa työstä.


    • Anonyymi

      Minulla toukokuun viimeisenä päivänä 2020 meni ylähyllyltä pahvilaatikkoa nostaessani näkö vasemmasta silmästä. Soitin hoidon tarpeen arviointiin, josta takaisinsoittopalvelu soitti nointunnin päästä. Oireet kuvattuani sanottiin, että ehkä kannattaa tulla tarkistamaan ettei ole mitään vakavampaa. Näkö palasi silmään noin tunnissa. Sairaalassa kuvattiin ensin aivot jonka jälkeen seuraavana päivänä kaulavaltimot. Löytyi vasemman kaulavaltimon dissekaatio. Valtimo olitäysin tukossa. Vietiin kiireellä stroke-osastolle, jossa piti olla kolme päivää täysin liikkumatta. Elämäni pisimmät ja pelottavimman tunnit. Viikon päästä kotiutettiin. Lääkityksensä Primaspan 100 mg. Joulukuussa 2020 varjoainekuvauksissa todettu suonen olevan edelleen täysin tukossa. Aluksi oireina vasemman silmän särky ja posken puutuminen. Ovat jääneet vähitellen pois. Pitkäaikaisessa rasituksessa tulee hieman usvainen olo. Uskoisin että aivot eivät saa kolmella valtimolla riitävästi happea rasituksessa.

      • Anonyymi

        Minulla oli kaula eli niska vpienenvaltimon dissekaatio, ei ollut näköhäiriöitä, ei päänsärkyä, ei käsien puutumista, eikä mitään halvausoireita. Tasapainohäiriöitä oli ja valtavat oksennusreaktiot , joita tuli peräjälkeen. Sain sairaalassa pahoinvointilääkettä ja verenohennusta. Nyt olen säännöllisesti Syönyt Marevania, myös Atorvastatin ja Linatil sun on mukana . Näillä on oireet pysyneet poissa. Ei ollut mitään pikkuaivojen tulppa ongelmia. Niskahierontaa en anna suorittaa koska senjälkeen sain samat kohtaukset.


    • Anonyymi

      Psst, bissekaatio viskibassolla. Joo

    • Anonyymi

      12/2023 TIA- kohtaus, oikea nikamavaltimon dissekaatio, verisuonen seinämän repeämä. Kova kipu päähän ja kaulasärkyä, niska - ja hartia puristus, yläselkä jumissa ja lihasjännitystä. Kaularangan ahtaumaa, kulumaa ja rappeumaa, välilevynpullistuma ja selkäydin kanavan ahtauma spinaalistenoosi. Kauheat kivut ja hermosärky vuoden päivät. Dissekaatio ei aiheuttanut infarktia eikä pään magneettikuvissa näkynyt mitään poikkeavaa. Normaali löydös MRI kuvantaminen. Primaspan 100mg 6kk, Atorvastatin 40mg ja Losartan 100mg. Jatkuva lääkitys, Kaularangan nikamissa ahdasta ja puristus C4-5 C5-6. Flavumpaksuuntuma. Niska hartia puristus heijastus särky sietämätöntä yläraajaan yläselkään ja käteen. Kaularanka operaatio leikkaus 08/2024 toipumista ja pikku hiljaa pahin mahdollinen särky poistuu ja helpottaa. Silti uskon että ohimenevä aivoverenkiertohäiriö jätti jäljen. Maku - ja hajuaisti poissa tai tosi mieto laimea. Ei enää normaalia tunnetta eikä päässä kiertoa, ajatus ei oiken luista normaalisti. Jaksaminen huonompi. Uni huonolaatuista ja vaikea nukkua, ei osaa rauhoittua . Stressi vaikuttaa kaikkeen ja uniapnea. Koville ottaa.

    • Anonyymi

      Mulla luki TT-kuvan lausunnossa, että kaulavaltimoissa pientä kalkkia, sekä vasemmalla että oikealla puolella.
      Mitä se tarkoittaa ?

      • Anonyymi

        veri ei kierrä silloin kunnolla , kun sitä kalkkia on verisuonten seinämissä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        veri ei kierrä silloin kunnolla , kun sitä kalkkia on verisuonten seinämissä .

        Kiitos vastauksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe