Puhekielessä käytetetään sanaa jeesustelu.
Onko se sama asia kuin tekopyhyys?
Tekopyhyys määritellään olevan viattomaksi tekeytymistä, vilpillisyyttä ja teeskentelyä.
Keskustelupalstoilla pelkkää omaa uskonnollisuuttaan, ilman uskonnollisuuden taustatietojen kertomista, esille tuova ja uskoaan mainostava ja ilman sen uskonsa sisällön selittämistä on tekopyhä. Useimmiten nämä ihmiset eivät edes tunne omaa uskontoaan tai sen filosofiaa, ainoastaan heidän omaa maailmankuvaansa ylläpitävät säännöt ja rajoitukset, sekä niiden noudattamisesta tulevan hallinnan tunteen ja helpotuksen.
Jos tuo uskonnollisuutta esille, niin voisi tuoda myös esille sitä, että minkä uskontokunnan tai lahkon uskovainen hän on.
Usein olen kiihkouskovaiselta kysynyt tälläistä, mutta siihen ei kertaakaan ole tullut vastausta.
Liberaalimpi uskova voi valottaa uskonsa taustaa.
Ateistit puolestaan kertovat kovinkin auliisti siitä, että minkälaisia ateisteja he ovat.
Mistähän nuo erot johtuvat?
Mitä tarkoittaa jeesustelu?
5
307
Vastaukset
- uskonnoton.uskovainen
Google auttaa näissä asioissa.
http://www.suomisanakirja.fi/jeesustella
"Jos tuo uskonnollisuutta esille, niin voisi tuoda myös esille sitä, että minkä uskontokunnan tai lahkon uskovainen hän on."
Ei puhe Jumalasta sitä tarkoita että olisi minkään uskontokunnan jäsen. - uskonnoton.uskovainen
"Ateistit puolestaan kertovat kovinkin auliisti siitä, että minkälaisia ateisteja he ovat."
Niin. Täällä on ollut vihreitä ja suvaitsevaisia ateisteja, jotka kuitenkin kirjoittavat kuin natsit. Mitä uskoa... Itse uskon mieluummin todellisuutta eli ilmikirjoitusta, en itsemäärittelyjä, jotka usein ovat ihmisillä yltiöpositiivisia, koska ei haluta myöntää omaa kataluutta.- pitihän.se.arvata
Toisin sanoen ateistit jeesustelevat siinä missä muutkin. :)
- Anonyymi
Mitä se pyhä sitten on..? Vittu huutaminen on pyhä sana ja vielä lasten edessä....???
- Anonyymi
Jokainen saa sen mihin usko... ihminen on vapaa...ainakin Suomessa...Tottakai täälläkin on Suomen laki ja EU ihmisoikeukset.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537790- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403983Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253195- 482913
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484