mitä oikein tarkoittaa"sääli on sairautta"sanonta?

sepelkyyhkyt

en ole sitä sanontaa koskaan tajunnut.

42

5359

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 60 vanhenpien lapset työntävät yhä enenevässä määrin lapsiaan kaduille.
      Kehoittaen heitä menemään muitten ihmisten rahojen elätiksi.
      -
      Nuo nuoret eivät mene töihin halvemmalla elin-tasolla, minkä vanhenpansa soivat.
      Edes tiskaaminen ei heille kelpaa.
      Joten Suomi on ajautunut tilanteeseen missä maahan on löydyttävä työn-tekijöitä.
      Suomella ei ole enää varaa kalliisiin asian-tuntijoihin.
      Vaatimiinsa palkkoihin.

H.

• enmilläänkeksi

"Friedrich Nietzscheen liitetty stoalainen sanonta ”sääli on sairautta” lienee yksi väärinymmärretyimmistä tai ainakin väärinkäytetyimmistä lentävistä lauseista. Länsimaisen filosofian historiaa lukeneet tietävät säälin käsitteen olleen se, joka yhdisti Nietzschen ja Baruch Spinozan, tuon Amsterdamin ateistijuutalaisen, filosofioita; Nietzschen tapaa käsittää sääliä ei voi ymmärtää ottamatta huomioon Spinozaa. Lukiessaan Spinozan Etiikasta säälin passion määritelmän Nietzschen tiedetään huudahtaneen: ”Vihdoinkin olen löytänyt hengenheimolaisen!” Sekä Nietzsche että Spinoza pitivät sääliä mielen heikkoutena. Spinozalle sääli on yksi surun muodoista."
      "Spinozalle yksinkertaisimmin säälistä vapautuminen tapahtuu auttamalla ihan itse ja konkreettisesti niitä, joiden kohtalo aiheuttaa meissä sääliä."
      https://postmodernity.wordpress.com/2010/08/27/saali-on-sairautta-–-eli-piilottaja-paivakirja/

• 60 vanhenpien lapset työntävät yhä enenevässä määrin lapsiaan kaduille.
        -
        Nuo nuoret eivät mene töihin halvemmalla elin-tasolla, minkä vanhenpansa soivat.
        Joten Suomi on ajautunut tilanteeseen missä maahan on löydyttävä työn-tekijöitä.
        Vaatimiinsa palkkoihin.

• hoitoon
        hunksz kirjoitti:

60 vanhenpien lapset työntävät yhä enenevässä määrin lapsiaan kaduille.
        -
        Vaatimiinsa palkkoihin.

Sairaus on kurja juttu. Varsinkin kun se on päässä.

• Hitsi, keksithän tuota nuin paljon,
        on niin kirjaviisautta, just just ...ihan noin...viisaasti sanottu

• nuinjanuin
        rosaliiin kirjoitti:

Hitsi, keksithän tuota nuin paljon,
        on niin kirjaviisautta, just just ...ihan noin...viisaasti sanottu

Miks oot ruvennu räkyttään kaikkien perässä, tympäsevää :((

• säälittäväääää
        nuinjanuin kirjoitti:

Miks oot ruvennu räkyttään kaikkien perässä, tympäsevää :((

Matkii hunkkia

• sepelkyyhkytt

Tietääkö kukaan kommentoida asiaa?

• Kiuyttgfdd

Nii jotta "me joilla menee hyvin ja vaikka oisimme vieneet hyvinvoinnin vääryydellä, on turha tuntea katumusta teoistamme. Koska myös luonnossa on vahvimmanoikeus eikä tunne sääliä epäoikeudenmukaisuutta kohtaan"

Ns porvarien termi ettei tarvis huomioida köyhää. He käänsi sen et piittaamattomuus on normaali tila ja sääli epänormaali tila.

• enmilläänkeksi

kommentoin asiaa. Katso yllä!
        Rautalangasta vääntäen: Nietzscheen liitetty stoalainen sanonta ”sääli on sairautta”
        tarkoittaa, että säälissä rypeminen ilman että tekee mitään, on sairautta.
        Säälistä vapautuu, kun ihan itse auttaa heitä, joita kohtaan herää säälintunne.

• Juytrf

Kuvittele tilanne: rikas mies näkee avuntarpeessa olevan makaamassa nälissään. Köyhä pyytää rikasta säälimään häntä ja antamaan avustusta, johon rikas toteaa passiivis-aggressiivisesti. En anna sinulle sääliä, koska se on sairautta. Sairaus tarkoittaa poikkeamaa normaalista ihmisestä eli en auta koska muutkaa ei auta.

• enmilläänkeksi kirjoitti:

kommentoin asiaa. Katso yllä!
        Rautalangasta vääntäen: Nietzscheen liitetty stoalainen sanonta ”sääli on sairautta”
        tarkoittaa, että säälissä rypeminen ilman että tekee mitään, on sairautta.
        Säälistä vapautuu, kun ihan itse auttaa heitä, joita kohtaan herää säälintunne.

Sulla oli ketjun paras selitys ,näin sen omalla järjelläni ymmärsin .

• KarpaattienNero
        koti-kiusattu kirjoitti:

Sulla oli ketjun paras selitys ,näin sen omalla järjelläni ymmärsin .

Ei se selitä sanontaa. Se selittää miten siitä sairaudesta pääsee eroon. Johdannainen.

• AntiOlla

Googlestakin katselin, niin olihan omituisia ja järkyttävän typeriäkin selityksiä sanonnalle. En edes yritä selittää sitä, kun lauma vänkää vastaan "kuule-kuule täälläkin sanotaan näin..."

• sääliminensairautta

Sääli on sairautta: Esim. jos toinen puolisoista on alkoholisti ja toinen kärsii ja kärsii ja alkoholisti lupaa ja vannoo,että nyt lupaan raitistua. alkoholisti alkaa sairastella viinan tuomista sairauksista ja toinen puoliso alkaa säälimään tätä. tekee kaikki kotihommat ,kun toinen on kerran sairas. tätä sitten jatkuu vuosi toisensa jälkeen. tälläinen sääliminen on kyllä sairautta !

• Amazooni

Anteeksi, mutta kutsuisin henkilöä, joka mahdollistaa toisen juomisen, joka valehtelee peittääkseen riippuvaisuuden rikostoveriksi! Valehtelee perheessä, ystäville, työnantajille.
        Pakottaa lapsensa elämään turvattomassa kodissa.
        Tekee heistäkin mukana-riippuvaisia. Lapset oppivat käyttäytymään kuin huumeista riippuvainen. Sitä kutsutaan "kuivahumalaksi".

• säälittävä

Valittajat valittavat hakeakseen myötätuntoa.

• Hjuytrf

Ei vaa sääli on sairautta tarkoittaa vaa et en auta sua vaikka pystyisin koska säälin tunteminen sinua kohtaan olisi sairautta.

Esim turvapaikanhakijoille voi sanoo sääli on sairautta ja ampuu ne rajalle

• Millä.tavoin
        Hjuytrf kirjoitti:

Ei vaa sääli on sairautta tarkoittaa vaa et en auta sua vaikka pystyisin koska säälin tunteminen sinua kohtaan olisi sairautta.

Esim turvapaikanhakijoille voi sanoo sääli on sairautta ja ampuu ne rajalle

Piti taas vetää turvapaikanhakijat keskusteluun, säälin sinua siitä vaikka en ole sairas.

• Millä.tavoin kirjoitti:

Piti taas vetää turvapaikanhakijat keskusteluun, säälin sinua siitä vaikka en ole sairas.

"Millä.tavoin"

Minä viittasin ekaks.
        Ihan jo alussa.
        Että saatiin aloitukseen vähän asiaakin :)

H.

• sepelkyyhkytt

ei ole vielä auennut mitä tarkoittaa " sääli on ....

• 1eero

Kun miettii "sääli " en löydä yksiselitteistä vastausta, myötätunto on vähän sinnepäin. Ihminen on ainoa eläin joka pystyy käsittelemään tunnetasolla miten hän sen käsittelee on taas toinen juttu.

• Amazooni
        1eero kirjoitti:

Kun miettii "sääli " en löydä yksiselitteistä vastausta, myötätunto on vähän sinnepäin. Ihminen on ainoa eläin joka pystyy käsittelemään tunnetasolla miten hän sen käsittelee on taas toinen juttu.

Sana "myötätunto" herättää minussa enemmän arvostusta toita kohtaan. Kuin ymmärtäisi tisen tilanteen. Esim.
        tunnen myötätuntoa syyrialaisia kohtaan, koska ole itse kokenut
        venäläisten ainaisen heikompien kiristyksen ja uhkailun.
        Mutta muslimien elämänfilosofia " raiskaa, ryöstä, tapa" vääräuskoinen ei saa minua auttamaan rikollista.

Sana "empatia" merkitsee minulle myötätuntoa toimien toisen hyväksi. Esim. tunnen empatiaa mustalaisia kohtaan antaen
        joskus liiastani. Tosin en jokaista joka päivä.

Tämä on rajoittuneen minäni yritys järjesää ajatusmaailmaani.

• Amazooni

Koneeni elää taas omaa elämäänsä enkä pysty korjamaan virheitä.

• khmjjl
        1eero kirjoitti:

"Ihminen on ainoa eläin joka pystyy käsittelemään tunnetasolla miten hän sen käsittelee on taas toinen juttu" Jossain Afrikka-dokkarissa koko norsulauma selvästi suri ( ja ehkä sääli ) kuollutta poikasta ja viipyi paikalla pitkään. Apinaemo kantaa päiväkausia kuollutta poikasta mukanaan. Näissä on surua, myötätuntoa, sääliä.

• khmjjl kirjoitti:

"Ihminen on ainoa eläin joka pystyy käsittelemään tunnetasolla miten hän sen käsittelee on taas toinen juttu" Jossain Afrikka-dokkarissa koko norsulauma selvästi suri ( ja ehkä sääli ) kuollutta poikasta ja viipyi paikalla pitkään. Apinaemo kantaa päiväkausia kuollutta poikasta mukanaan. Näissä on surua, myötätuntoa, sääliä.

"khmjjl"

Paljon luultavanpaa on, että eläimet eivät ymmärtäneet mitä tapahtui.
        Eläin ei ole verrattavissa ihmiseen koskaan.
        Eläin on vain elukka, ruokaa, nahka-takki ja se siitä.

H.

• VoijHyväTavaton
    • vhimsf

Poliittisen ja uskonnollisen kiihkon lietsontaa - kiihkomielisairautta - agitaattorit kaduilla
      - rajattomuutta, juoppoja huumejätkiä leikkimässä ihmishengillä,
      - stoppia tarvittais siinäkin hommassa, mitä perheväkivallaksi nimitetään - jos omissakin sukulaisissa, lähipiirissä tommoisia. Ensteks pääsee lähes kaikesta varallisuudestaan, jos on ja sitten piipaa-kyytiä pikkuisten kanssa lähimmälle polille, jos hengenlähtö lähellä. Seuraavaksi joutuu rahankiristäjäin armoille - jos yleensä hengiss' selviää. Aiemmin kolme veljeäni löytynyt murhattuna kotoaan - rankanpuoleiset kokemukset silleenkin. Loput asiat varmaan hoidetaan viranomaisasioina.

• Sääli on mun mielestä jotain sellaista mitä en mielelläni tunne koska siinä kädet on tavallaan sidottu.
      Siinä on voimaton, ulkopuolinen olo ja ei pysty auttamaan tai kykene tai halua auttaa, jos tuntee sääliä. Siinä vain on ja tuntee voi sua reppanaa , voi surku jne
      Toisaalta siihen liittyy kyllä ylhäältä päin katsomista ja halveksuntaa, voi että kun on säälittävää, sääli ihan heittää sua sinne pedon kitaan.
      Just noiden tuntemusten takia se on ainakin minulla sairautta. Kyllä mä aina haluan auttaa jos pystyn, enkä jää tuntemaan jotain epämääräistä sääliä.

• mimmimum-..mi

Se on mielestäni aika omakohtainen tunne...onko sääli myötätuntoa...jonkun menetystä tai epäonnen kohtaamista....tai voi kysyä käänteisestikin ..ketä tai mitä kohtaan et tunne sääliä...

• SÄÄLIJÄ

Raiskaajamurhaajaa kohtaan en tunne SÄÄLIÄ.

• Amazooni

Varoitus henkilökohtaisesta kokemuksesta, joita tietyt palstalla olevat eivät halua lukea. Tämä ei ole sosiaalista seurustelua, eikä huvittelua.
      Ei fasaadin kiilloittelua, kuten nykyisin on totuttu antamaan itsestään parempi kuva kuin onkaan. Kuten ei ole Sofi Oksasen kirjatkaan!

Kun aloin kehittyä nuoreksi naiseksi, isäni keskusteli kanssani.
      Hän vakuutti minulle loukkaantuneella äänellä:
      - " Älä ryhdy miehen matkaan säälistä!"
      - "Älä anna sydäntäsi arvottomalle miehelle!"
      Otin sen itse niin, että isäni miehenä tiesi, minkä eron mies tuntee,
      jos nainen kokee hänet kunnioittavasti, luottaen, katsoen ihaillen
      tai holhoten, ylempää, haluten auttaa rassukkaa.

Isäni oli ehkä kuullut sen äidiltään. Nainen ei uskonut olevansa
      rakastamansa rikkaan pojan arvoinen. Köyhempänä, vaatimattomana.
      Isänisäni oli sodan aikainen huutolaispoika, jonka isän sota tappoi.
      Isänäiti vertasi häntä halveksien ja ylenkatsoen unelmiensa mieheen,
      jota ei koskaan tavannut, ei keskustellut, vaan seurasi kaukaa.
      Hän otti huutolaispojan, koska uskoi voivansa pitää hänet.
      Isoisäni yleni nopeasti luottamusasemaan työssään, oli taitava puutarhamestari vapaa-aikanaan, moraalisesti ihailtava.
      Rakensi omakotitalon perheelleen, niinkuin miehet siihen aikaan tekivät.
      Mutta vaimolleen hän oli aina vain halveksittava "huutolaispoika".

Mies, joka ei tule perheessä kunnioitetuksi, varsinkaan poikiensa kesken, voi aina huonosti heikon omanarvontuntonsa kanssa. On kuin renki.
      Minä kunnioitin isänisääni ja kavahdin katkeraa, kylmää isänäitiäni.

Tämän evästyksen sain alakoulua käydessäni isänvanhempien kodissa.
      Se sai minut päättämään, että en koskaan lähde kenenkään matkaan,
      joka halveksii minua. Kun poikaystäväni katsoi tai hymyili toiselle naiselle,
      en ollut hänen onnensa tiellä. Kiitos ajasta ja hyvää jatkoa sinulle!

Miksi olla ihmisen kanssa, jolle en riitä,jos minulla on puutteita,
      joita toisten naisten täytyy tulla täyttämään? En asu haaremissa!
      Sen kokeneena en ikinä saattaisi toista, siis Miestä, tuntemaan samaa.
      Minä olen ollut koko ikäni niin puutteellinen, että en ole riittänyt miehelle.

• - " Älä ryhdy miehen matkaan säälistä!"
        - "Älä anna sydäntäsi arvottomalle miehelle!"<<
        Isäsi oli viisas mies.
        Mies ansaitsee kunnioituksensa, oma vikansa jos ei sitä saa. Samoin nainen.
        En ole ajatellut noin, eihän katsomisessa ole mitään pahaa. Saahan sitä katsoa muitakin, näenhän minäkin komeat miehet.
        Jos kumppani ei huomaisi kaunista naista olisin enemmän huolissani.

• Amazooni
        mielikki.mummo kirjoitti:

- " Älä ryhdy miehen matkaan säälistä!"
        - "Älä anna sydäntäsi arvottomalle miehelle!"<<
        Isäsi oli viisas mies.
        Mies ansaitsee kunnioituksensa, oma vikansa jos ei sitä saa. Samoin nainen.
        En ole ajatellut noin, eihän katsomisessa ole mitään pahaa. Saahan sitä katsoa muitakin, näenhän minäkin komeat miehet.
        Jos kumppani ei huomaisi kaunista naista olisin enemmän huolissani.

En väitä olevani oikeassa. Se olisi ollut enemmän kuin omine kokemuksineni olisin kyennyt käsittelemään. Olin 18-vuotias,
        kun lopetin miesten kanssa seurustelun. Sen jälkeen se aika oli ohi.
        Se on paljon ylpeyttä omalta puoleltani. Olen siitä tietoinen.

Mutta olen ollut myös varovainen, että en ole häirinnyt aviossa olevien suhdetta. Se on ollut vaikeaa nykyisessä yhteiskunnassa.
        Itse olen ollut sitä; kiinnostusta ja suhdetta kasvatetaan vain yhteen.
        Se on ollut minun rajoitettu elämänkatsomukseni tässä vaimojenvaihto- on luonnollista- ja-hauskaa-yhteiskunnassa.

Kysykää koulussa olevilta lapsilta, kuinka hauskaa on jakaa vanhempansa luokkatoverinsa kanssa. Pienillä paikoilla tavallista.
        Olen joutunut lohduttamaan sellaisia kokemuksia läpikäyviä.
        Elämä teki minusta "tiukkapipon", että teillä olisi pelivaraa.

• hunksz on oikeassa tavalla jonka tajuan siis Suomi ajalla kun oli hyvä valtio luuli näin aina--- nyt vain vallan pitäjät luulevat vaikka ovat tavallaan taas ilman aivoja.

EU on Suomen pelastus katsoen historiaa ja taloutta näin on totuus!

• Säälin Putinin nuolioita siis Suomea, ehkä hyvä koska tunnen sävelen....

• Putin ei ole hölmö se muistakaa---voi tulla raippaa selkään....

• Seurannut
        xx9 kirjoitti:

Putin ei ole hölmö se muistakaa---voi tulla raippaa selkään....

Diktaattorit ovat tehneet Venäjästä tunkion, painaneet lahjakkaan,
        pehmeän kansan lokaan, eivätkä voi sietää hyvinvointia ympärillään.
        Jos lahjakkuus ja maan rikkaus olisi käyttty Venäjän rakentamiseen,
        mutta kun se menee sotavarusteluun ja naapurimaiden häirintään.
        Tunnen vain syvää halveksuntaa koko systeemin ylläpitäjiä kohtaan.

• Korppis1

Katso mainosta tuossa kuvaruudun laidassa. Mainoksessa on musta lapsi ja teksti pienikin testamentti on iso ilo. Ja jos testamenttaat se on sairasta.

• "enmilläänkeksi" sanoi sen jo hyvin, mun mielestä. Enkä lipitä, tämä on mun aito mielipiteeni.

Sääli ei ole mikään rakentava voima. Kun se tulee ulkoa päin, se tulee vähän viistosti yläsuunnalta, myötätunto on enemmän sellainen vierelläsi kulkeva voima. Itsesääli käperryttää ihmistä hänen omaan pahaan oloon, eikä anna ulospääsyä sieltä.

Sääli tekee äkkiä sen, että koetat tehdä asioita toisen puolesta, koska halutaan auttaa. Mutta voi käydä niinkin että sääli silloin pitää ihmistä siinä kurjuudessaan, koska tavallaanhan se toimii, ei tarvi muuttua tai muuttaa mitään.

Koirapsykologia on siitä kivaa, että se yksinkertaistaa asioita. Esim. kun koira pelkää jotain, ihminen tuntee ensin sääliä, ja haluaa rauhoittaa sitä silittämällä ja paapomalla. Mikä ei edistä koiran suhtautumista pelon lähteeseen, päin vastoin. Jos ihminen auttaa sen, sen pelon yli, koira kohtaa saman pelon uudestaan seuravalla kerralla. Jos se saa rauhassa miettiä omaa ratkaisua tähän, tutustua ja kokeilla, se löytää itse tien pois pelosta joka kantaa myös seuraavan pelon äärellä.

Näin se toimii myös ihmiselle. Säälit, ratkaiset ongelmat hänen puolestaan, ja hän on yhtä avuton seuraavan ongelman edessä. Ei saa sitä vahvistaa tunnetta että "mä pärjään", ei kasva. Ainut joka kasvaa on säälittäjä.

• eppu2

Sääliminen ikäänkuin painaa säälin kohteen syvempään murheen alhoon.
      Ikäänkuin lisää kurjuutta. Se voi johtaa fyysiseen tai psyykkiseen sairastumiseen.
      Ylenpalttinen sääliminen saattaa synnyttää vaikutelman, että säälijä on jotenkin ylemmyyden tuntoinen.
      Terve myötätuntoinen vierellä olo ja ratkaisujen yhdessä etsiminen lienee oikeampi tapa.
      Usein kuulee ihmisten sanovan, ettei sääliä kaipaa.

• henrjii

Se tarkoittaa että nuukuus on perseestä, kannattaa päästellä täysillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe