Kohta on elonkorjuu. Pitäs tulla palsternakkaa ja mustajuurta. Parveke on hyvä olemassa. Sadosta en tiedä. Viimeks oli niukkaa. Hassua kaupaksi kävi viime vuonna palsternakka enkä ite en ehtinyt edes maistaa. Ahnaat suut veivät sadon. Tänä vuonna itsellekin. Viljelkää.
elonkorjuu
8
56
Vastaukset
- parvekeviljelijä
Miten palsternakkaa viljellään parvekkeella? Ensi kevättä varten jo kyselen.
Styroksinen iso saavi. JA Muhevaa multaa. Harjottelijahan mä oon. Vain 2 kappaletta. Mutta saaveja mahtuis isolle partsille. En oo ite niitä ostanut. En tiedä hintoja,.Aurinko porottaa kesäsin. Vähän liikaakin.
- parvekeviljelijä
Olen miettinyt että tarviiko olla kovinkaan iso astia, eikö joku korkeahko ruukkukin kävisi, siinä kasvaisi 1 kpl. Toiseen ruukkuun toinen. Eihän se palsternakka niin valtava ole, ison porkkanan kokoinen.
Parvekkeeni ei ole iso, mutta erilaisia saaveja mahtuisi kuitenkin 2-3.
Laitetaan harkintaan, ja samalla hankintaan.Näppärä rakentaisi puusta semmosen pitkän kapean lavan. Täällä hirveästi työmaita ja kaikenmaailman lautoja ja purku"jätettä". Jostain syystä ei kuitenkaan kehtaa reppuselässä kantaa hirveetä määrää lautaa hoodeilla. Mut omavaraisuus ois just hyvä. Juurekset on suht helppoja viljeltäviä.
- parvekeviljelijä
Se on kyllä totta, ovat helppohoitoisia kun kasvavat mullassa. Ja sitten se multa, ei taida kaupan mullat olla parhaimpia, jos aikoo syödä kasvattamiaan.
Puutarhamultaa kyllä näköjään saa yksityisiltä ilmoittajilta. Perunatkin kasvavat ämpärissä, mainosten mukaan.
Ja kai niitä lautoja voi vähissä erissä kantaa kotiinsa, kun ei ole isosta lavasta kuitenkaan kyse, tuleehan siinä se parvekkeen painorajoituskin varmaan eteen.
Mutta mielenkiintoista, luultavasti ensi keväänä testaan, porkkanaa, perunaa, palsternakkaa. Pinnallahan voi kasvattaa salaattia ja retiisiä.
Olen joskus kasvattanut tomaatteja kun oli lasiparveke, ja hyviä tuli.
Nykyinen partsi sen verran pieni, että on suunniteltava tarkkaan. parvekeviljelijä kirjoitti:
Se on kyllä totta, ovat helppohoitoisia kun kasvavat mullassa. Ja sitten se multa, ei taida kaupan mullat olla parhaimpia, jos aikoo syödä kasvattamiaan.
Puutarhamultaa kyllä näköjään saa yksityisiltä ilmoittajilta. Perunatkin kasvavat ämpärissä, mainosten mukaan.
Ja kai niitä lautoja voi vähissä erissä kantaa kotiinsa, kun ei ole isosta lavasta kuitenkaan kyse, tuleehan siinä se parvekkeen painorajoituskin varmaan eteen.
Mutta mielenkiintoista, luultavasti ensi keväänä testaan, porkkanaa, perunaa, palsternakkaa. Pinnallahan voi kasvattaa salaattia ja retiisiä.
Olen joskus kasvattanut tomaatteja kun oli lasiparveke, ja hyviä tuli.
Nykyinen partsi sen verran pieni, että on suunniteltava tarkkaan.Olen kasvattanut toisaalla pihalla lamopinaattia, persiljaa ja tilliä. Maa-artisokat villiintyivät muutama vuos sitten ja löyty seuraavanakin vuonna. Muutamaa potaattia kans. Parvekkeella vaan palsternakkaa ja mustajuurta. Mielestäni perunat sen verran halpoja että kannattaako itse viljellä?
- eiharrastelijankannata
Maataloustukien vuoksi ei taviksen juurikaan kannata viljellä mitään, ellei halua välttämättä harrastaa jotain viljelyä. Jo kasvien lannoitus vie kannattavuuden, puhumattakaan muista kustannuksista. Ostamalla saa kaupasta tai suoraan viljelijältä halvemmalla juuri noiden maataloustukien vuoksi.
Kasvatan minäkin ihan harrastuksen vuoksi monenlaista, mutta olen monta kertaa laskenut kasvattamien vihannesten hinnan, niin olen jäännyt rutkasti tappiolle. Valmiita taimia ei kannata ostaa missään nimessä kasvimaalle, koska samalla rahalla saa enempi valmiiksi kasvatettuja tuotteita.Sen tarkemin kustannuksia laskematta. Itsellä ei multa maksa mitään eikä siemenetkään hirveästi. Pikku paketissa aika paljon siemeniä. Lisäksi tekemisen ilo ja harrastus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä802799Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2931610Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461517- 871361
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4011339Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3961273Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381017Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2979Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329854Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254832