Venetyyppispekulaatiota

Harrastetaanpa huvin vuoksi (taas kerran) haaveilua. Aina välillä tulee mietittyä, millaisen veneen hankkisi, jos raha ei olisi olennainen este eli siis vaikkapa loton päävoiton osuttua kohdalle. Omat vaihtoehtoni ovat

1) n. 40-jalkainen katamaraani, esim. Lagoon 39 vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.
Plussat:
-loistavat sisätilat
-kannella todella paljon oleskelutilaa aurinkoisella kelillä
-kahdella koneella helppo hallita satamissa
-kulkee vakaasti, joten mukana viihtyvät sellaisetkin ystävät, joita ei kallellaankulku miellytä
-sopivan ripeä vähäisellä purjehdusvaivannäöllä
-hyvä näkyvyys sisätiloistakin ulos, jos ulkona liian kylmää/märkää
-helppo sijoittaa aurinkopaneeli ja apuvene
-vieraat voi sijoittaa toisen rungon hytteihin, jolloin omistajapariskunnalla on enemmän omaa rauhaa
Miinukset:
-satamiin mahtuminen isompi ongelma kuin yksirunkoisella
-ääritapauksessa eli kaatuessaan ei oikene (mutta onko kukaan ikinä saanut Itämerellä isoa kattia nurin???)

2) Saman pituusluokan CC-vene, esim. HR, Najad, Malö, Saare
Plussat:
-tyypillisesti todella mukava omistajanhytti (jopa parempi kuin kateissa)
-painavina myös hyvin vakaita melko kovassakin kelissä
-ääritilanteessa itseoikaisevia
-huonollakin säällä mukavia ajaa tuulilasin ja "pappateltan" suojasta
-mahtuvat satamiin paremmin kuin katit
Miinukset:
-perinteinen purjeveneen riesa eli kallistus ei miellytä kaikkia => osa ystävistä jää rannalle
-sisätilaa vähemmän kuin katissa


Jos meidän kissoilta kysyttäisiin, niin kattihan se olisi, sanaleikinkin vuoksi. Mutta itse en osaa päättää. Onneksi ei tarvitsekaan, kun ei sitä lottovoittoakaan ole (vielä) tullut :)

Onkos joku muu miettinyt samanlaista valintaa ja jos, niin millaisin tuloksin?

47

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      "sopivan ripeä vähäisellä purjehdusvaivannäöllä". Katso juuri kirjoittamani vertailu: http://keskustelu.suomi24.fi/t/93778/monirunkoveneiden-nopeus

      Kun kuitenkin purjehdit Itämerellä ja ilmeisesti paljon saaristossa, en voisi mitenkään väittää tuota ripeäksi, vaan lähinnä onnettoman hitaaksi ellei satu kova sivutuuli.
      Tässä vielä Lagoon 39:n polaarit, jotka ovat aika erilaiset kuin 380:n, mutta ei juuri kuitenkaan muuta vertailua.
      http://www.4venti.com/public/lagoon39/polaire_39.pdf

      Selkein ero 380 ja 39:n polaareissa on se, että 39 ei ole edes nopea kovalla sivutuulella. 20 solmun tuulessa paras nopeus on 8,5 solmua. Oma 35-jalkainen C/R-vene menee kovempaa ilman spinnua.

      Eron syy lienee painossa. 380:lle ilmoitetaaan 7,26 tonnia ja 39 hurjat 11,67 tonnia. Silti 380:ssa on suurempi purjeala! Huomaa, että 39:n polaarit ovat Code 0:lla eli genaakkerin tapaisella, myös kryssillä. Mitenkähän hidas se oikein on puolet pienemmällä itseskuuttaavalla fokalla?

      http://www.cata-lagoon.com/lagoon_380_uk.php
      http://www.cata-lagoon.com/lagoon_39_uk.php

      • Mastonkuljetusalus

        "Mitenkähän hidas se oikein on puolet pienemmällä itseskuuttaavalla fokalla?"
        Kyllä sillä koneella runkonopeutta pääsee, ja jos laittaa oikein ison koneen niin selvästi kovempaakin. Sopii siis oikein hyvin mastonkuljetusalukseksi, ja niin sitä monet käyttävätkin. Aika harvalla moottoriveneellä viitsii ajella yhtä isossa terävässä aallokossa kuin tuollaisella catilla, joten moottoriveneeksi on myös varsin merikelpoinen eikä kuluta samat sisätilat tarjoaviin verrattuna liikaa jos tyytyy runkonopeuteen.


      • No, ei tuo vajaa 12 tonnia kuulosta mitenkään hirmuiselta. HR 40 MK II, joka olisi hyvä kandidaatti yksirunkoisten sarjassa, painaa sekin tyhjänä 11 tonnia. Eikä sen polaarit näytä olevan kattia kummempia.

        Mutta myönnän, että hitaampi tuo Lagoon 39 on kuin olisi odottanut. Pistetään siis se kohta varaukselliseksi, varsinkin kun siihen ei kuulemma ole rullaisoa edes optiolistalla :)


    • Envaluais

      No en haluais yli kahdeksanmetristä vaikka rahaa olis. Enkä uutta hsrvase vuosi. Vanha, hyvin kunnostettu oma, se on jotain.

      • Jos rahaa olisi, niin ostaisin yhden uuden ja se olisi sitten loppuelämäksi. Aloituksessa mainituista vaihtoehdoista.

        Olen kyllä sitä mieltä ihan kokemusperäisesti, että kahdeksanmetrinen on liian pieni (jos siis raha ei rajoita). Asuttavuuden vuoksi, tai siis sen puuttumisen. Iän karttuessa olen yhä enemmän alkanut ajatella, että veneessä pitäisi olla sellainen makuuhytti, johon ei tarvitse ryömiä ja jossa vuoteen päällä on vähintään metri vapaata tilaa. Pitkiä avomerireissuja varten on tietysti hyvä löytyä myös sellainen meripunkka, jossa pysyy paikoillaan veneen kallistuessakin.
        Toinen asia on se, että haluan veneessä olevan pääosin seisomakorkeuden ja sen verran lattiapintaa, että voi pari askelta ottaa ja vähän venytellä. Tämä onneksi toteutuu nykyisessäkin.


    • ErojaOn

      Unohdit vertailusta syväyksien erot ja sen vaikutukset. Mainitsemasi CC-veneet vaativat reilusti vettä, joten niillä voi myös luovia ja niillä voi olla vaikeuksia luonnonsatamissa saada keulaa rantaan asti.
      Mainitsemallasi Catilla noita vaikeuksia ei ole, muttei se sitten yleensä juuri luovikaan.

      On tosin niitäkin catteja joissa on sekä tilaa että suorituskykyä, ja joissain niistä on myös nosto- tai kippiköli (-t), joten luovii hyvin ja silti pääsee matalaankin rantaan.

      • Fgjzdt

        Katti on ihan kamala satamissa ja luonnonsatamissa. Se rekaa, vaatii tilaa, ei käänny ja siinä on tuulipintaa niin, että luonnonsatamissa pitelemätön paikka, jos vähänkin tuulee.
        Ylivoimainen vene porukoille. Onhan se kivempi, kun nukkumapaikat ja vessat on eri ponttooneissa.


      • Fgjzdt kirjoitti:

        Katti on ihan kamala satamissa ja luonnonsatamissa. Se rekaa, vaatii tilaa, ei käänny ja siinä on tuulipintaa niin, että luonnonsatamissa pitelemätön paikka, jos vähänkin tuulee.
        Ylivoimainen vene porukoille. Onhan se kivempi, kun nukkumapaikat ja vessat on eri ponttooneissa.

        Toisaalta, jos ei käytä paljoa luonnonsatamia eikä etenkään ikinä kiinnity niissä rantaan vaan ankkuroituu, niin liekö tuo ongelma niin iso?


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Toisaalta, jos ei käytä paljoa luonnonsatamia eikä etenkään ikinä kiinnity niissä rantaan vaan ankkuroituu, niin liekö tuo ongelma niin iso?

        Millainen ongelma on sitten käyttää Suomen vierasvenesatamia, joissa katti on outo ilmestys? 7 m leveys rajoittaa aika lailla käytettäviä paikkoja. Ilmeisesti pitää useimpiin satamiin varata paikka etukäteen? Pääseekö edes kaikkiin?

        Entä talvisäilytys? Nouseeko tuollainen normaalillla kalustolla? 12 tn on jo paljon ja leveys tuo omat ongelmansa. Miten noita kuljetetaan maantiellä?


      • Joakim1 kirjoitti:

        Millainen ongelma on sitten käyttää Suomen vierasvenesatamia, joissa katti on outo ilmestys? 7 m leveys rajoittaa aika lailla käytettäviä paikkoja. Ilmeisesti pitää useimpiin satamiin varata paikka etukäteen? Pääseekö edes kaikkiin?

        Entä talvisäilytys? Nouseeko tuollainen normaalillla kalustolla? 12 tn on jo paljon ja leveys tuo omat ongelmansa. Miten noita kuljetetaan maantiellä?

        Juu, olinhan tuon satamiin mahtumisen merkinnytkin miinuspuolelle. Kylkikiinnityksissä nuo näyttävät usein olevan ("usein" suhteessa niiden näkymiseen yleensä, eihän katit kovin yleisiä täällä ole).

        Talvisäilytys olisi tietysti kaupallisen telakan ongelma eikä kaikki pysty sitä noille tarjoamaankaan. Tiedän pari telakkaa, joilla niitä on talvehtimassa.


      • CattiKääntyy
        Fgjzdt kirjoitti:

        Katti on ihan kamala satamissa ja luonnonsatamissa. Se rekaa, vaatii tilaa, ei käänny ja siinä on tuulipintaa niin, että luonnonsatamissa pitelemätön paikka, jos vähänkin tuulee.
        Ylivoimainen vene porukoille. Onhan se kivempi, kun nukkumapaikat ja vessat on eri ponttooneissa.

        Ei muka käänny ?!?
        Siis noi catithan kääntyy satamissa ihan vaikka paikallaan 360, kun laittaa koneet vetämään vastakkaisiin suuntiin.
        Kääntyvyys on nimenomana catin paras puoli, eikä huonoin.


      • mobiilinosturilla
        Joakim1 kirjoitti:

        Millainen ongelma on sitten käyttää Suomen vierasvenesatamia, joissa katti on outo ilmestys? 7 m leveys rajoittaa aika lailla käytettäviä paikkoja. Ilmeisesti pitää useimpiin satamiin varata paikka etukäteen? Pääseekö edes kaikkiin?

        Entä talvisäilytys? Nouseeko tuollainen normaalillla kalustolla? 12 tn on jo paljon ja leveys tuo omat ongelmansa. Miten noita kuljetetaan maantiellä?

        Nousee helposti käytännössä kaikilla mobiilinostureilla. Kuorma-autojen kappaletavara nostureista kapasiteetti riittää vain kaikkein suurimmissa, joita ei tietysti ole montaakaan suomessa eikä todellakaan joka paikassa, mutta niitä mobiilinostureita kyllä on, kun jopa tällainen pikkuinen riittää mainiosti: http://www.mascus.fi/maarakennus/kaytetyt-mobiilinosturit/liebherr-ltm-1050-1/hocfkhbn.html
        Hyvän käsityksen Suomen valikoimasta saa vaikka tästä: http://www.mascus.fi/maarakennus/kaytetyt-mobiilinosturit
        vaikka myynnissä on kylläkin vanhempia ja pienempiä.


      • Erikoiskuljetukset
        Joakim1 kirjoitti:

        Millainen ongelma on sitten käyttää Suomen vierasvenesatamia, joissa katti on outo ilmestys? 7 m leveys rajoittaa aika lailla käytettäviä paikkoja. Ilmeisesti pitää useimpiin satamiin varata paikka etukäteen? Pääseekö edes kaikkiin?

        Entä talvisäilytys? Nouseeko tuollainen normaalillla kalustolla? 12 tn on jo paljon ja leveys tuo omat ongelmansa. Miten noita kuljetetaan maantiellä?

        Noita kuljetetaan maantiellä valmistusmaissa spesiaali kärryillä, joilla vene saadaan ajon aikana kallistettua portaattomasti välillä 0...45 astetta.
        Suomessa en tiedä tuollaisia kärryjä olevan, joten menee kalliina erikoiskuljetuksena lavetilla tosi leveänä vaadittavin huomioajoneuvoin, tai ei ollenkaan. Useimmat varmaankin säilytetään rannan lähellä, eikä siirrellä vuosittain maanteillä Suomessa eikä muuallakaan.


      • Erikoiskuljekset
        Erikoiskuljetukset kirjoitti:

        Noita kuljetetaan maantiellä valmistusmaissa spesiaali kärryillä, joilla vene saadaan ajon aikana kallistettua portaattomasti välillä 0...45 astetta.
        Suomessa en tiedä tuollaisia kärryjä olevan, joten menee kalliina erikoiskuljetuksena lavetilla tosi leveänä vaadittavin huomioajoneuvoin, tai ei ollenkaan. Useimmat varmaankin säilytetään rannan lähellä, eikä siirrellä vuosittain maanteillä Suomessa eikä muuallakaan.

        Täältä voi tilata erikoiskuljetuksen suomen kuljetuksiin, ja onnistuu noilta kylä kansainvälinen liikennekin:
        http://www.silvasti.com/fi-223-Kalusto
        Tuossa on aika monta vaihtoehtoa catin siirtelyyn maantiellä. Mitään ongelmaa ei siis ole, ellei hintaa lasketa sellaiseksi. 10 metriä leveitä kokonaisuuksia on ainakin jo kuskattu, ja painoa aina tuhanteen tonniin asti. Pisimmät lastaustilat yli 51 metriä, joten mastonkin saa kyllä tulemaan mukaan.


    • nettipurjehtija

      Haaveiden kohteena on ollut monenlaista venettä, yleensä sieltä arvokkaammasta päästä perinteisiä perästä ohjattavia malleja, mutta jostain syystä Ovni 365 on aina lopulta päätynyt listan kärkisijoille. Tuollainen vajaa 40-jalkainen on kyllä liian iso yhdelle ja Ovni ei välttämättä paras valinta Suomen saaristoon, mutta nyt oli kyse haaveilusta eikä silloin ole pulaa rahasta, taidoista eikä avotuulista!

      Ovnin hyviä puolia
      - Vakuuttava meriittilista
      - Kääntököli, syväys vain 80 cm köli ylhäällä
      - Alumiinin huolettomuus
      - Semi-custom
      - Kestävä myös huonon tuurin osuessa kohdalle
      - Hieno (ei taide-esine -tavalla hieno, vaan hyvin tehty työkalu -tavalla)

      Miinuksia
      - Korroosion ja sähkötöiden kanssa pitää olla tosi tarkkana
      - Lukujen perusteella alirikattu
      - Vedenalaisissa osissa paljon vastusta
      - Kryssiominaisuudet on kysymysmerkki, ranskalaiset tykkää avotuulista

      Toinen ehdokas on HR 412. Sen plussat: kaikki toimii sähköllä. Miinukset: kaikki toimii sähköllä :)

      • Ovimies

        Ovnin suurin miinus on se, ettei se oikene jos menee nurin.


      • 4955

        Eikä oikein purjehdi kovin hyvin.


      • Minä kirjaisin tuon kääntökölin sekä plussiin että miinuksiin. Jälkimmäisiin siksi, että se on yksi mahdollisesti ongelmallinen huoltokohde. Alumiini on sekin vähän kaksipiippuinen juttu, minkä itsekin näköjään tiedostit mainitessasi korroosion ja sähkötyöt. Minä harkitsin vuosia sitten aluminiinirunkoista van der Stadtia ja päädyin siihen, että en halua murehdittavakseni alumiinia. Eikä metallirunko oikein kiehtonut Itämeren kylmiä vesiäkään ajatellen.


      • Alumiiniako
        10-14 kirjoitti:

        Minä kirjaisin tuon kääntökölin sekä plussiin että miinuksiin. Jälkimmäisiin siksi, että se on yksi mahdollisesti ongelmallinen huoltokohde. Alumiini on sekin vähän kaksipiippuinen juttu, minkä itsekin näköjään tiedostit mainitessasi korroosion ja sähkötyöt. Minä harkitsin vuosia sitten aluminiinirunkoista van der Stadtia ja päädyin siihen, että en halua murehdittavakseni alumiinia. Eikä metallirunko oikein kiehtonut Itämeren kylmiä vesiäkään ajatellen.

        Kertoisitko tarkemmin, millaisia ongelmia alumiiniveneellä on ? Oma haaveeni on ollut Ovnin kaltainen alumiinivene, enkä haluaisi pettyä jos haavettani pääsisin joskus toteuttamaan. Alumiiniveneitä on paljon viranomaiskäytössä, eli jotain hyvääkin niissä pitäisi olla.


      • Alumiiniako kirjoitti:

        Kertoisitko tarkemmin, millaisia ongelmia alumiiniveneellä on ? Oma haaveeni on ollut Ovnin kaltainen alumiinivene, enkä haluaisi pettyä jos haavettani pääsisin joskus toteuttamaan. Alumiiniveneitä on paljon viranomaiskäytössä, eli jotain hyvääkin niissä pitäisi olla.

        Toki alumiini on kevyt ja sinänsä kestävä ja vähähuoltoinen materiaali. Ongelmapuolella on herkkyys sähköiselle korroosiolle.


      • syöpyväalu
        Alumiiniako kirjoitti:

        Kertoisitko tarkemmin, millaisia ongelmia alumiiniveneellä on ? Oma haaveeni on ollut Ovnin kaltainen alumiinivene, enkä haluaisi pettyä jos haavettani pääsisin joskus toteuttamaan. Alumiiniveneitä on paljon viranomaiskäytössä, eli jotain hyvääkin niissä pitäisi olla.

        Katso mitä maksaa sinkki pilkit kappale ja montako menee kaudessa, joita viranomais veneissä roikotetaan aluksen ollessa kaijassa...loppuu haaveilu lyhyeen...


      • nettipurjehtija
        Alumiiniako kirjoitti:

        Kertoisitko tarkemmin, millaisia ongelmia alumiiniveneellä on ? Oma haaveeni on ollut Ovnin kaltainen alumiinivene, enkä haluaisi pettyä jos haavettani pääsisin joskus toteuttamaan. Alumiiniveneitä on paljon viranomaiskäytössä, eli jotain hyvääkin niissä pitäisi olla.

        Alumiini on sähkökemiallisessa jännitesarjassa epäjalompi kuin muut veneen osissa yleisesti käytetyt metallit, jopa sinkki on jalompaa. Tästä syntyy sähkökemiallisen korroosion vaara. Korroosion syntyminen edellyttää virtapiirin olemassaoloa, joten pelkkä jalomman metallin läsnäolo samassa suolavedessä ei tee mitään jos sähkö ei pääse kulkemaan täyttä ympyrää. Merivettä alumiini kestää erinomaisesti ja törmäyksissä se myötää paljon ennen repeämistä, eli vene kestää koviakin kolhuja ilman vuotoja.

        Alumiiniveneessä koko sähköjärjestelmä ja muut metalliosat täytyy galvaanisesti erottaa rungostavirtapiirin ja korroosion katkaisemiseksi. Eristäminen tarkoittaa mm. että maasähköjärjestelmään pitää laittaa suojaerotusmuuntaja, moottori, laturi ja sähkölaitteet pitää eristää rungosta ja laittaa vuotovirtamittari, pulttauksissa pitää käyttää eristäviä holkkeja, läpiviennit pitää olla komposiittia, potkuriakseli eristää moottorista jne. Periaate on, että virtapiiri pitää saada poikki. Vaatii huolellisuutta, mutta alumiiniveneitä on tehty kymmeniä vuosia ilman ongelmia.

        Alumiini on myös hankala maalattava. Sen takia monet alumiiniveneet on maalaamattomia.


      • Nimimerkkitämä
        nettipurjehtija kirjoitti:

        Alumiini on sähkökemiallisessa jännitesarjassa epäjalompi kuin muut veneen osissa yleisesti käytetyt metallit, jopa sinkki on jalompaa. Tästä syntyy sähkökemiallisen korroosion vaara. Korroosion syntyminen edellyttää virtapiirin olemassaoloa, joten pelkkä jalomman metallin läsnäolo samassa suolavedessä ei tee mitään jos sähkö ei pääse kulkemaan täyttä ympyrää. Merivettä alumiini kestää erinomaisesti ja törmäyksissä se myötää paljon ennen repeämistä, eli vene kestää koviakin kolhuja ilman vuotoja.

        Alumiiniveneessä koko sähköjärjestelmä ja muut metalliosat täytyy galvaanisesti erottaa rungostavirtapiirin ja korroosion katkaisemiseksi. Eristäminen tarkoittaa mm. että maasähköjärjestelmään pitää laittaa suojaerotusmuuntaja, moottori, laturi ja sähkölaitteet pitää eristää rungosta ja laittaa vuotovirtamittari, pulttauksissa pitää käyttää eristäviä holkkeja, läpiviennit pitää olla komposiittia, potkuriakseli eristää moottorista jne. Periaate on, että virtapiiri pitää saada poikki. Vaatii huolellisuutta, mutta alumiiniveneitä on tehty kymmeniä vuosia ilman ongelmia.

        Alumiini on myös hankala maalattava. Sen takia monet alumiiniveneet on maalaamattomia.

        "Alumiini on sähkökemiallisessa jännitesarjassa epäjalompi kuin muut veneen osissa yleisesti käytetyt metallit, jopa sinkki on jalompaa."

        Väärin meni. Alumiini on merivedessä jalompaa kuin sinkki, eli sinkki toimii alumiinille anodina uhrautuen alumiinin puolesta.
        http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_f3_korroosionesto_estotekniikka.html
        Kun materiaaleja tarkastellaan korroosioympäristön mukaan, ne voidaan asettaa tiettyyn jalous- eli paremmuusjärjestykseen. Tästä esimerkkinä esitetään kuva 1 eri rakennemetalleista merivesikäytössä.
        http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_korroosionesto/esto-1.jpg


      • nettipurjehtija
        Nimimerkkitämä kirjoitti:

        "Alumiini on sähkökemiallisessa jännitesarjassa epäjalompi kuin muut veneen osissa yleisesti käytetyt metallit, jopa sinkki on jalompaa."

        Väärin meni. Alumiini on merivedessä jalompaa kuin sinkki, eli sinkki toimii alumiinille anodina uhrautuen alumiinin puolesta.
        http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_f3_korroosionesto_estotekniikka.html
        Kun materiaaleja tarkastellaan korroosioympäristön mukaan, ne voidaan asettaa tiettyyn jalous- eli paremmuusjärjestykseen. Tästä esimerkkinä esitetään kuva 1 eri rakennemetalleista merivesikäytössä.
        http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_korroosionesto/esto-1.jpg

        Seison korjattuna. Tiesin kyllä että ovat lähellä toisiaan ja joissain jännitesarjoissa alumiini on merkitty epäjalommaksi kuin sinkki. Seoksilla on kai sitten vaikutusta siihen kumpi on jalompaa? Ovnit tehdään 5083 alumiinista ja ne kyllä kestävät kaikenlaista.


    • Samatpklttuut

      Niin ne veneet kasvaa elintason mukana mutta kuitenkaan ei purjehdusaika. Iso ja komea vene kulkee nopeammin mutta ei niin paljon nopeammin että ehtisi pitemmälle. Kävisitte samoissa vierasvenesatamissa kuin minäkin kesinä, nyt vaan tilaa olisi vähemmän ja se maksaisi enemmän.

      Mutta se olis tietty kiva että köyhät katsois monttu auki ja haaveilisi mekin että "sitten kun musta tulee rikas".

    • Dddududidi

      Matkakatin miinuksiksi laittaisin myös olemattoman purjehdustuntuman (jos sitä veneeltään haluaa). Vene ei kallistele ja ohjauksessa ei tyypillisesti ole mitään tuntoa.

      • autopilotilla

        Oikein, plussana vastaavasti sopii erittäin hyvin autopilotille kaikissa keleissä.


    • hr412

      Ah, aihe jota olen pohtinut enemmänkin, kun omissa suunnitelmissa on pitää huoli, että voin vielä ostaa juuri sellaisen veneen kuin haluan rahasta viis. Ainoa haaste on ollut, että kun mageus (perhe/eläke) käytössä kasvaa koon mukaan, mutta samalla Suomen saaristo muuttuu vaikeammaksi niin aina välillä tuntunut, että ei oikein ole mitään mihin aikanaan vaihtaa ja nyt haaveilla.

      Tuo HR412 kahdella peräkajuutalla ja puritanistien kiusaksi keula&peräpotkureilla voisi olla aika täydellinen. Mahtuisi vielä kääntyilemään saaristomeren satamissa, mutta kehtaisi ajaa muutamaksi vuodeksi välimerellekkin purjehtimaan. Sähkövinssein pärjäisi hyvin myös vanhempana.

      • Piti tarkistaa... 412 on AC-malli eli ei kelpaa minulle haaveen kohteeksi :) MK40 on mielestäni kiinnostava. Se iso seisomakorkeuksellinen perähytti nimenomaan kiehtoo.

        Pariin ylempänä olleeseen kommenttiin:
        -tokihan tässä haaveessa on mukana myös se, että ei enää työt rajoittaisi vapaa-aikaa vaan voisi seilata vapusta marraskuun alkuun, kauemminkin, jos lähtee pois Suomen vesiltä
        -"purjehdustuntuman" vähäisyys on tosiaan puute vain sitä haluaville. Minä en kaipaa muuta kuin mahdollisuuden ajaa suotuisissa olosuhteissa purjeilla koneen asemesta. Ihanne olisi vene, joka nostaa nappia painamalla purjeet automaattisesti ja sääteleekin ne itse ilman minun toimiani, niin että omalle vastuulle jäisi vain ruorin kääntely halutun kulkusuunnan mukaan :)


    • hr412

      Jep. Tuollainen olisi ihana. Ainoa haaste vain, että tälle taloudelle liian vähän makuupaikkoja. Pienemmät HR:t on jäänyt venehankinnoissa veke listoilta juuri tuosta johtuen. Samalla se on about magein asia veneessä, mutta toisaalta vie ostolta pohjan pois. Hinnallakin toki vaikutusta... :D

      • Meidän perhekoolle se olis just sopiva, nojatuolit salongissa ja silleen :) Mutta hintalappu taitaa olla aika liki miljoonaa, kun varustelu on mieleinen.


    • Sepävastaolis

      Oi kun joskus sais olohuoneen vesille. Oi kun saisi valtavan veneen jolla käydä lyhyillä viikonloppuristeilyillä lähiseudun ruuhkaisessa pienvenesatamissa. Olis jonon kuningas.

      • hr412

        Yllättävän kivaa! Suosittelen kokeilemaan!


      • Mitä vikaa siinä ylipäätään on, että haluaa mukavuutta vesille?

        Ota myös huomioon se, että tässä on tausta-ajatuksena, että vene olisi ainakin kesäkautena ensisijainen koti, jossa todella asuttaisiin. Jos ei jopa ainoa; omissa suunnitelmissani on aivan vakavana vaihtoehtona se, että siinä vaiheessa, kun talous tuntuu sallivan työelämästä irtautumisen, voisi myös luopua kiinteästä asunnosta. Joko kokonaan veneeseen muuttaen tai talvet jossain lämpimämmillä seuduilla hotellissa tai vuokra-asunnossa elellen ja kesät sitten veneessä. Jonkinmoinen osoite pitäisi Suomessa olla suomalaisen sosiaaliturvan piirissä pysymisen vuoksi (terveydenhuolto lähinnä), mutta se nyt varmaan järjestyisi.


      • IhquuDaa

        Hienoa. Sosiaaliturva Suomesta, verot Monacosta, maisema Bermudalta ja olohuone purjeveneestä.


      • Rumpalipoikakin
        IhquuDaa kirjoitti:

        Hienoa. Sosiaaliturva Suomesta, verot Monacosta, maisema Bermudalta ja olohuone purjeveneestä.

        Ja nainen vaikka Thaimaasta?

        Kyllä kajuutassa sen verran koko pitäisi olla, että siellä viihtyy myös kurjemmilla ilmoilla (laiturissa). Itse tähtään sellaiseen, että sinne voisi luppoajaksi virittää sähkörumpusetin ajanvietteeksi!


      • IhquuDaa kirjoitti:

        Hienoa. Sosiaaliturva Suomesta, verot Monacosta, maisema Bermudalta ja olohuone purjeveneestä.

        Muut kohdat allekirjoitan, mutta veroni olen kyllä aina maksanut Suomeen ja aion vastakin maksaa.


      • mitä.mukavuus.on
        10-14 kirjoitti:

        Mitä vikaa siinä ylipäätään on, että haluaa mukavuutta vesille?

        Ota myös huomioon se, että tässä on tausta-ajatuksena, että vene olisi ainakin kesäkautena ensisijainen koti, jossa todella asuttaisiin. Jos ei jopa ainoa; omissa suunnitelmissani on aivan vakavana vaihtoehtona se, että siinä vaiheessa, kun talous tuntuu sallivan työelämästä irtautumisen, voisi myös luopua kiinteästä asunnosta. Joko kokonaan veneeseen muuttaen tai talvet jossain lämpimämmillä seuduilla hotellissa tai vuokra-asunnossa elellen ja kesät sitten veneessä. Jonkinmoinen osoite pitäisi Suomessa olla suomalaisen sosiaaliturvan piirissä pysymisen vuoksi (terveydenhuolto lähinnä), mutta se nyt varmaan järjestyisi.

        Mitä se mukavuus sitten mielestäsi vaatii? Oma vene on vanha 34-jalkainen ja niin mukava, ettei pidempiaikainenkaan asuminen ole mitenkään epämukavaa. Enemmät neliöt eivät lisämukavuutta toisi, pitkään satamaoleiluun ehkä voisi lämpimän käyttöveden lisätä. Se, mistä en tinkisi, on se että silmä lepää näkymässä ja sen kaikissa yksityiskohdissa. Ei elämä kotiin tullessa mitenkään mukavammaksi muutu oikeastaan muuten kuin tiskikoneen osalta. Eikä koti muuttuisi mukavammaksi asua, jos se olisi tuplaten isompi.

        Purjehduksen osalta vedät selvästi yhtäläisyysmerkit vähätöisyyden ja mukavuuden välille. Minä taas mieluusti korvaan satamassa juostut lenkit pienellä fyysisyydellä purjehtiessa. Jotainhan on kuitenkin pakko tehdä, jotta jaksaisi purjehtia myöhemmilläkin vuosilla.


      • mitä.mukavuus.on kirjoitti:

        Mitä se mukavuus sitten mielestäsi vaatii? Oma vene on vanha 34-jalkainen ja niin mukava, ettei pidempiaikainenkaan asuminen ole mitenkään epämukavaa. Enemmät neliöt eivät lisämukavuutta toisi, pitkään satamaoleiluun ehkä voisi lämpimän käyttöveden lisätä. Se, mistä en tinkisi, on se että silmä lepää näkymässä ja sen kaikissa yksityiskohdissa. Ei elämä kotiin tullessa mitenkään mukavammaksi muutu oikeastaan muuten kuin tiskikoneen osalta. Eikä koti muuttuisi mukavammaksi asua, jos se olisi tuplaten isompi.

        Purjehduksen osalta vedät selvästi yhtäläisyysmerkit vähätöisyyden ja mukavuuden välille. Minä taas mieluusti korvaan satamassa juostut lenkit pienellä fyysisyydellä purjehtiessa. Jotainhan on kuitenkin pakko tehdä, jotta jaksaisi purjehtia myöhemmilläkin vuosilla.

        Vedän kaikessa elämässä vahvasti yhtäläisyysmerkit helppouden/vaivattomuuden ja mukavuuden välille. Joskus on ihan hauskakin tehdä jotain fyysistä, mutta vain kun sattuu olemaan sillä tuulella.

        Tuolla aiemmin mainitsin makuuhytin yhtenä mukavuustekijänä eli sen, että kulku vuoteeseen/vuoteesta ei vaatisi "könyämistä" vaan kävisi kuten kotonakin. Ja jonkin verran korkeutta pitäisi vuoteen yläpuolella olla, ihan jo siitä syystä, että olen vielä seksuaalisesti aktiivisessa iässä.
        Peseytymismahdollisuudet ovat yksi mukavuustekijä. Ei niin merkityksellinen Itämerellä liikkuessa, koska voi käydä vierassatamissa saunassa/suihkussa, mutta en panisi vastaankaan, jos olisi toimiva suihkutila omassa veneessä.
        Kolmas juttu on sitten se jo aloituksessa mainitsemani: kaikki eivät pidä yksirunkoisen kallistelusta. Itseäni se ei haittaa, pärjään kyllä kenollaan kulkevassa veneessä, mutta kaikki eivät viihdy, sellaisetkaan, joita mielellään ottaisi reissuun mukaan.

        Laajemmassa mielessä pointti ei tuossa aiemmassa kysymyksessäni ollut näissä yksityiskohdissa vaan siinä, että en kertakaikkiaan ymmärrä sitä mentaliteettia, että veneessä (tai mökillä tai missä sitä vapaa-aikaa vietetäänkään) nimenomaan ei haluttaisi olevan samaa mukavuustasoa kuin kotona.


      • enVoiJakaaYmmärrystä
        10-14 kirjoitti:

        Vedän kaikessa elämässä vahvasti yhtäläisyysmerkit helppouden/vaivattomuuden ja mukavuuden välille. Joskus on ihan hauskakin tehdä jotain fyysistä, mutta vain kun sattuu olemaan sillä tuulella.

        Tuolla aiemmin mainitsin makuuhytin yhtenä mukavuustekijänä eli sen, että kulku vuoteeseen/vuoteesta ei vaatisi "könyämistä" vaan kävisi kuten kotonakin. Ja jonkin verran korkeutta pitäisi vuoteen yläpuolella olla, ihan jo siitä syystä, että olen vielä seksuaalisesti aktiivisessa iässä.
        Peseytymismahdollisuudet ovat yksi mukavuustekijä. Ei niin merkityksellinen Itämerellä liikkuessa, koska voi käydä vierassatamissa saunassa/suihkussa, mutta en panisi vastaankaan, jos olisi toimiva suihkutila omassa veneessä.
        Kolmas juttu on sitten se jo aloituksessa mainitsemani: kaikki eivät pidä yksirunkoisen kallistelusta. Itseäni se ei haittaa, pärjään kyllä kenollaan kulkevassa veneessä, mutta kaikki eivät viihdy, sellaisetkaan, joita mielellään ottaisi reissuun mukaan.

        Laajemmassa mielessä pointti ei tuossa aiemmassa kysymyksessäni ollut näissä yksityiskohdissa vaan siinä, että en kertakaikkiaan ymmärrä sitä mentaliteettia, että veneessä (tai mökillä tai missä sitä vapaa-aikaa vietetäänkään) nimenomaan ei haluttaisi olevan samaa mukavuustasoa kuin kotona.

        >>en kertakaikkiaan ymmärrä sitä mentaliteettia

        Et siis ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia, ja jollakin saattaa olla erilaiset arvot kuin sinulla.
        No, se on ihan sinun oma ongelmasi jos et ymmärrä.

        Et tosin ole läheskään ainoa tällä foorumilla, jolla on sama ongelma. Eli ei ymmärrä, että muut ihmiset ajattelevat eri tavalla kuin "minä itse".


      • enVoiJakaaYmmärrystä kirjoitti:

        >>en kertakaikkiaan ymmärrä sitä mentaliteettia

        Et siis ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia, ja jollakin saattaa olla erilaiset arvot kuin sinulla.
        No, se on ihan sinun oma ongelmasi jos et ymmärrä.

        Et tosin ole läheskään ainoa tällä foorumilla, jolla on sama ongelma. Eli ei ymmärrä, että muut ihmiset ajattelevat eri tavalla kuin "minä itse".

        Kommenttisi olisi osuvampi ja paremmin kohdistettu, jos olisit suunnannut sen tuolle nimimerkille "Sepävastaolis".


      • enVoiJakaaYmmärrystä
        10-14 kirjoitti:

        Kommenttisi olisi osuvampi ja paremmin kohdistettu, jos olisit suunnannut sen tuolle nimimerkille "Sepävastaolis".

        Teille molemmille ;)

        Ja jokaiselle, joka tarjoaa omaa mielipidettään ainoana oikeana kaikille muille.


    • ariel371

      Elelen veneessä Euroopassa ympärivuotisesti ja tässä muutama huomio.
      Unohda katamaraani! Tämä siksi että pysyessäsi Euroopassa joudut talvet olemaan marinoissa ja ne maksavat katin kanssa tuplat verrattuna yksirunkoiseen.

      Ihan pakko toki ei ole olla marinassa, esim. Portugalin Culatralla on ympärivuotisia ankkuroitujia ja usein juuri katamaraaneja. Johonkin kuitenkin pitää olla kirjautuneena pitkissä seisokeissa ja kirjautuminen marinaan talveksi täyttää sen vaateen. Asia on sama kuin kirjautuminen hotelliin. Laki taitaa määritellä tuon kirjautumisvaateen kun 3kk oleskelua on EU -kansalaisella täynnä vieraassa EU -maassa. Kyse ei ole oleskelun rekisteröinnistä, se on isompi juttu mm. varallisuusnäyttöineen.

      Katamaraanin marinakulut rajoittavat myös aktiivikauden kohteiden valintaa. Yksirunkoisessa kannattaa pyrkiä pysymään alle 12 metrin kokonaispituudessa, siinä joka rekisterikirjassa lukee. Alle kymppimetrinen on vielä parempi, mutta se sopii lähinnä yksinpurjehtijalle pitemmäksi aikaa.

      Isot vesitankit on hyvä olla, tosin mm. Culatralla saa ostettua vettä tankkiveneestä. Minimi pariskunnalle ehkä 400 litran tankit. Yksin seilaava mies pärjää sadallakin varmaan... Vesikoneen käyttö ei monilla ankkuripaikoilla ole mahdollista veden laadun takia.

      Sisäsuihku, bimini, hyvä jolla, aurinkopaneelit, isohko kylmiö jne. Kiireetön kulkija voi tinkiä veneen merikelpoisuudesta hiukan, siirtymän voi tehdä ensi viikolla tai kuukauden päästä.

      • No, jos olisin tilanteessa, että voisi tehdä sitä venevalintaa rahasta riippumatta, niin tuskin minua vaivaisivat enää nuo satamamaksut :)


      • ariel371

        Satamamaksut vaivaavat kaikkia kulkijoita, meitäkin jotka olemme unelmaveneemme ostaneet. Joissain paikoissa kun peritään 300 eur/vrk ihan jo tavalliseltakin purjeveneeltä, 120 eur/vrk on hyvin tavanomainen ja 60/vrk alkaa tuntumaan jo halvalta.
        Katamaraanit ovat useimmiten ankkurissa marinoiden ulkopuolella silloin kun se on mahdollista.

        Ihmiset jotka eivät kärsi juoksevista kuluista ovat ihmisiä joille ei kerry varoja irtiottoihin tai suurempiin investointeihin.


      • ariel371 kirjoitti:

        Satamamaksut vaivaavat kaikkia kulkijoita, meitäkin jotka olemme unelmaveneemme ostaneet. Joissain paikoissa kun peritään 300 eur/vrk ihan jo tavalliseltakin purjeveneeltä, 120 eur/vrk on hyvin tavanomainen ja 60/vrk alkaa tuntumaan jo halvalta.
        Katamaraanit ovat useimmiten ankkurissa marinoiden ulkopuolella silloin kun se on mahdollista.

        Ihmiset jotka eivät kärsi juoksevista kuluista ovat ihmisiä joille ei kerry varoja irtiottoihin tai suurempiin investointeihin.

        No kuule, minä olisin joka tapauksessa hankkimassa sitä kattia tai HR:aa vasta sitten, jos olisi likvidiä vähintään miljoona. Joten tuskin enää paljon hermo värähtäisi tuollaisista maksuista.

        Niin kauan kuin ei ole sitä miljoonaa, tyydyn huoltamaan ja päivittämään nykyistä venettäni, joka kyllä eliniäksi riittää. Mutta aina voi silti miettiä "entä, jos..." :)


      • ariel371
        10-14 kirjoitti:

        No kuule, minä olisin joka tapauksessa hankkimassa sitä kattia tai HR:aa vasta sitten, jos olisi likvidiä vähintään miljoona. Joten tuskin enää paljon hermo värähtäisi tuollaisista maksuista.

        Niin kauan kuin ei ole sitä miljoonaa, tyydyn huoltamaan ja päivittämään nykyistä venettäni, joka kyllä eliniäksi riittää. Mutta aina voi silti miettiä "entä, jos..." :)

        Miljoonasta pois HR:n hinta 500 000 tjsp. Jää 500 000. J ja se jaettuna vaikka 10 vuodelle tekee 4000/kk ja se, kuten suurempikin summa laittaa miettimään budjettia ja satamamaksuja. Vakuutukseen menee 300/kk, elämiseen 2000/kk , huoltoihin 200/kk ainakin. Satamiin ei jää kuin 1500 ja se ei oikein kestä katamaraania, paitsi ankkuroitumalla jatkuvasti kun se on mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4436
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2499
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1637
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      26
      1374
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1197
    6. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      115
      951
    7. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      932
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      914
    9. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      75
      904
    10. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      18
      891
    Aihe