Olen aina ollut hidas syömään. Vaikka söisin hernekeittoa, niin mun on pakko puraista jokaista hernettä ennen kuin nielaisen. En osaa nielaista kuin nestettä pureskelematta, pureskelen keitotkin joissa on edes jotain pientä marjasattumaa. Hitaus ei johdu hammas- ym. kivusta tai mistään tukehtumisen pelosta. Mun vaan on pakko pyöritellä joka suupala monta kertaa hampaiden välissä ennen kuin olen valmis nielaisemaan. Mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa ruuan kanssa sinänsä. Pidän useimmista ruuista ja olen aina ollut ennakkoluuloton vieraitakin ruokia kohtaan.
Nyt kuitenkin huolettaa, että voiko hidas syöminen johtaa aliravitsemukseen tai johonkin psyykkiseen syömishäiriöön. Mua on alkanut viime aikoina ahdistamaan työporukalla tai ystävien kanssa syöminen, kun olen aina pöydän hitain syöjä. Usein myös turhaudun ja lopetan syömisen samaan aikaan kuin muutkin, vaikka ruokaa olisi vielä jäljellä ja ehkä nälkäkin vielä. Jos on tavallista lyhyempi ruokatunti, niin tuntuu ahdistavalta edes aloittaa, otan mieluummin vain jonkun pienen leivän.
Löytyykö täältä muita hitaita syömäreitä? Voiko tämä olla vaaraksi vähäisen syömismäärän vuoksi? Voiko syömisnopeutta jotenkin harjoitella? Vai onko tämä joku psyykkinen juttu tai piilevä syömishäiriö? Mulla ei ole mitään inhoa ruokaa kohtaan tai halua laihduttaa, vaan syöminen itsessään vain tuntuu työläältä. Olen kiitollinen kaikenlaisten kokemusten jakamisesta!
Hidas syömään - piilevä syömishäiriö?
4
2783
Vastaukset
- Beitmary3
Moi! En tiedä, tuleeko sinun enään tänne kurkistettua, kun on tuosta kiroituksestasi jo muutama kuukausi.
Minulla on sama ongelma. Tai eihän se ongelma ole, kun yksin syö, eikä ole aikataulua, mutta kun on porukassa, niin silloin siitä voi tulla ongelma. Sitten minulle vielä tulee sellainen tunne, että muut ajattelee, että syön paljon, kun vielä syön ja sekin luo paineita.
Meidän olisi pitänyt syntyä ranskalaisiksi, he osaavat syödä parikin tuntia hitaasti seurustellen. Meillä Suomessa vaan on sellainen tapa, että pitää syödä nopeasti. - Anonyymi
Minä olen hidas syömään ja se on hyvä että syö jitaasti
- Anonyymi
Tämä viesti tulee myöhässä alotukseen nähden, mutta jos otsikko herättää jonkun muunkin, niin kirjoitan omista kokemuksistani.
Olen myös hidas syömään, eikä se johdu mistään syömishäiriöstä, eikä laihtuminen ole ongelma vaan tavoite (olen ylipainoinen). Jos olen vyömässä jossain porukalla, muut ovat ahnehtineet ruokansa joa aikoja sitten kun minä vielä syön rauhassa ateriaani loppuun.
Tuo että pyörittelee ateriaa pidempään suussa on terveellinen tapa ja tähän jopa kehoitetaan. Silloin sylkeä erittyy enemmän ja ruoka sulaa paremmin. Hidas syöminen antaa myös aikaa vatsalle herätä täyttymiseen eikä tule ahmittua liikaa vaan osaa lopettaa syömisen heti kun kokee tulleensa kylläiseksi. - Anonyymi
miten te pureskelette sosekeiton kun siinä ei ole pureskeltavaa.Pyörittelettekö keittoa suussa ennen kuin nielaisette?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171052124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102649Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2242138Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231943- 721130
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491114Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59989- 172950
Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77939Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin1905