helppoa kuten kerrotaan.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/yli-50-kameraa-tarkkailee-autoja-rantatunnelissa-jos-jotain-erikoista-tapahtuu-se-huomataan-heti/
Tekstiä kun lukee niin hämmästyy. Siellä on neuvo, että autopalon sattuessa jätä auto siihen, mene turvaoven kautta toiseen tunneliin ja kävele siitä ulkoilmaan. Lapsellista ja naurettavaa. Ensinnäkin, miksi tulipalon etupuolella ajavat pysähtyisivät eivätkä ajaisi 60 km/t nopeudella tunnelista pois. Meinaan, on nopeempaa kuin kävely. Joku bimbo voi todella pysähtyä ja jättää autonsa sulkien siten koko tunnelin takanaan tulevilta.
Toinen juttu on se, että mites vanhat, liikuntavammaiset, pienet lapset, rollaattorien tai pyörätuolien kanssa liikkuvat jne... kävelevät ulkoilmaan. Taitaa olla niin, että sellaisten ei parane tunneliin mennä laisinkaan.
Tunneliherroille kaikki on niin kovin
23
113
Vastaukset
- KatastrofiaOdotellessa
Kuinka monta henkilöä siellä valvomossa on 3 vuorossa niitä 50 kameraa tarkkailemassa? Millekäs momentille nuo kustannukset on piilotettu?
Toinen juttu on se että luullaanko että suomalainen tosiaan jättää rakkaan autonsa tunneliin ja lähtee jalkaisiin etsimään jotain yhdyskäytävää? Ei kyllä hylkää autoaan niin kauan kuin henki pihisee!- kkjhgkj
Teknillinen lautakunta 16.6.2016
"Hoito
Tampereella Rantaväylän tunnelin käyttöönotto tulee lisäämään hoito- ja käyttökustannuksia huomattavasti. Muiden tunnelien kilometrihinnalla arvioituna Rantatunnelin hoito- ja käyttökustannukset ovat noin 1,7 milj. € vuodessa.
Tunnelin energiakustannusten on arvioitu olevan 0,91 milj. €. Tämän lisäksi tulevat vielä tunnelin ja siihen liittyvän tekniikan ylläpitoon liittyvät uusimis- ja korjauskustannukset, joista Tampereen kaupunki maksaa osan." - vihreätjakokoomus
kkjhgkj kirjoitti:
Teknillinen lautakunta 16.6.2016
"Hoito
Tampereella Rantaväylän tunnelin käyttöönotto tulee lisäämään hoito- ja käyttökustannuksia huomattavasti. Muiden tunnelien kilometrihinnalla arvioituna Rantatunnelin hoito- ja käyttökustannukset ovat noin 1,7 milj. € vuodessa.
Tunnelin energiakustannusten on arvioitu olevan 0,91 milj. €. Tämän lisäksi tulevat vielä tunnelin ja siihen liittyvän tekniikan ylläpitoon liittyvät uusimis- ja korjauskustannukset, joista Tampereen kaupunki maksaa osan."Taas tamperelaisia kusetettiin kun puhuttiin tunnelin säästävän aurauskustannuksissa ja totuus onkin, että kokonaiskulut nousevat rajusti ja turvallisuusriski myös kasvaa.
kkjhgkj kirjoitti:
Teknillinen lautakunta 16.6.2016
"Hoito
Tampereella Rantaväylän tunnelin käyttöönotto tulee lisäämään hoito- ja käyttökustannuksia huomattavasti. Muiden tunnelien kilometrihinnalla arvioituna Rantatunnelin hoito- ja käyttökustannukset ovat noin 1,7 milj. € vuodessa.
Tunnelin energiakustannusten on arvioitu olevan 0,91 milj. €. Tämän lisäksi tulevat vielä tunnelin ja siihen liittyvän tekniikan ylläpitoon liittyvät uusimis- ja korjauskustannukset, joista Tampereen kaupunki maksaa osan."Henkilöautoilun kustannukset vievät kaupungin vararikkoon. Tärkeintä tässä vaiheessa onkin terveellä tavalla ympäristötehokkaasti rakennetun joukkoliikenteen saaminen kaupunkiin. On totta, että mm. palamisen mahdollisuus on yksi niistä turvattomuutta luovista ominaisuuksista joita henkilöautoissa on.
Ja mm. ns. ryntäytetty henkilöauton moottori saattaa olla teknisesti niin viottunut, että se ei enää ole ympäristövaikutuksiltaan hyväksyttävällä tasolla. Puhumattakaan siitä, että henkilöautoilun rajusti nousevat kustannukst ovat pois kaikesta muusta kaupungin oikeasti hyödyllisestä toiminnasta. Jokainen voi miettiä sitä skenaarioita, jossa henkilöauto aiheuttaa pahimpia ongelmiaan esim. koulujen, lastentarhojen, sairaaloiden ja luontokohteiden yhteydessä.
Ja on totta sekin, että tamperelaisia on kusetettu. Siksi henkilöautoilusta tulee vähitellen päästä pois siellä missä sen haittavaikutukset ovat kaikkein näkyvimmät ja suurimmat.- Viherhippihaihattelua
Greenway kirjoitti:
Henkilöautoilun kustannukset vievät kaupungin vararikkoon. Tärkeintä tässä vaiheessa onkin terveellä tavalla ympäristötehokkaasti rakennetun joukkoliikenteen saaminen kaupunkiin. On totta, että mm. palamisen mahdollisuus on yksi niistä turvattomuutta luovista ominaisuuksista joita henkilöautoissa on.
Ja mm. ns. ryntäytetty henkilöauton moottori saattaa olla teknisesti niin viottunut, että se ei enää ole ympäristövaikutuksiltaan hyväksyttävällä tasolla. Puhumattakaan siitä, että henkilöautoilun rajusti nousevat kustannukst ovat pois kaikesta muusta kaupungin oikeasti hyödyllisestä toiminnasta. Jokainen voi miettiä sitä skenaarioita, jossa henkilöauto aiheuttaa pahimpia ongelmiaan esim. koulujen, lastentarhojen, sairaaloiden ja luontokohteiden yhteydessä.
Ja on totta sekin, että tamperelaisia on kusetettu. Siksi henkilöautoilusta tulee vähitellen päästä pois siellä missä sen haittavaikutukset ovat kaikkein näkyvimmät ja suurimmat.Viherhippipössyttelijöistä pitää päästä eroon siellä missä niiden haittavaikutukset ovat kaikkein näkyvimmät ja suurimmat!
- Greendeath
Greenway kirjoitti:
Henkilöautoilun kustannukset vievät kaupungin vararikkoon. Tärkeintä tässä vaiheessa onkin terveellä tavalla ympäristötehokkaasti rakennetun joukkoliikenteen saaminen kaupunkiin. On totta, että mm. palamisen mahdollisuus on yksi niistä turvattomuutta luovista ominaisuuksista joita henkilöautoissa on.
Ja mm. ns. ryntäytetty henkilöauton moottori saattaa olla teknisesti niin viottunut, että se ei enää ole ympäristövaikutuksiltaan hyväksyttävällä tasolla. Puhumattakaan siitä, että henkilöautoilun rajusti nousevat kustannukst ovat pois kaikesta muusta kaupungin oikeasti hyödyllisestä toiminnasta. Jokainen voi miettiä sitä skenaarioita, jossa henkilöauto aiheuttaa pahimpia ongelmiaan esim. koulujen, lastentarhojen, sairaaloiden ja luontokohteiden yhteydessä.
Ja on totta sekin, että tamperelaisia on kusetettu. Siksi henkilöautoilusta tulee vähitellen päästä pois siellä missä sen haittavaikutukset ovat kaikkein näkyvimmät ja suurimmat.Autoilijoilta kerätään veroina ja veroluonteisina maksuina lähes 8 miljardia euroa joka vuosi.
Siitä autoilijoiden hyväksi palautuu n. 1 miljardi.
Joten on aivan turha puhua autoilun kustannuksista, kun autoilijat maksavat ne moninkertaisesti.
Ja niitä teitä ja katuja, käyttävät myös bussit, tavarantoimittajat, posti, polkupyörät, yms.
Voisitko esittää ne autoilun aiheuttamat ympäristöhaitat ja ongelmat koulujen, lastentarhojen, sairaaloiden ja luontokohteiden lähellä.
Mitä haittoja, millä mitattu ja miten ne näkyvät? - uudisasukkaat.maksaa
kkjhgkj kirjoitti:
Teknillinen lautakunta 16.6.2016
"Hoito
Tampereella Rantaväylän tunnelin käyttöönotto tulee lisäämään hoito- ja käyttökustannuksia huomattavasti. Muiden tunnelien kilometrihinnalla arvioituna Rantatunnelin hoito- ja käyttökustannukset ovat noin 1,7 milj. € vuodessa.
Tunnelin energiakustannusten on arvioitu olevan 0,91 milj. €. Tämän lisäksi tulevat vielä tunnelin ja siihen liittyvän tekniikan ylläpitoon liittyvät uusimis- ja korjauskustannukset, joista Tampereen kaupunki maksaa osan."Ainakin tunnelin energiakulut tulee maksattaa nykyisen Rantaväylän päälle rakennettavien talojen asukkailla, koska heidän vuoksihan tunneli rakennettiin. Eivät muut tamperelaiset olisi tarvinneet tunnelia, joten ei muiden tule tunnelin käyttökulujakaan maksaa.
Greendeath kirjoitti:
Autoilijoilta kerätään veroina ja veroluonteisina maksuina lähes 8 miljardia euroa joka vuosi.
Siitä autoilijoiden hyväksi palautuu n. 1 miljardi.
Joten on aivan turha puhua autoilun kustannuksista, kun autoilijat maksavat ne moninkertaisesti.
Ja niitä teitä ja katuja, käyttävät myös bussit, tavarantoimittajat, posti, polkupyörät, yms.
Voisitko esittää ne autoilun aiheuttamat ympäristöhaitat ja ongelmat koulujen, lastentarhojen, sairaaloiden ja luontokohteiden lähellä.
Mitä haittoja, millä mitattu ja miten ne näkyvät?On hyvin vaikeaa nähdä miten autoilu tuottaa, jos sen "tuotto"on veroluontoista. Itse autot ja niiden kalliin polttoaineen raaka-aineet ovat ulkomailta ostettuja. Ja verot kerätään jo valmiiksi tienatuista markoista. Joten eivät ne varsinaista tuottoa ole, koska ne eivät tuo kipeästi kaivattuja euroja ulkomailta Suomeen, mitä esim vihreä talous voisi mukanaan tuoda. Samoin, kuin vihreä ekotalous, jossa mm. säästämisen ja toimivin joukko ja kevyenliikenteen ratkaisujen kautta vähentään mm. henkilöautoilussa menetetyn rahan virtaa ulkomaille.
Tosin Uudessakaupungissa on tehdas, joka tuotannollaan tuo euroja Suomeen. Samoin, kuin vientiin osallistuvat rekat. Joten kyllä henkilöautoilu on pikemminkin tulonsiirtoerä, joten on täysin ymmärrettävää, että sitä pyritään veroluontoisesti ohjaamaan ja myös suitsimaan turhaa henkilöautoilua siten, että esim. luonnonsuojeluun saadaan resursseja.
Parhaiten henkilöautoilun haitat esim. kaupunkialueella korostuvat mm. siten, että jos ihminen on viimeisinä syksyn lämpiminä öinä citykierroksella katsomassa kaupungin miljöötä, sen upeita katuja, bongaamassa lepakkoja tai cityluontoa tai muuten vain katselemassa tähtitaivasta ja kuuta. Niin, eikö vain jokin henkilöauto tule jostain rapisuttamaan tietä lepattavine äänimaailmoineen. Ja, jo pitkältä kuulee sen moottorin ärsyttävän äänen, joka peittää luonnon äänet alleen. Jo se osoittaa, että suurimmassa osassa käytöstään henkilöauto on täysin tarpeeton kapistus erottaen ihmisiä osana siitä luonnosta olemisesta, joka on olennaista.
Parasta olisi, jos Tampereellakin voitaisiin ottaa käyttöön Helsingin mallin mukaiset citypyörät. Joihin kirjaudutaan siten, että esim. luonnolle, ympäristölle ja kevyelleliikenteelle vihamieliset voimat eivät voi sabotoida ihmisten vapaata liikkumisen tahtoa. Vaan jäävät kiinnii, jos he esim. ottavat ihmisille tarkoitetun pyörän henkilöautonsa perään ja jättävät sen palauttamatta. Tällainen citypyöräresurssi yhdistettynä toimivaan joukkoliikenteeseen toisi esille ja alleviivaisi sitä, miten tarpeetonta suurin osa henkilöautoilusta Tampereenkin alueella on.
Henkilöautoilun roolin jäädessä erilaisiksi city autopooleiksi ja yhteis tai osuuskunnallisesti käytössä oleviksi tarkoin säädellyiksi yhteiskäyttöresursseiksi. Tai pitkänmatkalaisten liikkumiseen joukkoliikenteen yhdysparkkipaikoille.- Viherhippihaihattelua
Greenway kirjoitti:
On hyvin vaikeaa nähdä miten autoilu tuottaa, jos sen "tuotto"on veroluontoista. Itse autot ja niiden kalliin polttoaineen raaka-aineet ovat ulkomailta ostettuja. Ja verot kerätään jo valmiiksi tienatuista markoista. Joten eivät ne varsinaista tuottoa ole, koska ne eivät tuo kipeästi kaivattuja euroja ulkomailta Suomeen, mitä esim vihreä talous voisi mukanaan tuoda. Samoin, kuin vihreä ekotalous, jossa mm. säästämisen ja toimivin joukko ja kevyenliikenteen ratkaisujen kautta vähentään mm. henkilöautoilussa menetetyn rahan virtaa ulkomaille.
Tosin Uudessakaupungissa on tehdas, joka tuotannollaan tuo euroja Suomeen. Samoin, kuin vientiin osallistuvat rekat. Joten kyllä henkilöautoilu on pikemminkin tulonsiirtoerä, joten on täysin ymmärrettävää, että sitä pyritään veroluontoisesti ohjaamaan ja myös suitsimaan turhaa henkilöautoilua siten, että esim. luonnonsuojeluun saadaan resursseja.
Parhaiten henkilöautoilun haitat esim. kaupunkialueella korostuvat mm. siten, että jos ihminen on viimeisinä syksyn lämpiminä öinä citykierroksella katsomassa kaupungin miljöötä, sen upeita katuja, bongaamassa lepakkoja tai cityluontoa tai muuten vain katselemassa tähtitaivasta ja kuuta. Niin, eikö vain jokin henkilöauto tule jostain rapisuttamaan tietä lepattavine äänimaailmoineen. Ja, jo pitkältä kuulee sen moottorin ärsyttävän äänen, joka peittää luonnon äänet alleen. Jo se osoittaa, että suurimmassa osassa käytöstään henkilöauto on täysin tarpeeton kapistus erottaen ihmisiä osana siitä luonnosta olemisesta, joka on olennaista.
Parasta olisi, jos Tampereellakin voitaisiin ottaa käyttöön Helsingin mallin mukaiset citypyörät. Joihin kirjaudutaan siten, että esim. luonnolle, ympäristölle ja kevyelleliikenteelle vihamieliset voimat eivät voi sabotoida ihmisten vapaata liikkumisen tahtoa. Vaan jäävät kiinnii, jos he esim. ottavat ihmisille tarkoitetun pyörän henkilöautonsa perään ja jättävät sen palauttamatta. Tällainen citypyöräresurssi yhdistettynä toimivaan joukkoliikenteeseen toisi esille ja alleviivaisi sitä, miten tarpeetonta suurin osa henkilöautoilusta Tampereenkin alueella on.
Henkilöautoilun roolin jäädessä erilaisiksi city autopooleiksi ja yhteis tai osuuskunnallisesti käytössä oleviksi tarkoin säädellyiksi yhteiskäyttöresursseiksi. Tai pitkänmatkalaisten liikkumiseen joukkoliikenteen yhdysparkkipaikoille.Johan oli taas jargonioksennus! Haisee tänne saakka...
- tosivihreetä
Siis perustellaanko sitä ratikkaa jotenkin vihreenä ratkaisuna? Meinaa taas unohtua kuinka paljon ympäristöä jo pelkästään sen rakentaminen kuluttaa, kaikkine purkamisineen ja siltojen vahvistamisineen.
Rantatunnelin tekeminen vei jo sellaisen määrän energiaa kun umpikallioon louhitaan ja räjäytellään ihan ylimääräinen tie, että grynderit pääsee sen päälle taloja rakentamaan. tosivihreetä kirjoitti:
Siis perustellaanko sitä ratikkaa jotenkin vihreenä ratkaisuna? Meinaa taas unohtua kuinka paljon ympäristöä jo pelkästään sen rakentaminen kuluttaa, kaikkine purkamisineen ja siltojen vahvistamisineen.
Rantatunnelin tekeminen vei jo sellaisen määrän energiaa kun umpikallioon louhitaan ja räjäytellään ihan ylimääräinen tie, että grynderit pääsee sen päälle taloja rakentamaan.Kun turhasta henkilöautoilusta luovutaan, niin se säästää energiavaroja ja maan riippuvuutta ulkomaisesta energiasta. Suuri osa maan vaihtotaseen alijäämästä ja ihmisten kotitalousvelasta kulutusluottojen muodossa selittyy henkillöautoilla.
On ymmärrettävä se millaisiin ajoihin henkilöautoa voidaan käyttää. Ja millaisilla matkoilla sen haitat ovat kaikkein suurimmat. Mm. lyhyet matkat ryntäyttämällä kylmiä moottoreita, ovat juuri niitä kaikkein haitallisimpia. Samoin turha tyhjäkäynti jne. Ja juuri näihin tuleekin kaikkein eniten puuttua.
Laittamalla joukkoliikenne ja sen polkupyöräparkisto kuntoon, voidaan lähes kaikki kulkeminen Tampereella hoitaa ilman em. haitallista henkilöautolla kulkemista. Samoin lisäämällä uudenaikaisia citypyöriä kaupunkiin, voidaan henkilöauton käyttäjille tarjota vaihtoehto, jolloin keskusta voidaan säilyttää ihmisten kulkemisen, harrasteiden, palveluiden, työn ja vapaa-ajan alueena. Uusi ja kehittyvä kaupunki voi saada uusia toiminnallisia painopistealueita. Ja Tamperekin oman omaleimaisen vanhan kaupungin, joka perinteineen ja sen palveluineen toimii vastapainona muille kehittyville alueille, sekä kokoaa ihmisiä yhteen. Ihmisten, ympäristön ja luonnonarvojen Tampere on olennaisen tärkeä asia. Ja se kertoo kulttuurien sivistyksen tasosta, kuinka he osaavat hoitaa asiat siten, että luonto ja ympäristö niiden käytön jälkeen ennalistetaan siihen asuunsa, jossa se on ollut ennen ihmisten haittatoimenpiteiden alkamista.
- tottatosiaan
Ohjeet toki koskee niitä, jotka ovat onnettomuuden vaikutusalueella. Ei siis niitä, jotka ovat onnettomuuden etupuolella ajamassa poispäin, tai toisessa tunnelissa, tai Keskustorilla kahvilla. Toimittaja arvioi väärin ajatellessaan, ettei kukaan ole niin tyhmä että tänä itsestäänselvyys pitäisi erikseen mainita.
Kovin moni heikosti liikkumaan kykenevä tuskin on tunnelissa yksin. Ainakin minä olen ottanut tavakseni auttaa muita, jos he apua tarvitsevat. Tuskin olen ainoa.- tapahtuunäin
------Toimittaja arvioi väärin ajatellessaan, ettei kukaan ole niin tyhmä että tänä itsestäänselvyys pitäisi erikseen mainita.----
Suomalaiset ovat niin kovin tottelevaista kansaa ja kun kuulutetaan että "poistu autosta, mene toiseen tunneliin ja jatka kävellen ulkoilmaan" niin sehän tapahtuu. Moni hemmo, ainakin naiset, jättävät auton siihen ja se on sitten laulu seis kaikilta sen takanaolevilta.
----Kovin moni heikosti liikkumaan kykenevä tuskin on tunnelissa yksin.---
Liikuntavammaisia, joilla on käsinhallintalaitteet on autojen ratissa. Ja äiti kahden pikkuskidin kanssa on melkoisen yksin.
---- Ainakin minä olen ottanut tavakseni auttaa muita, jos he apua tarvitsevat. Tuskin olen ainoa. ----
Totuus tulipaloissa on se, että savun ja tulen lähetessä paniikki ja kuolemanpelko iskee kaikkiin ja siinä heikot sotketaan jalkoihin, auttajia ei juuri ole. Kyllä se on monissa suuronnettomuuksissa ja paniikeissa maailmalla nähty ja pitää paikkansa Tampereellakin. - tsot
tapahtuunäin kirjoitti:
------Toimittaja arvioi väärin ajatellessaan, ettei kukaan ole niin tyhmä että tänä itsestäänselvyys pitäisi erikseen mainita.----
Suomalaiset ovat niin kovin tottelevaista kansaa ja kun kuulutetaan että "poistu autosta, mene toiseen tunneliin ja jatka kävellen ulkoilmaan" niin sehän tapahtuu. Moni hemmo, ainakin naiset, jättävät auton siihen ja se on sitten laulu seis kaikilta sen takanaolevilta.
----Kovin moni heikosti liikkumaan kykenevä tuskin on tunnelissa yksin.---
Liikuntavammaisia, joilla on käsinhallintalaitteet on autojen ratissa. Ja äiti kahden pikkuskidin kanssa on melkoisen yksin.
---- Ainakin minä olen ottanut tavakseni auttaa muita, jos he apua tarvitsevat. Tuskin olen ainoa. ----
Totuus tulipaloissa on se, että savun ja tulen lähetessä paniikki ja kuolemanpelko iskee kaikkiin ja siinä heikot sotketaan jalkoihin, auttajia ei juuri ole. Kyllä se on monissa suuronnettomuuksissa ja paniikeissa maailmalla nähty ja pitää paikkansa Tampereellakin.Älä yleistä omaa kykenemättömyyttäsi kaikkien kohdalla vallitsevaksi totuudeksi.
- pupujussit.hihkuu
tsot kirjoitti:
Älä yleistä omaa kykenemättömyyttäsi kaikkien kohdalla vallitsevaksi totuudeksi.
Saattaa paniikki yllättää sinutkin. Vaikka oletkin KOVA JÄTKÄ
tapahtuunäin kirjoitti:
------Toimittaja arvioi väärin ajatellessaan, ettei kukaan ole niin tyhmä että tänä itsestäänselvyys pitäisi erikseen mainita.----
Suomalaiset ovat niin kovin tottelevaista kansaa ja kun kuulutetaan että "poistu autosta, mene toiseen tunneliin ja jatka kävellen ulkoilmaan" niin sehän tapahtuu. Moni hemmo, ainakin naiset, jättävät auton siihen ja se on sitten laulu seis kaikilta sen takanaolevilta.
----Kovin moni heikosti liikkumaan kykenevä tuskin on tunnelissa yksin.---
Liikuntavammaisia, joilla on käsinhallintalaitteet on autojen ratissa. Ja äiti kahden pikkuskidin kanssa on melkoisen yksin.
---- Ainakin minä olen ottanut tavakseni auttaa muita, jos he apua tarvitsevat. Tuskin olen ainoa. ----
Totuus tulipaloissa on se, että savun ja tulen lähetessä paniikki ja kuolemanpelko iskee kaikkiin ja siinä heikot sotketaan jalkoihin, auttajia ei juuri ole. Kyllä se on monissa suuronnettomuuksissa ja paniikeissa maailmalla nähty ja pitää paikkansa Tampereellakin.Vaikka henkilöautoiluissa on aina ja kaikkialla läsnä mainitsemasi em. suuronnettumuuden vaara. Niin silti siirtämällä niiden operointi sellaisiin paikkoihin, joissa niiden haitat muille ihmisille ovat pienimmat, on silti kuitenkin kaikkein kannalta paras ratkaisu ja pienimmän haitan tie. Vaikka se onkin yhteiskunnan ja veronmaksajien kannalta kallista. Ja niillä rahoilla voitaisiin oikeisti hoitaa monia todellisia ongelmia, jotka upotetaan henkilöautoilun erilaisten kustannusten pohjattomaan suohon.
Eräs tapa estää henkilöautojen aiheuttamaa hijaista suuronnettomuutta niiden saasteiden muodossa, on todeta se, että on olemassa aluieta, jonne ihmiset eivät tahdo henkilöautoilun mukanaan tuomia minkäänlaisia riskejä ja haittoja. Ja joissa ihmiset saavat kulkea vapaasti ja huoletta. Eiväthän tavalliset ihmiset tahdo esim. mennä kävelemään keskelle henkilöautojen ajorataa. Vaan vaativat kaikille toimivaa kevyenliikenteen väylästöä. Niin miksi sitten henkilöautojen pitäisi tulla ja viedä ihmisten kulkutilat?- ratikatbussitpois
Greenway kirjoitti:
Vaikka henkilöautoiluissa on aina ja kaikkialla läsnä mainitsemasi em. suuronnettumuuden vaara. Niin silti siirtämällä niiden operointi sellaisiin paikkoihin, joissa niiden haitat muille ihmisille ovat pienimmat, on silti kuitenkin kaikkein kannalta paras ratkaisu ja pienimmän haitan tie. Vaikka se onkin yhteiskunnan ja veronmaksajien kannalta kallista. Ja niillä rahoilla voitaisiin oikeisti hoitaa monia todellisia ongelmia, jotka upotetaan henkilöautoilun erilaisten kustannusten pohjattomaan suohon.
Eräs tapa estää henkilöautojen aiheuttamaa hijaista suuronnettomuutta niiden saasteiden muodossa, on todeta se, että on olemassa aluieta, jonne ihmiset eivät tahdo henkilöautoilun mukanaan tuomia minkäänlaisia riskejä ja haittoja. Ja joissa ihmiset saavat kulkea vapaasti ja huoletta. Eiväthän tavalliset ihmiset tahdo esim. mennä kävelemään keskelle henkilöautojen ajorataa. Vaan vaativat kaikille toimivaa kevyenliikenteen väylästöä. Niin miksi sitten henkilöautojen pitäisi tulla ja viedä ihmisten kulkutilat?Onneksi Konginkankaan täystuhon kaltaista onnettomuutta ei voi tunnelissa tapahtua edes teoriassa, ellei paperirekka tai bussi eksy väärille kaistoille jo ennen tunneliin menoa.
Mutta joukkoliikennevälineisiin en astu koskaan jaloillani. Niissä nimittäin ei voi itse vaikuttaa kohtaloonsa ja siksi kyyti on epämiellyttävää. Lisäksi tuhot ovat joukkotuhotasoa mahdollisissa onnettomuustilanteissa.
Omassa autossa on mukava ja turvallinen kyyti. Lisäksi pääsee määränpäiden välin suoraan vatuloimatta lainkaan vaihtojen kanssa.
- GTi.turbo
onneksi löytyy auto jossa on tehoja 300hv, sillä voi kaasutella tulipaloa pakoon näppärästi
0-100 km/h 8,9s- asuntokoauto
Taitaa olla aika raskas vekotin, jos on noin hidas kiihtymään noilla tehoilla. Tavallinen perheauto ryntää satasen vauhtiin jo 150 hepokatin moottorilla.
- myy.pois
asuntokoauto kirjoitti:
Taitaa olla aika raskas vekotin, jos on noin hidas kiihtymään noilla tehoilla. Tavallinen perheauto ryntää satasen vauhtiin jo 150 hepokatin moottorilla.
Se on uutena iehittänyt 300hp. 30v vanhana jo hengästyy
- ei.pääsyä
myy.pois kirjoitti:
Se on uutena iehittänyt 300hp. 30v vanhana jo hengästyy
Ei niin vanhoilla öljypyssyillä saa tunneliin ajaa. Nehän laukaisee savunhallintapellit ja hälyttää savusukeltajat
- väyrysmersumiäs
pitäiskö laittaa dieselauton pakarin kylkeen pieniputki, jolla voisi tehrä pikkusen savua ihan kiusaksi ja eikun tunneli taas suljettu
- hubaa.tulossa
väyrysmersumiäs kirjoitti:
pitäiskö laittaa dieselauton pakarin kylkeen pieniputki, jolla voisi tehrä pikkusen savua ihan kiusaksi ja eikun tunneli taas suljettu
Katotaan mitä pojat keksii. Voi tulla hubaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .492988Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472851Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242649Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3421715- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193927Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101782Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26780- 44739