Minne keskusta-asukkaat pysäköivät?

topakkatäti

Minne keskustan asukkaat pysäköivät oman autonsa, kun uusiin kerrostaloihin ei rakenneta enää parkkihalleja?

Kadunvarsille? Silloin kaupungin ahnaimmat lappuliisat ovat heti kimpussa. Kadun varrelle mittaripaikoille pysäköinti on kaiken lisäksi hyvin kallista.

Pysäköintitaloihin tai Hämpin parkkiin? Kellään ei ole varaa pysäköidä huippukalliisiin parkkitaloihin eikä Hämpin parkkiin autoaan pidemmäksi aikaa.

No, sitten myydään oma auto ja hypätään ratikkaan. Mikäs siinä, jos sillä pääsee Helsinkiin, Ouluun, Turkuun ja Härmälään ilman vaihtoja.

25

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kriih-krääh

      Ratikalla pääsee mihin vaan. Se on ratkaisu kaikkiin ongelmiin. No on, on

      • hurrrhurrr

        Totta ,onhan tuo huomattu ,sehän tekee rahaakin ,jos siihen laittaa 200 miljoonaa tulee 400 miljoonaa takaisin.
        Ihme laitos ,kuinka maailma voi pärjätä ilman ratikkaa?


    • surhursur

      oikeat investoinnit ovat metka juttu, kansantaloustieteeseen tutustuminen voisi olla paikallaan
      toisinkuin syömävelan otto

      • järkeä.peliin

        Siis oikeat investoinnit. Harvoja palveleva ratikka ei sitä ole


    • topakkatäti

      Kyllä ne oikeat investoinnitkin, kuten ratikka, on rahoitettava. Raha tulee ihan samasta lähteestä kuin kaikki muukin hankintameno, veronmaksajilta. En ole vielä koskaan nähnyt, taivaalta putoilevia seteleitä. On pötyä, että esimerkiksi ratikkaan kulutettu euro tulee kahtena takaisin. Se on täysin kestämätön ajatus.

      • nysse.paras

        Eihän joukkoliikenteellä ole tarkoitus ansaita, vaan kuljettaa ihmisiä. Turvallisesti, joustavasti, nopeasti (koko matka) ja vielä mukavasti, jos mahdollista. Ei siis vaihtoja ajoneuvosta toiseen


      • pellet.räknää
        nysse.paras kirjoitti:

        Eihän joukkoliikenteellä ole tarkoitus ansaita, vaan kuljettaa ihmisiä. Turvallisesti, joustavasti, nopeasti (koko matka) ja vielä mukavasti, jos mahdollista. Ei siis vaihtoja ajoneuvosta toiseen

        Joku pelle esitteli kannattavuuskertoimia oikein kahden desimaalin tarkkuudella


      • ViilettääMuodikkaasti
        nysse.paras kirjoitti:

        Eihän joukkoliikenteellä ole tarkoitus ansaita, vaan kuljettaa ihmisiä. Turvallisesti, joustavasti, nopeasti (koko matka) ja vielä mukavasti, jos mahdollista. Ei siis vaihtoja ajoneuvosta toiseen

        Unohdit tärkeimmän, ne rahaa tuottavat "imagotekijät", jotka vielä erikseen mainitaan ratikka-selonteossa.

        Elikä joukkoliikenteellä ei ole tarkoitus ansaita, eikä kuljettaa, vaan matkustaa muodikkaasti. Ihanasti viilettävä ratikka tuo raikkaan häivähdyksen Helsingin historiallisesta kantakaupungista ja ties vaikka itse San Franciscosta tänne Pirkanmaan maakuntakeskuksen raukoille rajoille. Tällaisia ajatuksia siellä ratikkapäätöstä tekevän joukon mielissä siintää.

        Siinä on lyhyesti ja ytimekkäästi se syy, miksi tuota on tänne ajettu. Mitään rationaalista syytä tuolle ei ole.


      • nysse.paras
        ViilettääMuodikkaasti kirjoitti:

        Unohdit tärkeimmän, ne rahaa tuottavat "imagotekijät", jotka vielä erikseen mainitaan ratikka-selonteossa.

        Elikä joukkoliikenteellä ei ole tarkoitus ansaita, eikä kuljettaa, vaan matkustaa muodikkaasti. Ihanasti viilettävä ratikka tuo raikkaan häivähdyksen Helsingin historiallisesta kantakaupungista ja ties vaikka itse San Franciscosta tänne Pirkanmaan maakuntakeskuksen raukoille rajoille. Tällaisia ajatuksia siellä ratikkapäätöstä tekevän joukon mielissä siintää.

        Siinä on lyhyesti ja ytimekkäästi se syy, miksi tuota on tänne ajettu. Mitään rationaalista syytä tuolle ei ole.

        Totta totta. En maininnut niitä, koska "imagotekijät" ovat täysin abstrakti käsite, eikä perustu mihinkään. Tampere talonkin imagotekijät ovat vielä täysin arvailujen varassa. Uittotunnelin imagotekijät voitaisiin tutkia. Joo


      • persnettoimago
        nysse.paras kirjoitti:

        Totta totta. En maininnut niitä, koska "imagotekijät" ovat täysin abstrakti käsite, eikä perustu mihinkään. Tampere talonkin imagotekijät ovat vielä täysin arvailujen varassa. Uittotunnelin imagotekijät voitaisiin tutkia. Joo

        Paljonkohan tuottaa persnettoa hankkia hölmöläisten imago? Voi olla, että ei huomata sitäkään


    • Nykyajan ihmiset ovat ympäristötietoisia, eivätkä he tahdo sitoutua hankalaan henkilöautoilulla liikkumiseen. Toimiva joukkoliikenne ja kevyenliikenteen verkosto ovat niitä asioita, joita uusissa asuinalueissa arvostetaan. Samoin kuin sitä, että vanhat bussinperä ja henkiköautoilulähiöt modernisoidaan ja jo niille luvattu ratikka tai yhdysliikenne ratikalle saadaan kuntoon.
      Vertaamalla esim. PK seutua ja Tamperetta voidaan todeta, että kiskokalustoon voimakkaasta panostava PK seutu on pärjännyt monilla eri talouden lyhytaikaisiin indekseihin perustuvilla mittareilla paljon paremmin, kuin henkilöautoilunsa kanssa taantuva Tampere. Hyvänä esimerkkinä aiemmin samankaltaisessa tilanteessa kuin nykyinen Tampere on, on ollut Espoo, joka kääntänyt suuntansa ja nykyisin voimakkaasti panostomassa kevyeen raideliikenteesen.
      Myös ympäristö ja luontoarvoissa on voimakas ero PK seudun ja Tamperen välillä. Kaavoituksen avulla PK seudulla ihmisille tärkeät merirantamaisemat on suojeltu siten, että niitä ei rakenneta. Vaan ne ovat ja säilyvät kaikkien ihmiset vapaa-ajan ja virkistyksen käytössä. Vaikka osa rannoista onkin rakennettu. Mutta keskustelu asiasta on kuitenkin käyty ja päätökset tehty. Samoin PK seudulla on monia merkittäviä luonnonsuojelualuita Sipoonkorpi ja Nuuksio eräinä niistä. Keskuspuisto ja pyöräväylä Baana, sekä toimiva citypyöräverkosto, kansalaistori, pop-up toiminta, kävelykadut ja monet muut asiat ovat aidosti ihmisten elämänlaatua parantavia ratkaisuja.
      Kyllä ihmiset myös Tampeella ovat ihan yhtä tärkeitä. Vaikka kaupunki onkin pienempi. Niin on silti syytä muistaa, että SuurTampeen alue on kuitenkin yli 400 000 ihmisen palvelualue. Ja oikeita ratkaisuja tekemällä, ei alueen kehitykselle aseta turhia pullonkauloja.

      • oletNiinSekaisin

        Mitä sää oot ottanu?


      • Viherhippihaihattelua
        oletNiinSekaisin kirjoitti:

        Mitä sää oot ottanu?

        Hamppua se pössyttelee...


    • bbbbbbbbbbb

      400 000 ihmisen palvelualue joista vain murto-osa asuu Hervanta-Lielahti välillä.
      Eikä suinkaan Tampereen taantimiseen ole vaikuttanut autoilu vaan tehtaiden, siis työpaikkojen menetys, ihan hyvin Tampereella pärjättiin ilman ratikkaa noususuhdanteidenkin aikana mikä helvetin mantra siitä on oikein tullut ikäänkuin se saisi talouden nousuun, voi kristus sentään.

      • Kun kaikkien tietämä historia ja faktat ovat hyvin selviä kaikille. Niin oikeastaan ei jää eteen kuin kysymys, kuinka kulkea, kun isot lautat ovat uponneet? Silloin on kehitettävä monipuolinen kudos pienempiä yhteyksiä, joista kenties jonain päivänä, jotkut saavat niin suurta suosioita, että ne ovat kerran niitä isoja. Mutta, että väliaikanakin kaikille on.
        Maan perustuslaki on hyvin yksiselitteinen ja tärkeä asia, kun se tuo esille ihmisten yhdenvertaisuuden periaatetta. Tässä näkökannassa voidaankin aivan oikeutetusti kysyä onko se yhdenvertaisuuden periaatteen mukaista, jos ihmiset isänmaansa tähden ja rakkaudesta sen luontoon eivät tahdo olla mukana missään sellaisessa toiminnassa, jossa niiden kokonaisvaltaista etua ei huomioida. Ja, siten vastustavat turhan henkilöautoilun yhteiskunnalle ja maan luonnolle aiheuttamia moninaisia ongelmia.
        Samoin voidaan kysyä onko se yhdenvertaisuusperiaatteen mukaista, että rakennetaan lähiöitä, joiden pääasiallinen kulkumuoto on sidottu henkilöautoiluun?
        Maan perustuslaissa on myös maininta, että julkisen vallan tulee tukea jokaisen mahdollisuutta itsensä kehittämiseen. Tässä katsantokannassa henkilöautoille rakennettu todellisuus pois sulkee monien ihmisten toiminnan.
        Samoin kuin henkilöautoihin sidottu kulkeminen toimii perustuslaissa mainittua ihmisten oikeutta valita asuinpaikkansa ja elinkeinonsa vastaan. Koska, jos ihminen omantunnon syistä tai muuten tahdo ei voi olla mukana sellaisella, joka tuhlaa yhteiskunnan voimavaroja. Ja ei takaa kaikille yhdenvertaisuutta, niin hänelle ei jätetä muuta vaihtoehtoa kuin valita sellainen asuinpaikka, jossa henkilöautoilu ei ole pääsasiallinen kulkumuoto.
        Ja tämä on monien seutujen ongelma monin eri paikoin. Joukkoliikenteen toimimattomuus jättää alueet kehittymättä. Lähikaupat ja palvelut taantuvat. Ihmisten siirtyessä yhä enenevissä määrin isoihin laatikkomarketeihin toistensa tönittäviksi. Ja samanaikaisesti esim. keskustan aluekin jätetään kehittämättä palvelemaan ihmisten tulevia tarpeita. Kun ainoa vaihtoehto on laatikkomarket ralli, kun toimiva joukkoliikenne torpataan.


      • vvvvvvvvppp

        Sanoo viherpiipertäjä joilla on tunnetusti huono todellisuudentaju...........


      • Viherhippihaihattelua
        Greenway kirjoitti:

        Kun kaikkien tietämä historia ja faktat ovat hyvin selviä kaikille. Niin oikeastaan ei jää eteen kuin kysymys, kuinka kulkea, kun isot lautat ovat uponneet? Silloin on kehitettävä monipuolinen kudos pienempiä yhteyksiä, joista kenties jonain päivänä, jotkut saavat niin suurta suosioita, että ne ovat kerran niitä isoja. Mutta, että väliaikanakin kaikille on.
        Maan perustuslaki on hyvin yksiselitteinen ja tärkeä asia, kun se tuo esille ihmisten yhdenvertaisuuden periaatetta. Tässä näkökannassa voidaankin aivan oikeutetusti kysyä onko se yhdenvertaisuuden periaatteen mukaista, jos ihmiset isänmaansa tähden ja rakkaudesta sen luontoon eivät tahdo olla mukana missään sellaisessa toiminnassa, jossa niiden kokonaisvaltaista etua ei huomioida. Ja, siten vastustavat turhan henkilöautoilun yhteiskunnalle ja maan luonnolle aiheuttamia moninaisia ongelmia.
        Samoin voidaan kysyä onko se yhdenvertaisuusperiaatteen mukaista, että rakennetaan lähiöitä, joiden pääasiallinen kulkumuoto on sidottu henkilöautoiluun?
        Maan perustuslaissa on myös maininta, että julkisen vallan tulee tukea jokaisen mahdollisuutta itsensä kehittämiseen. Tässä katsantokannassa henkilöautoille rakennettu todellisuus pois sulkee monien ihmisten toiminnan.
        Samoin kuin henkilöautoihin sidottu kulkeminen toimii perustuslaissa mainittua ihmisten oikeutta valita asuinpaikkansa ja elinkeinonsa vastaan. Koska, jos ihminen omantunnon syistä tai muuten tahdo ei voi olla mukana sellaisella, joka tuhlaa yhteiskunnan voimavaroja. Ja ei takaa kaikille yhdenvertaisuutta, niin hänelle ei jätetä muuta vaihtoehtoa kuin valita sellainen asuinpaikka, jossa henkilöautoilu ei ole pääsasiallinen kulkumuoto.
        Ja tämä on monien seutujen ongelma monin eri paikoin. Joukkoliikenteen toimimattomuus jättää alueet kehittymättä. Lähikaupat ja palvelut taantuvat. Ihmisten siirtyessä yhä enenevissä määrin isoihin laatikkomarketeihin toistensa tönittäviksi. Ja samanaikaisesti esim. keskustan aluekin jätetään kehittämättä palvelemaan ihmisten tulevia tarpeita. Kun ainoa vaihtoehto on laatikkomarket ralli, kun toimiva joukkoliikenne torpataan.

        Puppusanageneraattori se vain tuottaa loputtomasti jargonia jossa ei ole mitään päätä eikä häntää...


    • vammalastabussi

      se ratikka olis tarvinnut tehdä 50 luvulla ei enään

    • joskaivettaslisää

      Jos kaivettais lisää tunnelia ja hommattais suosista metro

    • valdewart

      paras kun ei tehdä mitään, hyvinhän se on tähänkin asti mennyt ilman ratikkaa, itseasiassa voitaisiin pikkasen palata takaisin ottamalla Hämeenkatu autoilijoille takaisin ja palauttaa Viistokatu,
      se olisi tosiasioiden tunnustamista, ei kaikki uusi ole aina hyväksi
      ihminen ahdistuu ja sairastuu liian suurista muutoksista

      • nysse.paras

        Hankitaan muutama sähkönysse lisää ja peruskorjataan Hämeenkatu. Ei voi olla mahdotonta saada se tasaiseksi


    • hä_hä

      Mitäs siellä keskustassa autoa tarvitsee, maalle pakenemiseenko?

    • samamielessä

      Sama mielessä jos keskustassa asuu niin mihin helvettiin omaa autoa sitten tarvii. Varmaan 6 kilometrin työmatkaa varten mihin pääsis bussillakin.

      • kuneioorahaaniineioo

        Joo, yksin asuva rahaton ei autoa tarvii kun ei ole sitä varaa ostaa "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista".


    • slummiatulee

      Tuo autovihapolitiikka johtaa tietenkin vain yhteen ja jo ennalta selvään lopputulokseen. Ne joilla on varaa omistaa auto ja sitä käyttää eivät keskustaan tule asumaan. Sinne menee vain veroja maksamaton köyhälistö mamut mukaan lukinen ja huumehörhöt.

      Käy kuten jenkkien kaupungeissa on jo käynyt, keskustat ovat vaarallisia slummeja ja elämä on esikaupungeissa. Tampereella elämä leviää myös naapurikuntiin kun kesämökille ei ratikalla pääse ja taksin käyttö maalta työmatkoihin on järjetöntä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      24
      7023
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      28
      4458
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3276
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      182
      3115
    5. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      2118
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      154
      1694
    8. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1668
    9. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1632
    10. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      23
      1602
    Aihe