Postin jakelu annettava yritysten hoidettavaksi

Posti.murroksessa

Valtion on vastattava vain postitoiminnan järjestämisestä. Jakelu tulee avata kokonaan markkinoiden toteutettavaksi.

– Paras tapa turvata hyvät ja tehokkaat jakelupalvelut on yksityisen yritystoiminnan varaan rakentuva palveluiden tuotanto. Postinjakelu kilpailutetaan, ja riittävän pienissä osissa, jotta myös pienet yrittäjät voivat osallistua siihen.

Nyt Postin yleispalveluvelvoite edellyttää, että kirjeet ja pienet paketit on jaettava ja keräiltävä viitenä arkipäivänä viikossa. Tällaisen postin määrä vähenee vuodessa kymmenellä prosentilla, mikä tarkoittaa 70 miljoonan euron tulojen laskua.

Jotta rahat riittävät postinjakoon, Postin on joko kerättävä tuloja muualta tai valtion on tuettava Postia. Tällä hetkellä valtio ei anna rahaa Postille, muttei vastaavasti odota siltä tuottoja. Siksi liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoja ehdotuksistaan postilain uusimiseksi. Postilakiuudistus on tarkoitus viedä eduskuntaan tämän vuoden kuluessa.

27

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo on Suomen Yrittäjien tekstiä ja nimenomaan tekstiä, sillä noin paperinmakuista kommenttia ei edes toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kykenisi omin sanoin suustaan päästämään.

      https://www.yrittajat.fi/satakunnan-yrittajat/a/uutiset/541617-suomen-yrittajat-postin-jakelu-annettava-yritysten-hoidettavaksi

      Ajatus pelkän jakelun järjestämisestä pienten osapäivätyöhön tyytyvien "yritysten" varaan on sinänsä ihan ok, mutta postinkanto on muutakin kuin jakelua. Se muodostuu valtakunnallisesta logistiikkaketjusta, johon sisältyy niin kirjepostia kuin pakettipostiakin, molempia sekä vietäväksi että tuotavaksi kokonaistaloudellisesti mahdollisimman tehokkaalla ja järkevällä tavalla. Tarvitaan myös asiakkaiden palvelupiste, joka nykyisin on useimmiten kauppojen yhteydessä.

      Jos Posti perii itselleen postimaksut, miten se jyvittää maksut muille koko ketjuun osallistuville yrityksille oikeudenmukaisesti, kun noiden ehdotettujen pienyritysten toimintaedellytykset vaihtelevat suuresti eri puolilla maata ja kaupunkien sisälläkin?

      Kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin ajatusta koulukyytien ja kirjepostin jakelusta samalla reissulla en ymmärrä noin lyhyestä kommentista lainkaan.

      • hccu

        Ulkomailla kertovat, että kun postin toimintaa on yksityistetty, niin paketit ja kirjeet ovat alkaneet katoilemaan, ilmeisesti pienipalkkaiset pätkäduunarit haluaa sillaiten lisää rahaa.

        Posti toimii myös muualla kuin kotimaassa. ja on yritysmuotoista kuten yksityinenkin, tosin posti tuotti viime vuona "55,9 milj. € (2015)"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Posti_Group

        No onhan ne postimaksut nousseet ja jos ja kun melko varamasti ala yksityistetään, niin nousee lisää, valiin tulee ns. yksityisiä välikäsiä ahnehtimaan potista.


      • Lakot.eiKuulu.nykyaikaan

        Pystyllä kuin aloitus samaan aiheeseen.

        Varmaan posti tekee kuin esim kun TVL lakkasi olemasta, yksityistettiin tienpito ym liittyvä. TVL jälkeläinen Destia urakoi samoilla apajilla yksityisten kanssa tiekunnossapitoon.
        Myös urakoi muutakin mm tieurakoita, sillat ym..
        Postilla kalustoa voi tulla mukaan urakoimaan.

        Posti tullenee terminaali tyyppiseksi, kuin rekkaliikenne on.
        rekkaliikenteen pakettikuljetus toimii erittäin jouhevasti
        tilaat ennen klo 14, paketti perillä seuraavana puoleltapäivänä, ihan maan päitä lukuunottamatta, siihen jokunen tunti lisää..

        Postinjakelu kilpailutetaan, ja riittävän pienissä osissa, jotta myös pienet yrittäjät voivat osallistua siihen.
        -niin se tulee toimimaan, Ay liike saa haistaa pitkän paskan lakoillaan.
        Sorkimassa aina näihin valtion firmoihin, kuin isäntänä.
        Jo lakkojen takia yksityistettävä. esim taksi isännät ei voi mennä lakkoon. VR junankuljettajia Ay liike vielä pyörittää mielensä mukaan.
        Sekin yksityistää pikkuhiljaa jo lakkojenkin takia.


      • Lakot.eiKuulu.nykyaikaan kirjoitti:

        Pystyllä kuin aloitus samaan aiheeseen.

        Varmaan posti tekee kuin esim kun TVL lakkasi olemasta, yksityistettiin tienpito ym liittyvä. TVL jälkeläinen Destia urakoi samoilla apajilla yksityisten kanssa tiekunnossapitoon.
        Myös urakoi muutakin mm tieurakoita, sillat ym..
        Postilla kalustoa voi tulla mukaan urakoimaan.

        Posti tullenee terminaali tyyppiseksi, kuin rekkaliikenne on.
        rekkaliikenteen pakettikuljetus toimii erittäin jouhevasti
        tilaat ennen klo 14, paketti perillä seuraavana puoleltapäivänä, ihan maan päitä lukuunottamatta, siihen jokunen tunti lisää..

        Postinjakelu kilpailutetaan, ja riittävän pienissä osissa, jotta myös pienet yrittäjät voivat osallistua siihen.
        -niin se tulee toimimaan, Ay liike saa haistaa pitkän paskan lakoillaan.
        Sorkimassa aina näihin valtion firmoihin, kuin isäntänä.
        Jo lakkojen takia yksityistettävä. esim taksi isännät ei voi mennä lakkoon. VR junankuljettajia Ay liike vielä pyörittää mielensä mukaan.
        Sekin yksityistää pikkuhiljaa jo lakkojenkin takia.

        Onko sulla kommenttia tähän:

        >>Jos Posti perii itselleen postimaksut, miten se jyvittää maksut muille koko ketjuun osallistuville yrityksille oikeudenmukaisesti, kun noiden ehdotettujen pienyritysten toimintaedellytykset vaihtelevat suuresti eri puolilla maata ja kaupunkien sisälläkin?<<


      • Posti.on.takaaikaa
        hccu kirjoitti:

        Ulkomailla kertovat, että kun postin toimintaa on yksityistetty, niin paketit ja kirjeet ovat alkaneet katoilemaan, ilmeisesti pienipalkkaiset pätkäduunarit haluaa sillaiten lisää rahaa.

        Posti toimii myös muualla kuin kotimaassa. ja on yritysmuotoista kuten yksityinenkin, tosin posti tuotti viime vuona "55,9 milj. € (2015)"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Posti_Group

        No onhan ne postimaksut nousseet ja jos ja kun melko varamasti ala yksityistetään, niin nousee lisää, valiin tulee ns. yksityisiä välikäsiä ahnehtimaan potista.

        Katoaa niitä postillakin. Yksityisen täytyy hoitaa hyvin leiviskänsä, tulee luonnonlaki muuten vastaan, ei ihmiset huoli sitä enään toimijaksi. Markkinatalous on niin raakaa.
        Ay-liike saadaan näin pois pilaamasta ilmaa. Ei kannata vetää mukana isoa herralaumaa ay liikkeestä.
        Teksiviestit on jo paljon ilmoituksina, että saat pakettisi hakea mm Matkahuolto, R-kioskit, huoltoasemat. Kun vähän isompaa rekkafirmat tuo yllättävän halvalla kotiin saakka, tai firmaan.
        Pienet jakeluautot jakaa kotiin, esim viimeisin Saksasta juuri alle 10 euron matkakulu kotiin saakka, siihen saa olla kymmeniäkiloja painava jo.


      • Posti.on.takaaikaa kirjoitti:

        Katoaa niitä postillakin. Yksityisen täytyy hoitaa hyvin leiviskänsä, tulee luonnonlaki muuten vastaan, ei ihmiset huoli sitä enään toimijaksi. Markkinatalous on niin raakaa.
        Ay-liike saadaan näin pois pilaamasta ilmaa. Ei kannata vetää mukana isoa herralaumaa ay liikkeestä.
        Teksiviestit on jo paljon ilmoituksina, että saat pakettisi hakea mm Matkahuolto, R-kioskit, huoltoasemat. Kun vähän isompaa rekkafirmat tuo yllättävän halvalla kotiin saakka, tai firmaan.
        Pienet jakeluautot jakaa kotiin, esim viimeisin Saksasta juuri alle 10 euron matkakulu kotiin saakka, siihen saa olla kymmeniäkiloja painava jo.

        Eivätpä ne maksut Postillakaan käytännössä sen suurempia ole. Mitä lie kokoomuslaista touhua moinen pikku hintojen kauhistelu?


      • Edelleen
        Posti.on.takaaikaa kirjoitti:

        Katoaa niitä postillakin. Yksityisen täytyy hoitaa hyvin leiviskänsä, tulee luonnonlaki muuten vastaan, ei ihmiset huoli sitä enään toimijaksi. Markkinatalous on niin raakaa.
        Ay-liike saadaan näin pois pilaamasta ilmaa. Ei kannata vetää mukana isoa herralaumaa ay liikkeestä.
        Teksiviestit on jo paljon ilmoituksina, että saat pakettisi hakea mm Matkahuolto, R-kioskit, huoltoasemat. Kun vähän isompaa rekkafirmat tuo yllättävän halvalla kotiin saakka, tai firmaan.
        Pienet jakeluautot jakaa kotiin, esim viimeisin Saksasta juuri alle 10 euron matkakulu kotiin saakka, siihen saa olla kymmeniäkiloja painava jo.

        "valiin tulee ns. yksityisiä välikäsiä ahnehtimaan potista."

        Se ei muutu mihinkään. Malliksi muualta yksityisestä:

        "Euroopassa haetaan tehokkuutta yksityistämisen ja kilpailun lisäämisen kautta. Tulilinjalla ovat julkiset palvelut ja varsinkin terveydenhuolto. Tässäkin Ameriikka opettaa, ettei asia ole aivan yksinkertainen.

        Yhdysvaltojen terveydenhuoltojärjestelmä vie rahaa henkilöä kohti laskettuna eniten maailmassa; noin 2,5-kertaisesti sen, mitä esimerkiksi Englannissa, ja silti osa kansasta jää hoidon ulkopuolelle.
        Yksityistetty terveydenhuolto näyttää tehottomalta eikä toimi kunnolla.

        "Kanadassa on valtiollinen terveydenhuolto, USA:ssa yksityinen, USA:n terveydenhuollon pelkkä byrokratia on kolme kertaa suurempi ja kalliimpi kuin Kanadan."

        "Vahainkotijärjestelmä joka maksaa, yksityinen:
        Tarvittiin kansanliikettä, ettei veteraaneja putsattu kaikesta rahasta."

        http://www.pjoy.fi/lehdet/te040521.htm

        Vahainkotijärjestelmä joka maksaa, yksityinen:

        Tarvittiin kansanliikettä ja verorahoja, ettei veteraaneja putsattu kaikesta rahasta ja osaa heitetty pihalle kun vanhainkoti yksityistettiin isolle firmalle, maksukorotuksissa puhuttiin tuhannenkin euron korotuksista kuukaudessa, vain kansanliikkeen kapina sai korotukset laskemaan viiteensataan euroon kuussa, kunta sitten maksoi osan korotuksista.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/2639322/yksityistaminen-tulee-kalliiksi


      • Esimerkin.omaisesti
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Onko sulla kommenttia tähän:

        >>Jos Posti perii itselleen postimaksut, miten se jyvittää maksut muille koko ketjuun osallistuville yrityksille oikeudenmukaisesti, kun noiden ehdotettujen pienyritysten toimintaedellytykset vaihtelevat suuresti eri puolilla maata ja kaupunkien sisälläkin?<<

        Järjestelykysymyksiä vain. Näitä on jo toiminnassa, erifirmat hoitaa eriosuuksia. He jyvittävät maksut toisilleen sovitun kaavan mukaan.
        Rekkafirma toimijat muuttuu pitkällä matkalla, esim ulkomaan tilauksissa, esim takavuosina tuli iso telkkari Ranskasta, 24,80 € oli kuljetus, vielä erillistavarana, pystyssä, paino oli n 38 kg, alkupään toi Ranskalainen kuljetusfirma, välillä muuttui Saksassa Ruotsalainen kuljetusfirma, Suomen osuuden hoiti posti. Tällä oli nouto postista sovittu. Noin esimerkkinä vain.
        Ihan kuin ostaa matkahuollosta bussilipun, jossa matkalla useitakin liikennöitsijöitä. Siihen heillä valmiita tietokoneohjelmia jotka laskee automaattisesti kunkin osuuden. Ei niitä enään kynällä lupiaskiin piirusteta.


      • middle.man
        Edelleen kirjoitti:

        "valiin tulee ns. yksityisiä välikäsiä ahnehtimaan potista."

        Se ei muutu mihinkään. Malliksi muualta yksityisestä:

        "Euroopassa haetaan tehokkuutta yksityistämisen ja kilpailun lisäämisen kautta. Tulilinjalla ovat julkiset palvelut ja varsinkin terveydenhuolto. Tässäkin Ameriikka opettaa, ettei asia ole aivan yksinkertainen.

        Yhdysvaltojen terveydenhuoltojärjestelmä vie rahaa henkilöä kohti laskettuna eniten maailmassa; noin 2,5-kertaisesti sen, mitä esimerkiksi Englannissa, ja silti osa kansasta jää hoidon ulkopuolelle.
        Yksityistetty terveydenhuolto näyttää tehottomalta eikä toimi kunnolla.

        "Kanadassa on valtiollinen terveydenhuolto, USA:ssa yksityinen, USA:n terveydenhuollon pelkkä byrokratia on kolme kertaa suurempi ja kalliimpi kuin Kanadan."

        "Vahainkotijärjestelmä joka maksaa, yksityinen:
        Tarvittiin kansanliikettä, ettei veteraaneja putsattu kaikesta rahasta."

        http://www.pjoy.fi/lehdet/te040521.htm

        Vahainkotijärjestelmä joka maksaa, yksityinen:

        Tarvittiin kansanliikettä ja verorahoja, ettei veteraaneja putsattu kaikesta rahasta ja osaa heitetty pihalle kun vanhainkoti yksityistettiin isolle firmalle, maksukorotuksissa puhuttiin tuhannenkin euron korotuksista kuukaudessa, vain kansanliikkeen kapina sai korotukset laskemaan viiteensataan euroon kuussa, kunta sitten maksoi osan korotuksista.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/2639322/yksityistaminen-tulee-kalliiksi

        Välikäsiä isolla palkalla:

        "Meni aamulla kaurapuuro väärään kurkkuun. Ja ruokahalu. Hienoa Espoo, hienoa! Voi jumalauta. Voiko tollasta oikeesti tapahtua, vieläpä Itsenäisyyspäivän aikaan?

        Lisätietona mainittakoon, että Medone Oy:n toimitusjohtajan pääomatulot vuonna 2004 olivat 7300000 euroa. Päälle ansiotuloja noin miljoona euroa.

        (lähde: HS 8.12.2005)

        Veteraaneja uhkaa lähtö Kuusikodin hoitokodista
        Hoitomaksut nousevat jopa tuhannella eurolla kuukaudessa

        Veteraaneja uhkaa lähtö Kuusikodin hoitokodista

        Sotaveteraanien hoivakotina Espoon Nuuksiossa toimivan Kuusikodin ympärillä kiehuu. Ensi vuoden alusta veteraanien hoivapalvelut siirtyvät Kuusikoti-yhdistykseltä yksityisen ´Medone-palveluyrityksen vastuulle. Samalla veteraanien hoitokustannuksia ja hoitokodin henkilökunnan työehtoja tarkistetaan.

        Palveluita tarjoava Medone on alustavasti ilmoittanut nostavansa kuukausittaista palvelumaksua jopa noin tuhannella eurolla. Tämän jälkeen kaikilla hoitokodissa asuvilla 66 veteraanilla ja lotalla ei välttämättä ole varaa kustantaa asumistaan.
        Medone on tarjoutunut tinkimään palvelukustannuksista vain siinä tapauksessa, että Espoon kaupunki ottaa niistä osan maksaakseen. Espoon kaupungin, Medonen ja Kuusikodin edustajat puivat tulevia muutoksia tänään.

        "Mahdottomalta se kuulostaa. Moni pullahtaisi täältä pois, ei meillä ole varaa korkeampiin kustannuksiin", arvioivat sodan käyneet Lars Granqvist, 92, Erkki Aaltoila, 90, ja Leo Apo, 79, uusia palvelumaksuja.
        "Minä saan 1 500 euroa eläkettä kuukaudessa. Käytännössä kaikki menee jo nyt täällä asumiseen", puoli vuotta Kuusikodissa asunut Apo kertoo.
        Henkilökunnan työehtoja aiotaan myös heikentää. Hoitokodin henkilökunta otetaan uuteen yritykseen uusina työntekijöinä. Tämä tarkoittaa ainakin palkkojen huonontamista.
        Aloite työsuhteiden tarkistamisesta on alun perin tullut Espoon kaupungilta.

        Veteraanit pelkäävät, että asiansa osaava henkilökunta hakeutuu muihin töihin. He ovat myös tuohtuneita tavasta, jolla reilun 30 ihmisen työyhteisöä on kohdeltu.
        "Täällä olevat hoitajat ovat tehneet erittäin hyvää työtä. Nyt heille tarjotaan palkanalennusta", Lars Granqvist puistelee päätään.
        "Pelkäämme hoitokodin hyvän hengen katoavan. Ei uusi yritys välttämättä halua pitää täällä vakituista henkilökuntaa, vaan ihmisiä siirretään eri tehtäviin yrityksen tarpeiden mukaan", veteraanit epäilevät.
        Kuusikodin ongelmia käsiteltiin ensimmäisen kerran jo kymmenen vuotta sitten. Silloin Espoon kaupunki lupasi ottaa vastuulleen sekä kiinteistön että veteraanien hoitopalvelut.

        Kiinteistön kaupunki ottikin haltuunsa, mutta hoitopalveluiden osalta päätökset viipyivät vuosia. Sitten niistä järjestettiin tarjouskilpailu. Järjestelyistä kerrottiin veteraaneille ja henkilökunnalle ilmoitusluontoisena asiana marraskuussa.

        http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=10346&page=8&p=552844&viewfull=1#post552844


      • paratiisiverot
        middle.man kirjoitti:

        Välikäsiä isolla palkalla:

        "Meni aamulla kaurapuuro väärään kurkkuun. Ja ruokahalu. Hienoa Espoo, hienoa! Voi jumalauta. Voiko tollasta oikeesti tapahtua, vieläpä Itsenäisyyspäivän aikaan?

        Lisätietona mainittakoon, että Medone Oy:n toimitusjohtajan pääomatulot vuonna 2004 olivat 7300000 euroa. Päälle ansiotuloja noin miljoona euroa.

        (lähde: HS 8.12.2005)

        Veteraaneja uhkaa lähtö Kuusikodin hoitokodista
        Hoitomaksut nousevat jopa tuhannella eurolla kuukaudessa

        Veteraaneja uhkaa lähtö Kuusikodin hoitokodista

        Sotaveteraanien hoivakotina Espoon Nuuksiossa toimivan Kuusikodin ympärillä kiehuu. Ensi vuoden alusta veteraanien hoivapalvelut siirtyvät Kuusikoti-yhdistykseltä yksityisen ´Medone-palveluyrityksen vastuulle. Samalla veteraanien hoitokustannuksia ja hoitokodin henkilökunnan työehtoja tarkistetaan.

        Palveluita tarjoava Medone on alustavasti ilmoittanut nostavansa kuukausittaista palvelumaksua jopa noin tuhannella eurolla. Tämän jälkeen kaikilla hoitokodissa asuvilla 66 veteraanilla ja lotalla ei välttämättä ole varaa kustantaa asumistaan.
        Medone on tarjoutunut tinkimään palvelukustannuksista vain siinä tapauksessa, että Espoon kaupunki ottaa niistä osan maksaakseen. Espoon kaupungin, Medonen ja Kuusikodin edustajat puivat tulevia muutoksia tänään.

        "Mahdottomalta se kuulostaa. Moni pullahtaisi täältä pois, ei meillä ole varaa korkeampiin kustannuksiin", arvioivat sodan käyneet Lars Granqvist, 92, Erkki Aaltoila, 90, ja Leo Apo, 79, uusia palvelumaksuja.
        "Minä saan 1 500 euroa eläkettä kuukaudessa. Käytännössä kaikki menee jo nyt täällä asumiseen", puoli vuotta Kuusikodissa asunut Apo kertoo.
        Henkilökunnan työehtoja aiotaan myös heikentää. Hoitokodin henkilökunta otetaan uuteen yritykseen uusina työntekijöinä. Tämä tarkoittaa ainakin palkkojen huonontamista.
        Aloite työsuhteiden tarkistamisesta on alun perin tullut Espoon kaupungilta.

        Veteraanit pelkäävät, että asiansa osaava henkilökunta hakeutuu muihin töihin. He ovat myös tuohtuneita tavasta, jolla reilun 30 ihmisen työyhteisöä on kohdeltu.
        "Täällä olevat hoitajat ovat tehneet erittäin hyvää työtä. Nyt heille tarjotaan palkanalennusta", Lars Granqvist puistelee päätään.
        "Pelkäämme hoitokodin hyvän hengen katoavan. Ei uusi yritys välttämättä halua pitää täällä vakituista henkilökuntaa, vaan ihmisiä siirretään eri tehtäviin yrityksen tarpeiden mukaan", veteraanit epäilevät.
        Kuusikodin ongelmia käsiteltiin ensimmäisen kerran jo kymmenen vuotta sitten. Silloin Espoon kaupunki lupasi ottaa vastuulleen sekä kiinteistön että veteraanien hoitopalvelut.

        Kiinteistön kaupunki ottikin haltuunsa, mutta hoitopalveluiden osalta päätökset viipyivät vuosia. Sitten niistä järjestettiin tarjouskilpailu. Järjestelyistä kerrottiin veteraaneille ja henkilökunnalle ilmoitusluontoisena asiana marraskuussa.

        http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=10346&page=8&p=552844&viewfull=1#post552844

        Veroja paratiisiin:

        " MedOne-Attendolle, jonka lopulliset omistajat - IK Kapital ja Augustus International - löytyvät jälleen veroparatiisista. Ja myös tähän varjotalouden rahastoon ovat sijoittaneet yhteisiä varojamme Varma ja Tapiola. "

        http://timoharakka.blogspot.fi/2011/11/verovaroilla-veroparatiisiin.html


      • Esimerkin.omaisesti kirjoitti:

        Järjestelykysymyksiä vain. Näitä on jo toiminnassa, erifirmat hoitaa eriosuuksia. He jyvittävät maksut toisilleen sovitun kaavan mukaan.
        Rekkafirma toimijat muuttuu pitkällä matkalla, esim ulkomaan tilauksissa, esim takavuosina tuli iso telkkari Ranskasta, 24,80 € oli kuljetus, vielä erillistavarana, pystyssä, paino oli n 38 kg, alkupään toi Ranskalainen kuljetusfirma, välillä muuttui Saksassa Ruotsalainen kuljetusfirma, Suomen osuuden hoiti posti. Tällä oli nouto postista sovittu. Noin esimerkkinä vain.
        Ihan kuin ostaa matkahuollosta bussilipun, jossa matkalla useitakin liikennöitsijöitä. Siihen heillä valmiita tietokoneohjelmia jotka laskee automaattisesti kunkin osuuden. Ei niitä enään kynällä lupiaskiin piirusteta.

        Ota huomioon se lähijakelukin: Jakelun todelliset kustannukset vaihtelevat suuresti jo kaupunkien sisälläkin, puhumattakaan maaseudun syrjäkylistä. Toistaiseksi lähtökohtana on ollut, että rahat syrjäkylien jakelijoiden palkat rahoitetaan suurelta osin voitosta, jonka Posti saa tiheästi asutettujen kaupunkikeskustojen jakelun edullisuudesta. Postimaksut ovat koko maassa samat. Eivät tuollaiset asiat ole mitään pelkkiä järjestelykysymyksiä.


      • Kokenut.tietää
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Eivätpä ne maksut Postillakaan käytännössä sen suurempia ole. Mitä lie kokoomuslaista touhua moinen pikku hintojen kauhistelu?

        Lisään vielä esimerkin omaisesti esim. tämän, jota itse olen paljon käyttänyt, itselle ja muille, jos vaikka naapurin kanssa tekee tilauksen, ei päätä huimaa matkaosuus..
        http://www.autonvaraosat24.fi/
        Kuljetuskulut on poljettu kyllä niin alas, ja Saksasta asti vielä tulee.
        Nämä tulee kotiportaille asti, jos ei ole kotona, heittävät portaille, tai siihen välittömään läheisyyteen. Jotkut saattaa vaatia raksin tilaukseen, että saa näin jättää. Tämä jakelija soittaa aina vähän ennen, että onko vastaanottajaa, siinäkin saa sovittua, että heitä vain portaille.

        Kun faktaa, ei tarvitse olla tiedosta vajaa.


      • paratiisiverotus
        hccu kirjoitti:

        Ulkomailla kertovat, että kun postin toimintaa on yksityistetty, niin paketit ja kirjeet ovat alkaneet katoilemaan, ilmeisesti pienipalkkaiset pätkäduunarit haluaa sillaiten lisää rahaa.

        Posti toimii myös muualla kuin kotimaassa. ja on yritysmuotoista kuten yksityinenkin, tosin posti tuotti viime vuona "55,9 milj. € (2015)"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Posti_Group

        No onhan ne postimaksut nousseet ja jos ja kun melko varamasti ala yksityistetään, niin nousee lisää, valiin tulee ns. yksityisiä välikäsiä ahnehtimaan potista.

        Joo, kyllä posti myydään, yhtiöitettyhän se jo on ja sen jälkeen se hiukka pilkotaan vanhan kaavan mukaisesti ja lopulta tuottavin osa ja tietysti voitot päätyy ulkomaiseen omistukseen, jopa veroparatiiseihin, kuten tuolla terveydenhuollon puolella kävi.

        Ketäs kepulaisia voisi yhdistää veroparatiisifirmoihin tai vastaaviin verosuunnittelufirmoihin?


      • Kokenut.tietää kirjoitti:

        Lisään vielä esimerkin omaisesti esim. tämän, jota itse olen paljon käyttänyt, itselle ja muille, jos vaikka naapurin kanssa tekee tilauksen, ei päätä huimaa matkaosuus..
        http://www.autonvaraosat24.fi/
        Kuljetuskulut on poljettu kyllä niin alas, ja Saksasta asti vielä tulee.
        Nämä tulee kotiportaille asti, jos ei ole kotona, heittävät portaille, tai siihen välittömään läheisyyteen. Jotkut saattaa vaatia raksin tilaukseen, että saa näin jättää. Tämä jakelija soittaa aina vähän ennen, että onko vastaanottajaa, siinäkin saa sovittua, että heitä vain portaille.

        Kun faktaa, ei tarvitse olla tiedosta vajaa.

        Vitut jostain muutaman sentin eroista lähetyskustannuksista. Ongelma korkeintaan köyhille kokoomuslaisille.


      • Härski.Ay-liike
        middle.man kirjoitti:

        Välikäsiä isolla palkalla:

        "Meni aamulla kaurapuuro väärään kurkkuun. Ja ruokahalu. Hienoa Espoo, hienoa! Voi jumalauta. Voiko tollasta oikeesti tapahtua, vieläpä Itsenäisyyspäivän aikaan?

        Lisätietona mainittakoon, että Medone Oy:n toimitusjohtajan pääomatulot vuonna 2004 olivat 7300000 euroa. Päälle ansiotuloja noin miljoona euroa.

        (lähde: HS 8.12.2005)

        Veteraaneja uhkaa lähtö Kuusikodin hoitokodista
        Hoitomaksut nousevat jopa tuhannella eurolla kuukaudessa

        Veteraaneja uhkaa lähtö Kuusikodin hoitokodista

        Sotaveteraanien hoivakotina Espoon Nuuksiossa toimivan Kuusikodin ympärillä kiehuu. Ensi vuoden alusta veteraanien hoivapalvelut siirtyvät Kuusikoti-yhdistykseltä yksityisen ´Medone-palveluyrityksen vastuulle. Samalla veteraanien hoitokustannuksia ja hoitokodin henkilökunnan työehtoja tarkistetaan.

        Palveluita tarjoava Medone on alustavasti ilmoittanut nostavansa kuukausittaista palvelumaksua jopa noin tuhannella eurolla. Tämän jälkeen kaikilla hoitokodissa asuvilla 66 veteraanilla ja lotalla ei välttämättä ole varaa kustantaa asumistaan.
        Medone on tarjoutunut tinkimään palvelukustannuksista vain siinä tapauksessa, että Espoon kaupunki ottaa niistä osan maksaakseen. Espoon kaupungin, Medonen ja Kuusikodin edustajat puivat tulevia muutoksia tänään.

        "Mahdottomalta se kuulostaa. Moni pullahtaisi täältä pois, ei meillä ole varaa korkeampiin kustannuksiin", arvioivat sodan käyneet Lars Granqvist, 92, Erkki Aaltoila, 90, ja Leo Apo, 79, uusia palvelumaksuja.
        "Minä saan 1 500 euroa eläkettä kuukaudessa. Käytännössä kaikki menee jo nyt täällä asumiseen", puoli vuotta Kuusikodissa asunut Apo kertoo.
        Henkilökunnan työehtoja aiotaan myös heikentää. Hoitokodin henkilökunta otetaan uuteen yritykseen uusina työntekijöinä. Tämä tarkoittaa ainakin palkkojen huonontamista.
        Aloite työsuhteiden tarkistamisesta on alun perin tullut Espoon kaupungilta.

        Veteraanit pelkäävät, että asiansa osaava henkilökunta hakeutuu muihin töihin. He ovat myös tuohtuneita tavasta, jolla reilun 30 ihmisen työyhteisöä on kohdeltu.
        "Täällä olevat hoitajat ovat tehneet erittäin hyvää työtä. Nyt heille tarjotaan palkanalennusta", Lars Granqvist puistelee päätään.
        "Pelkäämme hoitokodin hyvän hengen katoavan. Ei uusi yritys välttämättä halua pitää täällä vakituista henkilökuntaa, vaan ihmisiä siirretään eri tehtäviin yrityksen tarpeiden mukaan", veteraanit epäilevät.
        Kuusikodin ongelmia käsiteltiin ensimmäisen kerran jo kymmenen vuotta sitten. Silloin Espoon kaupunki lupasi ottaa vastuulleen sekä kiinteistön että veteraanien hoitopalvelut.

        Kiinteistön kaupunki ottikin haltuunsa, mutta hoitopalveluiden osalta päätökset viipyivät vuosia. Sitten niistä järjestettiin tarjouskilpailu. Järjestelyistä kerrottiin veteraaneille ja henkilökunnalle ilmoitusluontoisena asiana marraskuussa.

        http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=10346&page=8&p=552844&viewfull=1#post552844

        Sehän kuin Ay liikkeen asuntobisnes, vuokrien korotuksilla elävät, ja suuret voitot. Ja mikä hämmästyttävintä, ovat tulot verottomia.
        mm Metalliliiton toimitiloja korjataan yli 6 miljoonalla VVO vuokrien korotuksilla.


      • veritusparatiisi
        paratiisiverotus kirjoitti:

        Joo, kyllä posti myydään, yhtiöitettyhän se jo on ja sen jälkeen se hiukka pilkotaan vanhan kaavan mukaisesti ja lopulta tuottavin osa ja tietysti voitot päätyy ulkomaiseen omistukseen, jopa veroparatiiseihin, kuten tuolla terveydenhuollon puolella kävi.

        Ketäs kepulaisia voisi yhdistää veroparatiisifirmoihin tai vastaaviin verosuunnittelufirmoihin?

        "Ketäs kepulaisia voisi yhdistää veroparatiisifirmoihin tai vastaaviin verosuunnittelufirmoihin?"

        Oli tommottia uutisia:

        "Ministeri Berner mukana veroparatiisiyhtiössä

        Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner oli pitkään hallituksen jäsen luxemburgilaisessa yhtiössä.

        Ministeri Anne Berner (kesk.) on toiminut johtotehtävissä veroparatiisiyhtiössä, jonka toimintaan liittyy myös verosuunnittelua.

        Kyse on tiettävästi ensimmäisestä tapauksesta Suomessa, jossa hallituksen ministeri on ollut mukana verokeidasyhtiössä."

        http://yle.fi/uutiset/3-8288620


      • Nykytyyliin
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Vitut jostain muutaman sentin eroista lähetyskustannuksista. Ongelma korkeintaan köyhille kokoomuslaisille.

        Kyllä se tuntuu, kun firmoja jotka paljon käyttää, ja asiakashan se aina kaiken maksaa. Tuntuu nuo rahtikulut poljettu jo niin alas rekkafirmoilla, kilpailuko sitä teetättää ? varmaan.
        Tämä nykykauppa mennyt paljon siihen, ettei ole hyllyssä, tilataan, huomenna paikalla, en nyt tarkoita ruokakauppaa.


      • hehheehhee
        Härski.Ay-liike kirjoitti:

        Sehän kuin Ay liikkeen asuntobisnes, vuokrien korotuksilla elävät, ja suuret voitot. Ja mikä hämmästyttävintä, ovat tulot verottomia.
        mm Metalliliiton toimitiloja korjataan yli 6 miljoonalla VVO vuokrien korotuksilla.

        Jaha ja höyrypäinen itseään troistava agendamies iski jälleen ay,vvo,ay,vvo,ay jne ;)

        " Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin kohdalle osui ainakin seitsemän nollaa eikä kukaan edes keskustele rosiksesta. Kansainvälinen tutkivien journalistien yhteistyöverkosto ICIJ julkaisi marraskuun alussa asiakirjoja, joiden mukaan Juncker oli Luxemburgin pääministerinä luomassa verosopimusjärjestelmää, joka teki finanssivaltiosta käytännössä kansainvälisten suuryritysten veroparatiisin.

        Sadat yhtiöt, mukaan lukien Apple, Pepsi, Ikea ja Heinz, ovat hyötyneet Junckerin pääministerikaudella tehdyistä verohelpotuksista. Joulukuussa julkaistiin uusia yksityiskohtia "aggressiivisista verorakenteista". Niitä ovat neuvotelleet Disney, Koch Industries, Skype, Ernst & Young, KPMG, PwC ja Deloitte. "

        http://www.city.fi/blogit/vapaamatkustaja/verotonta joulua/128905

        Eiks sillä Bernerillä ollut jotain tekoa tuon Deloitten kanssa?


      • Täysi.torvelo.punikki
        veritusparatiisi kirjoitti:

        "Ketäs kepulaisia voisi yhdistää veroparatiisifirmoihin tai vastaaviin verosuunnittelufirmoihin?"

        Oli tommottia uutisia:

        "Ministeri Berner mukana veroparatiisiyhtiössä

        Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner oli pitkään hallituksen jäsen luxemburgilaisessa yhtiössä.

        Ministeri Anne Berner (kesk.) on toiminut johtotehtävissä veroparatiisiyhtiössä, jonka toimintaan liittyy myös verosuunnittelua.

        Kyse on tiettävästi ensimmäisestä tapauksesta Suomessa, jossa hallituksen ministeri on ollut mukana verokeidasyhtiössä."

        http://yle.fi/uutiset/3-8288620

        Et huomannut aloitusta, miten oli postista ja yleensä matkakuluista puhetta, ettei mainintaa Berneristä.
        Oletko aivan pöljä ?
        Tyhmä saa olla. muttei pöljä.
        Ihme kansaneleke vinkuja.


      • Nykytyyliin kirjoitti:

        Kyllä se tuntuu, kun firmoja jotka paljon käyttää, ja asiakashan se aina kaiken maksaa. Tuntuu nuo rahtikulut poljettu jo niin alas rekkafirmoilla, kilpailuko sitä teetättää ? varmaan.
        Tämä nykykauppa mennyt paljon siihen, ettei ole hyllyssä, tilataan, huomenna paikalla, en nyt tarkoita ruokakauppaa.

        >>Tämä nykykauppa mennyt paljon siihen, ettei ole hyllyssä, tilataan, huomenna paikalla, en nyt tarkoita ruokakauppaa.<<

        Just siks, että kuljetuskustannukset muodostavat tuotteen loppuhinnasta naurettavan pienen osan verrattuna omiin varastointikustannuksiin.


      • kokemusta.on
        Täysi.torvelo.punikki kirjoitti:

        Et huomannut aloitusta, miten oli postista ja yleensä matkakuluista puhetta, ettei mainintaa Berneristä.
        Oletko aivan pöljä ?
        Tyhmä saa olla. muttei pöljä.
        Ihme kansaneleke vinkuja.

        Tähän sopii hyvin yksityistäminen ja veroparatiisit, se kun on ihan faktaakin eikä pelkkiä älyttömiä aasinsiltoja kuten AY/vvo juttusi yleensä.. Eihän Posti ensimmäinen asia ole joka yksityistetään ja myydään pois ja josta voitot sitten valuvat ulkomaille ja veroparatiiseihin, kyse on valitusta politiikasta ja se on valitettavasti myös kepulaisten politiikkaa, rahat maasta ulos.

        Noutoposteista tai siis yksityisistä postin korvikkeista sen verran asian jatkoksi, että aika huonoja kokemuksia on, kun eivät meinaa niiden löytää vaihtuvat työntekijät edes paketteja, on jopa pitänyt neuvoa. On myös joutunut menemään toiseen noutopostiin, josta sitten lähetettiin takaisin siihen jossa olin jo ollut ja jossa ko. paketti sitten lopulta löytyi. Kerran tälläisestä noutopostista kehoitettiin ihan oikeasti menemään Postiin, jolloin taas piti työntekijää opastaa, että otapa nyt tuollainen paketti ja tarkista siitä se numero ja nimi.

        Silloin kun Posti oli tuossa aivan likellä, siellä ei ollut tuollaisia ongelmia koskaan, mutta se siirrettiin kauas automatkan päähän, kun postia alettiin ajaa alas ja saattaa se hiljalleen myyntikuntoon, palvelu se hiukka heikkeni joskin hinnat nousivat.

        Kohta muuten postinkannossakin siirrytään lokerokantoon kerrostaloissakin, siinä sitä on ihmettelemistä monille liinkuntarajoitteisille ja muillekin, joskus tullut asuttua sellaisessakin talossa jossa kysinen käytäntö oli, ei ollut ovessa edes postiluukkua.


      • kokemusta.on kirjoitti:

        Tähän sopii hyvin yksityistäminen ja veroparatiisit, se kun on ihan faktaakin eikä pelkkiä älyttömiä aasinsiltoja kuten AY/vvo juttusi yleensä.. Eihän Posti ensimmäinen asia ole joka yksityistetään ja myydään pois ja josta voitot sitten valuvat ulkomaille ja veroparatiiseihin, kyse on valitusta politiikasta ja se on valitettavasti myös kepulaisten politiikkaa, rahat maasta ulos.

        Noutoposteista tai siis yksityisistä postin korvikkeista sen verran asian jatkoksi, että aika huonoja kokemuksia on, kun eivät meinaa niiden löytää vaihtuvat työntekijät edes paketteja, on jopa pitänyt neuvoa. On myös joutunut menemään toiseen noutopostiin, josta sitten lähetettiin takaisin siihen jossa olin jo ollut ja jossa ko. paketti sitten lopulta löytyi. Kerran tälläisestä noutopostista kehoitettiin ihan oikeasti menemään Postiin, jolloin taas piti työntekijää opastaa, että otapa nyt tuollainen paketti ja tarkista siitä se numero ja nimi.

        Silloin kun Posti oli tuossa aivan likellä, siellä ei ollut tuollaisia ongelmia koskaan, mutta se siirrettiin kauas automatkan päähän, kun postia alettiin ajaa alas ja saattaa se hiljalleen myyntikuntoon, palvelu se hiukka heikkeni joskin hinnat nousivat.

        Kohta muuten postinkannossakin siirrytään lokerokantoon kerrostaloissakin, siinä sitä on ihmettelemistä monille liinkuntarajoitteisille ja muillekin, joskus tullut asuttua sellaisessakin talossa jossa kysinen käytäntö oli, ei ollut ovessa edes postiluukkua.

        Se nyt kaikkein vittumaisinta aikaa postinjakelussa oli, kun postipaketit piti noutaa virallisista POSTIKONTTOREISTA virka-aikana ja niissä postifröökynät tärkätyissä kauluksissaan ojentelivat naama norsunvitulla paketteja hitaaseen tahtiin. Kaiken huipuksi pienimmät konttorit olivat yleisölle auki vain puolilta päivin. Sitä en tiedä, mitä nämä vanhatpiiat tekivät muun ajan. Arvata vain saattaa, mutta palkka juoksi siltäkin ajalta.

        Jos jostain vanhaa SMP:tä on kiittäminen, niin juuri siitä, että puolue lopetti postikonttorit ja korvasi ne lähikaupoilla, jotka ovat auki iltayhdeksään tai iltakymmeneen asti. Niissä voi käytännössä käydä asioilla milloin itselle ja työnantajalle sopii ja asiakas saa palvelijalta jopa hymynkin asioinnin ohessa.


      • Kokenut.valistaa
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        >>Tämä nykykauppa mennyt paljon siihen, ettei ole hyllyssä, tilataan, huomenna paikalla, en nyt tarkoita ruokakauppaa.<<

        Just siks, että kuljetuskustannukset muodostavat tuotteen loppuhinnasta naurettavan pienen osan verrattuna omiin varastointikustannuksiin.

        Eii..
        Ei voi jälleenmyyjä pitää varastossa valtavan suuria varaosa eriä.
        'Edes merkkiliikkeen varaosapuoli.
        Jo mahdottomuus. Maahantuoja ja tukkuri hoitaa senpuolen.
        Ja heilläkin saattaa se varaosa olla pois varastoistaan, hekin tilaa sen sitten asiakkaalle valmistajien edustajilta. esim.Aikanaan oli Catepillarin keskusvarasto eurooppaan Brysselissä, osa tilattiin, oli esim asiakkaan noudettavissa lentokentältä, kun kiire oli osalla, ettei kalliit koneet seiso, eikä työmaa kärsi siitä.
        kts vaikka tuota Saksalais firmaa joka esillä ylempänä.
        Jo samalle varaosalle on valmistajia paljon, siinä saa asiakas tilatessaan haluamansa.


      • NytSaunaan
        Täysi.torvelo.punikki kirjoitti:

        Et huomannut aloitusta, miten oli postista ja yleensä matkakuluista puhetta, ettei mainintaa Berneristä.
        Oletko aivan pöljä ?
        Tyhmä saa olla. muttei pöljä.
        Ihme kansaneleke vinkuja.

        "mauri" ottaa kierroksia, kun joku muukin kuin "majuri" rakentaa aasinsiltoja D


      • Mielikuvitusta
        Kokenut.tietää kirjoitti:

        Lisään vielä esimerkin omaisesti esim. tämän, jota itse olen paljon käyttänyt, itselle ja muille, jos vaikka naapurin kanssa tekee tilauksen, ei päätä huimaa matkaosuus..
        http://www.autonvaraosat24.fi/
        Kuljetuskulut on poljettu kyllä niin alas, ja Saksasta asti vielä tulee.
        Nämä tulee kotiportaille asti, jos ei ole kotona, heittävät portaille, tai siihen välittömään läheisyyteen. Jotkut saattaa vaatia raksin tilaukseen, että saa näin jättää. Tämä jakelija soittaa aina vähän ennen, että onko vastaanottajaa, siinäkin saa sovittua, että heitä vain portaille.

        Kun faktaa, ei tarvitse olla tiedosta vajaa.

        "Lisään vielä esimerkin omaisesti esim. tämän, jota itse olen paljon käyttänyt, itselle ja muille, jos vaikka naapurin kanssa tekee tilauksen, ei päätä huimaa matkaosuus..
        http://www.autonvaraosat24.fi/
        Kuljetuskulut on poljettu kyllä niin alas, ja Saksasta asti vielä tulee.
        Nämä tulee kotiportaille asti, jos ei ole kotona, heittävät portaille, tai siihen välittömään läheisyyteen".

        "jota itse olen paljon käyttänyt, itselle ja muille"... Niin se mielikuvitus laukkaa taas.


    • A-Celle

      Olet vähän jäljessä. Viestintäviraston sivustoilla lukee: "Kirjelähetyksiä koskeva postitoiminta edellyttää ilmoitusta Viestintävirastolle. Postitoimintailmoitus on tehtävä kirjelähetyksiä koskevan postitoiminnan harjoittamisesta ennen toiminnan aloittamista."

      Eli jokainen saa perustaa "postin" kun siltä tuntuu. Mitään lupia ei tarvita, pelkkä ilmoitus riittää. Markkinaehtoisuus kaikessa postin hinnoittelussa olisikin oikein. Nythän jokainen kirjeenlähettäjä, lehdentilaaja ja verkkokaupan asiakas taajamisa subventoi kaiken maailman peräkylien postinsaajia. Maalaiset eivät maksa itse edes postinjakelua.

      • Maalla.on.mukavaa

        saa kuvan että esim apteekki hinnoittelu maalaisille kalliimmaksi?
        Bensalle monia hintoja paikasta riippuen.
        -pari heittoa vain, saa ajattelemaan edes jotain.
        Jos vielä lisätään esim pääkaupungin rameat kulkutilat vaikkapa jalankulkijoille, katulämmittimineen, kuka ne sitten maksaa ?
        Tämäkin voi olla peräkylää, jostain amerikan suunnalta katsoen.
        Pääkaupunkiseutu lisää velkaa valtavasti nyt, saadakseen rakentaa rameaa.

        Hyvävaltio takaa hallituksineen kokomaahan tasalaatuista palvelua.
        Kokomaa on pidettävä asuttuna. Maalla asuminen monine puutteineen kaupunkeihin verraten on rikasta elämää. Näkee jo kesämökkien määrästä, että ihmisillä kaipuu lähemmäs metsiä, luontoa.
        Tuntuukin, että miksi perähikiällä maksetaan Helsingin katulämmittimistä ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7525
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      97
      5434
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      262
      4683
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4592
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3312
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2738
    7. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2388
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      53
      2384
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe