Ajatuksia elämän syksyssä

satonen

Me olemme oman elämämme syksyssä koemme samaa kuin luontokin.

Ikääntymisen aiheuttamaa voimien heikkenemistä, yksinäisyyttä ja raihnaisuutta. Jotain tapahtumistamme tekee mieli kirjoittaa. Tuleekohan kukaan mukaan?

29

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppuriika

      Oletan että kirjoittaja on jo reilusti yli 60 vuotta, kun puhuu elämän syksystä ja palstalukukin on 80plus. No minä olen vasta 60 täyttänyt ja kyllähän sen aleneva elämänkaari minunkin kohdalla jo totta on. Fyysinen kunto on vielä hyvä ja yritän pitää sitä yllä liikkumalla päivittäin ja mietin mitä suuhuni laitan.
      Minulle usko Jumalaan ja iankaikkinen elämä antaa intoa ja voimaa kulkiessa elonpolua, joka kaartelee kesämaastosta kohti syksyä.
      Sanassa sanotaan, että niin kuin on päiväsi niin on myös voimasi.

      Ja myös lupaus: - Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka. ...Sananl. 4:18.

      Aika ankeaa vanhenemin olisi ilman iankaikkisen elämän toivoa ja uskoa, että Luoja pitää luodustaan huolen. Surullista kuunnella ikäihmisten toiveita eutanasiasta, armokuolemasta, kun ei ole luottamusta tulevaisuuteen. Ei Jumalaan uskovan ihmisen tarvitse pelkäämällä pelätä elämää ja tulevaisuutta, ei edes vanhuutta ja kuolemaa. Asiat kyllä järjestyvät, kun ne uskoon Korkeimman käteen.

    • Luottavaisesti kirjoitat, reppuriika.
      Minäkin mietiskelen mielessäni tuonpuoleisia.
      Koen niin, että henkemme on asukkaana tässä maanpäällisessä kuoressa, joka vuosikymmenten aikana rapautuu, kunnes hajoaa siinä määrin, että joudumme sen jättämään.
      Siinä sitten ollaan tyhjän päällä. Siirrymmekö tuonilmaisiin?
      Mietiskelen vakavissani, haluanko elää ikuisesti. Miksi? Tarvitseeko Kaikkivaltias meitä? Mihin?
      Kun elämänkumppanini lähti, olin yhä kuulevinani hänen askeleensa, olin näkevinäni hänet mielituolissaan, kuulin hänen kokeilevan, onko ulko-ovi yöksi lukossa. Mietin, miksi nämä tuntemukset? Mistä ne tulivat? Eikö hän halunnut lähteä tuntemattomuuteen?
      Onko hän minua vastassa, kun aikani tulee, vai nukunko vain pois syvään uneen?

      • Kokemuksesi on kaunis ja hyvä. Todellisuudessakin voit kokea ehkä saman kun henkesi irtoaa maallisesta asunnostaan.


      • reppuriika

        Makriina, nuo tuntemukset kuuluvat normaaliin suruun. Ei puolisosi ole enää täällä. On hyvin yleistä, että läheisen kuoleman jälkeen on noita "aistiharhoja", mutta surun lievitessä tuntemukset loppuvat pikkuhiljaa.

        Kyllä Jumala on luonut meistä iankaikkisia olentoja ja hän tarvitsee meitä. Elä iankaikkisuudessa on ihanaa ja sitten ei ole enää mitään ikävää, tylsää, kipuja, murheita. Kannattaa antaa elämä Jeesuksen Kristuksen Vapahtajan käsiin, niin on sitten turvallista lähteä, kun aika on.
        Annan neuvoksi rukouksen. Kannattaa puhua Jumalalle ja Jeesukselle rukouksin. Saa pyytää myös uskonvahvistusta. Itse juttelen Jumalalle kuin parhaimmalle ystävälle.


      • reppuriika kirjoitti:

        Makriina, nuo tuntemukset kuuluvat normaaliin suruun. Ei puolisosi ole enää täällä. On hyvin yleistä, että läheisen kuoleman jälkeen on noita "aistiharhoja", mutta surun lievitessä tuntemukset loppuvat pikkuhiljaa.

        Kyllä Jumala on luonut meistä iankaikkisia olentoja ja hän tarvitsee meitä. Elä iankaikkisuudessa on ihanaa ja sitten ei ole enää mitään ikävää, tylsää, kipuja, murheita. Kannattaa antaa elämä Jeesuksen Kristuksen Vapahtajan käsiin, niin on sitten turvallista lähteä, kun aika on.
        Annan neuvoksi rukouksen. Kannattaa puhua Jumalalle ja Jeesukselle rukouksin. Saa pyytää myös uskonvahvistusta. Itse juttelen Jumalalle kuin parhaimmalle ystävälle.

        Muistele, reppuriikka, mitä uskontunnusruksessa sanotaan Jeesuksen tehtäväksi

        ...istuu Isän, Jumalan oikealla puolella jaonsieltä tuleva tuomitemaan eläiä ja kuolleita. Vainko tuomitsemaan?


    • Olen minäkin tuonpuoleista miettinyt. Pidän äärimmäisen todennäköisenä sitä, ettei mitään ikuista elämää ole. Ikuisuus on nin pitkä että kauhistuttaa, aikakin tulee pitkäksi.

      Elämän myöhäisrupsahduksessa, huomaa henki, että mutettava on. Muutettava on, mutta vain henkiä on vastassa.

      Jo luonnon lait takaavat sen, että säilymme ikuisesti maailmankaikkeuden kiertolaisina.

      Pippien, pappien ja muiden haikailijoiden on syytä hävetä siitä, että ovat pudonneet tieteellisestä tietokannasta uskonnollisiin jorpakkoihin.

      n

      • Jatkan vielä Eino Leinon runon, Hymni tulelle, viime säkeistöllä. Se on kuin ohje ihmiselle elää,

        On elon aika lyhyt kullakin
        Siis palakaamme lieskoin leimuvin,
        tulessa kohotkaamme korkealle!
        Maa maahan jää, mut henki taivahalle.


      • Lorenaa

        Aion vielä porkutella elämän polkuja jonkin aikaa, vaikka askel tahtookin hidastua.
        Luoja tietää miten kauan!
        Olen kuitenkin noudattanut eläkkeellä olo aikaani varsin vetreänä malliin:

        "Kun olen vanha, ostin punaisen tupsumyssyn, kun voiton merkiksi.
        Istun baareissa, mieluummin ulkosellaisissa.
        Syön leivoksia ja briosseja, vilkutan silmää pöytänaapureille,
        kun vanhoilel tutuille, isken silmää ajan patinoimille harmaantuneille herroille.
        Usein turhaan"!
        Otan juttukaverin kaikkialta. Eläkeläisenä olen vapaa.
        Kaikki mikä ei kuulu hyviin tapoihin, teen vastapainoksi eletylle elämälle.
        Eläkkeeni tuhlaan pieniin paheisiin, totean matkustaminen on jäänyt elettyyn elämään. Hyvä näin, valvon illalla hyvin myöhään, nukun aamulla pitkään, niin yksinäisetkin päivät tuntuvat lyhemmiltä. SE fingerporillinen Remy Martinia on jäänyt menneen ajan tapoihin!
        Uudet kengät ostan kuitenkin mahdollista käyttöä varten, kultakoristeiset - tiedättehän silmät osuvat silloin soreisiin nilkkoihini. Mitä ajatuksissani pyörii, onkin salaisuus.

        Lämpimin mielin toivottelen Hyvää Vanhusten Viikkoa, kaikilla mausteilla!


      • reppuriika

        Kyllä sinä Ruunekin voi heittää ajatuksia sinne yläkertaa. Ei sinunkaan tarvitse lähteä ikuiseen pitkästyttävään pimeyteen ja luonnonkiertokulkuun
        ja ei niitä pappeja edes tarvita näitä juttuja hoidellessa. Sinunkin rukoukset ja jopa ajatukset ylettyvät korkeuteen.


      • Lorenaa kirjoitti:

        Aion vielä porkutella elämän polkuja jonkin aikaa, vaikka askel tahtookin hidastua.
        Luoja tietää miten kauan!
        Olen kuitenkin noudattanut eläkkeellä olo aikaani varsin vetreänä malliin:

        "Kun olen vanha, ostin punaisen tupsumyssyn, kun voiton merkiksi.
        Istun baareissa, mieluummin ulkosellaisissa.
        Syön leivoksia ja briosseja, vilkutan silmää pöytänaapureille,
        kun vanhoilel tutuille, isken silmää ajan patinoimille harmaantuneille herroille.
        Usein turhaan"!
        Otan juttukaverin kaikkialta. Eläkeläisenä olen vapaa.
        Kaikki mikä ei kuulu hyviin tapoihin, teen vastapainoksi eletylle elämälle.
        Eläkkeeni tuhlaan pieniin paheisiin, totean matkustaminen on jäänyt elettyyn elämään. Hyvä näin, valvon illalla hyvin myöhään, nukun aamulla pitkään, niin yksinäisetkin päivät tuntuvat lyhemmiltä. SE fingerporillinen Remy Martinia on jäänyt menneen ajan tapoihin!
        Uudet kengät ostan kuitenkin mahdollista käyttöä varten, kultakoristeiset - tiedättehän silmät osuvat silloin soreisiin nilkkoihini. Mitä ajatuksissani pyörii, onkin salaisuus.

        Lämpimin mielin toivottelen Hyvää Vanhusten Viikkoa, kaikilla mausteilla!

        Niin, ei ikä saa olla este elämiselle. Jos haluaa kultakoristeiset kengät, niin nythän ne on hankittava. Aikaisemmin kaikki viisaammat sanoivat, että älä nyt tuhlaa tuollaiseen, kunnon kurajalkinet ne olla pitää! Mutta - eläköön - nyt tässä iässä ollaankin itse niitä viisaita, joilla on lupa toimia mielensä mukaan. Siispä kenkäkauppaan!
        Nyt kokemaan kaikki se minkä on siirtänyt aikaan "sitten kun".Nyt se on tullut.
        Hauskaa viikonloppua!


      • reppuriika kirjoitti:

        Kyllä sinä Ruunekin voi heittää ajatuksia sinne yläkertaa. Ei sinunkaan tarvitse lähteä ikuiseen pitkästyttävään pimeyteen ja luonnonkiertokulkuun
        ja ei niitä pappeja edes tarvita näitä juttuja hoidellessa. Sinunkin rukoukset ja jopa ajatukset ylettyvät korkeuteen.

        Pääsisikin eroon niistä kirjanopineista,joiden ulkoluvuilla muka päästään taivaaseen.


      • Skånepåg
        Ruuneman kirjoitti:

        Jatkan vielä Eino Leinon runon, Hymni tulelle, viime säkeistöllä. Se on kuin ohje ihmiselle elää,

        On elon aika lyhyt kullakin
        Siis palakaamme lieskoin leimuvin,
        tulessa kohotkaamme korkealle!
        Maa maahan jää, mut henki taivahalle.

        https://youtu.be/YNlBrJkvzg0 pienentyy mun ympärr elon piiri....


    • Näin minäkin elän . Tätäpäivää ---huomisesta en murehdi .
      Aikani murehdin jopa läheistenikin tulevaisuudesta .

      Kiitos lorena kun olen huomannut , että tällainen 80 on täälä myös.
      Ja niin kivasti taasen kirjoitit siittä positiivisesta mielenlaadustasi ,jota olemme saaneet ihailla ennenkin.
      Ihan minäkin piristyin !
      Onneksi ei ole jäänyt minullakaan harmittamaan se , ettei ole aikoinani elänut täysillä . Matkustelin kanssa paljon Ja kun jäin nuorena leskeksi oli harrastuksiakin --aikaisemmin olin vaan kotona ja mies harrasti .
      Ja olen saanut sentään töitä tehdä koko ikäni ,niinettä nyt sitten nautin siittäkin eläke on kohtuullinen . Se onkin tärkeää vaikuttaa paljon elämän laatuun ,vaikka moni eisitä tunnusta .
      Me Suomalaiset kun ollaan niin vähään tyytyväisiä.

      Sitä vaan ihmettelen että Valtiontalous on päässyt rappiolle , onko sitten johdossa vika --niinhän se muuten onkin aina .
      Pimitetään verotuksessa ,ei haluta antaa paljostaan ..köyhä ataa vähästäänkin ,se
      Ahneus on kai niitä pahempia Perisyntiä .

    • Näin minäkin elän . Tätäpäivää ---huomisesta en murehdi .
      Aikani murehdin jopa läheistenikin tulevaisuudesta .

      Kiitos lorena kun olen huomannut , että tällainen 80 on täälä myös.
      Ja niin kivasti taasen kirjoitit siittä positiivisesta mielenlaadustasi ,jota olemme saaneet ihailla ennenkin.
      Ihan minäkin piristyin !
      Onneksi ei ole jäänyt minullakaan harmittamaan se , ettei ole aikoinani elänut täysillä . Matkustelin kanssa paljon Ja kun jäin nuorena leskeksi oli harrastuksiakin --aikaisemmin olin vaan kotona ja mies harrasti .
      Ja olen saanut sentään töitä tehdä koko ikäni ,niinettä nyt sitten nautin siittäkin eläke on kohtuullinen . Se onkin tärkeää vaikuttaa paljon elämän laatuun ,vaikka moni eisitä tunnusta .
      Me Suomalaiset kun ollaan niin vähään tyytyväisiä.

      Sitä vaan ihmettelen että Valtiontalous on päässyt rappiolle , onko sitten johdossa vika --niinhän se muuten onkin aina .
      Pimitetään verotuksessa ,ei haluta antaa paljostaan ..köyhä ataa vähästäänkin ,se
      Ahneus on kai niitä pahempia Perisyntiä .

    • Näin minäkin elän . Tätäpäivää ---huomisesta en murehdi .
      Aikani murehdin jopa läheistenikin tulevaisuudesta .

      Kiitos lorena kun olen huomannut , että tällainen 80 on täälä myös.
      Ja niin kivasti taasen kirjoitit siittä positiivisesta mielenlaadustasi ,jota olemme saaneet ihailla ennenkin.
      Ihan minäkin piristyin !
      Onneksi ei ole jäänyt minullakaan harmittamaan se , ettei ole aikoinani elänut täysillä . Matkustelin kanssa paljon Ja kun jäin nuorena leskeksi oli harrastuksiakin --aikaisemmin olin vaan kotona ja mies harrasti .
      Ja olen saanut sentään töitä tehdä koko ikäni ,niinettä nyt sitten nautin siittäkin eläke on kohtuullinen . Se onkin tärkeää vaikuttaa paljon elämän laatuun ,vaikka moni eisitä tunnusta .
      Me Suomalaiset kun ollaan niin vähään tyytyväisiä.

      Sitä vaan ihmettelen että Valtiontalous on päässyt rappiolle , onko sitten johdossa vika --niinhän se muuten onkin aina .
      Pimitetään verotuksessa ,ei haluta antaa paljostaan ..köyhä ataa vähästäänkin ,se
      Ahneus on kai niitä pahempia Perisyntiä .

      • Kummallista voin vaikka vannoa ,en klikannut kun kerran LÄHETÄ !


      • Kummallista voin vaikka vannoa ,en klikannut kun kerran LÄHETÄ !


      • Sinulla on yli-innokas tietokone.
        Ei se mitään, palstalle mahtuu.


    • Kyllä nyt Reehn saa Suomen taloudenkin kuntoon -sai kai nyt mieluisan "vakanssin" siittähän pääsee Pääjohtajaksikin ja Presidentin vakanssikin on mahdollista ,
      Sanokaaminun sanoneen --en kyllä kerkiä kaikkea seuraamaan --jos en saa vielä pikkusen Extra vuosia -- ja en kyllä panis pahakseni -- kun uudet silmälasitkin tulee ja tekarit korjattiin . Huh --huh ja nyt nukkumaan -- taidan olla pikkusen väsynyt . !!!
      Hyvää syksyä vaan tänne 80
      U.M

    • Kyllä nyt Reehn saa Suomen taloudenkin kuntoon -sai kai nyt mieluisan "vakanssin" siittähän pääsee Pääjohtajaksikin ja Presidentin vakanssikin on mahdollista ,
      Sanokaaminun sanoneen --en kyllä kerkiä kaikkea seuraamaan --jos en saa vielä pikkusen Extra vuosia -- ja en kyllä panis pahakseni -- kun uudet silmälasitkin tulee ja tekarit korjattiin . Huh --huh ja nyt nukkumaan -- taidan olla pikkusen väsynyt . !!!
      Hyvää syksyä vaan tänne 80
      U.M

    • EntinenKukkahame

      Istun aamukahvilla ikkunan edessä ja nautin vielä viimeisistä syksyn väreistä puissa ja pensaissa, elämänikin syksyyn kääntymässä vaikka mieli ja into tallella. Kovasti hiljenee luonto, linnut muuttaneet lämpimään luonto vielä kellanruskeissa värissä, riisuu lehtensä jääden lumen tuloa odottamaan lehdettömät oksat eivät kovin suurta taakkaa tarvitse.

      Niin se ihmisen elämäkin 'riisuu' ansiotyöt ja seurallisuus hiipuu loppuakseen ja kohdallani se on jo koettu.
      Lähipiiristä ja sukulaisista on liian moni viety haudanlepoon, naapurusto on viimevuosina suurilta osin muuttunut uusiksi asukkaiksi, nuoria pareja ja lapsia on nähtävissä kauppareissuilla.
      Kun lapset olivat kotona oli sitä menoa ja meininkiä joskus liikaakin, harrastuksiin piti kuljettaa oli niin vilkas liikenteinen tie ettei voinut pyörällä päästää, monet illat olin milloin poikani kanssa ja vuoroin tyttären harjoitus saleilla. Aika kului tuntui joskus että joulukin oli kaksi kertaa vuodessa, edes vuodenaikojen kanssa en tahtonut pysyä balanssissa, ainakin ne kuin sulautui elämään.
      Siinä jossain välissä oli aivan 8h työpäivä?

      Nyt on aikaa joskus aivan ihmettelen, aamutoimet, kaupassakäynti, lenkki, ristisanat muut harrastukset, ja silti jää aikaa päiväuniin ja vaikka unelmointiin.
      Arki on rauhoittunut ja askelkin lyhentynyt.

      • Hei Kukkis!

        Olen ruuneperi, joka kuulemma on Sinut perusteellisesti haukkunut. Anteeksi pyydän nyt noitahirmuisuuksiani!

        Voi hyvin!


      • EntinenKukkahame
        Ruuneman kirjoitti:

        Hei Kukkis!

        Olen ruuneperi, joka kuulemma on Sinut perusteellisesti haukkunut. Anteeksi pyydän nyt noitahirmuisuuksiani!

        Voi hyvin!

        No höpsis Ruune, jos olet minua morkannut olen kyllä tarjonut ripit sitten sinullekin, kas kun en jää useinkaa velkaa ;-)).
        Aivan muusta syystä lopetin en ole riidan haluinen enkä siksi viihtynyt enkä edelleenkään viihdy sivulla.
        Vapaa-aikani kyllä kuluu aivan muissa merkeissä ja mieluisissa harrastuksissa joissa ei toisia soimata ja halvenneta, olemme samalla viivalla lähdössä ja maalissa, siis tasavertaisina kohtelemme häviäjiä ei ole eikä voittajia.

        Näillä mennään ja pidetään mieli virkeänä!


      • Mihin sinun kukkahameesi on joutunut? Kuihtunut pois?
        Nyt ilmat jo viilenevät, ehkä hameesi onkin hiukan liian kevyt näille säille. Villatakki harteille ja kirjoittamaan taas palstalle.


      • yksiullamirjami

        Mukavaa kun olet löytänyt tämän 80 .
        Me jotka tunnustamme ,että aika on kulunut ohitsemme , olemme löytänee tämänkin 80 . No niitä ikänuoria oltiin mekin aikanamme --
        Minäkin eksyn näiden "itseään ikuisiksi nuoriksipitävien" joukkoon .
        Mutta , ikä numeroina , ei aina pidäkkään paikkaansa .
        Se on kyllä totuus . jonainpäivänä se vaan on tunnustettava , olenko tosiaan jo kohta 25/2 ..83 vuotta - jos elää saan .
        No mehän eletään niinkauan kun henkipihisee . Eik vaan .
        On ihan mukavaa kun voi seurata nuortenkin kirjoituksia
        Samat murheet ,toisilla enemmän ja toiset sinnittelee pikkuhiljaa hissutellen . Kaikkien aikakellokäy samaavauhtia .
        Muutitteko kellonaikoja ,Yksi tunti taakseppäin , talviaikaan .
        U.M


    • Olen asunut samalla asuinalueella vuosikymmenet Naapurusto on miltei kokonaan vaihtunut. Mietin oikein talo talolta moniko on vanha ja tuttu. Ehkä viidesosa taloyhtiöstämme.
      Aikaisemmin jokainen moikkasi, kuulumisia vaihdettiin, talkoita puuhattiin ja lopuksi pidettiin iltahuvit työn päälle. Nyt tilataan roskalava sisääntuloon, ja sinne jokainen kärrää roskiaan muita katsomatta. Ei tule luuloonkan, että mentäisiin auttamaan huonosti liikkuvaa naapuria, jotta se saa leikatuksi pensasaitaansa. Naapuri leikkaa vain omalta puoleltaan. Nurmikko leikataan justiinsa oman pytingin kohdalle, siitä eteenpäin rehottakoon.
      Eräs alkuperäinen asukas muutti tuonpuoleiseen ja perikunta möi asunnon. Onneksi kadun puolella on pensasaita, sillä 1,5 vuoteen ei ko. asunnon piha-alueella ole tehty mitään. Pensasaita sentään hiukan suojaa näkymää.
      Tämä on sitä henkistä syksyä, johon suomalaiset ilmeisesti hautautuvat. Mikään ei enää kuulu mulle, Jonkun muun pitää. Miksi taloyhtiö ei korjaa tätä tai tuota? Miksi jokaisen pitää tehdä lumityöt? Eikö voida ostaa yhteistä ruohonleikkuria? Isännöitsijän pitäisi huolehtia siitä ja ostaa pensat. Miksi meillä on noin laiska isännöitsijä?
      Jos ulkopuolisia tekijöitä hankitaan, kuuluu seuraava kysymys: Miksi yhtiövastike on noussut?
      Olemmeko koventuneet toisiammekin kohtaan nykyisen laman ja ulkopuolisiin tulijoihin kohdistuvan torjunnan takia.

    • sesamaullamirjami

      Odottelen Lunta --tulee taasen valosampaa - Kenkiin on jo ajoissa katsottava ne "liukuesteet " -
      En halua olle vieläkää Langennut nainen .

    • samaullamirjami

      Niin --täälä vaan paistelee aurinko --ja nyt pihalle --kun ei ole vielä täälä liukastakaan .
      U,M

    • Sinä UM jaksat tiukasti pysytellä täällä 80-palstalla. Eihän iän mukana sentään porttikieltoa muihin ryhmiin ole annettu. Käy nyt välillä moikkaamassa noita nuoria seitsenkymppisiäkin!
      Sinulla on paistanut aurinko tänään, täällä on pilvisen puolella, kylmä ja syksyinen sää. Pyhäinmiestenpäivänä on yleensä kamala ilma saa nähdä, onko tänäkin vuonna.
      Hyvää syksyn jatkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1407
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1131
    3. 37
      812
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      796
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      765
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      752
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      722
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      679
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      632
    Aihe