Älykkyys on ihmisten keskuudessa yliarvostettu ominaisuus sillä älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus.
Viisautta ei voi oppia muualta kuin Jumalan sanasta. Se joka ottaa Jumalan sanasta vaarin, tulee viisaaksi niinkuin Raamtussakin sanotaan: "Herran pelko on viisauden alku!"
Älykkyys taas on ominaisuus jonka avulla voi esim. ratkaista erilaisia matemaatisia ym. ongelmia jotka vaativat älyllistä näppäryyttä.
Kristinuskon kannalta älykkyydestä ei ole paljonkaan hyötyä vaan kristinuskossa kyse on viisaudesta.
Viisautta taas ei ole yhdessäkään ihmisessä itsessään vaan sitä meille opettaa Jumalan sana eli Pyhä Raamattu! Joka siis haluaa tulla viisaaksi, tulkoon Raamatun oppilaaksi mutta niistä jotka pitävät ITSEÄÄN viisaina tai oppineina, -ei tule hyviä oppilaita, sanoo Luther.
Älykkyys vai viisaus?
51
142
Vastaukset
Edesmennyt teologian tohtori, sairaalasielunhoitaja ja terapeutti Erik Ewalds sanoi, että älykkyys on tie tyhmyyteen ja nöyryys on tie viisauteen. Ken luottaa älykkyyteensä, harhailee aina eksyksissä.
"Edesmennyt teologian tohtori, sairaalasielunhoitaja ja terapeutti Erik Ewalds sanoi, että älykkyys on tie tyhmyyteen ja nöyryys on tie viisauteen. Ken luottaa älykkyyteensä, harhailee aina eksyksissä."
Olet aivan oikeassa Jochanan - olemme muutoin sanailleet aikaisemminkin.Olemme! Siitä taitaa olla jo jokunen vuosi. Se oli niitä aikoja kun taistelin suu vaahdossa helluntaipalstalla pretribulationistista dispensationalistista darbylais-scofieldilaista tempausoppia vastaan :D
Nyt olen monen vuoden jälkeen taas kirjoitellut. Ne luulee siellä helluntaipalstalla, että mä olen KTS. Täälläkin olen kuulemma kirjoitellut nimimerkillä Daavidin tähti :DJochanan kirjoitti:
Olemme! Siitä taitaa olla jo jokunen vuosi. Se oli niitä aikoja kun taistelin suu vaahdossa helluntaipalstalla pretribulationistista dispensationalistista darbylais-scofieldilaista tempausoppia vastaan :D
Nyt olen monen vuoden jälkeen taas kirjoitellut. Ne luulee siellä helluntaipalstalla, että mä olen KTS. Täälläkin olen kuulemma kirjoitellut nimimerkillä Daavidin tähti :DVoin vahvistaa, että et ole kirjoitellut nimimerkillä Daavidin tähti :=)
Änkyrä-uskovat näyttävät ymmärtävän viisauden väärin.
Viisas kyllä menee aina sieltä mistä aita on matalin, mutta se ei tarkoita sitä että varastetaan toisilta, petetään, valehdellaan tai laitetaan omat pahat teot toisten syyksi esim. Jeesuksen syyksi joka on heillä virallisena syntipukkina.- Apartheidin.hedelmiä
Älykkyys ja viisaus. Kaksi asiaa mitä on varmasti aika vaikea arvioida. Ehkä älykkyys on sitä, että yrittää kehittyä ja pitää tavallaan mahdollisuuksia sille avoinna . Ihminenhän on luonnostaan erittäin utelias, eihän me muuten oltaisi tähän pisteeseen päädytty.
Viisautta lienee vaikeampi arvioida. Vanhat ihmiset usein mielestäni ovat tuota jos elää vaikkapa 104 vuotiaaksi kuten mummoni ehtii oppia kantapään kautta paljon muutakin kuin sen, ettei kuumalle hellan levylle kannata kättänsä laittaa vaikka se juuri sillä hetkellä tuntuu kovinkin hyvältä idealta 3 v pojan naskalista ;) mutta älykkyys on sitten se mikä opettaa, ettei niin kannata enää tehdä plus mahtavat palovammat.- OpitaanVaanEiPelätä
Viisaus on sitä että kerryttää tietoa, älykyys sitä että osaa käyttää sitä.
Ihmisen älykkyydestä ja sen 28 eri lajista viisaus mukaan luettuna sekä etenkin älykkyyden kasvattamisesta löytyy tietoa kolmiosaisesta Älykkyys-kirjasta: https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2?url=search-alias=aps&field-keywords=Älykkyys-kirja
Aika usein ne kyllä kulkevat käsi kädessä. Älykkyyttä on tutkittu ja todettu että sitä monenlaista. Mutta toki viisautta on monella joilla äly on rajoittunutta. Ehkä tätä olisi parempi kuvata jonkun esimerkin avulla?
- OpitaanVaanEiPelätä
Jeesuksen teologian mukaan Herran pelko on nöyryyttä, sitä että taipuu oppiakseen virheistään. Jeesuksen teologiassa Herran pelko ei ole sitä että alati pelätään tutisten Jumalan rangaistusta. Jeesuksella olikin omat teologiansa.
- sanoisin_
Herran pelko on tunnustaa Jumalan suvereenisuus.
- kiiskivastarannalta
mummomuori kirjoitti:
Juu mutta se ei tarkoita herrojen pelkoa...
Ei niin. Ja tämän päätöksen eteen joutuu jokainen uskova silloin, kun on tilanteessa, jossa "herrat" vaativat tekemään jotakin sellaista, mikä on Herran tahdon vastaista.
Silloin täytyy päättää, pelkääkö Herraa, vaikka silloin saa"herrojen"vihan päälleen ja joutuu kärsimään hyljeksintää ja pilkkaa. Ehkäpä menettää työnsäkin.
Tämä aika on meillä nyt käsillä. Se on totinen paikka. - taastätäsamaa
kiiskivastarannalta kirjoitti:
Ei niin. Ja tämän päätöksen eteen joutuu jokainen uskova silloin, kun on tilanteessa, jossa "herrat" vaativat tekemään jotakin sellaista, mikä on Herran tahdon vastaista.
Silloin täytyy päättää, pelkääkö Herraa, vaikka silloin saa"herrojen"vihan päälleen ja joutuu kärsimään hyljeksintää ja pilkkaa. Ehkäpä menettää työnsäkin.
Tämä aika on meillä nyt käsillä. Se on totinen paikka.Eikö tämä saarnaaja josta oli tv-ohjelma äsken, ole tilanteessa että "herrat" ovat sivuuttaneet hänet valitessaan seurakuntaansa pappia. Oletan, että hänellä on jonkin aikaa luu kädessä. Mutta ei hätää, hän on varautunut sellaiseen, kuten kalliolaiskapakassa totesi. Asia ei tullut yllätyksenä edes perheelle. Onneksi vaimolla on kukkakauppa jolla koko joukko elää.
kiiskivastarannalta kirjoitti:
Tämä aika on meillä nyt käsillä. Se on totinen paikka."Ja tämän päätöksen eteen joutuu jokainen uskova silloin, kun on tilanteessa, jossa "herrat" vaativat tekemään jotakin sellaista, mikä on Herran tahdon vastaista."
Siksi kannattaa olla tarkkava mm. Patmoksen herrojen kanssa.- kiiskivastarannalta
mummomuori kirjoitti:
"Ja tämän päätöksen eteen joutuu jokainen uskova silloin, kun on tilanteessa, jossa "herrat" vaativat tekemään jotakin sellaista, mikä on Herran tahdon vastaista."
Siksi kannattaa olla tarkkava mm. Patmoksen herrojen kanssa.Patmoksen herrat eivät ole Jumalaa vastaan vaan Jumalan puolella. Etkö huomaa?
Tänä aiķana on jokaisen tarpeen pyytää henkien erottamisen armolahjaa jo ihan oman uskonelämänsä vuoksi.
>> Kristinuskon kannalta älykkyydestä ei ole paljonkaan hyötyä <<
Jos kristinuskolla tarkoitetaan fundamentalistista kreationismia, niin sellaisen omaksumisen kannalta älykkyydestä ja yleissivistyksestä on pelkkää haittaa.- epärehellisyys.viisautta
Onko nyt niin, että viisaus tarkoittaa Raamatun kaikkien älyttömyyksien ja vääryyksien mielistelyä ja hyväksyntää ilman pohdintaa ja että älykkyys, joka huomaa nuo vääryydet ja älyttömyydet, on yliarvostettua rehellisyytensä takia?
- sanoisin_
Et siis tunne Raamattua?
- Simelius1
Ei sitä viisautta liiemmin opi koulunpenkillä. Älykäs ihminen voi olla toiselle susi ja narsistit on yleensä älykkäitä. Tämä on ihan tutkittu juttu.
Myöskin sivistymätön ja tyhmä ihminen voi olla toiselle ihmiselle susi, ihmiset kun on nisäkkäistä sieltä brutaaleimmasta päästä.
Mutta mitäs sinä Simelius nyt halusitkaan kertoa tai perustella?Narsistit ovat varmaan usein älykkäitä, mutta älykkäät eivät silti yleensä ole narsisteja.
Viisaus karttuu elämänkokemuksen myötä omaa elämää elämällä ja siitä oppimalla. Se edellyttää jatkuvaa omien kantojen ja uskomusten tarkistamista. Yleensä fundikset halveksivat Raamatun ns. viisauskirjallisuutta (Sananlaskut, Saarnaaja ja Jobin kirja) liian monimutkaisena ja vaikeana. Niin kai koska heillä ei elämänpelkoisina ole kokemusta siitä elämästä mistä ne kertovat.
Saarn. 9
1. Niin minä painoin mieleeni kaiken tämän ja pyrin saamaan kaikkea tätä
selville, kuinka näet vanhurskaat ja viisaat ja heidän tekonsa ovat Jumalan kädessä. Ei rakkauskaan eikä viha ole ihmisen tiedettävissä; kaikkea voi hänellä olla edessä.
2. Kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvän käy niinkuin syntisenkin, vannojan niinkuin valaa pelkäävänkin.
3. Se on onnettomuus kaikessa, mitä tapahtuu auringon alla, että kaikilla on sama kohtalo, ja myös se, että ihmislasten sydän on täynnä pahaa ja että mielettömyys on heillä sydämessä heidän elinaikansa; ja senjälkeen - vainajien tykö!
4. Onhan sillä, jonka vielä on suotu olla kaikkien eläväin seurassa, toivoa. Sillä elävä koira on parempi kuin kuollut leijona.
5. Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.
6. Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla.
7. Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi.
8. Vaatteesi olkoot aina valkeat, ja öljy älköön puuttuko päästäsi.
9. Nauti elämää vaimon kanssa, jota rakastat, kaikkina turhan elämäsi päivinä, jotka Jumala on sinulle antanut auringon alla - kaikkina turhina päivinäsi, sillä se on sinun osasi elämässä ja vaivannäössäsi, jolla vaivaat itseäsi auringon alla.
10. Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.
11. Taas minä tulin näkemään auringon alla, että ei ole juoksu nopsain vallassa, ei sota urhojen, ei leipä viisaitten, ei rikkaus ymmärtäväisten eikä suosio taitavain vallassa, vaan aika ja kohtalo kohtaa kaikkia.
12. Sillä ei ihminen tiedä aikaansa, niinkuin eivät kalatkaan, jotka tarttuvat pahaan verkkoon, eivätkä linnut, jotka käyvät kiinni paulaan; niinkuin ne, niin pyydystetään ihmislapsetkin pahana aikana, joka yllättää heidät äkisti.
13. Tämänkin minä tulin näkemään viisaudeksi auringon alla, ja se oli minusta suuri:
14. Oli pieni kaupunki ja siinä miehiä vähän. Ja suuri kuningas tuli sitä vastaan, saarsi sen ja rakensi sitä vastaan suuria piiritystorneja.
15. Mutta siellä oli köyhä, viisas mies, ja hän pelasti kaupungin viisaudellaan. Mutta ei kukaan ihminen muistanut sitä köyhää miestä.
16. Niin minä sanoin: Viisaus on parempi kuin voima, mutta köyhän viisautta halveksitaan, eikä hänen sanojansa kuulla.
17. Viisaitten sanat, hiljaisuudessa kuullut, ovat paremmat kuin tyhmäin päämiehen huuto.
18. Viisaus on parempi kuin sota-aseet, mutta yksi ainoa syntinen saattaa hukkaan paljon hyvää.Toisin sanoen:
Älykkyys karttuu kirjoja lukemalla ja kirja se on Raamattukin. Viisaus karttuu ELÄMÄLLÄ.
Aina näitä findamentalistien käsitteellisiä sekaannuksia saa olla oikomassa. ;)Ja paras lopputulos saadaan soveltamalla luettua elävään elämään ja käytäntöön. Se on niin sanotusta win-win tilanne.
- kiiskivastarannalta
Sähkö__Jänis kirjoitti:
Ja paras lopputulos saadaan soveltamalla luettua elävään elämään ja käytäntöön. Se on niin sanotusta win-win tilanne.
Erityisesti kannattaa kaikkien spn-avioliittoa kannattavien lukea jae 9! Kiitos oikein paljon.
- itäsuomesta.kajahtaa
Voit Bibeln olla huoletta. Koska sinulla on älyä vähän, kaikki muu muuttuukin sitten viisaudeksi. Käy kuin erään maakunnan edustajalla, pääsipä ääniä kummasta päästä tahansa, ne muuttuvat heti huumoriksi.
- Simelius1
Raimo Mäkelä joka on kirjoittanut narsismi-aiheisia kirjoja, sanoo että narsistit ovat yleensä älykkäitä jotka osaavat manipuloida uhrejaan. Minä mieluummin olen vähemmän älykäs ja ei-narsisti, kuin älykäs ja narsisti.
Olen havainnut elämässäni että kaikkein ihanimpia ihmisiä ovat vähemmän koulutetut. He ovat välittömiä, ei paskantärkeitä kuten monet lukeneet ovat. Sitävastoin älykkäistä minulla on enemmän kokemusta juuri tästä paskantärkeydestä ja ylpeydestä. Tällaista vähän havaitsee vähän lukeneilla. On myös fiksuja, sivustyneitä sydämellisiä ja inhimillisiä korkeasti koulutettuja, mutta vähemmän. Tunnen useita sivistyneitä älykkäitä. Näillä palstoilla älykkyyttä korostavat ovat sivistyksestä yleensä kaukana. He osaavat pilkkaamisen, herjaamisen ja nälvimisen taidon. Siitä on sivistys todella kaukana. Tästä näkee että sivistystä sitäkään ei koulussa opita. Se on jos on, sydämessä.
On sanottu että minä olen ollut tekemisissä vain ruohonjuuri-ihmisten kanssa, ja siksi puhun näin. Asia on niin että olen ollut tekemisissä lukeneempien kanssa ainakin saman määrän ja tiedän mistä puhun. Asia on se että vähän lukenut todella on ihmiselle enemmän ihminen kuin älykäs olisi. Johtuu siitä että älykäs ihminen kuvittelee olevansa joku maailman napa tai jopa yli-ihminen. Lukeneisuus paisuttaa ja ylpistää. Ei kaikilla mutta enemmistöllä. Tämä on minun kokemukseni.
Tekstissä voi olla virheitä kun kiireessä kännyllä kirjoitan.- tottaon
Samaa mieltä. Ei tietysti pidä tuomita kaikkia kouluttautuneita mutta jos pitäisi valita missä seurassa olisin niin mieluummin sitten ihan ns. tavallisten ihmisten, ei korkealle koulutettujen tai työnarkomaanien seurassa. Älykäs saattaa osata ilkeillä tosi ovelasti sekä kuvitella itsestään liikoja ja arvostaa liikaa älyä ja mieltä ja liian vähän tunteita ja sisäistä viisautta.
Toisaalta sitten toinen ääripää on ne vähemmän älykkäät ihmiset jotka eivät osaa ajatella itsenäisesti, jotka uskovat kaiken mitä esim. Iltasanomissa sanotaan. Viisaus siis ei todellakaan ole kiinni ihmisen koulutustaustasta. Kuka tahansa voi olla ylimielinen mutta valitettavasti usein sitä ylimielisyyttä huomaa näissä korkeastikoulutetuissa jotka kuvittelevat olevansa jotain parempaa väkeä. Tai ainakin itsellä on tällaisia kokemuksia. Mutta olen kyllä tavannut korkeastikoulutettuja myös jotka ovat nöyriä, sydämmellisiä sekä viisaita.
Ihminen on sitä mitä se on ulkoisista asioista riippumatta mutta kyllä ulkoisetkin asiat kertovat jotain meidän sisäisestä maailmasta. - tottaon
Narsistit usein inhoaa keskinkertaisuutta ja tavallisuutta joten varmaan siitä johtuen itse mieluummin valitsen ns. tavallisten ihmisten seuran sillä koen että sieltä vähemmän löytyy näitä itseään parempina pitäviä ihmisiä.
- Apartheidin.hedelmiä
tottaon kirjoitti:
Narsistit usein inhoaa keskinkertaisuutta ja tavallisuutta joten varmaan siitä johtuen itse mieluummin valitsen ns. tavallisten ihmisten seuran sillä koen että sieltä vähemmän löytyy näitä itseään parempina pitäviä ihmisiä.
Niin tai sitten olet itse narsisti ja tunnetusti niillähän on heikko itsetunto. Jotenka valitsevat mielestään matalatasoisempaa seuraa jotta voivat tuntea paremmuutta.
- Apartheidin.hedelmiä
Niin olet ihan oikeassa sinutkin olisi voinnu jättää ihan hyvin lukutaidottomaksi, ei olisi ihmiskunta hävinnyt mitään.
- tottaon
Apartheidin.hedelmiä kirjoitti:
Niin tai sitten olet itse narsisti ja tunnetusti niillähän on heikko itsetunto. Jotenka valitsevat mielestään matalatasoisempaa seuraa jotta voivat tuntea paremmuutta.
Voinhan minäkin väittää että sinä olet vaikka joulupukki mutta totuus on totuus ja itse tiedän kyllä mikä tai kuka olen.
- Apartheidin.hedelmiä
tottaon kirjoitti:
Voinhan minäkin väittää että sinä olet vaikka joulupukki mutta totuus on totuus ja itse tiedän kyllä mikä tai kuka olen.
No ei yllätä et uskot joulupukkiin.
- Apartheidin.hedelmiä
Ootko tullut ajatelleeksi sellasta asiaa, että noita narsisteja on juuri herätyspiireissä saarnaajina ;) " narsistit ovat yleensä älykkäitä jotka osaavat manipuloida uhrejaan " eli kehoittaisin suhtautumaan varauksella heihinkin .
- Simelius1
tottaon kirjoitti:
Samaa mieltä. Ei tietysti pidä tuomita kaikkia kouluttautuneita mutta jos pitäisi valita missä seurassa olisin niin mieluummin sitten ihan ns. tavallisten ihmisten, ei korkealle koulutettujen tai työnarkomaanien seurassa. Älykäs saattaa osata ilkeillä tosi ovelasti sekä kuvitella itsestään liikoja ja arvostaa liikaa älyä ja mieltä ja liian vähän tunteita ja sisäistä viisautta.
Toisaalta sitten toinen ääripää on ne vähemmän älykkäät ihmiset jotka eivät osaa ajatella itsenäisesti, jotka uskovat kaiken mitä esim. Iltasanomissa sanotaan. Viisaus siis ei todellakaan ole kiinni ihmisen koulutustaustasta. Kuka tahansa voi olla ylimielinen mutta valitettavasti usein sitä ylimielisyyttä huomaa näissä korkeastikoulutetuissa jotka kuvittelevat olevansa jotain parempaa väkeä. Tai ainakin itsellä on tällaisia kokemuksia. Mutta olen kyllä tavannut korkeastikoulutettuja myös jotka ovat nöyriä, sydämmellisiä sekä viisaita.
Ihminen on sitä mitä se on ulkoisista asioista riippumatta mutta kyllä ulkoisetkin asiat kertovat jotain meidän sisäisestä maailmasta.En missään nimessä vastusta lukeneisuutta vaan sitä väärää asennetta joka monissa lukeneissa on. Heissäkin kuten kirjoitin, on inhimillisiä ja sivistyneitä persoonia.
Olen ollut nyt muutaman päivä kun erään tutun tavallisen ns. ruohonjuuri ihmisen kanssa puuhommissa ja jatkunee ensiviikolla. Vaikka hän on jumalaton, ei ylpeydestä ole tietoakaan. Hänen kanssa voi olla aivan rento eikä tarvitse miettiä jokaikistä sanaa että meniköhän nyt oikein sanamuodot ettei tulisi loukattua. Sama ei tule kyseeseen jonkun herraskaisen kanssa. Sellaisen kanssa ei tiedä mitä puhuisi kun saattaa hienohelma nääs loukkaantua. Näitä esimerkkejä löytyy ihan lähisukulaisista. Simelius1 kirjoitti:
En missään nimessä vastusta lukeneisuutta vaan sitä väärää asennetta joka monissa lukeneissa on. Heissäkin kuten kirjoitin, on inhimillisiä ja sivistyneitä persoonia.
Olen ollut nyt muutaman päivä kun erään tutun tavallisen ns. ruohonjuuri ihmisen kanssa puuhommissa ja jatkunee ensiviikolla. Vaikka hän on jumalaton, ei ylpeydestä ole tietoakaan. Hänen kanssa voi olla aivan rento eikä tarvitse miettiä jokaikistä sanaa että meniköhän nyt oikein sanamuodot ettei tulisi loukattua. Sama ei tule kyseeseen jonkun herraskaisen kanssa. Sellaisen kanssa ei tiedä mitä puhuisi kun saattaa hienohelma nääs loukkaantua. Näitä esimerkkejä löytyy ihan lähisukulaisista.Toisaalta nykyään moni "ruohonjuuritasolla" on hyvin koulutettu - eli "lukenut".
- multinikki.evl.tille
Apartheidin.hedelmiä kirjoitti:
Ootko tullut ajatelleeksi sellasta asiaa, että noita narsisteja on juuri herätyspiireissä saarnaajina ;) " narsistit ovat yleensä älykkäitä jotka osaavat manipuloida uhrejaan " eli kehoittaisin suhtautumaan varauksella heihinkin .
Jälleen paljastit itsesi :)
- riivaajako.vaivaa
multinikki.evl.tille kirjoitti:
Jälleen paljastit itsesi :)
Vivamosta pesee.
- alemmuudentuntoako
Simelius1 kirjoitti:
En missään nimessä vastusta lukeneisuutta vaan sitä väärää asennetta joka monissa lukeneissa on. Heissäkin kuten kirjoitin, on inhimillisiä ja sivistyneitä persoonia.
Olen ollut nyt muutaman päivä kun erään tutun tavallisen ns. ruohonjuuri ihmisen kanssa puuhommissa ja jatkunee ensiviikolla. Vaikka hän on jumalaton, ei ylpeydestä ole tietoakaan. Hänen kanssa voi olla aivan rento eikä tarvitse miettiä jokaikistä sanaa että meniköhän nyt oikein sanamuodot ettei tulisi loukattua. Sama ei tule kyseeseen jonkun herraskaisen kanssa. Sellaisen kanssa ei tiedä mitä puhuisi kun saattaa hienohelma nääs loukkaantua. Näitä esimerkkejä löytyy ihan lähisukulaisista.Kirjoituksesi muistuttaa aika tavalla, mitä alemmuudentuntoiset maalaiset kertovat kaupunkilaisista.
- Simelius1
alemmuudentuntoako kirjoitti:
Kirjoituksesi muistuttaa aika tavalla, mitä alemmuudentuntoiset maalaiset kertovat kaupunkilaisista.
Muistuttakoot mitä tahansa mutta tarkoitan sitä väärää sydämen asennetta joka useilla lukeneilla on. He kuvittelevat olevansa toisten yläpuolella monissa tapauksissa. Tämä on koettu juttu.
Lukeineita ihmisiä tarvitaan yhteiskunnissa kaikilla osa-alueilla enkä ole heille kateellinen. Minusta on hyvä että joku jaksaa miettiä asioita ja osaa miettiä asioista. Lääkärit parhaana esimerkkinä heidän tarpeellisuudesta. Älykkyys ei saisi olla itseisarvo vaan renki.
- JumalaPilkkaaNatsuja
PSALMIT 2
1. Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?
2. Maan kuninkaat nousevat, ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen voideltuansa vastaan:
3. "Katkaiskaamme heidän kahleensa, heittäkäämme päältämme heidän köytensä".
4. Hän, joka taivaassa asuu, nauraa; Herra pilkkaa heitä.
5. Kerran hän on puhuva heille vihassansa, peljättävä heitä hirmuisuudessaan:- viisaus.vs.älykkyys
Jeesus kuitenkin sanoi että vihollisiakin pitäisi rakastaa. Jokainenhan omaa perhettään, heimoaan ja uskonveljeään, jos nyt ei niin hirveästi rakasta, niin ainakin sietää.
Viisaus joka tapauksessa perustuu älykkyyteen, koska viisaus on sitä, että älykkyyttä osataan käyttää oikein. Älykäs ihminen voi vaikka keksiä uusia entistä innovatiivisempia aseita, joilla surmataan ihmisiä tai menetelmiä, joilla pilataan ympäristöä. Riittävän tai ainakin sopivan älykäs ihminen voisi myös toimia viisaasti, muiden älykkyyttä ja omaansa hyödyntäen, ja kehittää ratkaisuja ongelmiin mielummin kuin luoda niitä lisää.
- MitäÄlysiSanoo
mummomuori kirjoitti:
Ja muistaen vielä sekin, että älyykkyyttä on monenlaista.
Mitä Ahvio puhuu vastoin luterilaista tunnustusta ja Raamattua?
>> Älykkyys vai viisaus? <<
Fundikset määrittelee nuo sanat aivan omalla tavallaan, tekevät arvion itsestään ja julistautuvat kisan voittajiksi.- nuppieläkeläiselle
Mikähän sinunkin raukan elämäsi on tuollaiseksi saanut?
Aamusta iltaan ja vuodesta toiseen täällä jauhat noita samoja jankutuksiasi. Vanha mies, mene hoitoon ja hanki elämä vielä kun voit!
Riippuu kovasti siitä, miten näitä älykkyyttäö ja viisautta määritellään. Ilmeisesti ihminen avaajan mielestä voi olla viisas vain, jos on uskovainen?
- kielillä.puh.esimerkkinä
Kiihkouskovat ovat tyhmiä ilman älyä. Heille voi uskotella yliluonnollisia asioitakin totena.
Jos määrittelee nuo molemmat siten, että itse on sellainen, niin voiko siitä päätyä muuhun kuin siihen, että on mielestään älykäs ja viisas.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252103Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241540- 281291
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161287Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61206Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001