Raamattu on Pyhän Jumalan sanaa. Meidän tulee sitä kunnioittaa ja uskoa siihen. Mutta riittääkö se joka suhteessa vai tarvitaanko kirkon lisäyksiä ja tulkintoja?
Raamattu ja rukoileminen varmaankin riittävät pääasioissa, miten pelastutaan jne. Mutta tässäkin on yksi ongelma. Raamatussa sanotaan,että joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Mitä pitää uskoa, se on selvää, pitää uskoa Jeesuksen sovitustyöhön ja hänen ylösnousemukseensa. Pitää uskoa evankeliumiin, ja se selvitetään, mitä evankeliumi on. Mutta miten kastetaan, sitä ei ole Raamatussa, vaikka se on näin tärkeä asia, eri kirkoilla on eri tulkintoja tästä asiasta. Siis tässä tarvitaan muutakin kuin Raamattu, tarvitaan kirkon lisäoppia.
Ja on monia asioita, joita Raamatussa ei ole, mutta olisi ainakin hienoa tietää. Mitä tapahtui Marialle ja Joosefille? Miten kirkko selvisi Rooman valloittaessa Palestiinan v 70 ja 132 jKr? Kaikkien apostolien elämä ja työt. Miten oikea kirkko selvisi porttokirkon vainoista? Minne oikea kirkko katosi vai kukistuiko se? Ilmestyskirjassa kai tämä vertauskuvallisesti kyllä kerrotaan. Voiko naisia olla pappeina? Missä iässä lapset kastetaan, vauvana vai vastuullisessa iässä? Voiko kirkko olla valtiokirkko?
Pitääkö uskoa että ilmestyskrjan lopun varoitus tarkoittaa ettei uutta ilmoitusta tule vai pitääkö uskoa uuteen ilmoitukseen? Ainakin saarnoissa ja profetioissa Pyhän Hengen voimalla tulee uutta ilmoitusta kaikkien kirkkojen mielipiteen mukaan.
Raamatun riittävyys
20
83
Vastaukset 20
- alfa123om22
Tuo kastekysymys on ainakin omalla kohdallani tullut päätökseen. Kun luin Clemensin Homilies saarnoja niissä oli PIetarin ohjeita Laodikean seurakunnalle. Jos joku perheenjäsen Laodikeassa tulee uskoon ja saa pyhän hengen pitää koko suku kastaa pienet lapset mukaan lukien. Laodikeaa koskee yksimielisyys uskossa. Jos poika on erimieltä äidin kanssa uskon asiassa hän ei saa syödä samassa pöydässä äidin kanssa ennen kuin on suostunut äitinsä uskoon.
Kaikki seurakunnat, joissa on lapsikaste ovat siis tavallaan Laodikean seurakuntaa, jonka tulee ostaa tulessa puhdistetut sanat, uusi valkoinen puku sekä silmävoideta Herralta. Itse uskon, että Jehovan todistajat ovat taho, jolla on sanat, Helluntaikirkko tai babtistit ne, joilta voi saada uuden kasteen ja valkoisen puvun siis, Ja itse olen saanut silmävoiteen patriarkka Abrahamilta Kristuksen Ilmestyessä kolmannen taivaan kanssa 2003. Siitä päättelen, että tuon silmävoiteen ostaminen on vaikea. Sen tarkoitus on taata pääsy Kaikkein Pyhimpään, jopa itse ollen saastaisessa tilassa.- Alfaonpaikkansaansainnut
Alfa on siitä kiva kaveri, ettei hän soimaa ketään. Kommenttinsahan ovat käsittämättömiä, vaan sulautuvat hyvin, tällaiselle huu haa palstalle.
Kysymys oli siitä, onko Raamatussa selvästi kerrottu kastamisen tapa. Ei ole.
Sisällöllisestihän on selvää, että lapsia ei tarvitse kastaa, pelastuvathan he synnittöminä ilmankin. Virhe ja vääryys on juuri siinä, että ajatellaan, että ilman kastetta lapsi joutuisi kadotukseen kuollesaan lapsena. Sehän on aivan kauhea ajatus eikä ollenkaan sovi Jumalan luonteeseen ja Raamatun ilmoitukseen.- Näin.Raamattu.kertoo
Olli.S kirjoitti:
Kysymys oli siitä, onko Raamatussa selvästi kerrottu kastamisen tapa. Ei ole.
Sisällöllisestihän on selvää, että lapsia ei tarvitse kastaa, pelastuvathan he synnittöminä ilmankin. Virhe ja vääryys on juuri siinä, että ajatellaan, että ilman kastetta lapsi joutuisi kadotukseen kuollesaan lapsena. Sehän on aivan kauhea ajatus eikä ollenkaan sovi Jumalan luonteeseen ja Raamatun ilmoitukseen."Sehän on aivan kauhea ajatus eikä ollenkaan sovi Jumalan luonteeseen ja Raamatun ilmoitukseen."
Nämäkö sopii?
" 2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vasten aurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hän teroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niin kuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut."
Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
Raamattu on ihmisten kirjoittama ja kokoama. Se on oman aikansa kuva. Jos siinä on yliluonnollisen toimijan panosta mukana, sitä on mahdotonta erottaa.
Raamatulla on perusteltu lähes mitä vain. Sen nimissä on tehty hyvää, mutta myös valtava määrä pahaa. Omituista on se, miten moni ihminen väittää olevansa Pyhän Hengen ohjaama, mutta silti nämä "ohjatut" ovat täuysin eri linjoilla keskenään.
Raamatun viitteet muihin uskontoihin ovat selvät. Lähi-Idässä samat tarinat loivat pohjan kolmelle alueen pääuskonnolle -juutalaisuudelle, kristinuskolle ja Islamille. Vaatii melkoista sokeutta, mikäli ei näe näiden uskontojen inhimillisiä taustavaikuttimia.Kysymys oli Raamatun riittävyydestä kristillisen uskon kannalta. Sinun asialliset asiasi liittyvät aivan muihin asioihin.
Olli.S kirjoitti:
Kysymys oli Raamatun riittävyydestä kristillisen uskon kannalta. Sinun asialliset asiasi liittyvät aivan muihin asioihin.
Ei. Kysymys on siitä, onko Raamattua ylipäätään ottaen perusteltua väittää lopulliseksi totuudeksi yhtään minkään asian suhteen.
Kyse on myös siitä, onko erilaisia jyrkkiä näkemyksiä mahdollista perustella Raamatulla.Ja.taaskin.asialinjalle kirjoitti:
Ei. Kysymys on siitä, onko Raamattua ylipäätään ottaen perusteltua väittää lopulliseksi totuudeksi yhtään minkään asian suhteen.
Kyse on myös siitä, onko erilaisia jyrkkiä näkemyksiä mahdollista perustella Raamatulla.Siis kysymys tässä avauksessa oli siitä. Kun pysytään asialinjalla.
Onko Raamattu lopullinen totuus missään asiassa? Kristittyjen mielestä on perusasiassa, pelastuksessa taivaaseen, ei paljonkaan muussa: Joka uskoo Jeesukseen ja kastetaan, pelastuu. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Tämä asia ei muutu miksikään, vaikka sitä voidaan tietysti täsmentää, tulkita ja ymmärtää aina paremmin ja paremmin, ja Jumala voi itsekin sitä selventää uusilla ilmoituksilla, saarnoilla Pyhän Hengen johdatuksella jne.
Raamatulla voi perustella mitä vaan jyrkkiä näkemyksiä. Sen on historia todistanut verisesti. Mutta rauhallisesti, nöyrästi, lempeästi, rukoillen, paastoten, noudattamalla käskyjä, terveellä järjellä, rakastavasti, muutakin lukien jne ja profetian hengellä voi siitä saada myös oikeansuuntaisen tulkinnan itse kukin vähitellen kammiossaan.Olli.S kirjoitti:
Siis kysymys tässä avauksessa oli siitä. Kun pysytään asialinjalla.
Onko Raamattu lopullinen totuus missään asiassa? Kristittyjen mielestä on perusasiassa, pelastuksessa taivaaseen, ei paljonkaan muussa: Joka uskoo Jeesukseen ja kastetaan, pelastuu. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Tämä asia ei muutu miksikään, vaikka sitä voidaan tietysti täsmentää, tulkita ja ymmärtää aina paremmin ja paremmin, ja Jumala voi itsekin sitä selventää uusilla ilmoituksilla, saarnoilla Pyhän Hengen johdatuksella jne.
Raamatulla voi perustella mitä vaan jyrkkiä näkemyksiä. Sen on historia todistanut verisesti. Mutta rauhallisesti, nöyrästi, lempeästi, rukoillen, paastoten, noudattamalla käskyjä, terveellä järjellä, rakastavasti, muutakin lukien jne ja profetian hengellä voi siitä saada myös oikeansuuntaisen tulkinnan itse kukin vähitellen kammiossaan.Maailma on täynnä mielestään hyvinkin hurskaita kristittyjä, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Mikä on viestisi heille?
Ja.taaskin.asialinjalle kirjoitti:
Maailma on täynnä mielestään hyvinkin hurskaita kristittyjä, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Mikä on viestisi heille?
Kristikunnan hajanaisuus ei ole minun syy : )
Jokainen kirkko joka väittää olevansa ainoa oikea on jo sen takia sitten väärä. Jeesus on halunnut aina koota kristityt yhteen, mutta ihmiset itse eivät ole sitä halunneet. Kristittyjen yhteys on silti edelleen tosiasia, kaikki kristityt tuntevat rakkautta toisiaan kohtaan. Kaikissa kirkoissa on sekaisin lustetta ja oikeaa ainetta.
Saa olla eri mieltä minun kanssani.Olli.S kirjoitti:
Kristikunnan hajanaisuus ei ole minun syy : )
Jokainen kirkko joka väittää olevansa ainoa oikea on jo sen takia sitten väärä. Jeesus on halunnut aina koota kristityt yhteen, mutta ihmiset itse eivät ole sitä halunneet. Kristittyjen yhteys on silti edelleen tosiasia, kaikki kristityt tuntevat rakkautta toisiaan kohtaan. Kaikissa kirkoissa on sekaisin lustetta ja oikeaa ainetta.
Saa olla eri mieltä minun kanssani."Kristittyjen yhteys on silti edelleen tosiasia, kaikki kristityt tuntevat rakkautta toisiaan kohtaan."
Miten tuo on näkynyt esim. Pohjois-Irlannissa?Ja.taaskin.asialinjalle kirjoitti:
"Kristittyjen yhteys on silti edelleen tosiasia, kaikki kristityt tuntevat rakkautta toisiaan kohtaan."
Miten tuo on näkynyt esim. Pohjois-Irlannissa?Kristittyjen yhteys tartkoittaa sitä että oikeat uskovat tuntevat rakkautta toisiaan kohtaan. Siitä voimme päätellä että monet inkvisiittorit ja sotilaat monessakin sodassa eivät ole olleet oikeita kristittyjä.
Olli.S kirjoitti:
Kristittyjen yhteys tartkoittaa sitä että oikeat uskovat tuntevat rakkautta toisiaan kohtaan. Siitä voimme päätellä että monet inkvisiittorit ja sotilaat monessakin sodassa eivät ole olleet oikeita kristittyjä.
Eli sinä oletat olevasi se taho, joka määrittelee ihmisen kristityksi tai ei-kristityksi?
Ja.taaskin.asialinjalle kirjoitti:
Eli sinä oletat olevasi se taho, joka määrittelee ihmisen kristityksi tai ei-kristityksi?
Miten niin? Muuthan tässä yrittävät määritellä kristityn niin, etteivät mormonit siihen kuuluisi. Minusta kuuluvat, koska uskovat UT:iin ja Nasaretissa syntyneeseen Jeesukseen. Se, että on eri käsitys Jeesuksesta ja Raamatun tulkinnasta ei voi olla riittävä syy muutakuin jos etukäteen ajattelee oman tulkintansa olevan ainoa oikea kristillinen tulkinta. Sitä vastustan enkä suinkaan väitä etteivät muut olisi kristittyjä. Jokaisella on oikeus palvella Jumalaa niinkuin parhaaksi näkee.
Olli.S kirjoitti:
Miten niin? Muuthan tässä yrittävät määritellä kristityn niin, etteivät mormonit siihen kuuluisi. Minusta kuuluvat, koska uskovat UT:iin ja Nasaretissa syntyneeseen Jeesukseen. Se, että on eri käsitys Jeesuksesta ja Raamatun tulkinnasta ei voi olla riittävä syy muutakuin jos etukäteen ajattelee oman tulkintansa olevan ainoa oikea kristillinen tulkinta. Sitä vastustan enkä suinkaan väitä etteivät muut olisi kristittyjä. Jokaisella on oikeus palvella Jumalaa niinkuin parhaaksi näkee.
Sinähän se rajoja vetelet: suuri osa kristikunnasta on kautta aikojen sotinut keskenään. Sinäö rajaat sotivat ei-kristityiksi. Sinulla siis on kuva siitä, ketkä ovat kristittyjä ja ketkä eivät.
Kun näillä eri liikkeillä on oma oppinsa, pulma on tämä: ilmeisesti vain joko ýksi oppi on oikeassa tai sitten ei edes sekään. Valtavat määrät ihmisiä siis suostuvat noudattamaan mitä typerimpiä sääntöjä ja määräyksiä väärän opin nimissä!
- alfa123om22
Tuo, että Pyhän Hengen saaneet ovat eri linjoilla keskenään voi johtua siitä, että on kolme eri taivasta, joista pyhä henki vuodatetaan ja noiden henkien status ja tehtävä on kussakin kolmessa tapauksessa sangen erilainen. Yksi taivas, josta esim. vuodatetaan pyhää henkeä on kuudes taivas.
Näin päättelin kun luin MikroRabbi englanninnosta Syyrialaisesta Peshita käännöksestä. Tämän sattoi päätellä nimenomaan tuon käännöksen Johanneksen Ilmestyksestä.
Kun taas luin erästä toista käännöstä niin henki selitti siinä juutalaisten ahdistusta sen vuoksi, että kun he saavat sydämeensä sen hengen joka pakottaa heidät noudattamaan lakia niin onko tuo henki varmasti tasoltaan samaa luokkaa kuin kristittyjen saama henki tai mielummin vielä parempi.
EI JUMALA ANNA HENKEÄ MITALLA. Näin lukee raamatussa. - alfa123om22
Jehovan todistajat opettavat, että ruumiin ylösnousemuksen jälkeen tapaamme tuttuja tai tuntemattomia henkilöitä ja silloin vaihdamme innolla muistoja ja kuulumisia omasta ajastamme ja elämästämme. Mistään kirjoituksesta en nimittäin ole saanut selkoa siitä mitä tapahtui apostoleille yms. Vaikka olen lukenut myös apokryfejä ja ante-niche fathers teoksia. He sanovat, että ruumiin ylösnousemuksessa voi herätä niinkin paljon kuin kaksi miljardia maan asukasta ja ei ole tärkeää onko kuulunut kirkkoon vai ei. Tämä opetus on lohduttanut minua suuresti. En kaipaa ennen ylösnousemusta kovin paljon tietoa tuollaisista asioista, vaikka tiedän, että roomalaiskirjeen mukaan seuraavat 500 vuotta on pyhitetty kuoleman voittamiselle, kuolleiden takaisin saamiselle (ennen yleistä ylösnousemusta jopa). Luvassa on suuriakin ihmeitä mahdollisesti???
Uusi profetia ei ole kaikissa olosuhteissa ja elämäntilanteissa välttämätöntä tietää. Sen saa käsiinsä silloin kun sitä on etsinyt ja todella tarvitsee. Itse etsin lähes 40 vuotta, mutta matkan jälkeen Israeliin alkoi tapahtua elämässäni ja vuoden 1998 jälkeen. Kristuksessa ovat kaikki tiedon aarteet huolellisesti kätkettynä. Ja mielestäni tärkeämpää kuin itse profetiat on saada avain niihin ja niiden sanastoon. Avain voi olla esim. tuntea tämä, tänä sanojen merkitys ja käyttö raamatussa. Kun sen tuntee avautuu monet profetiat. Ilman avaimen saamista, joka usein on piilotettu voi olla vaikea profetioita ymmärtää. Eli joskus asia on niin, että NÄKEMÄLLÄ NÄHKÄÄ JA KUULEMALLA KUULKAA, MUTTA ÄLKÄÄ YMMÄRTÄKÖ.
Johdatus on välttämätön tuollaisten avainten saamiseen sekä taivaan pyhät. Itse sain esim. aikoihin eli aioneihin avaimen taivaan pyhältä. - jokunen553
Suomen suurin eksyttäjä. https://www.youtube.com/watch?v=PY4-5_VYXaU
- Erkki44553
Nyt pitää pitäytyä Raamatun mukaisessa opatuksessa ja välttää näitä väärän voitelun jakajia. http://jeesuksenapostolit.com/varoitukset/eksytys/
- alfa123om22
Itse asiassa olin väärässä sen suhteen miten paljon marttyyrikertomuksia löytyy. Luin pari päivää sitten apostoli Andreaksen viimeisistä vaiheista Acts of Andreas kirjoituksesta. Hän kertoi eräälle suurelle kuninkaalle, että kiirehtiminen ja hakeutuminen ristille on hienoa ja jumalaista. Kuningas ei sulattanut tuota. Lahjaksi ristille menemisestä olisi peto saanut ihmisen sydämen, mutta se suotiin vain Roomalais-katoliselle kirkolle. Sen sijaan kreikkalais-katoliset saivat roolin, että vain harvat menevät ristille ja he saavat : ei ihmisen roolia ja sydäntä, vaan KARITSAN osan, jotka "menevät ristille". Jonkin verran muutakin tuossa kirjoituksessa on, mutta Andreas kuitenkin suositteli eniten ristille menemistä iloiten ja suostuvaisena sekä mielihyvin. Anreas näki myös ennalta Pedon merkitsevän halua tuhota kaikki kristityt mestaamalla ja sen vuoksi hän ennalta kertoi, että aikoo tehdä tuon työn vaikeammaksi riistämällä ristit ja kirkot Venäjältä, joka tapahtuikin 1917 osittain.
Kovin lyhyt tuo kirjoitus; ja vähäinen opeiltaan. Sain sen kuvan, että kuningas ja Andreas olivat tasavahvoja, mutta Andreas sai lopulta tuen paremman ja laajemman pyhiltä omille suunnitelmilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3511031- 69711
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et36619- 39557
- 39532
- 63523
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht318491- 74458
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22449Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19441