tanssi

kysymys

Miten helluntaiseurakunnassa suhtaudutaan tanssiharrastukseen?En tarkoita tanssia savuisissa tanssiravintoloissa tai lavatansseja.Onko tanssi syntiä helluntalaisten mielestä?
Onko oikein mennä esimerkiksi tanssikurssille vaan opettelemaan tanssia omaksi iloksi?

30

4407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tiedä, miten suhtautuvat, eiköhän sekin ole sellainen jokaisen yksityisasia. Juutalaiset osasivat kuitenkin juhlia, ja niin myös tanssia. Karkeloimisen ainakin pitäisi olla sallittujen kirjoissa.. = )

• Dance machine

Tanssi pois!Ei se ole syntiä.

• Saa

Samaa mieltä! Ei tanssi ole syntiä. Jeesus eikä apostolit mainitse sanallakaan siitä. Jos se olisi syntiä, niin varmasti ainakin Jeesus olisi puhunut siitä!

• atri.parkka

kun nuorena evankelistana kerroin saarnaajalle jonkun jutun yhteydessä, että olin pyörähdellyt olohuoneen lattialla pari tanssiaskelta yhdessä vaimoni kanssa, vaikka kumpikaan ei osannut tanssia.
      Yksi vanhimmistoveli kuuli jutun ja viikon rukoiltuaan rohkeutta, hän otti minut puhutteluun ja vaati julkista anteeksipyyntöä ja parannuksentekoa seurakunnan edessä.

( Ps silloin ennen armoituksesta huolimatta kaikki nuoret saarnaajat olivat evankelistoja)

• jusa62

siitä ei tule elämän tärkein asia. Rahakin voi olla syntiä, jos sitä palvoo.
        Niin tuli tässä mieleen kun veli kertoi tanssista kotona ja siitä ojenneettiin, niin mua joskus mennä vuosina ojennettiin mustanmakkaran syönnistä. Syön edelleen mustaamakkaraa silloin tällöin.

• minäkin.....
        jusa62 kirjoitti:

siitä ei tule elämän tärkein asia. Rahakin voi olla syntiä, jos sitä palvoo.
        Niin tuli tässä mieleen kun veli kertoi tanssista kotona ja siitä ojenneettiin, niin mua joskus mennä vuosina ojennettiin mustanmakkaran syönnistä. Syön edelleen mustaamakkaraa silloin tällöin.

tanssin, ja vieläpä hyvin vaimoni mielestä.

• Heh heh toi oikeesti nauratti.

Mut siis oletko sinä saarnaaja?? Toi oli uutta... ja outoa...enpä olis uskonut.

:-/

• atri.parkka
        PakanaF kirjoitti:

Heh heh toi oikeesti nauratti.

Mut siis oletko sinä saarnaaja?? Toi oli uutta... ja outoa...enpä olis uskonut.

:-/

ennen, mutta nyttemmin en ole enää siinä virassa.
        Olen ollut siviiliammatissa jo melkoisen tovin.
        Ehdin kuitenkin olla saarnaajana yli 25 vuotta.

• atri.parkka kirjoitti:

ennen, mutta nyttemmin en ole enää siinä virassa.
        Olen ollut siviiliammatissa jo melkoisen tovin.
        Ehdin kuitenkin olla saarnaajana yli 25 vuotta.

Parkka on ylläreitä täynnä! ;-)

Ihan mielenkiinnosta, miksi lopetit? Ei tietysti tarvitse vastata jos et halua, mutta muuten vain kiinnosais.

:-)

• atri.parkka
        PakanaF kirjoitti:

Parkka on ylläreitä täynnä! ;-)

Ihan mielenkiinnosta, miksi lopetit? Ei tietysti tarvitse vastata jos et halua, mutta muuten vain kiinnosais.

:-)

olisi kuvailla asiaa lisää.
        Mutta syita on useitakin.
        Yksi syy on perhe. Kyllästyin muuttoihin ja siihen että perhe joutui aina työni tähden irtautumaan sosiaalisesta ympäristöstään.
        Lisäksi työaika. Muun perheen kanssa aina ristikkäiset vapaat.
        Astuin myös muutamien vallankäyttäjien varpaille.

• stb

koskaan kuullut entisessa seurakunnassani etta tanssiminen (harrastus sellainen) olisi syntia. Sita pidetaan pahana etta kaydaan tanssipaikoissa tanssimassa, etenkin jos ei tanssi aviopuolison kanssa. Mina haluaisin oppipa eri tanssilajeja, mutta taidan odottaa Suomeen muuttamiseen asti kun taalla tuo harrastaminen on niin kallista... :)

• Tääl on tullut pääasiassa tanssin hyväksyviä vastauksia, mutta minä kyllä sanoisin ettei se ole ihan niin yksinkertaista. Ei voida kovin paljoa yleistää sitä onko tanssi yleisesti ottaen kiellettyä vai ei, koska se riippuu todella paljon niistä yksittäisistä hellareista, ja siitä seurakunnasta jossa olet tekemisissä, ja myös tanssilajista josta puhutaan. Striptease ja tanhuthan on vähän eri asia...

Toiset katsovat tanssin olevan todella paha synti, ja täytyypä sanoa, että vaikka itse olen vasta nuori aikuinen, alle kolmekymppinen, niin esim. minun vanhojentanssitkin koulussa oli tosi vaikea juttu. Suurimman ongelman tuotti se, ettei vanhemmat itsekään oikein tienneet miten asiaan olisi pitänyt suhtautua. Luulenkin että yleensä asioiden kieltäminen johtuu siitä, että on turvallisempaa ikäänkuin varmuuden vuoksi kieltää tanssi, tai veriletut, tai jooga, tai meikit, tai...jne... kuin hyväksyä ne. Parempi olla niinkuin varmuuden vuoksi tekemättä mitään, ettei tule vahingossa tehneeksi syntiä.

Kyl mulle ainakin ajatus hellarista joka harrastaa ihan tavallista maallista tanssia (kilpatanssia, hip hoppia, tms.), on edelleen aika omituinen ajatus. Ne kaksi asiaa ei oikein sovi samaan kuvaan. Siinähän saattais ohimennen tehdä vaikka seksikkäitä liikkeitä, ja sehän oli ihan kamalaa!

MUTTA, nyt täytyy kuitenkin todeta, että hellarit on mun mielestä täs asiassa jonkunlaisessa muutostilassa, jossa sitä tanssia yritetään jossakin muodossa liittää myös helluntailaisuuteen.

Musta se on aika koomista kuinka hellarit yrittää löytää uskosta motiivin kaikkeen tekemisiinsä. Esim. luin joskus niiden yhestä lehdestä ilmoituksen jotakin saakelin "hiljentymisristeilystä". (Kuka menee risteilylle _hiljentymään_? ;-D Eiks sen voisi tehdä ihan maissakin...?) Ihan kuin hellari ei vois lähteä ihan muuten vain risteilylle, vaan heidän täytyy kehittää väkisin siitä uskosta se tekosyy sille, että he pääsevät risteilylle.

Hellari ei voi pitää hauskaa vain hauskanpidon vuoksi, vaan aina KAIKKEEN toimintaan täytyy löytää motiivi uskosta. Jokainen sekunti täytyy "elää Jumalalle".

Sama pätee tähän tanssimiseen. Motto menee suurinpiirtein niin että saat tanssia, kunhan tanssit Jumalalle.

Nih...ja mikään seksikäs lanteiden hetkutustanssihan ei sitten ole mitään jumalalle tanssimista ettäs sen tiedät! ;-)

• tod e

missä niitä järjestetään?

• tod e kirjoitti:

missä niitä järjestetään?

En tiedä oliko se nimenomaan hellareiden järjestämä, vaiko yhteiskritillinen, mutta hellareiden lehdessä se joskus muinoin oli.

En myöskään tiedä oliko se vain yksittäinen risteily, vai onko se joku pitkäänkin jatkunut perinne.

Ainakin tämä seppo jokinen järjestää samantyylisiä sielunhoitoristeilyjä nykyään. Ku se o nii paljo kivempi hoidella sieluja Viking Linen laivoilla ku jossain maissa, tylsissä kokoustiloissa. Varmasti myös esim. alkoholisiten ja muiden päihdeongelmaisten sielut eheytyvät hyvin nimenomaan laivoilla, joissa sitä alkomahoolia on siinä nenän edessä tyrkyllä litratolkulla.

Täytyypä sanoa kuitenkin, että on ne sentään paikan keksineet hiljentymiselle. Kas kun eivät keksineet mennä HILJENTYMÄÄN Linnanmäelle, tai vaikkapa jonku heavymetalbändin konserttiin. :-D

No, tode, aiotko lähtee?

• lukeehan siellä Raamatussakin että kaikki mikä ei ole uskosta, on syntiä! :p

• tod e
        PakanaF kirjoitti:

En tiedä oliko se nimenomaan hellareiden järjestämä, vaiko yhteiskritillinen, mutta hellareiden lehdessä se joskus muinoin oli.

En myöskään tiedä oliko se vain yksittäinen risteily, vai onko se joku pitkäänkin jatkunut perinne.

Ainakin tämä seppo jokinen järjestää samantyylisiä sielunhoitoristeilyjä nykyään. Ku se o nii paljo kivempi hoidella sieluja Viking Linen laivoilla ku jossain maissa, tylsissä kokoustiloissa. Varmasti myös esim. alkoholisiten ja muiden päihdeongelmaisten sielut eheytyvät hyvin nimenomaan laivoilla, joissa sitä alkomahoolia on siinä nenän edessä tyrkyllä litratolkulla.

Täytyypä sanoa kuitenkin, että on ne sentään paikan keksineet hiljentymiselle. Kas kun eivät keksineet mennä HILJENTYMÄÄN Linnanmäelle, tai vaikkapa jonku heavymetalbändin konserttiin. :-D

No, tode, aiotko lähtee?

ei ne risteilyt ole helareiden. RV on vain myynyt mainostilaa, ei muuta.
        seppo jokisen retriitti-reissulle on saatava poikalapsi mukaan, eheytymään tietty.
        hallikaista en kyllä ottaisi mukaan ulisemaan.

• atri.parkka
        amiga kirjoitti:

lukeehan siellä Raamatussakin että kaikki mikä ei ole uskosta, on syntiä! :p

toisille aamupuuron syöntikin on syntiä, kun eivät tee sitä uskossa...

• atri.parkka

... kaikissa asioissa on hyvät ja huonot puolensa.
        Ei tanssikaan ole kokonaan hyvä asia.
        Mutta ei niin huonokaan, kuin viime vuosituhannen helluntailaisuudessa on opetettu.

• tod e kirjoitti:

ei ne risteilyt ole helareiden. RV on vain myynyt mainostilaa, ei muuta.
        seppo jokisen retriitti-reissulle on saatava poikalapsi mukaan, eheytymään tietty.
        hallikaista en kyllä ottaisi mukaan ulisemaan.

...se hiljentymisristeily ei ollut sama kuin seppo jokisen eheytymisristeily, vaan käsittääkseni ihan hellareiden oma juttu. Mut en ole kuullut sellaisista enää sen jälkeen, joten saattoi olla ihan yksittäinen tempaus vain. Eli et ihan kerennyt megeen.

Aika pahasti sanottu hallikaisen laulusta. Eiks se ihan nätisti laula? Onks sulla jotain hallikaisen laulua vastaan vai?

• sdf

Juh toi PakanaF kirjoitti varmaan suthautumisesta tanssiin aika pätevästi. Eli kyl useimmat vanhemman sukupolven edustajat sitä karsastaa (eläkeläiset esim). Mutta nuoremmista varmaan vain harvat. Eli muutostilassa ollaan. Tiedän, että joissain seurakunnissa on käyty kiivaitakin keskusteluja tanssin suhteen ja päädytty (ainakin tässä esimerkkiseurakunnassani) myönteiseen lopputulokseen myös eläkeläisten hopeapiirissä. Raamattuhan tanssia suosittelee, mutta niinkuin PakanaF valaisikin asiaa , suhtautuminen on:

Tanssitko Jumalalle, vai miksi tanssit?

Nih vaikka noin ajatellaan, niin kovin fundamentaalinen tulkinta siitä ei varmaankaan vastaa keskimääräistä helluntailaista. Tarkoitan sitä, että esimerkiksi looginen ajatuksen kulku:

tanssi --> liikunta --> terveys Pyhän Hengen temppelissä --> toimintaa Jumalalle

voisi olla hyväksyttävä tapa perustella tanssiharrastus. Toki myös logiikkaa:

harrastus --> hyvä asia --> toimintaa Jumalalle

löytyy. Sekä logiikkaa:

pidän siitä --> nautin kiitoksella --> toimintaa Jumalalle

löytyy. Tämä siis näin matemaatikon kommenttina... toivottavasti tämä nyt selventää. Mainittakoon lisäksi, että eräs tuttavani seurakunnassamme on kilpatanssija.

Ja vielä loppujen lisäksi mainittakoon, että seurakunnassamme käyttämällä sanaa 'tanssi' saa varmasti takarivin eläkeläisen älähtämään, mutta tuskin pastoreita sekä suurinta osaa kuulijoista. Seurakuntamme päättäjät eivät ole nähdäkseni vielä julkaisseet kantaansa kovin voimakkaasti tässä asiassa. Uskon kuitenkin, että tanssi hyväksytään virallisesti n. 10 vuoden sisään. Lisäksi koko Suomen yhteisissä helluntaipiirin tapahtumissa tanssi hyväksytään ja sitä opetetaan myönteisessä valossa. Tänne pohjoiseen vain asiat tulevat hitaammin.

• "Lisäksi koko Suomen yhteisissä helluntaipiirin tapahtumissa tanssi hyväksytään ja sitä opetetaan myönteisessä valossa. Tänne pohjoiseen vain asiat tulevat hitaammin."

...

Ai että tanssia opetetaan hellaritapahtumissa? Tarkoitit varmaan että sIItä (

• sdf
        PakanaF kirjoitti:

"Lisäksi koko Suomen yhteisissä helluntaipiirin tapahtumissa tanssi hyväksytään ja sitä opetetaan myönteisessä valossa. Tänne pohjoiseen vain asiat tulevat hitaammin."

...

Ai että tanssia opetetaan hellaritapahtumissa? Tarkoitit varmaan että sIItä (

No juu, kyllä siitä varmaan on parempi ilmaus. Ja näin jälkeenpäin jäin pohtimaan, että vielä tarkempi ilmaus olisi että enimmäkseen nuortentapahtumissa (esim. Youth eli juutti).

Uskon henk.koht. että kaikenlaiset tanssimuodot saavat ennen pitkää hyväksyntänsä hellaripiireissä. Tästä on olemassa viitteitä mm. siten, että meillä oli muutama vuosi sitten nuorten illassa tapahtuma, jossa opeteltiin irlantilaisia kansantansseja (50 nuoren voimin) ihan vain siksi kun se on niin hauskaa! :)

Lisäksi yhteiskristillinen tanssiryhmä Elliots (jossa on paljon helareita) tanssi ihan jazzista, hip-hopista balettiin... Musiikin suhteenhan näin on jo päässyt käymään. Oma soittotyylini lainaa aika paljon jazzia soveltavin osin ja mm. heviä soitetaan nuorten kokouksissa.

Erotus on ehkä hyvä tehdä sen suhteen mihin tarkoitukseen tanssi tähtää, eli onko se ns. esittävää tanssia vai tanssitaanko vain omaksi iloksi tai Jumalan kunniaksi.

Eli esittävä tanssi sisältää kaikenlaiset koreografiat, joihin vaikutteita haetaan ammattitaitoisten tanssinopettajien johdolla monien eri tyylilajien edustajilta. Tällaisessa tanssissa siis olen kyllä jo nyt nähnyt kaikenlaista pakaranheilutusta.

Toisaalta leikillinen tai omaksi iloksi tapahtuva tanssi voi nyt olla mitä vain.

Kolmanneksi Jumalan kunniaksi tanssittu ylistystanssi on ihan oma lukunsa, niinkuin ennustit. Se varmaankin muodostaa omaa alakulttuuriaan, johon tosin minäkin tahdon olla hakemassa vaikutteita muista tanssin suunnista. Olet varmaankin nähnyt näitä lipunheiluttelijoita joissain kokouksissa, jos olet sattunut oikeissa paikoissa käymään. Minkäänlaista esittävää koreografiaa näissä ei kyllä ole toistaiseksi ollut, enkä usko, että näin henkilökohtaisella tasolla tapahtuvaan Jumalan kohtaamiseen mitään sellaista tarvitaankaan.

• pom

Tanssiesitykset olleet vakio ohjelmaa kaikissa suurissa nuoriso tapahtumissa ja vuosia. Lipunheiluttajat ovat sitten vielä oma lukunsa.

• minä vaan...

Aikoinaan sain opetusta aiheesta, että karkelointi ei tarkoita tanssimista. Raamatussa puhutaan karkeloinnista, joka ei ole syntiä. Tanssimiseen taas liittyy kaikkea muutakin kuin pelkkää ruumiin liikettä.

Harrastan itse tanssia, mutta kyllä silti kyseenalaistan monta kertaa sen, missä menee raja tanssimisen maallisella ulottuvuudella ja haitallisuudella ihmiselle... Tanssi on mukavaa liikuntaa, mutta se musiikki, jonka mukaan siinä liikutaan on maallista ja toiseksi paritansseissa saattaa tuntea aikamoista fyysistä vetovoimaa siihen tanssittajaan. Se taas ei välttämättä ole hyvä juttu ainakaan naimisissa olevalle henkilölle, jos se toinen osapuoli ei ole siinä oma puoliso.

• Saa
        minä vaan... kirjoitti:

Aikoinaan sain opetusta aiheesta, että karkelointi ei tarkoita tanssimista. Raamatussa puhutaan karkeloinnista, joka ei ole syntiä. Tanssimiseen taas liittyy kaikkea muutakin kuin pelkkää ruumiin liikettä.

Harrastan itse tanssia, mutta kyllä silti kyseenalaistan monta kertaa sen, missä menee raja tanssimisen maallisella ulottuvuudella ja haitallisuudella ihmiselle... Tanssi on mukavaa liikuntaa, mutta se musiikki, jonka mukaan siinä liikutaan on maallista ja toiseksi paritansseissa saattaa tuntea aikamoista fyysistä vetovoimaa siihen tanssittajaan. Se taas ei välttämättä ole hyvä juttu ainakaan naimisissa olevalle henkilölle, jos se toinen osapuoli ei ole siinä oma puoliso.

Joskus minäkin tanssin keikoilla! En hyvin usein, sillä aikani menee muuhun! En kuitenkaan näe mitään väärää tanssimisessa. Näenhän sitä aitiopaikalta tosi hyvin! Tuokin on selvää yleistämistä, että tanssissa kokisi jotenkin seksuaalisen vietin kasvavan. Voi se olla toisilla, mutta varmasti nämä ovat jo luonnostaankin seksiin taipuvaisempia, kuin toiset! Olen monien naisten ja miesten kanssa keskustellut asiasta ja useimmat kokevat tanssin vain miellyttävänä sosiaalisena tapahtumana ja hauskana liikuntamuotona musiikin tahdissa.

Missä sitten kulkee maallisen ja ei maallisen musiikin raja on kuin veteen piirretty viiva?! Miltei kaikki nk. hengellinen musiikki on jotakin tanssilajia! Sitä ei kukaan voi kieltää. Olin ihan vasta eräässä hengellisessä kokouksessa ja siellä olivat kaikki laulut myös tanssisävelmiä, tango, valssi, jive, samba - muutamia lajeja mainitakseni. Kokous oli mielestäni hyvä ja Jumalan Henki oli kokouken yllä voimakkaasti!

• ei hellari
        Saa kirjoitti:

Joskus minäkin tanssin keikoilla! En hyvin usein, sillä aikani menee muuhun! En kuitenkaan näe mitään väärää tanssimisessa. Näenhän sitä aitiopaikalta tosi hyvin! Tuokin on selvää yleistämistä, että tanssissa kokisi jotenkin seksuaalisen vietin kasvavan. Voi se olla toisilla, mutta varmasti nämä ovat jo luonnostaankin seksiin taipuvaisempia, kuin toiset! Olen monien naisten ja miesten kanssa keskustellut asiasta ja useimmat kokevat tanssin vain miellyttävänä sosiaalisena tapahtumana ja hauskana liikuntamuotona musiikin tahdissa.

Missä sitten kulkee maallisen ja ei maallisen musiikin raja on kuin veteen piirretty viiva?! Miltei kaikki nk. hengellinen musiikki on jotakin tanssilajia! Sitä ei kukaan voi kieltää. Olin ihan vasta eräässä hengellisessä kokouksessa ja siellä olivat kaikki laulut myös tanssisävelmiä, tango, valssi, jive, samba - muutamia lajeja mainitakseni. Kokous oli mielestäni hyvä ja Jumalan Henki oli kokouken yllä voimakkaasti!

Helluntaikodin kasvatti on ollut joskus vieressäni jossain kokouksessa ja hän on kertoillut, että kaikki nk. hengelliset laulut ovat jotain tanssilajia! Itse en tunne eri lajeja sen kummemmin. Jos jollekin tanssi on syntiä niin se on, mutta kelle se ei ole niin se ei ole. Niin yksinkertaista se on. Harvemmin varmaan tanssija kuitenkaan on seksin takia tanssimassa, vaan aivan sosiaalisen kanssakäymisen ja liikunnan takia!

• Adlan Cruz: http://www.adla...
    • yks hellari

Paavalin mukaan tanssi on syntiä. Ensimmäinen kirje korinttilaisille. Varoitus epäjumalien palvelemisesta luku 10:7 Älkää ruvetko palvelemaan epäjumalia niinkuin jotkut heistä. Kirjoituksissa kerrötaan: He istuivat syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat tanssimaan. 10:8 Älkäämme antautuko siveettömyyteen niinkuin jotkut heistä; heitä kuoli yhtenä päivänä kaksikymmentäkolmetuhatta.
      Kannatta lukea koko luku 10
      Tanssiin niin usein tulee alkoholi ja siveettömyys mukaan.

• helluntaikodin kasvatti

Noinhan ei tietenkään asia ole, että siveettömyys ja alkoholi tulisivat tanssiin mukaan usein! Päinvastoin, sitä tulee mukaan erittäin harvoin. Harvemmin kuin esimerkiksi helluntainuorten nuorisokokouksissa! Aikanaan kuljin helluntailaisena ollessani nuorten illoissa ja miltei poikkeuksetta
        illasta lähti poika/tyttö yhdistelmä jatkoille jonnekin! Mitä siitä seurasi sitten? Ainakin siinä seurakunnassa jossa aikanaan olin siitä seurasi yhdeksän kukauden jälkeen näkyvänä vauva! Minullekin esitettiin pyyntöjä vastakkasen sukupuolen taholta, että lähtisin jatkoille, mutta koska se oli mielestäni sopimatonta ja Raamatun vastaista, niin en koskaan lähtenyt. Halunihan oli olla Kristuksen omana harhailematta vieraille vesille.

• helluntaikodin kasvatti

Ennen ainakin helluntaiherätyksessä tuomittiin kaikki pyörähtely tanssissa ja muutoinkin syntinä. Moni muukin asia oli siellä syntiä, kuten esimerkiksi ei hengellisten kirjojen lukeminen yms. Itse en ole koskaan pitänyt tanssia syntinä. Se on minusta aina ollut vain eräs tapa liikutynnan harrastamiseen. Se vaan tapahtuu musiikin tahdissa. Juutalaiset ja monet muutkin kansat tanssivat paljon. Myös helluntaiseurakuntien nimeä kantavissa kirkoissa. Olen nimitäin ollut omin silmin näkemässä asian ja puhun siis tieten.

Itse kuljen tanssipaikoissa nykyisin, koska minut on siunattu lavaevankelistaksi. Siellä olen saanut keskustella monia hyviä hengellisä keskusteluja ihmisten kanssa, en tuputtaen, vaan silloin kun ihmiset itse sitä haluavat, että keskustellaan hengellisistä asioista. En koskaan ala tuomitsevaan sävyyn keskustelua, vqan lähden heidän tasoltaan liikkeelle. Helluntailista osa ei hyväksy toimintaani, osa taas siunaa minua ja minut onkin siunattu tehtävään eräässä suomalaisessa helluntaiseurakunnassa, jonka vanhemmisto itsekin käy tansseissa aika ajoin!

Muuten mitä tulee savuisiin tanssiravintoloihin ja tanssilavoihin, niin tupakkalain voimaan tultua ei enää ole yhtään tanssipaikkaa, jotka olisivat savuisia. Joten korjattakoon tämä asia aloittajallekin tiedoksi!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      309
      2788
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1433
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1271
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1261
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1255
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1205
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      47
      1087
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      996
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      23
      911
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      817
    Aihe