Satu sudesta ja paimenpojasta

Jälleen hieno kirjoitus ihailemaltani toimittajalta Ulla Appelsinilta. Toivon, että lukisitte tekstin ajatuksella.

Kirjoittajat käsi sydämelle ja mietitään jokainen tykönämme asioita uusiksi.

Alustuksena aloitukselleni Ulla Appelsinin kirjoitus.

Turha kiihkoilu ja huutelu pois ja rakennetaan asiallinen ketju.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001274402.html

37

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RealistiN

Appelsin on tolkun ihminen.

Ikävä on nähdä kuinka ihan tavallisista ihmisistä yritetään tehdä rasisteja keinolla millä hyvänsä.

Jos joku kakattaa koiransa pihalleni on hän idiootti kusipää, ihon väristään huolimatta, ihan ilman mitään rasismia.

• mimmimum-..mi

Tänään olikin paljon lukemista ....Appelsinin kirjoitus oli taas tosi hyvin tehty juttu....
      ylellä Sanna Ukkola kirjoitti hyvän kannanoton tveen tarjontaan.....ja vielä mtv valoitti MV-lehden Janitskinin värikästä elämää....siinähän sitä aikaa vierähti....mutta valotti asioita....

• turtunut

Ulla Appelsin oli jaksanut kirjoittaa selkokielellä, niin että sen ymmärsi vähemmänkin tolkku ihminen. Tällä palstalla on niitä susihuutoja kaikunut monesti saman päivän aikana. Itse olen kyllästynyt niihin ja yleensä jätän lukematta, se on sitä turhautumista, väsymistä.

• Turhautuminen on minunkin mielipiteeni pakkosyötöistä, joita täällä tehdään niin puolesta kuin vastaan aivan selviä asioita käsitellessämme. Ei Suomessa ole nankasaapaaiden uhkaa, vaan toinen toista suomalaista vastaan nousu on pelottavinta miten voi käysä. En tosin usko siihenkään vaan uskon järjen voittavan. Kirjoituksessa tuli selvästi ilmi, että Saksa ja Ruotsi ovat otollinen maaperä uusnatseille eikä Suomen satapäinen mies ja naisjoukko. Minulle tuli yllätyksenä koska en ole perehtynyt eläinaktivistien toimintaan, että he olivat tuo bussien polttamisen takana. Jospa homma saataisiin hoitoon sillä nythän on perustettu oikeutta eläimille puolue, joka on esim. Hollannissa parlamentin jäsen.
        Emme tarvitse hajoituspropagandaa rajojen takaa.

• Jostain syystä Suomeen on kehittynyt sellainen joukko, tai joukkioita, joilla on suuri vimma muuttaa tätä yhteiskuntaa.
      Seitkyt-luvulla ne kohkas neukkujen ja DDr.n yhteikuntaa tänne.
      Niiden jälkeläiset on siirtyneet vihreisiin, ja ottaneet ykkösasiakseen, että suomalaiset on pahimpia maailman tuhoajia.
      Siinä sivussa on ajatus, jos et ole joka asiassa just samaa mieltä olet meitä vastaan.
      Sitä touhua meikäläinen katsoo ihmeissään.
      Joskus aamu-uutisissa oli aina jokin homo-juttu jostain maailmankolkassa, tuntui, että puolet kansasta on homoja.
      Ja meikäläinen ei tunne ensimmäistäkään.
      Nyt nämä tekee Suomesta monikulttuurista yhteiskuntaa, Mikä se Suomenkin kulttuuri sitten on.
      Minun mielestä suomalainen yhteiskunta on se, mikä se on. Ei sitä tulijoiden mukaan aleta muuttamaan.
      Samaan aikaan samat viitolaiset on viemässä suomalaisia arvoja pitkin maailmaa, mitä jätrkeä tässä on.

• Mieheni on kuten olen joskus kirjoittanutkin enempi suomalainen kuin moni suomalainen. Ei hän tunne olevansa monikulttuurinen vaan elää tuiki suomalaista elämää. Minä tietenkin haluan joskus yllättää ja teen hänelle hollantilaisia perinneruokia. Kainuulaisetkin tuovat Helsingin toreille rönttösiä myyntiin samalla markkinoiden Kainuuta matkailukohteena. Suomalaisuutta myydään myös saksalaisilla joulutoreilla ja sieltä etsitään tänne tulijoita, mutta vain turisteina ja rahaa tuomaan. Eihän Espanjan mantereellakaan hötkyillä monikulttuurin perään, ovat niin espanialaisia, että kielikään ei hevin väännyt muille kielille.

• korppis kirjoitti:

Mieheni on kuten olen joskus kirjoittanutkin enempi suomalainen kuin moni suomalainen. Ei hän tunne olevansa monikulttuurinen vaan elää tuiki suomalaista elämää. Minä tietenkin haluan joskus yllättää ja teen hänelle hollantilaisia perinneruokia. Kainuulaisetkin tuovat Helsingin toreille rönttösiä myyntiin samalla markkinoiden Kainuuta matkailukohteena. Suomalaisuutta myydään myös saksalaisilla joulutoreilla ja sieltä etsitään tänne tulijoita, mutta vain turisteina ja rahaa tuomaan. Eihän Espanjan mantereellakaan hötkyillä monikulttuurin perään, ovat niin espanialaisia, että kielikään ei hevin väännyt muille kielille.

Harras toive, että suomalaiset kouhkopäät saisi pidettyä päänsä edes sen verran viileinä, ettei mitään maahanmuuttaja uhria tule. mutta se on turha toive. kyllä sekin tilanne vääjäämättä eteen tulee.
        Ja sitä nämä "paimenpojat" kielipitkällä odottaa.
        Ihmishengellä ei ole mitään merkitystä, kunhan sillä päästään tekemään omaa agitaatiota näissä tilanteissa.
        Sen jälkeen pitää jokaisen itseään kunnioittavan suomalaismiehen irtisanoutua näistä paksukalloista,
        Sitten tulee ainakin viikon saarna yleisradiolta, ja pääkaupungin suurimmilta sanomalehdiltä, miten väkivaltaisia suomalaismiehet on.
        Minä olen jotenkin väsynyt tähän.

• korppis11
        k-kotton kirjoitti:

Harras toive, että suomalaiset kouhkopäät saisi pidettyä päänsä edes sen verran viileinä, ettei mitään maahanmuuttaja uhria tule. mutta se on turha toive. kyllä sekin tilanne vääjäämättä eteen tulee.
        Ja sitä nämä "paimenpojat" kielipitkällä odottaa.
        Ihmishengellä ei ole mitään merkitystä, kunhan sillä päästään tekemään omaa agitaatiota näissä tilanteissa.
        Sen jälkeen pitää jokaisen itseään kunnioittavan suomalaismiehen irtisanoutua näistä paksukalloista,
        Sitten tulee ainakin viikon saarna yleisradiolta, ja pääkaupungin suurimmilta sanomalehdiltä, miten väkivaltaisia suomalaismiehet on.
        Minä olen jotenkin väsynyt tähän.

Olenhan toki joskus ajatellut sitäkin, että jos vaikka suomalaiset maahanmuuton vastustajat tekisivät virheen ja vanhan miehen päälle kävisivät. Mieheni omaa arabialaista ulkonäköä puhuu suomea murtaen. Muutama vuosi sitten olimme Kuopiossa menossa laivaristeilylle. Kietaisin mustan t-paidan hiuksieni sateen suojaksi. Sitaisu muistutti muslimien niskaan vedettävää huivia. Saimme kunnioittavia katseita ja ystävällisiä tervehdyksiä paikallisilta maahanmuuttajilta.

• Taas hyvä kirjoitus Ulla Appelsiinilta.
      Jos joku on eri mieltä niin ihmettelen.

• Olen ilmeisesti liian kärsimätön luonne,kun en jaksa lukea Appelsiinin rönsyilevää ja asiasta toiseen poukkoilevaa kirjoitusta. On sutta ja sekundaa. Jos Appelsiini ei näillä artikkeleilla ole seuraavissa vaaleissa kansanedustajaehdokkaana, syön hatullisen sitä ihtiään.

• lesken kirjoitti:

Olen ilmeisesti liian kärsimätön luonne,kun en jaksa lukea Appelsiinin rönsyilevää ja asiasta toiseen poukkoilevaa kirjoitusta. On sutta ja sekundaa. Jos Appelsiini ei näillä artikkeleilla ole seuraavissa vaaleissa kansanedustajaehdokkaana, syön hatullisen sitä ihtiään.

Jos et pysty keskittymään Appelsinin tekstiin, olet poikkeus. Teksti on hyvin harkittua ja etenee ymmärrettävästi. Sadulla on viimeaikaisten tapahtumien yhteenvetävä ydin.

En usko, että Appalsin olisi politiikkaan lähdössä, Ilta sanomien päätoimittaja, vaikka mistäpä tuon tietää.

• OmenaJaAppelsiiniJaViini

Jos Appelsin tiivistäisi tekstiään, se voisi puhutella ihmisiä paremmin. Vaikka roskalehdestä onkin kysymys, ammattitoimittajan voisi odottaa suoriutuvan kirjoittamisesta ja tekstin jäsentelystä selkeämmin. Varsinkin iltapäivälehden juttujen pitäisi olla kohtuullisen tiiviitä.

• Seoliliianpitkä

Yeap, lyhyestä virsi kaunis.

• ItsePidänHyvistäPitkistä
        OmenaJaAppelsiiniJaViini kirjoitti:

Jos Appelsin tiivistäisi tekstiään, se voisi puhutella ihmisiä paremmin. Vaikka roskalehdestä onkin kysymys, ammattitoimittajan voisi odottaa suoriutuvan kirjoittamisesta ja tekstin jäsentelystä selkeämmin. Varsinkin iltapäivälehden juttujen pitäisi olla kohtuullisen tiiviitä.

Totta tuokin. Nykyään on ihmisillä niin paljon keskittymisvaikeuksia, ettei muutamaa riviä pidempää tekstiä pysty lukemaan.

• Ammattina-toimittaja

Moni lukee kirjoja edelleen, paksujakin, mutta toimittajan pitäisi tietää millaista juttua ja mihin on kirjoittamassa.

• Liikkuvalajike

Tai ei ehdi tai ei malta. Ei tässä koko päivää viitti istua.

• kovastionkiirus
        Liikkuvalajike kirjoitti:

Tai ei ehdi tai ei malta. Ei tässä koko päivää viitti istua.

Niin, 5 min elämästä onkin ihan liian pitkä aika :D

• Korppis11
        kovastionkiirus kirjoitti:

Niin, 5 min elämästä onkin ihan liian pitkä aika :D

Selityksiä selityksiä sille, että ei ole kykyä keskittyä asiateksteihin, jotka pitää sisäistyä ja vielä kivasti sadun kaavalla. Kyllä te valittajat luette silmät pyöreenä julkkiksista. Pakko myöntää, että minua ei voi vähempää kiinnostaa julkkisten touhut.

• Keskityolennaiseen

Ei muakaan, en lue julkkisjuttuja. Enkä valita. Mutta olen hiras lukija ja luen mieluummin lehteä tai kirjaa kuin pienipränttistä tekstiä tästä toosasta.

• Viekas_Delila

Varmaan puhuu asiaa.Kuten moni muukin maailmaa seuraava.
      Toisaalta väitän, että Ulla Appelsin siteeraa pahasti väärin Aisopoksen vanhaa satua.
      Aisopoksen satu paimenpojasta ja sudesta on kyllä aivan jotain muuta ja paljon enemmän.
      Kritiikkini ei liity asiaan, vaan sadun tarkoitushakuiseen tulkintaan.
      Olisi vaan jättänyt sen hyvän sadun telomisen pois tarinastansa.
      Puhunut vaikka sitten Keisarin uusista vaatteista.

• En tunne satua, mutta sopii hyvin pohjaksi viimeaikaisten tapahtumien yhteenvetäjäksi.

• Ajatuseiaukea

Niiih "Delila", kaikki eivät ymmärrä vitsejäkään.

• mimmimum-..mi

Jos satuit lukemaan kohdan jossa mainitsi ....sadusta on eri versioita....susi söi toisessa paimenpojan....toisessa lampaat....

• TottakoJaFaktaako
        korppis kirjoitti:

En tunne satua, mutta sopii hyvin pohjaksi viimeaikaisten tapahtumien yhteenvetäjäksi.

Ja Appelsiini heittelee omia arvioitaan useista maista ja järjestöistä faktoina niihin sen kummemmin perehtymättä tai asioita tarkemmin tutkimatta.

Jos esittelisin valokuvan perusteella omia arvioitani ko. toimittajasta, ne eivät olisi yhtään arvostavampia, enkä tietäisi mikä on totta ja mikä ei. Osaisin kirjoittaa sellaista tekstiä arviooni, että moni varttuneempi ihminen uskoisi tosissaan lausuntoa, jos sen totena esittäisin.

• korppis11
        TottakoJaFaktaako kirjoitti:

Ja Appelsiini heittelee omia arvioitaan useista maista ja järjestöistä faktoina niihin sen kummemmin perehtymättä tai asioita tarkemmin tutkimatta.

Jos esittelisin valokuvan perusteella omia arvioitani ko. toimittajasta, ne eivät olisi yhtään arvostavampia, enkä tietäisi mikä on totta ja mikä ei. Osaisin kirjoittaa sellaista tekstiä arviooni, että moni varttuneempi ihminen uskoisi tosissaan lausuntoa, jos sen totena esittäisin.

Sinä olet ainakin omasta mielestäsi erinomainen toimittaja. Erinomaisuuteesi minun on vaikea ottaa kantaa senkään vuoksi, että en näe valokuvaasi tai nimikirjoitustasi tekstiesi alla. Muiden ihmisten kirjoittamien tekstien referointiahan voi harrastaa, mutta uppoaako valveutuneeseen lukijaa on taas eri asia.

Appelsiisi on ammattinsa osaava henkilö, Ilta Sanomien päätoimittaja.

Mutta kysymys lienee asenteista mitä ihminen pitää faktana ja mitä ei. Toisin ajattelijoille fakta on erilaista kuin erilailla ajattelijoille.

• Viekas_Delila
        Ajatuseiaukea kirjoitti:

Niiih "Delila", kaikki eivät ymmärrä vitsejäkään.

Niinpä niin!
        when we are alarmed with imaginary dangers in respect of the public, till the cry grows quite stale and threadbare, how can it be expected we should know when to guard ourselves against real ones?

• höpö.olet

Sanoja , sanoja sanoja vain,

• tööttt

Ehkei moniselitteistä ja -ulotteista maailmaa kovin helposti muutamalla virkkeellä selitetäkään - siinä miss poliitikot lyhyesti toteavat että ei kommentoitavaa - toisia syytellään satuilusta ja valehtelusta - osa immeisistä vaan haistattelee, oikeasti eikö ole turhautuminenkin ihan inhimillinen reaktio - valikoituneen kuulon ohella
      - silloin kun korvasyyhyynsä typertyneet haluavat kuulla vain haluamiaan asioita?

• Olen-Mikä-Olen

Minä syön kyllä appelsiineja kyytipojaksi, omenia ja kiellettyjä hedelmiä, ja luen hieman palstojakin. Mutta muu lukeminen ei kiinnosta. Juurikaan.
      Omaa sen olla pitää jos jotain luo. Miksi imeä toisilta? Niin ja täytyy päästä myös kommentoimaan ja kuittailemaan, muuten menee lukeminen hukkaan. Reklamaatio ja arvostelu on tärkeä asia.
      Veikkaan että en olisi tykännyt kirjoituksesta, jo otsikointi kuin matkittu typerä satu, Susi ja Punahilkka (Paimenpoika).

• Eijunalauta

Mistä sinä luot ja / tai teet "omaa" jos et "ime" mistään mitään? Tyhjästä? Luuleminen on maailman typerin juttu etkä "veikkaamalla" jutusta tykkäämistä saa millään selville.

Ja kun sadut kertovat sen, mitä hyvin monet eivät oikeasta elämästä keksi ja käsnää, niin varsinkin sun kannattaisi ruveta lukemaan niitä.

• Ahtisaari ei myöskään ymmärrä miksi Demareita äänestetään.
      Lasse Lehtinenkään ei ymmärrä.
      Luultavasti kyseessä on Lohi Tenolla.
      Urpilainen eholla.
      -
      Älkää äänestäkö vihreitä, vasemmistoa eikä Demareita.
      Kuten tarut kertovat.
      Kuolkaa joukkojenne eessä.
      -
      Muuttakaa maailma, liittykää demareihin myöhemmin vasta, ja sitten lillutelkaa yöt.

H.

• hunksz

Ahtisaari onkin yllättäen viisaampi kuin mitä olen tiennyt.
        Minusta ei ikinä tule demaria, se on varmaa.
        .

• Demari.bemari
        Ancelina kirjoitti:

hunksz

Ahtisaari onkin yllättäen viisaampi kuin mitä olen tiennyt.
        Minusta ei ikinä tule demaria, se on varmaa.
        .

Ei Keskustalaisesta maataloustukien nauttijasta kai tulekaan koskaan minkäänlaista demokraattia.

• Demari.bemari kirjoitti:

Ei Keskustalaisesta maataloustukien nauttijasta kai tulekaan koskaan minkäänlaista demokraattia.

SAK on se taho, joka tämän maan asioista eniten määrää ja sen kanssa mulla ei ole ikinä ollut mitään tekemistä. Demut ovat vain äänitorvenaan.

Oletko sä kade niistää parista tuhannesta eurosta, jotka vuosittain tukea saan?
        Niinhän demarit ovat aina olleet.

Jopa työttömät nostavat paljon suurempia summia, eikä heidän tarvitse tehdä yhtään mitään.

• Demari.bemari kirjoitti:

Kerron sulle vielä sen, etten ole minkään puolueen jäsen.

Tosin Kristillisdemokraatit kiinnostavat ja heidän joukossaan onkin paljon maanviljelijöitä.
        Samoin demareissa, kokoomuksessa, perussuomalaisissa ja vasemmistossa, jopa vihreissä.

Ei kannata yleistää.
        .

• TriplaX

Periaatteessa Appelsin kirjoitus oli ihan hyvä, sikäli ettei väkivalta yleensäkään kuulu demokratiaan ja järjestäytyneeseen yhteiskuntaan ja tässä mielessä kaikki järjestöt jotka siihen syyllistyvät ovat väärällä asialla.

Mutta kyllähän kirjoituksesta toisaalta paistoi myös medialle tyypillinen relativismi. Nimittäin on täysin väärin väittää kaikkia äärijärjestöjä yhtä pahoiksi, sillä perusteella että ne tekevät väkivaltaa. Äärioikeisto periaatteessa kannattaa aatetta joka hyväksyy kaasukammiot ja miljoonien ihmisten tappamisen ja on se vähän eri asia kuin että joku kannattaa turkistarhauksen kieltämistä. Siinä lähinnä joku menettää elinkeinonsa ei muuta.

Sitten on se toinen asia, nimittäin ns. vasemmistoanarkistit. Vasemmistoanarkisteilla on ollut vastenmielinen tapa kokoontua itsenäisyyspäivänä hulinoimaan. Tosin näiden vasemmistoanarkistien viesti on ollut suunnilleen tämä: "Eliitti juhlii Suomen itsenäisyyttä, vaikka EU Suomi ei enää ole itsenäinen..." No ketkä Suomessa ovat lähinnä arvoistelleet EU jäsenyyttä? No lähinnä persut ja sekä nämä "rajat kiinni" -sakki. Siis kamalat vasemmistoanarkistit kannattavat samoja asioita kuin äärioikeisto - mielenkiintoista...

• Mielestäni pitää ja onneksi on jo alettu pitämään ääntä erilaisista äärijärjestöistä joiden tehtävä ei välttämättä ole ajetulle asialle hyväksi.

Kalevan toimittaja Antti Ervasti kirjoittaa kolumnissaan.

Ihmiset ääriaatteiden takana ovat kuin uhmaikäisiä lapsia, jotka eivät itsekään tiedä mitä haluavat. Parodiaa ei tarvita. He tekevät sen itse. Vanha sanonta pätee eläinsuojeluaktivisteihin, ydinvoiman vastustajiin, metsäkoneisiin itsensä köyttäviin ynnä muihin, joilla tahtoo mennä mahdottomiin.

Yritin löytää koko Ervastin kolumnin, mutta en päässyt Kalevan sivustoille koska en ole tilaaja ja haulla en onnistunut. Jos joku voisi liittää artikkelin lukisin mielelläni koko jutun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1948
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1370
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1030
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      801
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      751
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      703
    Aihe