" Mietintää vanhusten viikolle !"

Vanhuus-edessäpäin

Mehän tulemme myös vanhoiksi 20 vuoden kuluttua, joten nuoremmiksi emme tule!

Lorena kirjoitti toisaalla:

Vanhusten viikon ollessa käsillä laitan linkin; Iltasanomien päätoimittaja Ulla Appelsin kysyy:"Miksi vanhusten kohtelu ei nostata yhtäsuuria tunteita kun eläinten....." .

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001253004.html

Ulla Appelsin paneutuu yhteiskunnassa ilmeneviin epäkohtiin asiantuntemuksella, hänen asiantuntevista kannanotoista on vaikeaa olla toista mieltä. Artikkeli oli syyskuussa 2016 Iltasanomissa.

Ja joku jatkoi:

Myös matujen paapomisen puolesta isot mielenosoitukset. Vaikka ovat terveitä nuoria miehiä.
Moni vanhus nälkiintyy,
mutta matuille tarjotaan 5 ateriaa päivässä ja siitäkin valittavat.

Mitä sinä sanot tähän?

72

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä sanon tähän, että olet ahkera tekemään mamualoituksia.

• Sanoisin että hyvin osaat Anja Pohjolan roolin Jussin vaimona.
      Höpöti.
      Pö..pö..pö..pöppö
      Lörpönki.
      töpö, töpö.
      -
      Muistanet että Jussi unohti istua ja vetää housut jalkaansa.
      Kuolin-vuoteellaan kaipasi äeteään.
      Anja näytteli ottaen kädestä.
      Eihän hän Jussin äiti ollut.
      Tuo kohtaus on kirjan lopussa.
      -
      Olkoon sinulle lohdutuksena sinunkin lopussasi.
      Kaikilla ei ole Akselia eikä Elinaa samassa piha-piirissään.
      Useimmat elävät elämänsä päin pershettä.
      Omaansa.
      Paha silloin on enää vaatia muiltakaan mitään.

H.

• vastaustapyydetään

Tuota mieltäkö olet Hunks? Huonosti arvelet ihmisten oman leiviskänsä hoitaneet.
        Voisitko perustella asiaa?

• vastaustapyydetään kirjoitti:

Tuota mieltäkö olet Hunks? Huonosti arvelet ihmisten oman leiviskänsä hoitaneet.
        Voisitko perustella asiaa?

"vastaustapyydetään"

Se on helppoa:
        Sukuni eli ja siksi minä opin elämään.

H.

• Moni vanhus ei syö siksi kun ei enää ole ruokahalua, ei maistu vaikka ruokaa olisi tarjolla viisi kertaa päivässä.

• Hyvämuori

Onneksi edes joku huomaa olennaisiakin juttuja.

• Korppis11

Minä olen jo vanhus, ei tarvitse odottaa kahtakymmentä vuotta ; )luin juuri paikkakuntamme vanhusteviikon ohjelman.
      Teatterissa voisin käydä, museossa tai taidenäyttelyssä ehkäpä uimahallissa, mutta katsotaan ehdinkö kiireiltäni.

• Sinulla_Korppis

oli paras vastaus aloittajan aiheeseen. Olit ymmärtänyt otsikon aiheen.

• ullapullaorange
        Sinulla_Korppis kirjoitti:

oli paras vastaus aloittajan aiheeseen. Olit ymmärtänyt otsikon aiheen.

Kyllä kai jokainen osaa vastata omaan aloitukseensa.

• A.Kk-

Ei ole Korppiksen aloitus, vaan minun.

• Miksi-ihmeessä-

arvailet?

Miksi pitäisi aina tietää, kuka aloittaja on?

Aihe, mistä keskustellaan, on tärkein. Se pitäisi ymmärtää oikein.
        .
        Ylioppilaskirjoituksissa oli esseen aiheena Kaarle XI.
        Kokelas kirjoitti: "Ei se Kaarle XI vielä ihan hullu ollutkaan, mutta se Kaarle XII ! "
        Sitten kirjoitti koko esseen Kaarle XII:sta.

Tuli hylkäys: improbatur.

• MummeliMia

Tuo hylkäys olikin ihan oikein, koska otsikko oli Kaarle XI,

kokelas ei ilmeisesti tiennyt hänestä mitään,

luuli voivansa kirjoittaa seuraavasta.

....
        Samasta aiheesta pikku vitsi:

Kerran otsikkona oli Lättjans följer.
        Kokelas kirjoitti Detta.

Se meni läpi, koska aihe oli ymmärretty oikein, eikä ollut kirjoitusvirheitäkään.

• hihihihi-

hyvä vitsi!

• Eläinten asiat kuuluvat kaikille, ihmisen asiat yksityisiä. Jos nyt verrataan sitten aivan suoraan, kuten Appelsin teki. Särkänniemellä käydään katsomassa delfiineitä, ne uivat siellä ihmisten tarkkailun alla. Laitetaanpa vanhus elämään samassa paikassa huoneeseen jossa yksi lasiseinä, ihmiset saavat katsella hänen pärjäämistään aivan vapaasti. Väitän, että ihmiset nostavat valtavan metelin kun näkevät ne puutteet mitä hän joutuu kokemaan, jo ensimmäisenä päivänä. Siinä delfiinit jää sivuseikaksi. "Mitä silmä ei näe, sitä sydän ei sure"

• Samaa mieltä.
        Koirani jahtaa myyriä ja hiiriä. Aina kun se saa jonkun kiinni, minua säälittää se pikku otus. Mutta kun tuolla kellarissa hiiri jää hiirenloukkuun, ei se samalla tavalla säälitä. Poissa silmistä, poissa mielestä.

• Sydämellänäkeeparemmin

Kuka sen hiiren korjaa pois siitä loukusta? Vai teetkö sen silmät kiinni?

Kyllä meitsin syrän suree aika montaa asiaa vaikka ne eivät silmissä kaiken aikaa olekaan. En esim. jaksa käsittää miten se saamarin Syyria-touhu on mahdollista. Lapsia listitään isojen valtioitten seniilien setien toimesta.

• Syyrian tuhosta ajattelen vain miten huonosti kohtelevat kansalaisiaan, toisiaan. En sure sitä mille en voi mitään. Kohta tulee meille vaalit, kannattaa keskittyä kotimaan asioihin. Valita viisaasti!

• Maailmanlapsi-kin

Tuota sanotaan kai nurkkakuntaisuudeksi. Aika sama asia kuin ahtaus.

• Sydämellänäkeeparemmin kirjoitti:

Kuka sen hiiren korjaa pois siitä loukusta? Vai teetkö sen silmät kiinni?

Kyllä meitsin syrän suree aika montaa asiaa vaikka ne eivät silmissä kaiken aikaa olekaan. En esim. jaksa käsittää miten se saamarin Syyria-touhu on mahdollista. Lapsia listitään isojen valtioitten seniilien setien toimesta.

No, kyllä meikäläisen syrämmellä pelastetaan kärpänenkin vesikiposta, ellei ole ehtinyt hukkua.
        Mitä vähempi noista Syyrian asioista ja muista vastaavista tietää, sitä vähempi syrän suree. Helpompaa kun jättää uutiset kokonaan väliin.

• Eikäsekäänolehyvä

Oli aika entinen, kun tosiaan jouduin jättämään uutiset väliin. Mutta jos niin tekee, miten pysyy maailman'kartalla'? Tieto lisää tuskaa, mutta edes vähän pitää jutuista tietää, siitä miten maailma makaa ja kuinka kukin petaa. Muuten elää tynnyrissä ja asuu kellarissa.

• Minä en jaksa viittä ateriaa päivässä syödä, johan sitä lihoisikin mahdottomasti.
      Tuskin syön vanhuksenakaan, jos pitempään elän.

• Vääräluulomuuten

Päivään pitäisi mahtua "viisi ateriaa" jos söisi ns. oikein. Silloin tietysti aterioiden koko on erilainen kuin jos syö vain pari kertaa. Aamiainen, lounas, päivällinen ja pari välipalaa, tällä tahdilla verensokeriarvot pysyvät tasaisina ja se edesauttaa aineenvaihdunta-asioita yms.

Laihduttajan pitäisi myös samasta syystä syödä em. tahtiin. Kun verensokerit pysyvät tasaisina, ne auttavat laihtumista eikä koskaan ole nälkä dieetistä huolimatta. Molemmissa tapauksissa tärkeää ja olennaista on myös se, mitä lautaselta löytyy.

• Vääräluulomuuten kirjoitti:

Päivään pitäisi mahtua "viisi ateriaa" jos söisi ns. oikein. Silloin tietysti aterioiden koko on erilainen kuin jos syö vain pari kertaa. Aamiainen, lounas, päivällinen ja pari välipalaa, tällä tahdilla verensokeriarvot pysyvät tasaisina ja se edesauttaa aineenvaihdunta-asioita yms.

Laihduttajan pitäisi myös samasta syystä syödä em. tahtiin. Kun verensokerit pysyvät tasaisina, ne auttavat laihtumista eikä koskaan ole nälkä dieetistä huolimatta. Molemmissa tapauksissa tärkeää ja olennaista on myös se, mitä lautaselta löytyy.

Syönhän minä 4-5 kertaa päivässä, mutta en täyttä ateriaa.
        Välipaloja en pidä varsinaisina aterioina.

• Mitänearvotolikaan

Jos nyt on iäkkäillä oikein nimikkoviikko niin miksi kukaan ei ole järjestänyt isoa mielenosoitusta Arkadianmäen juurelle. Eikö sinne pitäisi mennä vaatimaan päitä vadille kun ne pellet säästävät taas iäkkäitten hoitajista?

Iäkkäitten ruoka- ja syömisongelmat ovat aika pieni ongelma siihen verrattuna että kohta ei ole edes niitä vähiä hoitajia auttamassa syötävää suuhun. Ja muuta sellaista 'pientä puuhaa'.

• Newsneristä

Nainen siirtyi ajasta ikuisuuteen vanhainkodissa- hoitajan löytämä viesti sai kaikki kyyneliin.

Joka päivä luultavasti tuhannet vanhukset muuttavat vanhainkoteihin ympäri maailmaa. Monet heistä eivät olisi sinne halunneet, mutta ennemmin tai myöhemmin vanhainkodista tuli heille ainut vaihtoehto.

Vanhainkodin asukkaat saattavat odottaa innokkaasti lapsien tai muiden sukulaisten vierailua tai ainakin soittoa, mutta valitettavan usein he jäävät unholaan. Heidän lapsensa ja sukulaisensa ovat "liian kiireisiä" viettämään aikaa heidän kanssaan.

Vaikka vanhainkodissa ihmisellä on ympärillään joukko muitakin senioreita, monet pettyvät havaittuaan elämän viimeisen etapin olevan täynnä yksinäisyyttä ja katkeruutta.

Tällaiset olivat mitä ilmeisimmin tämän tarinan vanhuksen mietteet. Vaikuttaa siltä että vanhainkodin henkilökunta piti häntä vain yhtenä niin monista hauraista, ärtyneistä vanhuksista joka odotteli viimeistä henkäisyään.

Kun tämä vanha nainen sitten siirtyi ajasta ikuisuuteen, hoitajat löysivät hänen huoneestaan jotakin odottamatonta- ja se sai heidät kyyneliin.

JAA FACEBOOK
      JAA TWITTER
      Käydessään läpi kuolleen naisen huonetta, hoitajat löysivät siististi taitellun paperin jolle tämä oli kirjoittanut runon jonka ajatukset kääntyvät Suomeen seuraavanlaisina.

"Näe minut"
      Mitä näette, hoitajat. Mitä näette? Ajatteletteko minuun katsoessanne- kärttyinen vanha nainen, ei kovin viisas, epävarmasti tallustava, kaukaisuuteen tuijottava. Joka pudottaa ruokansa ja joka ei vastaa kun sanot kovaan ääneen "Toivoisin sinun edes yrittävän!"

Joka ei näytä huomaavan asioita joita teet, ja joka jatkuvasti hukkaa sukan tai kengän. Joka vastustelematta tai ei antaa sinun tehdä niin kuin haluat pestessäsi ja syöttäessäsi minut täyttääksesi pitkän päivän.

Onko tuo se mitä ajattelet, onko tuo mitä näet? Aukaise silmäsi, hoitaja. Katsot MINUUN... Kerron sinulle kuka olen, kun istun tässä niin paikoillani. Kun nousen käskystäsi ylös ja syön kun haluat.

Olen pienin lapsi kymmenestä. Meillä oli isä ja äiti, siskoja ja veljiä jotka kaikki rakastivat toisiaan. Olen nuori 16-vuotias tyttö siivet kengissään joka unelmoi tapaavansa rakkauden. Olen parikymppinen morsian jonka sydän pakahtui onnesta. Olen 25-vuotias äiti joka yrittää rakentaa lapselleen onnellisen ja turvallisen kodin. Olen kolmekymppinen nainen jonka lapet kasvavat nopeasti. Meitä yhdistää side jonka pitäisi kestää. Olen nelikymppinen nainen jonka pienokaiset ovat kasvaneet ja lähteneet. Mutta mieheni on rinnallani varmistamassa etten sure. Olen viisikymppinen jonka polvilla leikkivät taas pikkulapset. Saamme taas nauttia lapsista, pienokaiseni ja minä.

Synkät ajat ovat tulossa, mieheni on kuollut, katson tulevaisuuteen surullisena. Pienokaiseni pitävät huolta omista pienokaisistaan. Ajattelen niitä yhteisiä vuosia ja hyviä hetkiä joita meillä oli. Olen vanha nainen ja luonto on julma.

Kehoni on murentunut, poissa ovat voima ja sirous. Nyt siinä on kivi missä ennen oli sydän, mutta tämän vanhan raadon sisällä elää yhä nuori tyttö. Silloin ja tällöin sydämeni silti laukkaa kuin ratsu.

Muistelen iloja, muistelen suruja, muistelen rakkautta ja elettyä elämää. Muistelen vuosia joita oli aivan liian vähän ja jotka kuluivat aivan liian nopeaan. Sitten hyväksyn sen pistävän totuuden että mikään ei kestä ikuisesti. Joten avaan silmäsi, hoitaja: Aukaise ne ja katso tarkemmin, en ole vain kärttyinen vanha akka, vaan olen MINÄ!

Ei siis oteta senioreita itsestäänselvyytenä! Jokaisessa vanhassa kehossa on vielä jäljellä sielu joka haluaa yhä pysyä nuorena.

Pidä nämä vanhan naisen sanat mielessäsi aina kun kohtaat vanhan ihmisen.

Jaa

Julkaistu Newsnerissä..

• jaagobikki

Nää on näitä facebookjuttuja. Jokaisella meistä on sydän, joka ei vanhene ja sen varjolla voidaan kirjoitella nyyhkytarinoita.

• Tietentaiten

Tooota, hmmm ... Kyllä se sydänkin vanhenee aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin ihmisen elimet. Eikö se ole ennemminkin ihmisen mieli joka ei kaikilla vanhene samaan tahtiin ruumiin kanssa. Mieli on myös se, jolla voi vaikuttaa fysiikkaan - jos osaa.

• Lapset kutsuivat isäänsä.
      Laiturilla on joku lappu.
      Isä nosti lapun ja huomasi sen haisevan,
      -
      Vanha Särki oli lojunut laiturilla kauan.
      Nenä värähtäen isä käveli kompostille.
      Lapset nauroivat isälleen.

H.

• matiis

Suomi on nuori valtio, hyvin nuori, olisi ehkä ottaa esille oikea lähi historia.

• Korppis11

Olen viettänyt vanhustenviikkoa teeman mukaisesti. Eilen vierailin lapsieni mummin luona vanhaikodissa. Edellisen kerran vierailun jälkeen minulle syntyi ajatus, joka voisi auttaa mummia olemaan istuma-asennossa enempi. Minulle oli kerrottu, että hän menettää tajuntansa jos istuu kauemman aikaa. Pyysin lääkärin lausuntoa selkä-hartiahierontaan fysioterapeutille. On sanomattakin selvää, että pyörtymiset johtuvat verisuonten kalkkeumisista.

Lääkärin lausunnolla pitäisi saada kelan korvaus fysioterapeutin hoidoista, mutta minulle annettiin ymmärtää, että mummin on maksettava täysihinta palveluista. Se ei ole ongelma, mutta miksi hieromapalveluita ei anneta ilman, että läheiset vaativat onko makuuhoito vaivattomanpaa vai edullisempaa kuin antaa vanhukselle virikkeitä viemällä vanhus ulos huoneestaan.

Kiva iltapäivä, mummi oli hyvällä tuulella, yritti puhuakin. Nautti kun lauloin hänelle. Lähtiessäni kun vilkutin hän nosti kätensä kohti minua ja tarttui käteeni ja puristi voimakkaasti.

Iltapäivällä tutustuimme Petzen kanssa Kainuun museoon. Olemme toki vierailleet aijemminkin. Perusnäyttely on sama, mutta näyttelyvierailut ja uudet teemat kiinnostavat. Nyt vaihtuvanäyttely käsitti ilmakuvia Kajaanin kaupungista kautta aikojen sekä Kajaanin alueen patsaita esittelevä tietoiskunäyttely. Sain kuulla, että kuun loppupuolella tulee paperinukke- ja muistokuvanäyttelyvierailu, sinne suuntaan aivan varmasti.

Tänään iltapäivällä me kaksi vanhusta menemme taidemuseoon ; )

• Klo 17 tapahtuu
      Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry järjestää torstaina kello 17 alkaen Helsingin kansalaistorilla mielenilmauksen hyvän vanhustenhoidon puolesta. ISTV lähettää mielenilmauksesta suoraa lähetystä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001923789.html

• korppis11

On muotia marssia kuulaassa syysäässä ja ketä se marssiminen auttaa ei ketään.

• korppis11 kirjoitti:

On muotia marssia kuulaassa syysäässä ja ketä se marssiminen auttaa ei ketään.

Muotia? Tuskin siellä kukaan muodin vuoksi on liikkeellä.
        Marssimatta jättäminen auttaa vielä vähemmän. Ainakin on yritetty ja saatu asialle julkisuutta. Ja kuka marssii jos ei hoitajat, joilla vielä olisi halua hoitaa vanhukset hyvin.

• Korppis11
        siilimuori4 kirjoitti:

Marssimatta jättäminen auttaa vielä vähemmän. Ainakin on yritetty ja saatu asialle julkisuutta. Ja kuka marssii jos ei hoitajat, joilla vielä olisi halua hoitaa vanhukset hyvin.

Meno vanhiuksen luokse ja hänen asioiden hoitaminen siellä paikan päällä voi jopa auttaa.

Mielenilmaisujen jälkeen porukka hehkuttelee posket punaisina onnellisina mukanaoloaan, vaikka se tarkoittaa vain omaa hyvää oloa, ei vanhuksen.

• Korppis11 kirjoitti:

Meno vanhiuksen luokse ja hänen asioiden hoitaminen siellä paikan päällä voi jopa auttaa.

Mielenilmaisujen jälkeen porukka hehkuttelee posket punaisina onnellisina mukanaoloaan, vaikka se tarkoittaa vain omaa hyvää oloa, ei vanhuksen.

Juu yksittäistä vanhusta mutta poliittinen päätöksenteko ja sillä vanhusten ja hoitajien olojen kurjistaminen on pikkasen eri juttu. Vähän niinkö laajempi perspektiivi ko asiaan.

• siilimuori4 kirjoitti:

"siilimuori4"

Komppaan korppista.
        Tuon osoituksen ajan-kohta on silkkaa "muotia".
        Siksi osittain häpeäksi järjestäjille.

H.

• siilimuori4 kirjoitti:

Juu yksittäistä vanhusta mutta poliittinen päätöksenteko ja sillä vanhusten ja hoitajien olojen kurjistaminen on pikkasen eri juttu. Vähän niinkö laajempi perspektiivi ko asiaan.

Kaikilla näillä vanhuksilla on omaisia, tiedän omasta kokemuksesta, että aikaa ei riitä äidille. Mitä se hyöveijjää, ei hän tajua kuitenkaan jne. Kyllä tajuaa, kykkä tuntee kosketuksen. Dementoitunut vanhus on kuin pieni vauva, kun silität hänen hiuksia hän on hymyilee kun laulat ja naurat hän yrittää laulaa ja nauraa kuin vauva.
        Vanhukset tarvitsevat omaisten läsnäoloa. Politiikalla ei ole mitään tekemistä onnellisen vanhuuden kanssa. Kurjistuminen ei Suomessa ole kurjuutta.

• korpikirjailija kirjoitti:

Kaikilla näillä vanhuksilla on omaisia, tiedän omasta kokemuksesta, että aikaa ei riitä äidille. Mitä se hyöveijjää, ei hän tajua kuitenkaan jne. Kyllä tajuaa, kykkä tuntee kosketuksen. Dementoitunut vanhus on kuin pieni vauva, kun silität hänen hiuksia hän on hymyilee kun laulat ja naurat hän yrittää laulaa ja nauraa kuin vauva.
        Vanhukset tarvitsevat omaisten läsnäoloa. Politiikalla ei ole mitään tekemistä onnellisen vanhuuden kanssa. Kurjistuminen ei Suomessa ole kurjuutta.

ps. on vain omaisten välinpitämättömyyttä.

• Korppis11 kirjoitti:

Sinä pidät itseäsi sankarina kun käyt laulamassa jollekin tutulle mummille ja kehtaat vielä vähätellä ihmisiä jotka vaivautuvat kadulle marssimaan vieraiden vanhusten puolesta.

On siinä välittämisellä vähän eroa.

• expimot kirjoitti:

Sinä pidät itseäsi sankarina kun käyt laulamassa jollekin tutulle mummille ja kehtaat vielä vähätellä ihmisiä jotka vaivautuvat kadulle marssimaan vieraiden vanhusten puolesta.

"Paloma"

Komppaan korppista.

H.

• expimot kirjoitti:

Joo tunnen tekeväni tosi hyvää työtä. Annan hyvää oloa mummille, joka on dementoitunut. Kysymyksessä on lapsieni mummo ja eks-anoppini.

En lähtisi marssimaan minkään asian eteen sillä se ei hyövytä ketään. Hallitus leikkaa, minunkin ns. ansaittua pientä eläkettä on leikattu on vaan hyväksyttävä. Kaikilla työtätekevillä on velvollisuus kantaa vastuu, kaikista Suomessa asuvista sosiaalituilla elävistä ihmisistä.

Hyvinvointivaltiomme lisääntyneet menot vaativat leikkauksia, Hallitus kamppailee taloudellisessa vaikeuksissa olevan Suomi nimisen valtion menojen kanssa. Marssiminen asian eteen ei hyövytä yhtään sen enempää kuin marssiminen ...ei rasismillekaan. Hyvä mieli ja punaiset posket marssijoille siinä asian tärkein anti.

• Korppis11 kirjoitti:

:D. No katoppäkö siitä onki kyse kun sinne kotiin ei kohta ole menijöitä.

• hunksz kirjoitti:

"siilimuori4"

Komppaan korppista.

H.

Parempi myöhään kuin milloinkaan.

Noh. Mieltä voi olla monenlaista. Itse näen asian toisella tavalla mutta nyt ei ole aikaa vääntää.

• siilimuori4 kirjoitti:

:D. No katoppäkö siitä onki kyse kun sinne kotiin ei kohta ole menijöitä.

Mitä tarkoitat kotiin ei ole menijöitä? Siis uskot että vanhusten kotihoito loppuu kokonaan ja koska lapset eivät huolehdi vanhemmistaa niin vanhukset jäävät kotiin oman onnensa nojaan, sitäkö tarkoitat.

Tapasin ystävättäreni. Hän oli tulossa enonsa luota. Hän on hyvin kiireinen politiikko, mutta hoitaa enonsa asioita ja vierailee hänen luonaan sadan kilsan päässä vanhaikodissa säännöllisesti. Tulimme siihen tulokseen, että

hyvä me, ei ole aikaa marssia ;)

• expimot kirjoitti:

Jotkut näkevät vanhustyön vain oman nspanöyhtänsä kautta. Jos ei vanhustyöhön voi liittää sanaa minä, siinä eivät Jotkut näe mitään arvoa ;).

Mitä tarkoitat kotiin ei ole menijöitä? Siis uskot että vanhusten kotihoito loppuu kokonaan ja koska lapset eivät huolehdi vanhemmistaa niin vanhukset jäävät kotiin oman onnensa nojaan, sitäkö tarkoitat.

Tapasin ystävättäreni. Hän oli tulossa enonsa luota. Hän on hyvin kiireinen politiikko, mutta hoitaa enonsa asioita ja vierailee hänen luonaan sadan kilsan päässä vanhaikodissa säännöllisesti. Tulimme siihen tulokseen, että

Seuraappas laajempaa keskustelua äläkä laita merkityksiä minun sanomisilleni.

• hunksz kirjoitti:

"siilimuori4"

Komppaan korppista.

H.

Te taidatte korppiksen kanssa painia samassa sarjassa ;)

• siilimuori4 kirjoitti:

Seuraappas laajempaa keskustelua äläkä laita merkityksiä minun sanomisilleni.

Näin teen, onko tämä sinun tekstiäsi vai ei?

":D. No katoppäkö siitä onki kyse kun sinne kotiin ei kohta ole menijöitä."

Näin teen, onko tämä sinun tekstiäsi vai ei?

":D. No katoppäkö siitä onki kyse kun sinne kotiin ei kohta ole menijöitä."

Teksti on mun mutta johtopäätökset siitä Sun. Hyvää illanjatkoa ;)

• siilimuori4 kirjoitti:

Jotkut näkevät vanhustyön vain oman nspanöyhtänsä kautta. Jos ei vanhustyöhön voi liittää sanaa minä, siinä eivät Jotkut näe mitään arvoa ;).

: )

• expimot kirjoitti:

: )

"Te taidatte siilin kanssa painia samassa sarjassa ;)

"Te taidatte siilin kanssa painia samassa sarjassa ;)

No hitto mikä ettei :D

Te olettekin maallikoita oilla ei vastuu ja huolet vanhsutenhoidon käytännöistä paina.

• siilimuori4 kirjoitti:

Te olettekin maallikoita oilla ei vastuu ja huolet vanhsutenhoidon käytännöistä paina.

On varmaan vaikeaa olla vastuunkantaja meihin maallikoihin nähden, mutta jospa selviät nämä kovat ajat asiantuntijana.

• korppis kirjoitti:

On varmaan vaikeaa olla vastuunkantaja meihin maallikoihin nähden, mutta jospa selviät nämä kovat ajat asiantuntijana.

Eläpä taas mene henkilökohtaisuuksiin vaan pidä asiat asioina jos millään kykenet. Minä en puhu minusta vaan hoitajista ja hoidettavista.

• M-Mia

Pääkirjoitus: Vanhukset ansaitsevat hyvän hoidon
      Torstai 6.10.2016 klo 21.34
      Hallituksen pitäisi vielä pohtia hoitajien määrien leikkauksia.

(PIRJO NYKÄNEN)
      Sivistyneen yhteiskunnan mittari on se, miten yhteiskunta kohtelee heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä, kuten vanhuksia.

Juha Sipilän (kesk) hallituksen yhtenä säästökohteena on vanhustenhoito. Hallitus hakee 70 miljoonan euron säästöjä muun muassa vähentämällä hoitajien vähimmäismitoitusta vanhustenhuollossa nykyisestä 0,5 hoitajasta 0,4 hoitajaan vanhusta kohden, jolloin hoitajien määrä laskee alle OECD-maiden 0,5 keskiarvon. Jatkossa Suomessa voisi olla kymmentä vanhusta kohden vain neljä hoitajaa. Esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa hoitajamitoitus on 7-8 hoitajaa kymmentä vanhusta kohden.

Hallituksen mukaan 0,4 on vain vähimmäisraja, jota ei saa alittaa. Lisäksi vanhuspalvelulain mukaisesti henkilöstöä on jatkossakin oltava riittävä määrä vanhusten tarpeisiin nähden.

Monet asiantuntijat kuitenkin pelkäävät, että hallituksen vähimmäismitoituksesta tulee rahavaikeuksien ja ikäihmisten kasvavan joukon kanssa painiville kunnille normi, joka toteutuessaan heikentäisi vanhustenhoidon laatua.

Hallituksen kaavailema hoitajien vähimmäismitoitus koskee vanhainkoteja ja tehostettua palveluasumista. Hoitajien määrän vähentäminen on ongelmallista näissä paikoissa sen vuoksi, että nykyvanhukset tulevat hoitolaitoksiin aiempaa iäkkäämpinä ja huonokuntoisempina, jolloin heidän hoitamiseensa tarvitaan enemmän työvoimaa eikä suinkaan nykyistä vähemmän.

Hoitajia edustava ammattiliitto Super järjesti torstaina Helsingissä hallituksen toimia vastustavan mielenosoituksen. Superin mukaan 93 prosenttia hoitajista on huolissaan vanhustenhoidon laadusta.

On selvää, että sivistysvaltio Suomelle, saati vanhusten ihmisarvolle ei ole sopivaa, että vanhukset makaavat hoitoyksiköihin säilöttyinä, pahimmillaan vahvasti lääkittyinä ja märissä vaipoissa viruen. Tämänkaltaisia kauhukertomuksia on paljastunut vanhustenhoidosta jo nykyisillä hoitajakiintiöillä.

Aina ei hoidon laadussakaan ole kyse pelkästään työvoiman määrästä, vaan hyvästä johtamisesta, töiden järkevästä suunnittelusta ja hoitohenkilökunnan koulutuksesta. Totuus on, että tälläkin hetkellä Suomen eri hoitoyksiköissä on monenkirjavaa laatua, eli joissain paikoissa vanhuksia hoidetaan hyvin ja osassa huonommin. Tästä johtuen parhaiden hoitokäytäntöjen laajentaminen valtakunnallisiksi voisi kohentaa vanhusten hoitoa kustannustehokkaasti. Toisaalta jossain kulkee myös kriittinen raja henkilökunnan vähentämisen suhteen.

Hallituksen kannattaisi pohtia vielä uudestaan vanhustenhoidon säästöjen toteutustavat ja etsiä vaihtoehtoja mekaanisten hoitajamäärien leikkausten sijaan.

KREETA KARVALA
      [email protected]

• "riittävä määrä vanhusten tarpeisiin nähden."

Nyt kun tämä hoitajamitoitus on ajankohtainen, hallitus vois samalla ihan julkisesti määritellä mikä on se "riittävä määrä"? Mitä siihen tulee kuulua? Mitä sillä 0,4 hoitajamitoituksella tehtyyn työhön tulee sisältyä? Nyt jo vanhuksia on säilötty, eivät ole päässeet esimerkiksi ulkoilemaan niin vastaus hallitukselta on hoitajamitoituksen vähentäminen. Siis riittääkö vanhusten hoitamiseksi kiireellä avustettu ruokailu, kerran viikossa pääsy suihkuun, lääkkeet. Siinäkö on vanhustyön laatu Suomessa?

Jatkossa alalle hakeutuvat sellaiset jotka kykenevät ottamaan työn työnä ilman sen kummempia empatioita tai kutsumuksia/työhön sitoutumista. Kiireellä tehdään tarvittavat temput vanhuksille ja that`s it.

• Psykoterapeutitar
        siilimuori4 kirjoitti:

"riittävä määrä vanhusten tarpeisiin nähden."

Nyt kun tämä hoitajamitoitus on ajankohtainen, hallitus vois samalla ihan julkisesti määritellä mikä on se "riittävä määrä"? Mitä siihen tulee kuulua? Mitä sillä 0,4 hoitajamitoituksella tehtyyn työhön tulee sisältyä? Nyt jo vanhuksia on säilötty, eivät ole päässeet esimerkiksi ulkoilemaan niin vastaus hallitukselta on hoitajamitoituksen vähentäminen. Siis riittääkö vanhusten hoitamiseksi kiireellä avustettu ruokailu, kerran viikossa pääsy suihkuun, lääkkeet. Siinäkö on vanhustyön laatu Suomessa?

Jatkossa alalle hakeutuvat sellaiset jotka kykenevät ottamaan työn työnä ilman sen kummempia empatioita tai kutsumuksia/työhön sitoutumista. Kiireellä tehdään tarvittavat temput vanhuksille ja that`s it.

Nykyisessä "hoitotyössä" on joku kohtaanto-ongelma. Puhutaan hoidosta, joka on täysin koneellistettu! Käynnit on tietokonemitoitettu tehtäväpainotteisiksi. Ei ole tarkoituskaan ihmistä kohdata, paitsi puheissa, suoritetaan vain koneella luetellut tehtävät ja nekin mahdollisimman nopeasti.

Kyseinen systeemi on ollut jatkuvassa käytössä kohta kolme vuotta ja kuitenkin puhutaan koko ajan vanhan mallisesta "hoitotyöstä", vaikka siihen ei ole enää mahdollisuutta.

Tuntuu uskomattomalta kuunnella lainsäätäjien höpinöitä, ihan kun eivät tietäisi, missä mennään. Vartavastenhan on kyseinen "toiminnanohjausjärjestelmä" otettu käyttöön, että tulee sitä "säästöä", kun tehdään vain pikakäyntejä, jotka sisältävät lääkityksen, ruokinnan ja kuivituksen.

Ei siinä hirveästi tarvitse koulutettua henkilökuntaa. Kouluttamatonkin hyvin pärjää kyseisessä hommassa, joka ei siitä turhia paineita ota!

• Psykoterapeutitar kirjoitti:

Nykyisessä "hoitotyössä" on joku kohtaanto-ongelma. Puhutaan hoidosta, joka on täysin koneellistettu! Käynnit on tietokonemitoitettu tehtäväpainotteisiksi. Ei ole tarkoituskaan ihmistä kohdata, paitsi puheissa, suoritetaan vain koneella luetellut tehtävät ja nekin mahdollisimman nopeasti.

Kyseinen systeemi on ollut jatkuvassa käytössä kohta kolme vuotta ja kuitenkin puhutaan koko ajan vanhan mallisesta "hoitotyöstä", vaikka siihen ei ole enää mahdollisuutta.

Tuntuu uskomattomalta kuunnella lainsäätäjien höpinöitä, ihan kun eivät tietäisi, missä mennään. Vartavastenhan on kyseinen "toiminnanohjausjärjestelmä" otettu käyttöön, että tulee sitä "säästöä", kun tehdään vain pikakäyntejä, jotka sisältävät lääkityksen, ruokinnan ja kuivituksen.

Ei siinä hirveästi tarvitse koulutettua henkilökuntaa. Kouluttamatonkin hyvin pärjää kyseisessä hommassa, joka ei siitä turhia paineita ota!

Tuosta samaa mieltä, ihmisen kokonaisvaltaisesta kohtaamisesta ei enää voida puhua vanhusten hoidossa.

Koulutetun henkilökunnan osuus mielestäni taas korostuu, jotta säilytetään edes jonkinlainen laatu vanhustyön kokonaisuudessa. Kouluttamattomilla vapaaehtoistyöntekijöillä on aikansa ja paikkansa mutta vastuu kokonaisvaltaisesta hoidosta ja hoivasta kuuluu koulutetulle henkilökunnalle.

• Psykoterapeutitar
        siilimuori4 kirjoitti:

Tuosta samaa mieltä, ihmisen kokonaisvaltaisesta kohtaamisesta ei enää voida puhua vanhusten hoidossa.

Koulutetun henkilökunnan osuus mielestäni taas korostuu, jotta säilytetään edes jonkinlainen laatu vanhustyön kokonaisuudessa. Kouluttamattomilla vapaaehtoistyöntekijöillä on aikansa ja paikkansa mutta vastuu kokonaisvaltaisesta hoidosta ja hoivasta kuuluu koulutetulle henkilökunnalle.

"Koulutetun" henkilökunnan aikana on menty yhä alempaan "hoitotyöhön", mistä koneelta hoitosuunnitelmasta katsotaan viedäänkö roskat tai pedataanko sänky. Jos niitä ei hoitosuunnitelman kohdalla ole, niin jätetään tekemättä. Työntekijä sanoi, ettei lakanoita ole vaihtanut vuosiin, jos eivät ole pissaisia.

Mitä enemmän koulutetaan, sitä vaikeampaa on työn manuaalinen tekeminen. Tärkempää on koneella tehtävä työ ja työ, joka on ohjelmoitu koneelle.

Kai se koulutuksen lisääminen olisi parantanut "hoitotyötä", jos se koulutuksesta kiinni olisi!

"Koulutetun" henkilökunnan aikana on menty yhä alempaan "hoitotyöhön", mistä koneelta hoitosuunnitelmasta katsotaan viedäänkö roskat tai pedataanko sänky. Jos niitä ei hoitosuunnitelman kohdalla ole, niin jätetään tekemättä. Työntekijä sanoi, ettei lakanoita ole vaihtanut vuosiin, jos eivät ole pissaisia.

Mitä enemmän koulutetaan, sitä vaikeampaa on työn manuaalinen tekeminen. Tärkempää on koneella tehtävä työ ja työ, joka on ohjelmoitu koneelle.

Kai se koulutuksen lisääminen olisi parantanut "hoitotyötä", jos se koulutuksesta kiinni olisi!

Sinä puhut vissiin nyt kotihoidosta? Kotihoidon asiakkailla on käsittääkseni hoito- ja palvelusuunnitelma, johon tarkasti kirjataan mitä kaikkea vanhuklsen luona on sovittu tekhtävän, siis tavallaan jonkin sortin temppulista. Tämä sitten näkyy suunnitlmassa aikana, kuinka paljon aikaa näihin temppuihin sitten menee, Jos siihen ei ole listattu lakanoiden vaihto niin silloin se ei kuulu kotihoidolle. Tähän on tultu.

Sanot:
        "Mitä enemmän koulutetaan, sitä vaikeampaa on työn manuaalinen tekeminen. Tärkempää on koneella tehtävä työ ja työ, joka on ohjelmoitu koneelle."Et vissiin ole oivaltanut tietotekniikan roolia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Niitä käyttää ihminen, ei se kone mitään sieltä itsestään suolla.Jos tuo asia on ollut sinulle epäselvä, ei ihme että et enää jaksanut työssä.

• Korppis11
        siilimuori4 kirjoitti:

Sinä puhut vissiin nyt kotihoidosta? Kotihoidon asiakkailla on käsittääkseni hoito- ja palvelusuunnitelma, johon tarkasti kirjataan mitä kaikkea vanhuklsen luona on sovittu tekhtävän, siis tavallaan jonkin sortin temppulista. Tämä sitten näkyy suunnitlmassa aikana, kuinka paljon aikaa näihin temppuihin sitten menee, Jos siihen ei ole listattu lakanoiden vaihto niin silloin se ei kuulu kotihoidolle. Tähän on tultu.

Sanot:
        "Mitä enemmän koulutetaan, sitä vaikeampaa on työn manuaalinen tekeminen. Tärkempää on koneella tehtävä työ ja työ, joka on ohjelmoitu koneelle."Et vissiin ole oivaltanut tietotekniikan roolia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Niitä käyttää ihminen, ei se kone mitään sieltä itsestään suolla.Jos tuo asia on ollut sinulle epäselvä, ei ihme että et enää jaksanut työssä.

Hyi menit henkilökohtaisuusuuksiin ; (

• Psykoterapeutitar
        siilimuori4 kirjoitti:

Sanot:

Olet, sm4 vitsikäs yksinkertainen eläjä! Sitten vielä joudumme maalaisia elättämään!

Olet, sm4 vitsikäs yksinkertainen eläjä! Sitten vielä joudumme maalaisia elättämään!

:D

• Psykoterapeutitar
        siilimuori4 kirjoitti:

:D

Hyi hyi! Kyllä olemme ilkeitä :)

Hyi hyi! Kyllä olemme ilkeitä :)

Miten tuo maalaisten elättäminen kuului tähän?

• vhimsf

Valtiona satavuotias maa ensi vuonna - seurasin eilen isoja tilhi- ja rastasparvia, jotka tyhjentelevät pihlajista ja maasta marja- ja siemensatoa - mukavaa että maaseutu on elävä - luonto lähellä.
      Sekin elää omaa elämäänsä. Siinä missä koneetkin muuten - kun kävin viimeksi pankkiautomaatilla, automaatin vieressä oli noita rahapelikoneita ja puhelimeeni oli ilmestynyt viesti - ja mainos - onneksi olkoon , 4000 e voitto odottaa saajaansa, peli tosin tällä hetkellä suljettu.
      Viereisellä koneella iäkäs rva pelatessaan keräili kiliseviä lantteja haltuunsa - sepä niistäkin peleistä - viuhka käy kuin viimatuuli kun syksyn tuulet pian puhaltavat. Tietotekniikan hienouksia ja ongelmiakaan ei aina älli riitä selvittämään - mistähän mun numeroni kone kaappasi
      - sotua vai hetua? Kotimaisia vai ulkolaisia toimijoita?
      Noi vanhusten käyttämät vaipat apuvälineinä aina vedetään keskusteluissa esiin kuin kummitukset kuutamolla - eikö nekin ole silleen kuivapintakäsiteltyjä ettei mahdollista märkyyttä iho edes aisti - on vain painon ja lämmön tunne - ellei vaippa vuoda yli?
      Hienoa että ihmisten asioista pidetään keskustelua yllä - vaikka maailma olisi kuinka mammona- ja markkinavetoisuutta palvova - joku henkinen ulottuvuus kaikkien elämässä silti läsnä - hyvä että potilaiden ja hoitajienkin asioista keskustellaan - olipa kavala maailma kaukana tai lähellä. Noista tietoturva-asioista - kun raha ei itsestään synny vaan työstä ja toimeentulosta, kommunikoivatko koneet jotenkin keskenään, onko kyse haittaohjelmista vai ihan laillisista
      - jonkunhan toki myös on tarvinnut ohjelmoida ja miten valikoituvat ne ihmiset, jotka maksavat peliriippuvaisten voitot?
      Turun puolella suurena huolena on 12-13-vuotiaat tyttöset, jotka kuulemma koukuttuneet amfetamiini/metamfeta-aineorjuuksiin - kertoo nettiuutisointi esm. Totta vai tarua´?

• Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin, yksin syntynyt oot, yksin sa lähtevä oot.
      Askelen, kaksi sa luulet kulkevas rinnalla toisen, mutta jo eelläs hän on taikka jo jälkehes jäi, hetken, kaksi sa itseäs vastaan painavas luulet ihmisen, kaltaises-vierasta lämmititkin!
      Silmää löytänyt et, joka vois sun katseesi kestää, kättä sa et, joka ei liukunut luotsasi pois.
      Kylmä on ystävän mieli ja kylmä on armahdan rinta.
      Huulet liikkuvat vain, rinta on liikkumaton. Leikkeihin kumppanin löydät, et toden riemuhun, tuskaan.
      Hiipua yksikseen tuntehes polttavin saa. Ystävän, armaan vaan oma kaipuus sulle on luonut, houreen jok' katoaa, kun sitä kohti sa käyt.
      Niin olet yksin, sa ihminen, yksin keskellä kaiken, yksin syntynyt oot, yksin erhees kätket ja yksin kyyneles itket.
      Ainoa uskollinen on oma varjosi vain.

V.A. Koskenniemi

• Korjaus: Kylmä on ystävän mieli ja kylmä on armahan rinta. 💕
        (Kone taistelee tämänlaatuista tekstiä vastaan)

• Yhdenlaista mietintää Vanhustenviikolle
      https://youtu.be/Jy2bW31e2_Q

...sopisi paremmin nuorempien palstoille kuin meidän mummo- ja pappaikäisten palstoille, mutta kun siellä vähän väkee näkee...

• taitaviaolleet

huviä runoja aikoinaan on kirjoitettu ja varmasti ihan selvinpäin kun ei ollu keskiolutkaan vapautettu :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      29
      11545
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      60
      4129
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      126
      3343
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      210
      2681
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      116
      2376
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      206
      1899
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      342
      1260
    8. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      69
      1062
    9. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      20
      967
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      65
      850
    Aihe