Olenko bipo vai mikä?

Epätietoinenihminen

Sairastan pakko-oireista häiriötä ja oireet ovat välillä todella lamauttavia, mutta aikaisemmin kun olin vielä hoitokontaktissa, niin psykiatri epäili kaksisuuntaisen mahdollisuutta. Olen pannut itsessäni merkille, että mielialat saattavat vaihdella päivän aikana useaan otteeseen surullisesta sellaiseen omahyväiseen itseensä erittäin tyytyväiseen melkein jopa euforiseen olotilaan jossa nautin vain omasta olemassa olostani. Eri päivät menevät siten, että tänään saatan olla surullinen palan tunne kurkussa, mutta huomenna taas täysin normaali oma itseni, sekä ripauksena ylimääräistä onnellisuuden tunnetta. En voi sinänsä olla varma miltä huomenna tunnen vaikka asiat olisivat muuten elämässä hyvin. Pääongelmani ovat sinänsä pakkoajatukset ja niihin liittyvät toiminnot ja olen myös ajatellut, että johtuuko mielialanvaihtelut pakko-oireisesta häiriöstä, kun välillä niitä ei juurikaan ole ja olo on mitä mainioin, mutta olo heikentyy nopeasti niiden lisääntyessä, mutta toisaalta mieliala saattaa kohota tai laskea pakko-oireista huolimatta, jotka sitten taas ruokkii pakko-oireiden määrää.. Kaksisuuntaisen epäilyn kyllä torjuin heti suorilta, mutta nyt olen tosissani alkanut epäilemään olisiko siihen kuitenkin mahdollisuus, sillä eivät nämä täysin normaalilta tunnu, kun vertaan esim. itseäni muihin ihmisiin. Käytin aikoinani Sertralin nimistä lääkettä muutaman kuukauden OCD:n hoitoon ja jonkin verran se vähensi pakko-oireita, mutta sitten yhdessä vaiheessa tuntui, että alkoi mennä liian lujaa ja tunne-elämä myöskin latistui käytännössä kokonaan. Mikään ei säväyttänyt, ei ollut pelkoa yhtään mistään. Tunsin olevani pelkkä kuori vailla minkäänlaisia inhimillisiä tunteita. Mitä olette mieltä, että kuulostaako tämä kaksisuuntaiselta vai onko jotain muuta?

3

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omituistenotustenkerho

      Joltain muulta. Maniajaksot on usein psykoottistasoista. Tyypillistä on sairaudentunteen puuttuminen, ehkä kieltäminen kokonaan. Tämä voi olla läheiselle todella raastavaa.
      Yksi mukava psykiatri sanoi, että täsmällinen diagnoosin määrittäminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on pärjätä oireiden kanssa. Johtui ne mistä tahansa.
      Huolehdi perusasioista, riittävästi lepoa ja toimintaa, että on muutakin kuin oman olon tarkkailu. Vaikutat nuorelta, aika paljon menee ajan myötä kun tulee jonkinlainen rutiini aikuisuuteen.
      Pakko-oireiden hoidossa voi kokeilla altistaa itsensä jos kyseessä on vaaraton asia. Tehdä asia tietoisesti, ja sitten huomata ettei mitään pahaa tapahtunutkaan.
      On hyvä muistaa ns. terve pelko, joka on elämää ylläpitävä voima. Ettei vaarojen kartoittaminen ole sairaus. Eikä se ole niin vakavaa, jos on välillä pikkuisen "outo" olo.
      Niin on monilla muillakin.

    • BB-Hennan

      Kakkostyyppinen bipo? Siinä ei mennä varsinaiseen maniaan ja hypomaniakin lievää.

    • Epätietoinenihminen

      Kakkostyyppiä olen itsekin epäillyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe