Sairastan pakko-oireista häiriötä ja oireet ovat välillä todella lamauttavia, mutta aikaisemmin kun olin vielä hoitokontaktissa, niin psykiatri epäili kaksisuuntaisen mahdollisuutta. Olen pannut itsessäni merkille, että mielialat saattavat vaihdella päivän aikana useaan otteeseen surullisesta sellaiseen omahyväiseen itseensä erittäin tyytyväiseen melkein jopa euforiseen olotilaan jossa nautin vain omasta olemassa olostani. Eri päivät menevät siten, että tänään saatan olla surullinen palan tunne kurkussa, mutta huomenna taas täysin normaali oma itseni, sekä ripauksena ylimääräistä onnellisuuden tunnetta. En voi sinänsä olla varma miltä huomenna tunnen vaikka asiat olisivat muuten elämässä hyvin. Pääongelmani ovat sinänsä pakkoajatukset ja niihin liittyvät toiminnot ja olen myös ajatellut, että johtuuko mielialanvaihtelut pakko-oireisesta häiriöstä, kun välillä niitä ei juurikaan ole ja olo on mitä mainioin, mutta olo heikentyy nopeasti niiden lisääntyessä, mutta toisaalta mieliala saattaa kohota tai laskea pakko-oireista huolimatta, jotka sitten taas ruokkii pakko-oireiden määrää.. Kaksisuuntaisen epäilyn kyllä torjuin heti suorilta, mutta nyt olen tosissani alkanut epäilemään olisiko siihen kuitenkin mahdollisuus, sillä eivät nämä täysin normaalilta tunnu, kun vertaan esim. itseäni muihin ihmisiin. Käytin aikoinani Sertralin nimistä lääkettä muutaman kuukauden OCD:n hoitoon ja jonkin verran se vähensi pakko-oireita, mutta sitten yhdessä vaiheessa tuntui, että alkoi mennä liian lujaa ja tunne-elämä myöskin latistui käytännössä kokonaan. Mikään ei säväyttänyt, ei ollut pelkoa yhtään mistään. Tunsin olevani pelkkä kuori vailla minkäänlaisia inhimillisiä tunteita. Mitä olette mieltä, että kuulostaako tämä kaksisuuntaiselta vai onko jotain muuta?
Olenko bipo vai mikä?
3
113
Vastaukset
- omituistenotustenkerho
Joltain muulta. Maniajaksot on usein psykoottistasoista. Tyypillistä on sairaudentunteen puuttuminen, ehkä kieltäminen kokonaan. Tämä voi olla läheiselle todella raastavaa.
Yksi mukava psykiatri sanoi, että täsmällinen diagnoosin määrittäminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on pärjätä oireiden kanssa. Johtui ne mistä tahansa.
Huolehdi perusasioista, riittävästi lepoa ja toimintaa, että on muutakin kuin oman olon tarkkailu. Vaikutat nuorelta, aika paljon menee ajan myötä kun tulee jonkinlainen rutiini aikuisuuteen.
Pakko-oireiden hoidossa voi kokeilla altistaa itsensä jos kyseessä on vaaraton asia. Tehdä asia tietoisesti, ja sitten huomata ettei mitään pahaa tapahtunutkaan.
On hyvä muistaa ns. terve pelko, joka on elämää ylläpitävä voima. Ettei vaarojen kartoittaminen ole sairaus. Eikä se ole niin vakavaa, jos on välillä pikkuisen "outo" olo.
Niin on monilla muillakin. - BB-Hennan
Kakkostyyppinen bipo? Siinä ei mennä varsinaiseen maniaan ja hypomaniakin lievää.
- Epätietoinenihminen
Kakkostyyppiä olen itsekin epäillyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984