Sairastan pakko-oireista häiriötä ja oireet ovat välillä todella lamauttavia, mutta aikaisemmin kun olin vielä hoitokontaktissa, niin psykiatri epäili kaksisuuntaisen mahdollisuutta. Olen pannut itsessäni merkille, että mielialat saattavat vaihdella päivän aikana useaan otteeseen surullisesta sellaiseen omahyväiseen itseensä erittäin tyytyväiseen melkein jopa euforiseen olotilaan jossa nautin vain omasta olemassa olostani. Eri päivät menevät siten, että tänään saatan olla surullinen palan tunne kurkussa, mutta huomenna taas täysin normaali oma itseni, sekä ripauksena ylimääräistä onnellisuuden tunnetta. En voi sinänsä olla varma miltä huomenna tunnen vaikka asiat olisivat muuten elämässä hyvin. Pääongelmani ovat sinänsä pakkoajatukset ja niihin liittyvät toiminnot ja olen myös ajatellut, että johtuuko mielialanvaihtelut pakko-oireisesta häiriöstä, kun välillä niitä ei juurikaan ole ja olo on mitä mainioin, mutta olo heikentyy nopeasti niiden lisääntyessä, mutta toisaalta mieliala saattaa kohota tai laskea pakko-oireista huolimatta, jotka sitten taas ruokkii pakko-oireiden määrää.. Kaksisuuntaisen epäilyn kyllä torjuin heti suorilta, mutta nyt olen tosissani alkanut epäilemään olisiko siihen kuitenkin mahdollisuus, sillä eivät nämä täysin normaalilta tunnu, kun vertaan esim. itseäni muihin ihmisiin. Käytin aikoinani Sertralin nimistä lääkettä muutaman kuukauden OCD:n hoitoon ja jonkin verran se vähensi pakko-oireita, mutta sitten yhdessä vaiheessa tuntui, että alkoi mennä liian lujaa ja tunne-elämä myöskin latistui käytännössä kokonaan. Mikään ei säväyttänyt, ei ollut pelkoa yhtään mistään. Tunsin olevani pelkkä kuori vailla minkäänlaisia inhimillisiä tunteita. Mitä olette mieltä, että kuulostaako tämä kaksisuuntaiselta vai onko jotain muuta?
Olenko bipo vai mikä?
3
115
Vastaukset
- omituistenotustenkerho
Joltain muulta. Maniajaksot on usein psykoottistasoista. Tyypillistä on sairaudentunteen puuttuminen, ehkä kieltäminen kokonaan. Tämä voi olla läheiselle todella raastavaa.
Yksi mukava psykiatri sanoi, että täsmällinen diagnoosin määrittäminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on pärjätä oireiden kanssa. Johtui ne mistä tahansa.
Huolehdi perusasioista, riittävästi lepoa ja toimintaa, että on muutakin kuin oman olon tarkkailu. Vaikutat nuorelta, aika paljon menee ajan myötä kun tulee jonkinlainen rutiini aikuisuuteen.
Pakko-oireiden hoidossa voi kokeilla altistaa itsensä jos kyseessä on vaaraton asia. Tehdä asia tietoisesti, ja sitten huomata ettei mitään pahaa tapahtunutkaan.
On hyvä muistaa ns. terve pelko, joka on elämää ylläpitävä voima. Ettei vaarojen kartoittaminen ole sairaus. Eikä se ole niin vakavaa, jos on välillä pikkuisen "outo" olo.
Niin on monilla muillakin. - BB-Hennan
Kakkostyyppinen bipo? Siinä ei mennä varsinaiseen maniaan ja hypomaniakin lievää.
- Epätietoinenihminen
Kakkostyyppiä olen itsekin epäillyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279