Ubuntu pelkästään tuolle yhdelle koneelle

Niin jaksaa sietää Windowsia paremmin kun ei tule vastaan jokaisessa koneessani enää http://ra.fi/9SGz

Eniten mua ärsyttää Windowsissa tuo päivitysten jälkeinen ohjelmien yhteensopivuus yleensä, osioin tuon Windows koneen kovalevyä ja ohjelma mikä mulla oli ei toiminut mielestäni enää niinkuin se aikaisemmissa versioissa toimi, tietysti ohjelmia päivitetään mutta aina kun sitä tarvitset niin se ei toimikkaan taas uudessa Windows versiossa ja käyt taas koko ohjelmien polun lävitse että pääset siihen mikä oli alkuperäinen tarkoitus

En viitsinyt ladata jotain muuta ohjelmaa tilalle vaan nyt tuossa koneessa on Ubuntu 16.04 LTS pelkästään, koko levyllä siis, voi olla että vaihdan sen Ubuntu Mate 16.04 versioon

Windowsissa ongelman ydin on ensin virusten tekijät sitten ne jotka suunnittelevat ohjelmia ja tietysti pitävät huolta ettei heidän ohjelmaansa käytetä ilmaiseksi ja jos he eivät halua niin sitä ei käytetä ollenkaan jos he eivät hyväksy käyttötarkoitusta

Samalla he pysäyttävät kehityksen koska ovat ensin kehitelleet mahdollisen koodin ja sovelluksen ja muut sitä eivät pysty enää kehittämään ilman lupaa kun nämä ensimmäiset pitävät siitä huolen kynsin hampain, siis on taas mentävä riittävän kaukaa tuosta koodista etteivät Windows nilkit vedä oikeuteen jos mennään edes läheltäkään heidän hienoa koodiaan ilman että he saavat rahastaa siinä välissä

Siis homma perustuu Windowsissa pelkkään kuluttajien kusetukseen ja rahastukseen joten katsoin että kusetus riittää pelkästään tuossa yhdessä Windows koneessa minun kohdallani

Nyt tuo Ubuntu asentuikin tuolle toiselle koneelle joten voin sammuttaa tämän Windowskoneen ja jatketaan Tuolla Ubuntulla

29

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omat_valinnat_sydämmellä

      " jotka suunnittelevat ohjelmia ja tietysti pitävät huolta ettei heidän ohjelmaansa käytetä ilmaiseksi "
      Sitten nämä hälläväliä puoskarikoodarit eivät välitä tietoturvasta pätkääkään, vaan vain siitä tuloksesta, että paljonko voisin tänään shoppailla tyhmien kaiken kustantaessa. Ubuntu on erinomainen valinta. Ubuntua minäkin olen käyttänyt tyytyväisesti vuodesta 2004 ja hymy on leveä kuin englannin kanaali...

    • zyz1

      Mene hoitoon

      • Jahvetti2

        Taas näemme näitä Windowsin puolestapuhujia, joilla on aina asiallista ja aiheeseen liittyvää kommentoitavaa ja jotka ennen kaikkea ovat kohteliaita herrasmiehiä.


      • zyz1

        no en ole mikään puolestapuhuja mutta olen noita tonin juttuja lukenut riittämiin, ja mene sinäkin katkolle


      • kokeneempi_käyttäjä
        zyz1 kirjoitti:

        no en ole mikään puolestapuhuja mutta olen noita tonin juttuja lukenut riittämiin, ja mene sinäkin katkolle

        Kyllä sinä tässä olet prioriteetillä 1. joka tarvitsisi ammattilaisen hoitoa.


    • "Niin jaksaa sietää Windowsia paremmin kun ei tule vastaan jokaisessa koneessani enää http://ra.fi/9SGz "

      Näinhän sitä normaalisti käytetään. Kaikenlaiset rinnalle asennukset ovat kikkailua ja mahdollinen riski ongelmille kun Windows päivittyy.

      "Eniten mua ärsyttää Windowsissa tuo päivitysten jälkeinen ohjelmien yhteensopivuus yleensä, osioin tuon Windows koneen kovalevyä ja ohjelma mikä mulla oli ei toiminut mielestäni enää niinkuin se aikaisemmissa versioissa toimi, tietysti ohjelmia päivitetään mutta aina kun sitä tarvitset niin se ei toimikkaan taas uudessa Windows versiossa ja käyt taas koko ohjelmien polun lävitse että pääset siihen mikä oli alkuperäinen tarkoitus"

      Windows päivittää itse ne ohjelmat automaattisesti samalla kun Windows päivittyy uudemmaksi kun ne ladataan sieltä Windows storesta, kuten on suunniteltu.

      • mitä.ongelmia

        Minkälaisia ongelmia Windowsin päivittyminen voi aiheuttaa koneessa, johon on asennettu muita käyttöjärjestelmiä Windowsin rinnalle? Itse en ole koskaan huomannut mitään sellaisia ongelmia, tosin mulla ei ole kymppiä.


      • 1.kalle

        "Kaikenlaiset rinnalle asennukset ovat kikkailua ja mahdollinen riski ongelmille kun Windows päivittyy."

        Soopaa.
        Olen käyttänyt Ubuntua ja Windows 7 monta vuotta rinnakkain dualbootissa, ja nyt käytän Mint LTS ja Windows 10 rinnakkain samalla kiintolevyllä, eikä minkäänlaisia vaikeuksia koskaan.
        Ainoa pikkumoka voi olla se, kun Windows vaatii usein päivityksissä uudelleenkäynnistyksen, ja jos itse ei ole valvomassa, niin Grub käynnistää automaattisesti Mintin. Sitten vain uusi käynnistys, ja Grubista Windowsiin, niin samaiset päivitykset viimeistellään.


      • rtjyotijyotj

        Kasi ja kymppi niitäaiheuttaa enemmän kuin seisla.


      • mitä.ongelmia kirjoitti:

        Minkälaisia ongelmia Windowsin päivittyminen voi aiheuttaa koneessa, johon on asennettu muita käyttöjärjestelmiä Windowsin rinnalle? Itse en ole koskaan huomannut mitään sellaisia ongelmia, tosin mulla ei ole kymppiä.

        "Minkälaisia ongelmia Windowsin päivittyminen voi aiheuttaa koneessa, johon on asennettu muita käyttöjärjestelmiä Windowsin rinnalle?"

        Kyllä käyttöjärjestelmän päivittyminen uudemmaksi voi muuttaa esim. käynnistyslohkoa.

        "Itse en ole koskaan huomannut mitään sellaisia ongelmia, tosin mulla ei ole kymppiä."

        Niin kysehän on siitä kun päivität sen rinnalla olevan XP:n Vistaksi, seiskaksi ja kasiksi niin oletko nyt ihan varma että missään kohtaan ei varmasti käy mitään esimerkiksi käynnistyslohkolle?

        Windows 10 päivittyy uudemmaksi pari kertaa vuodessa joten kyllähän sellaisen pitäminen rinnalla on melkoinen riskitekijä.


      • 1.kalle kirjoitti:

        "Kaikenlaiset rinnalle asennukset ovat kikkailua ja mahdollinen riski ongelmille kun Windows päivittyy."

        Soopaa.
        Olen käyttänyt Ubuntua ja Windows 7 monta vuotta rinnakkain dualbootissa, ja nyt käytän Mint LTS ja Windows 10 rinnakkain samalla kiintolevyllä, eikä minkäänlaisia vaikeuksia koskaan.
        Ainoa pikkumoka voi olla se, kun Windows vaatii usein päivityksissä uudelleenkäynnistyksen, ja jos itse ei ole valvomassa, niin Grub käynnistää automaattisesti Mintin. Sitten vain uusi käynnistys, ja Grubista Windowsiin, niin samaiset päivitykset viimeistellään.

        "Olen käyttänyt Ubuntua ja Windows 7 monta vuotta rinnakkain dualbootissa"

        Eli siis et ole päivittänyt Windowsia uudemmaksi.


      • esimerkkiä.onko
        M-Kar kirjoitti:

        "Minkälaisia ongelmia Windowsin päivittyminen voi aiheuttaa koneessa, johon on asennettu muita käyttöjärjestelmiä Windowsin rinnalle?"

        Kyllä käyttöjärjestelmän päivittyminen uudemmaksi voi muuttaa esim. käynnistyslohkoa.

        "Itse en ole koskaan huomannut mitään sellaisia ongelmia, tosin mulla ei ole kymppiä."

        Niin kysehän on siitä kun päivität sen rinnalla olevan XP:n Vistaksi, seiskaksi ja kasiksi niin oletko nyt ihan varma että missään kohtaan ei varmasti käy mitään esimerkiksi käynnistyslohkolle?

        Windows 10 päivittyy uudemmaksi pari kertaa vuodessa joten kyllähän sellaisen pitäminen rinnalla on melkoinen riskitekijä.

        Onko jokin Windowsin päivitys muuttanut jonkun käynnistyslohkoa? En muista kuulleeni sellaista.


      • esimerkkiä.onko kirjoitti:

        Onko jokin Windowsin päivitys muuttanut jonkun käynnistyslohkoa? En muista kuulleeni sellaista.

        Kyllä Windowsin asennus muuttaa käynnistyslohkoa.

        Huomioi se, että Windows 10:ssä tulee kaksi kertaa vuodessa "päivitys" mikä asentaa Windowsin uusiksi. Se on siis sama kuin olisi vaikka Windows XP:n rinnalla joku Ubuntu ja sitten päättääkin päivittää Windows XP:n Windows 7:ksi, että pysyykö se käynnistyslohko nyt ihan varmasti ennallaan?


      • Windows-10_poistoon
        M-Kar kirjoitti:

        Kyllä Windowsin asennus muuttaa käynnistyslohkoa.

        Huomioi se, että Windows 10:ssä tulee kaksi kertaa vuodessa "päivitys" mikä asentaa Windowsin uusiksi. Se on siis sama kuin olisi vaikka Windows XP:n rinnalla joku Ubuntu ja sitten päättääkin päivittää Windows XP:n Windows 7:ksi, että pysyykö se käynnistyslohko nyt ihan varmasti ennallaan?

        "Huomioi se, että Windows 10:ssä tulee kaksi kertaa vuodessa "päivitys" mikä asentaa Windowsin uusiksi."

        Eli siis kannattaa poistaa koneelta Windows 10 jos sen on erehtynyt asentamaan, varsinkin kun se tekee tuon koneen sotkemisen väkisin ilman ennakkovaroitusta. Mitään tuollaisia konetta sotkevia järjestelmiä ei kukaan täysjärkinen pidä koneellaan.


      • Windows-10_poistoon kirjoitti:

        "Huomioi se, että Windows 10:ssä tulee kaksi kertaa vuodessa "päivitys" mikä asentaa Windowsin uusiksi."

        Eli siis kannattaa poistaa koneelta Windows 10 jos sen on erehtynyt asentamaan, varsinkin kun se tekee tuon koneen sotkemisen väkisin ilman ennakkovaroitusta. Mitään tuollaisia konetta sotkevia järjestelmiä ei kukaan täysjärkinen pidä koneellaan.

        Ei se mitään sotke. Windows 10 vaan on suunniteltu niin, että siihen rinnalle ei tule mitään toista käyttöjärjestelmää.

        Aina voit ostaa uuden tietokoneen toista käyttöjärjestelmää varten.


      • M-Kar kirjoitti:

        Kyllä Windowsin asennus muuttaa käynnistyslohkoa.

        Huomioi se, että Windows 10:ssä tulee kaksi kertaa vuodessa "päivitys" mikä asentaa Windowsin uusiksi. Se on siis sama kuin olisi vaikka Windows XP:n rinnalla joku Ubuntu ja sitten päättääkin päivittää Windows XP:n Windows 7:ksi, että pysyykö se käynnistyslohko nyt ihan varmasti ennallaan?

        Vai että oikein käynnistyslohko. Mistähän roskiksesta mahdat hakea koneesi?


    • Jep, oli Windows ja Ubuntu samalla koneella ja kumpikin toimi hienosti. Aloin kiinnittämään huomiota Windowsissa ollessani siihen rahastukseen ja kusetukseen mikä yleensä kaikissa Windows ohjelmissa on ja yhteensopivuus, siis vuoden tai muutaman välein on tehtävä aina jotain uutta että saadaan kusetettua rahat käyttäjiltä taas?

      Ohjelman kun asennat niin joudut hyväksymään kaiken paskan mitä se tuo mukanaan vaikka olet siitä maksanut

      Oikea tapa keskustella Windows lierojen kanssa olisi kääntää heidän päänsä oikeaan suuuntaan, siis että nenä olisi kantapäitä kohti

      Kun avaat Ubuntun niin se aukeaakin yleensä nopeasti, kaikki toimii ja jos jotain tarvitset niin haet sen Ubuntun varastosta jos ei satu jo olemaan mukana asennuksessa

      Onhan Ubuntussakin maksullisia ohjelmia mutta meno ei ole niin raakaa kuin Windowsissa

      http://ra.fi/Gk6Y siitä vaan valitsemaan http://ra.fi/vF1m

      Tämän viestin nyt kirjoitin Windowsilla mutta tuossa vieressä on kyllä Ubuntu mate auki ja sillä tein nuo kuvakaappaukset tähän viestiin

      • Pelkää.paskaa

        Nämä tietokonekusetukset ovat, eikä mitää rangaistusta kenellekkään?

        http://www.iltasanomat.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001923951.html

        Varoitus viranomaiselta: Spotify jakeli haittaohjelmaa tietokoneille

        Julkaistu: 6.10. 12:51
        HAITTAOHJELMAT Tietokoneessa käytettävä ilmainen Spotify-versiossa olleet mainokset pyrkivät asentamaan tietokoneelle haittaohjelmia yli viikon ajan.
        Musiikin suoratoistopalvelu Spotify on näyttänyt tietokoneissa käytettävässä ilmaisversioissaan haitallisia mainoksia yli viikon ajan, varoittaa Viestintävirasto.

        Mainokset aukaisivat itsestään verkkoselaimeen ikkunoita, jotka yrittivät aueta haittaohjelmaa tarjoaville verkkosivuille. Ongelmaa oli niin Windows-, Mac- tai Linux-tietokoneilla.

        Tekniikasta käytetään nimeä malvertising. Sillä tarkoitetaan haittaohjelmien levittämistä luotettavilla verkkosivuilla olevien mainosten kautta. Tartunnan saaminen ei välttämättä edellytä käyttäjältä minkäänlaista aktiivista toimintaa.

        Viestintävirastolla ei ole tiedossa, että suomalaiset tietokoneet olisivat saaneet tartuntoja Spotifyn kautta.

        Spotify sanoi lausunnossaan, että ongelma koski ”vain joitakin käyttäjiä” ja se on nyt korjattu. Myös haittamainokset poistettu.
        Henrik Kärkkäinen


      • Jahvetti2
        Pelkää.paskaa kirjoitti:

        Nämä tietokonekusetukset ovat, eikä mitää rangaistusta kenellekkään?

        http://www.iltasanomat.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001923951.html

        Varoitus viranomaiselta: Spotify jakeli haittaohjelmaa tietokoneille

        Julkaistu: 6.10. 12:51
        HAITTAOHJELMAT Tietokoneessa käytettävä ilmainen Spotify-versiossa olleet mainokset pyrkivät asentamaan tietokoneelle haittaohjelmia yli viikon ajan.
        Musiikin suoratoistopalvelu Spotify on näyttänyt tietokoneissa käytettävässä ilmaisversioissaan haitallisia mainoksia yli viikon ajan, varoittaa Viestintävirasto.

        Mainokset aukaisivat itsestään verkkoselaimeen ikkunoita, jotka yrittivät aueta haittaohjelmaa tarjoaville verkkosivuille. Ongelmaa oli niin Windows-, Mac- tai Linux-tietokoneilla.

        Tekniikasta käytetään nimeä malvertising. Sillä tarkoitetaan haittaohjelmien levittämistä luotettavilla verkkosivuilla olevien mainosten kautta. Tartunnan saaminen ei välttämättä edellytä käyttäjältä minkäänlaista aktiivista toimintaa.

        Viestintävirastolla ei ole tiedossa, että suomalaiset tietokoneet olisivat saaneet tartuntoja Spotifyn kautta.

        Spotify sanoi lausunnossaan, että ongelma koski ”vain joitakin käyttäjiä” ja se on nyt korjattu. Myös haittamainokset poistettu.
        Henrik Kärkkäinen

        Ei rikkaita ja suosittuja mitkään lait koske.


      • Pelkää.paskaa kirjoitti:

        Nämä tietokonekusetukset ovat, eikä mitää rangaistusta kenellekkään?

        http://www.iltasanomat.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001923951.html

        Varoitus viranomaiselta: Spotify jakeli haittaohjelmaa tietokoneille

        Julkaistu: 6.10. 12:51
        HAITTAOHJELMAT Tietokoneessa käytettävä ilmainen Spotify-versiossa olleet mainokset pyrkivät asentamaan tietokoneelle haittaohjelmia yli viikon ajan.
        Musiikin suoratoistopalvelu Spotify on näyttänyt tietokoneissa käytettävässä ilmaisversioissaan haitallisia mainoksia yli viikon ajan, varoittaa Viestintävirasto.

        Mainokset aukaisivat itsestään verkkoselaimeen ikkunoita, jotka yrittivät aueta haittaohjelmaa tarjoaville verkkosivuille. Ongelmaa oli niin Windows-, Mac- tai Linux-tietokoneilla.

        Tekniikasta käytetään nimeä malvertising. Sillä tarkoitetaan haittaohjelmien levittämistä luotettavilla verkkosivuilla olevien mainosten kautta. Tartunnan saaminen ei välttämättä edellytä käyttäjältä minkäänlaista aktiivista toimintaa.

        Viestintävirastolla ei ole tiedossa, että suomalaiset tietokoneet olisivat saaneet tartuntoja Spotifyn kautta.

        Spotify sanoi lausunnossaan, että ongelma koski ”vain joitakin käyttäjiä” ja se on nyt korjattu. Myös haittamainokset poistettu.
        Henrik Kärkkäinen

        "Nämä tietokonekusetukset ovat, eikä mitää rangaistusta kenellekkään?"

        Ketä pitää rangaista? Pitää tietää syyllinen.


    • OOOoooOOO-

      ¯\_(ツ)_/¯


      Ubuntu on IHANA !

    • wituttajat_eri_juttuja

      Wintousit 7 ja 10 ei käynnisty ulkoiselta asemalta, bsodia ja sun muuta tehotonat korjausta ehdottaa. Rakas Ubuntuni käynnistyy samalta ulkoiselta täysin normaalisti.

    • Vokoscreen https://www.youtube.com/watch?v=10fmDCEhc4E

      https://www.youtube.com/v/watch?v=10fmDCEhc4E

      En piiloittanut tuota kaappaus käyttöliittymää vaan annoin sen olla tuossa kokoajan näkyvillä

      http://ra.fi/7ip9 Windowsissa joutuu maksamaan vastaavasta ohjelmasta, itsellä on siellä Pinnacle, MAGiX, AVID ja Adobe Premiere Elements

      Latasin tuo Pitivin myös mutta en sitä vielä tuossa käyttänyt vaan suoraan Youtubeen heti kaappauksesta. Pitivi http://ra.fi/oiw9

      Nuo lyhytlinkit ovat varmasti turvallisia avata mutta jos olisivat normaalilinkkeinä niin voisivat jäädä lopusta himmeiksi

    • poistoon-moinen

      Poista koko ubuntu

    • Tämäkin.vielä

      http://www.iltasanomat.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001928326.html

      Pankkirosvot iskivät haittaohjelmalla: Jopa satojen miljoonien saalis

      (KUVA: © Dado Ruvic / Reuters)
      Julkaistu: 12.10. 12:16
      TIETOMURTO Uusien verkkomurtojen takana saattaa olla rikollisjoukkio, jonka epäillään vieneen pankeista jo kymmeniä tai jopa satoja miljoonia dollareita.
      Pankkeja vastaan hyökätään uudella haittaohjelmalla, kertoo tietoturvayhtiö Symantec.

      Tietoturvayhtiö on antanut troijalaiselle eli toiseksi ohjelmaksi tekeytyvälle sovellukselle nimen Odinaff. Sen tekijöiksi epäillään Carbanak-nimistä hakkeriryhmää, joka on tietoturvatutkijoiden mukaan onnistunut murtautumaan kymmenien pankkien järjestelmiin parin vuoden aikana.

      Symantecin mukaan rikollisilla vaikuttaa olevan käytössään runsaasti resursseja.

      Arviot pankkien tappioista vaihtelevat kymmenistä satoihin miljooniin dollareihin. Odinaff-hyökkäykset alkoivat Symantecin mukaan viime tammikuussa, ja sen uhriksi löytyneitä pankkeja ja muita finanssialan laitoksia on muun muassa Yhdysvalloissa, Hongkongissa, Australiassa, Britanniassa ja Ukrainassa.

      Symantecin mukaan Odinaff ujutetaan tarkkaan valituille kohteille esimerkiksi sähköpostin Microsoft Word -liitetiedostossa, jossa on käytetty makroja. Jos vastaanottaja ottaa makro-toiminnon käyttöön, Odinaff asentuu uhrin koneelle.

      Odinaffin levittämisessä on käytetty hyväksi myös muita haittaohjelmia, jotka ovat jo valmiiksi uhrin tietokoneella, ja pystyvät lataamaan verkosta lisää haittaohjelmia.

      Haittaohjelma avaa tietokoneelle niin sanotun takaportin, eli sen avulla koneelle voi asentaa muita haittaohjelmia sekä suorittaa komentoja.

      Symantecin mukaan verkkorikollisten hyökkäykset ovat osittain räätälöityjä, eli eri pankkeja vastaan on käytetty uusia, vain tarkoitusta varten laadittuja haittaohjelmia. Toisaalta rikolliset ovat myös käyttäneet hyväkseen myös laillisia ohjelmistoja pankkien verkon tutkimiseen. Rikolliset vaikuttavat olevan hyvin perillä pankkien järjestelmistä.

      Tietoturvayhtiö on löytänyt todisteita, joiden perusteella rikolliset ovat hyökänneet myös pankkien välisiin rahansiirtoihin käytettyyn Swift-järjestelmään. Haittaohjelmia on käytetty esimerkiksi tekemään pankeissa rahansiirtoja rikollisille sekä peitelty niiden jälkiä. Symantecin mukaan itse Swift-järjestelmän vaarantumisesta ei kuitenkaan ole todisteita.

      Carbanak-ryhmän arvioidaan olevan syyllisiä myös aiemmin Swift-järjestelmään tehtyihin hyökkäyksiin, mikä pakotti verkostosta vastaavan yrityksen tekemään kiireisen tietoturvapäivityksen. Korjaus johtui Bangladeshin keskuspankin verkkoryöstöstä, jossa rikolliset onnistuivat varastamaan 81 miljoonaa dollaria asiakasohjelmistoa vastaan räätälöidyn haittaohjelman avulla.
      Perttu Pitkänen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      40
      3124
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      97
      2303
    3. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      120
      1752
    4. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      11
      1484
    5. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      107
      1412
    6. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1289
    7. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      80
      1269
    8. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      15
      1236
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      42
      1084
    10. Taas yksi persuämmä sekosi

      Kun lapsilla oli korona-aikana kirkossa hengityssuojaiet käytössä. Persuämmä piti asiaa lasten pahoinpitelynä. https://
      Maailman menoa
      229
      969
    Aihe