Axess: Samtal om medvetandet

Vinkkinä tietoisuuden tutkimuksesta kiinnostuneille, tämä ruotsalaisen Axess TV kanavan haastattelusarja oli perin mielenkiintoista katsottavaa:

http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=4682

Haastattelijana Susan Blackmore, haastateltavina Thomas Metzinger, Patricia Churchland, David Chalmers, Michael S. Gazzaniga ja Andy Clark. Todellista aihepiirin raskasta sarjaa siis.

Metzingerin haastattelu oli minusta kaikkein kiinnostavin, vaikka tuossa ei miehen tietoisuutta koskevaan teoriaan juurikaan ehditty. Sen sijaan keskustelu eteni mm. syvälliseen kuolevaisuuden pohdiskeluun.

Tuossa tuli esiin monta mielenkiintoista tämänkin palstan kannalta oleellista ajatusta siitä miten ihmiset (tieteentekijät mukaanlukien) pyrkivät kehittelemään tietoisuudestakin ennenkaikkea sellaisia ajatuksia, joilla voisivat edes jossain määrin väistää ajatusta omasta kuolevaisuudestaan. Metzinger pohtii myös sitä, josko kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti pysty hyväksymään sitä mitä neurotieteet asiasta kertovat, ja pelkää tuon johtavan vastaavanlaiseen denialismiin mitä kretuilu nyt on suhteessa evoluutioon. Joka ei varmastikaan ole turha pelko.

Jos kretut luulevat olevansa nyt ahtaalla tieteen puristuksessa, odottakaapa vain kun nuo neurotieteiden tulokset iskevät kunnolla yleiseen tietoisuuteen... Siinähän sitten pelastelette olematontanne.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällaisten mielenkiintoisten avausten (ja muidenkin kontribuutioiden) vuoksi tällekin palstalle tulee palattua aina yhdellä pyöröoven kiepsahduksella, vaikka olikin menosuunta ja aikeet jossain vaiheessa päinvastaiset.

      • onhansetuoki

        Sääli ettet mennyt. Me emme sinua tänne kaipaa.


      • n.e.l.iö
        onhansetuoki kirjoitti:

        Sääli ettet mennyt. Me emme sinua tänne kaipaa.

        Kyllähän kaikki asialliset keskusetelijat ovat tervetulleita.


      • onhansetuoki kirjoitti:

        Sääli ettet mennyt. Me emme sinua tänne kaipaa.

        Minä olen kuule tullut ja mennyt niin monta kertaa, että se luku jaettuna kreationismin todisteilla olisi varmaan jotain käsittämätöntä - mutta kun nollalla ei voi jakaa!


      • khaonymos kirjoitti:

        Minä olen kuule tullut ja mennyt niin monta kertaa, että se luku jaettuna kreationismin todisteilla olisi varmaan jotain käsittämätöntä - mutta kun nollalla ei voi jakaa!

        Tiedät tehneesi jotain oikein, kun kretutrollit kiukuttelevat läsnäolostasi ;).


    • epiphaniuseikirj

      "Tuossa tuli esiin monta mielenkiintoista tämänkin palstan kannalta oleellista ajatusta siitä miten ihmiset (tieteentekijät mukaanlukien) pyrkivät kehittelemään tietoisuudestakin ennenkaikkea sellaisia ajatuksia, joilla voisivat edes jossain määrin väistää ajatusta omasta kuolevaisuudestaan"

      Minkä takia ihmisillä(suurella osalla) on tarve väistellä omaa kuolevaisuuttaan?
      Kuolema on ollut läsnä ihmisten elämässä kautta aikain. Ennenmuinoin vielä enemmän, kun oli suurinpiirtein arkipäivää haudata sukulaisia tai naapureita.
      Eikö kuolema ole maailman luonnollisin asia? Minkä takia se ahdistaa ihmisiä?

      Itse uskon tällä olevan tekemistä asian kanssa:

      "Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."

      "Jos kretut luulevat olevansa nyt ahtaalla tieteen puristuksessa, odottakaapa vain kun nuo neurotieteiden tulokset iskevät kunnolla yleiseen tietoisuuteen... Siinähän sitten pelastelette olematontanne."

      Nuorenmaan kreationisteistä en tiedä, mutta ainakaan minun uskoni ei lepää tieteen varassa.
      Raamatun keskeinen sanoma on uskominen, ei tietäminen. En oletakkaan että aivoista löytyisi sielu tms.

      Uskon kohde ei siis edes voi olla jotain sellaista mikä on objektiivisesti nähtävissä ja testattavissa.

      • kunhan.pohdiskelen

        "Minkä takia ihmisillä(suurella osalla) on tarve väistellä omaa kuolevaisuuttaan?"

        Onko?

        "Eikö kuolema ole maailman luonnollisin asia? Minkä takia se ahdistaa ihmisiä?"

        Eniten se tuntuu ahdistavan uskovia. Viime hetkien tullessa tiukinkin kreationisti turvautuu ateistis-evolutionistiseen lääketieteeseen (toisin kuin siinä myytissä että viime hetkien tullessa ateistikin muka rukoilee). Taitaa olla kyse siitä että hurskaintakin pelottaa ajatus, että hän saattaa sittenkin joutua kadotukseen (jonne Jumala saattaisi kaikki tekopyhikset passittaakin jos se olisi olemassa.)


      • En tiedä, olenko jotenkin poikkeava, mutta en muista ikinä pelänneeni omaa kuolemaani. Nyt olen jo siinä iässä, että laskeutuisvalot alkavat varmaan kohta jo näkyä, kuten vanha työkaverini asian ilmaisi. Pyrin elämään rikkaasti sen ajan, mitä minulla on jäljellä. Kuolema tulee kun tulee. Ei sitä ikävä ole, mutta eipä se iso mörkökään tunnu olevan. Kuoleminen on kuitenkin asia, josta minua kehnommatkin ovat suoriutuneet. Miksi en minäkin.

        Kuolemaan liittyvää mahdollista kipua kyllä pelkään siinä kuin varmaan kaikki muutkin. Vielä enemmän pelkään kuitenkin sitä, että viettäisin elämäni viimeiset vuodet kroonikko-osastolla toisten passattavana. Kauan sitten, kun kävin vielä salilla, siellä kävi pari sen ikäistä miestä kuin minä nyt. Heistä sanottiin, että he menevät raudoista lautoihin. Parempi lähteä lenkkipolulta täysissä ruumiin- ja sielunvoimissa kuin hiipua hiljaa kasviksen tasolle kronikko-osastolla.

        Eteenpäin sano mummo lumessa.


      • "Minkä takia ihmisillä(suurella osalla) on tarve väistellä omaa kuolevaisuuttaan?"

        Sinähän tässä viittaat ihmisiin, joilla on selvästi ollut tuollainen tarve, kun ovat kehitelleet ajatuksia ikuisuudesta. Kysymys näyttää siis ilmeisen samalta kuin se mikä on ollut noiden ihmisten motiivina, kun ovat tuollaisia ajatuksia kehitelleet.

        "ainakaan minun uskoni ei lepää tieteen varassa."

        Ei mikään uskonnollinen usko lepää. Tiede ei tarjoa lepopaikkaa irrationaalisille uskomuksille.

        "Raamatun keskeinen sanoma on uskominen, ei tietäminen."

        Niin, se mystinen uskominen, jota ei osata käytännössä edes määritellä. Se kuitenkin tiedetään mihin todellisuudessa uskotaan: tuntemattomiin muinaisiin kirjoittajiin, jotka ilmiselvästi yrittivät tarinoillaan väistellä omaa kuolevaisuuttaan.

        "En oletakkaan että aivoista löytyisi sielu tms."

        Joka tarkoittaa ettei sielua tarvita yhtään mihinkään, koska aivot saavat aikaan kaiken sen mitä ihminen tekee ja ajattelee. Sielu on siis perusteeton ja hyödytön oletus. Merkityksetön ja olematon.


      • agnoskepo kirjoitti:

        En tiedä, olenko jotenkin poikkeava, mutta en muista ikinä pelänneeni omaa kuolemaani. Nyt olen jo siinä iässä, että laskeutuisvalot alkavat varmaan kohta jo näkyä, kuten vanha työkaverini asian ilmaisi. Pyrin elämään rikkaasti sen ajan, mitä minulla on jäljellä. Kuolema tulee kun tulee. Ei sitä ikävä ole, mutta eipä se iso mörkökään tunnu olevan. Kuoleminen on kuitenkin asia, josta minua kehnommatkin ovat suoriutuneet. Miksi en minäkin.

        Kuolemaan liittyvää mahdollista kipua kyllä pelkään siinä kuin varmaan kaikki muutkin. Vielä enemmän pelkään kuitenkin sitä, että viettäisin elämäni viimeiset vuodet kroonikko-osastolla toisten passattavana. Kauan sitten, kun kävin vielä salilla, siellä kävi pari sen ikäistä miestä kuin minä nyt. Heistä sanottiin, että he menevät raudoista lautoihin. Parempi lähteä lenkkipolulta täysissä ruumiin- ja sielunvoimissa kuin hiipua hiljaa kasviksen tasolle kronikko-osastolla.

        Eteenpäin sano mummo lumessa.

        "Kuoleminen on kuitenkin asia, josta minua kehnommatkin ovat suoriutuneet. Miksi en minäkin."

        Niin tiettävästi kukaan ei ole siinä vielä epäonnistunut.

        Metzinger viittasi tuossa haastattelussaan tähän:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Terror_management_theory

        "In social psychology, terror management theory (TMT) proposes a basic psychological conflict that results from having a desire to live, but realizing that death is inevitable. This conflict produces terror, and this terror is then managed by embracing cultural values, or symbolic systems that act to provide life with meaning and value."
        ...
        "The terror of absolute annihilation creates such a profound – albeit subconscious – anxiety in people that they spend their lives attempting to make sense of it."

        Tuolta löytyy listattuna palstalta kovin tuttuja aiheita:

        "The simplest examples of cultural values that manage the terror of death are those that purport to offer literal immortality (e.g. belief in afterlife, religion).[3] However, TMT also argues that other cultural values – including those that are seemingly unrelated to death – offer symbolic immortality. For example, value of national identity,[4] posterity,[5] cultural perspectives on sex,[6] and human superiority over animals[6] have all been linked to death concerns in some manner. In many cases these values are thought to offer symbolic immortality either a) by providing the sense that one is part of something greater that will ultimately outlive the individual (e.g. country, lineage, species), or b) by making one's symbolic identity superior to biological nature (i.e. you are a personality, which makes you more than a glob of cells)."


      • valettapu
        utti kirjoitti:

        "Kuoleminen on kuitenkin asia, josta minua kehnommatkin ovat suoriutuneet. Miksi en minäkin."

        Niin tiettävästi kukaan ei ole siinä vielä epäonnistunut.

        Metzinger viittasi tuossa haastattelussaan tähän:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Terror_management_theory

        "In social psychology, terror management theory (TMT) proposes a basic psychological conflict that results from having a desire to live, but realizing that death is inevitable. This conflict produces terror, and this terror is then managed by embracing cultural values, or symbolic systems that act to provide life with meaning and value."
        ...
        "The terror of absolute annihilation creates such a profound – albeit subconscious – anxiety in people that they spend their lives attempting to make sense of it."

        Tuolta löytyy listattuna palstalta kovin tuttuja aiheita:

        "The simplest examples of cultural values that manage the terror of death are those that purport to offer literal immortality (e.g. belief in afterlife, religion).[3] However, TMT also argues that other cultural values – including those that are seemingly unrelated to death – offer symbolic immortality. For example, value of national identity,[4] posterity,[5] cultural perspectives on sex,[6] and human superiority over animals[6] have all been linked to death concerns in some manner. In many cases these values are thought to offer symbolic immortality either a) by providing the sense that one is part of something greater that will ultimately outlive the individual (e.g. country, lineage, species), or b) by making one's symbolic identity superior to biological nature (i.e. you are a personality, which makes you more than a glob of cells)."

        Valetta pukkaat!


      • plörtsis
        valettapu kirjoitti:

        Valetta pukkaat!

        Niin meinaat kai sitä, että itse Jeeveli voitti kuin voittikin kuoleman? No se nyt on kuitenkin vain myytti, jolla on korkeintaan jotain allegorista merkitystä. Vai meinaatko rajakokemuksia? Ne ovat bullshittiä. Sitä on kuollut vasta sitten kun on kuollut, ja sitä rajaa ei ylitetä takaisinpäin samana oliona samoin persoonin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe