Paljonko elämiseen jää teillä rahaa?

RikkaatKyykkyyn

Paljonko palstan muilla köyhillä jää keskimäärin elämiseen rahaa? Onhan meillä hienot lait joiden perusteella pitäisi jäädä useampi satanen laskujen jälkeen, mutta entäs me, jotka joudumme käyttämään mm. lääkkeitä, joissa on omavastuu. Niinpä.

Olen laittanut tänä vuonna ylös joka kuukausi summan joka jää käytettäväksi laskujen ja lääkkeiden jälkeen. Se on keskimäärin noin 177€ kuukausi. Siitä ruoat, mahdolliset matkat sukulaisiin ja lapsia tapaamaan, vaatteet, hygieniatuotteet ja muut. Aika hiljaiseksi vetää. Olen karsinut menoja koko ajan, käytössä halpa internet ja puhelin on halvinta älymallia mitä löytyy, kun vanha Nokia sanoi sopimuksen irti. Ruoan suhteen aina kaikki tarjouslehtiset käyn läpi ja ostan vain ja ainoastaan halpaa. Sama hygieniatuotteiden kanssa. Vaatteet poikkeuksetta kirpputorilta, en muista milloin olisin viimeksi ostanut vaatteita kaupasta. Ainoa "luksus" on pojan virittämä "Netsflix", joka on 9.99€/kk. Ei viitsisi luopua, kun pojan kanssa katsellaan hänen kyläillessä.

Töitä olen valmis tekemään, kuitenkin 9 vuotta menty ilman töitä ja tässä iässä kouluttautuminenkaan ei ole vaihtoehto, minulla on ammattitutkinto, lukio, ammattikorkeakoulu aikuiskoulutuksena suoritettu. Selkäongelmien vuoksi fyysiset työt kokopäivätyönä ei onnistu, mutta aivan hyvin voisin osa-aikaisena tehdä jotain fyysisempääkin. Mutta ei. Ei mistään saa työtä eikä kukaan työantaja enää edes reagoi pitkäaikaistyöttömän hakemusviesteihin.

62

3158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RikkaatKyykkyyn

      Lisätään vielä, että yritetään nyt kuitenkin positiivisena pysyä. Suomen luonnosta saa onneksi ilmaiseksi marjoja ja sieniä, ja hyvät ystävät antoivat useita kiloja omenia isoista sadoistaan. Luovuttaa ei saa vaikka kuinka harmittaisi.

    • köyhäilyä

      Noin 200 euroa useimmiten on se mikä jää, nyt on ruoka hiukan halventunut, selvisin 130 eurolla viime kuussa.
      Laskin juuri, 20 euroa kuluu apteekkiin, 20 euroa pieniin kodintarvikkeisiin pesuaineisiin ym.
      Köyhyys ei ole pelkästään negatiivista, oma mielenkiintonsa tässäkin. Velat pyrin hoitamaan aina heti kun mahdollista.

      • hittokuvituittaa

        Juuri sain päivärahan ja ei jäänyt mitään laskujen jälkeen. Bensaa pitäisi saada autoon mutta ei ole varaa valitettavasti. Olen yrittänyt säästellä mutta vaikka vielä 2-3 vuotta sitten sain helpostikin sukanvarteen n. 50-70 euroa/kk mutta nyt ei onnistu vaikka miten nuulasti eläisi. Joku asia jossain suunnalla on kallistunut liikaa... Ruoka vissii vaikka en oikeastaa syö enää kuin perunota ja makaroonia ja kraanavettä lasiin. Alkaa jo tympimään nuo. Ei ole ruokajonoakaan täällä. Liian pieni paikkakunta. Puhumattakaan että missään saisi ilmaisaterian kuten isoissa kaupungeissa. Taannoin oli ohjelma missä joku ukko vietti asunnottomien elämää ja kyllä kävi kateeksi. Kun olisin vain puliukko! Oli lämmintä aamupalaa/ateriaa ja kaffetta ja vielä annettiin pussukoittai ruokaa mukaan!!! Mutta noilla yhteiskunnan suojateilla onkin aina pyyhkinyt mukavasti.

        Korostan sitä että minä en saa sossusta mitään mutta jos sinne menee tuolat kyliltä puliukko niin aina on rahaa saanut! Tiedän kun tunnen muutaman ns. hyvänpäivän tutun vaikkei muuten tekemisissä ollakaan. Aina saa rahaa kuulemma "ryyppyyn"... Ja isossa kaupngissa kuulemma ottavat ja myyvät ruokakassinsa ja saavat siitä lisää liksaa ryyppäämiseen...

        Itse olen jounut yhden kaljan viimeksi juhannuksena!


      • Pitkäaikatyötön
        hittokuvituittaa kirjoitti:

        Juuri sain päivärahan ja ei jäänyt mitään laskujen jälkeen. Bensaa pitäisi saada autoon mutta ei ole varaa valitettavasti. Olen yrittänyt säästellä mutta vaikka vielä 2-3 vuotta sitten sain helpostikin sukanvarteen n. 50-70 euroa/kk mutta nyt ei onnistu vaikka miten nuulasti eläisi. Joku asia jossain suunnalla on kallistunut liikaa... Ruoka vissii vaikka en oikeastaa syö enää kuin perunota ja makaroonia ja kraanavettä lasiin. Alkaa jo tympimään nuo. Ei ole ruokajonoakaan täällä. Liian pieni paikkakunta. Puhumattakaan että missään saisi ilmaisaterian kuten isoissa kaupungeissa. Taannoin oli ohjelma missä joku ukko vietti asunnottomien elämää ja kyllä kävi kateeksi. Kun olisin vain puliukko! Oli lämmintä aamupalaa/ateriaa ja kaffetta ja vielä annettiin pussukoittai ruokaa mukaan!!! Mutta noilla yhteiskunnan suojateilla onkin aina pyyhkinyt mukavasti.

        Korostan sitä että minä en saa sossusta mitään mutta jos sinne menee tuolat kyliltä puliukko niin aina on rahaa saanut! Tiedän kun tunnen muutaman ns. hyvänpäivän tutun vaikkei muuten tekemisissä ollakaan. Aina saa rahaa kuulemma "ryyppyyn"... Ja isossa kaupngissa kuulemma ottavat ja myyvät ruokakassinsa ja saavat siitä lisää liksaa ryyppäämiseen...

        Itse olen jounut yhden kaljan viimeksi juhannuksena!

        "Olen yrittänyt säästellä mutta vaikka vielä 2-3 vuotta sitten sain helpostikin sukanvarteen n. 50-70 euroa/kk mutta nyt ei onnistu vaikka miten nuulasti eläisi. Joku asia jossain suunnalla on kallistunut liikaa..."

        Varmaankin moni asia on kallistunut jonkin verran. Esimerkiksi ajoneuvovero nousi tämän vuoden alusta keskimääräisen hiilidioksidipäästön (lain muutoksen ajankohtana 168 g/km) autossa noin vitosen kuussa, mutta enemmän päästävillä nousi enemmän. http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2912/ajoneuvovero_nousee_keskimaarin_60_euroa_vuodessa
        Ensi vuonna vero nousee taas, tällä kertaa kaikilla 36,50 euroa/vuosi päästöistä riippumatta. Näkyy jo tämän vuoden maksulapuissa. http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#Perusveronousee2017
        Nämä tekevät yhteensä keskimäärin kahdeksan euroa/kk lisää maksettavaa, mutta eivät vielä selitä puolensadan euron nousua.

        Olisiko sinulla asumisen hinta noussut?


      • silliviis

        Noin 200€/kk nettoa jää minullakin pakollisten menojen jälkeen. Ei pätkääkään kiinnosta enää lähteä 9€/vrk tekemään orjatyötä. Kunnon palkkaa pitää jo saada että saa tukittua rahareikiä, eli uusia vaatteita, kodinkoneita ja kalusteita ym. Heti menisi 10 000 että heilahtaisi, kun kaikki alkaa hajota silmissä.


      • EiSodita
        hittokuvituittaa kirjoitti:

        Juuri sain päivärahan ja ei jäänyt mitään laskujen jälkeen. Bensaa pitäisi saada autoon mutta ei ole varaa valitettavasti. Olen yrittänyt säästellä mutta vaikka vielä 2-3 vuotta sitten sain helpostikin sukanvarteen n. 50-70 euroa/kk mutta nyt ei onnistu vaikka miten nuulasti eläisi. Joku asia jossain suunnalla on kallistunut liikaa... Ruoka vissii vaikka en oikeastaa syö enää kuin perunota ja makaroonia ja kraanavettä lasiin. Alkaa jo tympimään nuo. Ei ole ruokajonoakaan täällä. Liian pieni paikkakunta. Puhumattakaan että missään saisi ilmaisaterian kuten isoissa kaupungeissa. Taannoin oli ohjelma missä joku ukko vietti asunnottomien elämää ja kyllä kävi kateeksi. Kun olisin vain puliukko! Oli lämmintä aamupalaa/ateriaa ja kaffetta ja vielä annettiin pussukoittai ruokaa mukaan!!! Mutta noilla yhteiskunnan suojateilla onkin aina pyyhkinyt mukavasti.

        Korostan sitä että minä en saa sossusta mitään mutta jos sinne menee tuolat kyliltä puliukko niin aina on rahaa saanut! Tiedän kun tunnen muutaman ns. hyvänpäivän tutun vaikkei muuten tekemisissä ollakaan. Aina saa rahaa kuulemma "ryyppyyn"... Ja isossa kaupngissa kuulemma ottavat ja myyvät ruokakassinsa ja saavat siitä lisää liksaa ryyppäämiseen...

        Itse olen jounut yhden kaljan viimeksi juhannuksena!

        "Juuri sain päivärahan ja ei jäänyt mitään laskujen jälkeen."
        "Mutta noilla yhteiskunnan suojateilla onkin aina pyyhkinyt mukavasti."

        - käsittääkseni sinäkin elät päivärahoilla eli yhteiskunnan tukia, joten älä ala syyttelemään muita vähäosaisia.


    • PitkäaikaistyötönM

      Tulot koostuu työmarkkinatuesta noin 703 Euroa kuussa, mistä menee 20% ennakonpidätys, käteen jää se 562 Euroa, mistä pitää maksaa vuokra ja sähkölasku, puhelin, netti. Noiden pakollisten jälkeen jääkin reilu 200 Euroa kuussa ruokaan ja muihin hyvituksiin. Ei noilla rahoilla liioin matkustella tai hankita uusia vaatteita tai muita varusteita. Kaikki ylimääräiset kulut on minimoitu ja yhtään uutta maksua tai kulua ei ole varaa tulla. Mutta onhan sentään lämmin ja nykyaikainen asunto ja sen verran vaatetta, ettei ulkona palella kävellä. Uudet kengätkin (poistotarjouksesta) sain ostettua, kun puoli vuotta säästin.

      • heppeli-

        Kannattaa hakea myös asumistukea! Pienituloisella saattaa olla mahdollisuus myös toimeentulotukeen. Tarkistakaa oikeutenne.


      • PitkäaikaistyötönM

        Asumistuki oli jo mukana laskuissani, muutenhan minulle ei jäisi mitään rahaa vuokran maksun jälkeen. Toimeentulotukea en ole kokenut tarpeelliseksi, sehän on viimeinen tukimuoto ja talouteni on nyt tasapainossa nykytuloilla ja menoilla, kunhan ei ilmaannu mitään yllättävää menoerää tai karenssia työttömyyskorvauksesta.

        Jos löytäisin töitä, mikä ei näytä kovinkaan todennäköiseltä vielä pitkään aikaan (Suomen talouskasvu lähes 0% ja vienti ei vedä, ei synny uusia työpaikkoja), olisi kova paikka saada talous pyörimään siihen asti, että saisin ensimmäisen kunnon tilin työstä ja voisin alkaa maksaa työstä aiheutuneita kuluja.


      • en_ole_köyhä
        heppeli- kirjoitti:

        Kannattaa hakea myös asumistukea! Pienituloisella saattaa olla mahdollisuus myös toimeentulotukeen. Tarkistakaa oikeutenne.

        Saan vielä ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ja asumistukea 1200e/kk. Hain myös toimeentulotukea, sitä myönnettiin vain 3kk lääkekuluihin ja julkisen puolen terveydenhoitomenoihin (mikä oli lottovoitto, koska pitkäaikaissairaana lääkekulut, hammaslääkäri yms. liian kallista). Asun kuulemma liian kalliissa asunnossa, minun täytyy etsiä uusi koti vuodenvaihteeseen mennessä....

        Pakolliset menot:
        -asuminen: vuokra, vesimaksu, sähkö, vakuutus n. 800e/kk
        -lainan lyhennys 150e (ei hyväksytä menoksi toimeentulotuessa)

        Elämiseen jää 250e /kk = 8e /pv :
        -ruoka
        - kauneus, terveys, henk.koht. hygienia
        -matkakulut, puhelin, netti
        -kodinhoito, sisustus
        -harrastukset, viihde
        -vaatteet
        -muut yllättävät menot

        Edellä menot suuruusjärjestyksessä, pidän tarkkaa päivittäistä kirjanpitoa. Kun on pakko ostaa jotain tai esim. matkustaa jonnekin, sitten säästetään jostain muualta...
        Yritän kyllä ennakoida tulevat menot ja pyrin ostamaan vain tarjoustuotteita. Kannattaa opetella elintarvikkeiden kilohinnat!


      • EuroErkki

        Kuluissasi kiinnittyy huomio kauneuteen, terveyteen ja henkilökohtaiseen hygieniaan menevät kulut, samoin kodinhoito ja sisustus. Oletko miettinyt näitä kuluja ja miten voisit säästää niistä? Mitään summia esityksestäsi ei käy ilmi, mutta ymmärsin, että kulut ovat suuruusjärjestyksessä.

        Olethan kilpailuttanut puhelinliittymän ja netin. Miettinyt, mikä on tarpeeksi hyvä ja mistä ehkä maksat liikaa?


      • sos.etuudet
        PitkäaikaistyötönM kirjoitti:

        Asumistuki oli jo mukana laskuissani, muutenhan minulle ei jäisi mitään rahaa vuokran maksun jälkeen. Toimeentulotukea en ole kokenut tarpeelliseksi, sehän on viimeinen tukimuoto ja talouteni on nyt tasapainossa nykytuloilla ja menoilla, kunhan ei ilmaannu mitään yllättävää menoerää tai karenssia työttömyyskorvauksesta.

        Jos löytäisin töitä, mikä ei näytä kovinkaan todennäköiseltä vielä pitkään aikaan (Suomen talouskasvu lähes 0% ja vienti ei vedä, ei synny uusia työpaikkoja), olisi kova paikka saada talous pyörimään siihen asti, että saisin ensimmäisen kunnon tilin työstä ja voisin alkaa maksaa työstä aiheutuneita kuluja.

        Asumiskulujen jälkeen pitää jäädä elämiseen rapiat 500e kk. Jokaisen pitää huolehtia omista eduistaan ja käydä kelasta varmistamassa etuudet.


    • RikkaatKyykkyyn

      Näin se on, paljon ei köyhällä jää kätöseen. Ärsyttää, kun työssä käyvät ihmiset ihmettelevät miten ei riitä kun saa 700 työmarkkinatukea ja asumistuen. No siitä tosiaan menee verot, asumiskulut, laskut ja lääkkeet. Sen jälkeen katsotaan mitä jää ruokaan. Suomi on kallis maa köyhälle.

      Olisi kiva jos joskus voisi käydä syömässä tai edes kahvilla ulkona. En muista sitäkään milloin olisin ulkona syönyt. Toivon kovasti, että löytyisi jokin työ edes osa-aikaisena, josta voisi satasen pari saada lisää kuussa. Se auttaisi valtavasti.

      Näin muuten Tokmannilla perunoita 1€/5kg. En tiedä onko näin vain oman kaupunkini Tokmannilla. Tuosta tekee monet muusit.

      • Pitkäaikatyötön

        Oletko puhelinmyyntityötä ajatellut? Itselleni ei oikein sovi, sillä pitäisi olla ulospäinsuuntautunut.

        Vaihdoin nestemäiseen pyykinpesuaineeseen ja lopetin huuhteluaineen ostamisen, jolla säästin vähäsen, mutten menettänyt oikeastaan mitään. Asun kerrostalo-osakkeessa, eikä ole tiskikonetta, niin saan sähköä säästettyä. Ei ole lapsia, joten kaiken voi mitoittaa vain itseä varten, ja käyttää nettiä kirjastossa tms. Lääkkeitä en juuri tarvitse, mutta auton ylläpitäminen nielee tietysti paljon rahaa.

        Toimeentulotuki voisi myös olla helpotus joissakin tilanteissa, kuten yllä mainittiin. Pärjään ilman sitä juuri ja juuri, vaikka jokusen kympin kuussa ehkä olisin oikeutettu saamaan.

        Kirkollisveron maksamisen mielekkyyttä kannattaa myös harkita.


      • PitkäaikaistyötönM

        Puhelinmyyntityö ei sovi kovin monellekaan ja se on oikeasti huonostipalkattua työtä. Vain vankan kokemuksen ja ammattitaidon myötä puhelintyössä voi päästä oikeasti kunnon palkalle. Itse en päivää pidempään puhelintyötä tehnyt.

        Autosta oli pakko luopua, koska sen ylläpito on aivan liian kallista työttömälle. Nekin rahat säästyy muuhun ja julkisilla pääsee kaikkialle, minne työttömän on tarvis päästä. Tietysti auto voisi helpottaa työn saantia, mutta voihan sen auton sitten hommata, jos/kun sen työpaikan saa. Halpa prutku ei paljoa maksa ja senkin voi nykykoroilla ostaa osamaksulla/velaksi, jos luottotiedot on kunnossa.

        Toimeentulotuen hakemisessa minulla on ainakin iso kynnys, kun pitäisi käydä suurennuslasin kanssa läpi omat tulot ja menot, vaikkei siellä ole mitään salattavaa, mutta tunne sama kuin joku tirkistelisi makuuhuoneeseen, jos voitte ymmärtää.

        Kyllähän sitä joka päivä tekee valintoja, miten voisi säästää Euron sieltä ja toisen täältä. Olen kuitenkin yrittänyt syödä niin hyvin kuin mahdollista tinkien sitten kaikesta muusta ei niin välttämättömästä.


      • Pitkäaikatyötön
        PitkäaikaistyötönM kirjoitti:

        Puhelinmyyntityö ei sovi kovin monellekaan ja se on oikeasti huonostipalkattua työtä. Vain vankan kokemuksen ja ammattitaidon myötä puhelintyössä voi päästä oikeasti kunnon palkalle. Itse en päivää pidempään puhelintyötä tehnyt.

        Autosta oli pakko luopua, koska sen ylläpito on aivan liian kallista työttömälle. Nekin rahat säästyy muuhun ja julkisilla pääsee kaikkialle, minne työttömän on tarvis päästä. Tietysti auto voisi helpottaa työn saantia, mutta voihan sen auton sitten hommata, jos/kun sen työpaikan saa. Halpa prutku ei paljoa maksa ja senkin voi nykykoroilla ostaa osamaksulla/velaksi, jos luottotiedot on kunnossa.

        Toimeentulotuen hakemisessa minulla on ainakin iso kynnys, kun pitäisi käydä suurennuslasin kanssa läpi omat tulot ja menot, vaikkei siellä ole mitään salattavaa, mutta tunne sama kuin joku tirkistelisi makuuhuoneeseen, jos voitte ymmärtää.

        Kyllähän sitä joka päivä tekee valintoja, miten voisi säästää Euron sieltä ja toisen täältä. Olen kuitenkin yrittänyt syödä niin hyvin kuin mahdollista tinkien sitten kaikesta muusta ei niin välttämättömästä.

        Itsekin pyrin ostamaan vitamiinit ja muutenkin maksamaan ravinnosta riittävästi, koska se vaikuttaa voimakkaasti terveyteen. Terveys taasen on köyhän kallein omaisuus (vaikka itse olenkin köyhä lähinnä pienituloisuuden vuoksi). Sen menettäminen aiheuttaa elämän laadun alenemisen lisäksi kustannuksia. Ei ole mielekästä säästää väärässä paikassa.

        Hiukkasen rahaa välillä säästyy. Säästöjä olen pyrkinyt käyttämään menojen alentamiseen, esimerkiksi korvaamaan pienloiste- ja hehkulamppuja ledeillä silloin, kun tarjoushintaan saa. Hehkulamppujen käyttökustannukset ovat niin korkeat, että niitä ei kannata polttaa oikeastaan muualla kuin saunassa, jota kodissani ei tosin olekaan. Pienloistelamput ovat sentään sen verran energiatehokkaita, että ne kannattaa käyttää loppuun.

        Laskutusvälien harventaminen leikkaa maksutapalisiä pois/pienemmiksi: Sain juuri maksettua ajoneuvoveron kerralla koko vuodeksi; 2 erää olisi lisännyt hintaa 6:lla ja 4 erää 12:lla eurolla. Kun ripottelee näitä isoja laskuja eri kuukausille, ei aiheudu ongelmia laskusumasta. Taulukkolaskentaohjelma auttaa tässä hyvin.


      • köyhäilyä

        Köyhän kannattaa harjata hampaita, hammaslääkäriin ei ainakaan huonon hoidon tähden tarvitse mennä, silloin vain kun on pakko.
        Harva ostaa perustoimeentulolla vaatteita, yleensä mitään muuta kuin välttämätöntä.
        Terveys kohentui köyhtymisen myötä, kasvispainotteinen ruokavalio, vaikka paljon puhutaan köyhien lihottavasta ruokailusta.
        Iltaisin en pidä valoja juuri lainkaan, että pysyy oikea vuorokausirytmi, öisin nukutaan, päivällä toimintaa.


      • PitkäaikaistyötönM

        Terveydestään kannattaa pitää huolta ja syödä terveellisesti, liikkua ja muutenkin panostaa hyvään oloon. Vitamiineja en pidä tarpeellisena, monipuolisesta ruuasta saa kaiken, mitä tarvitsee. Köyhänä ei ole varaa herkutella ja siten pysyy paino kurissa.

        Hehkulampuista kannattaa hankkiutua eroon, mutta pitää muistaa, että hehkulamput tuottavat lämpöä ja on pois lämmmityskuluista. LED-lamput ovat todella kalliita, joskin pitkäikäisiä. Itse suosin energiansäätölamppuja ns. pienoisloisteputkia, jotka ovat pitkäikäisiä ja kuluttavat vähän sähköä. Tietysti ovat ongelmajätettä, mutta sitä ei köyhän kannata ajatella.

        Sähkölaskusta minulla suurimman osan muodostaa kylmälaitteet ja ruuan lämmitys sähköliedellä/uunissa ja mikrossa. Valaistuksen osuus on hyvin pieni eikä sen takia kannata olla polttamatta valoja pimeän aikaan.


      • gbthjik78

        Viimmoinen virhe on ostaa juurikin noita pienoisloisteputkia. niillä nimittäinvasta valaisu kalliiksi tulee! Luvataan tuhansien tuntien kesto ja nyt olen vaihtanut eteiseen jo 3. lampun ja se on ledi kun 2 aiempaa pienoisloisteputkea ei kestänyt käytöss edes 2 viikkoa... Huomioonottaen käyttöasteen niin montakohan minuuttia ko.lamppu kestäsi olohuoneessa... Kauppa kyllä vaihtaa viallisen lapun kunhan kuitti on tallella mutta nuo ne on maailmanlopun jätettä!

        Ledi tuntuvat toimivan. Miten kauan niin sitä seuraan nyt. Ainakin muutama ledi käsilamppu on väsähtänyt tässä vuoden sisällä ja kaikki alle 2 vuoden ikäisiä eli en odota noiltakaan mitään suurta... Onneksi niissä on 3 vuoden takuu - ja kuitti on tallella ;-)


      • tbyth99876

        Niin, ja väsähtänyt pienoiputkilamppukin on palovaarallinen. Yhden sammahtaneen vaihtaneena voi kertoa että vaikke palanutkaan niin oli jumankait kuuma kun irroittamaan aloin sitä uuden edestä... Varmasti tulipalokuuma huonolla onnella!!!! Ledi ei taida kuumeta. En ainakaan ole huomannut.


      • Pitkäaikatyötön
        PitkäaikaistyötönM kirjoitti:

        Terveydestään kannattaa pitää huolta ja syödä terveellisesti, liikkua ja muutenkin panostaa hyvään oloon. Vitamiineja en pidä tarpeellisena, monipuolisesta ruuasta saa kaiken, mitä tarvitsee. Köyhänä ei ole varaa herkutella ja siten pysyy paino kurissa.

        Hehkulampuista kannattaa hankkiutua eroon, mutta pitää muistaa, että hehkulamput tuottavat lämpöä ja on pois lämmmityskuluista. LED-lamput ovat todella kalliita, joskin pitkäikäisiä. Itse suosin energiansäätölamppuja ns. pienoisloisteputkia, jotka ovat pitkäikäisiä ja kuluttavat vähän sähköä. Tietysti ovat ongelmajätettä, mutta sitä ei köyhän kannata ajatella.

        Sähkölaskusta minulla suurimman osan muodostaa kylmälaitteet ja ruuan lämmitys sähköliedellä/uunissa ja mikrossa. Valaistuksen osuus on hyvin pieni eikä sen takia kannata olla polttamatta valoja pimeän aikaan.

        "Vitamiineja en pidä tarpeellisena, monipuolisesta ruuasta saa kaiken, mitä tarvitsee."
        Tämä ei päde D-vitamiinin kohdalla (joka kuulemma ei oikeasti ole edes vitamiini, vaan virheellisesti sellaiseksi luokiteltu). Sitä on vaikea saada ravinnosta riittävästi, vaikka sitä on lisätty mm. maitoon ja margariiniin. Auringosta ei ole tässä apua kesän jälkeen.
        Itse huomasin muutama vuosi sitten mielialani kohonneen alettuani syödä päivittäin 10 mikrogramman d-vitamiinilisää. Ruokavaliossani oli koko ajan maitoa ja margariinia, mutta kalaa hyvin vähän. Onhan tämä sitten toisaalta myös ikä- ehkä myös yksilökysymys:
        http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ajankohtaista?bid=3938


      • Pitkäaikatyötön
        gbthjik78 kirjoitti:

        Viimmoinen virhe on ostaa juurikin noita pienoisloisteputkia. niillä nimittäinvasta valaisu kalliiksi tulee! Luvataan tuhansien tuntien kesto ja nyt olen vaihtanut eteiseen jo 3. lampun ja se on ledi kun 2 aiempaa pienoisloisteputkea ei kestänyt käytöss edes 2 viikkoa... Huomioonottaen käyttöasteen niin montakohan minuuttia ko.lamppu kestäsi olohuoneessa... Kauppa kyllä vaihtaa viallisen lapun kunhan kuitti on tallella mutta nuo ne on maailmanlopun jätettä!

        Ledi tuntuvat toimivan. Miten kauan niin sitä seuraan nyt. Ainakin muutama ledi käsilamppu on väsähtänyt tässä vuoden sisällä ja kaikki alle 2 vuoden ikäisiä eli en odota noiltakaan mitään suurta... Onneksi niissä on 3 vuoden takuu - ja kuitti on tallella ;-)

        Pienloistelampuissa on eroja. Itselläni on olohuoneessa yksi, jonka olen ottanut käyttöön jo viime vuosisadalla (syttyy parin sekunnin viiveellä). Toisaalta eräs tällä vuosisadalla ostettu heti syttyvä halpalamppu alkoi parin vuoden jälkeen makuuhuoneessa vilkkumaan kuin diskovalo ja räpsähti rikki käryn kera.

        Toisaalta myös sähkön laadussa on eroja; nuo kattolamput ovat olleet koko ajan käytössä kerrostalokodeissani kolmivaihesähkön järjestelmässä. Nykyisessä on 3 x 25 A:n sulaketaulu, joka riittäisi kyllä sähkölämmmitteiseen omakotitaloonkin.

        Ledejä saa myös edullisesti; Juuri tällä viikolla on Tokmannin tarjouksessa 5 kpl 10 eurolla.


      • FAJTAAAAA

        Työmarkkinatuki EI OLE 703!!! ON SE VAN KUMMA ETTÄ NÄITÄ VAJAKKIVALHETELIJOITA ON TÄÄLLÄ JATKUVASTI. MAHTAA OTTAA TYÖTTÖMIEN TUET PÄÄHÄN SAIRAILLA PASKOILLA! TÄYTYY JATKUVASTI VALEHDELLA TÄÄLLÄ!

        TYÖMARKKINATUKI MAKSETAAN 5PVÄ/VKO JA 4 VKON JAKSOISSA! ELI SE ON

        653,60E KK! - 20% VERO= 522E KÄTEEN!!!!!!!!!!!!!!!

        Työmarkkinatuen määrä

        Työmarkkinatuki on 32,68 e/pv, ja sitä maksetaan 5 päivältä viikossa (myös arkipyhiltä). Vanhempiesi tulot voivat alentaa työmarkkinatuen määrä
        http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki_maara


      • OpetteleLukemaan

        "ON SE VAN KUMMA ETTÄ NÄITÄ VAJAKKIVALHETELIJOITA ON TÄÄLLÄ JATKUVASTI. MAHTAA OTTAA TYÖTTÖMIEN TUET PÄÄHÄN SAIRAILLA PASKOILLA! TÄYTYY JATKUVASTI VALEHDELLA TÄÄLLÄ!"

        Kuukaudessa on 30-31 päivää ja vaikka työmarkkinatuki maksetaan neljän viikon (28 päivää) pitää kuukausittainen tuki laskea 21,5 työpäivän mukaan.

        Kun jaksat vain lukea laittamasi linkin (http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki_maara) loppuun, siellä lukee:

        "Ilman korotuksia työmarkkinatuen suuruus on keskimäärin 703 e/kk (21,5 x 32,68 e)."

        Tuosta summasta pidätetään ennakkoa 20%, jolloin käteen jää se 562,40€. PISTE.

        Ennen kuin alat kutsua ketään vajakki-valehtelijoiksi, ota asioista selvää ja opettele laskemaan, niin kaikki pääsee vähemmällä.


      • Anonyymi
        OpetteleLukemaan kirjoitti:

        "ON SE VAN KUMMA ETTÄ NÄITÄ VAJAKKIVALHETELIJOITA ON TÄÄLLÄ JATKUVASTI. MAHTAA OTTAA TYÖTTÖMIEN TUET PÄÄHÄN SAIRAILLA PASKOILLA! TÄYTYY JATKUVASTI VALEHDELLA TÄÄLLÄ!"

        Kuukaudessa on 30-31 päivää ja vaikka työmarkkinatuki maksetaan neljän viikon (28 päivää) pitää kuukausittainen tuki laskea 21,5 työpäivän mukaan.

        Kun jaksat vain lukea laittamasi linkin (http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki_maara) loppuun, siellä lukee:

        "Ilman korotuksia työmarkkinatuen suuruus on keskimäärin 703 e/kk (21,5 x 32,68 e)."

        Tuosta summasta pidätetään ennakkoa 20%, jolloin käteen jää se 562,40€. PISTE.

        Ennen kuin alat kutsua ketään vajakki-valehtelijoiksi, ota asioista selvää ja opettele laskemaan, niin kaikki pääsee vähemmällä.

        Työtön saa kuitenkin 11 kk/vuosi tililleen vain siltä 20 päivältä/kk rahaa. Kerran vuodessa tulee kaksi kertaa eli 40 päivältä. Ja se toinen kerta ei ole mitään ylimääräistä tuhlattavaa rahaa, vaan joudut maksamaan siitä vuokraosuuden, sähköt, veden ym. kuukausittaiset laskut kuten muistakin eristä. Mahdollisesti ei saa tuolta yhdeltä kuukaudelta sitten toimeentulotukea, jos yleensä saa sitäkin.
        Kyllä minä teen oman pudjettini niiden tulojen mukaan, jotka ihan oikeasti tilille tulee enkä minkään laskennallisten tulojen perusteella. Se raha ei myöskään tule tiettyinä päivinä kuukaudessa, joten kaiken aikaa pitää olla kärryillä siitä mitä sillä rahalla pitää maksaa. Helmikuun 7 tulevilla korvauksilla on tarkoitus maksaa maaliskuun 2 pv vuokra.


    • OllapaTerve

      Tulomme ovat 2431,57, netto. Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta. Tuohon on laskettu kaikki tulot, eläkkeet, lapsilisät, lapsikorotukset, asumistuki, hoitotuki. Tuosta sitten maksetaan kaikki, vuokra 700 ja muut menot. Vaikuttaa paperilla suhteellisen hyvältä, mutta tuosta ollaan maksettu myös sairaalamaksuja monelta kuukaudelta ja tosiaan lääkkeitä, joita ei Kela korvaa. Lisäksi kelataksimatkat lääkäriin 25 euroa suunta. Tiukkaa on välillä ollut.

      • Köyhyysraja

        Pienituloisuuden raja eli köyhyysraja on Suomessa nettotuloina 1 190 euroa kuukaudessa tai 14 300 euroa vuodessa kulutusyksikköä kohden. Kulutusyksiköiden määrä lasketaan niin, että ensimmäinen aikuinen saa arvon 1,0 ja seuraavat yli 13-vuotiaat arvon 0,5. Alle 13-vuotiaiden arvo on 0,3. Näin esimerkiksi kahden aikuisen ja yhden lapsen perheen kulutusyksiköiden määrä on 1,8 ja köyhyysraja näin ollen 2 140 euroa kuukaudessa.

        Pienituloisia oli vuonna 2014 eli Tilastokeskuksen uusimmissa tilastoissa 674 000.


        Hyvin mahduttu köyhyysrajan alapuolelle, jos sitä voi pitää jonkinlaisena saavutuksena.


    • zgsdg

      450€ kk vuokran oma vastuun jälkeen. Toimeentulotuesta menee sähkö ja terveydenhuolto että näin. Tuo 450 kk on jäänyt palkoistakin käteen että yhtä tyhjän kans.

      • HallitusLeikkaa

        Tämä on juuri se epäkohta ,mihin hallitus haluaa puuttua. Valitettavasti juuri väärästä päästä eli huonontamalla tukia sen sijaan, että tekisi palkkauksesta kannustavamman vaikka pienten palkkojan sivukuluja vähentämällä (verotus nollaan ja muut maksut minimiin)


      • fvdvfg6565

        AIVAN OIKEIN! Tukien huonontaminen tuo yhtään työpaikkaa. Mutta tekemällä palkkaamisesta houkutteleva niin voisi niitäpaikkoja syntyä. Työnantajalle sivukulut pois jos bruttopalkka alle 1200/kk ja sama työntekijälle eli ei veroja jos käteen jäävä osuus on vain tuon. Tuo 1200 on mielestäni nykypäivän minimi millä saa edes jotain järkevää elämää aikaiseksi. Kaikki muu on kittuuttamista.


    • eiluksustaei

      Noin 600 euroa 4henkeä ja lemmikki sisältäen ruoat ja taloustarvikkeet kuukaudelle suosikkimerkki rainbow.

    • kymmenenkersaajaäiti

      Minä tienaan työttömyyskorvauksia 600 e kk, mies ansaitsee 7000 kuussa, hän elättää meidät kaikki ja maksaa laskut. Onneksi on rikas mies, ei kannata erota kun sitten olis käyhä.

      • Keskituloinen3503Eur

        Yli 7000 Euron kuukausiansioilla ei perheenne voi olla köyhä. En tiedä, miten rahat jaetaan perheen sisällä, mutta tuolla tulotasolla pitäisi olla jo keskituloinen ja kohtuullinen toimeentulo.


      • onsiinäpevarevennyt

        Teidän lapsilisät jo on mahtavat taidatte olla muslim tai lestadiolaisia.


    • Säästöä.tämäkin

      Mierontie ja nälkäkuolema odottaa. Syyvvään paskaa ja kuollaan pois.

    • wrgeth

      Työkyvyttömyyseläkkeestäni jää keskimäärin noin 200 € /kk ruokaan ja muihin huvituksiin. Noin 900 € nettoeläke 120 € asumistuki ja vuokra 320 € vesi 16 €. Sitten ne lääkkeet maksavat kuukausittain meikäläiselläkin. Tabletin ja kännyn osamaksu. netti läppärillä 40 € /kk 24/1 4G sisältyy tablettiin. Vaihdan edullisempaan nettiin marraskuun lopulla. Auto on oltrava täällä maaseudulla ja sekin vie rahaa.

    • rajallinenelämä

      " Onhan meillä hienot lait joiden perusteella pitäisi jäädä useampi satanen laskujen jälkeen, " Pitäisi jäädä laskujen jälkeen? Tuossa se porsaanreikä on.
      Laskuihin hyväksytään vuokra tai yhtiövastike sähkö ja reseptilääkkeet.
      Kulutusluotot auto kerskakulutus eivät ole sosiaalitoimiston rahoittamia laskuja.
      Sairaala (298€) hammaslääkäri (341€) reseptilääkkeet [383] = 1022€ ja tätä vuotta on jäljellä vielä. Lääkekatto 621€/vuosi.

      Elän alle köyhyys rajan olevalla työeläkkeellä:
      Menojen hoitoa;
      Vähennän Netto kuukausi tulosta asumiskulut Yhtiövastike sähkö taloyhtiön internetti ja vesimaksu.
      Jäljelle jäävästä vähennän ruokaan tarvittavan määrän.
      Jäljelle jäävän summan jaan 30,4 se on vuoden keskiverto vuorokausi kuukauteen.
      Näin on jäljellä summa jota voi käyttää elämiseen ja josta säästän tietäessäni jonkun tulevan hankinnan vaatteita lääkkeitä hankinta kotiin.
      Olen myös laskenut mitä minulle esimerkiksi Rikesakko olisi, jos sen ansaitsisin...

      Syrjäytyminen ja yksin jääminen on selkeästi köyhyys asia...
      Työssä olevat kaverit potkivat pois vapaa-ajan viihde ryhmästä. Kaverit ovat siirtyneet kyläily välimatkan päähän, syyksi on tullut myös kodinhoito en löydä motivaatiota siivota...

      • ytdxz

        Jaa että kaikki kurjuus muka riippuu työttömyydestä ja/tai köyhyydestä. Ei pidä paikkaansa.

        Meillä on ystäväpiiri, joka on pitänyt yhteyttä jo vuosikymmenien ajan. Välillä on jollakin ollut työttömyyttä, välillä joku on opiskellut ja ollut sen takia pienituloinen. Yksi meni henkilökohtaiseen konkurssiinkin epäonnistuneen yrittäjyyden seurauksena. Yksi on jo eläkkeellä eikä varmaan ole kovin suurituloinen. Silti on pidetty yhtä!


    • fghghgh

      Sehän riippuu ihmisistä kuka välittää pitää yhteyttä kuka ei.

    • pölhökustaaa

      noin 260 jää kk yleensä 200 menee ruokaan ym.
      60 säästöön

      • TalousTarkka

        Hienoa, jos onnistut säästämään 60€ kuukaudessa noin pienistä tuloista. Ilmeisesti talouteesi ei kuulu muita lisäksesi, muuten en ymmärrä 200 Euron ruokamenoja. Tosin jotkut väittävät selviävänsä 3,50€ päivittäisillä ruokamenoilla (110€/kk), mutta epäilen, että he eivät ole laskeneet kaikkia kuluja tai saavat jostain ilmaisia elintarvikkeita.


    • itsestäänselvyyksiä

      Täälläkin on vain jäävuoren huippu luettavissa koko maan köyhistä. Karua luettavaa. Turha joidenkin on mainita, että suomessa on kaikki hyvin, muualla on paljon köyhempää, eurolla päivässä joutuvat tulemaan toimeen jne.
      Suomen tilanne onkin aivan toinen kuin esim Bangladeshin.
      Täällä on kuuluttava yhteiskuntaan, lasten on mentävä kouluun, kunnolliset vaatteet ja varusteet oltava, muuten joutuu silmätikuksi.
      Asuminen on jotenkin järjestettävä, ilmastonkin vuoksi.
      Tuskin Suomeen annettaisiin syntyä itsekyhättyjä slummeja, rakennusluvat ja muu byrokratia pitää huolen siitä, että sellaiset hajotettaisiin.
      Että saisivat päättäjät hävetä, etteivät mahdollista sellaista elämää, jossa jokainen voi tulla toimeen omillaan, kun jonkunlaista työtä olisi.

    • hjiuouik

      Itsestään kuntoa pitävä ihminen ei lääkkeitä tarvi. Varsinkin nuo kolestrolilääkkeet, verenpaine, ja kakkostyypin diabetes lääkkeet on jonnin joutavaa kunnostaan huolta pitävälle.

      • TsotTsotNyt

        Kun ihmiselle tulee enemmän ikää, alkaa niitä vaivoja tulla olit sitten kuinka itsestäsi huolta pitävä. Monella nuorellakin on jokin krooninen vaiva, johon on pakko saada lääkitystä.

        Ei kannata syyttää toisia lääkkeiden tarpeesta, jos on itse terve vaan olla tosi iloinen, ettei itsellä ole vaivaa, joka kaipaa lääkitystä.


    • wywy

      Ei tarvita luontaistuotelääkkeitä, eikä erikseen vitamiineja. Ne saa kyllä ruoasta. Ihmiset on vain manipuloitu tähän ja syntynyt tietynlainen hysteria. Tämä ei ole mitään muuta kuin bisnestä, samoin kuin lääketeollisuus. Pitäisi tutkia, kuinka paljon ihmisille määrätään turhia lääkkeitä. Moni voi paljon paremmin luopuessaan liioista lääkkeistä.

    • vaihteleepaljon

      mun tulot on 1080.vuokra 360.täsä kuussa oli laskuja tavallista enemmän.300 euroa meni niihin.mun budjetti on 50 euroa viikossa ruokaan ja 20 euroa viikossa bensaan ni jäi vielä 120 säästöönkin.eli mulle jää joskus reilu 600 kun on vähemmin laskuja ja kerran pahimmillaan mulle jäi 280 .mut siis keskimäärin jää joku 500.

    • Mercedes__

      800€ jää kk/elämiseen, sinkku. 200€ ruokaan, noin 600€ tuhlaamiseen kuukaudessa, en säästä. Matalapalkka-alalla olen, mutta olen todella tyytyväinen. Uranäkymätkin näyttää hyviltä ja pääsen jatkokoulutusta vastaaviin hommiin piakkoin, jolloin tienistit tuplaantuu. Onneksi tuli käytyä kouluja hiljaisina aikoina! Työnteko tuntuu nyt mielekkäältä, kun todellakin hyötyy hommasta. Joskus perheellisenä rahat eivät riittäneet, vaikka keskivertoa paremmin palkatussa työssä.

      • varaton-

        Et ole kåyhä. Minusta olis kiva jos vaan köyimmät täälä keskustelee.


      • SairasÖykkäri

        Sinulle ei taida olla täysin selvää, mitä köyhällä tarkoitetaan? Jos sinulle jää 800 Euroa elämiseen pakollisten asumiskulujen jälkeen, olet kaukana köyhästä.

        Ylipäätään tuollainen kehuskelu tuloilla ja uranäkymillä on etovaa retostelua palstalla, jossa toiset kertovat tulevansa toimeen 200€ kuukausituloilla.


    • wywy

      Sinulle Eisodita: riippuu siitä ketä yhteiskunnan suojateilla tarkoitetaan. Ovatko kaikki vähävaraisia???????

      • SuojakitJaSuvakit

        Kirjoittaja varmaan tarkoittaa yhteiskunnan suojateilla sosiaalitukia nauttivia kansalaisia. Minusta varakkaat ja suurituloiset kuten Björn Wahlroos ovat yhteiskunnan suojakkeja. Hän nauttii suuria tukia, vaikka hänellä olisi varaa maksaa reilusti kaikki verot, jotka Suomen valtio on hänelle säätänyt.


    • KaarinaKovalainen

      Tonnista on omavastuu asumiseen 350 € / kk siitä on helppo laskea 650 € ihan noin suurimmillaan.
      Lääkekatto on vain reseptilääkkeisiin siihen ei huomioida lääkäri tai hammaslääkäri kuluja eikä sairaalamaksuja.
      Koko euro aikana en ole käyttänyt 100 €/ vuosi enempää vaateisiin.
      Tänä vuonna tähän asti on hammas- lääkäri- sairaala lääkekulut olleet 1022 € varmasti on vielä ainakin kaksi sairaala käyntiä ja lääkkeitä on vielä hankittava n. 3 kk osuus vuodesta.
      On melkoisen väsyttävää katsella jopa viihdeohjelmissa kun hassataan rahaa kevyesti ja samalla vakuutetaan roolin olevan köyhä henkilö.

      Suomessa köyhälläkin on oltava rahaa sähköön veteen asuntoon ja paikallisliikenteeseen jo asioiden hoitamista varten n. 15-20 km säteellä asunnosta.

    • beethooven

      Mitään ei jää vaan kaikki ylimääräinen menee mutkan kautta Oy Ab Veikaukseen hyviin tarkoituksiin jaettavaksi.

    • Anonyymi

      Kun laskut ja vuokra on maksettu käteen jää tällä hetkellä vain 90 e siitä sitten ruoka hygienia tarvikkeet ja lemmin safkat. 😪 Mistään tekemisestä et voi edes haaveilla. 😪Kotona oloa vain. Silti yritän ajatella positiivisesti. On sentään katto päänpäällä. Suomi hyvinvointivaltio ja hah 😂

      • Anonyymi

        Et ole toimeentulotukea hakenut?


    • Anonyymi

      toimeentulotukea saa reseptilääkkeisiin.täyttäkää toim..tulotukihakemus.

    • Anonyymi

      - VR-lasit silmillä jokainen näkee tietyn maiseman, ja uskokaa ja älkää niin, monilla on harvassa ihan samanlainen maisema.

    • Anonyymi

      400-600e.kk.Äiti,isä,kolme lasta.Ei saada asumistukea,oma asunto.Ei saada sossusta,kun miehen tulot on niin isot.Ihan tavallinen duunari.Sössinyt vaan asiansa niin että lainaa ja velkaa riittää.Mitään ei miehelle yleensä jää.Mun työttömyyskorvaus plus lapsilisät,se mitä niistä jää laskujen jälkeen on se jolla ostetaan kaikki.Ruoka,plus vaatteet plus ym.ym.ym.

      • Anonyymi

        Sinäkö nyt sitten olet se maksaja täh.


    • Anonyymi

      Mikäs tuossa nyt niin ihmeellistä on ettei pärjää kun sössiny asiansa lainoilla yms..Justiin juu vaaditaan yhteiskunnalta vaikka oma asunto ni se täytyy myydä pois.
      Toki asuntovelallisilla tiukkaa eikä välttämättä käyttöön jää rahoja.

    • Anonyymi

      Mitähän tarkoitat "elämiseen jäämisellä"?
      Koko eläminenhän muodostuu joukosta erilaisia kuluja.
      Eläkkeeni on 1028,63€/kk ja maksan siitä koko elämiseni.
      En saa mitään avustuksia tai tukiaisia.
      Vaikka tietty vaihtelu elämässä on mukavaa niin olisikohan esimerkiksi jouluviikkoni Roomassa 1698€ sitä "jäämistä"? Muutamia, selvästi pienempiä "jäämisiä" tahtuu vuoden mittaan muutamia.
      Minusta nuokin ovat "elämistä" siihen liittyvine kustannuksineen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe