Me täällä pohjan perukoilla olemme tottuneet harmittomaan uskonnon harjoittamiseen. Uskovaiset mummot ovat meille olleet sellaisia tyyppiuskovaisien edustajia, mutta nyt, kuten palstaltakin on huomattu, alkaa uskonto näyttämään toisenlaista karvaansa. Vanhemmat meistä muistavat jolloin kristillisyys oli hyvänsuopaa ja hyväntahtoista, korkeintaan vanhoillista, mutta nykyisin tuontitavarana on ulkomailta tullut jyrkkkä kreationismi ja fundamentalismi.
Muualla maailmassa on vaarallisia lahkoja ja niitä on alkanut kulkeentumaan meillekin lähinnä Pohjois-Amerikasta.
Jos lahko on vaarallinen, niin se on sitä ensisijaisesti omille kannattajilleen, mutta jos asiat ovat päässeet lahkossa todella huonolle tolalle, niin se voi olla vaarallinen myös sivullisille.
Vaarallisen lahkon tunnusmerkkejä:
1. Lahko eristäytyy joko maantieteellisesti tai sosiaalisesti muusta yhteiskunnasta.
2. Jäsen tulee yhä riippuvammaksi liikkeen todellisuuskäsityksestä.
3. Lahko tekee jyrkän eron ”meihin” ja ”niihin muihin”, ”jumalalliseen” ja ”saatanalliseen”, ”hyvään” ja
”pahaan” ja niin edelleen.
4. Muut tekevät jäsenen puolesta tärkeitä, hänen omaa elämäänsä koskevia päätöksiä.
5. Johtajat perustelevat tekojaan ja vaatimuksiaan jumalallisella auktoriteetilla.
6. Johtajat tai liikkeet pyrkivät yksinomaiseen päämäärään yhdenmukaisin tavoin.
Näitä tunnusmerkkejä on ateismipalstaltakin havaittavissa.
Ja merkit on syytä ottaa vakavasti.
http://www.metropoli.net/uutiset/rikokset/tappavan-vaarallinen-uskonto/
Milloin uskonto menee vaaralliseksi?
20
62
Vastaukset
- on.se.vaan.tyhmä
Eivät ateistit mielestäni ole lahkona vaarallinen, ainoastaan yksittäiset ph-jihadistit ovat ongelma siksi, että he sotkevat palstan.
Avauksen tekijä on tyylistä päätellen ph-trolli, jolla on nyt tämä tappouhkaus-toiminta jäänyt päälle. Saamme varmasti lukea ketjusta vielä lukuisia muitakin hänen kommenttejaan, joita hän kirjoittaa muiden keskusteluun osallistujien nimimerkeillä. Todennäköisesti sellainen oksennus ilmestyy myös tähän alle.- fda
Aloitus oli ihan asiallinen, joten en ymmärrä miten yhdistät sen minua täällä palstalla tilausmurhalla uhkanneeseen veilingöös/ph-trolliin.
fda kirjoitti:
Aloitus oli ihan asiallinen, joten en ymmärrä miten yhdistät sen minua täällä palstalla tilausmurhalla uhkanneeseen veilingöös/ph-trolliin.
Minä ymmärrän. Hän on tuon samaisen bullshitin asialla. Kuten on todettu, fundis ei pärjää argumentaatiossa, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuommoinen "epäsymmetrinen sodankäynti", heh.
- Meean
khaonymos kirjoitti:
Minä ymmärrän. Hän on tuon samaisen bullshitin asialla. Kuten on todettu, fundis ei pärjää argumentaatiossa, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuommoinen "epäsymmetrinen sodankäynti", heh.
Amen
- Epäjumalienkieltäjä
Kannattaa kuitenkin muistaa, että täällä "pohjolan perukoillakin" on ollut valtionkirkon suojassa toimivia lahkoja jotka ovat järjestelmällisesti suojelleet pedofiilisaarnaajia. Eli voi ne täälläkin olla kaikkea muuta kuin "harmittomia".
- veilinkööss
tai sitten vaan olet homo. niin yksinkertasta se on. Ei tarvii lukea eikä miettiä. Olet homo.
- huomasin.juuri
Ateistisen yhteisön tunnusmerkkejä:
1. Lahko eristäytyy joko maantieteellisesti tai sosiaalisesti muusta yhteiskunnasta.
2. Jäsen tulee yhä riippuvammaksi liikkeen todellisuuskäsityksestä.
3. Lahko tekee jyrkän eron ”meihin” ja ”niihin muihin”, ”jumalalliseen” ja ”saatanalliseen”, ”hyvään” ja
”pahaan” ja niin edelleen.
4. Muut tekevät jäsenen puolesta tärkeitä, hänen omaa elämäänsä koskevia päätöksiä.
5. Johtajat perustelevat tekojaan ja vaatimuksiaan jumalallisella auktoriteetilla.
6. Johtajat tai liikkeet pyrkivät yksinomaiseen päämäärään yhdenmukaisin tavoin
Näitä tunnusmerkkejä on ateismipalstaltakin havaittavissa.
Ja merkit on syytä ottaa vakavasti.- A.Teisti
Ongelma vain on se, että nuo kohdat eivät oikein kohtaa ateismin kanssa:
>1. Lahko eristäytyy joko maantieteellisesti tai sosiaalisesti muusta yhteiskunnasta.
- Ateistit eivät kyllä mitenkään eristäydy muusta yhteiskunnasta, miksi eristäytyisi?
>2. Jäsen tulee yhä riippuvammaksi liikkeen todellisuuskäsityksestä.
- Ateismi ei ole mikään "liike".
>3. Lahko tekee jyrkän eron ”meihin” ja ”niihin muihin”, ”jumalalliseen” ja ”saatanalliseen”, ”hyvään” ja ”pahaan” ja niin edelleen.
- Ateistit eivät "usko" jumaliin eivätkä saatanoihin eikä ateismin ja moraalin välillä ole yhteyttä. "Niitä muita" ei oikeastaan voi olla kuin se pieni joukko uskonnosta sekaisin olevia höperöitä.
>4. Muut tekevät jäsenen puolesta tärkeitä, hänen omaa elämäänsä koskevia päätöksiä.
- Kukaan ateisti ei tee mitään minun elämääni koskevia päätöksiä, ainakaan ateismin perusteella.
>5. Johtajat perustelevat tekojaan ja vaatimuksiaan jumalallisella auktoriteetilla.
- Ateisteilla ei voi olla mitään jumalallisia auktoriteetteja, koska ateistit eivät edes usko jumaliin.
>6. Johtajat tai liikkeet pyrkivät yksinomaiseen päämäärään yhdenmukaisin tavoin
- Ateisteilla ei ole mitään johtajia eikä ateismi ole liike.
Joten asia päälaelleen kääntämisesi ei oikein onnistunut... - duuroma
Näinpä.
Itsekin tiesin olevani ateisti jo ennen kuin tiesin mistään sen kummemmista ateistisista järjestöistä tai ns. "ajatusjohtajista" (jotka puhuvat ja luennoivat ja kirjoittavat aiheesta), enkä vieläkään ole tarkemmin tutustunut vaikka jossain vaiheessa pitääkin katsella tarkemmin ihan sillä jos tulee vastaan jotain uusia kulmia tai filosofisia ajatuksia.
Ja sen mitä on sivustakin seurannut, niin näitäkin nk. ajatusjohtajia kritisoidaan myös ateistien toimesta runsaasti, koska se juttuhan on, että ateisteilla ei varsinaisesti ole muuta yhteistä kuin se suhde siihen yhteen - jumalkysymykseen.
Jo sitten kun mennään siihen miten ateistia pitäisi esim. tuoda esiin vai pitäisikö ollenkaan ja miten uskontoihin pitäisi suhtautua jne. mennään sitten täysin väittelypuolelle. Koska esim. poliittisesti kaksi ateistia voi edustaa hyvin vastakkaisia näkemyksiä.
Ateistinen liike on jo lähtökohtaisesti haastavampi lähtökohta tästä johtuen. Mielipidehajontaa on sen verran runsaasti, eikä ole olemassa mitään ohjekirjaa johon tukeutua. Eikä sillä että se ohjekirja olisi uskontojakaan liikaa auttanut, kun katsoo miten moneen erilliseen sirpaleeseen uskonnotkin jakaantuvat mitä enemmän kannattajia niillä on ja eri tulkinnat perustavat omia lahkojaan.
Olen aiemminkin sanonut, että huoleen on aihetta silloin, kun joku uskonnollinen ryhmittymä ilmoittaa olevansa "ainoa tie pelastukseen". Aivopesun surullisuus on näkynyt näilläkin palstoilla, kun nykypäivän tietomäärästä huolimatta esimerkiksi jotkut vanhoillislestadiolaiset tuntuvat edelleen uskovan näin mielettömään oppiin. Jehovan todistajilla ja mormoneilla on valitettavasti sama järkyttävä harhaluulo omasta porukastaan.
- uskonwiisaus
Sama harhaluulohan se sinullakin on. Sinäkin uskot että vain sinun porukkasi eli ihmiset jotka uskovat samalla tavalla kuin sinä ovat ainoita pelastuvia. Miljardit muslimit ja hindut ja buddhalaiset ja ateistit kaikki matkalla helvettiin.
Tasan samaa soopaa. uskonwiisaus kirjoitti:
Sama harhaluulohan se sinullakin on. Sinäkin uskot että vain sinun porukkasi eli ihmiset jotka uskovat samalla tavalla kuin sinä ovat ainoita pelastuvia. Miljardit muslimit ja hindut ja buddhalaiset ja ateistit kaikki matkalla helvettiin.
Tasan samaa soopaa.Ei. Minä uskon, että Jeesus on ainoa tie pelastukseen. Jeesus itse tietää, mitä se tarkoittaa muiden kuin kristittyjen kohdalla, ihmisten on sitä turha arvailla.
- hehhh
Tipale kirjoitti:
Ei. Minä uskon, että Jeesus on ainoa tie pelastukseen. Jeesus itse tietää, mitä se tarkoittaa muiden kuin kristittyjen kohdalla, ihmisten on sitä turha arvailla.
Eli uskot, että kristityt ovat ainoita pelastujia. Hindut, buddhalaiset, jainalaiset, taolaiset, jne jne eivät pelastu. eli sinullakin on juuri se harhaluulo, josta "uskonwiisaus" mainitsi.
hehhh kirjoitti:
Eli uskot, että kristityt ovat ainoita pelastujia. Hindut, buddhalaiset, jainalaiset, taolaiset, jne jne eivät pelastu. eli sinullakin on juuri se harhaluulo, josta "uskonwiisaus" mainitsi.
Missähän kohdin niin kirjoitin? Yhdenkään ihmisen ei pidä sanoa kenestäkään toisesta, ettei hän pelastu, sillä tuomitseminen ei ole ihmisten tehtävä. Minä toivoisin, kuten Jumalakin, "että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden." (Paavalin 1. kirje Timoteukselle 2:4)
Jeesus sanoi: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani" (Johanneksen evankeliumi 14:6). Mitä tämä "Jeesuksen kautta tuleminen" sitten tarkoittaa heidän kohdallaan, jotka eivät ole etuoikeutettuja kuulemaan tästä tiestä siinä mittakaavassa kuin me länsimaalaiset, on sitten Jeesuksen ratkaisuvallassa.
Paavali kirjoitti: "Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä. Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi." (Roomalaiskirje 2:14-16)Tipale kirjoitti:
Missähän kohdin niin kirjoitin? Yhdenkään ihmisen ei pidä sanoa kenestäkään toisesta, ettei hän pelastu, sillä tuomitseminen ei ole ihmisten tehtävä. Minä toivoisin, kuten Jumalakin, "että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden." (Paavalin 1. kirje Timoteukselle 2:4)
Jeesus sanoi: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani" (Johanneksen evankeliumi 14:6). Mitä tämä "Jeesuksen kautta tuleminen" sitten tarkoittaa heidän kohdallaan, jotka eivät ole etuoikeutettuja kuulemaan tästä tiestä siinä mittakaavassa kuin me länsimaalaiset, on sitten Jeesuksen ratkaisuvallassa.
Paavali kirjoitti: "Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä. Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi." (Roomalaiskirje 2:14-16)Miksi Raamatun tekstien siteeraminen tekisi niistä totta?
Miksi Raamattu on sinusta totta mutta Koraani, Vedakirjat tai Taru Sormusten Herrasta eivät ole totta?
Mikä on paras todiste siitä, että Raamattu on totta?
Raamatussa on niin paljon erilaisia ristiriitaisia, toisensa kumoavia kohtia, että sieltä saadaan kaivettua vaikka maitopurkin hinta tai Linnunradan etäisyys Andromedan galaksiin, hieman kärjistetysti esitettynä.
http://bibviz.com/
- 6644448747477
Uskonnolla ratsastajat, lopettakaa hörhöily ja menkää vaikka oikeisiin töihin!
- EI.VOI
a) töitä ei ole
b) jos on, niistä ei makseta
=>
HAISTAKAA VAAN IHAN VITTU
Aikaansa voi mainiosti kuluttaa ateismi-palstalla. Ateistien kiusaaminen ei ole rikos. "Aikaansa voi mainiosti kuluttaa ateismi-palstalla. Ateistien kiusaaminen ei ole rikos."
Silloin ei tietenkään uskovienkaan kiusaaminen voi olla rikos.agnoskepo kirjoitti:
"Aikaansa voi mainiosti kuluttaa ateismi-palstalla. Ateistien kiusaaminen ei ole rikos."
Silloin ei tietenkään uskovienkaan kiusaaminen voi olla rikos.On se kuitenkin lapsellista puolin ja toisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa752783- 572696
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun172343- 412042
- 501990
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2761962Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211281- 381109
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo01040Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.95976