Onko isännöitsijä pakollinen asunto-osakeyhtiössä?

rka1

Laissa sanotaan näin:
Yhtiöllä on oltava hallitus. Sillä voi olla myös isännöitsijä, jos yhtiöjärjestyksessä niin
määrätään tai yhtiökokous niin päättää.

Meillä on yhtiöjärjestys, jossa sanotaan, että yhtiöllä on oltava hallitus ja isännöitsijä.

Voimmeko kuitenkin yhtiökokouksessa päättää,
että isännöitsijää ei valita vaan hallitus vastaa isännöitsijän tehtävistä?

Uusi laki ei siis vaadi isännöitsijää ja tietysti voimme muuttaa yhtiöjärjestyksen
uuden lain mukaiseksi ja samalla poistaa maininnan isännöitsijästä, mutta tuo
muutos maksaa 380,- euroa eikä tätä nyt juuri haluttais maksaa.
Laissa ei sanota, että isännöitsijä on oltava, jos yhtiöjärjestys niin määrää vaan
laki sanoo, että yhtiöllä voi olla isännöitsijä jos yhtiöjärjestyksessä niin määrätään.

Eli miten tuo nyt on, voimmeko päättää olla valitsematta isännöitsijää?

9

1865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jljfjjd

      Jos yhtiöjärjestyksessä sanotaan, että on oltava isännöitsijä, niin sitten yhtiöjärjestystä on muutettava. Miksi teillä on tuollainen yhtiöjärjestys? Meidän yhtiöjärjestyksessä sanotaan, että yhtiossä voi olla isännöitsijä, ja meillä sellainen on onkin. Isännöitsijä on hallituksen valitsema toimitusjohtaja, jota ei voida varmaan tuosta vaan hävittää ilman, että siitä tehdään julkinen rekisteri-ilmoitus. Itse kyllä luottaisin ostajana enemmän taloyhtiöön jossa on isännöitsijä kuin, että joku maallikkohallitus sählää kaikki asiat. Jos on ulkopuolinen hallitus ja siinä ammattilaisia, niin sitten on eri asia.

    • viilataanko.pilkkua

      Yhtiöjärjestys määrää. Hallitus nimeää esim. jonkun jäsenensä isännöitsijäksi. Hallituksen puheenjohtaja ei voi olla isännöitsijä.

      Toisaalta asialla ei ole kummempaa merkitystä jos kukaan ei tee oikeuteen kannetta väärästä menettelystä. Taloyhtiöissä yleensä vain joku riitapukari tekee näin.

    • Lisäyksenä edellisiin vastauksiin, niin isännöitsijän ei tarvitse olla alan ammattilainen, kunhan on oikeustoimikelpoinen ja EU-kansalainen.

      P.S. Miten te oikein hoidatte yhtiötänne? 380 € ei voi olla ylitsepääsemätön kulu!!

    • rka1

      Vielä kerran, siis laissa sanotaan, että taloyhtiöllä VOI olla isännöitsijä, jos...
      Siis ei niin, että ON OLTAVA, jos...
      Kukaan hallituksessa vain ei halua olla isännöitsijä ja kun uusi laki ei vaadi
      isännöitsijää, niin miksi emme voisi päättää, että hallitus vastaa isännöitsijän
      tehtävistä? Sehän on sama asia kuin jos joku hallituksen jäsen olisi isännöitsijä.
      Meillä on vanha yhtiöjärjestys ja sen aikaisen lain mukaan isännöitsijä oli oltava.
      Eihän tuo 380 euroa ole summa eikä mikään, mutta se tuntuu niin turhalta, jos
      sen voi hoitaa muutenkin.

      • Hölppä

        Jokainenko hallituksessa vastaisi isännöitsijän tehtävistä aika vaikea yksi on yhtä mieltä asiaa kysyttäessä toinen toista mieltä ja ilmoitukset menisi ristiin.


      • jljfjjd

        Hallituksen jäsen on hallituksen jäsen ja isännöitsijä on isännöitsijä. Mikään ei estä teitä poistamasta isännöitsijää kunhan siitä ei seuraan mitään jälkisotkuja. On pieniä taloyhtiötä, jota teettävät kirjanpidon tilitoimistossa ja hallitus vastaa kaikesta.

        Taloyhtiö on kuitenkin ilmoittanut patentti ja rekisterihallitukseen hallituksen ja isännöitsijän nimet. Niihin on tehtävä muutos.

        https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/asunto-osakeyhtio/hallituksenjaisannoitsijanilmoittaminen.html

        Samalla joudutaan muuttamaan yhtiöjärjestystä.

        https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/asunto-osakeyhtio/yhtiojarjestys.html


      • sukkeliini

        Kun isännöitsijä on poistettu, niin muistakaa, että hallituksella ei ole enää ketään parjattavaa, kun kuitenkin vedätte asiat semmoiselle rusetille, ettei kukaan niitä pysty selvittämään.


      • Hölppä

        Hallituksessa tulisi tappelu jänsenten välillä.


    • isännöitsijä

      Yhtiöjärjestys menee lain edelle, mikäli laissa ei toisin ole määrätty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe