Kokoomuksen tulevaisuuden "lupaus" Mykkänen Kai-

Muualle_varojamme_syytää

- osallistui "Afrikan Business Summit'iin - kansakuntamme rahojen jakamisen lupausten kokoukseen Oslossa!

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen osallistui 13. lokakuuta Nordic-African Business Summit -tapahtumaan Oslossa.
Tapahtuma edistää liiketoimintamahdollisuuksia Afrikassa sekä tarjoaa verkostoitumismahdollisuuksia pohjoismaisille ja afrikkalaisille yrityksille.
---
"Afrikan kaupungistumisessa toteutustapa on ratkaiseva. Kestävillä ratkaisulla, mm. puhtaalla energialla ja energiatehokkuudella, voidaan torjua ilmastomuutosta ja edistää myös köyhyystavoitteiden saavuttamista. Suomessa on Afrikan tarvitsemaa osaamista ja valmiutta kumppanuuksiin ongelmien ratkaisemiseksi”, ministeri Mykkänen sanoo.

Suomen kehityspolitiikka painottaa kehitysmaiden taloudellisen kehityksen vahvistamista, mikä on erityisen tärkeää Afrikassa. Suomi lisää investointimuotoista rahoitusta ja riskienjakopääomaa tällä hallituskaudella yli 500 miljoonaa euroa."
jne. http://www.finland.org.in/public/default.aspx?contentid=352819&nodeid=34938&contentlan=1&culture=fi-FI

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001920181.html

Täällä IS:n uutisoima tuorein tapaus jota suomalaiset veronmaksajat ovat olleet tukemassa Sambiassa!
Ja kokoomuksen korkea-otsa Mykkänen (ilm. sokeakin, ja vielä tyhmä tai älyvapaakin broileri?) on ollut mielellään jatkamassa varauksetta tätä ja vastaavia "yhteistyö" hankkeita ympäri maailma!? (vrt. Oslon kokous.)
UM suojatyövirkailija oikein "lähetystöneuvos Harri Sallinen toteaa vaan, "harmillinen asia, kun pääsi nyt julkisuuteen"!
--- ---- ---

UM epäilee: Suomen kehitysyhteistyörahoja käytetty väärin Sambiassa – 2,9 miljoonan varoja johtajan omiin puutarhatöihin

– Todella harmillinen asia, Suomen ulkoministeriöstä kommentoidaan.

Zambia National Farmer’s Unionin eli paikallisen maataloustuottajien keskusjärjestön on havaittu käyttäneen kehitysyhteistyövaroja väärin.

Lähetysneuvos Harri Sallinen ulkoministeriön Afrikan ja Lähi-idän osastolta vahvistaa asian Ilta-Sanomille.

Ensimmäisenä väärinkäytöksestä kertoi Maaseudun tulevaisuus.

Väärinkäytökset ovat Sallisen mukaan yksilöityneet järjestön toimitusjohtaja Ndambo Ndamboon, joka on pidätetty tapauksen vuoksi virasta. Asiasta on käynnissä rikostutkinta Sambiassa.

Epäselvyyttä varojenkäytössä on yhteensä 2,9 miljoonan euron edestä. (Plus auttajien sivuun viemät summat?)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Takaisinperittävän summan suuruus ei vielä tiedossa >>>??? (EI KOSKAAN MITÄÄN milloinkaan- on vastaus!)

Ohjelmakauden 2014–2017 tuki Suomelta ja Ruotsilta koko kaudelle olisi ollut 14,8 miljoonaa, josta Suomen osuus olisi ollut 7,8 miljoonaa.

Väärinkäytöksiä alettiin epäillä hieman yli vuosi sitten. Kun ne vahvistuivat, tuenmaksatus Sambiaan keskeytettiin viime talvena.

KPMG:n raportista ilmenee, että varoja on käytetty muihin kuin sovittuihin tarkoituksiin, mm. järjestön johtajan oman maatilan maisemointi- ja puutarhatöihin. Johdon palkat ovat olleet ylisuuria. Myös taloushallinnon kanssa on ollut ongelmia, kun viljelijöiden mikrolainoihin tarkoitetut rahat sekoittuivat kirjanpidossa muihin tileihin.

ONGELMALLISTA on myös, ettei kaikkia hankintoja ole tehty hankintasääntöjen mukaisesti.

– On hankittu sinällään tarpeellisia asioita, mutta hankinnat on tehty toimitusjohtajan perheen lähipiiriltä. Kun ei ole kilpailutettu, voidaan ajatella, etteivät varat ole olleet tehokkaimmalla mahdollisella tavalla käytössä, Sallinen kertoo.

– Epäilyt heräsivät meidän oman hankeseurannan yhteydessä, Sallinen kertoo.

Epäillyt väärinkäytökset johtuvat ulkoministeriön mukaan esimerkiksi siitä, ettei kaikkia hankintoja ei ole tehty hankintasääntöjen mukaisesti.

– On hankittu sinällään tarpeellisia asioita, mutta hankinnat on tehty toimitusjohtajan perheen lähipiiriltä. Kun ei ole kilpailutettu, voidaan ajatella, etteivät varat ole olleet tehokkaimmalla mahdollisella tavalla käytössä, Sallinen kertoo.

Tämän jälkeen ulkoministeriö tilasi erillisselvityksen KPMG:llä, joka vahvisti väärinkäytökset. KPMG:n selvitys valmistui kesällä.

Kyseessä on Sambian lakien mukaan rikos, joten paikalliset turvallisuusviranomaiset tutkivat asiaa.

– Asianomistajana on NZFU itse, sillä heidän omia resurssejaan tässä on viety.

Järjestön tulevaisuus on nyt paikallisten viranomaisten käsissä.

Aiemmin tukea myös Sambian hallitukselle - hallituksen tuki lopetettiin tehottomana
Suomi on tukenut Sambian maataloutta aiemmin myös suoraan Sambian hallitukselle myöntämänä tukena.

Hallitukselle osoitettu maataloustuki lopetettiin Suomen kehitysyhteistyömääräleikkausten yhteydessä, sillä järjestön toiminta oli hallituksen toimintaan nähden tuloksekkaampaa.

– He pystyivät kertomaan, kuinka moni viljelijä on tuesta hyötynyt ja kuinka paljon heidän tulonsa ovat lisääntyneet.

– Järjestö on pystynyt todistetusti lisäämään maatalouden tuottavuutta?!

http://yle.fi/uuti

0

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
        Paltamo
        44
        5219
      2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
        Ihastuminen
        24
        3430
      3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
        Maailman menoa
        298
        2822
      4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
        Maailman menoa
        55
        2618
      5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
        Ikävä
        169
        2294
      6. On ikävä sua

Koko ajan
        Ikävä
        24
        2109
      7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
        Kotimaiset julkkisjuorut
        126
        1881
      8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
        Ikävä
        366
        1835
      9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
        Ikävä
        88
        1761
      10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
        Ikävä
        16
        1391
      Aihe