Miksi en saa lainaa?!

Liiannuoriko

Olen siis 19-vuotias ja tarvin 4000€ lainaa, jotta voin käydä valmennuskurssin. Kysymys kuuluu; miksi en saa lainaa? Olen saanut vakituisen työpaikan ja tienaan n.1500€/kk plus saan asumistukea lähemmäs 200€. Minulla ei ole yhtään velkoja eikä maksuhäiriömerkintöjä. Menoja on vuokra 500€/kk ja ruoka jne. Nordealta olen lainaa hakenut ja kielteinen päätös. En oikeasti voi ymmärtää miten en saa lainaa, koska talouteni on kunnossa ja olen kaikki maksut hoitanut ajallaan. Vaikuttaako lainan hakemiseen ikäni vai mikä mättää? Muualta en voi lainaa edes hakea koska ikäraja on siinä 20-23v. Takaajat löytyisi mutta Nordealta sanottiin että noin "pienelle" summalle niitä ei voi ottaa..

10

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äläotapikavippiätähän

      Sinulla ei ole luottohistoriaa, eli sinulla ei ole aikaisempaa velkaa, joten pankki ei tiedä, miten huolehdit velastasi. Haet kolmen kuukausitulosi verran lainaa, mutta sinulle jää vuokrasi jälkeen useita satoja euroja maksuvaraakin. Valmennuskurssi tarkoittaa, että haet jonnekin opiskelemaan, eli vakituinen työsi päättyy tai muuttuu osa-aikaiseksi. Ne tulot, joilla laina olisi tarkoitus maksaa takaisin, häviävät opintojen alkaessa ja samalla sinulle tulee menoja kurssimateriaaleista ym. Joudut ottamaan niihin ehkä opintolainaa. Silloin sinulla olisi jo kaksi luottoa päällekkäin. Ellet pysty maksamaan tätä kulutusluottoa pois ennen opintojen alkua, ei sellaisen nostamisesta kannata haaveilla. Pystyisitkö kysymään valmennuskurssin järjestäjältä mahdollisuutta maksaa erissä 4-5 kk mittaan?

    • Liiannuoriko

      Hei! Kiitos vastauksestasi hyvästä vastauksestasi! Itse en ajatellut asiaa
      noin perusteellisesti ja pankin näkökulmasta. :) Tarkoituksena on siis jatkaa työssä myös opintojen ajan, koska työajat on helppo sovittaa itselle sopiviksi. Vanhempani ovat luvanneet auttaa lainan maksamisessa ja muissa raha-asioissa jos on tarvetta. Haluaisin maksaa kurssin kerralla ja epäilen että erissä maksaminen ei ole mahdollista, koska siitä ei ole ollut missään mainintaa.En ole kysynyt erissä maksamisesta vielä järjestäjältä, mutta täytyy kysyä heti huomenna. Lainalla ovat monet muutkin kuulemma maksaneet kurssin, joten se tuntuu itsellekin sopivalta vaihtoehdolta :)

    • Liiannuoriko

      Hups vastauksestasi tuli kahteen kertaan!

    • äläotapikavippiätähän

      Eri pankkiryhmillä on hiukan erilaiset tavat laskea maksuvaralaskelmia, mutta luulisin, siis mutuilisin, että sinulle jää niissä 500e kuukaudessa lainanhoitoon. Tämä on siis laskennallinen virtuaaliluku. Neljän tonnin pääoma kuittautuisi 8 kk:ssa ja siihen kuluja ja korkoja vielä 1-2 kk päälle. Sinulla ei ilmeisesti ole ennakkosäästöjä. Sekin rassaa lainatiskillä. Entäpä, jos vanhempasi - jos eivät kykene antamaan rahana - ottavat lainan ja sinä hoidat sen lyhennykset?

    • Liiannuoriko

      Saan lainan Osuuspankilta ja takaajana ovat vanhempani. Osuuspankissa siis onnistuu tuo takaus pienemmällekin summalle ja oli niin hyvää palvelua että vaihdan sen pankikseni. Osuuspankki ei edes lainaa alle 23 vuotiaille ilman vakuuksia. :) Ei kestä kauan, että maksan lainan takaisin ja aionkin heti lyhentää sitä paljon kerralla. Ihanaa että kurssin suorittaminen toteutuu ja yksi stressin aiheuttaja on vähempänä!

      • uteliaisuudesta_kysyn

        Ihan uteliaisuudesta: Mihin on 4000 €:n valmennuskurssi? Kuulostaa nimittäin aika korkealta summalta. Onko jotenkin pakollinen valmennus? Eikö itse lukemalla saisi samaa tulosta aikaan?


    • Liiannuoriko

      Hei! Lääketieteen valmennuskurssi on kyseessä. Onhan summa iso, mutta olen valmis sen käyttämään tulevaisuuttani varten ja se maksaa pian itsensä takaisin. Olen kyseisestä kurssista kuullut niin paljon hyvää ja haluan tehdä kaikkeni koulupaikan saamiseksi. Siellä on loistavat opettajat ja harjoituskokeita sekä motivoiva ilmapiiri. Lisäksi sieltä saa huiput materiaalit ja harjoitustehtävät ja saa apua jos jotakin ei ymmärrä. Jos yksin lukisin pääsykokeeseen en välttämättä saisi vastauksia mieltä askarruttaviin ongelmiin ja tehtäviin. Nyt kun pääsykoe muuttuu ainakin laskinten osalta koen kurssin entistäkin tärkeämmäksi. :)

    • Punikeilleturpaan

      Et kyllä saa 1500€/kk tuloilla asumistukea ja tämä on fakta. Eli täysin omasta päästä keksittyä soopaa

    • Liiannuoriko

      Halusin hakea lainaa pankilta, jossa hoidan muutenkin raha-asiani ja saan hyvän koron. Ja kyllä saan ainakin vielä asumistukea, koska tuosta ilmoittamastani palkasta lähtee toki verot ja muut pakolliset maksut esim. liitto. Ja tuskinpa tänne kukaan huvikseen kirjoittelee :)

    • Fiksuatoimintaa

      Olet fiksun oloinen nuori ja tsemppiä kurssille. tuollaisilla tuloilla olen saanut itsekin asumistukea.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      314
      2891
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2213
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1551
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe